Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del EU-note E 35
Offentligt
1244437_0001.png
Europaudvalget og Erhvervsudvalget
EU-konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
8. februar 2015
Færre omkostninger ved udbygning af højhastighedsnet
Sammenfatning
Europa-Kommissionen fremlagde den 26. marts et forslag til EU-
lovgivning, som skal sætte skub i udbredelsen af højhastighedsinternet i
EU gennem en reduktion af virksomhedernes omkostninger ved etable-
ringen af bredbånd.
Det skal navnlig ske ved, at virksomhederne får bedre adgang til eksiste-
rende fysisk infrastruktur til etableringen af højhastighedsinternet. Samti-
dig skal man styrke koordineringen af anlægsarbejder, forenkle komplice-
rede og tidskrævende administrative procedurer samt sikre, at nybygge-
rier og renoverede bygninger er forberedt til installation af højhastigheds-
bredbånd.
Forslaget er et af nøgleinitiativerne i Kommissionens Akt for Det indre
marked II fra oktober 2012. Fristen for Folketingets behandling af forsla-
get i relation til nærhedsprincippet udløber den 31. maj 2013.
I. Baggrund
Kommissionen fremlagde den 26. marts 2013 et forslag til forordning, som
skal sætte skub i udbredelsen af højhastighedsbredbånd i EU-landene
1
. For-
målet med forslaget er især at mindske omkostningerne ved etableringen af
højhastighedsinternet. Ifølge Kommissionen tegner anlægsarbejder – såsom
1
KOM (2013)147 af 26. marts 2013.
1/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1244437_0002.png
opgravning af veje for at nedlægge fiberkabler - sig i dag for op imod 80 pct.
af udgifterne til etablering af højhastighedsnet. Her er der ifølge Kommissio-
nen penge at spare ved at deles om eksisterende infrastruktur. Kommissionen
vurderer, at europæiske virksomheder på den konto kan spare kapitaludgifter
på 20-30 pct. af de samlede investeringsomkostninger, dvs. op til 450 mia. kr.
i 2020.
Forslaget koncentrer sig med dette mål for øje om følgende fire indsatsområ-
der:
1) Bedre adgang til eksisterende fysisk infrastruktur til etablering af høj-
hastighedsinternet på fair og rimelige vilkår
2) Bedre koordinering af anlægsarbejder, så netoperatører får mulighed
for at forhandle aftaler med andre leverandører af infrastruktur
3) Forenkling af komplicerede og tidskrævende administrative procedu-
rer
4) Sikring af, at nye eller renoverede bygninger er forberedt til installati-
on af højhastighedsbredbånd.
Forslaget er led i EU’s 2020-plan for vækst og beskæftigelse og skal realisere
EU’s mål om, at alle husstande i EU i 2020 skal have adgang til højha-
stighedsforbindelser på mindst 30 Mbit/s. Ifølge Kommissionen er udfordrin-
gerne i de enkelte EU-lande dog meget forskellige. I Nederlandene og Malta
er man således allerede tæt på 100 pct. udrulning, mens Grækenland og
Cypern ligger på under 10 pct. I Danmark har godt 60 pct. af husstandene
ifølge Kommissionen adgang til højhastighedsforbindelser på mindst 30
Mbit/s
2
.
Forslaget er samtidig et element i Kommissionens bestræbelser på at styrke
EU’s indre marked og ét af de 12 såkaldte nøgleinitiativer i Akten for det indre
marked II, som blev søsat i foråret 2012.
Endelig er forslaget et af de EU-lovgivningsforslag, som Folketingets Euro-
paudvalg har udvalgt fra Kommissionens arbejdsprogram for 2013 med hen-
blik på at undersøge om de overholder nærhedsprincippet
3
.
Forslaget er udvalgt til nærhedskontrol som følge af, at det er et politisk væ-
sentligt forslag på et område med delt kompetence mellem EU og medlems-
staterne
4
. Folketinget har i alt 8 uger til at behandle forordningsforslaget fra
Se Kommissionens konsekvensanalyse af forslaget – SWD(2013)73 af 26. marts 2013.
Den
samlede liste over forslag udtaget til nærhedskontrol
findes i EU-note E16 af 4. februar
2013.
4
Proceduren for nærhedskontrollen er beskrevet i Europaudvalgets beretning af 9. april 2010 om
Folketingets behandling af EU-sager i forbindelse med kontrollen af nærhedsprincippet i EU.
2
3
2/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
det foreligger i alle sprogversioner. Det betyder, at Folketinget skal have af-
sluttet sit nærhedstjek af forslaget senest den 31. maj 2013.
II. Formål og indhold
Adgang til eksisterende fysisk infrastruktur
Formålet med forslaget er især at gøre det nemmere for virksomheder at få
adgang til at benytte eksisterende infrastruktur til udbredelsen af højha-
stighedsbredbånd - ikke bare mellem telekommunikationsselskaber, men
også med andre forsyningstjenester inden for eksempelvis gas, el, varme,
spildevandshåndtering, kloakering og transport. Det kan f.eks. dreje sig om at
benytte allerede eksisterende kabelkanaler, rørledninger, gadeskabe, pæle,
master, antenneanlæg eller tårne. Adgangen skal gives på fair og rimelige
vilkår.
En vigtig forudsætning for, at deling kan lade sig gøre er imidlertid, at der er
tilgængelig viden om, hvor der allerede findes fysisk infrastruktur i medlems-
staterne. Forslaget lægger derfor op til, at sådan information skal være til-
gængelig for virksomheder gennem en ”central informationstjeneste” i hver
enkelt medlemsstat.
Bedre koordinering af anlægsarbejder
Derudover skal de nye regler sikre, at virksomhederne bliver bedre til at koor-
dinere gravearbejde, så netoperatører får mulighed for at forhandle aftaler
med andre leverandører af infrastruktur, så de bedre kan dele udgifterne mel-
lem sig. Ifølge forslaget skal navnlig virksomheder, som er hel- eller halvof-
fentlige, være åbne over for at imødekomme rimelige anmodninger om aftaler
om samordning af anlægsarbejder på gennemsigtige og ikke-diskriminerende
vilkår.
Forenkling af administrative procedurer
Forslaget lægger også op til at forenkle komplicerede og tidskrævende an-
søgningsprocedurer . En ansøger skal have krav på at få svar på sin ansøg-
ning inden for seks måneder. Det skal desuden være muligt gennem den
”centrale informationstjeneste” at få adgang til oplysninger om vilkår og pro-
cedurer for bestemte anlægsarbejder samt at søge om tilladelse til etablering
af højhastighedsforbindelser, herunder at få gravetilladelse.
Bygninger skal forberedes til højhastighedsbredbånd
3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget lægger derudover op til, at alle nyopførte bygninger samt bygninger,
der bliver gennemgribende renoveret, skal forberedes til etableringen af høj-
hastighedsnet. Samtidig lægger forslaget op til at udbydere af offentlige kom-
munikationsnet kan få adgang til eksisterende højhastighedsforberedt fysisk
infrastruktur på rimelige vilkår, hvis duplikering er teknisk umuligt eller øko-
nomisk ineffektivt.
Konfliktløsning
Endelig skal der ifølge forslaget etableres et ”konfliktløsningsorgan”, som bl.a.
skal kunne afgøre tvister vedrørende adgangen til eksisterende fysisk infra-
struktur samt uenigheder i forbindelse med samgravning. De nationale til-
synsmyndigheder på teleområdet vil som udgangspunkt stå for varetagelsen
af denne opgave.
Nationalt råderum
Forslaget overlader det i vidt omfang til medlemsstaterne selv at tilrettelægge
udbygningen af højhastighedsinternet. Eksempelvis skal medlemsstaterne
selv kunne fastsætte undtagelser, hvis det vurderes, at der er for store om-
kostninger forbundet med at opfylde forpligtelsen om at forberede nybyggeri
og gennemgående renoverede bygninger til højhastighedsinternet.
Medlemsstaterne skal også kunne opretholde eller vedtage mere detaljerede
bestemmelser for så vidt angår adgangen til eksisterende infrastruktur, koor-
dinering af anlægsarbejder og fælles udbygning. Endelig kan medlemsstater-
ne også beslutte at udpege andre organer end den nationale tilsynsmyndig-
hed til at stå for udstedelse af tilladelser, gennemsigtighed og tvistbilæggelse.
III. Overholder forslaget nærhedsprincippet?
Kommissionen mener, at forslaget overholder nærhedsprincippet. Kommissi-
onen begrunder dette med, at fælles europæiske regler for udbredelsen af
højhastighedsinternet er nødvendige, fordi de mange forskellige regler og
administrative praksisser, som i dag findes på nationalt niveau, hindrer etable-
ringen af et velfungerende indre marked. Manglende bredbåndsadgang i vis-
se områder af EU udgør, ifølge Kommissionen, en barriere for udvikling og
vækst i europæisk erhvervsliv, forringer EU’s konkurrenceevne samt skaber
hindringer for investeringer og samhandel på tværs af landegrænserne.
4/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen finder på denne baggrund, at forordningens mål ikke i tilstræk-
kelig grad kan opfyldes af EU-landene selv og derfor bedre kan gennemføres
på EU-plan.
Kommissionen tilføjer dog, at den har truffet en række foranstaltninger, som
sikrer at forslaget overholder nærhedsprincippet. Bl.a. giver forslaget som
ovenfor nævnt medlemsstaternes mulighed for at opretholde eller vedtage
mere detaljerede bestemmelser for så vidt angår adgangen til eksisterende
infrastruktur, koordinering af anlægsarbejder og fælles udbygning. Medlems-
staterne kan også beslutte at udpege andre organer end den nationale til-
synsmyndighed til at fungere som den ”centrale informationstjeneste”, som
står for udstedelsen af tilladelser, gennemsigtighed og tvistbilæggelse.
Regeringen støtter Kommissionens vurdering. Regeringen lægger i den for-
bindelse særlig vægt på, at EU tidligere har lovgivet på området på grundlag
af bestemmelserne om det indre marked (TEUF art. 114), da man i december
2000 vedtog en forordning om ”ubundtet adgang til abonnentledninger”. Det
betød, dengang, at andre end TDC kunne benyttet TDC’s fysiske kobberled-
ninger til at levere telefoni og bredbånd.
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
(3695)
5/5