Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del EU-note E 38
Offentligt
1253533_0001.png
Europaudvalget og Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
EU-konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
8. februar 2015
Kommissionen foreslår rimelige bankgebyrer og nemmere adgang til
oprettelse af bankkonti
Sammenfatning
Europa-Kommissionen fremsatte den 8. maj et forslag til EU-lovgivning,
som skal gøre det billigere og lettere for EU-borgerne at oprette en al-
mindelig bankkonto, ligesom det skal være lettere at sammenligne ban-
kernes gebyrer. Forslaget skal også gøre det nemmere at oprette beta-
lingskonto i et andet EU-land.
Forslaget er et af nøgleinitiativerne i Kommissionens Akt for Det indre
marked II fra oktober 2012. Fristen for Folketingets behandling af forsla-
get i relation til nærhedsprincippet udløber den 17. juli 2013.
Kommissionen fremsatte den 8. maj 2013 et forslag til et direktiv, der skal
fremme konkurrencen og gøre det lettere at sammenligne bankernes geby-
rer
1
. Det skal også være lettere for forbrugerne at oprette en bankkonto i et
andet EU-land.
Forslaget rammer ned i den aktuelle debat herhjemme, hvor det i starten af
året kom frem, at en række banker i Danmark var begyndt på at opkræve
gebyrer hos bankkunder for at have en almindelig lønkonto.
1
KOM (2013) 266.
1/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Baggrunden for forslaget
Kommissionen begrunder forslaget med, at en bankkonto efterhånden er
blevet en forudsætning for at kunne deltage fuldt ud i et moderne samfunds
økonomiske og sociale liv, hvor brugen af kontanter er kraftigt nedadgående.
Samtidig viser nyere undersøgelser, at ca. 58 mio. forbrugere i EU på over 15
år ikke har nogen betalingskonto.
Undersøgelser viser desuden, at forbrugerne stadig har svært ved at sam-
menligne tilbud og priser for betalingskonti fra forskellige banker, og at dette
afholder dem fra at skifte bank. Selv når det er muligt at sammenligne ban-
kernes priser, er processen med at flytte en eksisterende betalingskonto til en
anden bank kompleks. Der er desuden mange eksempler på, at forbrugere
ikke kan åbne en betalingskonto i et EU-land, hvor de ikke har bopæl.
Meget store forskelle EU-landene imellem
Kommissionen henviser bl.a. til en undersøgelse, som Verdensbanken gen-
nemførte i 2012, og som viser, hvor nemt/svært det er i EU-landene at oprette
en bankkonto samt muligheden for at flytte sin konto til en anden bank.
Hvad angår muligheden for at få
adgang til en betalingskonto
er der meget
store udsving. I den ene ende af skalaen, i Rumænien, har 55 % af forbruger-
ne ikke en bankkonto, mens tallet i den anden ene af skalaen, i
Danmark og
Finland,
er på under 1 %. Spørger man personer uden en bankkonto, hvad
årsagen er, angiver langt de fleste, at de ikke har brug for en. Men hvor der i
visse lande (fx i Belgien) er flere af de adspurgte, der har fået nej til en bank-
konto, er der ifølge undersøgelsen ingen af de adspurgte i Danmark, der har
mødt hindringer fra bankens side.
Hvad angår
kontogebyrer
henviser Kommissionen til en undersøgelse fra
2009, som også viser store udsving mellem landene. Undersøgelsen viste, at
de årlige gebyrer pr land varierer mellem 41 Euro (ca. 300 DKK) og 243,50
Euro (ca. 1.800 DKK). For Danmark viste undersøgelsen, at gebyrerne ligger
lige over 50 Euro om året (ca. 375 DKK). Da undersøgelsen vedr. bankgeby-
rer er fra 2009, må den dog antages at afspejle forholdene fra før den øko-
nomiske og finansielle krise for alvor satte ind.
2/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1253533_0003.png
Hvad vil Kommissionens opnå med forslaget?
En forbedring af gebyrernes gennemsigtighed og sammenlignelighed og en
nemmere proces for kontoskift vil ifølge Kommissionen give forbrugerne bed-
re tilbud og lavere omkostninger. Samtidig vil finanssektoren nyde godt af den
øgede mobilitet blandt forbrugerne og de færre hindringer for markedsad-
gang, også på tværs af grænserne. Endelig vil Kommissionen sikre alle EU-
borgere ret til adgang til en almindelig betalingskonto, således at så mange
forbrugere som muligt kan drage fordel af forbedringerne.
Der er tidligere gjort forsøg på at tage hånd om disse spørgsmål. Kommissio-
nen har bl.a. tilskyndet sektoren til selvregulering og vedtog i juli 2011 en
henstilling om adgang til en almindelig bankkonto
2
. Disse tiltag har dog ikke
givet det ønskede resultat. 11 EU-lande har til dato ikke sikret forbrugernes
ret til at åbne en bankkonto.
Derfor er der ifølge Kommissionen behov for mere omfattende og juridisk
bindende foranstaltninger om almindelige bankkonti for at sikre, at det indre
marked fungerer for alle borgere.
Hvad går forslaget ud på?
Direktivforslaget forfølger tre formål:
at gøre det nemmere for forbrugerne at sammenligne de gebyrer,
som banker i EU tager for at tilbyde en bankkonto
at fastsætte en enkel og hurtig procedure for forbrugere, som ønsker
at skifte bankkonto, enten hos den samme bank eller til en anden
bank eller pengeinstitut.
at gøre det muligt for alle forbrugere i EU, uanset bopælsland eller
økonomisk situation, at oprette en almindelig bankkonto, som kan
bruges til de mest almindelige transaktioner.
2
Kommissionens henstilling 2011/442/EU
http://eur-
lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:190:0087:0091:DA:PDF
3/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Gennemsigtighed af gebyrer for betalingskonti
Forslaget skal navnlig gøre det muligt for forbrugerne at sammenligne gebyrer
på de forskellige ydelser i banker og pengeinstitutter. I den forbindelse lægger
forslaget op til, at banker og pengeinstitutter skal udlevere en række doku-
menter til forbrugerne. Det gælder:
-
et dokument med oplysning om gebyrer med en liste over de mest
almindelige tjenester, og de gebyrer, der opkræves for hver af disse
en opgørelse over de gebyrer, betalingstjenesteudbyderen har op-
krævet i de foregående tolv måneder for tjenester ydet i forbindelse
med betalingskontoen
efter anmodning, et glossar over udtryk, der anvendes i forbindelse
med betalingskonti.
-
-
Dokumenterne skal udarbejdes efter en standardiseret terminologi og et stan-
dardiseret layout for at lette sammenligningen af forskellige bankers tilbud.
Endelig skal hvert EU-land have mindst én uafhængig hjemmeside over ban-
ker og pengeinstitutter (sammenligningswebsted) med oplysninger om de
gebyrer, der opkræves af bankerne og pengeinstitutterne. Hermed vil forbru-
gerne nemt kunne sammenligne priser og vilkår for de betalingskonti, der
findes på markedet.
Basale bankydelser skal være gratis eller tilbydes mod et ”rimeligt gebyr”
Forslaget fastsætter ikke noget loft over bankgebyrer. Til gengæld fremgår det
af forslaget, at EU-landene skal sikre, at banker tilbyder en række basale
ydelser (fx muligheden for at oprette konto, indsætte og hæve penge, betale
regninger mv.) enten vederlagsfrit eller mod et ”rimeligt gebyr”.
Det er op til EU-landene selv at fastsætte, hvad et ”rimeligt gebyr” er ud fra et
eller flere af følgende kriterier:
-
-
-
-
nationale indkomstniveauer
de gennemsnitlige kontogebyrer i landet
bankens reelle omkostninger ved at tilbyde en konto
nationale forbrugerpriser.
Det følger også af forslaget, at gebyrer for forbrugerens manglende overhol-
delse af aftalevilkårene også skal være rimelige.
4/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det skal være nemmere at skifte bank eller konto
Det skal også være lettere for forbrugeren at skifte bank eller at skifte konto
inden for samme bank. Når en forbruger anmoder om at få overført alle eller
dele af sine løbende betalingsordrer (f.eks. kreditoverførsler eller direkte debi-
teringer) fra sin konto til en anden konto, skal banken tage sig af samtlige
etaper i forbindelse med flytningen. Forbrugerne kan også anmode om at få
overført den resterende saldo fra den gamle konto og om at få denne lukket.
Banker og pengeinstitutter skal gennemføre denne procedure inden for 15
dage (30 dage, hvis flytningen sker mellem udbydere, som er etableret i for-
skellige EU-lande), og denne tjeneste skal være gratis.
Endelig skal banken give forbrugerne fyldestgørende oplysninger om deres
ret til at skifte konto og proceduren herfor.
Mulighed for at oprette og anvende betalingskonti
Forslaget giver også forbrugerne i EU mulighed for at åbne en konto hos en
hvilken som helst bank eller udbyder i EU. Det gælder også, selv om de ikke
er bosiddende i det land, hvor udbyderen er etableret.
Herudover vil forbrugerne få ret til at oprette en betalingskonto med basale
funktioner, uanset hvor i EU de har deres bopæl, og uanset deres personlige
økonomiske situation. EU-landene skal sikre, at mindst én udbyder tilbyder en
betalingskonto med basale funktioner på deres område, og bør oplyse den
almene befolkning om, at der findes sådanne betalingskonti.
Endelig kan banker og pengeinstitutter ikke nægte at oprette en konto på
grund af en persons økonomiske situation.
Overholder forslaget nærhedsprincippet?
Kommissionen mener, at forslaget overholder nærhedsprincippet. Kommissi-
onen begrunder det bl.a. med, at de forskellige eller manglende regler i EU-
landene forhindrer adgangen til markedet på tværs af grænserne. De mange
regler gør, at banker, der vil udøve virksomhed på tværs af grænserne, ikke
kun skal opfylde forskellige krav i EU-landene, men også er forhindret i at
udnytte stordriftsfordele i forbindelse med udviklingen af procedurer. Lav kun-
demobilitet i almindelighed og ineffektive flytningsordninger i særdeleshed
5/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1253533_0006.png
skaber hindringer for nye markedsdeltageres hvervning af kunder. Det fører til
ukonkurrencedygtige markeder og ulige forbrugerbeskyttelsesniveauer i EU.
Indførelse af fælles EU-regler for detailbanksektorens virkemåde vil derimod
give forbrugerne de oplysninger, der er nødvendige, for at de kan træffe et
informeret valg. Det vil medvirke til at skærpe konkurrencen og effektivisere
ressourcefordelingen i EU's marked for finansielle detailtjenesteydelser til
gavn for virksomheder og forbrugere.
Fælles spilleregler på EU-plan vil desuden give forbrugerne mulighed for at
handle over internettet og deltage i det digitale marked og dermed drage for-
del af mere attraktive produkter og tjenesteydelser i andre EU-lande. Hvad
angår bankgebyrers gennemsigtighed og flytning af konti har selvregulerings-
initiativer vist sig at være utilfredsstillende og ineffektive. Endelig, og navnlig
med hensyn til betalingskonti med basale funktioner, har gennemførelsen af
henstillingen fra 2011 ifølge Kommissionen været utilstrækkelig. Reglerne for
adgang til at oprette og anvende en basal betalingskonto er derfor fortsat
meget forskellige og usammenhængende i EU, hvilket sandsynligvis ikke vil
ændre sig i den nærmeste fremtid, især i betragtning af den verdensom-
spændende finansielle uro og nedskæringerne på de nationale markeder.
Kommissionen finder på denne baggrund, at direktivets mål ikke i tilstrækkelig
grad kan opfyldes af EU-landene selv og derfor bedre kan gennemføres på
EU-plan.
Folketingets indledende behandling af forslaget
De nationale parlamenter i EU har mulighed for at sende en begrundet udta-
lelse til Kommissionen, hvis de mener, at forslaget strider mod nærhedsprin-
cippet, dvs. hvis de mener, at EU-landene i tilstrækkelig grad gennem national
lovgivning vil kunne realisere forslagets formål om at gøre det nemmere at
sammenligne gebyrer og skifte bankonoto. Den begrundede udtalelse skal
fremsættes inden 8 uger fra forslaget er fremsat på alle sprog. Den danske
udgave forelå den 22. maj og 8-ugers fristen udløber
den 17. juli 2013.
Folketingets Europaudvalget besluttede den 1. februar 2013, at forslaget skul-
le gøres til genstand for et nærhedstjek i Folketinget
3
.
Ud over Folketinget er en række andre nationale parlamenter (det belgiske
senat, det finske parlament, den svenske Riksdag, det rumænske deputeret-
3
http://www.euo.dk/upload/application/pdf/c366de7d/12E16.pdf
6/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1253533_0007.png
kammer samt det tyske Forbundsråd) begyndt at behandle forslaget. Det er
dog uvist om disse parlamenter især vil se på, om forslaget lever op til nær-
hedsprincippet eller om de hellere vil koncentrere sig om forslagets indhold.
Folketinget har nemlig også mulighed for over for Kommissionen – såvel in-
den for som efter 8-ugers fristen for nærhedstjekket
4
– at afgive bemærknin-
ger til forslagets indhold. Det skal blot fremgå klart af Folketingets udtalelse,
at bemærkningerne knytter sig til forslagets indhold og ikke til overholdelsen
af nærhedsprincippet.
Med venlig hilsen
Thomas Fich
(3611)
4
Jf. artikel 6 i protokollen om anvendelse af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet
7/7