Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del Bilag 48
Offentligt
1176566_0001.png
J.nr. 12-0219990Dato: 8. november 2012

Resumé

af

arbejdsskadeafgiftsloven

Lovforslaget er en udmøntning af finanslovsaftalen for 2012 om indførelse af enarbejdsskadeafgift.Det foreslås, at der indføres en arbejdsskadeafgift, som opkræves dels på grundlagaf de bidrag, som de sikringspligtige og frivilligt sikrede betaler for erhvervssyg-domssikringen og dels på grundlag af de arbejdsulykkeserstatninger m.v., som ertilkendt af Arbejdsskadestyrelsen.Af forskellige årsager har bidragene til Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssik-ring i en årrække været lavere end de faktiske udgifter til erstatninger vedrørendeerhvervssygdomme. For at ligestille ulykker og erhvervssygdomme forslås derfastsat to separate satser. Det foreslås, at afgiftssatserne fastsættes til 17 pct. af deindbetalte bidrag til Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring og til 13 pct. afde tilkendte arbejdsulykkeserstatninger m.v.Det foreslås, at Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring bliver den afgiftsplig-tige i forhold til arbejdsskadeafgiften. Det forudsættes dog, at ArbejdsmarkedetsErhvervssygdomssikring søger dækning for afgiften hos de sikringspligtige ar-bejdsgivere og de frivilligt sikrede via en forhøjelse af de lovpligtige bidrag tilArbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring.
Ved forhøjelsen af bidraget skal afgiften overvæltes på virksomhederne ide branchegrupper, som arbejdsskadeerstatningerne vedrører. Dennestruktur giver et vist økonomisk incitament til at mindske risikoen for er-hvervssygdomme og arbejdsulykker for på denne måde at undgå de sti-gende omkostninger forårsaget af afgiften.Den foreslåede afgift skønnes at medføre et årligt provenu efter tilbageløb på 300mio. kr. i 2013, mens provenuet efter adfærd og arbejdsudbudseffekter skønnes atudgøre 320 mio. kr.Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2013.