Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del
Offentligt
1273793_0001.png
1273793_0002.png
J.nr. 13-0236499Den 16-08-2013
TilFolketinget –Europaudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 90 af 19. juli 2013 (alm. del). Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Nikolaj Villumsen(EL).
Holger K. Nielsen/Lise Bo Nielsen
1/2
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for konsekvenserne af EU-Domstolens afgørelseden 18. juli 2013 i sag C-261/11 vedr. exitbeskatning - særligt ift. konsekven-sernefor det danske skatteprovenu og mulighederne for at stoppe skattelysamt om ministeren grundlæggende mener, at EU bør blande sig i Danmarksskattepolitik.
Svar
EU-Domstolens dom indebærer, at der skal gennemføres en justering af degældende regler om exitbeskatning ved selskabers overførsel af aktiver og pas-siver til et fast driftssted eller et hovedkontor i en fremmed stat.Der vil snarest muligt blive fremsat et lovforslag som opfølgning på afgørel-sen. Indholdet heraf er pt. ikke endeligt fastlagt. Overordnet vil forslaget - ioverensstemmelse med EU-Domstolens dom – betyde en udskydelse af tids-punktet for opkrævning af den exitskat, der opgøres på tidspunktet for over-førsel af de pågældende aktiver mv. I dag opkræves exitskatten på overførsels-tidspunktet. Udskydelsen vil omfatte de situationer, hvor der sker overførsel afaktiver og passiver til et fast driftssted eller et hovedkontor, der er beliggende iet andet EU/EØS-land.Da dommen ikke ændrer ved Danmarks ret til at opkræve exitskatten, menalene vedrører tidspunktet for opkrævningen, er det ikke forventningen, atjusteringen af de danske regler vil medføre noget mærkbart tab af dansk skat-teprovenu. I og med at dommen og den påkrævede justering er rettet modoverførsler til andre EU/EØS-lande er det heller ikke forventningen, at dom-men som sådan vil indvirke på de forskellige initiativer, der er iværksat i for-hold til sikring af skatteprovenu i de lande, hvor aktiviteten foregår.Skatteområdet er et nationalt anliggende, og dette bør efter min opfattelseogså fortsat være det klare udgangspunkt. EU-tiltag, der berører skatteområ-det, bør alene gennemføres, hvis der foreligger en klar begrundelse herfor iforhold til styrkelse af det indre marked. Samtidig må det være et krav, at regu-leringen ikke lige så godt eller bedre kan opnås ved nationale tiltag. Det eroverordnet set i Danmarks interesse, at der er et velfungerende indre marked.Det er derfor også i Danmarks interesse, at der søges opretholdt en form forjustits for at sikre, at medlemslandene ikke har diskriminerende regler. Mendet er naturligvis vigtigt, at der er den rigtige balance i forholdet mellem med-lemslandene og EU.
2/2