Retsudvalget 2012-13
B 100 Bilag 2
Offentligt
1279471_0001.png
1279471_0002.png
1279471_0003.png
Til beslutningsforslag nr.B 100
Folketinget 2012-13
Beretning afgivet af Retsudvalget den 5. september 2013
Beretningom
Forslag til folketingsbeslutning om styrket beskyttelse af personnummeret[af Peter Skaarup (DF) m.fl.]1. UdvalgsarbejdetBeslutningsforslaget blev fremsat den 4. april 2013 og vartil 1. behandling den 22. maj 2013. Beslutningsforslagetblev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudval-get.MøderUdvalget har behandlet beslutningsforslaget i 3 møder.SpørgsmålUdvalget har stillet 6 spørgsmål til økonomi- og inden-rigsministeren til skriftlig besvarelse. Ministeren har besva-ret spørgsmål nr. 1-5.2. Politiske bemærkningerEt mindretal i udvalget (V, DF, LA og KF) finder det af-gørende at få styrket personnummerbeskyttelsen, så misbrugaf cpr-numre (identitetssvindel) gøres langt vanskeligere,end det er i dag. Partierne mener, at et væsentligt tiltag i for-hold til at bekæmpe identitetssvindel vil være, at der skabesmulighed for hurtigt og effektivt at skifte cpr-nummer.Partierne finder det desuden helt afgørende, at der sker enbetydelig styrkelse af sikkerheden omkring de centrale regi-stre, så man for fremtiden kan være sikret langt bedre modlæk af personfølsomme oplysninger, herunder fremtidigehackerangreb som det, der fandt sted mod CSC’s mainframeog dermed også politiets centrale registre hen over somme-ren 2012.Partierne har noteret sig, at regeringen vil tage et aktivtskridt for at beskytte danskerne mod denne relativt nye kri-minalitetsform ved at fremsætte et lovforslag, der skal skabehjemmel til, at det bliver muligt at skifte cpr-nummer i heltsærlige tilfælde. Partierne mener dog for det første, at detgår for langsomt med at føre overvejelserne ud i livet, ogdette er desværre kun blevet forstærket af, at økonomi- ogindenrigsministeren i juni 2013 orienterede Retsudvalget ogKommunaludvalget om, at fremsættelsen af et sådant lovfor-slag vil skulle afvente udfaldet af nærmere undersøgelser afhackerangrebet, der resulterede i omfattende læk fra politietscentrale registre, herunder af cpr-oplysninger. For det andeter det ikke partiernes opfattelse – tilsyneladende i modsæt-ning til regeringens – at muligheden for at skifte cpr-num-mer skal begrænses til helt særlige tilfælde, hvis dette inde-bærer, at kun ganske få ofre for identitetstyveri får mulighe-den for at skifte. I og med mange tusind danskere er blevetudsat for identitetstyveri i forskelligt omfang, er det ikke no-get, som på forhånd skal begrænses til en meget snæverkreds på grund af rigide regler. Hvis gruppen af ofre opleverat stå magtesløse over for et omfattende kontinuerligt mis-brug af deres identitet, skal de pågældende kunne komme ibetragtning til et nyt cpr-nummer, så den voldsomme belast-ning, identitetssvindlen udsætter dem for, kan ophøre hurtigtog effektivt. Det er således for partierne afgørende i forholdtil et kommende lovforslag, hvilke kriterier der skal væreopfyldt, for at man kan komme i betragtning til et nyt cpr-nummer.En betydelig kilde til problemerne med, at cpr-numre mis-bruges, er ud over de nævnte kilder brugen af cpr-valideringi handelslivet, hvor man fortsat kan validere et køb alene påbaggrund af navn og cpr-oplysninger. Partierne har i denforbindelse noteret sig, at økonomi- og indenrigsministerenhar bedt CPR-kontoret tage kontakt til de virksomheder, derfortsat cpr-validerer på baggrund af navn og cpr-nummer,og orientere dem om, at der nu lukkes for denne mulighed.Partierne noterer sig desuden i den forbindelse, at økonomi-og indenrigsministeren også ser på mulighederne for atskærpe kravene til virksomhedernes brug af cpr-numre i for-bindelse med handel over internettet, således at virksomhe-derne fremover skal bruge NemID, hvis de vil benytte deresadgang til cpr-registeret. Det er skridt i den rigtige retning iforhold til at adressere den del af problemerne, der har at gø-re med, at man alt for let har kunnet misbruge andres cpr-
AX015306
2
oplysninger, hvis man har formået at skaffe sig adgang tildem.Endelig vil partierne fremhæve, at området som sådanskal have større opmærksomhed herhjemme fra alle, der haret ansvar, eller som har mulighed for at bidrage til en for-bedring af situationen, herunder ikke mindst myndigheder-
ne. Partierne er derfor optaget af, at alle danskere skal havelet adgang til kvalificeret rådgivning og hjælp. Det offentli-ge har i den forbindelse en forpligtelse til at hjælpe bådemed at forebygge identitetstyveri og med konkret rådgiv-ning til ofrene, når skaden er sket.
P.u.v.Karina Lorentzen Dehnhardtformand
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende B 100Bilagsnr. Titel1Udkast til beretningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende B 100Spm.nr.1TitelSpm. om, hvad der nærmere skal forstås ved, at den nye hjemmel, somministeren ønsker at fremsætte lovforslag om, kun i helt særlige tilfæl-de kan give anledning til et nyt personnummer, til økonomi- og inden-rigsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt det er i overensstemmelse med reglerne, at et apo-tek med posten fremsender en kuvert til en kunde, hvor kundens navn,adresse og personnummer fremgår af og står samlet uden på kuverten,til økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvornår CSC Danmark senest har været igennem en eksternrevision, til økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar her-Spm. om det er fuldstændig udelukket, at CPR-systemet har værethacket på tidligere tidspunkter, til økonomi- og indenrigsministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor ingen institutioner opdagede det sikkerhedsbrud,der fandt sted i sommeren 2012, til økonomi- og indenrigsministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke regler der gælder for den offentlige forvaltnings brugaf de ansattes cpr-numre til intern personaleidentifikation, til økono-mi- og indenrigsministeren
2
3
4
5
6