Retsudvalget 2012-13
B 100
Offentligt
1282256_0001.png
1282256_0002.png
Folketingets Retsudvalg
Sagsnr.2013-09638Doknr.144364Dato20-09-2013
FolketingetsRetsudvalg har d.28. august 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 6(B100)til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Peter Skaarup (DF).Spørgsmålnr. 6:Vil ministeren redegøre for, hvilke regler der gælder for den offentlige forvaltnings brugaf de ansattes cpr-numre til intern personaleidentifikation? Er det for eksempel i over-ensstemmelse med reglerne, at en offentlig myndighed benytter cpr-nummeret sompersonale ID, fx hvor cpr-nummeret er angivet under betegnelsen ”sagsnummer”, iforbindelse med medarbejderes ansættelsespapirer, der bl.a. distribueres internt til foreksempel tillidsrepræsentanterne? Er det desuden efter reglerne, hvis man i den of-fentlige forvaltning for eksempel lader cpr-numre optræder på interne kursustilmel-dingslister, idet cpr-numrene også her anvendes som personale-ID? Hvis dette erefter reglerne, er ministeren da ikke bekymret for, at det er med til gradvist at udvandecpr-nummeret, så det ikke kan benyttes til sikker personidentifikation.Svar:I anledning af spørgsmålet er der indhentet en udtalelse fra Datatilsynet, som admini-strerer persondataloven (lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplys-ninger med senere ændringer).Datatilsynet har oplyst følgende:”I forhold til offentlige myndigheder gælder persondataloven først og fremmest forbehandling af personoplysninger, som helt eller delvist foretages ved hjælp af elektro-nisk databehandling, jf. persondatalovens § 1, stk. 1.Offentlige myndigheder må registrere og bruge oplysninger om personnummer somjournalnummer eller med henblik på entydig identifikation, jf. persondatalovens § 11,stk. 1.Offentlige myndigheders anvendelse personnumre skal desuden leve op til en rækkegrundlæggende principper i persondataloven, jf. persondatalovens § 5.Herudover er fastsat en række særregler i CPR-loven, jf. kapitel 13 i CPR-loven (lov-bekendtgørelse nr. 5 af 9. januar 2013).Persondatalovens sikkerhedskrav, jf. persondatalovens § 41, stk. 3, og principperne isikkerhedsbekendtgørelsen(bekendtgørelse nr. 528 af 15. juni 2000 med senere æn-dringer) indebærer bl.a., at offentlige myndigheder skal beskytte de personoplysnin-
ger, som de håndterer, med de fornødne sikkerhedsforanstaltninger mod, at oplysnin-ger kommer til uvedkommendes kendskab.Herudover indeholder CPR-loven regler om, at offentlige myndigheder har pligt til atsikre, at personnumre ikke kommer uvedkommende i hænde, jf. CPR-lovens § 54.Hvorvidt en given brug af personnumre hos en myndighed er lovlig, beror på en kon-kret vurdering i forhold til de nævnte regler.Efter Datatilsynets umiddelbare vurdering vil det være i orden, at en offentlig myndig-hed udarbejder en kursusliste med personnumre til brug for den interne administrationaf tilmeldingerne, men det vil ikke være i overensstemmelse med persondataloven atudlevere en kursustilmeldingsliste med kursisternes personnumre til de øvrige kursi-ster.I forhold til udlevering af ansættelsespapirer med personnumre til en tillidsrepræsen-tant lægger Datatilsynet umiddelbart til grund, at en tillidsrepræsentant ikke har behovfor personnumre på nyansatte medarbejdere. På den baggrund vil detsom udgangs-punkt ikke være foreneligt med persondataloven, at en offentlig myndighed udlevereroplysninger om personnumre til tillidsrepræsentanten.”Jeg finder ikke, at formålet med personnummeret som entydig identifikation udvandesaf de gældende regler.
Med venlig hilsenMargrethe Vestager
2