Transportudvalget 2012-13
B 33 Bilag 2
Offentligt
1207913_0001.png
1207913_0002.png
1207913_0003.png
1207913_0004.png
1207913_0005.png
Fra:Svend Andresen [mailto:[email protected]]Sendt:22. januar 2013 18:59Til:Mikkel Rimsø SørensenEmne:Lovforslaget Nr. B.33 Om alkolås.
Til UdvalgssekretærMikkel Rimsø SørensenTil alle i udvalget.Til Transportudvalget.Vedrørende B.33 alkolås i nye biler.Havnsø Den. 22/1-2013
Det var en chokerende oplevelse at sidde på tilhørerpladsen da man den 15/1 behandlede B.33Da forslaget, dengang B.13 den 8/5-12 blev trukket tilbage, var det for at få helt styr på EU.spørgsmåletmen ellers var der bred enighed om forslaget.Ministeren blev dengang bedt om at fremstille spørgsmålet i Eu, men meddelte kort efter imedierne, atdette ikke var umagen værd, da man ikke forventede det ville føre til noget.Hvad endte det egentligt med, kom forespørgelsen nogensinde afsted?EU. spørgsmålet spøger åbenbart stadig i udvalget.Et stort problem for mange i udvalget er åbenbart, at der kan snydes med alkolåsen, eksemplerneherpåvar talrige, og hvis det ikke var for sagens alvor mildt sagt latterlige, det viser at de fleste iudvalget stortset intet ved om alkolåsens sikkerhedsprogram hvilket da også førte til at de fleste partier udvisteen heltspeciel evne til at kunne vende på en femøre, det er vores håb, at de samme politikere, ved næstebehandlingviser os tricket igen og få femøren til at dreje den anden vej.At så få har kendskab til alkolåsens sikkerhedsprogram undrer os meget, vi har gang på ganginviteret jer tilat komme ned på slotspladsen for at se og høre om alkolåsen, men desværre har kun få af jerbenyttet tilbuddet.Vi ønsker derfor at stille op for udvalget og besvarer spørgsmål omkring alkolåsens sikkerhed,vi er ikke eksperterpå den tekniske del men ved dog en hel del efter 3½år med alkolås i vores og vore 2 børnebørnsbiler, ligesom vihar lært en del af importøren.Carsten Nonbo burde kende til alkolåsens sikkerhed, han både så og hørte om det i aftens howetd. 31/5-11Vi hørte ham aftale med alkolås importøren, at denne skulle tilsende ham det skriftlige materiale.Alkolåsens sikkerhedsprogram.
Der er flere typer alkolåsepå markedet. MHF i Sverige tester alkolåsene og sidder med detekniske data.Vores alkolås er af mærket smart start og fungerer som følger.Den kræver et vedvarende pust, ca 1½ l. luft med en udåndingstemperatur på ca. 37 grader, manholder op med atpuste når låsen klikker.Det betyder at hunde, cykel og luftmadraspumper, kompressorer, støvsugere mm.ikkekanaktivere låsen.refuserer låsen pga. spiritus lukker den af og man kan først forsøge igen efter 10 min.Den eneste måde låsen kan snydes på, er at lade en anden puste, men også dette kan forhindresbåde tekniskog via lovgivning.Alkolåsens arkiv lagrer alle pust, man kan derfor få udskrevet alle pust og se hvor tit og hvornårder er forsøgtat starte i påvirket tilstand interessant iforhold til spritdømte.Der kan tilkøbes ekstraudstyr. Et camera der fotograferer pusteren og lagrer billdet i låsens arkiv,dette kunnevære interessant til brug i brugen til dømte.Der kan indsættes en føler i sædet, så alkolåsen kun accepterer de tilladte personer.Der kan insættes en brummer, så man skalbrummemedens man puster, den menneskeligebrummen er unik, somet fingeraftryk og kan ikke efterlignes.Krimminalisere/påføre uskyldige en ekstra udgift.Alkolåsen krimmiliserer ingen men er forebyggende udstyr og de uskyldige undgår at blivedræbt af en spritbilist.Vores datter og svigersøn var 2 af de uskyldige, alligevel blev de dræbt.70.3% af danskerne ønsker alkolås i alle biler, mon ikke disse 70.3% hører til i de uskyldigesgruppe, Jeg har sværtved at forestille mig spritbilisten stemme ja til alkolås.Omkring EU. forbeholdene.Europahuset i Kbh. Eigil v. Jensen skriver: Hvis man fra Dansk sideforlanger alkolåseftermonteret af forhandlernekan man ikke snakke om teknisk handelshindringVicepræsident Siim Callas EU. kommissionen skriver bla.: Nogle medlemsstaterharvedtagetalkolås for visse kategorieraf køretøjer f.eks. Finland.Lovgivningen gælderkøretøjer der er registreret på de pågældendemedlemsstatersområde og for personer bosat i disse medlemsstater.DTU senioeforsker (jeg mener det varInge Marie Berhoft) har udtalt: Man kan omgås den tekniskehandelshindring ved
at gøre brug af alkolås til en del af færdselsloven.Kassilaftalen. den kender jeg ikke til, er spændt på hvad den indeholder.Vaskede tal.1. Ved I, at de ofre der først dør 3 uger efter en trafikulykke tæller ikke med i statistikkerne2. Har talt med to politifolk som fortalte at man også hos politiet stillede spørgsmålstegn ved destærkt faldende tal3. Hos vejdirektoratet har jeg hørt udtrykket vaskede tal. bla. var der 10 på selvmordslisten, 10endnu ubehandlede sagerog så kunne man forvente omkring 10 mere inden årets udgang. Da statistikken kom ud var tallet10 personer, det viser atca. 20 mulige selvmordsofre forsvandt undervejs i systemet4. i 2012 var der 180 dræbte, dette tal var fremme allerede d,1/11 Den endeligestatistik sagdeligeledes 180 dræbtedet betyder at der slet ikke var nogen dræbte i årets sidste 2 mdr.?Folketingsdebatten d. 15/1-12Dam Kristensen efterlyser mest sikkerhed for pengene og talte om EU. forbehold med ordene detvurderes og sansynligviskan det ikke lade sig gøre.Sikkerhed for pengene, man overser åbenbart helt de mange milliarder samfundet sparer dendag spritbilismenstopper. Udtryk som sansynligvis og det vurderes hører ikke hjemme i denne debat, det var joDam Kristensen der8/5-12 blev bedt om at sende skriftlig forespørgsel til EU.Kim Kristiansen påpegede overfor ministeren at denne kendte til undtagelsesmulighederne i EU.Hyllested citerer altinget. Sikker trafik er for alkolås når teknologien er sikker.Teknologien er sikker, der kan snydes med alt, men det kan minimaliseres medden rigtigestrafmulighed. Puster manfor en anden,skal både fører og pusteren straffes. Vil nogen af Jer puste for en påvirketchauffør.?Karen Jespersen spuurgte ind til L.179 Alkolås til dømte ligesom hun ønsskede at høreEU. begrundelsen forikke at inførealkolås.Dam Kristensen gav et meget henholdende svar L. 179 låmåskei justitsministeriet samt atsikkerhedsforbehold bestemmes i EUEt svar ingen blev klogere af.Nonbo Alkolås pålægger uskyldige en stor udgift - men mener at alkolåsen kommer af sig selvsenere, satte spørgsmålstegn ved25-30.000 påvirkede bilister dagligt, i så fald må vi have meget mere politi på gaden.
Påføre uskyldige udgift tja måske, men det er til noget som 70.3% af de uskyldige ønsker ogudgiften bliver ikke mindre fordivi venter til det kommer af sig selv. 25-50.000 påvirkede bilister om dagen er 2007 tallet, der erlangt ned til tresserne.sikker trafik har rettet tallet til 10.000 om dagen. Mere politi - tusind tak - men hvor vil Du findedem henne?Prehn Vil ikke kriminalisere lovlydige borgere, der kan snydes, en anden kan puste, hund,støvsuger mm. Alkolås vil fremelske atman vi køre rundt i gamle udrangerede biler, EU. regler - S. er blevet klogere sidn de selvfremlagde forslag og endelig er der denenlige mor med 2 børn på cyklen som efter 6 års opsparing og leverpostejmadder har fået råd tilen ny bil, men ikke har råd til alkolåsen.Sikken en gang vrøvl. kriminalisering af lovlydige borgere, se forrige afsnit, snyderiet har viværet inde på, så glem alt om hunde,luftmadrasser og støvsugere. At alkolåsen skulle fremelske mere brug af udrangerede biler durheller ikke, unge mennesker brugertusindvis af kr. på alufælge, musikanlæg mm. i deres biler, de gider ikke at køre i gamlesmadrekasser, endelig skal danske biler tilsyn så det alene begrænser smadrekasserne væsentligt. At S. er blevet klogere er der nu deltemeninger om.Den enlige mor med børnene på cyklen, hende har jeg mødt, ikke som et tænkt eksempel men ilevende kød og blod.Hun kom hen til vores stand og skrev under på alkolås i alle biler.Vi faldt i snak og hun fortalte athun var alene med de 2 små,far havde kørt spirituspåvirket og dræbt en person, han kunne ikke leve med sin samvittighed,skyldfølelsen og skammen fik hamtil at tage sit liv 4 mdr. efter ulykken og hun stod alene tilbage, denne ung enke med 2 små børnville ønske der havde væretalkolås i mandens bil den fag i 2011.Bare 12 timer efter at vi havde forladt Hammel blev 4 unge dræbt af en spritbilist.Stenberg Alkolås skal testes, statslig kontrol koster.Enhver mekaniker eller automekaniker kan montere alkolåsen, lige så let som at montere enstartspærre.At kalibrere alkolåsen og aflæse de opsamlede data kræver blot et 1½ dags kursus og et specieltEDB program,et statsligt kontrolsystem kommer derfor kun til at berøre dømte bilister L.179 og de skal selvbetale.Bagge. SF. kan ikke støtte.Meget mystisk, var det ikke SF. der lovede alkolås fra dag 1 når dekom til magten, løftebrud igen igen.Mikkelsen Vi adskillige unødvendige love, hundelov, knivlov mm. men alkolåsen er indenforrækkevidde. Spritbilisme er faldende så hvorforskyde gråspurve med kanoner.
Gråspurvene ( i dette tilfælde Spritbilisten) er et skadedyr der dræber og lemlæster uskyldige.Kanoner er der ikke brug for, de udryddeseffektivt med en alkolåa. Alkolåsen er indenfor rækkevidde så lad os få den nu og sparekanonkuglerne.Legarth Urimeligt at uskyldige skal have alkolås, alkolåsen kan snydes, skal vi også forbydeindbrudsværktø, vi ved der snydes med lastbilerneskøreskiver, så vil man også snyde med alkolåsen, medicin og narko er også et problem, efterlyserdet personlige ansvar, hjælper det ikke kan vibruge den store hammerUskyldige skal have alkolås er besvaret gentagne gange, alkolåsen kan snydes er også besvaret,lastbilerne snyder med køreskiver så vilman ogs snyde med alkolåsen, nu er der en teknisk forskel på køreskive og alkolås ,indbrudsværktøj, håber det var en joke for ellers erman da langt ude, medicin og narko er også et problem, javist men et problem der arbejdes på,det er blot meget sværere en alkolåsenda der er så enormt mange stoffer en narkolås skal kunne skelne, Det personlige ansvar. det erforsøgt gennem årtiers kampagner så ikan godt finde den store hammer frem, uden alkolås bliver der brug for den.Kim Kristiansen: Man vil ikke gribe til det mest effektive våben vi har for at forhindre spritbilisme.Vi kan forlange at importørerne insætteralkolås i nye biler det er ikke teknisk handelshindring. desuden er der kassil -hensynet som manventer svar på.Forslaget henvises til transport udvalget
Med venlig hilsenSvend og Lilian DrewsMøllehøj 14 Havnsø4591 Føllenslevtlf. 26367562 Mail:[email protected]