Transportudvalget 2012-13
B 33 Bilag 7
Offentligt
1219771_0001.png
1219771_0002.png
1219771_0003.png
Fra:Svend Andresen [mailto:[email protected]]Sendt:25. februar 2013 22:12Til:Sherie Del Prado Falding SørensenEmne:transportudvalget
Fremmøde for Transportudvalget d. 28/2-2013. kl.10.30Vi kommer 2 personer Svend Drews Andresen og Lillian DrewsMøllehøj 14 Havnsø 4591 Føllenslev. tlf. 26367562mail:[email protected]Vi medbringer en bærbar alkolås til eventuel demostration.Vores oplæg er som vist herunder.Med venlig hilsen.Svend og Lillian Drews.____________________Tak fordi vi måtte komme. Vi hedder Svend og Lillian og står her som privatpersoner, vireklamerer ikke for noget bestemt mærkeog har ingen økonomisk fordel af at fortælle om alkolåsen, Vi ønsker blot at udbrede kendskabettil alkolåsen som et effektivtmiddel der kan stoppe spritkørsel og spare menneskeliv.Baggrunden for vores arbejde kender I vidst alle. I morgen er det 4 år siden, vores eneste barn ogvores svigersøn blev dræbt afen spritbilist.Ventetid.Foråret 2009 blev blodigt og spritbilister tog livet af rigtig mange, også familier med børn. Dissemange spritulykker satte gang idebatten om alkolås, en debat der nu har bølget frem og tilbage gennem 4 år.Adskillige undersøgelser har vist, at et stort flertal af danskerne ønsker alkolås, den sidste, bestiltaf Altinget viste at 73% ønskedealkolås.De 4 år debatetn har stået på er233mennesker blevet dræbt.1.680hårdt kvæstet/invalideredeog1.440lettere kvæstet, af sprit-bilister.Det kan vi altså ikke være bekendt - Det kan skal og må stoppe nu. Vi har midlet men manglerloven.AlkolåsenVi er ikke eksperter, ved dog at alkolåsen findes i mange udgaver, vi vil fortælle om den vi kendermest til, vores og vore 2 børnebørnsalkolås.Kort efter krigen fandt man ud af at måle alkohol i udåndingen, og for ca. 30 år siden blev denneviden koblet til en alkolås som sidenhar fået en masse sikkerhed indstalleret
Alkolåsen skal kalibreres en gang årligt.Alkolåse testes af MHF. i Sverige, der er også et firma i Sweits.Der er en måleenhed i alkolåsen der varmes op til ca. 30 grader. Det betyder at udåndingen skalhave en vis temperatur og man kanderfor ikke snyde låsen med diverse pumper, væsker, støvsugere m.m.Udbredelse.Frankrig --- har lov om alkolås i skolebusserFinland ---- Har lov om alkolås i skolebusser og til spritdømteAustralien - USA og Canada Her er alkolås udbredt blandt spritdømteHolland ---- er godt igangNorge------- Det ulmer, og der er gang i debatten og mange skolebusser har fået alkolåsSverige ---- er i fuld gang, alkolåse i skolebusser, kommunale og spritdømtes biler. Sverige er nuoppe på over 85.000 alkolåse.Danske virksomheder er også godt i gang, adskillige af de tunge drenge ,såvel som mindrevirksomheder har fået alkolås og fler er påbanen. Man vurderer at der nu er ca. 3.000 alkolåse i -danmark.Alkolåsens sikkerhed.1. Alkolåsens er at forhindre bilen i at starte, hvis føreren har drukket mere end det tilladte.Dette er nok for langt de fleste bilister.2. Erhvervs og firmakørsel. Her har alkolåsen mange muligheder, afhængig af kørselsbehov ogfirmaets alkohol politik.promillen instilles efter firmaets ønske 0,0 til 0,5 promillefrirum - det vil sige den tid hvor motoren kan stoppes uden at der skal pustes igen, kan instillesefter firmaets behov til af og pålæsning.Alkolåsen kan instilles så den vilkårligt beder chaufføren om at puste. Alt gemmes i alkolåsenslog, som kan udskrives.Alkolås til dømte.Promillen stilles til 0.0Frirumstiden kunne stilles til 0 minutter så der skal pustes hver gang motoren har været stoppetlåsen instilles så den vilkårligt beder føreren om at pusteDer kan tilkøbes et camera der fotograferer føreren hver gang der pustes, billedet gemmes i låsenslogDer kan isættes en brummer, føreren skal afgive en brummelyd medens han puster, mennesketsbrummen er unik ligesom et fingeraftryk.Alle oplysninger om pustene, også når låsen nægter at starte, fotografier og brummer bliver gemt ialkolåsens log og kan udskrives ved kontrol.Sidste nyt er at alkolåsen kan skanne bodymasse når der pustes. denne model skulle være påmarkedet i denne uge.Alt mekanik kan gå i stykker også alkolåsen, Surt hvis det sker i et kryds, eller lige når man skal fraborde på færgen. Også det er der tænkt på
Man har et nød tlf nr. ringer op og forklarer situationen og får så en engangskode, der betyder atturen kan fortsættes og man har x antal tid tilat få låsen bragt i orden.For os er alkolåsen en hjertesag,som vi har brugt 4 år af vores liv, og alle vores penge på i håbetom at alkolåsen meget snart må være en ligeså naturlig ting som sikkerhedsselen i vore biler.Det er vores håb at vi med dette har skabt lidt mere klarhed over hvad alkolåsen kan og dermedfået manet den usikkerhed til jorden som hidtilhar fyldt meget i debatten.De fleste her i udvalget har givet udtryk for at de finder alkolåsen som en god ide og ikke er i tvivlom at den nok skal komme.Kære venner, når i nu er enige om at den kommer, hvorfor så stritte imod, alkolåsen kan kungavne, den redder liv. Lad os dog få den nu, hellerei dag end i morgen og husk så lige at man i Nordisk råd også er enige om at vi skal have alkolås.Statistikkerne taler for lavere tal inden for dræbte og kvæstede i trafikken, nu er statistikker enunderlig størrelse og ind imellem hænder det atnogle tal forsvinder undervejs, men et er sikkert tallet er faldende og det er glædeligt, men vi måikke glemme at rundt omkring i landet er derhver eneste uge familier der skal gennemleve et helvede af smerte og sorg fordi en eller flere afderes kære blev dræbt eller handicappet af enspritbilist. Disse familier finder ingen trøst i statistikkerne, de har nemlig mistet alt.