Transportudvalget 2012-13
B 33 Bilag 9
Offentligt
1225276_0001.png
1225276_0002.png
1225276_0003.png
1225276_0004.png
1225276_0005.png
1225276_0006.png
Til beslutningsforslag nr.B 33
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 0. marts 2013
3. udkast(Spørgsmål og svar optrykt efter ønske fra DF)
Betænkningover
Forslag til folketingsbeslutning om alkolås i nye biler[af Kim Christiansen (DF) m.fl.]1. UdvalgsarbejdetBeslutningsforslaget blev fremsat den 28. november 2012og var til 1. behandling den 15. januar 2013. Beslutningsfor-slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling iTransportudvalget.MøderUdvalget har behandlet beslutningsforslaget i <> møder.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget3 skriftlige henvendelser fra Svend og Lilian Drews, HavnsøTransportministeren har over for udvalget kommenteretde skriftlige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede-gjort for deres holdning til beslutningsforslaget:Svend og Lilian Drews, HavnsøSpørgsmålUdvalget har stillet 5 spørgsmål til transportministeren tilskriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]2. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
Benny Engelbrecht (S)fmd.Karin Gaardsted (S) Magnus Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S)Rasmus Prehn (S) Torben Hansen (S) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV)Jesper Petersen (SF) Jonas Dahl (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)nfmd.Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)Karsten Nonbo (V) Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn Dohrmann (DF)Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Tom Behnke (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
DokumentIdJournalnummer
2
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende B 33Bilagsnr.12345678TitelUdkast til tidsplanHenvendelse af 22/1-13 fra Svend og Lilian Drews, HavnsøKopi af B 13 (2011-2012) - svar på spørgsmål 11 og 12Fastsat tidsplan for udvalget behandling af beslutningsforslagetHenvendelse af 8/2-13 fra Svend og Lilian Drews, Havnsø1. udkast til betænkningHenvendelse af 25/2-13 fra Svend og Lilian Drews, Havnsø2. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende B 33Spm.nr.1TitelSpm. om ministeren ikke finder, at et krav om alkolåse i nye biler måsiges at være omfattet af de undtagelser fra forbuddet mod handelsre-striktioner, som findes i artikel 36 i Traktaten om Den EuropæiskeUnions Funktionsmåde, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 22/1-13fra Svendog Lilian Drews, Havnsø, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm., om det vil være tale om en teknisk handelshindring, hvis derstilles krav om, at installationen af alkolåsen foretages i forbindelsemed eftermontering hos importøren, til transportministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 8/2-13fra Svendog Lilian Drews, Havnsø, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 25/2-13 fraSvend og Lilian Drews, Havnsø, til transportministeren, og ministe-rens svar herpå
2
3
4
5
4
Bilag 2Udvalgets spørgsmål til transportministeren og dennes svar herpåSpørgsmål 1-5 og transportministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra DF.Spørgsmål 1:Vil ministeren i forlængelse af besvarelserne af spørgsmål B 13 – spm. 11 og 12 (2011-12) specifiktforholde sig til, om han ikke finder, at et krav om alkolåse i nye biler må siges at være omfattet af deundtagelser fra forbuddet mod handelsrestriktioner, som findes i artikel 36 i Traktaten om Den Europæ-iskeUnions Funktionsmåde, som bl.a. inkluderer hensynet til »den offentlige orden, den offentlige sikker-hed, beskyttelse af menneskers og dyrs liv og sundhed« eller - såfremt det ikke anses som omfattet afartikel 36 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde - ville være omfattet af de såkaldte»Cassis-hensyn«?Svar:Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, der oplyser følgende:»Artikel 36 i EUF-traktaten beskriver grundprincipperne for medlemsstaternes muligheder for at indførehandelsrestriktioner for varer, der ikke er omfattet af fælles EU-regler. Cassis-hensynet udvider anvendel-sesområdet for artikel 36, men gælder ligesom artikel 36 alene for varer, der ikke er omfattet af fællesEU-regler.Biler er omfattet af fælles EU-regler. Rammedirektivet, 2007/46/EF, om typegodkendelse af biler ogpåhængskøretøjer indeholder således en liste over alle de sikkerhedskrav, der stilles til de forskellige kate-gorier af køretøjer såsom bremsekrav, krav om sikkerhedsseler m.m.Danmark vil således hverken kunne indføre krav om alkolåse med henvisning til EUF-traktatens artikel36 eller med henvisning til Cassis-hensynet.«Spørgsmål 2:Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22. januar 2013 fra Svend og Lilian Drews, Havnsø, jf.B 33 - bilag 2.Svar:Jeg har stor sympati for familien Drews og deres arbejde med alkolåse. Det har jeg meddelt Lilian ogSvend Drews. Nedenfor følger i punktform mine kommentarer til de væsentligste kritikpunkter i famili-ens henvendelse af 22. januar 2013.1) Dansk forespørgsel til EU – blev den nogensinde sendt afsted?Ja, det blev den, og EU-Kommissionen har også svaret, hvilket jeg meddelte Transportudvalget i brev af18. december 2012.Jeg må læse Kommissionens svar således, at Kommissionen slår fast, at medlemsstaterne i henhold tildirektiv 2007/46/EF er forpligtet til at registrere køretøjer, der er EU-typegodkendt i et andet EU-land.Danmark må ikke forbyde registrering af køretøjer af grunde, der vedrører aspekter af deres konstruktionog funktion omfattet af direktivet. I den forbindelse bemærker Kommissionen, at et krav om installationaf alkolåse forekommer at forbyde registreringen af EU-typegodkendte køretøjer.2) Mulighed for at indføre krav om alkolåse for visse kategorier af køretøjer eller visse kategorier afførereJeg har forelagt dette spørgsmål for Trafikstyrelsen, der oplyser følgende:
5
»Der er stor forskel på at indføre krav om alkolåse for specielle kategorier af førere eller køretøjer og påat indføre krav om alkolåse i samtlige nye biler.Danmark og andre lande vil således have mulighed for at indføre krav om alkolåse for grupper af førereeller køretøjer med særlig høj risiko, f.eks. førere, der har været dømt for spirituskørsel, eller køretøjer,der benyttes til transport af skoleelever. Der vil være tale om en mindre del af førerne og en mindre del afkøretøjerne og dermed tale om en lovlig og velbegrundet handelshindring.Hvis Danmark derimod indfører krav om alkolåse i alle nye biler, vil der være tale om en ulovlig han-delshindring, fordi kravet vil være i strid med reglerne i direktiv 2007/46/EF.Efter Trafikstyrelsens opfattelse er det ikke korrekt, når Europa-Huset i Danmark har meddelt familienDrews, at man ikke kan snakke om en teknisk handelshindring, hvis man fra dansk side forlanger en alko-lås eftermonteret af forhandleren. Et sådant krav vil efter Trafikstyrelsens opfattelse af EU blive set somen klar omgåelse af EU-reglerne om varernes fri bevægelighed.Det kan oplyses, at der på et møde på embedsmandsniveau i Bruxelles d. 4. februar blev orienteret omen undersøgelse af alkolåse, som EU-Kommissionens generaldirektorat DG MOVE har iværksat. Under-søgelsen skal bl.a. belyse mulighederne for at kræve alkolåse i alle biler eller visse kategorier af biler,eller at kræve alkolåse anvendt til specielle typer af transportopgaver.«Det glæder mig, at EU-Kommissionen har taget initiativ til en nærmere undersøgelse af mulighedernefor at lave EU-regler om alkolåse. Det er et arbejde, Danmark vil bakke op om.Spørgsmål 3:Ministeren bedes oplyse, om det vil være tale om en teknisk handelshindring, hvis der stilles krav om, atinstallationen af alkolåsen foretages i forbindelse med eftermontering hos importøren?Svar:Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, der oplyser følgende:»Der vil være tale om en ulovlig teknisk handelshindring, da et sådant krav vil være i strid med reglernei direktiv 2007/46/EF.EU-Kommissionen vil efter Trafikstyrelsens vurdering utvivlsomt anse det for at være en omgåelse afreglerne i direktiv 2007/46/EF og derfor i strid med EU-reglerne om varernes fri bevægelighed.«Spørgsmål 4:Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 8. februar 2013 fra Svend og Lilian Drews, Havnsø, jf.B 33 - bilag 5.Svar:Jeg har forelagt spørgsmålet fra Trafikstyrelsen, der oplyser følgende i relation til Svend og LilianDrews anmodning om foretræde for Transportudvalget med henblik på at besvare spørgsmål vedrørendealkolåses sikkerhedsprogrammer:»Der findes en international standard for alkolåse (CENELEC 50436 -1), der bruges i forbindelse medalkolås-programmer til spritbilister.Standarden stiller krav til alkolåsenes nøjagtighed, hvad angår måling af alkoholpromillen i udåndings-luften. Men derudover indeholder standarden også en række tests, der skal udføres med henblik på at sik-re, at der blæses ufiltreret menneskelig udåndingsluft gennem alkolåsen. Der skal derfor bl.a. udføres føl-gende tests, hvor alkolåsen ikke må blive deaktiveret:- Når der blæses spritånde gennem et filter med aktivt kul, der absorberer alkohol.- Når der blæses spritånde igennem et afkølet rør, hvor alkoholen vil kondensere indvendig.
6
- Når spritånden blæses igennem et glas med vand, hvor alkoholen kan blive optaget.- Når der blæses ren luft fra en ballon, cykelpumpe eller lignende gennem alkolåsen.«Der er således stillet en række krav til, hvad alkolåsene skal kunne modstå i det tilfælde, hvor en bilistforsøger at snyde låsen, så bilen kan starte, selvom bilisten er beruset.Spørgsmål 5:Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25. februar 2013 fra Svend og Lilian Drews, Havnsø, jf.B 33 - bilag 7.Foreløbigt svar:Det har ikke inden for svarfristen været muligt at indhente de fornødne oplysninger til besvarelse afspørgsmålet. Spørgsmålet vil blive besvaret hurtigst muligt.