Transportudvalget 2012-13
B 33
Offentligt
1220890_0001.png
1220890_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
28. februar 20132013-241
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. februar 2013 stillet mig følgende spørgsmålB 33 spørgsmål 4 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. B33 spm. 4:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 8. februar 2013 fra Svend ogLilian Drews, Havnsø, jf. B 33 – bilag 5.

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet fra Trafikstyrelsen, der oplyser følgende i relationtil Svend og Lilian Drews anmodning om foretræde for Transportudvalget medhenblik på at besvare spørgsmål vedrørende alkolåses sikkerhedsprogrammer:”Der findes en international standard for alkolåse (CENELEC 50436 -1), derbruges i forbindelse med alkolås-programmer til spritbilister.Standarden stiller krav til alkolåsenes nøjagtighed, hvad angår måling afalkoholpromillen i udåndingsluften. Men derudover indeholder standardenogså en række tests, der skal udføres med henblik på at sikre, at der blæsesufiltreret menneskelig udåndingsluft gennem alkolåsen. Der skal derfor bl.a.udføres følgende tests, hvor alkolåsen ikke må blive deaktiveret:-Når der blæses spritånde gennem et filter med aktivt kul, der absorbereralkohol.Når der blæses spritånde igennem et afkølet rør, hvor alkoholen vilkondensere indvendig.Når spritånden blæses igennem et glas med vand, hvor alkoholen kan bliveoptaget.Når der blæses ren luft fra en ballon, cykelpumpe eller lignende gennemalkolåsen.”
-
-
-
Der er således stillet en række krav til, hvad alkolåsene skal kunne modstå i dettilfælde, hvor en bilist forsøger at snyde låsen, så bilen kan starte, selvombilisten er beruset.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen