Europaudvalget 2012
KOM (2012) 0006
Offentligt
1450985_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 15.2.2012
COM(2012) 6 final/2
Corrigendum
Annule et remplace le COM(2012) 6 final du 19 janvier 2012
Concerne toutes les versions linguistiques
Suppression de la footnote 29 et remplacement de l'annexe de l'acte approuvé
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET
OG DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG
om Den Europæiske Unions strategi for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd (2012-2015)
(EØS-relevant tekst)
{SEC(2012) 55 final}
{SEC(2012) 56 final}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450985_0002.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET
OG DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG
om Den Europæiske Unions strategi for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd (2012-2015)
(EØS-relevant tekst)
1.
INDLEDNING
I artikel 13 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde anerkendes det, at
dyr er følende væsener, og at der skal tages fuldt hensyn til deres velfærd ved
fastlæggelsen og gennemførelsen af bestemte EU-politikker.
For første gang i 2006 blev de forskellige aspekter af EU's dyrevelfærdspolitik, der
regulerer erhvervsmæssigt hold af milliarder af dyr i EU, samlet i den af
Kommissionen vedtagne EF-handlingsplan for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd
(2006-2010)
1
. Ca. to mia. fugle
2
og tre hundrede mio. pattedyr anvendes til
landbrugsformål. Det anslås, at der årligt anvendes tolv mio. dyr til forsøg.
Populationen af hunde og katte anslås til ca. hundrede mio. dyr
3
, hvoraf de fleste er
privatejede. Det er vanskeligt at vurdere, hvor mange selskabsdyr der er genstand for
handel i EU. Der findes ingen EU-data om antallet af dyr, der holdes i zoologiske
haver og akvarier.
De forskellige aspekter af opdrættede dyrs velfærd er dækket af et horisontalt
direktiv
4
. EU-lovgivningen om transport
5
og slagtning
6
dækker specifikke aspekter.
En række specifikke EU-krav finder anvendelse på hold af kalve
7
, svin
8
, æglæggende
høner
9
og slagtekyllinger
10
. Forsøgsdyr
11
er også omfattet af specifikke
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
KOM(2006) 13 endelig af 23.1.2006.
793 mio. kyllinger til kødproduktion, 453 mio. æglæggende høner og 197 mio. kalkuner. Ikke alle
medlemsstater har data om kalkuner, ænder og gæs.
"Evaluation of the EU policy on animal welfare and possible policy options for the future", december
2010. Se bilag A1.7, se http://www.eupaw.eu/.
Rådets direktiv 98/58/EF af 20. juli 1998 om beskyttelse af dyr, der holdes til landbrugsformål (EFT L
221 af 8.8.1998, s. 23). Ved Rådets afgørelse 78/923/EØF om indgåelse af den europæiske konvention
om beskyttelse af dyr under opdræt (EFT L 323 af 17.11.1978, s. 12) gjorde Unionen desuden nævnte
konvention til en del af EU-retten.
Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 om beskyttelse af dyr under transport (EUT L 3 af 5.1.2005, s. 1).
Rådets direktiv 93/119/EF om beskyttelse af dyr på slagte- eller aflivningstidspunktet (EFT L 340 af
31.12.1993, s. 21). Afløses den 1. januar 2013 af Rådets forordning (EF) nr. 1099/2009 om beskyttelse
af dyr på aflivningstidspunktet (EUT L 303 af 18.11.2009, s. 1).
Rådets direktiv 2008/119/EF om fastsættelse af mindstekrav med hensyn til beskyttelse af kalve (EUT
L 10 af 15.1.2009, s. 7).
Rådets direktiv 2008/120/EF om fastsættelse af mindstekrav med hensyn til beskyttelse af svin (EUT L
47 af 18.2.2009, s. 5).
Rådets direktiv 1999/74/EF om mindstekrav til beskyttelse af æglæggende høner (EFT L 203 af
3.8.1999, s. 53).
Rådets direktiv 2007/43/EF om minimumsforskrifter for beskyttelse af slagtekyllinger (EUT L 183 af
12.7.2007, s. 19).
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450985_0003.png
dyrevelfærdsbestemmelser. EU-lovgivningen om zoologiske haver
12
fokuserer på
bevarelse af arter, men tager også hensyn til dyrevelfærd. Der findes ingen EU-
lovgivning om selskabsdyrs velfærd. EU-bestemmelserne om økologisk landbrug
omfatter bl.a. høje dyrevelfærdsstandarder for produktion af kvæg, svin og fjerkræ
13
.
I nærværende meddelelse, der bygger på erfaringerne med handlingsplanen for 2006-
2010, foreslås der EU-tiltag for de kommende fire år. I den forbindelse udnyttes de
opnåede videnskabelige og teknologiske fremskridt til at forlige hensynet til
dyrevelfærd med den økonomiske virkelighed ved gennemførelsen af de eksisterende
lovbestemmelser. Denne strategi er en videreførelse af handlingsplanen som
anbefalet af flertallet af de berørte parter, der er blevet hørt, og af Europa-
Parlamentet.
Husdyrbrug i EU repræsenterer en årlig værdi på 149 mia. EUR, og anvendelsen af
forsøgsdyr anslås til en årlig værdi på 930 mio. EUR.
2.
H
VORFOR EN STRATEGI FOR DYREVELFÆRD
?
I de senere år
14
har EU i gennemsnit afsat næsten 70 mio. EUR om året til støtte for
dyrevelfærd, hvoraf 71 % går til landbrugere som dyrevelfærdsbetalinger fra Den
Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne. Udgifterne til
udvikling af landdistrikter medfinansieres af medlemsstaterne, og som supplement til
den særlige foranstaltning vedrørende dyrevelfærdsforpligtelser, der går ud over det
retlige basisniveau, kan medlemsstaterne også, alt efter hvilke områder der
prioriteres nationalt, tilbyde foranstaltninger til støtte for f.eks. investeringer i
landbrugsbedrifter, uddannelse, rådgivningstjenester og landbrugeres deltagelse i
kvalitetsordninger. Resten går til alle andre EU-aktiviteter, som er relevante for
politikudformningen: forskning (21 %), økonomiske undersøgelser, kommunikation,
uddannelse og internationale anliggender, håndhævelse mv.
I årenes løb er det imidlertid blevet stadig mere klart, at det ikke altid giver de
ønskede resultater, når man blot bliver ved med at anvende de samme
sektorspecifikke bestemmelser på dyrevelfærdsområdet. Problemer med efterlevelse
af de sektorspecifikke bestemmelser peger på behovet for at overveje, om en tilgang
med de samme regler for alle kan føre til bedre dyrevelfærd i hele Unionen. De store
forskelle i opdrætssystemer, klimaforhold og jordbund i de forskellige medlemsstater
har gjort det meget vanskeligt at blive enige om ensartede regler og endnu mere
vanskeligt at sikre, at de gennemføres korrekt. Nettoresultatet er, at
dyrevelfærdsforholdene i Unionen ikke opfylder kravet om fælles spilleregler, som
imidlertid er nødvendige for at understøtte den enorme økonomiske aktivitet, der
bestemmer behandlingen af dyr i Den Europæiske Union.
11
12
13
14
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/63/EU om beskyttelse af dyr, der anvendes til
videnskabelige formål (EUT L 276 af 20.10.2010, s. 33).
Rådets direktiv 1999/22/EF om hold af vilde dyr i zoologiske haver (EFT L 94 af 9.4.1999, s. 24).
Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 (EUT L 189 af 20.7.2007, s. 1) og Kommissionens forordning
(EF) nr. 889/2008 (EUT L 250 af 18.9.2008, s. 1).
Dataene fra evalueringsrapporten dækker perioden 2000-2008.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450985_0004.png
Hertil kommer, at selv om der er sket fremskridt på dyrevelfærdsområdet gennem
bestemte retsakter, er der visse områder, hvor de ikke findes nogen specifik EU-
lovgivning, og hvor det er vanskeligt at gennemføre de eksisterende generelle krav.
Der vil muligvis kunne foretages en
forenkling
ved at indføre mere præcise
bestemmelser i de generelle regler og dermed tackle de fælles grundlæggende
determinanter for dyrevelfærd.
I evalueringen af EU's dyrevelfærdspolitik blev det konkluderet, at
velfærdsstandarder har betydet ekstraomkostninger i sektorerne for husdyrhold og
forsøg, som anslås til ca. 2 % af disse sektorers samlede værdi. Der er indtil videre
ingen tegn på, at dette har truet deres økonomiske bæredygtighed. Man bør imidlertid
gribe enhver lejlighed til at fremhæve den økonomiske merværdi, der opnås gennem
dyrevelfærdspolitikken, for således at styrke EU-landbrugets – herunder mindre
landbrugeres – konkurrenceevne.
Nedenstående betragtes som de vigtigste fælles determinanter for dyrs velfærdsstatus
i Unionen:
1.
Manglende håndhævelse af EU-lovgivningen i medlemsstaterne er stadig
et udbredt problem på en række områder
Nogle medlemsstater træffer ikke tilstrækkelige foranstaltninger, når det drejer
sig om at oplyse de berørte parter, uddanne officielle inspektører, foretage
kontrol og pålægge sanktioner
15
. En række EU-retsakter er derfor ikke blevet
anvendt fuldt ud og har ikke givet de tilsigtede virkninger for dyrevelfærden.
Dyrevelfærdsstandarder indebærer ofte ekstraomkostninger, men ikke
nødvendigvis i samme forholdsmæssige omfang i hele fødevarekæden.
Unionen stiller dog visse instrumenter til rådighed med henblik på at
kompensere producenterne for de højere produktionsomkostninger. EU-
lovgivningen indeholder bestemmelser om overgangsperioder på flere år for at
lette gennemførelsen af strukturelle ændringer i forbindelse med visse
opdrætssystemer; denne tilgang har dog ikke altid ført til rettidig omlægning.
Den kulturelle opfattelse af dyrevelfærdsaspekter spiller nemlig en
grundlæggende rolle, når det gælder styrkelse af respekten for både ånden i
lovgivningen og de konkrete lovbestemmelser.
2.
Mangelen på relevante oplysninger om dyrevelfærdsaspekter blandt
forbrugerne
En EU-dækkende rundspørge har vist, at dyrevelfærd er et vigtigt anliggende
for 64 % af befolkningen. Det fremgår dog af flere undersøgelser
16
, at hensynet
til dyrevelfærd kun er én af de faktorer, der påvirker forbrugernes valg, og ofte
spiller det ikke ind, da forbrugerne ikke altid er velinformerede om
15
16
I nogle medlemsstater slagtes dyr i stort antal uden bedøvelse, fordi myndighederne giver dispensation
fra kravet om bedøvelse uden at tage hensyn til den kvalitative og kvantitative begrundelse, der skal
foreligge i henhold til EU-lovgivningen.
Jf. følgende feasibilityundersøgelse: "Animal welfare labelling and establishing a Community
Reference Centre for Animal Protection and Welfare", 26. januar 2009, foretaget af FCEC
(http://ec.europa.eu/food/animal/welfare/farm/labelling_en.htm).
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450985_0005.png
produktionsmetoderne og disses betydning for dyrevelfærden. I sidste ende
træffer forbrugerne deres beslutninger hovedsagelig ud fra fødevarernes pris og
direkte verificerbare karakteristika.
3.
Mange berørte parter ved ikke nok om dyrevelfærd
Størsteparten af EU's forskningsmidler på dyrevelfærdsområdet går til
alternative metoder til erstatning af dyreforsøg, men resultaterne formidles ikke
på den rigtige måde, og forskningsaktiviteterne i medlemsstaterne er ikke
tilstrækkelig godt koordineret. Alt imens befordrer det manglende kendskab til
alternative fremgangsmåder i forbindelse med produktionssystemer ofte en vis
modstand mod ændringer, der ville kunne forbedre dyrevelfærden.
4.
Behovet for at forenkle og udvikle klare principper for dyrevelfærd
Det generelle direktiv om beskyttelse af husdyr og direktivet om dyr i
zoologiske haver indeholder bestemmelser, der er for generelle til, at de har
praktiske virkninger, jf. f.eks. i bilaget til direktiv 1998/58/EF: "Alle
dyr skal
have adgang til foder med mellemrum, der er afpasset efter deres fysiologiske
behov"
eller i direktiv 1999/22/EF om dyr i zoologiske haver: "Opbevarelse
af
dyrene under forhold, som sigter mod at opfylde den enkelte arts biologiske og
bevaringsmæssige behov, bl.a. ved at sørge for velindrettede, artsspecifikke
indhegninger".
Der er i visse specifikke EU-retsforskrifter
17
blevet indført kompetencekrav til
personer, der håndterer dyr. Disse krav omfatter imidlertid ikke alle de berørte
dyr (der er ikke noget specifikt kompetencekrav i forbindelse med hold af
fjerkræ eller kalve), og nogle dyrevelfærdsproblemer vedrørende udformningen
af produktionssystemer er heller ikke omfattet.
Der findes ingen specifik EU-lovgivning, som dækker andre husdyrarter (som
f.eks. malkekøer, kødkvæg eller kaniner), til trods for at forskere og Den
Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har påpeget en række
problemer
18
.
3.
S
TRATEGISKE TILTAG
Nærværende strategi er på baggrund af ovenstående baseret på to indbyrdes
komplementære tilgange:
For det første
skal nogle fælles problemer løses på en anden og mere
helhedsorienteret måde. Unionen har i årevis vedtaget eller tilpasset specifik
lovgivning med henblik på specifikke problemer. Men hvis man fastlægger generelle
principper inden for en konsolideret og revideret lovgivningsmæssig EU-ramme, vil
17
18
Direktivet om svin, forordningen om transport, forordningen om aflivning og direktivet om
laboratoriedyr.
Listen over videnskabelige udtalelser om dyrevelfærd findes i den konsekvensanalyserapport, der
ledsager denne meddelelse.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450985_0006.png
det muligvis kunne bidrage til at forenkle den gældende ret på dyrevelfærdsområdet
og i sidste ende lette håndhævelsen heraf.
Kommissionen vil med forbehold af en konsekvensanalyse overveje, om der er
behov for en revideret lovgivningsmæssig EU-ramme baseret på en helhedsorienteret
tilgang. Den vil navnlig overveje, om der kan og bør indføres videnskabeligt
funderede indikatorer baseret på dyrevelfærdsresultater i modsætning til de hidtil
anvendte dyrevelfærdsinput; Kommissionen vil vurdere, hvorvidt en sådan ny tilgang
ville føre til en forenklet retlig ramme og bidrage til at forbedre EU-landbrugets
konkurrenceevne. Den erfaring, der er opnået på de områder, hvor der allerede er
indført indikatorer (slagtekyllinger og slagtning), vil få betydning for overvejelserne
vedrørende den fremtidige udvikling.
For det andet
er der tiltag, som Kommissionen allerede gennemfører, men som skal
styrkes eller anvendes på en bedre måde. Derfor foreslår Kommissionen ud over den
påtænkte forenklede lovgivningsmæssige ramme følgende:
at udvikle værktøjer, herunder, når det er relevant, gennemførelsesplaner, for at
styrke efterlevelsen i medlemsstaterne
at støtte det internationale samarbejde
at give forbrugerne og offentligheden passende oplysninger
at optimere de synergistiske virkninger af den aktuelle fælles landbrugspolitik
at undersøge opdrættede fisks velfærd.
Der vil i givet fald blive foretaget en grundig vurdering af virkningerne for de
grundlæggende rettigheder af de tiltag, der træffes som led i nærværende strategi,
særlig hvad angår religionsfriheden
19
. I den forbindelse vil Kommissionen således
også undersøge spørgsmålet om mærkning som fastsat i aftalen vedrørende forslaget
til lovgivning om fødevareinformation
20
.
3.1.
En forenklet lovgivningsmæssig EU-ramme for dyrevelfærd
Kommissionen vil overveje, om der kan indføres en forenklet lovgivningsmæssig
EU-ramme med dyrevelfærdsprincipper for alle dyr
21
, der holdes i forbindelse med
en økonomisk aktivitet, herunder eventuelt også selskabsdyr; den vil i den
forbindelse især tage hensyn til forenkling, nedbringelse af den administrative byrde
19
20
21
Strategi for Den Europæiske Unions effektive gennemførelse af chartret om grundlæggende rettigheder
(KOM(2010) 573 endelig af 19.10.2010).
I betragtning 50 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1169/2011 om
fødevareinformation til forbrugerne (EUT L 304 af 22.11.2011, s. 18) hedder det: "Forbrugerne i
Unionen viser voksende interesse for gennemførelsen af Unionens dyrevelfærdsregler i forbindelse med
slagtning, herunder spørgsmålet om, hvorvidt dyret blev bedøvet før slagtning. Det bør derfor i
forbindelse med en fremtidig EU-strategi for dyrebeskyttelse og -velfærd overvejes at undersøge
mulighederne for, at forbrugerne gives information om bedøvelse af dyr".
Hvirvelløse dyr i akvakulturbrug samt erhvervsfiskeri vil ikke være omfattet af dette initiativ.
Opdrættede fisk vil blive gjort til genstand for særlige evalueringer.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450985_0007.png
og nyttiggørelse af velfærdsstandarder som et middel til at styrke konkurrenceevnen i
EU's fødevareindustri, herunder dyrevelfærdsstandardernes merværdipotentiale.
Kommissionen vil overveje:
a)
anvendelse af videnskabeligt funderede dyrevelfærdsindikatorer som et muligt
middel til at forenkle den retlige ramme og give mulighed for fleksibilitet med
henblik på at forbedre husdyrproducenters konkurrenceevne
en ny EU-ramme med henblik på at øge gennemsigtigheden i og relevansen af
de oplysninger, der gives til forbrugerne om dyrevelfærd i forbindelse med
deres købsvalg
oprettelse af et europæisk netværk af referencecentre
udarbejdelse af fælles kompetencekrav til personer, der håndterer dyr.
Anvendelse af resultatbaserede dyrevelfærdsindikatorer
Man vil om nødvendigt overveje muligheden for at anvende videnskabeligt
validerede resultatbaserede indikatorer som supplement til EU-lovgivningens
forskriftsmæssige krav under særlig hensyntagen til, hvordan en sådan ny
tilgang kan bidrage til forenkling af den gældende ret. Der er i to nyere
retsakter under EU's dyrevelfærdslovgivning blevet indført indikatorer baseret
på dyr (direktiv 2007/43/EF om minimumsforskrifter for beskyttelse af
slagtekyllinger og forordning (EF) nr. 1099/2009 om beskyttelse af dyr på
aflivningstidspunktet).
Man vil undersøge de kriterier, der er udviklet i forbindelse med Welfare
Quality®-projektet
22
, sammen med et risikovurderingssystem som det, der
anvendes på fødevaresikkerhedsområdet (jf. fødevarelovgivningen
23
). Der vil i
forbindelse med overvejelsen af relevante risikostyringsforslag blive taget
hensyn til EFSA's videnskabelige udtalelser om udvikling af
velfærdsindikatorer og til socioøkonomiske faktorer.
Anvendelsen af resultatbaserede dyrevelfærdsindikatorer er også anerkendt på
internationalt plan af organisationer såsom Verdensorganisationen for
Dyresundhed (OIE)
24
.
b)
En ny EU-ramme med henblik på at øge gennemsigtigheden i og relevansen af
de oplysninger, der gives til forbrugerne om dyrevelfærd i forbindelse med
deres købsvalg
Med den reviderede lovgivningsmæssige EU-ramme for dyrevelfærd vil man
eventuelt kunne tilstræbe at indføre et værktøj med henblik på at give
b)
c)
d)
a)
22
23
24
http://www.welfarequality.net/everyone/26536/5/0/22.
Forordning (EF) nr. 178/2002 om generelle principper og krav i fødevarelovgivningen, om oprettelse af
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet og om procedurer vedrørende fødevaresikkerhed.
Jf. de retningsgivende principper for dyrevelfærd i terrestriske dyrs sundhedskodeks. Se www.oie.int.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450985_0008.png
forbrugerne sikkerhed for, at dyrevelfærdsanprisninger er gennemsigtige og
videnskabeligt relevante.
Man vil undersøge tiltag, som er synergistiske og konvergerer med lignende
EU-initiativer på andre relevante politikområder, for at styrke
forbrugerindflydelsen.
c)
Et europæisk netværk af referencecentre
Kommissionen har allerede i en tidligere meddelelse
25
behandlet idéen om et
netværk af referencecentre for dyrevelfærd. Formålet er hovedsagelig at sikre,
at de kompetente myndigheder modtager sammenhængende og ensartede
tekniske oplysninger om, hvordan EU-lovgivningen bør gennemføres, særlig i
forbindelse med resultatbaserede dyrevelfærdsindikatorer.
Netværket kunne oprettes ved samfinansiering med eksisterende nationale
videnskabelige og tekniske ressourcer inden for dyrevelfærd. Netværkets rolle
kan bestå i at supplere, ikke reproducere Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritets og Det Fælles Forskningscenters arbejde
26
.
Netværket kunne organiseres således, at det afspejler EU-lovgivningens
nuværende struktur
27
, for på EU-plan at sikre:
støtte til Kommissionen og medlemsstaterne i form af teknisk ekspertise,
særlig i forbindelse med anvendelsen af resultatbaserede
dyrevelfærdsindikatorer
gennemførelse af uddannelseskurser for personale i kompetente
myndigheder og eksperter fra tredjelande, når det er relevant
medvirken, hvis det er relevant, til formidling af forskningsresultater og
tekniske innovationer blandt berørte parter i EU og til det internationale
videnskabelige samfund
koordinering af forskning, eventuelt i samarbejde med eksisterende EU-
finansierede forskningsstrukturer
28
.
d)
Fælles kompetencekrav til personer, der håndterer dyr
I den forenklede lovgivningsmæssige EU-ramme for dyrevelfærd vil man
kunne konsolidere og forbedre de kompetencekrav, der allerede findes i visse
EU-retsakter, i en enkelt tekst. Der ville på grundlag af en konsekvensanalyse
25
26
27
28
KOM(2009) 584 endelig af 28.10.2009.
Den Europæiske Unions referencelaboratorium for alternative metoder til erstatning for dyreforsøg
(ECVAM) under Generaldirektoratet for Det Fælles Forskningscenter beskæftiger sig ikke direkte med
dyrevelfærd, men med alternative forsøgsmetoder.
Kalvehold, svinehold, hold af æglæggende høner, hold af slagtekyllinger, hold af andre husdyr til
landbrugsformål, transport af dyr, aflivning af dyr, anvendelse af dyr til forsøg og hold af vilde dyr i
fangenskab.
F.eks. arbejdsgruppen for forskningssamarbejde inden for dyresundhed og dyrevelfærd under CPRA
(Den Stående Komité for Landbrugsforskning) og "Animal Health and Welfare ERA-Net" (ANIHWA).
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
blive udviklet generelle principper med henblik på at dokumentere
kompetence.
Fælles EU-kompetencekrav til personale, der håndterer dyr, vil skulle sikre, at
personer, der håndterer dyr, er i stand til at konstatere, forebygge eller
begrænse smerte, lidelse og angst hos dyr og til at gøre sig bekendt med de
retlige forpligtelser, der gælder inden for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd.
Herudover vil man eventuelt kunne overveje, om der skal fastlægges et
passende kompetenceniveau for personer, som er ansvarlige for udformningen
af processer, anlæg eller udstyr med relation til dyr.
Der vil blive iværksat en undersøgelse vedrørende uddannelse på
dyrevelfærdsområdet med henblik på at indkredse de dyrevelfærdsemner, der
skal indgå i læseplanen for erhverv, hvor man beskæftiger sig med dyr, og
hvilke tiltag der vil kunne forbedre bevidstheden om dyrevelfærd i de
pågældende erhverv.
3.2.
Støtte til medlemsstaterne og tiltag til forbedring af efterlevelse
Kommissionen vil gøre spørgsmålet om efterlevelse til en prioritering. Efterlevelse
kan kun opnås gennem håndhævelsestiltag, der gennemføres af medlemsstaterne
eller under deres ansvar. Kommissionen spiller dog en vigtig rolle med hensyn til at
sikre, at efterlevelse sker på en ensartet måde i EU. Det er afgørende at sikre, at der
gælder de samme vilkår for alle EU-producenter, og at dyr behandles korrekt. I
nærværende strategi foreslås følgende tiltag:
Kommissionen vil fortsætte sine kontrolbesøg i medlemsstaterne via
Levnedsmiddel- og Veterinærkontoret. Den vil også fortsat gøre kraftigt brug
af sine prærogativer i henhold til traktaten ved at indbringe sager for Den
Europæiske Unions Domstol, når det er nødvendigt. Dette er en væsentlig
indsats fra Kommissionens side til sikring af efterlevelse, særlig i forbindelse
med de nuværende og fremtidige udfordringer på dyrevelfærdsområdet.
Ikke desto mindre er Kommissionen af den opfattelse, at en egentlig
uddannelsesstrategi kan være et effektivt værktøj til at skabe en
efterlevelseskultur blandt de erhvervsdrivende og i medlemsstaterne. Det
europæiske netværk af referencecentre, der eventuelt oprettes, vil kunne påtage
sig dette.
I mellemtiden vil Kommissionen øge sin indsats med hensyn til uddannelse af
veterinærinspektører gennem programmet "Bedre uddannelse — større
fødevaresikkerhed". Kommissionen vil desuden undersøge behovet og
muligheden for at udvide uddannelsesaktiviteterne til også at omfatte
forsøgsdyrs og vilde dyrs velfærd.
Kommissionen vil også udvide sin rolle med at rådgive medlemsstaternes
kompetente myndigheder og tilskynde til samarbejde, udveksling af bedste
praksis og fastlæggelse af fælles mål og retningslinjer gennem tematiske
arbejdsgrupper og arrangementer.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450985_0010.png
I de kommende fire år vil Kommissionen derfor udvikle særlige retningslinjer
eller gennemførelsesbestemmelser for bestemte EU-retsakter om
dyrevelfærd
29
.
Dyrevelfærd er også et teknisk spørgsmål for erhvervsdrivende, der håndterer dyr
som led i en økonomisk aktivitet. Det er derfor relevant at hjælpe dem med at forstå
begrundelsen for EU-kravene, og hvordan de i højere grad vil kunne efterleve disse
gennem bedre indretninger eller fremgangsmåder.
3.3.
Støtte til internationalt samarbejde
Det er vigtigt, at der på internationalt plan er fælles spilleregler vedrørende
dyrevelfærd, således at man kan sikre EU-erhvervsdrivendes konkurrenceevne på
globalt plan. Unionen har allerede udviklet en række bilaterale og multilaterale
aktiviteter, der skal optimeres og støttes som anført i evalueringen.
Med henblik herpå vil Kommissionen:
fortsat medtage dyrevelfærd i bilaterale handelsaftaler eller samarbejdsfora
30
for at øge de strategiske muligheder for at udvikle et mere konkret samarbejde
med tredjelande
forblive aktiv på den multilaterale scene, særlig i Verdensorganisationen for
Dyresundhed (OIE) og FN's Levnedsmiddel- og Landbrugsorganisation (FAO),
idet førstnævnte har vedtaget internationale standarder og begge har taget
initiativer på dyrevelfærdsområdet
31
undersøge, hvordan dyrevelfærd kan integreres bedre i den europæiske
naboskabspolitik
når det er relevant, tilrettelægge store internationale begivenheder med det
formål at fremme Unionens syn på dyrevelfærd.
Sådanne tiltag giver mulighed for at formidle EU's holdning til dyrevelfærd på
globalt plan. Det er derfor vigtigt at anvende de ressourcer, der er til rådighed til
internationale aktiviteter vedrørende dyrevelfærd, bedst muligt for at tackle
udfordringerne og øge disse ressourcers bidrag til europæiske husdyrproducenters
konkurrenceevne i en globaliseret verden. Kommissionen vil derfor indlede en
gennemgang af disse tiltag for at evaluere, hvordan de gavner bl.a. EU's
landbrugssektor, og aflægge rapport herom til Europa-Parlamentet og Rådet.
29
30
31
Specielt for så vidt angår anvendelsen af undtagelsen fra kravet om bedøvelse af dyr ved rituel
slagtning.
Antallet af frihandelsaftaler, som også omfatter dyrevelfærdsanliggender, blev fordoblet i 2011.
Der findes i øjeblikket ni OIE-standarder for dyrevelfærd (se http://www.oie.int). FAO har afholdt
møder med henblik på at skabe forbindelser mellem eksperter og fremme kapacitetsopbygning på
forskellige områder med relation til dyrevelfærd. Organisationen har også oprettet et særligt websted
om husdyrs velfærd (http://www.fao.org/ag/againfo/themes/animal-welfare/en/).
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.4.
Relevante oplysninger til forbrugerne og offentligheden
Dyrevelfærd er et samfundsanliggende, der optager mange mennesker. Behandlingen
af dyr relaterer til etik og er en del af Unionens værdisæt. Det er derfor relevant at
kommunikere med børn, unge og den almene befolkning for at øge bevidstheden om
respekt for dyr og for at fremme ansvarligt ejerskab.
Dyrevelfærd er også et forbrugeranliggende. Animalske produkter anvendes i vid
udstrækning, især i forbindelse med fødevareproduktion, og forbrugerne er
interesseret i at vide, hvordan dyrene er blevet behandlet. På den anden side har
forbrugerne generelt ikke den nødvendige indflydelse til at reagere på højere
dyrevelfærdsstandarder.
Det er derfor relevant at oplyse forbrugerne i EU om den EU-lovgivning, der gælder
for dyr bestemt til fødevareproduktion, og sikre, at de ikke føres bag lyset af
vildledende dyrevelfærdsanprisninger.
Der findes mange kommunikations- og uddannelsesaktiviteter i medlemsstaterne. En
fuldt dækkende kortlægning af situationen i EU ville gøre det muligt at afdække
mangler, som med gevinst kan udbedres af Unionen.
Alle disse mål er indbyrdes komplementære og kan gøre det nødvendigt med særlige
instrumenter. Nogle er allerede oprettet, såsom webstedet "Farmland" (for børn og
lærere i grundskolen) eller programmet "Bedre uddannelse – større
fødevaresikkerhed" (for officielle inspektører). Herudover afholder Kommissionen
regelmæssige møder med henblik på at forbedre forståelsen og håndhævelsen af EU-
lovgivningen. De vil muligvis kunne effektiviseres og suppleres med nye
kommunikationsværktøjer.
Det er derfor Kommissionens hensigt først at igangsætte en undersøgelse med
henblik på at kortlægge eksisterende uddannelses- og oplysningsaktiviteter på
dyrevelfærdsområdet, som er rettet mod den almene befolkning og forbrugerne.
Sådanne tiltag vil kunne omfatte muligheden for at tildele midler til vellykkede
tværnationale oplysningskampagner eller uddannelsesinitiativer vedrørende
dyrevelfærd.
3.5.
Optimering af synergier med den fælles landbrugspolitik
Dyrevelfærd er en del af et samfundsorienteret syn på landbruget, og Unionen har
allerede etableret stærke forbindelser mellem landbrug og dyrevelfærd. Størsteparten
af EU's dyrevelfærdsbudget går således til landbrugerne som led i programmer for
udvikling af landdistrikterne. Der er dog, især i en tid med økonomiske restriktioner,
behov for yderligere koordinering med henblik på at strømline tiltagene og optimere
resultaterne.
Kommissionen vil indføre en særlig ordning på tværs af tjenestegrenene med henblik
på at vurdere, hvordan man optimerer de synergistiske virkninger af den fælles
landbrugspolitiks aktuelle mekanismer, særlig gennem krydsoverensstemmelse
(cross-compliance),
udvikling
af
landdistrikterne,
pr-foranstaltninger,
kvalitetspolitik, økologisk landbrug mv.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.6.
Undersøgelse af opdrættede fisks velfærd
Opdrættede fisk er omfattet af EU-lovgivningen om beskyttelse af dyr under
transport og på aflivningstidspunktet, uden at de dog er genstand for specifikke
bestemmelser. Kommissionen vil fortsat søge videnskabelig rådgivning om arterne
enkeltvis og evaluere spørgsmålet om velfærd hos fisk i akvakulturbrug for at kunne
træffe passende foranstaltninger på grundlag af resultatet af evalueringen.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450985_0013.png
BILAG
Planlagte tiltag
En række håndhævelsesaktioner vedrørende beskyttelse af æglæggende høner (direktiv
1999/74/EF)
Gennemførelsesplan og håndhævelsesaktioner vedrørende flokopstaldning af søer (direktiv
2008/120/EF)
Gennemførelsesplan for forordningen om aflivning (Rådets forordning (EF) nr. 1099/2009)
EU-gennemførelsesbestemmelser eller -retningslinjer vedrørende beskyttelse af dyr under
transport
Rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om virkningerne af genetisk udvælgelse for
slagtekyllingers velfærd*
Rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om anvendelsen af forordning (EF) nr. 1523/2007 om
forbud mod markedsføring af pelsskind fra hunde og katte*
Undersøgelse af opdrættede fisks velfærd på aflivningstidspunktet
Rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om de forskellige bedøvelsesmetoder for fjerkræ*
Rapport til Rådet om gennemførelsen af direktiv 98/58/EF*
EU-retningslinjer for beskyttelse af svin
Undersøgelse vedrørende uddannelse på dyrevelfærdsområdet og oplysningsaktiviteter rettet mod
den almene befolkning og forbrugerne
Undersøgelse af mulighederne for, at forbrugerne gives information om bedøvelse af dyr*
Undersøgelse af opdrættede fisks velfærd under transport
Et eventuelt forslag til lovgivning om en forenklet lovgivningsmæssig EU-ramme for dyrevelfærd
Rapport om virkningerne af internationale dyrevelfærdsaktiviteter
husdyrproducenters konkurrenceevne i en globaliseret verden
europæiske
År
2012
2012
2012
2012
2012
2012
2012
2013
2013
2013
2013
2013
2013
2014
2014
2014
2014
2014
2015
2015
Rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om systemer, der fastholder kvæg ved at dreje det om på
ryggen eller anbringe det i enhver anden unaturlig stilling*
Undersøgelse vedrørende hundes og kattes velfærd, når de er genstand for handel
EU-retningslinjer eller -gennemførelsesbestemmelser vedrørende beskyttelse af dyr på
aflivningstidspunktet
Rapport til Europa-Parlamentet of Rådet om muligheden for at indføre visse krav vedrørende
beskyttelse af fisk på aflivningstidspunktet*
Rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om anvendelsen af direktiv 2007/43/EF og dets
betydning for slagtekyllingers velfærd*
*
Forpligtelser i henhold til EU-lovgivningen
DA
13
DA