Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
KOM (2012) 0011 Bilag 12
Offentligt
1408301_0001.png
7. oktober 2014
Kære medlem af Folketingets Retsudvalg
Som en optakt til drøftelserne i Rådet for Retlige og Indre Anliggender den 9. og 10. oktober, vil vi
fra FDIH og på vegne af Ecommerce Europe gerne oplyse dig om vores holdning til revideringen af
den europæiske databeskyttelseslovgivning.
Ecommerce Europe støtter kraftigt en reform af den nuværende lovgivning om beskyttelse af data
med henblik på at tilpasse rammerne til den digitale tidsalder. Organisationen støtter valget af en
forordning, da dette reelt kan skabe en ensartet ramme for e-handelsvirksomhederne arbejde med
kundedata, herunder privatlivets fred og databeskyttelse.
Revideringen som foreslåede er imidlertid ikke tilstrækkelig, da den mangler en risikobaseret
tilgang. Der er behov for nogle dybtgående tilpasninger til regler om databeskyttelse for fuldt ud at
frigøre potentialet i det digitale indre marked samt sikre og fremme den hurtige vækst inden form e-
handel iEU.
Det foreliggende forslag om databeskyttelse hindrer den videre udvikling af det digitale indre
marked, fordi dets ”one-size-fits-all” tilgang ikke tager hensyn de faktiske risici for privatlivets fred
og databeskyttelsen, alt efter hvordan og i hvilke sammenhænge data bearbejdes.
Denne manglende risikobaserede tilgang udløser uforholdsmæssigt store administrative og
finansielle byrder på hele nethandlen, og følgende emner bekymrer især Ecommerce Europe:
En for bred definition af "personoplysninger"
Lovgivningen kommer til at gælde for en alt for stor mængde af sager, og det vil øge
omkostninger for de handlende betydeligt.
Her plæderer Ecommerce Europe for, at der i stedet sker en formel anerkendelse af
anonyme data som ”ikke-personlige data” og dermed skabe balanceret retssikkerhed for
såvel forbrugerne som for virksomhederne.
De urimelige omkostningerne ved udpegning af en databeskyttelsesansvarlig
Omkostningerne er uberegnelige og de står ikke i rimeligt forhold til den faktiske virkning og
mulige risici for privatlivets fred ved behandling af data. Det vil øge byrderne for små og
mellemstore virksomheder for selv de mest elementære behandling af data.
Begrænsning af dataportabilitet
For at forhindre misbrug af portabilitet og stimulere innovation på de digitale markeder bør
rækkevidden af reglerne om ret til data-portabilitet begrænses til brugergenereret indhold -
og dermed reelt kun sociale netværk - som det oprindeligt var hensigten.
Begrænsning af ”retten til at blive glemt”
Enhver forestilling om brugernes ”ret til at blive glemt” begrænses reelt af lang række love
og juridiske forpligtelser for virksomhederne. ”Retten til at blive glemt bør derfor også
begrænses til brugergenereret indhold. Virksomhederne er underlagt en bred vifte af
juridiske forpligtelser til at bevare oplysninger om transaktioner, for eksempel til bogholderi,
FDIH – Foreningen for Dansk Internethandel
Børsen – Slotsholmsgade 1B – 1217 København K
T:72 25 56 01 – M.
[email protected]
www.fdih.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1408301_0002.png
7. oktober 2014
skatter og forbrugernes garanti, og de data kan derfor ikke ”glemmes”.
Paneuropæisk samarbejde mellem de nationale databeskyttelsesmyndigheder til en
one-stop-shop for virksomheder
Det er en er en grundlæggende forudsætning for et ægte digitalt indre marked, at der
skabes adgang til et One-stop-shop, som fungerer på tværs af de nationale
datahåndhævelsesmyndigheder. Denne tværnationale funktion betyder også, at det ikke
bør være kontroversielt for medlemsstaterne at foretage de nødvendige ændringer i deres
retssystem.
Profilering af forbrugerne ud fra adfærd skal tillades
For at sikre, at virksomhederne fortsat tilpasse og udvikle forretningen efter forbrugernes
adfærd bør profileringsbestemmelser være forholdsmæssige, risikobaserede og være
baseret på en reel test af mulige skadevirkninger.
For en mere detaljeret oversigt over vores ideer til sikker og gennemsigtig brug samt
indsamling af data har vi vedlagt Ecommerce Europes positionspapir om Privatliv og
Databeskyttelse.
Ecommerce Europe er paraplyorganisation for e-handelsorganisationer i 16 europæiske lande,
der repræsenterer omkring 25.000 online-butikker. E-handelssektoren er en af de få
europæiske brancher, der har oplevet nonstop tocifret økonomisk vækst. Den europæiske e-
handelssektor besidder en akkumuleret værdi på cirka € 360 mia., og den leverer flere
hundredtusinder af direkte og indirekte arbejdspladser i forskellige sektorer såsom postlevering
og IKT.
Hvis du har spørgsmål, så tøv ikke med at kontakte os.
Med venlig hilsen
Annette Falberg
Administrerende direktør i FDIH
Medlem af Ecommerce Europe daglige ledelse /Executive Committee
FDIH – Foreningen for Dansk Internethandel
Børsen – Slotsholmsgade 1B – 1217 København K
T:72 25 56 01 – M.
[email protected]
www.fdih.dk