Europaudvalget 2011-12
KOM (2012) 0084 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Enhed:
Primær Sundhed/INT
Sagsbeh.: SUMSAH/KFH
Sags nr.: 1105807
Dok. Nr.: 878728
Dato:
28. marts 2012
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EURO-
PAUDVALG
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om gennem-
sigtighed i prisbestemmelserne i humanmedicinske lægemidler
og disse lægemidlers inddragelse under de offentlige sygesik-
ringsordninger (KOM(2012) 84)
1.
Resumé
Kommissionen har den 1. marts 2012 fremsat et forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om gennemsigtighed i prisbestemmelserne i humanmedicinske
lægemidler og disse lægemidlers inddragelse under de offentlige sygesikringsord-
ninger, som skal erstatte det gældende gennemsigtighedsdirektiv 89/105/EØF.
Med direktivforslaget fastholdes de centrale principper i det gældende direktiv, men
forslaget indebærer også en omfattende tilpasning af direktivets bestemmelser på
grundlag af følgende centrale elementer: Det præciseres, at gennemsigtighedskra-
vene gælder for alle prisfastsættelses- og godtgørelsesforanstaltninger i bred for-
stand. Det gøres endvidere klart, at fristerne for beslutninger om prisfastsættelse
og godtgørelse omfatter alle proceduremæssige trin, der fører frem til beslutnin-
gen, herunder en eventuel medicinsk teknologivurdering. Fristerne for beslutninger
om prisfastsættelse og godtgørelse foreslås forkortet væsentligt i forhold til de
gældende frister. Adskillelse af patent- og sikkerhedsspørgsmål fra prisfastsættel-
ses- og godtgørelsesprocedurerne slås fast, ligesom det præciseres, at aspekter,
der allerede er vurderet i markedsføringstilladelsesproceduren, ikke skal vurderes
inden for rammerne af prisfastsættelses- og godtgørelsesprocedurerne. Endelig
foreslås indført forskellige instrumenter for at sikre effektiv håndhævelse af direkti-
vets bestemmelser.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil indebære, at der skal foretages æn-
dringer af dansk lovgivning.
2. Baggrund
Det gældende direktiv (89/105) er over 20 år gammelt, og det er Kommissionens
opfattelse, at bestemmelserne ikke på tidssvarende vis afspejler de foranstaltnin-
ger, som medlemsstaterne har iværksat i dag med henblik på at kontrollere priser-
ne og fastsætte regler for lægemidlers optagelse i de nationale sygesikringsord-
ninger.
Kommissionens undersøgelse af konkurrencevilkårene i lægemiddelsektoren fra
2009 viste, at der forekommer unødvendige forsinkelser ved prisfastsættelse og
tilskud på generisk medicin (generika) og at patent- og sikkerhedsmæssige indsi-
gelser griber forstyrrende ind i pris- og tilskudsprocessen med betydelige forsinkel-
ser på patienternes adgang til billigere generisk medicin til følge.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
3. Formål og indhold
Hovedformålet med Kommissionens forslag er at justere principperne fra det
gældende direktiv 89/105/EØF, således at reglerne bliver mere tidssvarende.
Markedsvilkårene for lægemidler har forandret sig væsentligt siden vedtagelsen af
direktiv 89/105/EØF, f.eks. med fremkomsten af generiske lægemidler og
udviklingen af stadig mere innovative og ofte dyre forskningsbaserede lægemidler.
Sideløbende hermed har medlemsstaterne indført mere komplekse og innovative
pris- og godtgørelsessystemer.
For det første er der opstået en forskel mellem direktivets bestemmelser, som
angiver de vigtigste former for prisfastsættelses- og godtgørelsesprocedurer, som
blev fastlagt i 1980'erne, og den meget bredere vifte af omkostningsbegrænsende
foranstaltninger, som medlemsstaterne vedtager nu om dage. For det andet
overskrider medlemsstaterne regelmæssigt tidsfristerne for beslutninger om
prisfastsættelse og godtgørelse, der blev fastsat ved direktiv 89/105/EØF. Det fører
til forsinkelser i markedsføringen af lægemidler, hvilket igen forsinker patienters
mulighed for at modtage vigtige behandlinger.
Med henblik på at opdatere reglerne, således at de kan håndtere de aktuelle
markedsvilkår, foreslår Kommissionen følgende større ændringer:
a. Det præciseres, at gennemsigtighedskravene gælder for alle prisfastsæt-
telses- og godtgørelsesforanstaltninger i bred forstand. Det gøres klart, at
fristerne for beslutninger om prisfastsættelse og godtgørelse omfatter alle
proceduremæssige trin, der fører frem til beslutningen.
b. Sagsbehandlingsfristen for fastsættelse af
pris
originallægemidler
forkortes fra 90 dage til
60 dage
og for
generika
fra 90 dage til
15 dage.
c.
Sagsbehandlingsfristen for godkendelse af
prisforhøjelser
forkortes fra 90
dage til
60 dage.
d. Sagsbehandlingsfristen for dispensation fra
prisstop eller prisreduktion
forkortes fra 90 dage til
60 dage.
e. Sagsbehandlingsfristen for meddelelse af
tilskud
originallægemidler
forkortes fra 90 dage til
60 dage
og for generika fra 90 dage til
15 dage.
f.
Hvis myndighederne både tager stilling til ansøgning om
pris og tilskud,
forkortes den samlede sagsbehandlingsfrist fra 180 til
120 dage
for
origi-
nallægemidler
og fra 180 til
30 dage
for
generika.
g. Nye bestemmelser om
gruppering af lægemidler med henblik på inklusion i den offentlige sy-
gesikring (tilskudsgrupper)
foranstaltninger med henblik på at fremme ordination af specifikke læ-
gemidler (C-62/09)
ikke-indblanding af industrielle og immaterielle rettigheder i pris- og til-
skudsprocessen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
obligatorisk høring af interesserede parter ved ændring af foranstalt-
ningerne
underretning af Kommissionen om udkast til nationale foranstaltninger,
der falder inden for direktivets område, og inddragelse af Kommissio-
nens evt. bemærkninger hertil i videst mulige omfang inden endelig
vedtagelse
afrapportering til Kommissionen om antal sager, sagsbehandlingstider
og en analyse af årsagen til eventuelle tidsoverskridelser.
Nærmere om hovedindholdet i forslagene
Artikel 1(2) – betragtning 10 – aftaler mellem myndigheder og indehaveren af
en tilladelse til at markedsføre et lægemiddel samt foranstaltninger, der er
underlagt EU’s udbudsregler
Bestemmelsen undtager følgende fra direktivets anvendelsesområde:
Aftaler mellem offentlige myndigheder og indehavere af tilladelse til at
markedsføre et lægemiddel om patienters adgang til et givent lægemiddel,
Nationale foranstaltninger, som er underlagt nationale eller EU-retlige ud-
budsregler.
Artikel 3 - Priskontrol
Bestemmelsen fastslår/indfører følgende på området for priskontrol:
(1) Indehaveren af tilladelse til at markedsføre et lægemiddel kan på ethvert
tidspunkt ansøge om godkendelse af en pris, og myndigheden skal sende
et officielt kvitteringsbrev.
(2) Sagsbehandlingstid på ansøgninger om godkendelse af en pris må højst
vare 60 dage. Fristen begynder at løbe på tidspunktet for modtagelsen af
ansøgningen og løber indtil myndighedens godkendelse/afslag af prisen og
underretning af ansøger. Ved myndigheders anmodning om yderligere op-
lysninger, sættes fristen i bero, indtil oplysningerne er modtaget.
For generiske lægemidler er fristen 15 dage, hvis referencelægemidlets
pris er godkendt.
(3) Ved overskridelse af sagsbehandlingsfristen kan ansøger markedsføre sit
lægemiddel til den ansøgte pris.
(4) Medlemsstaterne skal offentliggøre og underrette Kommissionen om krite-
rierne for godkendelse af priser.
Artikel 4 – Prisforhøjelse
Bestemmelsen gentager kravene i artikel 3 i relation til ansøgninger om forhøjelse
af priser, dog med disse forskelle:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
(1) Ansøgning skal kunne indgives på ethvert tidspunkt. Krav om officielt kvit-
teringsbrev.
(2) Afgørelsen skal være truffet og kommunikeret til ansøger senest 60 dage
efter modtagelse af ansøgningen. Fristen kan forlænges én gang ved eks-
traordinært mange ansøgninger. Skal kommunikeres til ansøger før udlø-
bet af fristen.
Artikel 5 – Prisstop og prisreduktion
(1) I tilfælde af, at et medlemsstats kompetente myndigheder indfører prisstop
eller prisreduktion på alle eller visse kategorier af lægemidler, skal med-
lemsstaten offentliggøre en begrundelse herfor baseret på objektive og
kontrollerbare kriterier, herunder hvis relevant, en begrundelse for de kate-
gorier, der bliver omfattet af prisstop eller prisreduktion.
(2) Indehaveren af en tilladelse til at markedsføre et lægemiddel skal kunne
ansøge om at blive undtaget fra prisstoppet eller prisreduktionen. En så-
dan ansøgning skal kunne indgives på ethvert tidspunkt, og medlemssta-
ten skal sende kvitteringsbrev.
(3) Sagsbehandlingstiden er 60 dage fra modtagelse indtil godkendelse og
underretning af ansøger. Hvis der sker godkendelse af en højere pris, skal
medlemsstaten offentliggøre prisen. Ved ekstraordinært mange ansøgnin-
ger om undtagelse fra prisstopper/reduktionen kan fristen forlænges med
60 dage, og ansøger skal underrettes om forlængelse før udløb af den op-
rindelige periode.
Artikel 6 – Avancekontrol
Bestemmelsen pålægger medlemsstater, som indfører direkte eller indirekte avan-
cekontrol, at offentliggøre følgende og underrette Kommissionen herom:
(a) Metoder, der anvendes af medlemsstaten til at definere fortjenesten.
(b) Den tilladte avance for den, der markedsfører et lægemiddel.
(c) Kriterier for, hvilken fortjeneste der kan tildeles den, der bringer lægemidlet
på markedet, og kriterier i henhold til hvilke, personen tillades at beholde
fortjeneste over disse grænser i de respektive medlemsstater
(d) Den maksimale procentuelle fortjeneste, som en person/virksomhed, der
bringer lægemidlet på markedet i Danmark, kan beholde over de fastsatte
grænser.
Denne information skal opdateres en gang om året og i forbindelse med væsentli-
ge ændringer.
Artikel 7 og betragtning 11, 12, 14, 15 – Tilskud til lægemidler
Bestemmelsen opstiller en række krav til de medlemsstater, som først lader et
lægemiddel omfatte af det nationale tilskudssystem, når den kompetente myndig-
hed har besluttet at inkludere lægemidlet:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 5
(1) Ansøgning skal kunne indsendes på et hvilket som helst tidspunkt. Er der
flere kategorier af tilskudsdækning, skal der kunne ansøges om alle kate-
gorier. Myndigheden skal sende kvitteringsbrev.
(2) Medlemsstaterne skal nøje fastsætte, hvilke oplysninger og dokumenter
ansøgeren skal fremlægge.
(3) Den kompetente myndighed har 60 dage fra modtagelsen af en ansøgning
til at træffe afgørelse og kommunikere afgørelsen til ansøger. For generi-
ske lægemidler er der 15 dage. Dog er fristen 90 dage for lægemidler, hvis
medlemsstaterne anvender medicinsk teknologivurdering som led i deres
beslutningsproces.
(4) Myndigheden skal straks underrette ansøger, hvis ansøgningen er ufuld-
stændig. Myndigheden har 60 dage fra modtagelsen af de yderligere op-
lysninger til at træffe endelig afgørelse, dog 90 dage for lægemidler, der
kræver medicinsk teknologivurdering. Myndigheden skal afstå fra at anmo-
de om information, der ikke eksplicit kræves i henhold til nationale be-
stemmelser.
(5) Hvis der også skal træffes beslutning om pris, gælder der en 120 dages
frist. For generiske lægemidler er fristen 30 dage, men fristen kan forlæn-
ges efter de ovennævnte principper, hvis der er behov for yderligere oplys-
ninger.
(6) Afgørelser, der indebærer, at medlemsstaten optager lægemidlet i det na-
tionale tilskudssystem, skal basere sig på objektive og kontrollerbare krite-
rier og herunder inkludere enhver evaluering, eksperterklæring, indstilling
eller anbefaling, som medlemsstaten har lagt vægt på. Tilsvarende skal al-
le begunstigende afgørelser begrundes.
(7) Medlemsstaterne skal offentliggøre og underrette Kommissionen om de
anvendte kriterier.
Artikel 8 – Klageinstans
Det foreslås at pålægge medlemsstaterne at udpege en national instans, der er
uafhængig af en medlemsstats kompetente myndighed (i Danmark: Sundhedssty-
relsen), som kan behandle klager over manglende overholdelse af fristerne for at
træffe afgørelse om tilskud til lægemidler. Efter Kommissionens forslag skal denne
instans udstyres med beføjelser til at træffe midlertidige foranstaltninger, der brin-
ger overtrædelsen til ophør eller hindrer yderligere skade. Instansen skal også
kunne tilkende erstatning og pålægge den kompetente myndighed tvangsbøder
beregnet efter hver dags forsinkelse. Instansen skal også kunne undlade at iværk-
sætte sådanne foranstaltninger, hvis de samlet set medfører flere ulemper end
fordele.
Artikel 16 – Forhåndsmeddelelse af udkast til nationale foranstaltninger
Der lægges op til at indføre en ordning med henblik på at forebygge manglende
efterlevelse af direktivet. Det foreslås således, at medlemsstaterne skal give
Kommissionen meddelelse om en planlagt national foranstaltning på pris- og
tilskudsområdet og i den forbindelse angive begrundelsen herfor. Kommissionen
skal efter forslaget sende sine bemærkninger til disse planer inden for tre måneder,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 6
og medlemsstaten skal så vidt muligt tage Kommissionens evt. bemærkninger i
betragtning, navnlig hvis det fremgår af bemærkningerne, at udkastet til
foranstaltning kan være uforeneligt med EU-retten.
Efter endelig vedtagelse af den nationale foranstaltning skal medlemsstaten straks
meddele Kommissionen den endelige tekst, ligesom medlemsstaten skal
medsende en rapport om de skridt, der er taget som reaktion på evt.
Kommissionens bemærkninger.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Det gældende direktiv bygger på idéen om minimal indgriben i medlemsstaternes
udformning af deres nationale politik vedrørende social sikring. Efter
Kommissionens opfattelse fastholdes dette grundlæggende princip i forslaget.
Kommissionen har med de foreslåede krav, der skal sikre rettidige og
gennemsigtige beslutninger, forsøgt at afveje forpligtelsen til at bevare
medlemsstaternes kompetence på folkesundhedsområdet mod nødvendigheden af
at garantere direktivets effektivitet med hensyn til at opfylde målene for det indre
marked. Som et resultat af denne balancegang medfører forslaget ikke en
indbyrdes
tilnærmelse
af
de
nationale
prisfastsættelses-
og
godtgørelsesforanstaltninger og heller ikke en begrænsning af medlemsstaternes
mulighed for frit at fastsætte priserne på lægemidler og betingelserne for den
offentlige finansiering.
Kommissionen har konstateret, at medlemsstaterne fortolker direktivets regler
forskelligt, således at medlemsstaternes foranstaltninger ikke giver de økonomiske
aktører tilstrækkelige garantier for gennemsigtige procedurer.
Kommissionen konkluderer på den baggrund, at problemerne ikke kan reguleres
tilfredsstillende på nationalt plan, og at reguleringen derfor skal finde sted på fæl-
lesskabsniveau.
Regeringen er enig i, at en mere ensartet regulering af de omfattede forhold på
tværs af EU bedst kan opnås gennem en præcisering og udbygning af den nuvæ-
rende fællesskabslovgivning på området.
Regeringen finder derfor som udgangspunkt, at direktivforslaget er i overensstem-
melse med nærhedsprincippet. Regeringen finder dog, at der på visse punkter kan
være behov for en nærmere analyse heraf, herunder særligt forslaget om oprettel-
se/udpegning af særlig klageinstans med nærmere opregnede beføjelser (artikel 8)
og forslaget om forhåndsunderretning og -inddragelse af Kommissionen af udkast
til nye nationale foranstaltninger på pris- og tilskudsområdet (artikel 16).
6. Gældende dansk ret
Der er fri prisdannelse i Danmark.
Efter medicintilskudsbekendtgørelsens § 2. skal Lægemiddelstyrelsens (nu Sund-
hedsstyrelsen) afgørelse om tilskud til receptpligtige lægemidler træffes senest 90
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 7
dage efter modtagelse af ansøgningen med alle nødvendige oplysninger.
Afgørelse om tilskud til håndkøbslægemidler skal træffes senest 90 dage efter
udstedelsen af markedsføringstilladelsen for lægemidlet.
Efter sundhedslovens § 152 kan en lægemiddelvirksomhed ikke ansøge om gene-
relt klausuleret tilskud.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil ikke umiddelbart indebære, at der skal vedtages ny
dansk lovgivning om prisfastsættelse af lægemidler, da de foreslåede regler kun
finder anvendelse i det omfang, en medlemsstat har en prisgodkendelsesordning,
hvilket ikke er tilfældet for Danmarks vedkommende.
Direktivforslagets bestemmelser om tilskudsområdet vil derimod indebære behov
for lovændringer, herunder en ophævelse af sundhedslovens § 152, hvoraf det
følger, at lægemiddelvirksomheden ikke kan ansøge om generelt klausuleret til-
skud. Der vil endvidere skulle foretages præciseringer i medicintilskudsbekendtgø-
relsen i form af ændrede sagsbehandlingsfrister og en ny bestemmelse om, at
afgørelser om tilskud skal begrundes, uanset om ansøgeren får afslag eller med-
hold.
Endvidere vil der skulle etableres det tilstrækkelige lovgrundlag for at oprette en ny
(domstolslignende) klageinstans med særligt opregnede beføjelser.
Statsfinansielle konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil indebære, at Sundhedsstyrelsen og styrelsens rådgi-
vende organ, Medicintilskudsnævnet, får kortere tid til at behandle ansøgninger fra
virksomheder om tilskud til lægemidler. Forslaget må således ventes at medføre
behov for øgede ressourcer til Sundhedsstyrelsen, ligesom det må forventes, at
forslaget om oprettelse/udpegning af særlig klageinstans med nærmere opregnede
beføjelser (artikel 8) vil resultere i merudgifter. De økonomiske konsekvenser af
direktivforslaget kan endnu ikke vurderes nærmere, idet der fortsat udestår afkla-
ringer af fortolkningen af forslaget.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget ventes at indebære en økonomisk og administrativ lettelse for lægemid-
delvirksomhederne i form af hurtigere sagsbehandlingstider og hurtigere adgang til
indtægter.
8. Høring
Direktivforslaget er sendt i høring med frist for bemærkninger den 30. marts 2012.
Høringssvar med høringsnotat vil blive eftersendt til Folketingets Europaudvalg
snarest efter høringsfristens udløb.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 8
Det forventes, at de øvrige lande vil være kritiske bl.a. over for den foreslåede for-
kortelse af sagsbehandlingsfristerne, forslagene om underretning af Kommissionen
om ændringer i nationale foranstaltninger på pris- og tilskudsområdet samt forsla-
get om oprettelse af en uafhængig klageinstans.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side er der generelt støtte til yderligere at ensarte rammerne for til-
skudsområdet og eventuelle prisgodkendelsesordninger.
Regeringen kan derfor tilslutte sig initiativer, der sigter på at fremme gennemsigtig-
heden vedrørende tilskudssystemer og prisgodkendelsessystemer i medlemssta-
terne.
Regeringen har dog visse betænkeligheder omkring i hvilket omfang, det vil være
praktisk muligt at afkorte tidsfristerne for at træffe afgørelse om tilskud til særligt
originale lægemidler.
I forhold til de foreslåede forskellige instrumenter, der har til hensigt at fremme
dialogen mellem Kommissionen og medlemsstaterne om direktivets gennemførelse
og til at sikre, at det håndhæves effektivt, har regeringen tillige visse betænke-
ligheder.
Direktivforslaget indeholder således et forslag om, at medlemsstaterne skal give
Kommissionen meddelelse om en planlagt national foranstaltning på pris- og til-
skudsområdet og i den forbindelse begrunde denne påtænkte foranstaltning. Direk-
tivforslaget lægger op til, at Kommissionen kan sende sine bemærkninger til disse
inden for tre måneder, og at Kommissionens evt. bemærkninger så vidt muligt skal
tages i betragtning af medlemsstaten. Det er regeringens umiddelbare opfattelse,
at dette forslag om forhåndsmeddelelse og -inddragelse af Kommissionen risikerer
at forsinke indførelse af ny national lovgivning på pris- og tilskudsområdet.
Hertil kommer forslaget om indførelse af en klageprocedure (domstolslignende
klageinstans med særlige beføjelser) i tilfælde af den kompetente myndigheds
manglende overholdelse af direktivets tidsfrister for afgørelser om tilskud.
Regeringen er enig i, at lovbestemte frister for sagsbehandlingstid bør overholdes.
Regeringen finder imidlertid, at den forslåede klageprocedure rejser visse princi-
pielle spørgsmål, herunder i forhold til de beføjelser, som den foreslåede klagein-
stans skal have, ligesom regeringen ikke er overbevist om forslagets proportionali-
tet i forhold til det ønskede mål.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.