Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12, Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KOM (2012) 0108 Bilag 1, KOM (2012) 0109 Bilag 1
Offentligt
1111392_0001.png
1111392_0002.png
1111392_0003.png
1111392_0004.png
1111392_0005.png
1111392_0006.png
1111392_0007.png
1111392_0008.png
N O T AT
26. april
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag fra EU Kommissionen- til Rådets afgørelse om indgåelse af aftalen mellem regeringen for Amerikas ForenedeStater og Den Europæiske Union om koordinering af programmer forenergieffektivitetsmærkning af kontorudstyrog- til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om Den Europæiske Unionsenergieffektivitetsprogram for kontorudstyr og om ændring af forordning (EF) nr.106/2008 af 15. januar 2008 om et fællesskabsprogram for energieffektivitetsmærkning afkontorudstyrKOMnr. COM(2012) 108 final og COM(2012) 109 final1. ResuméKommissionen har d. 16. marts 2012 fremlagt, dels et forslag til afgørelse om indgåelse afaftalen mellem regeringen for Amerikas Forenede Stater (i det følgende USA) og DenEuropæiske Union(i det følgende EU) om koordinering af programmer forenergieffektivitetsmærkning af kontorudstyr, dels et forslag til en ændring af tilknyttedeforordningen vedr. mærkning af kontorudstyr(EF) nr. 106/2008 (”Energy Star”).Den 12. juli 2011 bemyndigede Rådet Kommissionen til at føre forhandlinger om indgåelse afaftalen mellem USA og EU om koordinering af programmer for energieffektivitetsmærkningaf kontorudstyr. Forhandlingerne er afsluttet, og aftalen blev paraferet af begge parter den29. november 2011.Ifølge den nye aftale mellem USA og EU videreføres den nuværende europæiske ordning i tospor, idet USA indfører tredjepartscertificering fra 2012, mens EU fortsætter medmarkedsovervågning.Den nye aftale giver altså forsat producenterne mulighed for selv at certificere deresprodukter i EU. Dermed oprettes to særskilte produktregistreringssystemer: selvcertificering iEU og tredjepartscertificering i USA. Dette indebærer, at princippet om gensidiganerkendelse ikke længere finder anvendelse.
Side 1
Derudover skaber den nye aftales større klarhed over Kommissionens og medlemsstaternesrespektive forpligtelser angående Energy Star-programmets håndhævelse, dog uden at derindføres nye forpligtelser sammenholdt med den nuværende aftale og forordning (EF) nr.106/2008.Den nye aftale indeholder ingen andre indholdsmæssige ændringer sammenholdt med dennuværende aftale.Forslaget tilændring af forordning (EF) nr. 106/2008 er en tilpassning af gennemførelsen afEnergy Star-programmet til den nye aftale.I forslaget til ændrede forordning er der heller ikke yderligere indholdsmæssige ændringer,bestemmelser om offentligt indkøb i stedet forventes styrket i forslaget til etenergieffektivitetsdirektivet, hvori offentligt indkøb tages op på en helhedsorienteret måde.2. BaggrundSamarbejdet mellem USA og EU om ”Energy Star” mærkning af kontorudstyr (computere,skærme etc.) blev etableret i 2001 gennem Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)nr.. 2422/2001. Aftalen blev forlænget i 2006 og udløb i december 2011.Kommissionen udsendte juni 2011 meddelelse om gennemførelse af Energy Star-programmeti Den Europæiske Union i perioden 2006-2010.Efter Kommissionens henstilling bemyndigede Rådet den 12. juli 2011 Kommissionen til atføre forhandlinger om indgåelse af aftalen mellem USA og EU om koordinering afprogrammer for energieffektivitetsmærkning af kontorudstyr. Forhandlingerne er afsluttet, ogaftalen blev paraferet af begge parter den 29. november 2011.16. marts 2012 fremlagde Kommissionen forslag til afgørelse om indgåelse af ny aftale, hertages der hensyn til de erfaringer, som er opnået i Energy Star-programmets to førstegennemførelsesperioder i EU, fra 2001 til 2010, og til konsultationerne med EU-Rådet forEnergy Star-programmet. Samtidig fremlagde Kommissionen forslaget til ændring afforordning (EF) nr. 106/2008 om et fællesskabsprogram for energieffektivitetsmærkning afkontorudstyr som har til formål at tilpasse gennemførslen til den nye aftale.Der er angivet i henholdsvis aftale og forordning, at en ny aftale vil have hjemmel i artikel207 TEUF og skal vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter den almindeligelovgivningsprocedure i artikel 289 i TEUF (tidligere artikel 251) og at forordningen vil havehjemmelsgrundlag i art. 194 i TEUF og skal vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efterden almindelige lovgivningsprocedure i artikel 289 i TEUF (tidligere artikel 251).Rådssekretariatets juridiske tjeneste og Kommissionen er ved at afklare om dette deltehjemmelsgrundlag fastholdes, eller om både aftale og forordning bør baseres på artikel 207 iTEUF.
3. Formål og indholdAftalen mellem USA og EU om ”Energy Star” programmet for kontorudstyr udløb i 2011.Side 2
”Energy Star” aftalen om kontorudstyr er en frivillig ordning, hvor producenter ogleverandører kan registrere energieffektivt kontorudstyr og benytte ”Energy Star” mærket.Der er efterhånden flere tusinde produkter registreret, og effektivitetskravene er løbendeblevet skærpet gennem samarbejdet. Ordningen administreres af Kommissionen i EU og EPAi USA. Kommissionen bistås af Energy Star Rådet, hvor Danmark er repræsenteret afEnergistyrelsen.I EU har det desuden siden 2008 været et krav, at Kommissionens og de nationale regeringersindkøb af kontorudstyr skal overholde ”Energy Star” kravene. Dette krav er udmøntet iforordning (EF)106/2008.Begrundelsen for at indgå en ny aftale om videreførelse af Energy Star-programmet i en tredjefemårsperiode er udførligt belyst i henstillingen fra Kommissionen til Rådet om at indledeforhandlinger om en tredje Energy Star-aftale og i meddelelsen om Energy Star-programmetsudførelse i tidsrummet 2006-20101.Hovedpunkterne er Energy Star har vist sig meget effektiv til at målrette markedet forkontorudstyr mod større energieffektivitet. Det har medvirket til at nedbringe elforbruget fordet kontorudstyr, der er solgt i de seneste 3 år, med omkring 11 TWh, dvs. med ca. 16 %.Dette har haft til følge, at der er sparet mere end 1,8 mia. EUR på energiregningen, og 3,7mio. ton CO2-emissioner er sparet.Det skønnes desuden, at reglerne for Kommissionens og medlemsstaternes indkøb harbidraget til introduktion af mere effektivt udstyr. Det kan konkluderes, at programmetformentlig har bidraget ganske væsentligt til at øge energieffektiviteten af kontorudstyr solgt iEU.Kommissionen anbefalede derfor at EU og USA fortsat samarbejder om udviklingen afproduktspecifikationer, således at begge parter kan indføre det samme niveau af kravnogenlunde samtidigt.En ny aftale er udformet anderledes end de tidligere, idet USA har indført en forhånds-godkendelsesordning med tredjepartscertificering fra 2012. Derfor videreføres aftalen i tosærskilte produktregistreringsordninger, således at selvcertificering anvendes i EU, ogtredjepartscertificering anvendes i USA. Dermed ophæves princippet om gensidiganerkendelse, dette forventes ikke at få negative konsekvenser for producenter, der deltager iEU's program.Kommissionen anfører her, at det primært er store virksomheder – datterselskaber afmultinationale selskaber - som eksporterer deres produkter til USA, og at de bedre kanabsorbere omkostningerne i forbindelse med de nye amerikanske certificeringskrav.Hovedparten af den europæiske industri for kontorudstyr består primært af virksomheder, derleverer delsegmenter til kontorudstyr. For dem er det væsentligt at bevare et letproduktregistreringssystem, da de samtidig har deres væsentligste fokus på det indre EUmarked. Herudover bemærkes, at selvcertificering benyttes i mærkning af energiforbrugendeprodukter og i EU’s generelle regler for benyttelse af CE-mærkning af varer1
COM(2011)337 final.Side 3
Derudover skabes der i den nye aftale større klarhed over Kommissionen og medlemsstaternerespektive ansvar og forpligtelser i forhold til håndhævelse af Energy Star programmet, doguden at der indføres nye forpligtelser sammenholdt med den nuværende aftale og forordning(EF) nr. 106/2008.Forslaget til ændring af forordning (EF)106/2008 har til hensigt at tilpasse gennemførslen tilden nye aftale.Producenterne har understreget, at kravet om, at offentlige myndigheder skal købekontorudstyr, der er mindst lige så effektivt som Energy Star, har været hovedårsagen til, at dedeltager i programmet. Men der fortages ikke yderligere ændringer forordning.Bestemmelserne om offentligt indkøb styrkes i stedet i forslaget til etenergieffektivitetsdirektivet, hvori offentligt indkøb tages op på en helhedsorienteret måde.Begrundelsen for denne beslutning er også, at det vil forsinke videreførslen af Energy Starprogrammet yderligere.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har endnu ikke afgivet sin udtalelse.5. NærhedsprincippetFor så vidt angår nærhedsprincippet, understreger Kommissionen, at den mestomkostningseffektive foranstaltning til reduktion af kontor- og kommunikationsudstyrsenergiforbrug, er at fortsættelse af et frivilligt mærkningsprogram med et logo til atidentificere udstyret på markedet. Det er Kommissionens vurdering, at den foreslåedeforanstaltning vil få størst energi- og miljømæssig virkning, hvis den gennemføres påfællesskabsniveau.Handling på fællesskabsniveau er derfor den bedste måde at opnå programmets mål, hvis deenergimæssige gevinster skal høstes. Derved vil den frie bevægelighed af varer blive sikret,og eventuelle handelshindringer, som følge af nationale mærkningsordninger, undgås. EnergyStar aftalen mellem EU og USA kan medvirke til at øge udbredelsen af det mestenergieffektive kontorudstyr i den internationale samhandel.Regeringen er enig i, at fælles og ensartede regler for mærkning af kontorudstyr, vil bidragetil at fremme udbredelsen af energieffektive produkter og sikre den frie bevægelighed af disseprodukter. Regeringen finder derfor, at forslaget vil være i overensstemmelse mednærhedsprincippet.6. Gældende dansk retForordningen finder direkte anvendelse i medlemsstaterne. Forordningen vil ikke havekonsekvenser for eksisterende dansk lovgivning.7. KonsekvenserDer forventes ingen lovgivningsmæssige konsekvenser som følge af forslaget8. HøringSide 4
Sagen har været sendt i høring i Klima- og energipolitisk specialudvalg den 24. juni 2011 ogigen den 22. marts. 2012I forbindelse med høringen den 24. juni indkom følgende høringssvar:VedvarendeEnergistøtter varmt, at EU fortsætter samarbejdet med USA om Energy Starordningen for frivillig mærkning af kontorudstyr mv., når aftalen udløber i 2011, og at derfortsat stilles krav om, at offentligt indkøb er mærket med Energy Star. Gennem de senere årer kravene til Energy Star strammet, så de nu på en del områder er tæt på det mestenergieffektive udstyr på markedet.VedvarendeEnergi er enige i forslaget om, at man fortsat kan bruge selvcertificering i EU. Detskal så sikres, at der er tilstrækkelig kontrol med markedet med jævnlig stikprøvekontrol i EUlandene, gerne koordineret mellem landene.Energy Star bør kombineres med Ecodesign regulering og mærkning for de mest populæreapparattyper. På den måde sikres, at apparater, der købes af private, får en høj effektivitet,også selv om mange privatforbrugere ikke kender Energy Star.For reguleringer af de enkelte produktgrupper er det væsentligt, at de ikke favoriserer størreapparater over for mindre i evalueringen af energieffektivitet. Det kan gøres ved at stille størrekrav til større apparater, som f.eks. en skærm med det dobbelte areal skal have mindre end detdobbelte energiforbrug i forhold til en mindre skærm. Dette kunne indføjes som et princip iden nye Energy Star aftale.Forbrugerrådetfinder, at miljø- og energimærker er et nødvendigt redskab, når forbrugerneønsker at handle mere miljøvenligt. Samtidig hænger udbredelsen af produkter med energi-og miljømærker og forbruget af dem nøje sammen med den troværdighed og sikkerhed, derkobles til det enkelte mærke. Tredjepartscertificering giver, i modsætning til selvcertificering,en bedre sikkerhed for at producenterne lever op til kravene i mærkningsordningen.Forbrugerrådet kan derfor kun opfordre til, at EU Kommissionen vælger at følge USA ogindføre en model, som sikrer tredjepartscertificering og dermed bryder med den nuværendeselvcertificering.Det er Forbrugerrådets indtryk, at beslutningen i USA om at indføre tredjepartscertificeringskyldes, at for mange producenter ikke lever op til kravene. Da det er de samme firmaer, derleverer elektronik til både USA og EU, må man formode, at det samme gør sig gældende forprodukter i EU. Stikprøver af produkter med det europæiske energimærke A-G, der ligeledeser baseret på selvcertificering, viser ofte at produkterne ikke lever op til producenternesindberetninger om energiforbruget. Tredjepartscertificering vil kunne give en bedre sikkerhed.I oplægget fra kommissionen står der at stikprøver viser at 95% af de mærkede produkterlever op til kravene, men der står intet om hvor stor stikprøven er.Desuden vil tredjepartscertificering også spare udgifter for kontrolmyndighederne, som ikkevil være nødt til at tjekke producenterne i samme omfang, da verificeringen alt andet ligeskulle betyde større opretholdelse af regler og grænseværdier.Dansk Fjernvarmefinder, at enhver reduktion af energiforbrug bredt set er positivt, uansetenergiform, og at fælles krav på mindst EU niveau sikrer, at kravet ikke reducerer DanmarksSide 5
konkurrenceevne. Dansk Fjernvarme opfordrer til, at kravene i Energy Star ordningen læggespå et realistisk og samtidig ambitiøst niveau.
Side 6
I forbindelse med høringen den 22. marts 2012 indkom følgende høringssvar:Forbrugerrådetfinder at et troværdigt energimærke er et nødvendigt redskab, når forbrugerneskal finde de mindst energiforbrugende produkter. I forbindelse med fornyelsen af aftalenmellem USA og EU om energieffektiviseringsmærkning af kontorudstyr lægges der op til, atUSA ønsker tredjepartscertificering af producenterne. Forbrugerrådet opfordre til, at Danmarkarbejder for, at EU Kommissionen vælger at følge USA og indføre en model, som sikrertredjepartscertificering og dermed bryder med den nuværende selvcertificering.Tredjepartscertificering giver, i modsætning til selvcertificering, en bedre sikkerhed for atproducenterne lever op til kravene i mærkningsordningen.Det er Forbrugerrådets indtryk, at beslutningen i USA om at indføre tredjepartscertificeringskyldes, at en del producenter ikke lever op til kravene. Stikprøver af produkter med deteuropæiske energimærke A-G, der ligeledes er baseret på selvcertificering, viser ofte, atprodukterne ikke lever op til producenternes indberetninger om energiforbruget.Tredjepartscertificering vil kunne give en bedre sikkerhed.Desuden vil tredjepartscertificering spare udgifter for kontrolmyndighederne, som ikke vilvære nødt til at tjekke producenterne i samme omfang, da verificeringen alt andet lige skullebetyde større opretholdelse af regler og grænseværdier.3F – Fagligt Fælles Forbundmeddeler, at de kan støtte forslaget til ny Energy Star aftale ogden reviderede EU forordning.Dansk Fjernvarmefinder at en hver systematisk reduktion af energiforbrug bredt set er positivuanset energiform, og at fælles krav på minimum EU niveau sikrer at kravet ikke reducererDanmarks konkurrenceevne. Dansk Fjernvarme opfordrer til at kravene i Energy Starordningen lægges på et realistisk og samtidig ambitiøst niveau.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerEn række medlemsstater har givet udtryk for en generel positiv indstilling til en videreførelseaf aftalen.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen er generelt positiv over for at videreføre samarbejdet med USA om ”EnergyStar”. Det er regeringens holdning, at det er vigtigt, at ordningen fortsætter som ambitiøs,dynamisk og troværdig.Regeringen er desuden positiv over at den nuværende selvcertificering bibeholdes i EU,uanset, at USA har gennemført tredjepartscertificering. Regeringen er opmærksom på, atEU’s benyttelse af selvcertificering i forhold til energiforbrugende produkter fordrer godmarkedsovervågning for at imødegå misbrug, og dette emne bør eventuelt tages op over forKommissionen. At EU benytter selvcertificering bør således ikke svække troværdigheden afEnergy Star mærkningen.Fra dansk side er man desuden positiv over for at videreføre forpligtende krav omenergieffektivitet i forbindelse med offentligt indkøb af kontorudstyr. I Danmark blev derallerede indført sådanne krav i 2005 vedr. Statens indkøb, og siden har kommunerne ogSide 7
regionerne frivilligt gennemført tilsvarende krav. Men acceptere at energieffektivt offentligtindkøb bl.a. pga. tidsaspektet, i stedet styrkes i forslag til et energieffektivitetsdirektiv.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgFørste version af grund- og nærhedsnotatet har den 30. juni 2011 været forelagt for FolketingetsEuropaudvalg og Folketingets Energipolitiske Udvalg.Sagen skønnes at skulle forelægges Folketingets Europaudvalg til orientering.
Side 8