Beskæftigelsesudvalget 2011-12
KOM (2012) 0129 Bilag 1
Offentligt
1108314_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
23. april 2012
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af di-
rektiv 2009/16/EF om havnestatskontrol, KOM(2012) 129
Dette notat oversendes også til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksport-
udvalg.
1.
Resumé
Kommissionen har forelagt et forslag til direktiv med henblik på at tilpasse
den eksisterende havnestatskontrolordning i overensstemmelse med FN’s
konvention om søfarendes arbejdsforhold (MLC).
Direktivforslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
2.
Baggrund
Forslaget er oversendt til Rådet den 23. marts 2012 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 100 og skal behandles ef-
ter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF art. 294. Rådet træffer
afgørelse ved kvalificeret flertal.
I 2006 vedtog FN’s Arbejdsorganisation, ILO, en omfattende konvention om
de søfarendes arbejdsforhold, ILO konvention 186, som i det daglige benæv-
nes MLC konventionen (Maritime Labour Convention).
I 2008 indgik European Community Shipowners’ Associations (ECSA) og Eu-
ropean Transport Workers’ Federation (ETF) en aftale om MLC. Aftalen blev
efterfølgende gennemført i EU-retten ved Rådets direktiv 2009/13/EF af 16.
februar 2009 om iværksættelse af den aftale, der er indgået mellem ECSA og
ETF om konventionen om søfarendes arbejdsforhold af 2006, og om ændring
af direktiv 1999/63/EF om gennemførelse af partsaftale om tilrettelæggelse af
arbejdstiden for søfarende.
Parternes aftale vedrørte alene hovedparten af de materielle dele af konventio-
nens kapitler I til IV, som omhandler de søfarendes arbejdsforhold (fx mindste
alder, lægeundersøgelse, generelle bestemmelser om uddannelse, ansættelses-
kontrakter, hviletid, indretning af skibene, beboelse om bord, velfærd og kost
samt forhold, der har betydning for den søfarendes helbred). Konventionens
kapitel V, som vedrører gennemførelsesforpligtelser og håndhævelse, herunder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1108314_0002.png
2/6
havnestatskontrol af udenlandske skibe, er således ikke dækket af direktiv
2009/13/EF.
3.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at gennemføre de nødvendige tilpasninger i EU-
retten med henblik på at sikre, at medlemsstaternes havnestatskontrol sker i
overensstemmelse med MLC konventionens bestemmelser herom. Herved sik-
res, at konventionens regler skal gælde for skibe, som anløber havne i EU,
uanset hvilket flag, de måtte føre.
I forslagets artikel 1 findes stort set alle de foreslåede ændringer, der skal brin-
ge EU’s havnestatskontroldirektiv 2009/16/EF i overensstemmelse med MLC
konventionens krav.
En række af de foreslåede ændringer er nødvendige konsekvensændringer, så-
ledes som fx at tilføje MLC konventionen på listen over internationale kon-
ventioner, hvis overholdelse tilses ved havnestatskontrol.
I direktivets artikel 3 foreslås som noget nyt en bestemmelse om, at anvendel-
sen og/eller fortolkningen af EU’s havnestatskontroldirektiv under ingen om-
stændigheder må anvendes som tilstrækkelig begrundelse for at sænke det ge-
nerelle niveau for beskyttelse af arbejdstagerne i henhold til EU's sociallov-
givning.
Endvidere foreslås direktivets bilag I ændret. Bilag I indeholder grundlaget for
at udvælge skibe til havnestatskontrol, hvilket sker ved, at skibet tildeles en in-
spektionsprioritet efter nærmere angivne kriterier. Forslaget indebærer, at et
skib, som ikke i forvejen er tilkendt nogen inspektionsprioritet, og som fører
flag fra et land, der ikke har ratificeret en eller flere af de konventioner, der er
nævnt i direktivet, herunder MLC konventionen, kan få tilkendt en inspekti-
onsprioritet, der betyder, at skibet kan, men ikke skal, inspiceres. Endvidere
foreslås tilføjet yderligere et forhold, som kan medføre samme konsekvens for
et skib uden inspektionsprioritet. Dette forhold vedrører situationer, hvor et
skib ikke har dokumenteret, at der er fulgt op på en handlingsplan om at rette
op på konstaterede fejl, som i henhold til MLC konventionen er aftalt med
havnestaten.
Herudover foreslås det nuværende klagesystem udbygget med en procedure,
der er tilpasset klageproceduren i MLC konventionen. Herefter skal en havne-
stat, der har modtaget en klage fra en søfarende over en problemstilling, som
ikke er blevet løst om bord på skibet i henhold til MLC konventionen, under-
rette flagstaten med henblik på at modtage vejledning m.v. Derfor foreslås
specifikke bestemmelser herom indsat som ny artikel 18a. I denne forbindelse
foreslås Kommissionen tillagt gennemførelsesbeføjelser bl.a. med henblik på
at indføre et harmoniseret elektronisk indberetningssystem af havnestatens be-
handling af modtagne klager.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1108314_0003.png
3/6
Der er desuden ændringer, som skyldes, at EU’s havnestatskontrol direktiv
2009/16/EF ændres første gang efter Lissabon Traktatens ikrafttræden, og som
indebærer, at de nye regler om delegerede beføjelser og gennemførelsesbe-
stemmelser skal indføres. Hvor den tidligere forskriftprocedure med kontrol
var gældende foreslås den erstattet af den nye undersøgelsesprocedure. I et en-
kelt tilfælde vedrørende offentliggørelse af en liste over rederier med lav præ-
station, det vil sige rederier, der har haft mange fejl ved havnestatskontrol, fo-
reslås dog den såkaldte rådgivningsprocedure. Herudover foreslås Kommissi-
onen tillagt beføjelse til at udstede delegerede retsakter til ajourføring af et
teknisk bilag.
Artikel 2 indeholder de nationale gennemførelsesbestemmelser. I artikel 3 fo-
reslås direktivets ikrafttrædelsestidspunkt som den dato, hvor MLC konventi-
onen træder i kraft.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 294 høres. Der foreligger
endnu ikke en udtalelse.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at harmoniserede regler om håndhævelse i EU vil bi-
drage til at sikre lige vilkår med det formål at undgå konkurrencefordrejninger
i det indre marked på bekostning af søfartssikkerheden samt sikre arbejds- og
leveforhold på et højt niveau for alle søfarende uanset nationalitet. Erfaringer-
ne fra havnestatskontrol på EU-plan har fx vist, at bedre overvågning af skibe,
der anløber EU-havne, kan sikres mere effektivt ved at samle ressourcer og
udveksle information.
Danmark og en række EU-medlemsstater har allerede ratificeret MLC konven-
tionen, som indeholder havnestatskontrolbestemmelser. Det antages, at samtli-
ge EU-medlemsstater i nær fremtid vil have ratificeret konventionen. Der er i
forvejen harmoniserede havnestatskontrolbestemmelser gennem EU’s havne-
statsdirektiv. Således er der i stort omfang tale om gennemførelse af internati-
onale standarder, som medlemsstater er eller vil blive forpligtede til at gen-
nemføre.
6.
Gældende dansk ret
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/16/EF af 23. april 2009 om hav-
nestatskontrol er implementeret ved bekendtgørelse nr. 1131 af 28. september
2010 om teknisk forskrift om havnestatskontrol af skibe samt bekendtgørelse
nr. 1021 26. august 2010 om teknisk forskrift om et trafikovervågnings- og tra-
fikinformationssystem i danske farvande og havne.
Direktivforslaget vil medføre ændringer i bekendtgørelse 1131 af 28. septem-
ber 2010.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1108314_0004.png
4/6
Der vil ikke være behov for lovændringer for at gennemføre direktivet.
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget, som vedrø-
rer ændring af havnestatskontrolinspektion, vurderes kun at medføre et beske-
dent antal inspektioner.
Imidlertid vil en inspektion af et skib, som fører flag fra et land, der ikke har
ratificeret en eller flere af de konventioner, der er nævnt i direktivet,
herunder MLC konventionen, være mere omfangsrigt og derved mere res-
sourcekrævende. Der kan derfor i en periode, særligt indtil MLC konventionen
har opnået bred tilslutning, opstå mindre statsfinansielle konsekvenser som
følge af de mere krævende inspektioner.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ikke samfundsøkonomiske konsekvenser.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet.
10.
Høring
Forslaget er sendt til høring i EU-specialudvalget for skibsfartspolitiske
spørgsmål. Der er kun modtaget svar fra Danske Havne, der meddeler, at
organisationen ingen bemærkninger har til forslaget. Herudover har Miljø-
styrelsen og Erhvervsstyrelsen ligeledes meddelt, at de ingen bemærkninger
har.
Rederiforeningerne tilkendegav under mødet i EU-specialudvalget for skibs-
fartspolitiske spørgsmål generelt, at man fandt overførslen af kompetence til
EU uklar og vanskelig at overskue de konkrete konsekvenser af. Endvidere
pegedes på, at direktivets art. 13 om havnestatskontrollens indledende gen-
nemgang af skibets generelle tilstand, herunder navnlig i forhold til hygiejne
og opholdsrum, strider imod MLC konventionen, som ikke giver mulighed
for en konkret undersøgelse, men alene certifikatkontrol. Endelig bemærke-
des i forhold til den foreslåede nye bestemmelse i direktivets art. 18a vedrø-
rende klageprocedure, at den valgte ordlyd synes at skabe tvivl om, hvorvidt
det ligger inden for havnestatskontrollens kompetence at udføre den angivne
form for kontrol, når de tilsvarende bestemmelser i MLC konventionen ta-
ges i betragtning. Med hensyn til sidstnævnte var synspunktet, at dette tillige
kunne skabe grundlag for uklarheder i relation til et værnetingsafgræns-
ningsspørgsmål.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1108314_0005.png
5/6
Forslaget har fået en generel positiv modtagelse blandt de andre lande. Dog
mødte forslaget om at ændre et skibs inspektionsstatus, hvis det førte flag
fra et land, som ikke har ratificeret en eller flere af de i direktivet nævnte in-
ternationale konventioner, herunder MLC, modstand fra en række lande.
Herudover gav de foreslåede ændringer vedrørende delegerede beføjelser og
gennemførelsesbestemmelser anledning til en række bemærkninger.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Overordnet stiller regeringen sig positiv over for forslaget. Der er behov for
at tilpasse havnestatskontroldirektivet, således at der i EU kan udføres en
ensartet og effektiv havnestatskontrol i henhold til MLC konventionen, når
den træder i kraft.
Danmark deltager sammen med 21 EU-kyststater i et samarbejde om havne-
statskontrol, det såkaldte Paris memorandum om havnestatskontrol (Paris
MoU) fra 1982. I dette samarbejde deltager herudover Rusland, Canada, Is-
land, Norge og Kroatien. Paris MoU har et inspektionssystem, som tager
udgangspunkt i de internationale konventioner, og hvorledes disse gennem-
føres. Derved dækkes meget langt de krav, der følger af EU’s havnestats-
kontroldirektiv 2009/16/EF.
Det har endnu ikke været drøftet i Paris MoU sammenhæng, hvorledes man
skal prioritere havnestatskontrollen for de skibe, der fører flag fra lande, der
ikke har ratificeret en eller flere internationale konventioner, herunder MLC.
Udgangspunktet er, at skibe, som fører flag fra et land, der ikke har ratifice-
ret fx MLC, ikke skal stilles gunstigere end skibe med flag fra lande, som
har ratificeret konventionen. Når et sådant skib inspiceres, gennemføres der-
for en mere detaljeret inspektion.
Umiddelbart synes forslaget vedrørende ændring af inspektionsstatus rime-
ligt, men der er behov for en afklaring af de tekniske detaljer, således at al-
lerede inspicerede skibe får samme behandling som andre skibe.
Forslagets artikel 3 omhandler håndteringen af EU's sociallovgivning. Ansva-
ret herfor er primært flagstatens, og forslaget synes derfor nærmere at høre un-
der det andet direktivforslag, som Kommissionen har forelagt vedrørende gen-
nemførelsen af MLC konventionen, som omhandler flagstatens ansvar
KOM(2012) 134.
I forhold til den foreslåede nye bestemmelse i direktivets art. 18a vedrøren-
de klageprocedure, forekommer den valgte ordlyd at skabe tvivl om, hvor-
vidt det ligger inden for havnestatskontrollens kompetence at udføre den
angivne form for kontrol, når de tilsvarende bestemmelser i MLC konventi-
onen tages i betragtning. Årsagen til den tvivl synes at skyldes, at kun dele
af den samlede klageprocedure fra MLC konventionen er medtaget i direk-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1108314_0006.png
6/6
tivforslaget. Herudover kunne dette tillige skabe grundlag for uklarheder i
relation til et værnetingsafgrænsningsspørgsmål.
Endelig synes der i forhold til det nuværende havnestatskontroldirektiv at
være behov for visse tekniske tilpasninger, så det kommende direktiv bedre
reflekterer MLC konventionen, fx for så vidt angår inspektion af opholds-
rum.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.