Beskæftigelsesudvalget 2011-12
KOM (2012) 0134 Bilag 1
Offentligt
1108304_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
23. april 2012
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om flagstatens
ansvar for håndhævelsen af Rådets direktiv 2009/13/EF om
iværksættelse af den aftale, der er indgået mellem European
Community Shipowners' Associations (ECSA) og European Transport
Workers' Federation (ETF) om konventionen om søfarendes
arbejdsforhold af 2006, og om ændring af direktiv 1999/63/EF,
KOM(2012) 134
Dette notat oversendes også til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksport-
udvalg.
1.
Resumé
Kommissionen har forelagt et forslag til direktiv med henblik på at indføre
håndhævelsesbestemmelser vedrørende den aftale, som de europæiske sociale
parter har indgået om FN’s konvention om søfarendes arbejdsforhold (MLC),
der er gennemført ved Rådets direktiv 2009/13/EF af 16. februar 2009.
Direktivforslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
2.
Baggrund
Forslaget er oversendt til Rådet den 23. marts 2012 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 100 og skal behandles ef-
ter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF art. 294. Rådet træffer af-
gørelse ved kvalificeret flertal.
I 2006 vedtog FN’s Arbejdsorganisation, ILO, en omfattende konvention om
de søfarendes arbejdsforhold, ILO konvention 186, som i det daglige benæv-
nes MLC (Maritime Labour Convention).
I 2008 indgik European Community Shipowners’ Associations (ECSA) og Eu-
ropean Transport Workers’ Federation (ETF) en aftale om MLC. Aftalen blev
efterfølgende gennemført i EU-retten ved Rådets direktiv 2009/13/EF af 16.
februar 2009 om iværksættelse af den aftale, der er indgået mellem ECSA og
ETF om konventionen om søfarendes arbejdsforhold af 2006, og om ændring
af direktiv 1999/63/EF om gennemførelse af partsaftale om tilrettelæggelse af
arbejdstiden for søfarende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1108304_0002.png
2/5
Parternes aftale vedrørte alene hovedparten af de materielle dele af MLC kon-
ventionens kapitler I til IV, som omhandler de søfarendes arbejdsforhold (fx
mindste alder, lægeundersøgelse, generelle bestemmelser om uddannelse, an-
sættelseskontrakter, hviletid, indretning af skibene, beboelse om bord, velfærd
og kost samt forhold, der har betydning for den søfarendes helbred). Konven-
tionens kapitel V, som vedrører gennemførelsesforpligtelser og håndhævelse,
herunder flagstatens ansvar med hensyn til gennemførelse og håndhævelse af
konventionen på egne skibe, er således ikke dækket af direktiv 2009/13/EF.
Direktiv 2009/13/EF stiller dog generelt krav om, at passende sanktioner ind-
føres i forbindelse med manglende overholdelse af parternes aftale.
3.
Formål og indhold
Efter forslagets artikel 1 er formålet at sikre, at EU-flagstaterne opfylder
deres ansvar i forbindelse med gennemførelse og håndhævelse af direktiv
2009/13/EF.
Artikel 2 omhandler definitionen af skib og reder baseret på konventionens
definition og den definition, der anvendes i direktiv 2009/13/EF, for at
undgå
uoverensstemmelser
mellem
standarderne
og
gennemførelsesforanstaltningerne.
Ved artikel 3 fastlægges flagstatens forpligtelse til at indføre
inspektionsmekanismer og til at sikre, at flagstatens skibe overholder
direktiv 2009/13/EF.
Artikel 4 omhandler erhvervskvalifikationer og uafhængighed for personale
med ansvar for at kontrollere, at bestemmelser, der er omhandlet i direktiv
2009/13/EF, overholdes korrekt om bord på fartøjer, der fører de berørte
medlemsstaters flag.
Artikel 5 omhandler klager om bord på skibe, der fører EU-medlemsstaters
flag, og fastlægger de principper og procedurer, der skal følges af
flagstaternes kompetente personale.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 294 høres. Der foreligger
endnu ikke en udtalelse.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at harmoniserede regler om håndhævelse i EU vil bi-
drage til at sikre lige vilkår med det formål at undgå konkurrencefordrejninger
i det indre marked på bekostning af søfartssikkerheden samt sikre arbejds- og
leveforhold på et højt niveau for alle søfarende uanset nationalitet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1108304_0003.png
3/5
Danmark og en række EU medlemsstater har allerede ratificeret konventionen,
som indeholder havnestatskontrolbestemmelser. Det antages, at samtlige EU-
medlemsstater i løbet af nær fremtid vil have ratificeret konventionen. Således
er der i stort omfang tale om gennemførelse af internationale standarder, som
medlemsstaterne er eller vil blive forpligtede til at gennemføre.
6.
Gældende dansk ret
MLC er i dansk ret gennemført ved lov om sikkerhed til søs, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 654 af 15. juni 2010 med senere ændringer. Bestemmelserne træder
først i kraft med konventionens ikrafttræden, hvilket forventes at ske ultimo
2013. Herudover har en række administrative forskrifter, som omhandler de-
taljegennemførelsen af konventionen, været i høring hos erhvervet. Disse for-
skrifter forventes kundgjort i forbindelse med meddelelsen om, at konventio-
nen har opnået den tilstrækkelige tilslutning til at kunne træde i kraft.
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Konventionen indeholder en generel undtagelsesbestemmelse, hvorefter flag-
staten – efter høring af arbejdsmarkedets parter – kan undtage mindre skibe i
national fart fra bestemmelser i konventionen. Denne undtagelsesbestemmelse
er dog ikke medtaget i nærværende forslag.
Undtagelsesbestemmelsen blev heller ikke medtaget i den aftale, som de euro-
pæiske arbejdsmarkedsparter har indgået om de materielle krav i MLC, og
som efterfølgende blev gennemført ved direktiv 2009/13/EF. Derfor vil MLC
gælde for alle skibe, som fører flag fra et EU-land, uanset størrelse og fartom-
råde.
I Danmark har arbejdsmarkedets parter accepteret, at undtagelsesbestemmel-
sen benyttes, ved at MLC konventionens synsterminer for mindre skibe i nati-
onal fart fraviges.
Selv om forslaget vedtages uændret, skønnes det ikke, at der umiddelbart vil
være behov for lovændringer for at gennemføre direktivet, da ovennævnte
praksis kan gennemføres administrativt.
Hvis undtagelsesbestemmelsen ikke medtages, vil forslaget dog medføre stats-
finansielle konsekvenser, idet der skal gennemføres flere inspektioner end op-
rindeligt beregnet. Ressourcemæssigt vil indførelse af periodisk syn med mel-
lemrum af 36 måneder for disse 700 mindre skibe i national fart beløbe sig til
skønsmæssigt 2 årsværk årligt.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Gennemføres direktivforslaget uændret, må der påregnes mindre administrati-
ve konsekvenser for den del af rederierhvervet, der driver mindre skibe i nati-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1108304_0004.png
4/5
onal fart, i forbindelse med bestilling og tilrettelæggelse af de ovenfor omtalte
periodiske syn.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Gennemføres direktivforslaget uændret, må der påregnes mindre administrati-
ve konsekvenser for den del af rederierhvervet, der driver mindre skibe i nati-
onal fart, i forbindelse med bestilling og tilrettelæggelse af de ovenfor omtalte
periodiske syn.
10.
Høring
Forslaget er sendt til høring i EU-specialudvalget for skibsfartspolitiske
spørgsmål. Der er kun modtaget svar fra Danske Havne, der meddeler, at
organisationen ingen bemærkninger har til forslaget. Herudover har Miljø-
styrelsen og Erhvervsstyrelsen meddelt, at de ingen bemærkninger har.
Forud for mødet i EU-specialudvalget for skibsfartspolitiske spørgsmål op-
lyste 3F - Transportgruppen skriftligt, at man ikke kunne tilslutte sig, at
Danmark skal arbejde for at ændre direktivets bestemmelse om inspektion
af mindre skibe. 3F - Transportgruppens oprindelige accept af denne frem-
gangsmåde i forhold til den danske implementering af MLC konventionen
var baseret på forhold, som indebærer, at en sådan undtagelse var konkret
relevant for Danmark, men ikke at dette skulle foreslås gældende i andre EU
lande. Det var hertil anført, at vilkårene i andre EU lande ikke kan sammen-
lignes med Danmark, og det havde været et afgørende element i forhandlin-
gerne om indgåelse af aftalen mellem ECCA og ETF, at alle skibe og alle
søfarende blev omfattet fuldt og helt af MLC.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget er blevet drøftet indledende på et møde i Rådets Arbejdsgruppe
den 17. og 18. april 2012. Der var en generel positiv holdning til forslaget.
Enkelte lande pegede bl.a. på behovet for at indføre en fleksibel ordning
med hensyn til inspektioner af mindre skibe i national fart.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Overordnet stiller regeringen sig positiv over for forslaget.
MLC konventionens mulighed for at indføre lempeligere inspektionssyste-
mer for mindre skibe i national fart bør dog medtages i forslaget. Det synes
ikke umiddelbart nødvendigt at benytte de samme håndhævelsesregler i form
af regelmæssige inspektioner for mindre skibe i national fart, som benyttes for
større skibe i international fart. Hovedparten af sådanne mindre skibe anvendes
kun lejlighedsvis til dagsejlads af få timers varighed og sejles ofte af ejeren
uden ansatte om bord. I Danmark har arbejdsmarkedets parter accepteret, at
konventionens synsterminer for mindre skibe i national fart fraviges.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1108304_0005.png
5/5
Herudover findes forslaget ikke præcist nok med hensyn til muligheden for
flagstatens administration til at delegere opgaver til anerkendte organisatio-
ner. Dette princip er anerkendt i EU-retten dels ved den gældende forord-
ning om anerkendelse af sådanne selskaber, dels ved direktivet om opfyldel-
se af kravene til flagstater. Det vil derfor være hensigtsmæssigt at præcisere
denne delegeringsret i forslaget.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.