Miljøudvalget 2011-12
KOM (2012) 0136 Bilag 1
Offentligt
1116323_0001.png
Jord & Affald
J.nr. MST-7031-00006
Ref. lived/maaja/sofre
GRUND- og NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EF) nr. 2006/66/EF om batterier og akkumulatorer og udtjente
batterier og akkumulatorer
for så vidt angår markedsføring af bærbare
cadmiumholdige batterier og akkumulatorer, der er beregnet til
anvendelse i batteridrevet håndværktøj
KOM (2012) 136 endelig
Resume
I det eksisterende batteridirektiv (direktiv 2006/66/EF) er det tilladt, at
markedsføre bærbare batterier og akkumulatorer, der indeholder mere end
0,002 vægtprocent cadmium til anvendelse i batteridrevet håndværktøj.
Kommissionen foreslår med forslaget at ophæve undtagelsen per 1. januar
2016, således at det herefter bliver forbudt at anvende cadmium i disse
batterier og akkumulatorer.
Forslaget tilpasser desuden batteridirektivet til Lissabon Traktaten, hvorved
Kommissionen bemyndiges til at ændre direktivet ved delegerede retsakter
og ved gennemførelsesretsakter.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske
konsekvenser, og der vil heller ikke være økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget påvirker beskyttelsesniveauet
positivt i Danmark.
1. Status
Kommissionen sendte den 23. marts 2012 ovennævnte forslag til Rådet.
Forslaget har hjemmel i TEUF artikel 192, stk. 1, og skal derfor vedtages af
Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om den almindelige
Miljøstyrelsen • Strandgade 29 • 1401 København K
Tlf. 72 54 40 00 • Fax 33 32 22 28 • CVR 25798376 • EAN (drift)5798000863002 (tilskud)5798000863019 • [email protected] • www.mst.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1116323_0002.png
beslutningsprocedure i TEUF artikel 294.
2. Formål og indhold
Det eksisterende direktiv indeholder forbud mod markedsføring af bærbare
batterier og akkumulatorer, der indeholder mere end 0,002 vægtprocent
cadmium. Direktivet har tre undtagelser til dette forbud, nemlig batterier i
nød- og alarmsystemer, medicinsk udstyr og håndværktøj.
Ifølge artikel 4, stk. 4 i batteridirektivet skal Kommissionen på baggrund af
teknisk og videnskabelig dokumentation tage undtagelsen op til revision,
hvis der er alternative batterityper til batteridrevet håndværktøj.
Der er ikke en tilsvarende forpligtelse for Kommissionen til at tage
undtagelserne om nød- og alarmsystemer og medicinsk udstyr op til
revision. Om Kommissionen alligevel har planer om at revidere disse
undtagelser, vides ikke.
Brugen af cadmium bør begrænses mest muligt, fordi det er et giftigt
tungmetal. Cadmium optages let af planter og havner via fødekæderne i
menneskets nyrer og lever og kan i den forbindelse medføre alvorlige
helbredsmæssige konsekvenser. Kommissionen foreslår at ophæve
undtagelsen af batterier i håndværktøj per 1. januar 2016.
Herudover bemyndiger forslaget Kommissionen til at vedtage delegerede
retsakter og gennemførelsesretsakter, som en konsekvens af Lissabon
Traktatens vedtagelse.
Kommissionen foreslår, at artikel 10, para 4 i batteridirektivet om
indsamlingsmål for bærbare batterier og akkumulatorer fremover skal
ændres ved gennemførelsesretsakter. Kommissionen skal også etablere en
fælles metode til at opgøre det årlige salg af bærbare batterier og
akkumulatorer gennem gennemførelsesretsakter. Gennemførelsesretsakter
skal også bruges til at fastlægge formatet på de rapporter, der skal
udarbejdes i henhold til artikel 22 i batteridirektivet.
Forslaget bemyndiger Kommissionen til at vedtage ændringer eller tilføjelser
til batteridirektivets bilag III om behandlingskrav og målsætninger for
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1116323_0003.png
genanvendelse af alle typer batterier og akkumulatorer gennem delegerede
retsakter.
Delegerede retsakter skal også bruges ved supplering af kriterierne i artikel
15 om krav til behandling af batterier og akkumulatorer ved udenlandske
behandlingsanlæg; ved fastlæggelse af kravene i art. 17 for registrering af
”producenter og importører” for producentansvar; ved fastlæggelse af
supplerende krav til at det tydeligt skal kunne ses på alle genopladelige
bærbare og startbatterier - og akkumulatorer hvad deres kapacitet er, og ved
vedtagelse af undtagelser fra mærkningskravene.
3. Europa Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen har ikke foretaget en nærhedsvurdering. Da formålet med
forslaget er at begrænse en undtagelse i allerede gældende
fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
5. konsekvenser for Danmark
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
Forbud mod markedsføring af batterier og akkumulatorer med cadmium, og
den undtagelse der foreslås ophævet, er gennemført i bekendtgørelse nr. 943
af 23.9.2008 om import og salg samt eksport af batterier og akkumulatorer
med hjemmel i kemikalieloven. Hvis forslaget vedtages, skal der ske en
ændring af denne bekendtgørelse. Der er hjemmel i kemikalieloven til, at
ministeren kan foretage den nødvendige ændring.
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Statsfinansielle konsekvenser.
I 1996 indførte Danmark en afgift for markedsføring af nikkel-cadmium-
batterier (NiCd batterier), som incitament for at nedbringe forbruget af NiCd
batterier. De seneste år er salget og forbruget af disse batterier markant
reduceret i Danmark.
Samfundsøkonomiske konsekvenser.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1116323_0004.png
Der er faldende anvendelse af nikkel-cadmium batterier, både i Danmark og
i EU. Der anvendes i stedet mere miljøvenlige alternativer. Det Kommis-
sions vurdering, at en forsinket ophævelse (2016) vil medfører ca. 34 %
mindre omkostninger for producenter af batteridrevet håndværktøj, end ved
en øjeblikkelig ophævelse. For så vidt angår forslagene under de delegerede
retsakter, er der foreløbig ikke taget stilling hertil.
Erhvervsadministrative konsekvenser.
Kommissionen vurderer, at forslaget ikke vil have nævneværdige
erhvervsadministrative konsekvenser.
Beskyttelsesniveau:
Forslaget har en positiv påvirkning af beskyttelsesniveauet – i Danmark, og i
resten af Europa
6. Høring
Forslaget blev sendt i høring den 13. april 2012. Høringsfristen for
kommentarer er den 3. maj 2012. Sagen har endnu ikke været forelagt
miljøspecialudvalget. Folketinget vil snarest blive orienteret om resultatet af
den almindelige høring, samt af specialudvalgshøringen, ved et revideret
grundnotat.
7. Forhandlingssituationen
Kommissionen præsenterede forslaget den 29. marts 2012 på et møde i
Rådets arbejdsgruppe for Miljø. Samlet set blev forslaget modtaget positivt
af medlemslandene. Desuden har sagen været behandlet i arbejdsgruppen for
miljø den 24. april, hvor der generelt var støtte til udfasningen af cadmium,
men en vis modstand mod at det skal ske allerede fra 2016. Desuden var der
bred modstand mod visse af delegationsbeføjelserne til Kommissionen.
8. Regeringens foreløbige, generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkommen. Regeringen er enig i
behovet for at begrænse anvendelsen og spredningen til miljøet af cadmium
mest muligt, hvilket Danmark også arbejdede for, da det oprindelige
batteridirektiv blev forhandlet. Der er en tendens til, at nikkel-cadmium
batterier i håndholdt værktøj udfases og regeringen støtter, at forslaget
understøtter og fremmer den proces.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen vil gennemgå Kommissions forslag til delegerede retsakter og
gennemførelsesretsaker, med henblik på at vurdere, om regeringen kan
tilslutte sig anvendelse af henholdsvis delegerede retsakter og
gennemførselsretsakter i hvert enkelt tilfælde.
Regeringen vil, efter høring af de af forslaget berørte parter, fremlægge sine
mere konsoliderede vurderinger af forslaget i et revideret grundnotat til
Folketinget.
9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5