Skatteudvalget 2011-12
KOM (2012) 0206 Bilag 1
Offentligt
1158953_0001.png
Notat
J.nr. 12-0173735
Til Folketingets Europaudvalg
(kopi til Folketingets Skatteudvalg)
Grund- og nærhedsnotat
EU-kommissionens forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv
2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem for så vidt angår be-
handlingen af vouchere, KOM(2012) 206 endelig.
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 10. maj 2012 forslag om at ajourføre EU’s fæl-
les momsregler for at sikre en ensartet momsbehandling af alle typer vou-
chere i alle medlemsstater. De fælles momsregler blev vedtaget i 1977 på et
tidspunkt, hvor vouchere var et næsten ukendt begreb. Situationen har siden
ændret sig, og transaktioner, der indebærer vouchere, tegner sig nu for et
marked på mere end 52 mia. EUR pr. år i EU. I dag er der stor forskel på,
hvordan medlemsstaterne behandler vouchere momsmæssigt, hvilket har
ført til anlæggelse af mange sager ved EU-domstolen. Kommissionens for-
slag har til formål at rette op på disse uklarheder. Der skal skabes en klar
definition af vouchere, og momsbehandlingen heraf skal harmoniseres.
Kommissionen lægger op til, at de vouchere, som alene kan benyttes til ét
formål, skal momses på salgstidspunktet. De vouchere, som kan benyttes til
flere forskellige formål, skal momses på indløsningstidspunktet. Der lægges
således op til forbrugslandsbeskatning for vouchere til flere formål. Derud-
over indeholder forslaget specielle regler for distribution af vouchere i en
salgskæde og for indløsning af gratis rabatkuponer.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 10. maj 2012 forslag om en ændring af EU’s
momssystemdirektiv for så vidt angår den momsmæssige behandling af
vouchere. Forslaget blev fremlagt på dansk den 15. maj 2012.
Det europæiske vouchermarked er et marked i vækst, og transaktioner, der
indebærer vouchere, tegner sig pt. for en omsætning på mere end 52 mia.
EUR pr. år i EU.
En ”voucher” skal ifølge forslaget defineres som et instrument, der
enten
gi-
ver ret til at modtage en levering af varer eller ydelser,
eller
giver ret til at
Side 1 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
modtage en rabat eller en bonus med hensyn til levering af varer eller ydel-
ser. Transaktioner, der indebærer vouchere, kan derfor antage mange for-
skellige former. Dét, disse transaktioner har til fælles, er, at voucheren ikke i
sig selv er det primære formål med transaktionen, men at den er udstedt for
at fremme købet af andre varer og ydelser. Hovedområdet er forudbetalte
kreditter til telenettjenester, men gave- og rabatvouchere spiller også en væ-
sentlig rolle.
EU’s fælles momsregler blev vedtaget i 1977 på et tidspunkt, hvor vouchere
var et næsten ukendt begreb og ikke gav anledning til særlige momsmæssige
problemer. Der findes derfor ingen fælles regler for, hvordan momspligtige
transaktioner med vouchere skal behandles. Når en voucher udstedes i én
medlemsstat og anvendes i en anden medlemsstat, er det således ikke regule-
ret på EU-plan, hvordan den momspligtige transaktion, der knytter sig til
brugen af voucheren, skal behandles.
Manglen på fælles regler har betydet, at medlemsstaterne i tidens løb har
udviklet forskellige nationale løsninger. Nogle medlemsstater behandler en
bestemt slags voucher (eksempelvis et forudbetalt telekort) som et afdrag,
der skal momses på udstedelsestidspunktet, mens andre medlemsstater
momser samme type voucher på indløsningstidspunktet. Hvis en voucher
udstedes i førstnævnte medlemsstat og indløses i sidstnævnte, opkræver de
begge moms på samme levering.
Usikkerheden omkring den momsmæssige behandling af vouchere har ført
til anlæggelse af en række sager ved EU-domstolen. Derudover bevirker den
manglende harmonisering også, at markedet for vouchere bliver ineffektivt,
og at det er vanskeligt for virksomhederne at drage fuld fordel af det indre
marked.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag tager sigte på at sikre en ensartet momsbehandling
af alle typer af vouchere i alle medlemsstater. Der skal skabes klarhed over
de momsmæssige konsekvenser af forskellige typer vouchere, både når de
udstedes, distribueres og indløses, og uanset om dette sker i en enkelt med-
lemsstat eller i transaktioner på tværs af medlemsstater.
For at nå dette mål er det nødvendigt at ændre momssystemdirektivet. De
foreslåede ændringer kan inddeles i fem hovedområder:
1. Definition af voucher-begrebet i momsmæssig forstand
Momsreglerne skal være klare og konsistente med hensyn til, hvad en vou-
cher er i momsmæssig henseende. Den foreslåede artikel 30, litra a, stk. 1,
indeholder derfor følgende definition af voucherbegrebet: ”Ved ’voucher’
forstås et instrument, der giver ret til at modtage en levering af varer eller
Side 2 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ydelser eller til at modtage en rabat eller en bonus med hensyn til en leve-
ring af varer eller ydelser, og hvor der består en tilsvarende forpligtelse til at
opfylde denne ret”.
Dernæst indeholder artikel 30, litra a, stk. 1, en definition af to forskellige
kategorier af vouchere, nemlig henholdsvis vouchere til ét formål og vou-
chere til flere formål. Forskellen mellem vouchere til ét formål og vouchere
til flere formål ligger i, om der er tilstrækkelig sikker viden til at pålægge
moms på udstedelsestidspunktet, eller om det er nødvendigt at vente, til va-
rerne eller ydelserne leveres.
En
voucher til ét formål
giver indehaveren ret til at modtage identificerede
varer eller ydelser i tilfælde, hvor både momssatsen, leverandørens identitet
og den medlemsstat, hvor den bagvedliggende levering af varer eller ydelser
skal finde sted, kan identificeres endeligt fra begyndelsen. Momsbehandlin-
gen kan og skal i dette tilfælde foretages, når voucheren udstedes. Et eksem-
pel på en voucher til ét formål er, hvis en teleudbyder sælger vouchere med
taletid (enten direkte eller gennem en agent). Taletidsydelsen er en på for-
hånd defineret ydelse med en kendt momssats, som skal leveres i en kendt
medlemsstat.
En
voucher til flere formål
giver indehaveren ret til at modtage varer eller
ydelser, hvor momssatsen på disse varer eller ydelser eller den medlemsstat,
hvor de skal leveres, ikke er identificerbar på udstedelsestidspunktet.
Momsbehandlingen skal i sådanne tilfælde foretages, når voucheren indlø-
ses. Et eksempel kan være en international hotelkæde, der ønsker at fremme
sine produkter gennem vouchere, som kan indløses til ophold i kædens ho-
teller i en af flere medlemsstater. Et andet kan være, hvis en forudbetalt kre-
dit kan bruges til enten telekommunikation (standardmomssats) eller til at
betale for offentlig transport (hvor der i visse medlemsstater gælder en redu-
ceret momssats). I sidstnævnte tilfælde kan voucherens geografiske anven-
delsesområde meget vel være begrænset til én medlemsstat, men da denne
medlemsstat gør brug af mere end én momssats, er det først på indløsnings-
tidspunktet, at momssatsen for de modtagne varer/ydelser kan endeligt iden-
tificeres.
Endelig indeholder artikel 30, litra a, stk. 2, en bestemmelse, som har til
formål at trække en klar skillelinje mellem vouchere og traditionelle beta-
lingstjenester. Den momsmæssige behandling af betalingstjenester er allere-
de reguleret på EU-plan, og instrumenter, som kan have nogle af voucherens
særtræk, men hvis primære rolle er at fungere som betalingsmiddel, falder
derfor uden for voucherbegrebet.
2. Tidspunktet for momsens forfald
For at sikre, at vouchere til ét formål momses på det tidspunkt, de udstedes
og betales, er det nødvendigt med en tilføjelse til momssystemdirektivets ar-
Side 3 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tikel 65. Tilføjelsen vil medføre, at ved betaling af en voucher til ét formål,
forfalder momsen af det modtagne beløb på betalingstidspunktet. Tilføjelsen
suppleres af et nyt stk. 2 til artikel 66, som bestemmer, at ovennævnte ikke
kan fraviges af medlemsstaterne.
For så vidt angår vouchere til flere formål (hvor leveringsstedet eller moms-
satsen ikke er kendt på udstedelsestidspunktet) forfalder momsen først på
indløsningstidspunktet, dvs. når de bagvedliggende varer eller ydelser leve-
res. For at sikre dette princip, foreslås det at indsætte en ny artikel 30b i
momssystemdirektivet. Artikel 30b fastlægger for det første, at udstedelsen
af en voucher og den bagvedliggende levering af varer og ydelser hænger
sammen og skal opfattes som én enkelt transaktion med henblik på moms.
Dernæst fastlægger bestemmelsen, at leveringsstedet og den gældende
momssats bestemmes af de leverede varer eller ydelser. Det følger således af
artikel 30b, at der lægges op til forbrugslandsbeskatning for vouchere til fle-
re formål.
3. Regler for distribution af vouchere til flere formål
Vouchere til både ét og flere formål kan distribueres på mange måder – fx i
aviser, gennem mellemmænd og vedhæftet produkter i et supermarked. Da
vouchere til ét formål betales forud, giver sådanne vouchere sjældent anled-
ning til distributionsproblemer i momsmæssig henseende. De foreslåede reg-
ler for distribution af vouchere tager derfor alene sigte på vouchere til flere
formål, der distribueres gennem mellemmænd i en salgskæde.
Før en voucher til flere formål når frem til slutkunden, passerer den ofte
gennem en kæde af distributører. Selvom den bagvedliggende transaktion
ikke kan momses, før voucheren indløses af slutkunden, er den kommerciel-
le distribution af en voucher til flere formål i sig selv en levering af en
momspligtig ydelse, der er uafhængig af slutkundens forhold.
Den pris, som udstederen sælger voucheren til i starten af kæden, er lavere
end den pris, som slutkunden betaler i sidste led. Når en voucher til flere
formål skifter hænder i en distributionskæde, kan det momspligtige beløb for
ydelsen derfor beregnes ud fra udviklingen i voucherens værdi. Såfremt en
distributør køber en voucher til et beløb, X, og bagefter sælger den til et hø-
jere beløb, X plus Y, er beløb Y den leverede distributionsydelses merværdi.
Eftersom distributionskæder for vouchere til flere formål kan dække flere
medlemsstater, er der behov for fælles regler for at identificere og måle den-
ne distributionsydelse, nemlig:
-
Et nyt litra d) i artikel 25, som fastslår, at overskuddet fra distributi-
on af vouchere til flere formål udgør en momspligtig levering af
ydelser. Distributørens overskud momses som en ydelse hver gang,
Side 4 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
voucheren skifter hænder, mens den bagvedliggende leverance af va-
rer eller ydelser først kan og skal momses ved indløsningen.
-
En ny artikel 74a, som vedrører momsgrundlaget for leverancer, der
indebærer en voucher til flere formål, herunder i tilfælde hvor vou-
cheren kun indløses delvist. Artikel 74a har til formål at lette bereg-
ningen af det momspligtige beløb for hvert led i distributionskæden.
En ny artikel 74b, som fastlægger beregningen af distributørens
overskud for leveringer af distributionsydelser vedrørende vouchere
til flere formål. Det totale momspligtige beløb for distributionsydel-
ser er konstant uanset antallet af parter i salgskæden. Det vil sige,
hvis mere end én distributør er involveret, deles beløbet derfor mel-
lem distributørerne.
-
4. Regler for gratis rabatkuponer
Gratis rabatkuponer giver kunden ret til en rabat ved indløsning mod leve-
ring af bestemte varer eller ydelser. Hvis rabatkuponen udstedes af samme
momspligtige person, som den senere også indløses hos, giver rabatkuponen
sjældent anledning til momsmæssige problemer. I sådanne tilfælde bliver det
momspligtige beløb af leverancen blot reduceret med rabatbeløbet. Den
kunde, der køber et produkt til 100 kr., betaler så kun 95 kr., hvis han bruger
en rabatkupon til en værdi af 5 kr.
Hvis en gratis rabatkupon indløses hos en anden momspligtig person end
udstederen, opstår der imidlertid let problemer, hvis det samtidig er menin-
gen, at rabatten i sidste ende skal bæres af udstederen og ikke af indløseren.
For at undgå en række komplekse tilpasninger foreslår direktivet den nyska-
belse, at en sådan rabat skal behandles som en særskilt levering af en ydelse
fra indløseren til udstederen. De nødvendige foranstaltninger hertil er fast-
lagt i følgende bestemmelser:
-
Et nyt litra e) i artikel 25, som bestemmer, at når en gratis rabatku-
pon indløses hos en anden momspligtig person end udstederen, men
tilbagebetales af udstederen, skal denne transaktion betragtes som en
levering af en ydelse fra indløseren til udstederen.
En ny artikel 74c, som vedrører momsgrundlaget af de indløsnings-
ydelser, der er nævnt i artikel 25, litra e. Momsgrundlaget skal svare
til den prisreduktion, som kunden får, og som tilbagebetales af ud-
stederen, med fradrag af momsen på den leverede distributionsydel-
se.
-
5. Konsekvenstilpasninger og tekniske ændringer
For at sikre, at ovennævnte løsninger fungerer korrekt, er det nødvendigt at
foretage konsekvenstilpasninger i momssystemdirektivet med hensyn til ud-
Side 5 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
stederens fradragsret (artikel 169), indløserens betalingspligt overfor stats-
kassen (artikel 193) og afgiftspligtige personers forpligtelser (artikel 272).
Det er endvidere nødvendigt at foretage en teknisk ændring af artikel 28 for
at undgå uforholdsmæssigt store administrative byrder i en transaktionskæ-
de, der omfatter vouchere til flere formål.
4. Hjemmelsgrundlag
Kommissionens forslag er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 113. Det be-
tyder, at forslaget skal vedtages med enstemmighed i Rådet efter høring af
Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale Udvalg.
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med proceduren i TEUF
artikel 113. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
6. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer følgende: ”De foreslåede ændringer er nødvendige
for at præcisere og harmonisere reglerne om momsbehandling af vouchere.
Dette mål kan ikke nås af medlemsstaterne hver for sig. For det første er de
relevante momsregler fastlagt i momssystemdirektivet. Disse regler kan kun
ændres gennem EU’s lovgivningsproces. For det andet vil handling på med-
lemsstatsniveau alene ikke skabe en ensartet anvendelse af momsreglerne,
fordi der stadig er mulighed for, at reglerne fortolkes forskelligt”.
Kommissionen anser derfor forslaget for berettiget under henvisning til nær-
hedsprincippet. Regeringen er enig i Kommissionens vurdering.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Den gældende lovgivning om moms findes i bekendtgørelse af lov om mer-
værdiafgift (momsloven), LBK nr. 287 af 28. marts 2011. Loven implemen-
terer EU’s momssystemdirektiv i dansk ret. Loven suppleres af flere be-
kendtgørelser, hvor de vigtigste er bekendtgørelse nr. 663 af 16. juni 2006
om merværdiafgiftsloven og bekendtgørelse nr. 1492 af 15. december 2009
om godtgørelse af merværdiafgift.
Hvis direktivforslaget vedtages, vil momsloven skulle ændres i overens-
stemmelse med de foreslåede ændringer af momssystemdirektivet. Ændrin-
gerne skal være gennemført i dansk ret senest 1. januar 2014.
8. Konsekvenser
Side 6 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1158953_0007.png
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ifølge Kommissionen ingen konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes heller ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekven-
ser for Danmark.
For vouchere til flere formål lægger forslaget op til forbrugslandsbeskatning
(dvs. momsbehandling i det land, hvor voucheren indløses). Forbrugslands-
beskatningen vil muligvis kunne medføre et mindre merprovenu til Dan-
mark, da udenlandsk udstedte vouchere allerede bruges i Danmark, men ik-
ke beskattes i Danmark – blandt andet i forbindelse med internethandel.
Størrelsen af provenuet er dog usikkert og vil afhænge af en række faktorer,
herunder bl.a. voucher-instrumenters udbredelse efter ophævelsen af det
danske forbud mod rabatkuponer, som tidligere fandtes i markedsføringslo-
vens § 10. Ophævelsen af forbuddet fandt sted med virkning fra 1. juli 2011.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
En harmonisering af momsreglerne vurderes overordnet set at ville medføre
positive samfundsøkonomiske konsekvenser, om end disse er vanskelige at
kvantificere.
En ensartet momsbehandling af alle typer af vouchere i alle medlemsstater
vil forenkle reglerne og give mere klare vilkår for både skattemyndigheder
og økonomiske operatører. Virksomhederne vil opnå mere lige konkurren-
cevilkår og en større sikkerhed vedrørende momsforpligtelser, hvilket igen
vil mindske behovet for at indbringe sager for domstolene. Skattemyndighe-
derne vil opleve en nedgang i antallet af sager, hvor der spekuleres i lande-
nes forskellige nationale løsninger. Orden og konsekvens i momsreglerne
for vouchere på tværs af det indre marked vil også gavne borgerne i form af
prisreduktioner som følge af det forbedrede markedsmiljø.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget om at sikre en ensartet momsbehandling af alle typer vouchere i
alle medlemsstater forventes generelt ikke at få administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
Dog vil forslaget forventeligt indebære en forenkling for de virksomheder,
der har aktiviteter i flere EU-lande, fordi de forskellige typer af vouchere nu
kategoriseres og defineres klart, momsbehandlingen af hver type af voucher
ensrettes, og der skabes lige vilkår for behandling af rabatkuponer.
9. Høring
Direktivforslaget har været sendt i høring hos Advokatrådet, Arbejderbevæ-
gelsens Erhvervsråd, Danmarks Rederiforening, Dansk Arbejdsgiverfor-
ening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Told- og Skatteforbund,
Dansk Transport og Logistik, Danske Advokater, Danske Regioner, Datatil-
Side 7 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1158953_0008.png
synet, Den Danske Dommerforening, DI Handel, DI ITEK, Finans og Lea-
sing, Finansrådet, Finanstilsynet, Foreningen af Danske Revisorer, Forenin-
gen af Registrerede Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Foreningen for Distance- og Internethandel, Forsikring og Pension, Hånd-
værksrådet, Kommunernes Landsforening, Landbrug og Fødevarer, Lands-
organisationen i Danmark (LO), Landsskatteretten, Politidirektøren i Kø-
benhavn, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Skatterevisorforeningen, Trafik-
selskaberne i Danmark.
Skatteministeriet har modtaget høringssvar med bemærkninger fra Advokat-
rådet, Dansk Industri og FSR.
Advokatrådet har svaret: ”Det er Advokatrådets opfattelse, at et ensartet re-
gelsæt er ønskeligt, men reglerne forekommer vanskelige at gå til, og det
fremgår ikke entydigt, om momsforpligtelsen fremover skal finde sted, hvor
ydelsen/varen forbruges eller hos leverandøren.”
Dansk Industri finder det positivt med fælles regler og lægger i den forbin-
delse vægt på, at neutralitetsprincippet respekteres.
For så vidt angår forslagets artikel 30a er Dansk Industri enig i den overord-
nede afgrænsning, men finder samtidig at der kan være behov for yderligere
at eksemplificere definitionerne, således at de implementeres ensartet i hele
EU. For så vidt angår forslagets artikel 74b finder Dansk Industri det uklart,
hvordan afgiftsgrundlaget for distributionsydelsen vil se ud, hvis voucheren
handles over grænserne.
Dansk Industri kan støtte modellen, hvorefter distributionsydel-
sen/indløsningen af en gratis rabatkupon gøres til en selvstændig ydelse (ar-
tikel 25, litra d og e) og er også enig i, at det er mest hensigtsmæssigt at af-
giftspålægge vouchers til flere formål i forbindelse med indløsningen (arti-
kel 28).
FSR er enig i, at det er nødvendigt med en klar sondring mellem vouchers
og andre betalingsmidler. Som FSR læser artikel 30a, så vil en voucher, der
omfattes af direktiv 2007/64/EF, skulle betragtes som et betalingsinstrument
og ikke som en voucher i momsmæssig henseende. Herigennem giver artikel
30a ganske rigtigt grundlag for at sondre mellem vouchers og
mere
alminde-
lige betalingsmidler. Det bør dog overvejes, om ikke man med fordel også
kunne søge at tydeliggøre afgrænsningen over til
mindre
almindelige beta-
lingsmidler. I den forbindelse bør det endvidere tydeliggøres, om der rent
faktisk kan være vouchere, som ud fra en momsmæssig vurdering skal be-
tragtes som et betalingsinstrument, men ikke samtidig betragtes som en beta-
lingstjeneste.
Side 8 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For så vidt angår afgrænsningen mellem vouchere til ét formål og vouchere
til flere formål finder FSR det uklart i hvilket omfang, der rent faktisk skal
foreligge en konkret identifikation af de pågældende varer eller ydelser. Er
der fx tale om en voucher til ét formål, hvis voucheren giver ret til udleve-
ring af flere forskellige varer og/eller ydelser med samme afgiftssats? Hvis
det er hensigten, at en voucher til ét formål skal omfatte en ret til udlevering
af flere forskellige varer og/eller tjenesteydelser, opstår der umiddelbart en
udfordring i forhold til de gældende faktureringsregler.
Forslagets afsnit vedrørende distributionsydelser tager udgangspunkt i, at di-
stributionsydelsen indeholder moms. Dette udgangspunkt kan dog ikke
umiddelbart anvendes, hvis der er tale om en grænseoverskridende transak-
tion, da distributionsydelsen efter FSRs opfattelse må betragtes som en ydel-
se omfattet af hovedreglen om reverse charge. Hvis dette ikke er tilfældet,
bør det klart fremgå af direktivændringen. Det er således FSRs opfattelse –
med henvisning til de vedlagte eksempler – at det er nødvendigt
enten
at
indføje et stykke 2 i artikel 74b, som fastlægger afgiftsgrundlaget for vou-
chere ved grænseoverskridende transaktioner,
eller
at stykke 1 i artikel 74b
præciseres i forhold til formuleringen omkring ”fradragsret af momsen på
den leverede distributionsydelse”, således at det klart fremgår, at der er tale
om et momsbeløb, der rent faktisk opkræves af leverandøren af distributi-
onsydelsen. Tilsvarende gælder i forhold til håndteringen af indløsnings-
ydelser og formuleringen af artikel 74c.
For så vidt angår den ændrede formulering af direktivets artikel 169, stk. 1,
litra d, er det FSRs opfattelse, at formuleringen i bedste fald er svært læse-
ligt, og i værste fald ikke giver det ønskede resultat. Denne artikel bør derfor
præciseres yderligere, hvilket også gælder artikel 74c, hvor den danske
oversættelse – som i første linje anvender begrebet ”indløsningsydelser” og i
tredje linje anvender begrebet ”distributionsydelser” – ikke stemmer overens
med den engelske, som i begge tilfælde anvender begrebet ”redemption ser-
vices”.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget blev præsenteret på et møde i Rådets Fiskalgruppe den 3. juli 2012
og var genstand for en indledende drøftelse i samme gruppe den 24. juli
2012. De lande, herunder UK, Belgien, Luxembourg og Holland, hvor trans-
aktioner med vouchere i dag er udbredt, stillede under møderne en del
spørgsmål af meget teknisk karakter.
Der er på den baggrund endnu ikke et solidt grundlag for vurderingen af an-
dre landes holdninger, men generelt er det indtrykket, at de fleste overordnet
er positive overfor forslaget.
11. Foreløbig dansk holdning
Side 9 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen er positiv overfor forslaget, som anses for nødvendigt for at sik-
re en ensartet momsbehandling af alle typer vouchere i alle medlemsstater i
overensstemmelse med målet med det fælles momssystem.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 10 af 10