Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
KOM (2012) 0259 Bilag 1
Offentligt
1141109_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TI L
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Eu-
ropæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om bedre
forvaltning af det indre marked, KOM (2012) 259.
Notatet oversendes også til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportud-
valg.
1.
Resumé
Kommissionen har offentliggjort en meddelelse om bedre forvaltning af det
indre marked. Meddelelsen indeholder konkrete forslag til tiltag for både
Kommissionen og medlemslandene i forhold til at skabe hurtige fremskridt
på områder på det indre marked med de største vækstpotentialer, og for at
skabe et velfungerende indre marked for virksomheder og borgere.
Meddelelsen har i sig selv ikke lovgivningsmæssige eller økonomiske konse-
kvenser.
2.
Baggrund
Kommissionen har den 8. juni 2012 offentliggjort en meddelelse om bedre
forvaltning af det indre marked (KOM (2012) 259).
Det Europæiske Råd anerkendte på sit møde i marts 2012 behovet for at
styrke forvaltningen af det indre marked og forbedre dets gennemførelse og
håndhævelse. Europa-Parlamentet har fremsat lignende opfordringer.
Kommissionens meddelelse er derfor en opfordring til et fornyet engage-
ment til at gøre det indre marked effektivt, så det kan bidrage til økonomisk
vækst.
3.
Formål og indhold
Meddelelsen indeholder konkrete forslag til tiltag for både Kommissionen
og medlemslandene og er overordnet opdelt i to hovedområder: Fokus på
hurtige fremskridt på områder med de største vækstpotentialer og fokus på
et bedre fungerende indre marked for virksomheder og borgere.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/9
Områder med de største vækstpotentialer:
Kommissionen vil fokusere på
nøgleområder inden for servicesektoren og netværksindustrierne, herunder
en gros- og detailhandel, erhvervsservice, bygge- og anlægsvirksomhed, fi-
nansielle formidlingstjenester, det digitale indre marked og det indre marked
for energi og transport. Endvidere fremhæver Kommissionen vigtigheden af
de nøgleaktioner til at fremme væksten og forbrugernes og erhvervslivets
tillid, som indgår i akten for det indre marked.
Kommissionen vil på de ovennævnte områder bl.a. gennemføre konkrete
foranstaltninger, der skal bidrage til at sikre en rettidig, korrekt og effektiv
gennemførelse af EU’s regler og årligt udarbejde en rapport for at overvåge,
hvordan det indre marked fungerer i praksis. Rapporten skal bidrage til ud-
formningen af landespecifikke henstillinger, som vil være baseret på en me-
re tilbundsgående analyse af resultaterne i hvert medlemsland som led i pro-
cessen for det europæiske semester.
Kommissionen foreslår endvidere, at medlemslandene på disse områder bør
forpligte sig til at overholde gennemførelsesfristerne for EU-regulering og
sikre en korrekt gennemførelse i national ret, således at medlemslandene har
nul procents gennemførelses- og overensstemmelsesunderskud (nultoleran-
ce). Medlemslandene bør endvidere forpligte sig til uformelt at forelægge
Kommissionen særlige spørgsmål i forbindelse med udkast til gennemførel-
sesforanstaltninger inden deres vedtagelse og levere en online redegørelse
for, hvordan reguleringen er gennemført nationalt. Endelig bør medlemslan-
dene bestræbe sig på at begrænse varigheden af traktatbrudsprocedurerne,
således, at de gennemsnitligt afsluttes senest efter 18 måneder, og sikre fuld
overensstemmelse med EU-Domstolens afgørelser i gennemsnit senest 12
måneder efter.
Et velfungerende indre marked for virksomheder og borgere:
Kommissio-
nen foreslår, at medlemslandene sammen med Kommissionen bør sikre, at
reguleringen af det indre marked overholder de eksisterende henstillinger
om intelligent regulering og holder de administrative byrder for især
SMV’er på et minimum i overensstemmelse med ”tænk småt først”-
princippet. De relevante myndigheder bør kontrollere, om udkast til lovgiv-
ning opfylder følgende krav: i) reglerne skal være letforståelige og entydige;
ii) reglerne skal nå de tilsigtede formål uden at medføre unødvendige byrder
(ingen overregulering eller ”goldplating”); iii) virksomheder og borgere skal
kunne overholde procedurer hurtigt og elektronisk; iv) reglerne skal sikre, at
virksomheder og borgere kan finde oplysninger og hjælp samt sikre adgang
til hurtige og effektive klagemuligheder.
Endvidere finder Kommissionen, at der bør ske en øget brug af e-
forvaltningsværktøjer. Fx tilvejebringelse af brugervenlig information om
indre markedsrettigheder gennem Dit Europa-portalen, opfyldelse af admi-
nistrative formaliter elektronisk, når virksomheder og borgere ønsker at gøre
brug af deres rettigheder i det indre marked og lettelse af samarbejde mel-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1141109_0003.png
3/9
lem myndigheder på tværs af grænserne gennem onlineredskaber som In-
formationssystemet for det indre marked (IMI).
Derudover bør der etableres effektive kontaktcentre i medlemslandene, hvor
virksomheder og borgere kan henvende sig, hvis de støder på problemer i
det indre marked (2. generations SOLVIT-centre), og det skal sikres, at der
er hurtige og effektive klagemuligheder for alle lovgivningsrelaterede pro-
blemer i det indre marked. Medlemslandene skal i denne forbindelse fx for-
pligte sig til at garantere hurtige og effektive søgsmålsordninger, herunder
ved at fremme anvendelsen af den europæiske småkravsprocedure. Kom-
missionen vil udvikle e-Justice portalen og dermed forbedre adgangen til
domstolene i hele EU. Endvidere bør virksomheder og borgere kunne opnå
passende erstatning, når de pådrager sig tab som følge af, at deres rettighe-
der i EU tilsidesættes. Kommissionen vil dertil som ”traktatens vogter” sikre
en effektiv og hurtig anvendelse af traktatbrudsprocedurer.
Endelig bør der etableres nationale centre, der skal overvåge og føre tilsyn
med, hvordan det indre marked fungerer i praksis i medlemslandene. De na-
tionale centre bør overvåge, om reglerne for det indre marked gennemføres
rettidigt og effektivt, sikre at borgere og virksomheder informeres om rele-
vante nationale regler og procedurer, vejlede og fremme god praksis mellem
relevante myndigheder, påvise og indsamle oplysninger om hindringer for
det indre marked og fungere som kontaktpunkt for EU-institutionerne.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke afgivet en udtalelse til meddelelsen.
5.
Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en med-
delelse fra Kommissionen.
6.
Gældende dansk ret
Der redegøres ikke for gældende dansk ret, idet der alene er tale om en
meddelelse fra Kommissionen.
7.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konse-
kvenser.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1141109_0004.png
4/9
Meddelelsen har i sig selv ingen administrative konsekvenser for erhvervs-
livet.
10.
Høring
Meddelelsen har været sendt i høring i Specialudvalget for Konkurrenceevne,
Vækst og Forbrugerspørgsmål med frist den 21. juni 2012.
Der er modtaget høringssvar fra Dansk Aktionærforening, Dansk Erhverv,
DI, Forbrugerrådet, Håndværksrådet og Realkreditforeningen. ATP, FSR –
danske revisorer og Ingeniørforeningen har oplyst, at de ikke har bemærk-
ninger til meddelelsen.
Dansk Aktionærforening er overordnet positivt indstillet over for meddelel-
sen. Dansk Aktionærforening fremhæver navnlig, at det indre marked er en
styrke for medlemsstaterne og EU, når det fungerer, og at det er til umiddel-
bar fordel for borgerne. Dansk Aktionærforening anfører endvidere, at
Kommissionens meddelelse signalerer en opstramning og effektivisering.
Implementeringen i national ret skal ske til tiden og korrekt, manglende el-
ler forkert implementering skal forfølges, og medlemsstaterne skal stilles til
regnskab.
Dansk Aktionærforening er derudover positiv over for budskabet om, at der
skal tages hensyn til forbrugerne, og at forbrugerne skal inddrages i det lov-
forberedende arbejde. Men det forudsætter – ikke mindst på det finansielle
område – at forbrugerorganisationerne, både de generelle og de specialise-
rede som Dansk Aktionærforening, får både den nødvendige tid og de øko-
nomiske midler til at kunne deltage i arbejdet.
Dansk Erhverv (DE) hilser overordnet Kommissionens meddelelse vel-
kommen. DE fremhæver, at de seneste års økonomiske krise desværre har
skubbet det indre markeds mål og redskaber i baggrunden, og at en række
medlemslande har prioriteret nationale modeller og løsninger frem for fælles
europæiske strategier. Det er derfor essentielt, at der fra Kommissionens og
medlemsstaternes side ses på den reelle implementering og funktionalitet af
EU’s indre marked. Der skal sikres en mere ensartet efterlevelse af indre
markedsreglerne, så virksomheder får samme muligheder i alle lande og ik-
ke udsættes for unfair konkurrence. Endelig vil et tættere samarbejde og
bedre koordinering af de administrative procedurer medlemslandene imel-
lem også bidrage til at forbedre det indre marked og skabe vækst.
DE bemærker specifikt, at særligt fokus på implementeringen af servicedi-
rektivet og gennemførelsen af postliberaliseringen i alle medlemslande er
central for at øge væksten. Et styrket fokus på SEPA (Single Euro Payments
Area) og fremskridt i forhandlingerne om anerkendelsesdirektivets revision
er også vigtige skridt i den henseende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5/9
DE anfører dog, at hvis Kommissionen vurderer, at der ikke er de nødven-
dige ressourcer til at sikre implementering og håndhævelse af EU-
lovgivning, bør det give anledning til at overveje lovgivningsfrekvensen. Et
systematisk underskud i korrekt implementering og håndhævelse af indre
markedslovgivningen, fører således på sigt til store konkurrencemæssige
uligheder for virksomhederne på det indre marked.
DE understreger vigtigheden af korrekt implementering af EU-regulering i
praksis, da virksomhederne i modsat fald ikke vil opnå de konkrete effekter,
der stimulerer muligheder for vækst. DE finder det i forlængelse heraf posi-
tivt, at Kommissionen vil forsøge at sikre implementeringen gennem nye
initiativer for samarbejde med og mellem medlemsstaterne. Indførsel af
støtteforanstaltninger skal dog være strengt begrænset til rent administrative
og praktiske foranstaltninger, da substansændringer ikke bør ske gennem
eksempelvis fortolkningsvejledninger uden inddragelse af relevante interes-
senter. DE støtter fuldt op om en ’nultolerance’ i forhold til gennemførelses-
og overensstemmelsesunderskud.
DE hilser principielt ideen om at lave redegørelser for, hvorledes lovgivnin-
gen fungerer i praksis i medlemsstaterne, velkommen. DE ønsker endvidere,
at Kommissionen optrapper arbejdet med konsekvensanalyser, der skal være
mere realistiske, upartiske og i højere grad medtage de negative konsekven-
ser af forslagene. Dertil bør der løbende være fokus på konsekvensbereg-
ninger i forbindelse med grundlæggende substansændringer af lovtekst i
EU-Parlamentet og Ministerrådet.
DE opfatter det som positivt, at man vil nedsætte varigheden af traktat-
brudsprocedurerne, men DE havde gerne set et endnu mere ambitiøst mål
end 18 måneder. På samme linje støtter DE ethvert tiltag, der kan nedbringe
gennemsnitstiden for fuld overensstemmelse med Domstolens afgørelser.
DE er tilfredse med, at Kommissionen lægger op til i højere grad at facilite-
re udveksling af best practice medlemsstaterne imellem. Megen implemen-
tering kan forbedres på denne måde, da medlemsstaterne ofte - selv i sager,
hvor særinteresser ikke spiller ind i implementeringsfasen - ender med vidt
forskellig national lovgivning.
DE er særligt positiv over for Kommissionens ønske om at stoppe ’goldpla-
ting’. DE har ved flere lejligheder konstateret, at EU-lovgivning klart over-
fortolkes og dermed overimplementeres i dansk lovgivning. Det er til stor
skade for den danske konkurrenceevne og for den samlede vækst i det Indre
Marked.
DE anfører endelig, at digitalisering er en nødvendighed, hvis man skal kla-
re sig på fremtidens marked, hvorfor DE støtter enhver form for fornuftig
digitalisering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1141109_0006.png
6/9
DI lægger stor vægt på målet om at få det indre marked til at fungere bedre i
praksis. Det er efter DI’s opfattelse det vigtigste bidrag til at skabe vækst og
beskæftigelse og dermed få EU ud af den økonomiske krise. DI byder derfor
nye initiativer og en øget opfølgning fra Kommissionens side velkommen.
DI kunne dog godt ønske sig, at det i meddelelsen nærmere var beskrevet,
hvad de foreslåede foranstaltninger vil være. Ambitionsniveauet synes højt,
men der mangler beskrivelse af troværdige initiativer, der reelt vil føre til en
forbedring. I den forbindelse vil overførsel af ressourcer fra ’ny lovgivning’
til opfølgning på eksisterende være afgørende.
DI anfører på baggrund af konkrete sager fra medlemsvirksomheder, at de
største udfordringer ligger i, at enkelte medlemslande og/eller myndigheder
ofte sætter egen erfaring og nationale prioriteringer over det fælles regelsæt.
Det vil derfor være væsentligt at få etableret en hurtig klageadgang, hvor der
kan træffes en beslutning om fortolkning og vurdering på europæisk niveau.
Det vil dog være positivt, hvis der kan fastsættes konkrete mål og initiativer
herfor i stedet for blot en hensigtserklæring.
DI støtter en udbygning af SOLVIT-centrene og deres beføjelser og finder,
at det vil være hensigtsmæssigt med mere gennemsigtighed, således at både
uløste og løste konkrete sager i anonym form kan anvendes som rettesnor
for, om det kan betale sig at benytte dette netværk i en konkret sag.
DI bemærker, at der i forhold til Kommissionens TRIS-database, der regi-
strerer nationale særregler, bør gennemføres en analyse af de registrerede
sager og deres berettigelse i en europæisk sammenhæng. Enhver national
regel, der vedrører ændringer af et produkts karakteristika, medfører barrie-
rer for den frie bevægelighed, men grundet ressourcemangel hos både myn-
digheder og brancheorganisationer er der ikke tilstrækkelig opmærksomhed
omkring de potentielle konsekvenser af de nationale regler. Kommissionens
intention om aktivt at udnytte dens håndhævelsesbeføjelser bør prioriteres,
og medlemslandene bør hurtigt efterleve begrundede udtalelser. DI mener
endvidere, at der bør fastsættes et mål for nedbringelse af nationale regler.
DI støtter målet om løbende og bedre overvågning samt koordinering, både
nationalt gennem etablering af én instans med ansvar for overvågning og
opfølgning vedrørende det indre markeds funktion på nationalt plan, og eu-
ropæisk ved at Kommissionen løbende følger op på konkrete initiativer. I
den forbindelse synes den foreslåede bilaterale opfølgning i forbindelse med
det europæiske semester at være en god idé.
Forbrugerrådet (FBR) er generelt positiv over for Kommissionens medde-
lelse og peger på, at det hverken er til fordel for forbrugerne eller erhvervs-
livet, at der ikke sker korrekt implementering af disse regler. Dette gælder
også på tjenesteydelsesområdet, som fremhæves særskilt som potentielt red-
skab til en forøgelse af EU's BNP.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1141109_0007.png
7/9
FBR henviser til, at det i meddelelsen nævnes, at der satses på at forøge for-
brugernes tillid til det indre marked, og at der her skal være ambitiøse mål
og effektiv implementering. FBR anfører hertil, at forbrugernes tillid til
markedet ikke forøges ved nogle af de forslag, der er ved at blive vedtaget.
Kommissionens og medlemslandenes ambitionsniveau bør derfor være høje-
re for, at der kan opnås en effekt. FBR henviser her til forslaget om ADR
(Alternative Dispute Resolutions) og ODR (Online Dispute Resolutions).
FBR anfører i forhold til erhvervslivets administrative byrder, at det er vig-
tigt, at en definition heraf ikke omfatter fx forbruger- og miljøbeskyttelse
samt information, som tidligere af erhvervslivet har været angivet som byr-
der.
Endelige peger FBR på i forhold til meddelelsens afsnit om borgeres adgang
til erstatning, når deres EU-rettigheder tilsidesættes, at der mangler en er-
statningsmulighed for forbrugere, der må betale højere priser for manglende
konkurrence, selv om virksomheden er dømt af Kommissionen og/eller na-
tionalt.
Håndværksrådet støtter Kommissionens strategi om at udvise nul-tolerance
overfor forkert implementering af direktiver. Forkert implementering udgør
således barrierer for handel over grænserne, hvis virksomhederne skal over-
holde flere forskellige regelsæt på trods af harmonisering af reglerne. Hånd-
værksrådet anfører, at Danmark sædvanligvis klarer sig godt, når det kom-
mer til korrekt og rettidig implementering. Men det er vigtigt, at alle lande
gør en tilsvarende indsats for at få det fulde udbytte af et frit indre marked.
Håndværksrådet er enig i Kommissionens særlige fokus på at sikre, at ser-
vicedirektivet fungerer optimalt, da virksomhederne på trods af servicedi-
rektivet stadig oplever hindringer for det frie indre marked. Dette skal sam-
menholdes med, at udveksling af tjenesteydelser udgør en meget stor del af
samhandlen i EU. Håndværksrådet anfører, at kvikskrankerne, SOLVIT og
IMI alle er gode redskaber til at komme handelshindringer til livs, men at
det kræver, at ordningerne er velfungerende i alle medlemsstater.
Håndværksrådet henviser endelig til, at et konstant fokus på bedre regule-
ring og administrative byrder er en afgørende faktor for erhvervslivets mu-
ligheder for at vokse og skabe vækst i EU.
Realkreditforeningen (RKF) støtter umiddelbart, at Kommissionen sætter
fokus på, at der skal være en vis disciplin i forhold til medlemsstaternes
gennemførelse af EU-politik. Direktiver skal fx gennemføres i medlemssta-
terne i samme kadence, således at der på ikrafttrædelsesdatoen ses overens-
stemmende regulering i hele det indre marked på de omfattede lovområder.
RKF hæfter sig særligt i forhold til intelligent regulering ved Kommissio-
nens betragtninger om overregulering og goldplating. Efter RKF’s vurdering
er det således korrekt at fremhæve hensigten om, at EU-reglerne skal nå de-
res tilsigtede virkning uden at medføre unødvendige byrder for virksomhe-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1141109_0008.png
8/9
der, borgere eller myndigheder. Hermed sendes et signal til de nationale po-
litikere om, at det indre marked afhænger af, at reguleringen her er fælles,
og ikke forsynet med nationale overbygninger, som tværtimod skaber for-
skelle og hæmmer det indre marked.
RKF er dog ikke sikker på, at løsningen på denne problemstilling er en øget
brug af direkte anvendelige forordninger. Der ses således ofte at være behov
for tilpasning til nationale forhold - uden at hensigten med EU-reguleringen
går tabt - og dette vil vanskeliggøres, hvis der er tale om forordninger.
RKF anfører endvidere, at det forekommer at være en god ide at oprette na-
tionale instanser, der overvåger det indre marked på nationalt plan. Dog er
det uklart, hvorledes etablering af sådanne instanser på fx det finansielle
område harmoniserer med, at der i stadig stigende omfang etableres EU-
organer, der på fællesskabsniveau også har denne opgave. Her tænkes på fx
EBA, der på det finansielle område ser ud til at skulle overtage nogle af de
nationale overvågningsopgaver, som ellers ligger i det danske Finanstilsyn.
RKF anfører, at det i forholdet til borgere og virksomheder er af stor betyd-
ning, at der er klarhed i opgavefordelingen, og at der kommunikeres tydeligt
om, hvilke opgaver der er tiltænkt disse nye instanser, og hvilke opgaver,
der løses i EU’s fælles institutioner.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel enighed blandt medlemslandene om vigtigheden af at få det in-
dre marked til at fungere bedre i praksis for borgere og virksomheder og for-
bedre gennemførelsen, anvendelsen og håndhævelsen af reguleringen på det
indre marked.
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til indholdet af meddelel-
sen.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt initiativer, som styrker det indre marked med hen-
blik på at skabe vækst og styrke EU’s konkurrenceevne.
Regeringen prioriterer i den forbindelse tiltag, som kan medvirke til at sikre en
bedre og mere ensartet implementering, anvendelse og håndhævelse af regler-
ne for det indre marked. Det er vigtigt i forhold til at opnå fuld effekt af både
eksisterende og kommende lovgivningsinitiativer samt at sikre et mere velfun-
gerende indre marked, hvor virksomheder og borgere kan udnytte deres ret-
tigheder fuldt ud.
Regeringen er positiv over for Kommissionens forslag om oprettelse af na-
tionale Indre Markeds Centre. I Danmark er der allerede oprettet et sådant
center, der fungerer som én samlet indgang til indre markeds spørgsmål for
både borgere, virksomheder og myndigheder. Erfaringerne derfra er, at der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1141109_0009.png
9/9
blandt andet er betydelige synergieffekter forbundet ved etableringen af så-
danne centre.
Regeringen støtter derudover, at intelligent regulering tænkes sammen med
det indre marked i meddelelsen. I den forbindelse er det positivt, at både
slutbrugerfokus, administrative byrder, SMV-vinklen og e-forvaltning inte-
greres i tilgangen til det indre marked.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.