Miljøudvalget 2011-12
KOM (2012) 0270 Bilag 1
Offentligt
1147446_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af
Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 af 30. november 2009 om be-
skyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det
Europæiske Fællesskab (KOM (2012) 270 endelige udgave)
Dette notat oversendes ligeledes til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Ek-
sportudvalg.
1.
Resumé
Forslaget ændrer forordning (EF) nr. 1225/2009 (antidumpingforordningen),
hvad angår bestemmelserne om Kommissionens behandling af anmodninger
om markedsøkonomisk behandling fra virksomheder, der er omfattet af an-
tidumpingundersøgelser af eksport til EU fra lande uden markedsøkonomisk
status. De foreslåede ændringer omfatter forordningens bestemmelser vedrø-
rende virksomheders ret til at få undersøgt deres anmodninger samt den gæl-
dende tidsfrist for endelig beslutning herom. Ændringerne er en konsekvens
af en afgørelse af 2. februar 2012 ved EU-domstolen i sag C-249/10 P –
Brosmann m.fl. mod Rådet.
2.
Baggrund
Kommissionen har fremsat et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 om beskyttelse
mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fæl-
lesskab. Retsgrundlaget for forslaget er artikel 207, stk. 2, i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde. Forslaget skal behandles efter den almin-
delige lovgivningsmæssige procedure i henhold til TEUF artikel 294.
Forslaget er stillet af Kommissionen som konsekvens af EU-domstolens afgø-
relse af 2. februar 2012 i en appelsag, der vedrørte Rådets forordning (EF) nr.
1472/2006 af 5. oktober 2006 om indførelse ad en endelig antidumpingtold på
visse typer af skotøj med oprindelse i Folkerepublikken Kina og Vietnam, jf.
C-249/10 P – Brosmann m.fl. mod Rådet. Afgørelsen faldt ikke ud til fordel
for Rådet.
Afgørelsen har ført til, at forordning nr. 1472/2006 er blevet annulleret for
så vidt angår klagerne i den pågældende appelsag (Brosmann m.fl.). Sagen
kan dog få bredere konsekvenser, idet den kan føre til appelsager i andre sa-
ger, som må forventes at føre til lignende annulleringer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1147446_0002.png
2/4
3.
Formål og indhold
I henhold til artikel 17 i den nuværende antidumpingforordning har Kom-
missionen i sager, der fx omfatter et stort antal eksporterende producenter,
ret til at basere sine antidumpingundersøgelser på en stikprøve. De virksom-
heder, der indgår i stikprøven, vil blive genstand for individuel undersøgelse
og få fastsat en individuel toldsats. Virksomheder, der ikke inkluderes i
stikprøven, vil som udgangspunkt blive pålagt en told, der svarer til det
vægtede gennemsnit af de i stikprøven beregnede satser. Dog kan virksom-
heder, der har indgivet de nødvendige oplysninger inden for de i forordnin-
gen fastsatte frister, men som ikke er blevet udtaget som del af stikprøven,
opnå individuel behandling og dermed få fastsat en individuel toldsats, så-
fremt det ikke har negativ virkning på Kommissionens mulighed for at af-
slutte sine undersøgelser til tiden.
Artikel 2(7) i den nuværende antidumpingforordning fastslår desuden, at når
Kommissionens undersøgelser retter sig mod varer fra lande, som ikke har
status som markedsøkonomier (fx Kina), kan eksporterende producenter
anmode om at blive behandlet på markedsøkonomiske vilkår, såfremt de le-
ver op til en række fastsatte kriterier. Dette vil ofte føre til en lavere told for
de pågældende virksomheder. Kommissionen skal færdigbehandle disse
anmodninger inden 3 måneder.
Kommissionen har i praksis anvendt artikel 17 til ligeledes at gøre brug af
stikprøver i undersøgelser vedrørende markedsøkonomisk behandling, jf. ar-
tikel 2(7). Således gennemgår Kommissionen ikke nødvendigvis alle kon-
krete anmodninger ud fra det hensyn, at det vil give en uforholdsmæssig stor
administrativ byrde.
I afgørelsen fra EU-domstolen anføres det imidlertid, at antidumpingforord-
ningen ikke giver grundlag for at foretage stikprøver ved undersøgelser i
henhold til artikel 2(7) med henvisning til bestemmelserne i artikel 17. Så-
ledes slår dommen fast, at Kommissionen under de eksisterende regler er
forpligtet til at behandle samtlige anmodninger om markedsøkonomisk be-
handling. Samtidigt understreger dommen, at Kommissionen er forpligtet til
at overholde 3-måneders fristen for behandling af anmodninger.
Kommissionen påpeger i forslaget, at den hidtil anvendte praksis ikke er i
modstrid med verdenshandelsorganisationens regelsæt og praksis. Derfor
ønsker Kommissionen med forslaget at kodificere den gældende internatio-
nale praksis gennem visse tilpasninger af antidumpingforordningen.
Forslaget rummer følgende elementer:
A. Forslag om indførelse af en bestemmelse, der præciserer, at artikel
17 vedrørende brug af stikprøver også kan finde anvendelse ved an-
modninger fra virksomheder om markedsøkonomisk behandling.
Dette indebærer, at Kommissionen har ret til at afvise at behandle
anmodninger om markedsøkonomisk behandling fra eksporterende
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1147446_0003.png
3/4
producenter, som ikke er omfattet af stikprøven, med mindre de iht.
artikel 17(3) har anmodet om og fået en individuel behandling.
B. Forslag, der præciserer, at toldsatsen for eksporterende producenter,
som har givet sig til kende i henhold til artikel 17, men som hverken
er omfattet af stikprøven eller har opnået individuel behandling ikke
må overstige det vægtede gennemsnit af toldsatserne for de virk-
somheder, der indgår i stikprøven.
C. Forslag om fjernelse af fristen på 3 måneder for afgørelser om mar-
kedsøkonomisk behandling.
D. Forslag om, at præciseringerne gøres gældende for igangværende og
alle nye undersøgelser fra tidspunktet for forordningens ikrafttrædel-
se af hensyn til forudsigeligheden for alle berørte parter.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 294 høres Der foreligger
endnu ikke en udtalelse.
5.
Nærhedsprincippet
Forslaget hører under EU's enekompetence. Spørgsmålet om nærhedsprin-
cippet er således ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ingen.
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslagets gennemførelse vil ikke få lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslagets gennemførelse forventes ikke at få samfundsøkonomiske konse-
kvenser.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget medfører ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervsli-
vet.
10.
Høring
Forslaget har været i høring i Handelspolitisk Specialudvalg. Der er ikke mod-
taget bemærkninger
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være overordnet tilslutning til forslaget. Det kan dog
forventes, at fjernelsen af den nuværende tidsfrist for gennemførelse af Kom-
missionens undersøgelser af, hvorvidt der kan gives markedsøkonomisk be-
handling til individuelle virksomheder vil give anledning til bemærkninger.
Det forventes, at flertallet af EU’s medlemslande vil kunne acceptere en for-
længelse af fristen til 6 måneder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1147446_0004.png
4/4
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forholder sig i udgangspunktet positiv overfor forslaget, da det vil
konsolidere den nuværende internationale praksis og styrke det juridiske
grundlag samt den juridiske forudsigelighed. Regeringen finder dog, at der er
behov for yderligere drøftelser af Kommissionens forslag om at fjerne tre-
måneders fristen med henblik på, at undersøge mulighederne for at erstatte
forslaget med en mere balanceret og realistisk frist.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.