Europaudvalget 2011-12
KOM (2012) 0342 Bilag 1
Offentligt
1137944_0001.png
Økonomi- og Indenrigsministeriet
International økonomi
Dato: 20.06.12
Orienterende notat om møde i gruppen af lande med i finanspagten
1)
Kommissionens forslag til fælles principper for nationale
korrektionsmekanismer under finanspagten
-
KOM-dokumenter foreligger ikke
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1137944_0002.png
2
Kommissionens forslag til fælles principper for nationale korrektionsmekanismer
under finanspagten
Resumé
Kommissionen har d. 20. juni 2012 fremsat et forslag til fælles principper for de nationale korrekti-
onsmekanismer under finanspagten, jf. finanspagtens artikel 3, stk. 2. Der er tale om overordnede
principper, som ligger i forlængelse af teksten i finanspagten og regler og praksis under Stabilitets-
og Vækstpagten. Som følge af offentliggørelsen ventes sagen nu drøftet blandt ministrene fra de
lande, der deltager i finanspagten, i forbindelse med det kommende ECOFIN d. 22. juni 2012 . De
deltagende lande ventes at støtte Kommissionens forslag til principper. De foreslåede principper
vurderes at være i overensstemmelse med den danske budgetlov, som er vedtaget i Folketinget
tidligere på måneden.
Baggrund
Ifølge finanspagtens artikel 3 skal de deltagende lande implementere nationale korrektionsmeka-
nismer i national lov, der skal sikre korrektion af evt. afvigelser fra strukturel balance, defineret som
det landespecifikke mellemfristede finanspolitiske mål (MTO) i medfør af Stabilitets- og Vækstpag-
ten. Ifølge artikel 3, stk. 2, skal den nationale korrektionsmekanisme baseres på fælles principper,
som skal foreslås af Kommissionen.
Kommissionen har d. 20. juni 2012 fremsat sit forslag til fælles principper i form af en meddelelse.
Der er tale om overordnede principper, som ligger i forlængelse af teksten i finanspagten og regler
og praksis under Stabilitets- og Vækstpagten. Tanken med principperne er ikke at tilføje finanspag-
ten grundlæggende ny substans, men at implementere den. Der ventes generel enighed om prin-
cipperne.
Som følge af offentliggørelsen af Kommissionens meddelelse ventes sagen nu drøftet i margenen
af ECOFIN d. 22. juni 2012 blandt ministrene fra de lande, der deltager i finanspagten, med henblik
på at de deltagende lande godkender Kommissionens forslag til principper. Der forventes på den
baggrund fremsat en kort erklæring herom.
Indhold
Meddelelsen indeholder 7 principper:
1. Juridisk status: Korrektionsmekanismen skal indskrives i national lov i form af bindende og
varige bestemmelser, helst i forfatningen, eller på anden måde, der sikrer, at de fuldt over-
holdes og efterleves gennem hele den nationale budgetproces. Mekanismen skal fuldt ud
respektere de nationale parlamenters beføjelser.
2. Konsistens med EU-rammen: Nationale korrektionsmekanismer skal knytte sig tæt til defi-
nitionerne og reglerne i EU’s økonomiske samarbejde. Det gælder særligt begrebet om en
”væsentlig afvigelse” og definitionen af mulige undtagelsesbestemmelser. Korrektionens
størrelse og timing skal gøres konsistent med evt. henstillinger rettet til den pågældende
medlemsstat i medfør af Stabilitets- og Vækstpagten.
3. Aktivering: Aktiveringen af den nationale korrektionsmekanisme skal ske i veldefinerede si-
tuationer karakteriseret ved en væsentlig afvigelse fra det mellemfristede finanspolitiske
mål (MTO) eller tilpasningsstien hen imod denne. Aktiveringen vil kunne udløses både af
kriterier knyttet til EU-processer eller landespecifikke forhold i det omfang ovenstående be-
tingelse er opfyldt. Under samme betingelse vil både
ex ante
mekanismer (der fastsætter
budgetmål, som forebygger materialiseringen af afvigelser på forhånd) og
ex post
meka-
nismer (der udløser korrektioner som reaktion på forudgående afvigelser) kunne opfylde
kravene.
4. Korrektionens karakter: Størrelsen og timingen af korrektionen skal være underlagt forud
fastlagte regler. Større afvigelser fra det mellemfristede mål eller tilpasningsstien hen imod
denne, skal lede til større korrektioner. Genetablering af en strukturel balance på eller over
MTO indenfor den planlagte tidsplan, og efterfølgende fastholdelse på dette niveau, skal
være udgangspunktet for korrektionsmekanismen. Korrektionsmekanismen skal sikre
overholdelse af centrale finanspolitiske mål, som fastlagt før den væsentlige afvigelse, for
således at forhindre en varig afvigelse fra disse mål. Ved korrektionens begyndelse skal
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1137944_0003.png
3
medlemsstaterne vedtage en korrigerende plan, som skal være bindende for de budgetter,
som er dækket af korrektionsperioden.
5. Operationelle værktøjer: Korrektionsmekanismen kan give en fremtrædende operationel
rolle til regler vedr. offentlige udgifter og diskretionære skattetiltag, herunder i aktiveringen
og implementeringen af korrektionen i det omfang sådanne regler er konsistente med op-
nåelsen af MTO og tilpasningsstien hen imod denne. Korrektionsmekanismens indretning
skal forholde sig til bestemmelser vedr. koordinering - i tilfælde af aktivering - af fiskale til-
pasninger på tværs af alle eller nogle delniveauer af den offentlige sektor.
6. Undtagelsesbestemmelser: Definitionen af mulige undtagelsesbestemmelser skal overhol-
de begrebet om ”exceptionelle omstændigheder”, som der er enighed om i Stabilitets- og
Vækstpagten. Dette omfatter en usædvanlig begivenhed uden for den pågældende med-
lemsstats kontrol med en stor påvirkning af statens finansielle situation, eller perioder med
alvorlig økonomisk nedgang som defineret i Stabilitets- og Vækstpagten, herunder på eu-
roområdeniveau. Suspendering af korrektionsmekanismen i tilfælde af en undtagelsesbe-
stemmelse skal være på midlertidig basis. Korrektionsmekanismen skal lægge op til et
mindstekrav for den strukturelle tilpasning efter afslutningen af undtagelsesbestemmelsen
med kravet fra Stabilitets- og Vækstpagten som en nedre grænse. Efter afslutningen af
undtagelsesbestemmelsen skal medlemsstaten vedtage en korrektionsplan som skal være
bindende for de budgetter, som er dækket af korrektionsperioden.
7. Uafhængige institutioners rolle: Uafhængige institutioner eller institutioner med funktionel
autonomi, der indtager en rolle som overvågende instanser, skal understøtte troværdighe-
den og gennemsigtigheden af korrektionsmekanismen. Disse institutioner vil tilvejebringe
offentlige vurderinger af: forekomsten af omstændigheder som tilsiger aktiveringen af kor-
rektionsmekanismen; hvorvidt korrektionen skrider frem i overensstemmelse med nationale
regler og planer; og om forekomsten af omstændigheder, der udløser, forlænger og afslut-
ter undtagelsesbestemmelser. Den pågældende medlemsstat skal være pålagt at efterleve
sådanne institutioners vurderinger, eller alternativt forklare offentligt, hvorfor de ikke efter-
leves. Indretningen af de ovennævnte institutioner skal tage højde for allerede eksisteren-
de institutionelle rammer og den landespecifikke administrative struktur. Nationale lovgiv-
ningsbestemmelser, der sikrer en høj grad af funktionel autonomi skal understøtte de
ovennævnte institutioner, herunder i) forankring i lovgivning; ii) frihed fra indblanding, hvor-
ved de ovennævnte institutter ikke skal modtage instruktioner og skal være i stand til at
kommunikere offentligt rettidigt; iii) udnævnelsesprocedurer baseret på erfaring og kompe-
tence, iv) tilstrækkelige ressourcer og passende adgang til information for at udføre det
givne mandat.
Hertil kommer præambeltekst knyttet til de enkelte principper.
Som det fremgår, er der tale om overordnede principper, som ligger inden for rammerne af teksten
i finanspagten og regler og praksis under Stabilitets- og Vækstpagten, idet tanken med principper-
ne ikke er at tilføje finanspagten grundlæggende ny substans, men at implementere den.
De foreslåede principper vurderes at være i overensstemmelse med den danske budgetlov, som er
vedtaget i Folketinget i juni 2012.
Kommissionens meddelelse angiver desuden, at Kommissionen senere på året ventes at fremlæg-
ge forslag til en nærmere tidsplan for konvergensen mod de landespecifikke MTO under hensynta-
gen til landespecifikke holdbarhedsudfordringer, jf. finanspagtens artikel 3, stk. 1, litra b, bl.a. med
udgangspunkt i landenes konsolideringsplaner i deres seneste stabilitets- og konvergensprogram-
mer.
Forventet erklæring fra de deltagende landes ministre
De deltagende landes ministre ventes i forbindelse med ECOFIN d. 22. juni at vedtage en kort
erklæring, som forventes dels at støtte Kommissionens forslag til fælles principper, jf. finanspag-
tens artikel 3; dels at erklære, at de deltagende lande vil implementere korrektionsmekanismerne
fuldt ud og rettidigt i national lovgivning, som krævet i finanspagten; og dels at de deltagende lande
vil arbejde for en ratifikation af finanspagten så hurtigt som muligt med henblik på ikrafttræden se-
nest 1. januar 2013.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1137944_0004.png
4
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser i Danmark, idet det bemærkes, at
Danmark d. 12. juni 2012 har vedtaget en budgetlov, der vurderes at være i overensstemmelse
med de foreslåede principper.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser i Danmark.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser i Danmark.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Regeringens foreløbige holdning
Regeringen kan støtte Kommissionens forslag til fælles principper.
Andre landes holdninger
Der ventes generel støtte til Kommissionens forslag til fælles principper.