GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
12. december 2012
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om forsikrings-
formidling (omarbejdning), KOM (2012) 360
1.
Resumé
På baggrund af erfaringerne fra finanskrisen fremsatte Kommissionen
den 3. juli 2012 en forbrugerpakke, der blandt andet indeholder en revi-
sion af Europa-parlamentet og Rådets direktiv om forsikringsformidling
(2002/92/EF). Det overordnede mål med revisionen af direktivet er for det
første at skabe lige konkurrencevilkår i medlemsstaterne, for det andet at
skærpe forbrugerbeskyttelsen og for det tredje yderligere at harmonisere
det indre marked for forsikringsformidling i EU. Med forslaget fokuserer
Kommissionen på at sikre, at forbrugerne modtager de relevante oplys-
ninger samt professionel rådgivning ved køb af forsikringsprodukter.
Forventet ikrafttrædelse af direktivet fremgår ikke af forslaget.
2.
Baggrund
Det eksisterende Forsikringsformidlingsdirektiv blev vedtaget i 2002 og
har til formål at skabe et harmoniseret marked for forsikringsformidling i
EU.
I lyset af finanskrisen ønsker Kommissionen at øge forbrugerbeskyttelsen
på det finansielle område. Kommissionen fremsatte derfor den 3. juli
2012 en forbrugerpakke bestående af forslag til en forordning om doku-
menter med central information om investeringsprodukter, KOM (2012)
352 (PRIPs), forslag om øget beskyttelse for købere af produkter fra in-
vesteringsinstitutter, KOM (2012) 350 (UCITS V), samt en revision af
forsikringsformidlingsdirektivet (IMD). I nærværende notat behandles
udelukkende IMD.
Hensigten med Kommissionens revision af IMD er at øge harmoniserin-
gen på området samt at sikre en generel forbedring af forbrugerbeskyttel-
sen i alle medlemsstater. Kommissionen fokuserer i forslaget på øget for-
brugerinformation samt højere standarder for rådgivning.
Kommissionen angiver i forslaget til revision af IMD, at der skal tages
højde for de forhandlinger, der på nuværende tidspunkt pågår om revision
af MiFID-direktivet, som regulerer markeder for finansielle instrumenter,
KOM (2011) 656 og KOM (2011) 652. Således skal der ved regulering af