Europaudvalget 2012-13
KOM (2012) 0380 Bilag 2
Offentligt
1168287_0001.png
Dato 19. september 2012
J.nr. TS2060503-68
Supplerende nærheds- og grundnotat om Europa-Kommissionens udkast til
forordning om periodisk syn af køretøjer
KOM(2012)380
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Transportudvalg
Resumé
Personbiler, varebiler, lastbiler, busser og påhængskøretøjer indkaldes ifølge
fælles EU-minimumsstandarder til periodisk syn for at kontrollere deres stand
af hensyn til trafiksikkerhed og miljø.
EU-Kommissionen ønsker at forbedre færdselssikkerheden og nedbringe
luftforureningen ved at
øge omfanget af og kravene til teknisk kontrol i hele Den Europæiske
Union
skabe egnede rammer for en uhindret informationsstrøm mellem
aktører og medlemsstater, der beskæftiger sig med håndhævelse af
synsresultaterne
1. Baggrund og indhold
Kommissionen har den 13. juli 2012 stillet forslag om en
Køretøjssikkerhedspakke, der består af forslag til:
1) Europa-Parlamentets og Rådets forordning om periodisk teknisk kontrol med
motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil og om ophævelse af direktiv
2009/40/EF, KOM(2012)380.
2) Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv
1999/37/EF om registreringsdokumenter for motorkøretøjer, KOM(2012)381.
3) Europa-Parlamentets og Rådets forordning om syn ved vejsiden af
erhvervskøretøjer, der kører på Unionens område, og om ophævelse af direktiv
2000/30/EF, KOM(2012)382.
Side -----1-36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Formålet med forslagene er at forbedre færdselssikkerheden og beskytte
miljøet.
Dette rammenotat omhandler forslaget nævnt under punkt 1 ovenfor om
periodisk kontrol af køretøjer.
Forslaget er fremlagt af Kommissionen den 13. juli 2012 (dansk sprogversion
23. juli 2012) under henvisning til artikel 91 i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde (TEUF). Beslutningsproceduren er den almindelige
lovgivningsprocedure, jf. TEUF art. 294, hvor Rådet træffer afgørelse med
kvalificeret flertal.
Den foreslåede forordning erstatter det gældende direktiv 2009/40/EF af 6.
maj 2009 om teknisk kontrol af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil
(senest ændret ved Kommissionens direktiv 2010/48/EU af 5. juli 2010).
Ved teknisk kontrol forstås periodisk undersøgelse af biler og
påhængskøretøjer for fejl og mangler af betydning for færdselssikkerhed og
miljø (periodisk syn). I Danmark udføres periodisk syn af private
synsvirksomheder. Synsvirksomheder skal opfylde en række krav som
forudsætning for at kunne godkendes af det offentlige til at kunne syne
køretøjer. Trafikstyrelsen fastsætter regler om syn, godkender og fører tilsyn
med synsvirksomhederne og indkalder biler og påhængskøretøjer til syn.
Synsvirksomhederne fastsætter prisen for syn i fri konkurrence.
De nugældende regler indebærer, at personbiler skal til syn 1. gang når de er
4 år gamle og dernæst hvert 2. år. Lastbiler og busser skal til syn hvert år.
Kommissionen foreslår blandt andet, at person- og varebiler skal synes hvert
år, når de er over 6 år (nu synes de hvert andet år), at knallerter og
motorcykler samt mindre påhængsvogne skal omfattes af periodisk syn, og at
kravene til synsvirksomhedernes udstyr og mandskab skal skærpes.
Det fremgår af Kommissionens ledsagende memorandum, at hovedformålet
med de foreslåede foranstaltninger er at forbedre færdselssikkerheden og
bidrage til det politiske mål om at nedbringe antallet af trafikdræbte per år
med 50 % inden 2020. Det angives, at der kan reddes mere end 1.200 liv, og
mere end 36.000 ulykker ville kunne undgås, og at den økonomiske fordel for
samfundet vurderes til mere end 5.600 mio. euros (ca. 42.000 mio. kr.).
Foranstaltningerne i køretøjssikkerhedspakken angives at have tre
umiddelbare målsætninger:
1. at beskytte udsatte trafikanter og især de unge bedre
2. at skabe et fælles europæisk område for teknisk kontrol, som er baseret på
harmoniserede standarder inden for kontrol, udstyr, inspektørernes
kvalifikationer og vurdering af defekter og samarbejde mellem
medlemsstaterne
Side -----2-36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. at mindske den administrative byrde for de vejtransportvirksomheder, der
overholder kravene til færdselssikkerheden.
Kommissionen oplyser, at i et bredere perspektiv vil den næste fase bestå i at
oprette et harmoniseret system til dataudveksling internt i Unionen. En sådan
adgang til oplysninger på tværs af EU-medlemsstaterne vil potentielt føre til
fælles anerkendelse af synsrapporter, når den fornødne harmonisering af
teknisk kontrol nås på EU- niveau.
Forslaget vil i sin uændrede form medføre omtrent en fordobling af
synsmængden i Danmark med tilsvarende udgifter for de berørte
køretøjsejere, ligesom synsvirksomhederne vil få yderligere udgifter til teknisk
udstyr, og der vil skulle ske registrering af knallerter fra før 1. juli 2006.
Forslaget gennemgås i hovedtræk herunder.
Følgende yderligere kategorier af køretøjer underkastes periodisk syn
motorcykler og knallerter
påhængsvogne mellem 750 kg og 3500 kg totalvægt
campingvogne
Hyppigheden af syn øges til hvert år for personbiler og for varebiler
efter 6 år (4+2+1+1+…)
som har kørt over 160.000 km ved første periodisk syn
(4+1+1+…)
Mindstekrav til faciliteter og prøvningsudstyr, f. eks. skal
synsvirksomhederne råde over decelerationsmåler, motordrevne
hjulophængnings-slør-testplader, støddæmpertester, bremsevæsketester
og OBD-scanner (On Board Diagnostics) til fejldiagnosticering
Kompetencekrav til synspersonale og årlige genopfriskningskurser
Elektronisk udveksling af synsresultater mellem medlemsstaterne tre år
efter ikrafttrædelse
Det foreslås afslutningsvis (artikel 17 vedr. Delegerede retsakter), at
Kommissionen tillægges beføjelse til at vedtage delegerede retsakter med
henblik på at ajourføre artiklerne vedrørende hvilke køretøjer, der omfattes af
forordningen (artikel 2 vedr. Anvendelsesområde), og hvor ofte køretøjerne
skal til periodisk syn (artikel 5 vedr. Frister og kontrolhyppighed). Endvidere
foreslås det, at Kommissionen skal tillægges beføjelser til at vedtage
delegerede retsakter med henblik på at tilpasse forordningens bilag
vedrørende en række tekniske og uddannelsesmæssige krav.
2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Følgende danske regler om syn, synsvirksomheder og vejsidesyn er gældende:
Side -----3-36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Lov om godkendelse og syn af køretøjer nr. 473 af 09.06.2004 med
senere ændringer
Bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer nr. 516 af
01.06.2012
Bekendtgørelse om virksomheder, der foretager syn af køretøjer nr. 724
af 24.06.2011
Bekendtgørelse om virksomheder, der foretager omsyn af køretøjer
(omsynsvirksomheder) nr. 824 af 11/08/2008 med senere ændringer
Lov om registrering af køretøjer, Lovbekendtgørelse nr. 580 af 7. juni
2011.
Ved vedtagelse af forordningsforslaget, skal disse regler tilpasses
forordningsforslaget.
3. Høring
Der er iværksat høring den 18. juli 2012 af EU-specialudvalget for transport
med frist til den 17. august 2012. Der ud over er iværksat høring den 9.
august 2012 af øvrige forbruger-, synsbranche-, handels-, reparations-,
forsikrings- og forskningsorganisationer med frist til 31. august 2012.
Følgende høringssvar er modtaget:
A-Inspektion A/S:
”A-Inspektion A/S hilser den foreslåede lovpakke velkommen.
Med baggrund i de forundersøgelser der danner grundlag for lovpakken,
hvori blandt andet et stort antal trafikdræbte figurerer, 35.000 i hel EU, i
undersøgelsen fra 2009, og hvor af en del af dem er sket ved uheld med
to og tre-hjulede køretøjer, må det være på tide at disse køretøjer
inddrages i den årlige periodiske kontrol.
Samtidigt er forslaget omkring inddragelse af små påhængsvogne
tilsvarende, efter A-Inspektion A/S mening, en god ide.
Alene antallet af registrerede påhængsvogne i Danmark, af den
foreslåede slags, udgør, ifølge Danmarks Statistik, så stor en del af den
samlede køretøjsmængde at det forekommer mærkværdigt at de ikke
allerede nu indgår i det periodiske synsprogram, da de især på grund af
det høje antal fylder meget på de danske veje til daglig, og derfor
naturligvis også vil kunne findes i diverse uheldsstatistikker med videre.
Formålet med lovpakken er at nedbringe antallet af uheld med
trafikdræbte, og uheld i det hele taget, og ambition om at minimere det
nuværende tal med op til 50% inden udgangen af 2020, må siges at
være opnåeligt hvis lovpakken gennemføres som planlagt.
Side -----4-36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
A-Inspektion A/S mener dog at det foreslåede interval for indkaldelser, (
4/2/1/1 eller 160.000 km ), bør ændres til at være
3/1/1 eller
100.000 km
i stedet, som i flere af vore nabo lande.
Dette med baggrund i statistikker der klart viser at det år køretøjet
første gang bliver indkaldt, i Danmark i dag normalt det fjerde år, er det
år hvor køretøjet generelt er behæftet med færreste fejl, netop fordi
ejeren af køretøjet ofte kun får lavet det mest nødvendige ved de
normale service eftersyn, men i forbindelse med klargøring af køretøjet
til syn, det fjerde år, får lavet et ekstra tjek på køretøjet, for at sikre sig
det går igennem syn.
Samme statistikker viser også at selv køretøjer der kun er fire år gamle,
kan være behæftet med alvorlige sikkerhedsmæssige fejl, ved blandt
andet bremser, styretøj og bøsninger, dette måske fordi at moderne biler
og andre køretøjer i dag, blandt andet for komfortens skyld, har flere
bevægelige dele i undervognens opbygning, end tidligere, hvilket
naturligt så også vil give flere sliddele og større slid.
Dertil kommer så udledning af CO2 i forbindelse med blandt andet
udstødningsrøgen fra de mange køretøjer på vejene, hvilket i Danmark,
alene på grund af den høje gennemsnitsalder på vor vognpark, må
kunne minimeres betragtelig, ved at gennemføre hyppigere kontrol af
køretøjerne. 2
I forslaget til EU lovpakkens artikel 20 er nævnt ;
__________________________
”Artikel 20
Overgangsbestemmelser
1. Prøvningsfaciliteter og -udstyr som omhandlet i artikel 11, der ikke
opfylder mindstekravene i bilag V den [den dag, fra hvilken denne
forordning finder anvendelse], må anvendes til at foretage teknisk
kontrol i en periode på højst fem år efter denne dato.
2. Medlemsstaterne anvender kravene i bilag VII senest fra femte år
efter den dag, fra hvilken denne forordning finder anvendelse”
____________________________
I A-Inspektion A/S er vi af den holdning at perioden på de foreslåede
fem år skal ændres til
et år
i stedet.
Flere af disse udstyrskrav findes allerede helt eller delvis i vore
nabolande, hvorfor så tøve med at indføre disse i resten af de lande i EU
der eventuelt mangler?
Af hensyn til økonomien i de eventuelt berørte synsvirksomheder?
Side -----5-36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Selvfølgelig spiller økonomi en stor rolle i en hver virksomhed i disse
tider, men dette lovforlag handler om færdselssikkerhed og menneskeliv,
dette kan vel ikke gøres op i kroner og ører, ( eller euro )?
Hensynet til samfundsøkonomien må her også spille ind, og det må vel
være klart for en hver , at færre trafikdræbte kun, på længere sigt, kan
betyde en bedre samfundsøkonomi, samtidigt mener vi at de fleste
seriøse aktører i synsbranchen, har været mere eller mindre klar over at
dette lovforslag var på vej, og derfor også har taget sine forbehold i
forhold til dette allerede nu, hvorfor en fem årig periode syntes at være
for lang tid, og for uambitiøst, til implementering af dette.
I bilag VI er nævnt ;
”Genopfriskningsuddannelse
Medlemsstaterne sikrer, at inspektører hvert år følger en
genopfriskningsuddannelse, som tilvejebringes af medlemsstaten eller af
et godkendt uddannelsescenter i medlemsstaten.
Medlemsstaterne sikrer, at genopfriskningsuddannelsens indhold gør det
muligt at opretholde og genopfriske den viden og de færdigheder, som
inspektørerne har behov for, om emnerne i ovenstående litra a), nr. i) til
vii).”
Dette krav har af synsbranchen været efterspurgt længe, A-Inspektion
A/S kan derfor kun tilslutte sig dette.
Samtidigt er i samme bilag VI, punkt 3 b, foreslået at
synsvirksomhedens inspektører vil kunne miste deres tilladelse til at
udføre synsarbejde, hvilket er et forslag, der tidligere har været fremme
ved møder med Trafikstyrelsen, men hvor det juridiske grundlag har
manglet, hvorfor det kun kan modtages positivt at der nu skabes
sanktionsmuligheder over for useriøse i branchen.
Stort set et lovforslag som A-Inspektion A/S, med få ændringer kan
tilslutte sig.”
Applus Danmark A/S:
”Applus Danmark A/S takker for det tilsendte høringsforslag om ændrede
regler af periodisk teknisk kontrol med motorkøretøjer og
påhængskøretøjer samt forslag om ændrede regler om syn ved vejsiden
af erhvervskøretøjer.
Applus Danmark A/S støtter og er enig i Kommissionens synspunkter
om, at strengere og hyppigere kontrol af køretøjer vil øge
trafiksikkerheden. Ydermere er Applus Danmark A/S enig i at forslaget
vil beskytte miljøet ved at nedbringe omfanget af emissioner fra dårligt
vedligeholdte køretøjer.
Vi hæfter os især ved at der ligges op til:
Side -----6-36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1168287_0007.png
-
-
-
-
-
Hyppigere teknisk kontrol af køretøjer der er ældre end 6 år (4-
2-1).
Teknisk kontrol af motorcykler, knallerter og påhængskøretøjer
under 3.500 kg.
Indførelse af et uddannelsessystem med bl.a. periodiske
genopfriskningskurser.
Ønske om opnåelse af en mere ensartet teknisk kontrol ved
hjælp af fastsatte prøvningsmetoder.
Anvendelse af udstyr, giver mindst mulig skøn og flest mulige
konkrete målinger hvilket tilføre kontrollen større sikkerhed.
Hvis synsvirksomhederne prøvefaciliteter og udstyr skal opfylde de krav,
som er fastsat for udførelsen af teknisk kontrol af køretøjer kræver det
betydelige investeringer, derfor mener Applus Danmark A/S at der som i
høringsforslaget som minimum indrømmes synsvirksomhederne en
periode på fem år til at bringe sig i overensstemmelse med disse krav.
Applus Danmark A/S ser også gerne en skærpelse af
kompetenceniveauet i de enkelte synsvirksomheder så der i en
synsvirksomhed som minimum bør være ansat mindst en medarbejder
der er uddannet i alle kategorier, uanset om synsvirksomheden kun
syner køretøjsklasse M1 og N1.
Det er Applus Danmarks A/S holding at Danmark bør støtte og arbejde
for Kommissionens forslag under den kommende behandling i Europa-
Parlamentet og Rådet.”
AUTIG
(Autobranchens Handels- og Industriforening i Danmark):
”AUTIG (Autobranchens Handels- & Industriforening i Danmark) takker
for det tilsendte forslag fra Kommissionen om ændrede regler for syn af
køretøjer.
Brancheforeningen hilser forslaget velkommen og er enig i
Kommissionens synspunkter om, at strengere kontrol vil øge
trafiksikkerheden. Vi er ligeledes enige i, at forslaget vil beskytte miljøet
ved at nedbringe omfanget af emissioner fra dårligt vedligeholdte
køretøjer.
Vi hæfter os især ved, at der lægges op til en mere udstrakt anvendelse
af testapparatur, som kan tilføre kontrollen større sikkerhed. I flere lande
udføres den periodiske kontrol af private synsvirksomheder, som er
udsat for konkurrence, og det medfører - i følge vores erfaringer med
private syn under danske forhold - en forringelse af
vedligeholdelsesstandarden for bilparken.
Der bør efter vores opfattelse overlades mindst muligt til skøn og mest
muligt til konkrete målinger - både af hensyn til den sikkerhedsmæssige
Side -----7-36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
effekt af kontrollen og for at fjerne muligheden for at "se gennem fingre"
med fejl på køretøjerne af hensyn til synsvirksomhedens udvikling som
forretning i konkurrence med andre synsvirksomheder.
Kommissionen ønsker med forslaget at opnå en ensartet teknisk kontrol
ved hjælp af fastsatte prøvningsmetoder for de enkelte kontrolpunkter
og det er efter vores opfattelse en særdeles vigtig betragtning, ikke
mindst for de kontrolpunkter, hvor der ikke findes et måleudstyr til at
støtte vurderingen.
Vi har forståelse for, at de investeringer i udstyr, der følger af forslaget,
vil belaste synsvirksomhederne og, at Kommissionen derfor har foreslået
en fem års frist inden udstyret skal være på plads, men vi vil samtidigt
påpege, at man dermed formentlig kommer meget tæt på 2020 inden
den fulde effekt af regelændringerne kommer trafiksikkerheden og
miljøet til gode.
Der er ingen elementer i den omfattende trafiksikkerhedspakke, som vi
vender os direkte imod og Danmark bør efter vores opfattelse arbejde
for, at Kommissionens forslag ikke bliver udvandet under den kommende
behandling i Europa-Parlamentet og Rådet.”
Brancheforeneingen Danske Synsvirksomheder
(DKSyn, FDM Bilsyn,
PAVA Bilsyn, Vestsjællands Bilsyn, A-Inspektion):
”ERFAgruppen-bilsyn har den generelle holdning, at alt der kan øge og
fremme trafiksikkerheden er vi positive overfor.”
Campingbranchen:
”Trafikstyrelsen har den 9. august 2012 anmodet Camping Branchen om
eventuelle bemærkninger til ovennævnte høring.
Vi kan konstatere, at grundlaget for at indføre periodernæssige syn af
campingvogne, trailere m.m. er, at man ønsker at minimere trafikdræbte
i EU, som sker på baggrund af tekniske fej l. Trafikdræbte anslås til at
være 900-1100 pga. tekniske fejl på årsbasis for alle typer køretøjer i
hele EU. Vi kan også konstatere at det foreslås, at campingvogne m.m.
tilhørende køretøjer i klasse M1 , N1 og 02 skal synes: Fire år efter, at
køretøjet er registreret første gang, efterfølgende to år efter dette og
derefter hvert år.
Vi kan fra Camping Branchens side godt tilslutte os, at der indføres
periodisk syn af campingvogne, men finder at det foreslåede interval er
alt for ofte og vil virke meget besværligt og ikke mindst fordyrende for
ejerne. Vedrørende det sikkerhedsmæssige i at periodisk syn af
campingvogne skulle kunne mindske dødsulykker, må vi henvise til at,
tidligere Trafikminister Lars Barfod i 2009 har informeret os om følgende
vedrørende personskade:
Side -----8-36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Med hensyn til færdselsuheld med lette påhængskøretøjer sker der
ifølge politiets indberetninger til Vejdirektoratet meget få uheld
med disse køretøjer, ligesom uheld sjældent er forårsaget af
tekniske fejL Uheldstallene for de sidste s år (2003-2007) viser
således, at ud af alle personskadeuheld med person- og varebil
udgjorde uheldene med disse køretøjer tilkoblet campingvogn eller
påhængsvogn (trailer) 1,3 pct. Fra andre undersøgelser vides, at
kun en mindre del af disse uheld (størrelsesorden s pct.) skyldes
tekniske fejl.
På baggrund af ovenstående vil vi foreslå følgende for køretøjer i klasse
02:
At der indføres periodisk syn hvert fjerde år, samt evt. hvert andet
efter det tiende år.
Vi vil desuden gerne anmode om, at det ligeledes overvejes at indføre
Tempo 100 i Danmark evt. som forsøgsordning efter de samme regler
som i Tyskland. Vi har erfaret, at Tempo 100, udover at være et stort
ønske fra de danske campisters side, også er med til at øge
trafiksikkerheden, da det medvirker til at ensarte trafikmønsteret,
såfremt biler med anhænger bedre kan følge hastigheden og flowet på
motorveje, hvorved man undgår mange af de hårde opbremsninger og
kødannelser
med farlige situationer som resultat. Dokumentation og statistik herfor,
forefindes på Bast hjemmeside i Tyskland (pendanten til
Vejdirektoratet). Herudover vil vi desuden også gerne henvise til den
tekniske udvikling på området med nye stabile undervogne med gode
køreegenskaber, næsten alle nye campingvogne leveres i dag med
stabilisator, ligesom der kan monteres ATC stabilitets program på langt
de fleste vogne.
Vi står gerne til disposition med yderligere oplysninger, såfremt det
måtte ønskes.”
Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark:
”CAD (Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark) har modtaget
ovennævnte forslag til forordning i høring og skal på det grundlag
fremsætte følgende bemærkninger.
1. INDSTILLING
Som forordningen er foreslået synes der ikke at foreligge dokumentation,
endsige tilstrækkelig for, at en 4-2-1-ordning er den bedste ordning.
Således foreligger der ikke dokumentation for, at en ordning, som den
danske nuværende 4-2-2, ikke er tilstrækkelig, hvis den indføres i hele
Europa.
Side -----9-36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det samme gør sig gældende med påhængsvogne, om end CAD er
positiv indstillet overfor indførelse af syn af trailere. Efter danske
standarder vil indførelse af 4-2-2 dog være en mere rimelig ordning, idet
syn af sådanne ikke tidligere har været lovpligtigt i Danmark.
Dokumentationen glimrer ligeledes ved sit fravær i forhold til forslaget
om at indføre 4-1-1 ordninger for køretøjer, der ved første syn har kørt
gennemsnitligt 40.000 km. årligt.
Det skærpede fokus på synshallerne i form af specificerede krav til
uddannelse af synsinspektører, testudstyr og tilsyn er CAD yderst positiv
indstillet overfor.
Forordningen kan på trods af ovenstående dokumentationsmangler
indstilles til vedtagelse, idet den vil medføre en øget beskæftigelse hos
vore medlemmer.
2. BEMÆRKNINGER
Forordningen må antages at ville medføre øget arbejde for CAD’s knap
1800 medlemsværksteder, idet den øger synsintervallerne, og stiller krav
om, at væsentlig flere køretøjer skal stilles til syn med passende
intervaller.
På den ene side er dette en glædelig nyhed, særlig i en tid, hvor
finanskrisen endnu ikke helt har sluppet taget i den danske og
internationale økonomi. På den anden side må vi erkende, at visse
bilejere formentlig vil afskaffe bilen af hensyn til de økonomiske
omkostninger, forslaget medfører.
Isoleret set vil bilejerne blive mødt med flere værkstedsregninger, om
end den samlede størrelse set over en flerårig periode næppe vil være
hverken stigende eller faldende, med forbrugernes omkostninger til
synet vil få flere til at opgive at holde bil, dermed en faldende mobilitet
til skade for samfundet.
2.1
SYNSINTERVALLET
Det anføres i betragtning nr. 5, at der i 2009 var rapporteret om 35.000
trafikdrab på de europæiske veje. Herefter opstilles der en
udokumenteret antagelse om, at de tekniske mangler, hvormed forstås
mangler, der ville kunne have været opdaget og udbedret ved et
periodisk syn, bidrager til trafikdrab med samme proportionalitet, som
mangelstypen medvirker i ulykker. Der gættes herefter på, at tekniske
mangler er skyld i 2.000 trafikdrab årligt og at i hvert fald ca. halvdelen
kan undgås ved forbedringer af den tekniske kontrol.
Side -----10-36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvad der nærmere ligger i kravet om forbedringer af den tekniske
kontrol er ikke defineret. Det kan således være såvel hyppigheden af
teknisk kontrol som omfanget heraf.
Intet af det foreliggende statistiske materiale indeholder en opdeling af
trafikdrab i forhold til bilens alder set i forhold til, hvornår bilen sidst er
synet.
Bortset fra at der mangler dokumentation for den antagelse, der anføres
i betragtningen, kan det konstateres, at der heller ikke foreligger
oplysninger eller dokumentation for, at Danmarks 4-2-2-ordning ikke er
tilstrækkelig til at nedsætte det samlede antal trafikdrab forårsaget af
tekniske mangler.
Allerede i pressemeddelelsen fra Kommissionen af 5. juli 2011 omkring
nedgang på 11 % af antallet i trafikdrab fra 2009 til 2010 fremgik det, at
Danmark havde en nedgang på 13 % fra 2009 til 2010 – og dermed over
gennemsnittet. Tal fra Danmarks Statistik viser, at Danmark i 2011 igen
nedbragte antallet af trafikdrab massivt, og at 2011 således – trods flere
køretøjer på vejene – faldt til det laveste niveau siden 2. verdenskrig i
Danmark.
I forhold til omtalte pressemeddelelse fra Kommissionen skal det
bemærkes, at eksempelvis Tyskland, der efter det oplyste har en 3-2-2-
ordning, har sænket antallet af trafikdrab med 48 % fra 2001 til 2010.
Der er således intet, der tyder på, at den danske 4-2-2-ordning for
person- og varebiler under 3.500 kg. fungerer utilfredsstillende, eller at
det er biler på marginalen efter de første 2 syn, hvis tekniske mangler er
årsag til trafikdrab i større omfang end andre biler.
Derudover er der stillet i forslag, at synsfrekvensen ændres til 4-1-1 for
biler, der på tidspunktet for første periodesyn har kørt 160.000 km. eller
derover. Det fremgår ikke på hvilket grundlag netop dette kilometerantal
er blevet fastsat, ligesom det ikke er nærmere dokumenteret, at biler,
der har et gennemsnitligt årligt kilometertal på 40.000, er skyld i flere
trafikdrab end andre.
Mange danske pendlere kører 40.000 km. årligt. En bil, der har kører så
meget, når typisk ikke at få tekniske, sikkerhedsmæssige mangler i
samme omfang, som en bil, der kører væsentlig mindre, ligesom disse
biler udskiftes hyppigere på grund af hastigheden, hvormed deres
kilometertal øges. En standard personbil, der kører 40.000 km. årligt er
således normalt udskiftningsklar allerede efter ca. 8 år, hvorimod en bil,
der kun kører 10-15.000 km. årligt formentlig lever op mod 15 år.
En 15 år gammel bil vil i rigtig mange tilfælde have væsentlig flere
tekniske og sikkerhedsmæssige mangler allerede på grund af alder, end
en 8-årige bil vil, ligesom det må forventes, at pendleren oftere sørger
Side -----11-36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
for vedligeholdelse af bilen, herunder ikke mindst på grund af de
vejledende serviceintervaller, som bilfabrikanten har udstedt.
Umiddelbart synes det således heller ikke velbegrundet at indføre særlige
skærpede synsintervaller for biler, der kører længere end andre.
Endelig må det forventes, at der vil opstå et spørgsmål om, hvor præcist
kilometertallet skal beregnes, og om det er 160.000 km. til
månedsdatoen eller om faktisk syn i henhold til art. 5, stk. 3 kan bruges
til at und- eller omgå reglen gennem syn umiddelbart forud for opnåelse
af det anførte kilometertal.
2.2
PÅHÆNGSVOGNE
Et yderst tilfredsstillende initiativ er i forhold til periodisk syn af mindre
påhængsvogne med en tilladt totalvægt på højst 3.500 kg. I forhold til
disse synes det dog også at være et uforholdsmæssigt stort krav at stille
forslag om 4-2-1-ordning på periodisk syn heraf.
På nuværende tidspunkt er der ikke i Danmark krav om syn af trailere af
pågældende art ud over registreringssyn og i visse tilfælde ved
ejerskifte. Det betyder, at synshallerne i Danmark må forventes at få en
massiv søgning på syn af hestetrailere, campingvogne, campletter samt
maskintrailere m.v. både straks ved forordningens ikrafttræden og årligt.
Den gennemsnitlige brug af trailere omfattet af klasse O2 kan næppe
begrunde et synsinterval af den foreslåede størrelse. I forhold til netop
trailere foreligger der ingen oplysninger om, hvor mange trafikdrab, der
isoleret set kan henføres til tekniske mangler ved disse. Det må i den
forbindelse lægges til grund, at en ikke-uvæsentlig del af trafikdrab og
færdselsuheld i øvrigt, hvor trailere er involveret, skyldes førerens
manglende uddannelse i at køre med pågældende trailer.
Netop fordi trailere ikke er underlagt periodisk syn i dag, vil en direkte
indførelse til den foreslåede 4-2-1-ordning være en væsentlig belastning,
hvorfor vi skal foreslå, at der højst indføres en 4-2-2-ordning, som den
nugældende bilordning.
2.3
KILOMETERNOTERING
Forordningen indeholder i art. 8, stk. 4 krav om kontrol med
kilometertallet. I den forbindelse skal personen, der fremstiller køretøjet
til syn, fremlægge en kopi af den tidligere synsrapport.
Dette forslag bifaldes, særlig ud fra den senere tids debat om
tilbagenotering af kilometertællere i salgssituationer. Sammenholdt med
den nuværende praksis i Danmark om offentligt, netbaserede opslag på
synsrapporter, må forslaget formodes at kunne mindske brugen af
tilbagespoling af kilometertællere.
Side -----12-36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.4
DE TEKNISKE STANDARDER I SYNSHALLERNE,
UDDANNELSE AF INSPEKTØRER OG TILSYN
I CAD hylder vi indførelsen af ensartethed omkring uddannelse, materiel
og teknisk prøveudstyr i synshallerne samt tilsyn.
De nuværende danske standarder for testudstyr i synshallerne i henhold
til bilag 2 i bekendtgørelse om synsvirksomheder er utilstrækkelige og
upræcise. Uagtet listen indeholder 17 punkter er ingen af punkterne
nærmere defineret i forhold til, hvilke standarder m.v. der skal opfyldes.
Eksempelvis kan det nævnes, at den i forordningen anførte (bilag V pkt.
10) anordning til afprøvning af støddæmpere ikke er at finde i den
danske liste over testudstyr. Siden liberaliseringen af synshallerne i 2005
er der sket en nedgang i salget af netop støddæmpere på op mod 30 %,
hvilken nedgang ikke umiddelbart kan forklares ud fra en bedret kvalitet
af støddæmpere. Ud fra oplysninger fra vore medlemsværksteder er det
CAD’s opfattelse, at nedgangen skyldes ringere kontrol og manglende
testudstyr i synshallerne. Støddæmperne er en så væsentlig del af
køretøjers styreegenskaber, at dette forhold alene vil højne
trafiksikkerheden – formentlig endda markant.
De heraf følgende krav om vedligeholdelse og kalibrering turde være en
selvfølge.
Efter synsvirksomhedsbekendtgørelsen, bkg. nr. 724 af 24. juni 2011, er
kravene til at blive synsinspektør ganske beskedne, og i medfør af
bekendtgørelsens bilag I kan den grundlæggende uddannelse til
synsmedarbejder gennemføres ved et kursus på 13 dage og et
praktikforløb på 7 dage.
Allerede fordi synsfolkene i samtlige landets synshaller har et væsentligt
ansvar for, at trafiksikkerheden opretholdes, synes det
uhensigtsmæssigt, at uddannelsesforløbet er af så kort varighed.
I fortsættelse heraf er CAD således meget positivt indstillet overfor
skærpede krav til uddannelse af synsinspektører, herunder ikke mindst
kravet om årligt genopfriskningskursus til bibeholdelse af de tillærte
færdigheder og opdatering af nye regler m.v.
Endelig er CAD særdeles positive overfor et øget tilsyn, jf. forordningens
forslag om kvalitetssikring af synshallerne. Der kunne herved opstilles en
forhåbning om, at branchens få – men tilstedeværende – brodne kar ville
kunne luses ud. Særlig kravet om ”mystery shopper” synes velvalgt, da
det må antages at kunne sætte særlig fokus på problemområderne i den
enkelte synshal.
Da Danmark har liberaliseret synshallerne fuldstændig er det ikke
umiddelbart relevant at gøre anskrig mod forslaget i art. 13, stk. 2, om
end det overordnet skal bemærkes, at det ikke synes velbegrundet, at
Side -----13-36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
synsvirksomheder, der drives af en kompetent myndighed, ikke skal
hverken godkendes eller underlægges tilsyn. Herved kunne et misbrug
opstå, hvilket er yderst betænkeligt.
***
Afslutningsvist skal det bemærkes, at det er glædeligt, at der atter er
fokus på fabrikanternes pligt til at give adgang til de tekniske
oplysninger, der er nødvendige for arbejdets korrekte udførelse.”
Danmarks Automobilforhandler Forening:
”D·A·F har modtaget EU-Kommisionens lovpakke om periodisk syn af
motorkøretøjer til høring.
Overordnet set kan D·A·F støtte forslaget. Hvis forslaget gennemføres,
vil det betyde ekstra udgifter for danske bilejere samtidig med en højere
trafiksikkerhed. D·A·F vurderer alt i alt, at det dog samfundsøkonomisk
være en god investering.
D·A·Fs argument for årligt syn af ældre biler er den acceleration i
køretøjets forfald jo ældre en bil bliver. Det er dels et spørgsmål om
naturligt forfald som resultat af alder og almindelig slidtage. I
Danmark er vi på grund af det fugtige klima og det enorme brug af
vejsalt ekstra hårdt udsat, da det medvirker til en hurtigere
gennemtæring af bilerne. Sikkerhedsmæssigt giver det derfor god
mening at indføre et årligt syn på ældre biler.
D·A·F havde dog foretrukket en generel omlægning af bilafgifterne
eventuelt kombineret med en mere effektiv skrotningspræmieordning for
at få de ældre og mest miljøfarlige biler erstattet med nye mere sikre og
miljøvenlige køretøjer. I den forbindelse vurderer D·A·F, at også alkohol
er en væsentlig årsag til dødsfald i trafikken, på hvilken front man med
fordel kunne sætte ind samtidig for at forbedre trafiksikkerheden.
Det er D·A·Fs opfattelse, at ændrede regler om periodisk syn ikke alene
er vejen frem mod større trafiksikkerhed. I den forbindelse gør D·A·F
også opmærksom på, at brugtbilpriserne vil blive påvirket negativt, når
ældre biler pålægges øgede omkostninger. Selv om det må forventes at
skabe omsætning på værkstederne, vil forslaget ramme både bilejere,
bilforhandlere samt banker og finansieringsselskaber i form af øgede
omkostninger og lavere brugtbilværdi.”
Danske Maskinstationer og Entreprenører:
”Vi bemærker at traktor T5 med en konstruktiv hastighed på over 40
km/h er opfattet af periodisk syn. Vi går ud fra at det først bliver aktuelt
når det i Danmark er tilladt at køre over 40 km/h med en traktor.”
Dansk Transport og Logistik (DTL):
Side -----14-36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
”I forbindelse med høring om Europa-Parlamentets og Rådets forslag til
køretøjssikkerhedspakken omhandlende ny forordning til periodisk
teknisk kontrol med motorkøretøjer og på- hængskøretøjer fremsender
DTL hermed vores høringssvar.
Generelt om Køretøjssikkerhedspakken finder vi, at forslaget er
gennemgribende, og at det på europæisk niveau vil harmonisere regler
om teknisk kontrol med henblik på at effektivise- re
synsvirksomhedernes virkefelt, samt stille større krav til inspektørernes
færdigheder og uvildighed, end tilfældet er i dag. Alt sammen med det
formål at forbedre færdselssikkerhe- den og nedbringe antallet af dræbte
og tilskadekomne, hvilket det må antages, at forslaget i stor
udstrækning vil tilgodese.
Dog er der visse forbehold at iagttage, hvilket især handler om de
økonomiske konsekvenser af forslaget, som særligt sigter imod
erhvervskøretøjer og herunder en i forvejen presset transportbranche.
Der er risiko for, at den regning, som naturligt vil blive sendt videre til
transporterhvervets kunder, vil forringe danske transportvirksomheders
konkurrenceevne yderligere henset til det generelle løn- og prisniveau i
Danmark, uagtet at forslaget imple- menteres bredt inden for EU.
DTL skal på trods af de økonomiske konsekvenser oplyse, at vi finder
den overordnede ide med krav om regelmæssige periodiske syn fulgt op
af en intensiveret og risikobasseret lan- devejskontrol som et godt tiltag
for at undgå, at køretøjer i ringe teknisk stand kører rundt på de
europæiske veje til fare for færdselssikkerheden.
Endvidere skal vi bemærke følgende:
-
Præambel nr. 28:
Det er forslagets hensigt, at synsvirksomhedernes prøvningsfaciliteter og
–udstyr skal opfyl- de de krav, som er fastsat for udførelsen af teknisk
kontrol. Det forudses, at det vil indebære betydelige investeringer og
tilpasninger over en periode på 5 år for at bringe sig i overensstemmelse
med disse krav. DTL skal bemærke, at der bør fremlægges en nærmere
analyse og overslag over, hvad disse investeringer vil betyde for prisen
for et periodisk syn i fremtiden.
-
Artikel 3, nr. 8:
Definitionen af ”indehaver af en registreringsattest” er ikke tilpasset
dansk lovgivning, hvor det hidtil har været således, at en bruger af et
køretøj, der har varig råderet over køretøjet, er sidestillet med køretøjets
ejer, uagtet at der af registreringsattesten fremgår en anden ejer. Her
kan fx nævnes forhold, hvor en vognmand leaser en lastbil. Af
registreringsattesten vil ejer være leasingselskabet og bruger
vognmanden. Dette påpeges, fordi det vil kunne give problemer under
Side -----15-36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
vejkontrol i andre medlemsstater, som ikke har samme definition/praksis
som i Danmark.
-
Artikel 5, stk. 2:
For køretøjer af typen M1 og N1 finder DTL, at grænsen på 160.000 km
for, hvornår et ”nyt” køretøj skal underkastes periodisk kontrol hvert år,
efter at det er fremstillet til perio- disk kontrol ved udløbet af køretøjets
4. registreringsår er for lav. Det er ikke unormalt, at et køretøj kører
over 40.000 km pr. år (privat eller erhverv), fx i forbindelse med
regelmæssig transport imellem bopæl og arbejdssted. Ligeledes vil der
jf. forslaget ikke ske nogen æn- dringer i kravet om periodisk kontrol,
såfremt køretøjet ”kun” har kørt 159.000, når det fremstilles til periodisk
kontrol første gang. Vi mener ikke, at der er grundlag for at antage, at et
køretøj, som dagligt kører mange kilometer er i ringere stand, fordi
køretøjerne typisk er leasede eller vedligeholdes regelmæssigt netop
henset til, at køretøjet ikke kan undværes i dagligdagen. En grænse på
mindst 200.000 km svarende til 50.000 km findes mere rimelig, såfremt
bestemmelsen fastholdes.
-
Artikel 8, stk. 3:
Henset til sikkerhed for korrekt dokumentation og effektivitet bør
synsrapporten i alle tilfæl- de være elektronisk og således ikke afkræves
af den fremstillende person, som givetvis ikke er identisk med køretøjets
ejer. Dette bør også gælde kontrolmyndighedernes adgang til do-
kumentation / synsrapporter under landevejskontrol.
-
Artikel 12, stk. 4:
Kravet til inspektører, som udfører teknisk præciseres i artiklen,
fastholdes/udbygges, hvilket sikrer, at kontrolpersonalet har rette
kompetencer og færdigheder. DTL skal dog påpege, at det kan være
vanskeligt for kontrolmyndigheden og en evt. udeforstående (ny køber
af et køretøj) at kontrollere, om der har været risiko for interessekonflikt
for en inspektørs ved- kommende i forbindelse med godkendelse af et
køretøj. Det vil således være nødvendigt at have procedurer til, at dette
kan efterprøves af en myndighed i de tilfælde, hvor der er mis- tanke om
habilitet.
-
Artikel 15:
Udviklingen til en elektronisk informationsplatform for køretøjer vil
angiveligt medføre be-
tydelige omkostninger til udvikling og implementering af systemer,
indkøb af hard- og soft- ware osv. Det skal påpeges, at omkostningerne i
så stor en udstrækning som muligt skal blive så lave som muligt og i
øvrigt uden belastning for transporterhvervet.”
Side -----16-36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Danske Synsvirksomheder:
”Grundlæggende.
Køretøjssikkerhedspakken indeholder grundlæggende tiltag og
ændringer, særligt med fokus på trafiksikkerheden og miljø, som
brancheforeningen Danske Synsvirksomheder kun kan tilslutte sig. En
del af indholdet, og de ændringer det medfører, herunder kontrolpunkter
og krav til udstyr, samt evt. krav om uddannelse og efteruddannelse, vil
utvivlsomt sætte krav til branchen, herunder nødvendigheden af evt.
investeringer for, at leve op til de i forslaget omtalte krav.
Selvom det grundlæggende indhold i forslaget, retter fokus mod
sikkerhed og miljø, vil realiseringen af forslaget få ikke ubetydelige
konsekvenser for det danske bilsynsmarkeded og dets aktører, hvorfor vi
skal henstille til at det medtages i overvejelserne at anskueliggøre de
konsekvenser, ikke mindst økonomiske, det vil få for virksomhederne, og
at de forskellige konstruktioner og modeller der gøres brug af i
medlemslandene for udførelsen af teknisk kontrol indgår i vurderingen af
hvorvidt et evt. krav om at tilpasse ikke rammer skævt, og dermed er
med at konkurrenceforvride.
Konsekvenser.
Udvidelse af køretøjer der er omfattet periodisk teknisk kontrol - øget
antal af syn
- udvidelse af kapacitet
- evt. ombygninger
- evt. ansættelse af ekstra medarbejdere
Udstyr
- anskaffelse af nyt udstyr
- investeringer
- ombygninger
Uddannelse
- udgift til uddannelse
Økonomiske konsekvenser.
Forslaget indeholder flere ændringer i forhold nuværende regler og
praksis. Ændringer som blandt andet vedrører uddannelse og teknisk
udstyr som skal benyttes ved udførelse af teknisk kontrol på køretøjer.
Det må vurderes at det i forslaget nævnte udstyr vil betyde en ikke
ubetydelig investering for synsvirksomhederne i Danmark, idet dele at
det nævnte udstyr ikke indgår i udstyrskravet til synsvirksomhederne i
dag. Det må antages at nogle virksomheder vil købe sig til udstyret,
mens andre vil gøre brug af leasing aftaler, hvilket i dag allerede er en
benyttes løsning for en del virksomheder. Uanset hvilken model der
Side -----17-36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
gøres brug af, vil det betyde øget omkostninger til anskaffelse af nyt
udstyr.
Krav om efteruddannelse som nævnt i forslaget vil ligeledes betyde
udgifter for virksomhederne, både hvad angå egentlige kursusudgifter
samt mangel af medarbejder i kursusperioden.
Det må tillige vurderes, om det med rimelighed kan kræves at alle
landes synsvirksomheder skal anskaffe det samme udstyr, med udgift til
følge. Der er i EU landende forskel på hvordan ordningen med teknisk
kontrol af køretøjer håndteres, idet det i nogle lande er myndighederne
der står for opgaven, i andre er det private virksomheder. I nogle lande
er der både private og statsejet synshaller. Ligeledes er der forskel på
størrelsen af virksomhederne i de lande hvor opgaven varetages af
private aktører. Et evt. krav om investering i udstyr, som følge af nye
regler, herunder udstyrskrav, vil således ramme økonomisk uligevægtigt
afhængigt af virksomhedens størrelse og ikkemindst om der er tale om
private virksomheder eller statsejet virksomheder, som måske vil have
nemmere ved at bevilge ekstra midler.
Indflydelse.
Udarbejdelse og gennemførelse af ens regler i EU landene, således at
teknisk kontrol af køretøjer foretages ensartet uanset hvilket land man
befinder sig, må vurderes at være positivt tiltag. Dog kan man frygte at
muligheden for indflydelse indskrænkes. Som det er i dag, er
landsdækkende virksomheder og brancheforeninger repræsenteret ved
blandt andet tekniske møde i Trafikstyrelsen, hvor der diskuteres nye
regler og tiltag inden for branchen. Dette giver branchens aktører
mulighed for at blive hørt, inden der laves nye regler, og i et vist omfang
har branchen mulighed for at være med til at bestemme nye tiltag. Hvis
styring og udarbejdelse af regler bliver udarbejdet på EU plan, i det
omfang der er lagt op til, kan man frygte at man som branche
repræsentant i Danmark ikke længere får samme mulighed for
indflydelse. Omvendt er det vel næppe realistisk at
alle
aktører i alle
lande skal høres når der laves ændringer.
Der må henstilles til at såfremt regler for området tiltænkes udarbejdet
på EU plan, gældende for alle medlemslande, skal det ske på en sådan
måde at branchen i et passende omfang har mulighed for at blive hørt og
gives mulighed for at kommentere på ændringer og tiltag.
Bemærkninger
Bilag V - Udstyr, der kræves for at udføre en teknisk kontrol. - Hvorfor er
der forskel på krav om udstyr i forbindelse med teknisk kontrol, når der
eks. er tale om en M1 - op til 2800 kg - som henholdsvis kører på benzin
eller diesel?
Side -----18-36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-Hvorfor er forskel på udstyrskrav når der skal udføres teknisk kontrol på
M1/M2 og N1 ved en totalvægt på henholdsvis over eller under 2800 kg?
Det fremgår af skema til Pressen, at DK allerede har syn på motorcykler
og i bemærkninger i skemaet er nævnt, at ældre biler, MC og scootere
kontrolleres hvert år?
Indførelse af hyppigere kontrol for køretøjer med særlig høj kilometertal
virker fornuftigt. Dog skal man huske at et køretøj med særligt lavt
kilometertal også kan udgøre en sikkerhedsrisiko, blandt andet med
bremser der er rustet sammen.
Hvis svindel med kilometertæller skal minimeres, bør kilometertal
udlæses via OBD.
En overgangsperiode på fem år til at tilpasse virker rimelig, såfremt de
økonomiske forudsætninger om rimelighed er acceptable.
De i bilag VI fastsatte krav for kompetence og uddannelse virker høje.
Konklusion
Forslaget indeholder tiltag af særlig positiv karakter, som
bilsynsbranchen gerne bidrager til bliver realiseret. Dog skal det indgå i
overvejelser hvilke byrder, herunder økonomiske, branchen pålægges,
og at byrden med rimelighed kan fordeles økonomisk ligevægtigt, også
selv om der måtte være forskellige strukturer for virksomhederne.”
Dansk Camping Union:
”Deres dokument KOM (2012) 380 og KOM (2012) 382 Høring vedr.
kommissionens lovpakke om periodisk kontrol med motorkøretøjer.
Trafikstyrelsen har den 9. august 2012 anmodet DCU om eventuelle
bemærkninger til udkast til ny lovpakke om periodisk kontrol med
køretøjer. Herunder lette køretøjer 02.
Dansk Camping Union (DCU) takker for modtagelse af kommissions
oplæg til ny lovpakke for periodisk syn køretøjer, herunder 02 køretøjer,
som omfatter lette køretøjer.
DCUs holdning er, at der ikke er tilstrækkelig dokumentation i
nuværende ulykkesstatistik for krav til periodisk syn af lette køretøjer.
Lette påhængskøretøj kontrolleres for forberedelse til kørsel af ejer,
herunder kontrollen af spejle, virkningsgrad af påløbsbremsens funktion,
tegn og signalgivning, sammenkobling, sikkerhedswire m.m. Kontrollen
er implementeret dels i køreundervisning for B/E kort aspiranter, og dels
for det tredje kørekortdirektiv for nye kørekort aspiranter, hvorfor DCU
ikke ser det hensigtsmæssige ved at indføre ekstra kontrol.
Grundlæggende viden og kendskab til kontrol ved kørsel med lette
køretøjer er jo bestemt af nuværende og kommende lovbestemmelser.
Side -----19-36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Lette og moderne køretøjers chassis har i dag en egenskab, der giver
større stabilitet og køresikkerhed end tidligere. Samtidig er bilens
sikkerhedsniveau forhøjet yderligere med bilens ESP system. Vel nok det
største fremskridt i meget lang tid, når det gælder trafiksikkerheden.
Bilproducenter installerer en særlig enhed i ESP systemet for kørsel med
lette køretøjer. TSA - Trailer Stability Assist•, som yderligere medvirker
for trafiksikkerheden.
Fra producenter af campingvogne har der ligeledes været en rivende
udvikling i gang. ATC - Automatie Traction Control• sikkerhedssystemet
blev indført tilbage i 2005, og er standard fra flere producenter.
Forsikringsbranchen yder i øvrigt præmierabat ved dette
sikkerhedsudstyr.
Med hensyn til køretøjer med højt kilometer, bør forhøjelsen af afgift
niveauet ske provenuneutralt. Således frekvensen for periodevis syn af
en bestemt gruppe udlignes med køretøjets alder.
Bilens ESP system aktiverer TSA når et påhængskøretøj kobles på bilen.
Kort fortalt så griber systemet ind og aktiverer bremserne på bilen,
herunder campingvognens påløbsbremse, hvis campingvognen svinger
mere end tre gange i træk.
TSA er udviklet af Bosch, som leverer til hele bilindustrien. TSA er
standard til Ford, VW koncernen (Audi, Seat, Skoda), Opel, Fiat
koncernen, m.fl.
Der findes to systemer ATC og IDC, begge systemer aktiveres, når
campingvognen kommer i slinger. Antislinger systemet dæmper/bremser
campingvognen ned til passende hastighed til slinger bevægelsen er
ophørt. BPWs !DC-system er i første række udviklet til nye
campingvogne, efter modelåret 2007. Al-Ko kan monteres i alle typer,
også campingvogne fra BPW (konkurrent til Aiko) -typisk Hobby og Kabe.
Ifølge test hos tyske ADAC kan den kritiske kørehastighed øges med 20
procent, når systemerne bruges.”
Dansk Sidevogns Klub:
”DSK finder at forslaget indeholder flere elementer vedr. motorcykler
(Lx) som vi finder ganske unødvendige, idet de på ingen måde højner
sikkerheden.
Indførelse af periode syn vil efter vor mening kun være en ekstra
”beskatning” af køretøjer der i væsentlig omfang kun anvendes i ”hobby
øjemed”.
Ligeledes anvendes majoriteten kun i en begrænset periode af året med
et relativt ringe antal kørte kilometer.
Side -----20-36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ved en evt. indførelse af årligt syn for køretøjer ældre end 6 år, vil det
for en hel dels vedkommende være tilfældet, at de kun har kørt ganske
få kilometer (måske få hundrede) siden sidste syn året før!
Adskillige undersøgelser og uheldsstatestikker har ikke kunne påvise en
sammenhæng mellem mc-ulykker og tekniske mangler/defekter ved de
implicerede motorcykler tvært imod!
DSK må på det kraftigste protestere mod forslaget, idet det efter vor
mening er spild af ressourcer og penge.
DSK anbefaler at de nu gældende regler bibeholdes uændret.”
Danske Motorcyklister:
”Vi har noteret os, at direktivet omfatter en række 2 og 3-hjulede
motorkøretøjer inddelt i kategorierne L1e -> L7e, men uden at de
køretøjsklasser er yderligere specificeret. Det gør det vanskeligt at
forholde sig til de specifikke krav til bl.a. hvilke områder periodisk syn
skal omfatte.
Såfremt der skal være en sammenhæng imellem kørekortdirektiv og
nærværende direktivforslag om syn, så vil det alene for
motorcykelområdet betyde 3 klasser med mulighed for 2- eller 3-hjulede
motorcykler og det levner således kun 1 kategori til knallerter, som jo
p.t. er i 2 versioner her i landet.
Vi har også noteret os, at køretøjer med en alder på mindst 30 år er
undtaget for forslaget, hvilket vi kun kan bifalde - dette under
hensyntagen til alderen på den danske motorcykelbestand.
Til gengæld synes hyppigheden af syn at være skudt en hel del over
målet.
Der er foreslået et syn efter køretøjets alder på 4 og 6 år, og herefter
hvert år. Med det kilometerantal for transportarbejdet, der fremgår af de
offielle tal - p.t. gennemsnitligt ca. 3200 km pr. år, så betyder det
motorcykler skal synes så tit at der næppe vil kunne registreres
væsentlige ændringer mellem de årlige syn når køretøjet er over 6 år
gammelt.
I realiteten vil man kunne opleve at f.eks. de samme dæk bliver synet
flere gange, hvilket iøvrigt også vil gælde for andre sliddele uden at
det på nogen måde vil øge trafiksikkerheden, som angivet i
argumentationen for at indføre syn med så hyppige intervaller.
At der så yderligere er anført et yderligere syn i.f.m. ejerskifte - således
som vi kender det i dag her i landet, synes at være skudt over målet.
Det betyder, at motorcykler kan risikere at skulle stille til syn 3 gange
inden for en 12-13 mådenders periode - det forekommer at være uden
for al rimelighed.
Side -----21-36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dykker man ned i Bilag V, så springer det i øjnene, at der under punkt 2
er angivet løfteanordning for at løfte et køretøj på en aksel. Det bliver
noget af en udfordring for de danske synhaller hvis de skal investere i
apparatur, som skal leve op til det krav samtidig med at de også - som
angivet på oversigten over syn-emner skal kunne teste/afprøve
støddæmpernes effektivitet, som angivet under punkt 10 for
køretøjskategori L5e og L7e - hvad de så end dækker over.
Under punkt 16 synes det underforstået, at alle motorcykler kun er
udstyret med hydrauliske bremser. En hel del motorcykler - også med en
alder under 30 år - har tromlebremser på baghjulet, men der er synes at
mangle noget herom og at disse skal kontrolleres under den tekniske
kontrol.
Under afprøvningspunkter for styrapparat finder der udelukkende
områder, der er relevante for biler, men ikke noget, der kan relateres til
motorcykler. Det samme gør sig gældende i.f.m. afprøvning af affjedring,
så spørgsmålet er måske nærmere at direktivforslaget ret beset kun er
målrettet biler og at motorcykler kun er indskrevet ved et tilfælde.
Erfaringer fra undersøgelse at motorkøretøjer viser iøvrigt, at
motorcyklers tekniske stand her i landet er væsentlig bedre end hvad der
gælder for biler, og at kun meget få motorcykeluheld kan tilskrives
tekniske mangler ved motorcyklen, hvofor der ikke af den grund er brug
for at indføre periodisk syn af motorcykler.
DMC vil derfor henstille til at de i direktivforslaget opstillede
tidsintervaller for syn af motorcykler tilpasses den danske bestand af
motorcykler og dennes alder således at kontrollen får et reelt formål og
ikke kun er et syn for synets skyld og uden sikkerhedsmæssig gevinst
overhovedet.”
Dansk Industri, Bilbranchen:
”Bilbranchen er positivt indstillet til begge forslag og har ellers ikke
kommentarer.”
Dansk Industri, Transport:
”DI Transport har følgende bemærkninger til forslag til forordning om
periodisk teknisk kontrol med motorkøretøjer. KOM(2012) 380:
DI Transport er umiddelbart positive overfor forslaget. En række større
transportvirksomheder køber eller leaser ofte køretøjer, påhængskøretøj
og sættevogne i større pakker. Derfor kan der være rigtig mange
enheder der skal synes inden for samme periode, da de har samme
registreringsdato. Derfor er det altafgørende, at der er den nødvendige
fleksibilitet til, at de periodiske syn rent faktisk kan lade sig gøre.
DI Transport lægger derfor stor vægt på, at der er den nødvendige
fleksibilitet i art. 5. Tidligere indeholdt de danske regler end større
Side -----22-36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fleksibilitet end EU-reglerne, men den seneste ændring har fjernet den
fleksibilitet og påført øgede omkostninger for de danske
transportvirksomheder, og derfor opfordrer DI Transport til, at
regeringen under forhandlingerne af forslaget tager udgangspunkt i EU-
Kommissionens forslag og ikke de nuværende danske regler. Endvidere
opfordrer DI Transport til, at fleksibiliteten i Kommissionens forslag i
art.5, stk. 3 udvides fra 1 måned før til 2 måneder før registreringsdato
og to måneder efter.
Endeligt er det væsentligt, at forslaget ikke medfører øgede
administrative omkostninger for transporterhvervet.”
Forbrugerrådet:
”Forbrugerrådet anbefaler, at der kun kan ses bort fra kravene, når der
er tale om biler, der er over 35 år gamle og er registreret som
veteranbiler, således at det følger de gældende regler i Danmark. Rådet
kan desuden tilslutte sig, at der sættes ind overfor biler, der har kørt
ekstra mange kilometer.”
Forenede Danske Motorejere (FDM):
”I relation til Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS
FORORDNING om periodisk teknisk kontrol med motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil og om ophævelse af direktiv 2009/40/EF, skal
FDM fremsætte følgende bemærkninger.
I artikel 5 stk. 1 foreslås, at hyppigheden af den periodiske tekniske
kontrol (syn) sættes til 4+2+1 års frekvens. EU-Kommissionens
begrundelse er, at det vil øge færdselssikkerheden jf. forordningens
betragtning 5.
FDM må udtrykke tvivl om hvorvidt denne forbedring af trafiksikkerheden
kan oveføres til danske forhold. Trods det faktum, at den danske bilparks
gennemsnitsalder er relativ høj, er det ikke FDMs indtryk, at tekniske fejl
på biler ofte er skyld i uheld og personskade. FDM vil gerne henvise til
Havarikommissionen for Vejulykker, der i en tværgående analyse i 2009
”Hvorfor sker ulykkerne”, har lavet et dybere undersøgelse af
ulykkesfaktorerne i 207 konkrete ulykker. I denne undersøgelse blev der
kun fundet fejl på bremserne på 2 biler og ingen styretøjsfejl. Det
konkluderes i øvrigt i rapporten, at det i ingen af ulykker var de tekniske
fejl på køretøjet, der alene førte til ulykken.
Erfaringerne fra FDMs synsvirksomhed FDM test og bilsyn viser
endvidere, at der sjældent findes alvorlige fejl på biler under 10 år og
selv blandt de ældre køretøjer, er alvorlige sikkerhedsmæssige fejl
relativt sjældne.
Side -----23-36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
På den baggrund vil FDM derfor anfører, at øget hyppighed af periodisk
bilsyn for biler fra 6 år ikke vil give en færdselssikkerhedsmæssig effekt,
der står mål med de ekstra omkostninger som det vil give bilejerne.
I relation til motorcykler skal FDM anfører, at det er vores opfattelse, at
det ligeledes sjældent er tekniske fejl på køretøjet, der er årsag til
ulykkerne. Denne opfatte kan bl.a. finde støtte i Havarikommissionen for
Vejulykkers temarapport nr. 6 2009 om Motorcykelulykker, hvor det
fremgår, at tekniske fejl ikke spiller nogen nævneværdig rolle.
Motorcyklen er i mange tilfælde at betragte som et køretøj, der bruges i
relation til trafikantenes fritidsinteresse og er derfor oftest godt
vedligeholdt. FDM mener derfor heller ikke at der er
færdselssikkerhedsmæssigt grundlag for at kræve hyppigere syn af
motorcykler.
I relation til knallerter vil FDM opfordre til, at det undersøges nærmere i
hvilket omfang tekniske fejl er blandt ulykkesfaktorerne. Det er FDM
umiddelbare indtryk, at vedligeholdelsestilstanden ofte er ringene på
knallerter end andre køretøjer. Det er også FDMs konstatering, at Politiet
finder at knallerter ofte er modificeret med konstruktive ændringer
eksempelvis for at kunne opnå højere topfart. Derfor kan det ikke
umiddelbart afvises, at krav om periodisk for knallerter vil kunne øge
færdselssikkerheden for denne trafikantgruppe.”
Frie Danske Lastbilvognmænd:
”Der er tale om trafiksikkerheds-forringelser, når kravene til
bremseeffekten procentvis nedsættes i forhold til nuværende danske
krav til bremseprocenter.
Lastvognen er som transportredskab konstant i udvikling,
hastighedsbegrænser, fartskriver, ABS, EBS, til styring af bremserne er
lovkrav.
Chaufførerne er konstant i en udvikling for at forbedre trafiksikkerheden,
hastighedsbegrænser, fartskriver, køre- hviletidsbestemmelser,
arbejdstidsdirektiv, uddannelse, efter uddannelse.
Cyklistforbundet stiller konstant krav om sikkerhedsudvikling for at
undgå højresvingsulykker. FDL kan ikke gå ind for nogen form for
nedsættelse af bremse-procenterne, eller forringelser af
trafiksikkerheden.
Trafikstyrelsen foreslår også en 5 % vejsidekontrol, hvilket ikke er
realistisk. Rigspolitiet har et mobilt bremseanlæg og to mand til at
betjene det. Den ene medarbejder er faktisk pensionist. Den daglige
kapacitet på mobilt bremseanlæg er fire lastvognsvogntog.
Det kan ikke lade sig gøre med det nuværende materiel.
Side -----24-36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
En effektiv kontrol kan kun lade sig gøre i samarbejde med syns-
virksomhederne, som dagligt arbejder med syn af lastbiler.
Den bestående ledigbeds kapacitet i de danske synshaller for lastvogne
kan også bruges til vejsidekontroL
FDL foreslår derfor et samarbejde med syns-virksomhederne. De har
ekspertisen og udstyret, så lastbilerne skal blot ledes til en synshal og
kontrolleres der.
FDL må konkludere, at Trafikstyreisens forslag overhovedet ikke er
gennemtænkt. Forslaget bærer præg af skrivebordsarbejde uden indsigt i
de faktiske forhold.
Transportbranchen har brug for regler, som skaber klarhed for alle.
Regler, der er nemme at bruge for branchen og lette at kontrollere for
politiet.”
International Transport Danmark:
”ITD anser bestræbelserne omkring et ensartet regelsæt i EU, omkring
periodisk syn og vejkantkontrol som meget positive. Muligheden for på
sigt at opnå gensidig anerkendelse af periodiske syn over hele EU vil
kunne bidrage væsentligt til mere effektiv og fleksibel udnyttelse af
køretøjer, der anvendes på tværs af grænserne i medlemsstaterne.
ITD’s bemærkninger til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
periodisk kontrol med motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil, og om
ophævelse af direktiv 2009/40/EF:
ITD er som ved førnævnte
bemærkninger positive over for intensionerne i forslaget, særligt
tiltagene vedrørende reduktion af administrative hindringer, udvidet
adgang til oplysninger, udveksling af synsresultater mellem
medlemsstaterne, ensartede krav til inspektørernes uddannelse mv.
Også i dette forslag savnes dog, særligt for erhvervskøretøjer, værktøjer
til øget samarbejde og dialog med ”branchen” (virksomhederne og deres
organisationer) og transparens omkring indsats og statistikker. I lighed
med bemærkningerne til førnævnte forslag vil dette kunne medvirke til,
at problematiske områder, der afdækkes i forbindelse kontrollerne, i
større omfang kan indgå i en målrettet indsats fra operatørerne selv –
ved hjælp af egenkontrol, kampagner, information etc. ITD noterer sig
også med tilfredshed, at forslaget indeholder en videre tidsramme, inden
for hvilken den periodiske tekniske kontrol kan udføres, end det er
tilfældet i den danske synslov (efter seneste revision) – nemlig en
tidsramme på fire måneder. De nuværende bestemmelser i den danske
synslov er efter foreningens opfattelse unødig restriktive og ufleksible,
særligt for erhvervskøretøjer i større flåder – hvilket talrige henvendelser
fra erhvervet til brancheorganisationerne siden ikrafttræden af den nye
synslov i DK tydeligt indikerer.
Side -----25-36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ITD står naturligvis til rådighed for en konstruktiv dialog, såfremt
ovenstående kommentarer ønskes yderligere uddybet.”
MC Touring Club:
”MC Touring Club Danmark (MCTC) har følgende kommentar til forslaget
om periodisk syn (af motorcykler):
Grundlæggende ser MCTC ikke nogen som helst grund til at indføre
periodisk syn af motorcykler. Det er almindelig kendt, at de danske
motorcykler og scootere er i god teknisk stand, og der foreligger os
bekendt ingen som helst dokumentation for, at en periodisk teknisk
kontrol skulle få nævneværdig indflydelse på færdselssikkerheden. I
oplægget nævnes, at 8 procent af mc-ulykker kan henføres til tekniske
mangler. Dette tal forekommer helt utroværdigt og kræver
dokumentation fra en uafhængig instans. En omfattende international
undersøgelse (MAIDS – www.maids-study.eu), som EU selv var med til
at finansiere, viste, at det var under 1 procent af ulykker med
motoriserede 2-hjulere, som havde tekniske fejl som årsag. En indførelse
af periodiske syn – specielt med de korte intervaller som foreslås – vil
således ikke styrke færdselssikkerheden i nævneværdig grad, men vil
stort set kun tjene til at sikre milliardindtægter til synsvirksomhederne
på bekostning af de europæiske motorcyklister.
Foruden de direkte omkostninger til synene kommer også omkostninger
til benzin i forbindelse med kørsel frem og tilbage til synene, øget udslip
fra motorerne samt tabt arbejdsfortjeneste og nedsat produktivitet, så
de private og samfundsmæssige omkostninger ved periodiske syn for
motoriserede 2-hjulere vil slet ikke komme til at stå i et rimeligt forhold
til en eventuel minimal gevinst.
Oplæggets påstand om, at antallet af ulykker med motorcykler er
stigende, er også yderst tvivlsomt. Når man ser på antallet af dræbte
motorcyklister i forhold til antallet af indregistrerede motorcykler, har der
både set over lang og kort tid været et markant fald i antallet af dræbte i
Danmark. Det samme er i øvrigt tilfældet i andre EU-lande, som vi
kender til.
Specielt med hensyn til det foreslåede korte interval på 1 år mellem
synene for køretøjer over 6 år skal det anføres, at en stor del af mc-
bestanden – især den ældre – kun kører få km pr. år. Der vil således
være et meget stort antal motorcykler og scootere – for slet ikke at tale
om knallerter – som skal til syn, selv om de kun har kørt omkring 1.000
km eller endnu mindre siden sidste syn. Og for nyere 2-hjulere vil der
være mange, som har kørt betydelig under 10.000 km, når de skal til
syn første gang. Altså et total spild af tid og ressourcer. Samtidig virker
det endnu mere paradoksalt, når man ved, at der for øjeblikket i EU
Side -----26-36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1168287_0027.png
arbejdes på at stille krav til motorcykelproducenterne om, at de skal
dokumentere/garantere at deres produkter kan overholde gældende
emissionskrav de første 30-40.000 kilometer. Dette vil medføre at de
opstillede krav, som også er begrundet i ønsket om reduceret forurening,
ikke harmonerer med de foreslåede syns-intevaller set i forhold til det
almindelige årlige kørte antal kilometer.
MCTC skal også påpege, at en meget stor del af motorcyklisterne ikke
kører i perioden oktober til maj, så hvis motorcykler indkaldes i den
periode, vil det give problemer for mange mc-ejere. For mc-ejere er der
altså meget stor forskel på, om man bor i Palermo eller i Pandrup.
Imod indførelsen af periodiske syn taler også, at sammenligninger
mellem lande, der har periodiske syn af motorcykler, og lande der ikke
har, ikke viser nogen sikkerhedsmæssig gevinst for de lande, som
allerede har periodiske syn. Det ser ud til, at synene alene tjener til at
berige de store synsvirksomheder på forbrugernes bekostning. Dette
bakkes for eksempel op af en undersøgelse fra et udvalg i parlamentet i
delstaten Victoria i Australien. Her blev det konkluderet, at det ud fra et
sikkerhedsmæssigt synspunkt var unødvendigt at indføre periodiske syn
(http://www.parliament.vic.gov.au/archive/rsc/roadworthy/report/rwc.p
df).
Citat (MCTC’s oversættelse): Udvalget undersøgte australske
jurisdiktioner og New Zealand, som har tvungne syn for motorkøretøjer,
og kunne ikke finde noget overbevisende bevis baseret på
uheldsstatistikker, der støtter indførelsen i Victoria… Udvalget fandt, at
fejl på køretøjer ikke var nogen signifikant årsag eller bidragsyder til
fatale eller alvorlige ulykker… Victoria Police, som gennemførte meget
strukturerede undersøgelser af uheld med dødelig udgang,
konkluderede, at forbindelsen mellem årsagen til alvorlige uheld og
køretøjernes tekniske tilstand (roadworthiness) ikke er signifikant.
Endelig peger den danske HVU-undersøgelse af dødsulykker med
motorcykler heller ikke på, at indførsel af periodisk syn skulle kunne
nedbringe antallet af uheld med motorcykler.
MCTC skal således konkludere, at der ikke findes nogen dokumenteret
grund til at indføre periodisk syn for motorcykler og scootere, og at de
private og samfundsøkonomiske omkostninger langt vil overstige
eventuelle fordele.”
Motorhistorisk Samråd:
”Motorhistorisk Samråd har gennemgået lovpakken og har følgende
kommentarer:
Overordnet
MhS hilser det velkomment, at der på EU-plan kommer ens regler for
periodisk kontrol med motorkøretøjer samt vejsidesyn for
Side -----27-36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1168287_0028.png
erhvervskøretøjer, men at der
ikke
bør ske en forringelse af de
nuværende regler / lempelser for historiske køretøjer i Danmark.
Konkret
”Det overlades til medlemsstaterne selv, om synsperioden for historiske
køretøjer skal forlænges udover forordningens udgangspunkt”: MhS
ønsker, at de nuværende regler / lempelser fortsætter, således at der
eksempelvis fortsat skal være:
-
-
-
-
8årig syn for veteranbiler, hvis de er mere end 35 år
Motorcykler, lette påhængsvogne og traktorer fortsat undtages fra
syn (undtagen ejerskiftesyn), hvis de er mere 35 år
At alle historiske erhvervskøretøjer undtages i relation til reglerne om
vejsidesyn
At de nuværende regler / lempelser nationalt bibeholdes for alle
historiske køretøjer
Vi ser gerne, at kravet om syn hvert år, hvis køretøjet har kørt mere end
160.000 km. i løbet af køretøjets første seks år, fuldstændig bortfalder
for historiske køretøjer. Antal kørte kilometer for historiske køretøjer har
minimal betydning.
Udkastet lægger op til, at historiske køretøjer defineres som værende 30
år. Dette finder MhS fuldt i tråd med den internationale motorhistoriske
organisation FIVA, som netop definerer historiske køretøjer som værende
30 år – i Danmark er grænsen for registrering af historiske køretøjer 35
år.
Er denne aldersdefinition noget, som man fra dansk side nationalt /
internationalt vil se nærmere på, så man i Danmark kan få veteranstatus
efter 30 år?”
Motorcykelbranchens Landsforbund:
”Motorcykelbranchens Landsforbund skal hermed på vegne af en del af
vor kreds af medlemmer fremkomme med bemærkning til EU-
Kommissionens forslag til obligatorisk syn af 2-hjulede køretøjer med
hastighed over 25 km/t.
Spørgsmålet var senest oppe og vende nationalt medio 2007 og blev den
gang afvist af Færdselssikkerhedskommissionen bl.a. med henvisning til
svenske og tyske undersøgelser, hvor der i undersøgelserne ikke blev
skelnet mellem fejl af sikkerhedsmæssig karakter og andre fejl i øvrigt, -
fejl som i øvrigt var væsentligt færre end gældende for 4-hjulede
køretøjer.
I 2004 fik ACEM (European Motorcycle Manufacturers Association)
udarbejdet en rapport på baggrund af ca. 1.000 uheld.
Side -----28-36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rapporten går imod deres egen anbefaling om periodisk syn, idet
rapporten konkluderer, at under 1% af uheldene i undersøgelsen skyldes
tekniske fejl og mangler.
At indførelsen af periodisk syn på 2-hjulede køretøjer vil bibringe
synsbranchen flere arbejdspladser må bero på ønsketænkning, da
synsbranchen i Danmark har haft og fortsat har en overkapacitet.
Forslaget om indførelse af periodisk syn af 2-hjulede køretøjer med
hastighed over 25 km/t vil efter vor bedste overbevisning ikke få den
ønskede effekt, - hverken på det færdselssikkerhedsmæssige eller det
beskæftigelsesmæssige område, og vil kun betyde en yderligere udgift
for brugerne af 2-hjulede køretøjer.”
Motorcykel Forhandler Foreningen:
”Periodisk syn af køretøjer til brug på offentlig vej ses som et redskab til
at sikre den tekniske og sikkerhedsmæssige forhold er i en sådan stand,
at de køretøjer der benytter vejarealerne ikke kan forårsage ulykker
grundet tekniske defekter, er et synspunkt vi deler med
Færdselsstyrelsen.
MFF er dog
ikke
af den opfattelse, at et periodisk syn af motorcykler vil
ændre på den tekniske og sikkerhedsmæssige standard på motorcykler,
men kan kun opfatte dette som en ekstra byrde der pålægges
motorcyklisterne i Danmark.
MFF vil i det efterfølgende uddybe dette synspunkt, hvoraf det tydeligt
fremgår
At staten kan se frem til at
miste
en indtægt ikke under 45
millioner kroner.
At motorcykel branchen som helhed vil få yderligere omsætnings
tilbagegang
med tab af arbejdspladser til følge.
At sikkerheden på vejene ikke ændres
MFF undre sig..
Vi kan derfor ikke se, hverken den tekniske begrundede nødvendighed af
dette tiltag, eller politikkernes behov for at belaste sine vælgere med
yderligere byrder på op til 35 millioner kroner, når det forventeligt ikke
vil medføre noget positivt resultat for trafiksikkerheden overhovedet.
Økonomi.
Bestanden af motorcykler i Danmark er i størrelse orden 145.000
enheder registret på nummerplade.
Side -----29-36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hovedparten af bestanden, tæt på 55 %, har første registreringsdag før
1994. Årsagen til denne ældre bestand, skal ses i lyset af at
motorcyklen,
for så vidt angår denne del af bestanden,
ikke er et dagligt
transportmiddel, men en passioneret hobby hvor netop de tekniske
detaljer
er
selve ejerglæden ved motorcyklen.
Disse motorcykler bliver kun i mindre eller ringe grad benyttet og der er
da heller ingen undersøgelser i forbindelse med uheld overhovedet, der
påviser at netop disse skulle udgøre nogen sikkerhedsmæssig risiko.
Det er også vores klare opfattelse, ved samtaler med vore kunder, at
kunderne ikke ønsker denne ekstra økonomiske byrde i disse krisetider
og derfor vil fravælge køretøjets registrering hvis tvungne syn indføres.
At indføre periodisk syn af motorcykler vil derfor medføre følgende
konsekvens:
Konservativt beregnet vil 30 % af de nu indregistrerede motorcykler
blive afmeldt, da det ikke er en nødvendig omkostning i den kriseramte
danskers husholdnings budget.
Dette vil derfor medføre et årligt provenu tab til staten på ikke under 19
millioner kroner fra afgiften på de lovpligtige ansvarspræmier. (afgiften
er 30 % af den opkrævede præmie pr. år) Dette vil også medføre et
årligt provenu tab til staten på ikke under 26 millioner kroner fra ejer
afgiften.
Samlet vil staten derfor forventeligt måtte noterer sig et indtægts tab, i
forhold til nuværende niveau, på ikke under 45 millioner kroner årligt!
Moms indtægter fra tvungne syn af den tilbageværende bestand vil
skønsmæssigt andrage 6,8 millioner
kroner. Altså er der for staten IKKE tale om en indtægtsgivende
forretning, men derimod en forudsigelig særdeles tabs givende!
Flere i arbejde? NEJ- tværtimod!
Af forslaget fremgår også, at netop synshallerne skulle generer flere
arbejdspladser. Denne påstand er der ingen belæg for overhovedet, idet
der er en tydelig overkapacitet generelt i de danske synshaller.
At nedgangen i totalbestanden vil reducere motorcykelbranchens
eksistens grundlag er utvivlsomt, hvorfor yderligere reducering af
medarbejderstaben i motorcykelbranchen til arbejdsløshed, er
uomtvistelig.
Hvis periodisk syn indføres, vil de resterende mere end 100.000 vælgere
og ejere af motorcykler kunne imødese en ekstra afgift / udgift på syn af
sin hobby, samlet i størrelses orden 34 millioner kroner til syns gebyrer.
Side -----30-36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
En afgift der ikke tilfalder statskassen, men synshallerne, hvilket gør det
yderligere svært at se formålet med en mulig indførelse af periodisk syn
af motorcykler i Danmark.
MFF undrer sig:
Hvis man ønsker at samle 2 vandrør i et hus, hvor den største fare er
vand på gulvet, kræver det en stats aut.reparatør for at måtte foretage
reparationen.
Hvis man derimod som forbruger,
uden uddannelse overhovedet,
selv
ønsker at forsøge sig med reparation af bremser og andre
trafiksikkerhedsmæssige komponenter, tillades dette uhindret på trods af
konsekvensernes indlysende alvorlighed set i forhold til vandrør.
Hvis man reelt ønskede at gøre noget effektivt ved den tekniske trafik
sikkerhed, kunne man se på måden man i Tyskland håndterer dette
problem, nemlig ved hjælp af ”meister prüfung” uddannelsen i auto og
mc branchen. Forbrugeren og trafiksikkerheden får derved den
nødvendige garanti for fagmæssigt korrekt udført arbejde og hvor
konsekvensen for indehaveren af certificeringen, hvis der opstår tvivl om
arbejdets udførelse så er, at denne kan fratages retten til at drive
virksomhed.
Dette kendes bla. fra el og vvs branchen her i landet, men desværre
benytter man sig ikke af dette i trafiksikkerheds sammenhænge, et
forhold vi i MFF undrer os over.
Derfor … efter vores bedste faglige bedømmelse vil periodisk syn være af
utrolig begrænset værdi, hvis nogen overhovedet for
færdselssikkerheden, men til stor irritation for de mere end 100.000
vælgere i Danmark, der som ansvarlige trafikanter har motorcyklen som
transportmiddel.”
Motorcykel Importør Foreningen:
”På vegne Motorcykel Importør Foreningen skal jeg meddele, at vi ingen
bemærkninger har til høringsforslaget.”
Tekniske Konsulenter for Vejtransport:
”Generelt.
Vi bemærker, at der er tale om minimumsregler til køretøjers indretning
og udstyr, hvor de enkelte lande fortsat kan have regler som i højere
grad understøtter færdselssikkerheden.
Vi bemærker også, at køretøjer fortsat skal til periodisk syn i det land
hvor de er registrerede.
Vi bemærker dog også den afsluttende bemærkning i Europa-
Kommissionens Memo af 13. juli 2012;
Side -----31-36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
”En sådan adgang til oplysninger på tværs af EU-medlemsstaterne vil
potentielt føre til fælles anerkendelse af synsrapporter, når den fornødne
harmonisering af teknisk kontrol nås på EU niveau”.
Vi opfatter derfor forslaget som oplæg til en EU-standard for syn af
køretøjer, hvilket på sigt kan betyde, at der kan opnås yderligere fordele
ved at udflage danske køretøjer, såfremt andre EU lande generelt
tilbyder syn på lempeligere vilkår.
Tekniske Konsulenter for Vejtransport mener således, at det i længden
være vil uholdbart, at opretholde skrappere krav til danske syn af
køretøjer, end de krav som gælder ved syn af køretøjer i det øvrige EU.
Som motivation for forslaget til det nye direktiv anføres blandt andet at
det ”tager sigte på at bidrage til at nå målet om at nedbringe antallet af
trafikdræbte med 50 % senest i 2020” (afsnit 1, side 2).
Europa-Kommissionens Memo af 13. juli 2012 indeholder afsnittet
”Nøgletal og fakta” hvor der bl.a. vises to grafer. For begge grafer
gælder, at det ikke fuldstændigt klart for os, hvilke undersøgelser der
ligger bag. Den første graf (på side 7) viser at uheld med ældre køretøjer
er mere alvorlige en ulykker med nye køretøjer. Den løbende tekniske
udvikling af europæiske køretøjer taget i betragtning, er dette ikke
overraskende. Derimod står det os ikke klar hvorledes grafen
dokumenter at ”antallet af alvorlige ulykker (med trafikdrab), der skyldes
tekniske defekter, stiger væsentligt efter 5-6 år”.
Den anden graf viser at antallet af motorcyklister som dræbes i den
europæiske trafik er faldet fra 2001 til 2010, men det står ikke klart for
os hvorledes dette fald relaterer til synsfrekvensen af køretøjerne. Især
når det tages i betragtning at der ikke er krav om periodisk syn af
motorcykler i 11 af de 27 EU-lande.
Vi savner således dokumentation for at hyppigere syn af ældre køretøjer
vil give den ønskede virkning, og frygter at det primære resultat af
forslaget, vil være en økonomisk belastning af europæiske køretøjsejere.
Krav til køretøjer som fremstiles til periodisk syn.
I afsnit 3 i forslaget til bilag til direktivet er listet de minimumskrav der
anses for nødvendige for godkendelse af køretøjet. Såfremt de
foreslåede minimumskrav bliver gældende for Danmarks vedkommende,
mener vi at forskellen mellem kravene til typegodkendelse af et givet
køretøj, og kravene ved periodesyn af køretøjet, øges i forhold til den
nuværende situation i Danmark. Dette gælder ikke mindst for kravene til
køretøjers bremsepræstation. Vi frygter således, at indførelse af krav
som anført i høringsforslaget, til køretøjer der fremstilles til periodiske
syn, på sigt vil medvirke til en forværring af trafiksikkerheden. Det virker
ikke velovervejet, at der er meget detaillerede EU-krav til nye køretøjer,
Side -----32-36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
men at køretøjer som er ude at køre, kan godkendes med lavere
sikkerhedskrav.
Undersøgelser af bremser på tunge påhængskøretøjer viser at danske
påhængskøretøjers bremse præstation er blandt de bedste i Europa. Til
trods for benyttelse af få resurser er det lykkedes at få et godt resultat.
Efter forslaget om periodisk kontrol af køretøjer vil en tung
påhængsvogn kunne godkendes med en bremsepræstation på 40% mod
den i dag i Danmark gældende på 50%. Efter det fremsendte forslag så
vil EU direktiv 2010/48 være skillelinje for om gamle køretøjer kan
godkendes med dårligere bremser.
De reducerede krav til brugte køretøjer bremseevne i forhold til nye
køretøjer, ses ligeledes at være gældende for øvrige køretøjskategorier.
Konklusion
Foreningen af tekniske konsulenter for vejtransport udtrykker sin
bekymring for, hvorvidt den foreslåede harmonisering af periodisk
kontrol af køretøjer, vil give den ønskede reduktion af tilskadekomne i
trafikken.
Foreningen af tekniske konsulenter for vejtransport opfordrer til, at der
arbejdes for, at køretøjer ved periodiske syn skal opfylde de samme krav
som var gældende ved ibrugtagning af køretøjet, uanset køretøjets
alder.
Foreningen af tekniske konsulenter for vejtransport udtrykker sin
bekymring for, om harmonisering af periodisk kontrol af køretøjer er
påbegyndt på for lavt et niveau.”
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative
konsekvenser af forslaget
Forslaget forventes i sin nuværende form at have følgende økonomiske og
administrative konsekvenser:
Forslaget forventes at medføre 800.000 ekstra periodiske syn om året og
dermed betydelige ekstra udgifter for danske køretøjsejere og dermed ekstra
udgifter i størrelsesordenen 350 mio. kr, hvis det vedtages i sin nuværende
form.
For synsvirksomhederne vil forslaget betyde et udvidet indtægtsgrundlag med
omkring dobbelt så mange periodiske syn, men også betydelige udgifter til
indkøb af nyt prøvningsudstyr, forventeligt i størrelsesordenen 79 mio. kr.
De statslige IT-systemer, som håndterer indkaldelse og registrering af
synsresultater, vil skulle udbygges for at kunne håndtere
ekstra køretøjskategorier
hyppigere indkaldelser
Side -----33-36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
flere synsresultater
nyt fejlklassifikationssystem
udveksling af synsresultater i EU
registrering af små knallerter (før 2006)
risikovurdering af erhvervskøretøjer
Det vurderes, at omkostningerne hertil vil beløbe sig til i størrelsesordenen 30
mio. kr., hvortil skal lægges et endnu ukendt beløb til ændring af de IT-
systemer hos synsvirksomhederne, som kommunikerer med de statslige IT-
systemer.
Antallet af inspektører, som udfører tilsyn med synsvirksomhederne, vil skulle
udvides. Det vurderes, at udvidelsen vil være i størrelsesordenen 7 årsværk til
supplement af de nuværende 10 synsinspektører.
Antallet af klagesager må antages at blive fordoblet, med deraf følgende
tilpasning af personaleressourcer i størrelsesordenen 1 årsværk. Forslaget
forventes ikke at medføre øgede udgifter for staten, da udgiften til
synsinspektører og til klagesagsbehandling vil være fuldt brugerfinansieret via
synsvirksomhedernes betaling til dækning af tilsynsaktiviteter, jf. Lov om
godkendelse og syn af køretøjer, § 15.
Der kan forventes en mindre nedgang i antal færdselsuheld på grund af
reduktion i tekniske mangler og tilsvarende besparelser. En formindskelse i
luftforurening ved hyppigere kontrol af emissioner skønnes opvejet af den
ekstra kørsel til syn. Der forventes en nedgang i antal støjende motorcykler og
konstruktivt ændrede knallerter, hvilket medfører sparede velfærdstab (støj)
og sparede færdselsuheld for knallerter.
Forslaget forventes således at have betydelige, samfundsøkonomiske og
administrative konsekvenser.
Trafikstyrelsen har anmodet Danmarks Tekniske Universitet, Institut for
Transport om at udarbejde en cost-benefit analyse, som mere detaljeret
belyser forslagets økonomiske konsekvenser. Der forventes at foreligge
delresultater fra analysen primo november 2012 og en endelig rapport i
december 2012.
Merudgifter afholdes jf. gældende budgetvejledning, indenfor relevante
myndigheders eksisterende rammer.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget harmonerer med nærhedsprincippet, idet
målene ikke i tilstrækkelig omfang vil kunne gennemføres af medlemsstaterne,
da de eksisterende krav er gennemført uensartet og der er store afvigelser
med håndhævelsen af den tekniske kontrol, hvilket medfører negative
virkninger for både færdselssikkerheden og det indre marked.
Side -----34-36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen deler denne holdning og finder, at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder forslagets formål om at fastsætte ajourførte harmoniserede
regler om teknisk kontrol med motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil med
henblik på at forbedre færdselssikkerheden og beskytte miljøet meget vigtig.
Regeringen finder ikke mindst de dele af forslaget, som vedrører
harmonisering af kravene til undersøgelsesmetoder, udstyr og personalets
kvalifikationer med henblik på at sikre ensartede syn i Unionen vigtige, idet
harmonisering af sådanne krav vil mindske risikoen for ”synsshopping” på
tværs af landegrænserne. Regeringen finder det selvsagt ligeledes vigtigt, at
kravene til undersøgelsesmetoder, udstyr og personalets kvalifikationer er
proportionale med forslagets formål.
Regeringen finder det endvidere vigtigt, at der i forbindelse med drøftelserne
af forslaget inddrages en bredere palet af uafhængige videnskabelige
vurderinger. Dette gælder ikke mindst vurderinger af effekten af de dele af
forslaget, som vedrører inddragelse af to-hjulede køretøjer, mellemstore
påhængsvogne og campingvogne i forordningens anvendelsesområde. Der bør
endvidere ske en uafhængig videnskabelig vurdering af de dele af forslaget,
som vedrører hyppigere kontrol af personbiler og andre lette køretøjer end
svarende til i dag. Baggrunden herfor er at danske cost-benefit beregninger fra
2007 af hyppigere syn - på linje med tyske cost-benefit beregninger af det
aktuelle forslag og i modsætning til Kommissionens analyse - sætter
spørgsmålstegn ved, om de økonomiske fordele står mål med udgifterne.
På baggrund heraf er Regeringen positivt indstillet over for at harmonisere
kravene til undersøgelsesmetoder, udstyr og personalets kvalifikationer på et
proportionalt niveau, da det er væsentligt, at der anvendes fælles standarder,
men at investeringen i tid og udstyr bør stå mål med det forventede udbytte.
Regeringen er ikke afvisende over for at inkludere to-hjulede køretøjer og
mellemstore påhængsvogne og campingvogne i ordningen med periodisk syn.
Regeringen kan derimod ikke støtte hyppigere kontrol af personbiler og andre
lette køretøjer end svarende til i dag, da der er på baggrund af de foreliggende
beregninger foreligger tvetydig dokumentation for effekterne af forøget
synsfrekvens.
Regeringen kan tilslutte sig den valgte fremgangsmåde, hvor de
grundlæggende bestemmelser fastlægges i en forordning, vedtaget af Rådet og
Europa Parlamentet.
Regeringen finder dog ikke, at der bør delegeres beføjelser til Kommissionen til
at tilpasse reglerne for, hvilke køretøjer der er omfattet af periodisk syn, og
hvor ofte disse køretøjer skal synes. Baggrunden herfor er, at tilpasning af
disse regler kan indebære betydeligt forøgede samlede udgifter for et stort
antal køretøjsejere, og der vurderes således at være tale om ændringer af
væsentlige elementer i den lovgivningsmæssige retsakt. Regeringen er
Side -----35-36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
imidlertid positiv over for, at der delegeres beføjelser til Kommissionen til at
tilpasse forordningens bilag. Regeringen finder dog, at tilpasningen af bilagene
bør ske gennem vedtagelse af gennemførelsesretsakter, da tilpasning af
bilagene vurderes at være af en vigtighed, som fordrer medlemsstatskontrol
tidligt i beslutningsprocessen.
Forslaget forventes at have betydelige samfundsøkonomiske og administrative
konsekvenser. Der skal sikres sammenhæng mellem mål, midler og
finansiering, hvorfor det vil være nødvendigt med grundige økonomiske
analyser, særligt af de forudsætninger, der indgår i Kommissionens
konsekvensanalyse.
Trafikstyrelsen har anmodet Danmarks Tekniske Universitet, Institut for
Transport om at udarbejde en cost-benefit analyse, som mere detaljeret
belyser forslagets økonomiske konsekvenser. Der forventes at foreligge
delresultater fra analysen primo november 2012 og en endelig rapport i
december 2012. Regeringen vil tage spørgsmålet op igen, såfremt analysen
utvetydigt dokumenterer, at der er en væsentlig trafiksikkerhedsmæssig og
miljømæssig forbedring, der står mål med udgifterne forbundet hermed.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Behandlingen af forslaget er i sin indledende fase, men det må forventes, at en
del lande har forbehold over for det meget ambitiøse forslag.
8. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side -----36-36