Europaudvalget 2011-12
KOM (2012) 0381 Bilag 1
Offentligt
1160510_0001.png
Notat
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kopi til Folketingets Skatteudvalg og Folketingets Transportudvalg.
J.nr. 12-0174492
Den 20. september 2012
Kommissionens forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS
DIREKTIV om ændring af Rådets direktiv 1999/37/EF af 29. april 1999 om
registreringsdokumenter for motorkøretøjer.
1. Resumé
Kommissionens har den 13. juli 2012 stillet forslag til et direktiv om ændring af
Rådets direktiv 1999/37/EF af 29. april 1999 om registreringsdokumenter for
køretøjer.
Forslaget er en del af Kommissionens forslag til en Køretøjssikkerhedspakke,
der har til formål at støtte og håndhæve den tekniske kontrol med motorkøretøjer
og påhængskøretøjer dertil med henblik på at forbedre færdselssikkerheden og
miljøbeskyttelsen.
Efter forslaget til ændring af direktiv 1999/37/EF skal medlemsstaterne udveksle
data om registrerede køretøjers tekniske forhold, og der foreslås forbud mod
samtidig registrering af et køretøj i flere medlemsstater, indførelse af en ordning
med midlertidig tilbagekaldelse af en registrering i tilfælde af farlige mangler
ved køretøjet og krav om registrering af, at et køretøj er udrangeret.
Regeringen støtter ønsket om at forbedre færdselssikkerheden og miljøbeskyttel-
sen. Regeringen er enig i, at forslaget kan understøtte disse mål.
De statsfinansielle konsekvenser af forslaget er vanskelige at bestemme på det
foreliggende grundlag. Forslaget forventes at få såvel positive som negative kon-
sekvenser, men den samlede virkning forventes ikke at blive nævneværdige.
På grund af den usikkerhed, der er forbundet med at vurdere de statsfinansielle
konsekvenserne af forslaget, kan regeringen på nuværende tidspunkt ikke støtte
forslaget ubetinget.
Side 1 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1160510_0002.png
2. Baggrund
Kommissionen har den 13. juli 2012 stillet forslag om en Køretøjssikker-
hedspakke, der består af forslag til:
1)
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om
periodisk teknisk kontrol med motorkøretøjer og påhængskøretøjer
dertil og om ophævelse af direktiv 2009/40/EF, jf. dokument-
nummer COM(2012) 380.
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS direktiv om ændring
af Rådets direktiv 1999/37/EF om registreringsdokumenter for
motorkøretøjer, jf. dokumentnummer COM(2012) 381.
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om
syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer, der kører på Unionens om-
råde, og om ophævelse af direktiv 2000/30/EF, jf. dokumentnum-
rene COM(2012) 382.
2)
3)
Formålet med forslagene er at støtte og håndhæve den tekniske kontrol med mo-
torkøretøjer og påhængskøretøjer dertil med henblik på at forbedre færdselssik-
kerheden og miljøbeskyttelsen.
Forslaget om ændring af Rådets direktiv 1999/37/EF af 29. april 1999 om
registreringsdokumenter for motorkøretøjer behandles i dette grund- og
nærhedsnotat. De øvrige to forslag, der vedrører syn af køretøjer, behandles
i samtidige grund- og nærhedsnotater fra Transportministeriet.
Ved brev af 23. juli 2012 har Kommissionen sendt forslagene til delegatio-
nerne.
Ved brev af 26. juli 2012 til Folketinget har Kommissionen iværksat proce-
duren i protokol 2 om anvendelse af nærhedsprincippet og proportionalitets-
princippet. Svarfristen er opgivet til at være 21. oktober 2012.
Forslaget til ændring af direktiv 1999/37/EF er fremsat med hjemmel i arti-
kel 91 i TFEU om procedurer for vedtagelse af fælles regler for transport-
området.
Forslaget behandles efter artikel 294 i TEUF om den almindelige lovgiv-
ningsprocedure, jf. procedurenummer COD/2012/0185. Rådet træffer afgø-
relse med kvalificeret flertal.
Forslaget til ændring af direktiv 1999/37/EF bør ses i sammenhæng med
Kommissionens forslag af 4. april 2012 til en forordning om forenklede reg-
ler for overførsel i det indre marked af motorkøretøjer, der er indregistreret i
en anden medlemsstat, jf. dokumentnummer COM (2012)164. Folketingets
Europaudvalg er orienteret om forslaget i et grund- og nærhedsnotat af 16.
maj 2012.
3. Formål og indhold
Kommissionens Køretøjssikkerhedspakke sigter på at bidrage til målet om at
nedbringe antallet af trafikdræbte med 5 pct. senest i 2020, som fastlagt i de poli-
Side 2 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1160510_0003.png
tiske retningslinier for trafiksikkerhed 2011-20. Pakken sigter også på at bidrage
til at nedbringe de af vejtransportsektorens emissioner, der skyldes dårlig vedli-
geholdelse af køretøjer.
Målet søges bl.a. nået ved at ændre det gældende direktiv om registreringsdo-
kumenter for motorkøretøjer (direktiv 1999/37/EF, som ændret ved direktiv
2003/127/EF).
Der stilles forslag om:
a) En ordning med midlertidig tilbagekaldelse af en registrering i tilfælde,
hvor et registreret køretøj har farlige mangler. Tilbagekaldelsen gælder,
indtil køretøjet er godkendt ved en ny teknisk kontrol. Herefter tillader
registreringsmyndigheden, at køretøjet tages i brug på ny, uden at en ny
registrering er nødvendig.
b) En ordning, hvorefter det skal registreres, hvis et køretøj udrangeres i
overensstemmelse med direktiv 2000/53/EF, jf. litra d nedenfor.
c) En ordning, hvorefter der skal ske afmelding af et registreret køretøj,
hvis køretøjet registreres i en anden medlemsstat.
d) Krav om at køretøjsrelevante data registreres i et nationalt elektronisk
register, herunder data om resultaterne af obligatorisk teknisk kontrol af
køretøjer. Tekniske data om registrerede køretøjer skal stilles til rådighed
for relevante myndigheder og synsvirksomheder i andre medlemsstater.
e) Bemyndigelse af Kommissionen til løbende at opdatere direktivets bilag
med mindstekrav til, hvilke oplysninger om et køretøj, der skal registre-
res.
Der stilles forslag om, at direktivet skal træde i kraft på tyvendedagen efter of-
fentliggørelsen i
Den Europæiske Unions Tidende.
Medlemsstaterne skal have
implementeret direktivet og anvende reglerne senest 36 måneder efter, at direk-
tivet er trådt i kraft.
4. Europa-Parlamentets udtalelse
Der foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet
Kommissionen anfører, at
nærhedsprincippet
finder anvendelse, for så vidt som
forslaget ikke hører ind under EU’s enekompetence.
Kommissionen anfører, at forslaget opfylder nærhedsprincippet, da målene i for-
slaget ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne af følgende år-
sager:
Side 3 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1160510_0004.png
”De eksisterende krav er gennemført uensartede af medlemsstaterne, og der
er store afvigelser med hensyn til håndhævelsen af den tekniske kontrol og
ordningen for syn ved vejsiden, hvilket medfører negative virkninger for
både færdselssikkerheden og det indre marked. En fremtidig uhindret in-
formationsstrøm mellem medlemsstaterne af oplysninger om registrering af
køretøjer forudsætter, at der findes køretøjsregistre med et harmoniseret
indhold i alle medlemsstater.”
Regeringen er enig med Kommissionen i, at udveksling mellem medlemsstater
af data om registrerede køretøjers tekniske forhold vil være et middel til at styrke
færdselssikkerheden gennem bedre kontrol med køretøjers tekniske stand. Den-
ne del af forslaget er dermed i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Regeringen vurderer, at forslagene om at registrere udrangering af køretøjer og
forbuddet mod samtidig registrering af samme køretøj i flere stater vil modvirke
svindel med køretøjer. Disse dele af forslaget er dermed også i overensstemmel-
se med nærhedsprincippet.
Regeringen er enig i intentionen bag forslaget om en ordning med midlertidig
tilbagekaldelse af en registrering og finder, at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
Kommissionen anfører, at forslaget er i overensstemmelse med
proportionali-
tetsprincippet.
Kommissionen anfører nærmere, at forslaget
”ikke går videre, end hvad der er nødvendigt for at nå målene vedrørende
styrkelse af færdselssikkerheden og miljøbeskyttelsen ved at håndhæve en
teknisk kontrol og skabe passende rammer for uhindret informations-
strøm.”
Regeringen er enig med Kommissionen i, at forslagene om udveksling af data
mellem medlemsstaterne, forbud mod dobbelt registrering af køretøjer og krav
om registrering af udfasning af køretøjer ikke går videre, end hvad der er nød-
vendigt for at nå de opstillede mål
6. Gældende dansk ret
Registrering af køretøjer er reguleret ved lov om registrering af køretøjer. Heref-
ter skal et køretøj som udgangspunkt registreres og forsynes med nummerplade,
før det tages i brug på færdselslovens område.
Skatteministeren kan fastsætte regler for registrering af køretøjer og for brug af
udenlandske køretøjer her i landet. Sådanne regler er fastsat i bekendtgørelse om
registrering af køretøjer m.v. (registreringsbekendtgørelsen). Dog fastsætter for-
svarsministeren regler for registrering af køretøjer, der tilhører Kongehuset, for-
svaret eller Beredskabsstyrelsen.
Efter registreringsbekendtgørelsen registreres køretøjer i Køretøjsregisteret. Det
er et centralt digitalt register for hele landet. Registeret administreres af SKAT. I
Side 4 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1160510_0005.png
registeret registreres oplysninger om det enkelte køretøj og om køretøjets tilhørs-
forhold.
Efter bekendtgørelsen kan et køretøj ikke være registreret i såvel Køretøjsregi-
steret som i udlandet.
Efter bekendtgørelsen afmeldes et køretøj, hvis SKAT modtager køretøjets
nummerplader. Det indebærer, at hvis politiet inddrager et køretøjs nummerpla-
der, f.eks. ved en § 77-kontrol, og afleverer disse til SKAT, så afmeldes køretø-
jet. Afmeldes et køretøj fra Køretøjsregisteret, ophører samtidig beskatningen af
køretøjet.
Der er ikke i dansk ret en ordning med ”tilbagekaldelse af en registrering” af et
registreret køretøj. Et køretøj er enten registreret eller ikke registreret i Køretøjs-
registeret.
I Køretøjsregisteret registreres næsten alle CoC-oplysninger (Certifikate of Con-
formity) om et køretøj, hvis køretøjet er registreret 6. juni 2012 eller senere. For
køretøjer, der er registreret før denne dato, registreres færre CoC-oplysninger.
Efter bekendtgørelsen sker der registrering i Køretøjsregisteret af, om et registre-
ret køretøj, der er indkaldt til periodisk syn, er fremstillet og godkendt rettidigt.
Endvidere registreres, om et fremstillet registreret køretøj ikke er godkendt ved
syn. Men denne registrering i Køretøjsregisteret sker kun, hvis manglerne ikke er
udbedret inden 33 dag.
Køretøjsregisteret orienterer politiet om køretøjer, der er registreret i Køretøjsre-
gisteret som ikke godkendt ved syn, med henblik på at køretøjets nummerplader
inddrages.
Der sker ikke registrering i Køretøjsregisteret af, om et køretøj er udfaset.
Efter lov om registrering af køretøjer er prisen for et sæt nummerplader til en bil
1.180 kr., og prisen for en enkelt nummerplade til f.eks. en motorcykel er 590 kr.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det vurderes på det foreliggende grundlag, at forslaget kan gennemføres admini-
strativt uden lovgivning.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget om, at et registreret køretøj, der registreres i en anden medlemsstat,
skal afmeldes i den medlemsstat, hvor køretøjet hidtil har været registreret, kan
give den danske stat et provenutab. Det har sammenhæng med, at Danmark har
den højeste beskatning i Europa af køretøjer, og at reglerne for, i hvilken stat et
køretøj skal registreres, ikke er entydige. Det må derfor forventes, at der i tilfæl-
Side 5 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1160510_0006.png
de af tvivl om, hvor et køretøjs skal registreres, vil være en fælles interesse mel-
lem køretøjets ejer eller bruger og den pågældende anden medlemsstater om, at
køretøjet ikke skal være registreret i Danmark. I det fremsatte forslag savnes et
instrument til hurtig løsning af konflikter mellem medlemsstater om, hvor et kø-
retøj skal registreres.
Det skal bemærkes, at Kommissionen den 4. april 2012 har stille forslag til
en forordning om forenklede regler for overførsel i det indre marked af mo-
torkøretøjer, der er indregistreret i en anden medlemsstat, jf. dokument
COM (2012)164. Heri indgår forslag til regler om, i hvilken stat et køretøj
skal registreres.
Forslaget om en ordning med midlertidig tilbagekaldelse af en registrering i
tilfælde af farlige mangler ved køretøjet må forventes at få den konsekvens,
at køretøjet ikke beskattes, så længe registreringen er tilbagekaldt, men det
er en national beslutning. Undlades beskatning i tilbagekaldelsesperioden,
vil det give staten et provenutab. Det har sammenhæng med, at den foreslå-
ede tilbagekaldelsesordning må forventes at finde anvendelse i betydeligt
flere tilfælde end i dag, hvor der først sker afmelding af et køretøj med farli-
ge mangler, hvis manglen ikke er udbedret efter nogle måneder.
Forslaget om en tilbagekaldelsesordning vil reducere statens indtægter fra
salg af nummerplader. Indtægtstabet vurderes at blive meget begrænset, da
køretøjer i dag som udgangspunkt kun afmeldes som følge af farlige mang-
ler ved politiets foranstaltning. Konstateres manglen af en synsvirksomhed,
sker der som udgangspunkt ikke en afmelding af køretøjet.
Statskassens samlede tab af indtægter er vanskeligt at anslå. Det skyldes, at
det i høj grad vil afhænge af, hvorledes samarbejdet mellem medlemsstater
forløber, når der kan være tvivl om, hvor et køretøj skal registreres.
På den anden side vil en udvidet kontrol med køretøjers tekniske og miljø-
mæssige egenskaber tendere mod at afkorte køretøjernes levetid, og dermed
give et mindre merprovenu fra registreringsafgiften. Dette merprovenu er li-
geledes vanskeligt at skønne.
Administrative konsekvenser for staten
En gennemførelse af forslaget vil kræve en omlægning af Køretøjsregisteret,
dels med indførelse af en ordning med ”tilbagekaldelse af en registrering”, dels
med registrering af udfasning af køretøjer. Endvidere kan der være omkostnin-
ger forbundet med en ordning, hvor data om registrerede køretøjers tekniske for-
hold skal udveksles med andre medlemsstater. De samlede etableringsomkost-
ninger anslås på det foreliggende grundlag med betydelig usikkerhed at blive på
op til 10 mio. kr.
Eventuelle merudgifter for det offentlige, der følger af forslaget, afholdes inden
for ressortministeriets eksisterende rammer, jf. budgetvejledningen.
Administrative og økonomiske konsekvenser for borgere og virksomheder
Side 6 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1160510_0007.png
En gennemførelse af forslaget om en ordning med tilbagekaldelse af registrerin-
ger vil spare borgere og virksomheder for udgiften til nye nummerplader. Der vil
ikke være væsentlige administrative besparelser for borgere og virksomheder
ved en gennemførelse af ordningen, da proceduren ved indregistrering af et så-
dant køretøj er enkel.
En gennemførelse af forslaget om afmelding af en køretøj, der registreres i en
anden medlemsstat, må forventes at give borgere og virksomheder en mindre
administrativ lettelse derved, at indkaldelse til syn i flere medlemsstater undgås.
En gennemførelse af forslaget om udveksling af data om køretøjers tekniske for-
hold og synsforhold mellem medlemsstater kan på den ene side spare borgere og
virksomheder med køretøjer i forskriftmæssig stand for unødvendig kontrol,
men på den anden side blive en administrativ og økonomisk belastning for bor-
gere og virksomheder med køretøjer, der er i tvivlsom forskriftsmæssig stand.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring hos Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Er-
hvervsråd, Autobranchens Handels-og Industriforening i Danmark, Brancheor-
ganisationen for værksteder, Danmarks Motor Union, Dansk Automobilforhand-
ler Forening, Dansk Automobil Sports Union, Dansk Bilforhandler Union, Dan-
ske Biludlejere, Danske Busvognmænd, Dansk Erhverv, Dansk Landbrug, Dan-
ske Motorcyklisters Råd, Danske Speditør Forening, Dansk Industri, Dansk Lo-
kalsyn, Danske Synsvirksomheder, Dansk Transport og Logistik, De Danske
Bilimportører, Den Danske Bilbranche, Den Danske Skatteborgerforening, ER-
FA-gruppen-bilsyn, Finans og Leasing, Finansrådet, FDM, FSR-danske reviso-
rer, Foreningen af Vognimportører i Danmark, Forsikring og Pension, Hånd-
værksrådet, Landbrugsrådet, MC Touring Club, Motorcykelbranchens Lands-
forbund, Motorhistorisk Samråd, Sammenslutningen af karosseribyggere og Au-
tooprettere i Danmark.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes konkrete holdninger til forslaget.
10. Foreløbig dansk holdning
Regeringen bakker op om forslagets formål, at støtte håndhævelsen af den tekni-
ske kontrol med motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil ved registrering af
tekniske mangler ved køretøjer, med henblik på at forbedre færdselssikkerheden
og miljøbeskyttelsen. Regeringen er også enig i, at reglerne for registrering af
køretøjer skal være enkle at administrere for borgere og virksomheder.
Regeringen er enig i, at de stillede forslag kan understøtte disse mål.
Regeringen er dog af den opfattelse, at der i forbindelse med forslaget om af-
melding af et registreret køretøj, der nu registreres i en anden medlemsstat, sav-
nes et middel til løsning af uenighed mellem to medlemsstater, der begge mener
at have ret til at registrere køretøjet.
Side 7 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1160510_0008.png
Regeringen er ikke overbevist om, at en ordning med midlertidig tilbagekaldelse
af en registrering i tilfælde, hvor der er fundet farlige mangler ved et køretøj, er
det rette middel til at hindre fortsat brug af køretøjet. Forslaget synes udviklet på
grundlag af registeringssystemer, hvor et køretøj registeres med samme registre-
ringsnummer fra ”vugge til grav”, og ikke et system som det danske, hvor et kø-
retøj kun er registreret i den eller de perioder, hvor det bruges. Som udgangs-
punkt bør det være op til den enkelte medlemsstat at fastsætte regler for, hvorle-
des det sikres, at et køretøj med farlige mangler ikke fortsat bruges, men under
forudsætning af, at andre medlemsstater får adgang til oplysninger om sådanne
køretøjer.
Regeringen vil arbejde for at sikre, at den foreslåede ordning med at ”tilbagekal-
de en registrering” af et køretøj med farlige mangler får en så smidig udform-
ning, at ordningen kan indpasses i den danske registreringsordning på en enkel
måde.
I lyset af den usikkerhed, der på nuværende tidspunkt er forbundet med at vurde-
re, hvilke statsfinansielle konsekvenser en gennemførelse af det samlede forslag
vil have, kan regeringen på nuværende tidspunkt ikke ubetinget støtte forslag.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 8 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1160510_0009.png
Bilag
Høring over Kommissionens forslag af 13. juli 2012 til ændring af direktiv 1999/37/EF
om registreringsdokumenter for motorkøretøjer, jf. COM(2012)381.
Organisation
Brancheorganisationen for værksteder
(CAD)
Bemærkninger
Organisationen støtter forslaget.
Organisationen anfører, pba. betragtning
nr. 2, hvorefter den almindelige registre-
ringsprocedure ikke skal følges, når en re-
gistreringstilbagekaldelse ophæves, at der,
særligt for vedkommende indehaver af den
tilbagekaldte registrering, savnes en vurde-
ring af de nationalt fastlagte omkostninger
ved proceduren.
Organisationen finder generelt, at forslaget
om Køretøjssikkerhedspakken er gennem-
gribende, og det vil på europæisk niveau
harmonisere regler om teknisk kontrol med
henblik på at effektivisere synsvirksomhe-
dernes virkefelt, samt stille større krav til
inspektørernes færdigheder og uvildighed,
end tilfældet er i dag. Ligeledes vil det for-
enkle registreringskrav og effektivisere
kontrol og registreringsprocedurer på do-
kumentsiden. Alt sammen med det formål
at forbedre færdselssikkerheden og ned-
bringe antallet af dræbte og tilskadekomne,
hvilket det må antages, at forslaget i stor
udstrækning vil tilgodese.
Dog er der visse forbehold at iagttage,
hvilket især handler om de økonomiske
konsekvenser af det samlede forslag, som
særligt sigter imod erhvervskøretøjer og
herunder en i forvejen presset transport-
branche. Der er risiko for, at den regning,
som naturligt vil blive sendt videre til
transporterhvervets kunder, vil forringe
danske transportvirksomheders konkurren-
ceevne yderligere henset til det generelle
løn- og prisniveau i Danmark, uagtet at
forslaget implementeres bredt inden for
EU.
Organisationen oplyser, på trods af de
økonomiske konsekvenser, at den finder
den overordnede ide med krav om regel-
mæssige periodiske syn fulgt op af en in-
tensiveret og risikobasseret landevejskon-
trol samt et forenklet og elektronisk regi-
streringssystem som et godt tiltag for at
DTL
Side 9 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1160510_0010.png
undgå, at køretøjer i ringe teknisk stand kø-
rer rundt på de europæiske veje til fare for
færdselssikkerheden.
Af bemærkninger til selve forslaget om
ændring af direktivet om registreringsdo-
kumenter henleder organisationen op-
mærksomheden på, at den finder den nye
mulighed med at tilbagekalde registrerin-
gen af et køretøj i en midlertidig periode,
som ikke vil betinge inddragelse af regi-
strering og nummerplader, hvorefter sam-
me køretøj skal registreres på ny, som et
godt tiltag, som vil højne færdselssikker-
heden, men også tilskynde en ejer af et kø-
retøj til at få bragt sit køretøj i forskrifts-
mæssig stand, fx efter et periodisk syn,
hvor køretøjet alene opnåede betinget god-
kendelse.
Organisationen bemærke hertil, at der kræ-
ves direkte adgang til disse data for kon-
trolmyndigheden (politiet) i forbindelse
med kontrolaktiviteter ved vejsiden, lige-
som det kunne overvejes at indføre en
mærkning af et køretøj, som får tilbage-
kaldt sin registrering i en midlertidig peri-
ode i lighed med den svenske ordning,
hvor der påsættes et klistermærke synligt
på køretøjet, som ikke opfylder gældende
krav.
Organisationen er i det store og hele til-
freds med og kan tiltræde de foreslåede di-
rektivændringer.
Organisationen anfører, at muligheden for
midlertidig tilbagekaldelse af et køretøjs
registrering i tilfælde, hvor der konstateres
trafikfarlige mangler, kan organisationen
kun bifalde. Det vil være besparende i flere
henseender for såvel køretøjsejer som
myndigheder at slippe for at skulle gen-
nemføre en genindregistreringsproces i så-
danne tilfælde.
Organisationen hilser oprettelsen af et
elektronisk register over relevante tekniske
oplysninger velkomment. Organisationen
anbefaler i den forbindelse:
At der også registreres oplysninger om kø-
retøjets kilometertal ved periodisk syn.
At de således registrerede oplysninger stil-
les til rådighed for enhver, og ikke kun for
FDM
Side 10 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1160510_0011.png
Forsikring & Pension
”kompetente myndigheder og synsvirk-
somheder”.
Organisationen finder det yderst positivt, at
direktivet sikrer, at det fremadrettet und-
gås, at motorkøretøjer kan være registreret
parallelt i forskellige medlemsstater.
Dette vil være et stort fremskridt i forhold
til at forhindre, at stjålne køretøjer handles
i andre medlemsstater. Endvidere sikrer
det, at blandt andet totalskadede køretøjer
og skrottede køretøjer ikke kan videresæl-
ges med svindel for øje.
Organisationen håber i den forbindelse, at
SKAT vil deltage aktivt i EUCARIS sam-
arbejdet.
Ingen.
Motorcykel-Forhandler Foreningen
Side 11 af 11