Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KOM (2012) 0416 Bilag 1
Offentligt
1160525_0001.png
GRUNDNOTAT
25. september 2012
Energistyrelsen:
Ref. SKN
J.nr.
Departementet:
Ref. RISCH
Sagsnummer: 2012-5411
Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om æn-
dring af direktiv 2003/87/EF med henblik på præcisering af bestemmelserne om
det tidsmæssige forløb for auktioner af kvoter for drivhusgasemissioner
.
1. Resumé
Kommissionen har den 7. august 2012 fremsendt dansk sprogversion af et forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets afgørelse om ændring af direktiv 2003/87/EF (det såkaldte kvotehan-
delsdirektiv) med henblik på præcisering af bestemmelserne om det tidsmæssige forløb for
auktioner af kvoter for drivhusgasemissioner (dokument nr. COM(2012) 416 final). Kommis-
sionen foreslår, at det i kvotehandelsdirektivet præciseres, at Kommissionen for at sikre et vel-
fungerende marked er beføjet til at ændre den auktionstidsplan, der er fastsat i Kommissio-
nens forordning (EU) nr. 1031/2010 (den såkaldte auktioneringsforordning). Konkret ønsker
Kommissionen, at Kommissionens beføjelser skal præciseres for at fjerne enhver tvivl om
rækkevidden af Kommissionens beføjelser og give retlig sikkerhed i forbindelse med de foran-
staltninger, som Kommissionen måtte træffe i fremtiden. Forslaget har ikke betydning for mil-
jøbeskyttelsesniveauet. På nuværende tidspunkt har de andre EU lande endnu ikke fastlagt
endelige positioner ift. forslaget. Forslaget behandles af Europa-Parlamentet og Rådet efter
den almindelige lovgivningsprocedure jf. Lissabontraktatens artikel 192, stk. 1, hvormed
enighed i Rådet kræver kvalificeret flertal. Regeringen vil analysere forslaget nærmere, inden
der tages stilling.
2. Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om, at det i kvotehandelsdirektivet bør præciseres, at
Kommissionen for at sikre et velfungerende marked, er beføjet til at ændre den auktionstids-
plan, der er fastsat i Kommissionens forordning (EU) nr. 1031/2010 (den såkaldte auktione-
ringsforordning).
Kommissionen angiver, at baggrunden for fremsættelsen af forslaget er, at Kommissionen
overvejer at fremsætte et forslag om at forsinke auktioneringen af en vis mængde kvoter ek-
sempelvis fra årene 2013-15 til årene 2018-20. Dette med henblik på at udjævne ubalancerne
mellem udbud og efterspørgsel efter kvoter, idet Kommissionen forventer, at et stort antal
kvoter og kreditter vil komme på markedet i 2012-13 med et stigende overskud af kvoter i
kvotehandelssystemet til følge.
Kvotehandelsdirektivet (direktiv 2003/87/EF) tillægger Kommissionen gennemførelsesbefø-
jelser bl.a. gennem vedtagelse af en forordning om auktioners tidsmæssige og administrative
forløb og andre aspekter. Kommissionen har allerede tidligere udøvet denne beføjelse, idet
forordning (EU) nr. 1031/2010 tidligere er blevet ændret. Kommissionen anfører i forslaget til
Side 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1160525_0002.png
ændring af kvotedirektivet, at nogle interessenter imidlertid har anfægtet den fortolkning, som
Kommissionen hidtil har anlagt med hensyn til rækkevidden af sine beføjelser. På denne bag-
grund finder Kommissionen, at kvotedirektivet hurtigst muligt bør præciseres på dette punkt
for at fjerne enhver tvivl om rækkevidden af Kommissionens beføjelser og give retlig sikker-
hed i forbindelse med de foranstaltninger, som Kommissionen måtte træffe i fremtiden på det-
te grundlag.
3. Formål og indhold
Konkret foreslår Kommissionen at indsætte følgende tilføjelse i artikel 10, stk. 4, første afsnit
i direktiv 2003/87/EF: "Kommissionen
justerer om nødvendigt tidsplanen for hver periode for
at sikre et velfungerende marked."
Hovedformålet med forslaget anføres at være, at Kommissionen senere kan fremsætte forslag
om at ændre den tidsplan for auktionering af kvoter som fremgår af forordning (EU) nr.
1031/2010.
Forslaget er ledsaget af et uofficielt udkast til en Kommissionsforordning (intet dokument nr.)
til ændring af forordning nr. 1031/2010 (kaldet auktioneringsforordningen). I det endnu ikke
oversendte forordningsudkast nævnes det, at Kommissionen eksempelvis senere kan foreslå
at forsinke auktioneringen af en endnu ikke nærmere angivet mængde kvoter eksempelvis fra
årene 2013-15 til årene 2018-20. Kommissionen opfordrer medlemslandenes eksperter til at
tage stilling til det endnu ikke oversendte forslag mhp. en drøftelse i Klimakomiteen af, hvilke
initiativer der bør tages inden udgangen af 2012.
Forslaget er tillige ledsaget af en arbejdsrapport fra Kommissionen (dokument nr. SWD(2012)
234 final) og et memo, som giver yderligere information om funktionaliteten af EU's kvote-
handelssystem samt de mulige effekter af at forsinke auktioneringen af kvoter. Dokumentet
beskriver bl.a. muligheden for at forsinke auktioneringen af hhv. 400, 900 eller 1200 mio.
kvoter.
Endelig gennemfører Kommissionen en offentlig høring af forslaget i perioden fra den 25. juli
til den 3. oktober 2012, og Kommissionen opfordrer alle organisationer til at tage del i denne.
Forslagene, arbejdsrapporten og høringsmaterialet er offentliggjort på Kommissionens hjem-
meside på internettet på følgende adresse:
http://ec.europa.eu/clima/policies/ets/auctioning/third/documentation_en.htm.
Af arbejdsrapporten samt memo fra Kommissionen fremgår følgende:
Jf. kvotedirektivet kan auktioneringsprofilen vedtages i komiteprocedure. Timingen af
auktioneringen af kvoter er ved tidligere lejlighed blevet ændret ved en ændring af
auktioneringsforordningen, idet Kommissionen så et behov for tidlig auktionering i
2012 af 120 mio. kvoter, som ellers skulle have været auktioneret i årene 2013-14.
Formålet var dengang bl.a. at sikre, at der var tilstrækkeligt mange kvoter på markedet
ved overgangen mellem anden (2008-12) og tredje (2013-20) kvotehandelsperiode til
at sikre elselskabernes behov for at købe kvoter på forhånd til at dække emissioner i
senere år (såkaldt ”hedging”).
Ifølge Kommissionen er der i årene 2008-11 opstået et overskud på ca. 955 mio. kvo-
ter i EU's kvotehandelssystem, heraf 450 mio. kvoter alene i 2011. Overskuddet skyl-
des dels, at der er udstedt flere kvoter, end der er udledt drivhusgasser og dels, at de
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kvotebelagte anlæg har returneret JI/CDM kreditter. Ifølge Kommissionen forventes
overskuddet af kvoter at stige yderligere i 2012 og 2013, hvor Kommissionen forven-
ter, at der vil komme flere kvoter og kreditter på markedet end i de foregående år. Al-
lerede i 2013 kan overskuddet ifølge Kommissionen nærme sig 2 mia. kvoter. Som
forklaring nævner Kommissionen bl.a. følgende:
o
o
o
o
Tidlig auktionering af 120 mio. kvoter i 2012 (som ellers skulle have været
auktioneret i årene 2013-14).
Auktionering af 300 mio. kvoter i 2012-13 fra den særlige reserve, der er afsat
til finansiering af innovative CCS- og VE-anlæg.
Medlemslandene forventes at auktionere mere end 100 mio. tiloversblevne
kvoter fra de reserver, der er afsat til nyetablerede anlæg i perioden 2008-12.
En stor mængde JI/CDM-kreditter er udstedt hvilket muliggør øget anvendel-
se heraf i ETS bl.a. pga. prisforskellen p.t. på kvoter (ca. 8 euro) og kreditter
(ca. 3 euro). Hertil kommer at visse typer kreditter (HFC- og visse typer N2O-
kreditter) genereret i perioden 2008-12 ikke anvendes til målopfyldelse i EU’s
kvotehandelssystem efter 2012, men kan afleveres til målopfyldelse i 2012
indtil 31. april 2013, hvilket kan give de kvoteomfattede anlæg incitament til
at anvende disse typer af kreditter til målopfyldelse i 2012.
Forventeligt fortsat relativt lave emissioner set ift. kvotetildelingen.
o
I lyset af, at der ventes at komme væsentligt flere kvoter og kreditter på ETS markedet
i årene 2012-13, end det bliver tilfældet fra 2014 og frem, overvejer Kommissionen at
foreslå forsinket auktionering af kvoter (på engelsk kaldet ”backloading”) af 400, 900
eller 1200 millioner kvoter eksempelvis fra årene 2013-15 til årene 2018-20.
Formålet med forsinket auktionering angives af Kommissionen at være at forbedre
den måde, kvotemarkedet fungerer på. Formålet er ikke at forhøje prisen.
Ifølge Kommissionen ventes forsinket auktionering at øge prisen på kort sigt, når de
årlige bortauktionerede mængder reduceres, og at reducere prisen på længere sigt når
de årlige mængder der auktioneres forøges. Kommissionen vurderer ikke, at forsinket
auktionering vil have en større eller varig virkning for de kvoteomfattede virksomhe-
der og oplyser, at markedsanalytikere bekræfter, at eventuelle kortsigtede prisstignin-
ger forventes at være temmelig begrænsede, medmindre forslaget suppleres af en
strukturel foranstaltning såsom eksempelvis permanent annullering af kvoter. Forsla-
get vil alene ændre timingen/tidsprofilen i auktionerne, men ikke påvirke den samlede
mængde af kvoter, der skal auktioneres.
Ifølge Kommissionen er det ikke muligt med sikkerhed at fastslå den absolutte virk-
ning af forsinket auktionering på kvoteprisen over tid. Men Kommissionen vurderer,
at priseffekten af forsinket auktionering vil være begrænset, da den samlede mængde,
der auktioneres i perioden 2013-20, ikke ændres. Samtidig vurderer Kommissionen, at
forsinket auktionering vil bidrage til at skabe et mere stabilt prissignal over hele den
tredje handelsperiode (2013-20).
Det er Kommissionens intention senere i 2012 at offentliggøre en analyse af kvote-
markedets funktion mhp. at igangsætte en debat om hvilke strukturelle foranstaltnin-
ger, der evt. supplerende bør træffes for at imødekomme kvotemarkedets udfordrin-
ger.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
Fsva. Kommissionens forslag til en afgørelse om at ændre kvotehandelsdirektivet inddrages
Europa-Parlamentet efter den almindelige lovgivningsprocedure, jf. Lissabontraktatens artikel
192, stk. 1. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Såfremt Kommissionen efterfølgende vælger at fremsætte et forslag til en Kommissionsfor-
ordning til ændring af auktioneringsforordningen, i stil med det udkast Kommissionen har of-
fentliggjort parallelt med direktivændringsforslaget, vil dette ifølge Kommissionens uofficielle
udkast kunne vedtages i komiteprocedure, hvor Europa-Parlamentet vil blive inddraget i over-
ensstemmelse med foreskriftsproceduren med kontrol.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da timingen for aukti-
oneringen af kvoter bedst fastsættes på EU-niveau.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Direktiv 2003/87/EF (kvotedirektivet) og direktiv 2008/101/EF (luftfartskvotedirektivet)
er gennemført i dansk lovgivning ved lov om CO2-kvoter. En vedtagelse af forslaget vil ikke
nødvendiggøre yderligere dansk lovgivning.
7. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Forslaget til en afgørelse om ændring af kvotedirektivet vil alene præcisere Kommissionens
juridiske muligheder for at sikre et velfungerende kvotemarked, herunder at Kommissionen er
beføjet til at fremlægge forslag til ændring af den auktioneringsplan, som er fastlagt i auktio-
neringsforordningen som ovenfor beskrevet. En præcisering af Kommissionens beføjelser via
en ændring af kvotedirektivet vil ikke i sig selv have konsekvenser for hverken statsfinanser-
ne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
Hvis Kommissionen senere vælger at bruge deres præciserede beføjelser i kvotedirektivet til at
fremlægge forslag om at forsinke auktioneringen af en vis mængde kvoter, vil det sandsynlig-
vis have betydning for kvoteprisen og dermed for Danmarks provenu fra salg af kvoter samt
for de kvoteomfattede virksomheders udgifter og indtægter forbundet med kvotesystemet. For
så vidt angår eventuelle konsekvenser af et sådan forslag fra Kommissionen, kan foreløbigt
angives:
Det endnu ikke officielt fremlagte forslag til ændring af auktioneringsforordningen
sætter ikke tal på den forventede mængde kvoter, der skal auktioneres senere end hid-
til planlagt. Ved forsinket auktionering af kvoter forventer Kommissionen, at kvote-
prisen stiger i den indledende del af perioden 2013-20, set ift. en situation, hvor kvo-
terne sælges tidligt. Isoleret set vil en stigende kvotepris medføre et større provenu til
statskassen pr. solgt kvote, men samtidig vil der blive færre kvoter at sælge. Omvendt
vil der i den senere del af perioden 2013-20 blive solgt flere kvoter, hvilket må for-
modes at medføre en lavere pris. Ifølge Kommissionen er det ikke muligt med sikker-
hed at fastslå den absolutte virkning af forsinket auktionering på kvoteprisen over tid.
Men Kommissionen vurderer, at priseffekten af forsinket auktionering vil være be-
grænset, da den samlede mængde der auktioneres i perioden 2013-20 ikke ændres.
Samtidig vurderer Kommissionen, at forsinket auktionering vil bidrage til at skabe et
mere stabilt prissignal over hele den tredje handelsperiode (2013-20). Samlet set vil
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1160525_0005.png
forslaget derfor formentlig være nogenlunde provenuneutralt for statskassen i perio-
den 2013-20, og indflydelsen på samfundsøkonomien vil være begrænset.
Den fremtidige pris på kvoter er højst usikker. Markedsanalytikere har meget forskel-
lige vurderinger af den fremtidige kvotepris samt den mulige effekt på kvoteprisen,
såfremt man vedtager at forsinke auktioneringen af et givent antal kvoter. Eksempel-
vis har Bloomberg og Point Carbon for nylig vurderet, at kvoteprisen, såfremt forsla-
get ikke vedtages, kan falde fra det aktuelle niveau, idet det antages, at markedet alle-
rede delvist har indregnet forslagets vedtagelse i den aktuelle kvotepris. Begge analy-
ser vurderer også, at kvoteprisen vil stige, hvis forslaget vedtages.
Hvis Kommissionen vælger at fremlægge forslaget til forsinkelse af auktionering vil
et sådant forslag ikke have betydning for miljøbeskyttelsesniveauet, da mængden af
kvoter på EU-niveau forbliver uforandret i perioden 2013-20.
8. Høring
Kommissionen gennemfører en offentlig høring af forslaget i perioden fra den 25. juli til den
3. oktober 2012, og Kommissionen opfordrer alle organisationer til at tage del i denne.
Forslaget har været sendt i teknisk høring af Energistyrelsen i perioden 21. – 31. august 2012.
De indkomne høringssvar kan resumeres som følger:
WWF Verdensnaturfonden og det Økologiske Råd støtter, at Kommissionen gives bemyndi-
gelse til at ændre auktioneringen af kvoter og ser gerne, at der som minimum udskydes aukti-
onering af 1,4 mia. kvoter. Samtidig opfordres til at man senere bør følge op med permanent
at fjerne 1,5-2 mia. kvoter, samt at der vedtages markante nye reduktionsmål for EU, som pe-
ger frem mod en 80 – 95 % reduktion i 2050.
Vedvarende Energi finder, at forslaget bør vedtages hurtigst muligt, opfordrer til en kraftig re-
duktion af kvotemængden på eksempelvis 1,2 mia. kvoter, og foreslår at reduktionen gennem-
føres med en målsætning om en CO2-kvotepris på mindst 20 euro.
Dansk Energi er positivt indstillet overfor Kommissionens forslag, selvom Dansk Energi ger-
ne havde set et mere ambitiøst forslag med en permanent reduktion af kvotemængden til akti-
onering i tråd med Europa-Parlamentets forslag fra behandlingen af EU's energieffektivitetsdi-
rektiv, hvor parlamentet foreslog en set-aside på 1,4 mia. kvoter.
Dansk Fjernvarme bakker op om muligheden for at udskyde auktionering, såfremt det kan få
kvoteredskabet til at virke mere hensigtsmæssigt.
Landbrug & Fødevarer finder, at den lave kvotepris er udtryk for, at markedskræfterne funge-
rer og mener at utidig politisk indblanding i et velfungerende markedsbaseret system princi-
pielt bør undgås. Landbrug & Fødevarer er ikke overbevist om, at der er behov for de foreslå-
ede ændringer i kvotehandelsdirektivet. Såfremt det vedtages at forsinke auktionering af kvo-
ter vil Landbrug & Fødevarer foretrække en model, hvor en begrænset mængde kvoter forsin-
kes.
Dansk Byggeri er skeptiske overfor indgreb i kvotemarkedet, som vil pålægge virksomheder-
ne forøgede omkostninger i en tid med økonomisk krise, og som vil være med til at øge usik-
kerheden blandt virksomheder og investorer. Dansk Byggeri ønsker sikkerhed om antallet af
CO2-kvoter ift. virksomheders og investorers langsigtede planlægning. Dansk Byggeri finder,
at den faldende pris på CO2-kvoter kan ses som et udtryk for, at markedet virker.
Side 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1160525_0006.png
Dansk Industri peger på, at man stadig har til gode at se det næste udspil fra Kommissionen
før det er muligt at vurdere sagen konkret. Det er i udgangspunktet DI’s mening, at en løsning
som skal bedre investeringssikkerheden og en hensigtsmæssig håndtering af den grønne om-
stilling skal søges i de grundlæggende strukturelle udfordringer der er i EU’s samlede energi-
og klimapolitik, og ikke mindst perspektivet frem mod 2030.
Danske revisorer har ingen bemærkninger til forslaget.
Udover ovennævnte fremfører Vedvarende Energi, Dansk Energi og Landbrug & Fødevarer i
deres høringssvar en række forslag, bl.a. mhp. at styrke kvotesystemets funktion, som ikke di-
rekte relaterer sig til Kommissionens aktuelle forslag.
Forslaget har endnu ikke været sendt i høring i Klima-, Energi- og Bygningspolitisk Special-
udvalg.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslagets indhold er blevet præsenteret og diskuteret på møder i miljørådets arbejdsgruppe d.
7. og 17. september 2012. Det cypriotiske formandskab har annonceret et ønske om at søge at
opnå enighed mellem Rådet og Europa-Parlamentet under cypriotisk formandskab.
En del lande har spurgt til, hvorledes Kommissionen og formandskabet vil håndtere behand-
lingen af forslaget i miljørådet, hvor sagen endnu ikke er sat på dagsordenen til et miljøråds-
møde. Formandskabet har endnu ikke fremlagt en tidsplan for det videre arbejde.
Ingen medlemslande synes endnu at have fastlagt deres endelige positioner til forslaget, hvor-
for det endnu er for tidligt at vurdere graden af opbakning til Kommissionens forslag. Nogle
lande har udtrykt umiddelbar støtte til intentionen bag forslaget, mens et enkelt medlemsland
har afvist at kunne støtte forslaget.
Enkelte lande har stillet spørgsmålstegn ved, om forslaget overhovedet er nødvendigt ud fra
den betragtning, at kvotedirektivet allerede giver Kommissionen den ønskede beføjelse.
Nogle lande har udtrykt bekymring for, om forslagets konkrete ordlyd giver Kommissionen
for vidtgående beføjelser. Nogle lande overvejer, om Kommissionens mandat kan præciseres
ift. i hvilke tilfælde, Kommissionen kan anvende beføjelsen. Enkelte medlemslande har ek-
sempelvis foreslået, at Kommissionen kun skal bemyndiges til at foreslå ændring en gang.
Mange lande har opfordret Kommissionen til at fremlægge en detaljeret analyse af den mulige
effekt på kvoteprisen af at forsinke auktioneringen af kvoter.
Mange lande har efterspurgt, at Kommissionen fremlægger den annoncerede analyse af kvo-
temarkedets funktion med en beskrivelse af mulige strukturelle ændringer, som vil kunne bi-
drage til at rette op på kvotemarkedets funktion.
Der har tillige været stillet spørgsmål til forslagets hjemmel, men Rådets Juridiske Tjeneste
har bl.a. givet en foreløbig vurdering om at ændring af direktivet ved en afgørelse samt frem-
læggelse i medfør af Lissabontraktatens artikel 192, stk. 1, er hensigtsmæssigt i den konkrete
sag, idet enkelte medlemslande havde stillet spørgsmålstegn ved Kommissionens foreslåede
fremgangsmåde.
Side 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Parallelt med møderne i miljørådets arbejdsgruppe har Kommissionens udkast til en ændring
af auktioneringsforordningen været drøftet på et møde i Klimakomiteen d. 19. september
2012. En del lande har bl.a. efterspurgt estimater af priseffekten af at forsinke hhv. 400, 900
eller 1200 mio. kvoter.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil nærmere analysere forslaget til ændring af kvotedirektivet samt vurdere Kom-
missionens overvejelser om forsinket auktionering af kvoter i perioden 2013-2020, inden der
tages stilling.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Ift. vedtagelsen af forordning (EU) nr. 1031/2010 (den såkaldte auktioneringsforordning) og
efterfølgende ændring heraf er Folketingets Europapolitiske Udvalg tidligere blevet orienteret
herom ved tilsendelse af Klima- og Energiministeriets grundnotater af 6. juli 2010 og 22. juni
2011.
Side 7