Europaudvalget 2011-12
KOM (2012) 0471 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
NaturErhvervstyrelsen/Center for Fiskeri
Sagsnr.: 2012-02679
27. september 2012
FVM 071
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om visse tekniske foranstalt-
ninger og kontrolforanstaltninger i Skagerrak og om ændring af forordning (EF) nr.
850/98 og forordning (EF) nr. 1342/2008
KOM (2012) 471
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til forordning, der gennemfører de anbefalinger, der er
indeholdt i fiskeriaftalen af 4. juli 2012 mellem EU og Norge om fiskeriet i Skagerrak, her-
iblandt en gradvis indførelse af et udsmidsforbud for en række arter. Forslaget indebærer og-
så introduktion af mere selektive redskaber, samt en ændring af en række EU-forordninger
herunder forordning (EF) nr. 850/98 (tekniske bevaringsforanstaltninger) og forordning (EF)
nr. 1342/2008 (langsigtet plan for torskebestande i blandt andet Nordsøen, Skagerrak og Kat-
tegat) som følge af forbuddet mod discard.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2012) 471 af 29. august 2012 fremsendt forslag til Europa-Par-
lamentets og Rådets forordning om visse tekniske foranstaltninger og kontrolforanstaltninger i
Skagerrak og om ændring af forordning (EF) nr. 850/98 og forordning (EF) nr. 1342/2008.
Forslaget er oversendt til Rådet den 30. august 2012 i en dansk sprogudgave.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2, og skal behandles efter procedu-
ren for den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er
tilgodeset.
Formål og indhold
EU og Norge indgik den 4. juli 2012 en aftale om fiskeriet i Skagerrak, der indebærer en lan-
dingsforpligtelse (udsmidsforbud) for en række nærmere specificerede arter samt en tidsplan
for, hvornår disse arter gradvis bør omfattes af forpligtelsen til at lande. Endvidere indeholder
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
aftalen indførelse af mere selektive redskaber samt en ændring af visse kontrolforanstaltninger
i Skagerrak.
Formålet med forslaget er at gennemføre aftalen mellem EU og Norge om fiskeriet i Skager-
rak i EU-lovgivningen. Forslaget har implikationer for en lang række af de gældende EU-
forskrifter.
Forslaget indebærer blandt andet følgende nye bestemmelser for fiskeriet i Skagerrak:
Nye tekniske bevarelsesforanstaltninger:
Indførelse af mere selektive fiskeredskaber, herunder forhøjelse af det generelle
maskemål for trukne fiskeredskaber (120 mm i stedet for 90 mm), tvungen brug af rist
i rejefiskeri og sorteringspaneler i hummerfiskeri.
Der indføres en forpligtigelse til at lande alle fangster af følgende 15 arter fra 1. januar
2013: Torsk, kuller, sild, makrel, dybhavsreje, mørksej, brisling, hvilling, kulmule,
lange, havtaske, lyssej, skolæst, byrkelange og brosme.
Yderligere 20 arter vil blive underlagt forpligtigelsen til at lande alle fangster fra 1. ja-
nuar 2015, medmindre det forinden kan dokumenteres, at de udsmidte fisk af sådanne
arter har en høj overlevelsesrate.
Alle fangster, der fiskes med redskaber med en maskestørrelse under 32 mm, skal ta-
ges om bord på fiskerfartøjerne og landes.
Fangster taget med tejner eller bure er undtaget fra landingsforpligtigelsen, da disse
fangster generelt har en høj overlevelsesrate.
Alle fangster af arter omfattet af landingsforpligtigelsen skal afskrives på kvoterne for
de pågældende bestande.
Alle fangster af ungfisk under en fastsat bevarelsesmæssig mindstestørrelse for en gi-
ven bestand må kun sælges til bestemte formål (forarbejdning til fiskemel, foder til
selskabsdyr eller andre produkter, som ikke er egnet til menneskeføde).
Fartøjer, der på samme fangstrejse fisker i Skagerrak og andre områder, skal når som
helst på fangstrejsen respektere de tekniske bestemmelser, herunder landingsforpligti-
gelsen, der gælder for fiskeri i Skagerrak.
Nye kontrolforanstaltninger:
Førere af EU og tredjelandes fiskerfartøjer, der opbevarer fiskebestande om bord som
er omfattet af landingsforpligtelsen, skal forhåndsanmelde disse fangster til de kom-
petente myndigheder i flagstaten (EU-fartøjer) eller i landingsstaten mindst 2 timer
inden havneanløb.
EU-medlemsstater anvender et elektronisk fjernovervågningssystem til overvågning
af fiskeri, der udøves af deres egne fartøjer i Skagerrak.
EU-fartøjer med en længde på 12 meter og derover, der fisker i Skagerrak, skal have
installeret et fuldt fungerende kameraovervågningssystem efter følgende tidsplan:
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
o
Fra den 1. januar 2014 for fartøjer på 15 meter og derover
o
Fra den 1. juli 2015 for fartøjer på 12 meter og derover
Medlemsstaterne etablerer kontrol- og inspektionsplaner for at sikre, at betingelserne
i denne forordning overholdes, senest 6 måneder efter dens ikrafttræden.
Fiskerfartøjer i transit i Skagerrak med fisk om bord, der er fanget i andre områder
end Skagerrak, fastgør og bortstuver redskaberne.
Nuværende målartsbestemmelser fjernes i Skagerrak.
Andre undtagelser og ændringer:
Fiskeriindsatsordningen finder ikke anvendelse i Skagerrak fra den 1. januar 2013.
Den fiskeriindsats i Skagerrak, der indgik i beregningen af den danske referenceværdi
for den samlede indsats i Nordsøen og Skagerrak for referenceperioden (2004-2006),
tages ikke længere i betragtning ved fastsættelsen af den maksimale fiskeriindsats for
Nordsøen.
Muligheder for at låne og deponere kvoter fra et kvoteår til et andet (såkaldt år-til-år
fleksibilitet) forøges for arter omfattet af landingsforpligtigelsen i indkøringsfasen ef-
ter følgende plan:
o
20 % af den relevante kvote i 2013
o
15 % af den relevante kvote i 2014
o
10 % af den relevante kvote fra og med 2015.
Ikrafttræden:
Ifølge forslaget anvendes forordningen fra den 1. januar 2013.
Revision og evaluering af planen:
De berørte medlemsstater aflægger rapport til Kommissionen om gennemførelsen af
denne forordning hvert tredje år efter dens ikrafttræden.
Kommissionen evaluerer planen på grundlag af medlemsstaters rapporter og videnska-
belig rådgivning.
Proceduremæssige bestemmelser:
Kommissionen tillægges beføjelser til at vedtage delegerede og gennemførelsesretsak-
ter på følgende områder:
o
Ændringer vedrørende tidsplanen og de bestande, der er omfattet af udsmidsfor-
buddet.
o
Gennemførelse af bestemmelser af teknisk art om fastlæggelse af selektionsni-
veauet for redskaber.
o
Minimumskravene for den elektroniske overvågning.
Udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet udtalelse.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1159963_0004.png
Konsekvenser
Forslaget forventes på nuværende tidspunkt at have visse statsfinansielle og administrative
konsekvenser på kort sigt i forbindelse med indkøringen af fuld dokumenteret fiskeri og kon-
trollen heraf.
Der forventes umiddelbart at være erhvervsøkonomiske konsekvenser i forbindelse med over-
gangen fra landingskvoter til fangstkvoter og indførelsen af nye mere selektive redskaber,
blandt andet i forbindelse med anskaffelse af nye mere selektive redskaber og anskaffelse af
udstyr til kameraovervågning. Konsekvenserne vil blandt andet afhænge af størrelsen af de
ekstra kvoter, der efter forhandling mellem EU og Norge i december 2012, forventes tillagt i
Skagerrak for en række arter omfattet af udsmidsforbuddet.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i § 5-udvalget (fiskeri).
Danmarks Fiskeriforening anfører, at forslaget om indførelse af udsmidsforbud indebærer me-
get store og fundamentale ændringer i fiskeriforvaltningen i Skagerrak samt betydelig usik-
kerhed om fiskeriets økonomi i de kommende år i området. Danmarks Fiskeriforening be-
mærker, at simple beregninger viser, at udsmidsforbuddet m.v. kan indebære en reduktion i
bruttoindtjeningen i fiskeriet i Skagerrak med 30-40 % som følge af, at fisk, som i dag fanges
under mindstemålet og efter gældende reglerne skal smides ud, fremover skal ilandbringes og
ikke må sælges til konsum. For den enkelte fisker kan det ifølge foreningen betyde, at fiskeren
risikerer, at en relativ stor andel af fangsten skal afregnes til den pris, som kan opnås hos fi-
skemelsfabrikkerne. Som følge heraf er det for Danmarks Fiskeriforening en grundlæggende
forudsætning for indførelse af et udsmidsforbud, at der samtidig aftales fuld kvotetilskrivning
på baggrund af ICES’s eller andres vurdering af udsmiddet i fiskeriet. Uanset hvor stor eller
lille udsmidsandelen skal være, vil foreningen slå fast, at der skal være en tilskrivning til de
nuværende kvoter, når der indføres et udsmidsforbud.
Danmarks Fiskeriforening anfører, at det er positivt, at der som afspejlet i Kommissionens
forslag er indgået aftale mellem EU og Norge om at indføre kvotefleksibilitet fra år til år for
de bestande, som omfattes af et udsmidsforbud. Det anføres, at fleksibiliteten skal gælde på
fartøjsniveau, og at den skal være på et højere niveau (25 %) end foreslået af Kommissionen.
Foreningen finder det endvidere positivt, at Kommissionen med sit forslag imødekommer et
stort ønske fra fiskerierhvervet om afskaffelse af fiskeriindsatsreguleringen i forbindelse med
introduktion af et udsmidsforbud.
Danmarks Fiskeriforening finder det meget begrænset, hvad der med Kommissionens forslag
lægges op til i forhold til afskaffelse og forenkling af tekniske regler og kontrolregler. For-
eningen understreger, at foreningen på ingen måde kan støtte, at der indføres mindste beva-
ringsreferencestørrelser, som begrænser anvendelsen af fisk, som skal ilandbringes. Fiskerne
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
skal ifølge foreningen have mulighed for frit at sælge deres fisk til den anvendelse, som giver
den højest mulige pris.
Foreningen finder det utilfredsstillende, at der bliver forskelsbehandling mellem EU-fiskere,
som omfattes af kameraovervågning, og norske fiskere, som ikke er omfattet af kameraover-
vågning. Det anføres, at EU-fiskere under den nye forvaltningsmodel bør kunne fiske i norsk
farvand alene efter EU's regler om overholdelse af udsmidsforbud, kameraovervågning m.v.,
og ikke også efter norske regler.
Foreningen understreger også vigtigheden af vedtagelsen af en ny adgangsaftale, således at der
bevares en gensidig adgang for norske, svenske og danske fiskere til at fiske i hinandens far-
vande i indtil 4 sømil fra kysten.
Afslutningsvist anfører Danmarks Fiskeriforening, at i lyset af tidshorisonten for vedtagelsen
af forslaget af Rådet og Europa-Parlamentet, de mange uafklarede spørgsmål og den korte tid
indtil 1. januar 2013 bør udsmidsforbuddets ikrafttrædelse udskydes til 1. januar 2014.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt implementering af et udsmidsforbud i Skagerrak i overensstem-
melse med aftalen, som EU og Norge indgik den 4. juli 2012, og arbejder for, at implemente-
ringen sikrer et praktisk velfungerende udsmidsforbud.
Regeringen støtter introduktionen af mere selektive fangstredskaber i Skagerrak.
Regeringen støtter, at der med indførelsen af udsmidsforbud og fangstkvoter i Skagerrak ikke
længere skal anvendes fiskeriindsatsregulering i Skagerrak.
Der bør efter regeringens opfattelse foretages en konkret vurdering af, om mindstelandings-
størrelse for de enkelte arter bør reduceres som led i overgangen til mindstebevaringsreferen-
cestørrelser. Bestemmelser om håndteringen af ungfisk bør harmonises med Rådets generelle
indstilling om grundforordningen inden for reformen af den fælles fiskeripolitik. Det indebæ-
rer, at der bør gives mulighed for en bredere anvendelse af de mindre fisk, som fanges på
grund af et udsmidsforbud og bringes med i land.
Regeringen lægger vægt på, at kontrolforanstaltninger bliver enkle og omkostningseffektive.
Man støtter i den forbindelse en gradvis introduktion af obligatorisk anvendelse af kameraer
som led i overvågningen af fiskeriet.
Regeringen hilser det velkomment, at EU og Norge har nedsat en følgegruppe med deltagelse
af hovedinteressenter inklusiv erhvervet, der skal indsamle og vurdere erfaringer med gen-
nemførelsen af udsmidsforbuddet og komme med anbefalinger til eventuelle justeringer af
ordningen. For at sådanne justeringer skal kunne gennemføres hurtigt, støtter regeringen, at
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
der i denne forordning anvendes delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter på nærmere
definerede områder, idet det dog kræver en konkret vurdering i de enkelte tilfælde. Den kon-
krete vurdering af anvendelse af henholdsvis gennemførelsesretsakter og/eller delegerede rets-
akter må foretages ud fra bestemmelsens karakter og væsentlighed.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger endnu ikke kendskab til andre medlemsstaters holdninger.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6