Finansudvalget 2012-13
KOM (2012) 0617 Bilag 4
Offentligt
1236483_0001.png
12. april 2013
Samlenotat
om
Europa- Parlamentets og Rådets Forordning om den Europæiske Fond for Bistand til de
Socialt Dårligt Stillede.
COM(2012) 617 final. (Dansk version modtaget den 31. oktober 2012.)
1.
Resumé
Forslaget om den europæiske fond for bistand til de socialt dårligt stillede har til formål at støtte
nationale ordninger for uddeling af fødevarer og elementære forbrugsgoder til personlig brug for
hjemløse eller for børn af de socialt dårligst stillede personer via partnerorganisationer, som er
udvalgt af medlemsstaterne. Fonden kan støtte ledsageforanstaltninger, som supplerer uddelingen
af fødevarer og varer, som bidrager til social inklusion af de socialt dårligst stillede personer.
Ifølge Kommissionen har den økonomiske krise ført til en forværring af fattigdom og social
udstødelse. I 2010 var således næsten en fjerdedel af europæerne (116 millioner) i risiko for at
blive fattige eller socialt udstødte. Det er omkring 2 millioner flere end det foregående år, og de
første opgørelser for 2011 bekræfter denne tendens.
Kommissionen begrunder fremsættelsen af forslaget med, at den voksende fattigdom påvirker de
europæiske borgeres levevilkår i negativ retning, og at omkring 40 millioner europæere lider store
materielle afsavn. Selv om dette antal faldt markant i perioden mellem 2005 og 2008, begyndte det
igen at stige mellem 2009 og 2010, og på bare ét år kunne det konstateres, at yderligere 342 000
personer oplever store materielle afsavn.
Fonden skal fremme gensidig læring, netværksarbejde og udbredelse af god praksis på området ikke-
finansiel bistand til de socialt dårligst stillede personer.
Regeringen finder, at der bør satses på en styrkelse af sammenhængskraften i EU og støtter i den
forbindelse strukturreformer og vækst- og beskæftigelsesfremmende foranstaltninger, der styrker
EU’s konkurrencekraft og forbedrer den økonomisk-sociale udvikling.
Regeringen har i forhandlingerne af fonden været skeptisk og har ikke støttet forslaget, som har
karakter af konkret naturalhjælp til socialt dårligt stillede mennesker,
hvilket fra dansk side anses
for at være
en national opgave.
På mødet i Det Europæiske Råd den 8. februar om EU´s budget for perioden 2014-2020 blev det
imidlertid besluttet, at støtten til de socialt dårligst stillede vil være 2 500 mio. EUR for perioden
2014-2020.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget fremsættes i medfør af TEUF art. 175, stk.3.
2. Baggrund
I sin begrundelse for forslaget henviser Kommissionen til, at Den Europæiske Union har som mål at
mindske antallet af personer, som lever i eller risikerer fattigdom eller social udstødelse, med
mindst 20 millioner inden 2020.
Den økonomiske krise har ført til en forværring af fattigdom og social udstødelse. I 2010 var
således næsten en fjerdedel af europæerne (116 millioner) i risiko for at blive fattige eller socialt
udstødte. Det er omkring 2 millioner flere end det foregående år, og de første opgørelser for 2011
bekræfter denne tendens.
Den voksende fattigdom påvirker de europæiske borgeres levevilkår i negativ retning, og omkring
40 millioner europæere lider store materielle afsavn. Selv om dette antal faldt markant i perioden
mellem 2005 og 2008, begyndte det igen at stige mellem 2009 og 2010, og på ét år kunne det
konstateres, at yderligere 342 000 personer oplever store materielle afsavn.
Et af de vigtigste tegn på materielt afsavn er manglende adgang til fødevarer af passende kvantitet
og kvalitet. 8,7 % af EU's befolkning havde i 2010 ikke råd til et måltid mad indeholdende kød,
kylling eller fisk (eller et tilsvarende vegetarisk indhold) hver anden dag – hvilket af
Verdenssundhedsorganisationen betragtes som et grundlæggende behov – dvs. mere end 43
millioner personer, og de første opgørelser for 2011 tyder på, at dette antal er stigende.
Det vigtigste EU-instrument til fremme af beskæftigelsesevnen, bekæmpelse af fattigdom og
fremme af social inklusion er og vil fortsat være Den Europæiske Socialfond (ESF). Dette
strukturelle instrument investerer som udgangspunkt i mennesker og deres kompetencer og har til
formål at forbedre deres muligheder på arbejdsmarkedet. Men nogle af de mest udsatte borgere,
som lever i ekstreme former for fattigdom, befinder sig så langt væk fra arbejdsmarkedet, at de ikke
kan drage fordel af ESF's foranstaltninger vedrørende social inklusion.
EU's program for uddeling af fødevarer til de socialt dårligst stillede personer har i mere end to
årtier sørget for fødevarehjælp til disse mennesker. Dette program er ifølge Kommissionen med
tiden blevet en vigtig forsyningskilde for organisationer, der er i direkte kontakt med de mest
udsatte medlemmer af samfundet, og som uddeler fødevarer til disse personer. På grund af den
forventede reduktion af interventionslagrene og deres højst usikre fremtid i perioden 2011-2020
som følge af en række reformer af den fælles landbrugspolitik har programmet for uddeling af
fødevarer til de socialt dårligst stillede personer mistet sit oprindelige grundlag og vil blive afsluttet
ved udgangen af 2013.
Problemerne med materielle afsavn er imidlertid ifølge Kommissionen stadig alvorlige, og der er
fortsat behov for EU-støtte til de dårligst stillede i samfundet. På mødet i Det Europæiske Råd den
8. februar om EU´s budget for perioden 2014-2020 blev det besluttet, at støtten til de socialt dårligst
stillede vil være 2 500 mio. EUR for perioden 2014-2020.
På denne baggrund foreslår Kommissionen et nyt instrument for perioden 2014-2020 i form af en
ny fond, som skal supplere de eksisterende samhørighedsinstrumenter, herunder navnlig Den
Europæiske Socialfond ved at imødegå de værste og mest socialt belastende former for fattigdom,
fødevaremangel og hjemløshed samt materielle afsavn hos børn.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget fremsættes i medfør af TEUF art. 175, stk.3. Forslaget kan vedtages med kvalificeret
flertal.
3. Formål og indhold
Fonden har til formål at støtte nationale ordninger for uddeling af fødevarer og elementære
forbrugsgoder til personlig brug for hjemløse eller for børn af de socialt dårligst stillede personer
via partnerorganisationer, som er udvalgt af medlemsstaterne. Fonden kan støtte
ledsageforanstaltninger, som supplerer uddelingen af fødevarer og varer, som bidrager til social
inklusion af de socialt dårligst stillede personer.
Fonden skal fremme gensidig læring, netværksarbejde og udbredelse af god praksis på området
ikke-finansiel bistand til de socialt dårligst stillede personer.
Kommissionen og medlemsstaterne sørger for sammenhæng mellem på den ene side støtte fra
fonden og på den anden side Unionens øvrige politikker og prioriteter.
Støtte fra fonden skal iværksættes i tæt samarbejde mellem Kommissionen og medlemsstaterne.
Kommissionen og medlemsstaterne sørger i overensstemmelse med deres respektive ansvar for
koordination mellem fonden og Den Europæiske Socialfond og med andre EU-politikker og
-instrumenter.
Kommissionen og medlemsstaterne sikrer en effektiv udnyttelse af fonden, bl.a. gennem
overvågning, rapportering og evaluering.
Kommissionen og medlemsstaterne sikrer, at ligestilling mellem mænd og kvinder og integrering af
kønsaspektet fremmes i forbindelse med gennemførelsen af fonden.
Kommissionen og medlemsstaterne tager passende skridt til at forhindre enhver forskelsbehandling
på grund af køn, race eller etnisk oprindelse, religion eller tro, handicap, alder eller seksuel
orientering i forbindelse med adgang til fonden.
Kommissionen vedtager en afgørelse i form af en gennemførelsesretsakt om den årlige fordeling af
de samlede midler pr. medlemsstat under hensyntagen til andelen af befolkningen, som lider
alvorlige materielle afsavn og den andel af befolkningen, som lever i husstande med meget lav
arbejdsintensitet.
Alle medlemsstater forelægger et operationelt program for Kommissionen, som dækker perioden fra
den 1. januar 2014 til den 31. december 2020, senest tre måneder efter ikrafttrædelsen af
forordningen.
Det operationelle program udarbejdes af medlemsstaten eller enhver anden myndighed, som er
udpeget af denne, i samarbejde med kompetente regionale, lokale eller andre offentlige
myndigheder og organer, som repræsenterer civilsamfundet samt organer, som er ansvarlige for at
fremme ligestilling og ikke-forskelsbehandling.
Medfinansieringen for hvert operationelt program må højst udgøre 85 % af de støtteberettigede
offentlige udgifter.
Støtten kan gives til dækning af udgifter i forbindelse med indkøb af fødevarer og elementære
forbrugsgoder til personligt brug for hjemløse eller børn samt udgifter til transport af fødevarer m.v.
Hertil kommer visse administrationsudgifter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ved mødet i Det Europæiske Råd den 7.-8. februar 2013 blev det besluttet over perioden 2014-2020
at afsætte 2.5 mia. euro i 2011-priser til bistand til de dårligst stillede. Med henblik på
programmering og efterfølgende optagelse i Unionens almindelige budget indekseres beløbet med
2% årligt.
Forslaget indeholder bemyndigelse til Kommissionen til at vedtage delegerede retsakter vedrørende
forslagets praktiske gennemførelse.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Udtalelsen fra Europa- Parlamentet forventes at foreligge ultimo april.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i forslaget, at dets mål om at fremme social samhørighed i Unionen og
bidrage til bekæmpelse af fattigdom social udstødelse ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af
medlemsstaterne og derfor bedre kan gennemføres på EU-plan. Unionen kan derfor træffe
foranstaltninger i overensstemmelse med nærhedsprincippet, jf. Traktatens art. 5. Forslaget går ikke
ud over, hvad der er nødvendigt for at nå dets mål og er derfor i overensstemmelse med
proportionalitetsprincippet.
Regeringen finder, at de sociale formål, som forslaget angiver at forfølge, som udgangspunkt bedst
varetages nationalt som en integreret del af medlemsstaternes øvrige sociale indsatser. Efter
regeringens opfattelse er uddeling af konkret naturalhjælp til socialt dårligt stillede mennesker en
national opgave, hvis opfyldelse ikke nås bedre på EU-plan.
Der blev på Det Europæiske Råd den 8. februar 2013 indgået en aftale, hvor man
øremærkede et særligt beløb til EU-støtte til de social dårligst stillede. Fonden har til formål
at administrere disse midler sagligt inden for Unionen. Regeringen vurderer på den
baggrund, at forslaget – som alene har til formål at skabe rammerne for et allerede allokeret
beløb på EU-budgettet – er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant i denne sammenhæng
7. Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har statsfinansielle konsekvenser gennem dets indvirkning på EU's budget
Forslaget medfører en udgift på EU´s budget på 2,5 mia. Euro for perioden 2014-2020.
Såfremt Danmark også i den kommende budgetperiode vil skulle finansiere ca. 2 % af EU´s
udgifter, svarer det til en statslig udgift, , på ca. 50 mio. euro (373 millioner kr.).for perioden.
Forslaget kan have administrative konsekvenser for det offentlige, herunder særligt for den
eller de offentlige myndigheder, der skal varetage forvaltningsmyndighedsopgaven og
kontrolopgaven i forbindelse med fonden, herunder udarbejdelse af operationelt program
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
samt implementering af og opfølgning på programmet i form af udarbejdelse af fx
årsrapporter, betalingsanmodninger, kontrolrapporter mv.
Forslaget skønnes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. Høring
Forslaget har været i høring i Specialudvalget for arbejdsmarkedet og sociale forhold.
AC og FA
har ingen bemærkninger.
DA
støtter regeringens holdning, da der ikke er nogen fornuft i at hjælpe svage
grupper med naturalier fra EU – det er klart et nationalt anliggende. Danmark
ville næppe få meget tilbage fra EU, mens andre lande ville modtage pengene –
en ny omfordeling.
Samtidig støtter
DA
ikke yderligere udgifter i landbrugsfonden
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der har hidtil været et blokerende mindretal af medlemsstater, herunder Danmark, som ikke
har kunnet støtte forslaget. Der kan imidlertid foreligge en ny situation efter indgåelse af
aftale om EU’s budget for perioden 2014-2020 på Det Europæiske Råd den 8. februar,
hvorfor der endnu ikke tegner sig et entydigt billede af forhandlingssituationen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er som hidtil skeptisk over for forslaget,
som har karakter af konkret
naturalhjælp til socialt dårligt stillede mennesker, hvilket anses som en national opgave.
Da det imidlertid på mødet i Det Europæiske Råd den 8. februar om EU´s budget for
perioden 2014-2020 blev besluttet, at støtten til de socialt dårligst stillede vil være 2 500 mio.
EUR for perioden 2014-2020, kan det ikke udelukkes, at det hidtidige blokerende mindretal
ikke længe vil være intakt. Så længe det blokerende mindretal består, vil Danmark støtte det.
I lyset af udviklingen vil man fra dansk side under alle omstændigheder arbejde for, at
forslaget fremstår så administrativt proportionalt og enkelt som muligt, samt at graden af
egenbetaling forsøges forhøjet med henblik på at skabe et nationalt ejerskab for
foranstaltningerne under fonden.
Hertil kommer, at man fra dansk side vil arbejde for, at deltagelse i fonden gøres frivillig ad
modum deltagelse i den nuværende fødevareordning, og at ikke anvendte midler herfra
tilfalder den pågældende medlemsstats nationale allokering under socialfonden.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har modtaget grund- og nærhedsnotat om sagen den 29.november
2012.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files