Socialudvalget 2012
KOM (2012) 0633
Offentligt
1451553_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 31.10.2012
COM(2012) 633 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN
DEN 23. ÅRSRAPPORT OM STRUKTURFONDENE
GENNEMFØRELSE 2011
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451553_0002.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN
DEN 23. ÅRSRAPPORT OM STRUKTURFONDENE
GENNEMFØRELSE 2011
Denne rapport fremlægges i henhold til artikel 45, stk. 2, i forordning (EF) nr. 1260/1999 om
vedtagelse af generelle bestemmelser for strukturfondene. Den dækker de aktiviteter, der har
relation til den strukturfondstøtte, der er ydet i 2011 i forbindelse med perioden 2000-2006.
1.
I
NDLEDNING
2011 var det tolvte år, hvor strukturfondprogrammerne og –projekterne for
programmeringsperioden 2000-2006 blev gennemført. Fuldstændig gennemførelse af
2011-budgettet blev nået. Hvad angår betalingsbevillinger, blev 100,0 % af
ressourcerne i Den Europæiske Fond for Regionaludvikling (EFRU) anvendt.
Ud over gennemførelsen af strukturfondprogrammerne og – projekterne for 2000-
2006 samt forberedelsen til deres afslutning var Kommissionen også involveret i
gennemførelsen af 434 programmer (317 under Den Europæiske Fond for
Regionaludvikling (EFRU) og 117 under Den Europæiske Socialfond (ESF)
1
, der
vedrører programmeringsperioden 2007-2013.
Udvekslingen af erfaringer blev fremmet, især gennem de mellemregionale og
bymæssige netværk og konferencen "Regioner for økonomisk forandring: Skabelse
af intelligent og bæredygtig vækst i byer og regioner" den 23.-24. juni 2011. Under
denne konference blev 5 vindere af "RegioStars" 2011-ordningen offentliggjort efter
en udvælgelse blandt de 66 ansøgninger. Målet for "RegioStars"-priserne er at
identificere god praksis i forbindelse med regionaludvikling og at fremhæve
originale og nyskabende projekter, som kan være attraktive og inspirerende for andre
regioner.
Den 9. udgave af "OPEN DAYS – Europæisk uge for regioner og byer", organiseret
af Kommissionen og Regionsudvalget i fællesskab, fandt sted den 10.-13. oktober
2011. Her mødtes 5 700 lokale, regionale, nationale og europæiske beslutningstagere
og eksperter inden for regional og lokal udvikling. Denne begivenhed er en
skueplads for samarbejde, netværksarbejde og udveksling af viden og erfaringer,
hvor regionerne og byerne kan fremvise deres resultater. Det er også en oplagt
mulighed for at fremhæve synergierne mellem samhørighedspolitikken og andre EU-
politikker.
Det polske formandskab organiserede en todageskonference (19.-20. oktober 2011)
om "Igangsættelse af reformer – ESF's støtte til bedre styreformer". Støtte til gode
styreformer blev indledt i finansieringsperioden 2000-2006. Et prioriteret mål for
finansieringsperioden 2007-2013 var at styrke og gennemføre den.
Den 17. november 2011 deltog over 200 gæster fra 20 europæiske lande i den vifte af
arrangementer, der blev afholdt i forbindelse med prisen for bedste europæiske
1
Jf. meddelelse om resultaterne af forhandlingerne vedrørende strategier og programmer for
programmeringsperioden 2007-2013.
-2-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451553_0003.png
offentlige sektor (EPSA) 2011 i Maastricht under det polske formandskab. Der var
274 ansøgninger fra 32 europæiske lande og 7 fra EU's institutioner. Blandt disse
ansøgninger
kunne
EIPA
identificere
mange
gode
administrative
kapacitetsopbyggende praksisser, hvor en række af dem er medfinansieret af ESF-
støtteforanstaltninger. EPSA søger at skabe en scene, hvor Europas offentlige
institutioner kan udmærke sig og være et eksempel for resten af verden.
2.
2.1.
2.1.1.
A
NALYSE AF GENNEMFØRELSEN
Gennemførelse af budgettet
EFRU
Budgetgennemførelse
Budgetgennemførelsen i 2011 var fokuseret på afslutningen af programmerne for
perioden 2000-2006. De sidste afslutningsdokumenter blev modtaget i marts fra de
medlemsstater, der havde fået forlængelse af deres frist for støtteberettigelse. Den
samlede udnyttelsesgrad kom op på 100 % eller 1 457 mio. EUR (inkl. teknisk
bistand), som refunderes til programmer.
Kommissionen forvalter tidligere og nuværende programmeringsperioder parallelt.
Efter en langsom opstart af programmerne for 2007-2013 kom der skub i indgivelsen
af betalingsanmodninger i 2011. Denne udvikling kombineret med den
omstændighed, at de fleste programmer i perioden 2000-2006 havde nået loftet på
95 % for mellemliggende betalinger, førte til en overførsel af bevillinger fra perioden
2000-2006 til perioden 2007-2013. Dette muliggjorde 100,0 % gennemførelse af
betalingsbevillingerne til EFRU-programmer, der finansieres i begge
programmeringsperioder.
Betalinger til alle mål blev mindre end oprindelig forudset, hvilket hovedsagelig
skyldtes en overførsel af bevillinger i den samlede overførsel for at styrke
bevillingerne for 2007-2013. For mål 1 blev der udbetalt 1 205 mio. EUR i stedet for
1 838 mio. EUR og for mål 2 221 mio. EUR i stedet for 410 mio. EUR samt 16 mio.
EUR til Interreg i stedet for 108 mio. EUR.
-3-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451553_0004.png
Betalinger i 2011 vedrørende programmerne i perioden 2000-2006:
EUGFL
AT
BE
CB
CE
CY
CZ
DE
DK
EE
ES
FI
FR
GB
GR
HU
IE
IT
LT
LV
MT
NL
PL
PT
RO
SE
SI
SK
I alt:
5 254 566,66
EFRU
14 394 959,85
1 014 831,52
15 403 515,36
164 048,95
1 401 140,35
17 297 754,06
ESF
14 544 488,07
FIUF
I alt:
14 394 959,85
20 813 886,25
15 403 515,36
164 048,95
2 758 393,92
25 243 544,63
197 565 244,13
3 541 889,88
2 295 555,74
151 691 592,33
48 836 092,41
122 208 125,32
53 686 604,98
606 747 112,29
69 841 002,14
54 834 787,31
506 870 421,73
5 875 248,32
10 959 508,00
3 158 181,11
27 344 309,58
85 251 582,80
348 497 869,45
978 970,08
12 542 201,11
3 482 262,41
869 443,14
2 395 856 353,22
4 094 783,06
122 789 589,18
2 295 555,74
73 787 602,49
3 420 450,33
18 412 572,56
25 084 599,31
9 978 215,00
124 807 942,01
5 850 767,25
4 592 410,00
210 000,00
3 351 245,76
55 988 004,63
39 271 043,25
1 186 299,92
21 148 761,57
57 477 900,89
3 541 889,88
77 731 182,47
8 362 550,00
32 151 662,89
9 650 823,51
44 856 572,31
112 654 464,59
24 481,07
6 367 098,00
493 763,85
1 072 052,50
28 620 387,05
11 474 395,22
2 922 846,29
2 760 201,06
437 041 821,14
170 953,65
172 807,37
45 415 642,08
95 433 002,76
21 362 083,49
581 662 512,98
60 190 178,63
269 384 078,88
172 858,60
23 936,25
2 334 881,95
22 921 011,32
643 191,12
297 752 430,98
978 970,08
9 619 354,82
777 989,89
1 458 324 386,44
119 535,31
633 009,35
499 822 356,58
89 052,00
91 453,25
667 789,06
-4-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451553_0005.png
Afslutninger
I 2011 fortsatte behandlingen af afslutningsdokumenter modtaget i 2010. Resten af
afslutningsdokumenterne blev fremlagt af medlemsstaterne i marts 2011. Dette
skyldtes en fristforlængelse på 12 måneder, som Kommissionen havde givet, for
udgifternes støtteberettigelse for visse græske og grænseoverskridende programmer.
Ud af 379 programmer blev i alt 152 anmodninger om endelig betaling betalt ved
udgangen af 2011 til en værdi af 1 457 mio. EUR. Hertil kommer, at 138
afslutningserklæringer og 40 endelige rapporter blev analyseret i 2011.
Et forslag om afslutning blev sendt til medlemsstaterne af 33 programmer, medens
yderligere 42 afslutningsbreve var blevet sendt og nået til enighed om den 31.
december 2011. Det forberedende arbejde i 2011 har skabt et solidt grundlag for en
effektiv afslutningsproces i 2012, når de resterende programmer afsluttes.
For hele perioden 2000-2006 var der blevet betalt 124 308 mio. EUR til
medlemsstaterne pr. 31. december 2011. Dette svarer til en gennemsnitlig
udnyttelsesgrad for alle medlemsstater på 96 % af den samlede tildeling på 129 584
mio. EUR. De resterende betalinger vedrører betalinger af restbeløb ved afslutningen
af programmerne.
Uindfriede forpligtelser
Ved udgangen af 2011 udgjorde forpligtelser fra tidligere år, for hvilke der stadig var
udestående betalinger (uindfriede forpligtelser), i alt 4 856 mio. EUR til EFRU i
forhold til 6 719 mio. EUR ved udgangen af 2010. Dette udgør 3,9 % af det samlede
beløb forpligtet til EFRU. Et yderligere fald i de uindfriede forpligtelser er planlagt
med betalingen af de endelige saldi i 2012 og 2013.
2.1.2.
ESF
I perioden 2000-2006 er der 239 operationelle ESF-programmer, der skal afsluttes.
Afslutningsdokumenter for alle 239 programmer blev fremlagt rettidigt og kan
antages. Indtil nu er 212 afslutningserklæringer og 214 endelige rapporter blevet
accepteret. 84 afslutningssager er blevet gennemført, hvilket giver et samlet beløb på
445 mio. EUR.
Forbruget af betalingsbevillinger i 2011 nåede op på 437 mio. EUR.
De samlede udestående forpligtelsesbevillinger (uindfriede forpligtelser) ved
udgangen af 2011 beløb sig til 2 367 mio. EUR (sammenlignet med 3 004 mio. EUR
i 2010). Dette udgør 3,46 % af de samlede bevillinger for perioden 2000-2006.
Ved udgangen af 2011 er der for hele perioden blevet udbetalt 64 492 mia. EUR til
medlemsstaterne. Dette svarer til en udnyttelsesgrad for alle medlemsstater på
94,09 % af den samlede tildeling på 68 600 mio. EUR.
Baseret på resultaterne af afslutningsanalyseprocessen blev der udført målrettede
afsluttende revisioner i 2011 af afslutningserklæringer for de mest risikofyldte
-5-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
programmer for yderligere at sikre, at de tilbageværende risici ikke oversteg
væsentlighedstærsklen.
2.1.3.
EUGFL,
Det
samlede
beløb,
der
blev
udbetalt
i
2011
til
EUGFL-
udviklingssektionsprogrammer, var på 499,68 mio. EUR, heraf 8,8 mio. EUR betalt
med de formålsbestemte indtægter. Endelig blev 90,2 % af de disponible bevillinger i
2011 benyttet til betalinger.
Gennemførelsen af programmerne for 2000-2006 blev opfyldt inden 2011. I 2011
modtog Kommissionen afslutningsdokumenterne for de resterende fire programmer
(afslutningsdokumenterne for de 148 ud af 152 landdistriktsprogrammer var allerede
blevet modtaget i 2010) og arbejdede intensivt med afslutning af programmerne. Ud
over de 19 allerede afsluttede programmer i 2010 afsluttede Kommissionen
yderligere 75 programmer i 2011. Hertil kommer, at den endelige saldo blev
foreslået for 88 programmer, hvoraf et delvist beløb blev udbetalt til 13 programmer.
EUGFL-udviklingssektionens uindfriede forpligtelser beløb sig ved udgangen af
2011 til 632,3 mio. EUR svarende til 2,9 % af hele tildelingen for 2000-2006.
Beløbet er 551 mio. EUR lavere end de 1 183,3 mio. EUR i uindfriede forpligtelser
ved udgangen af 2010.
2.1.4.
FIUF
Den samlede udnyttelsesgrad for betalingsbevillinger var på 29,03 %, hvor 0,7 mio.
EUR blev udbetalt til medlemsstaterne.
Med hensyn til gennemførelsesprocenten for betalingsbevillingerne blev der udbetalt
0,5 mio. EUR til mål 1, og 0,2 mio. EUR blev udbetalt i forbindelse med andre
områder end mål 1.
De samlede uindfriede forpligtelser for FIUF ved udgangen af 2011 nåede op på
295,7 mio. EUR (i forhold til 296,44 mio. EUR i 2010). Dette udgør 7,4 % af de
samlede forpligtelser for perioden 2000-2006.
For hele perioden er der ved udgangen af 2011 blevet udbetalt 3 640 mio. EUR til
medlemsstaterne. Dette svarer til en udnyttelsesgrad for alle medlemsstater på
92,5 % af den samlede tildeling på 3 935 mio. EUR.
-6-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
3.1.
S
AMMENHÆNG OG KOORDINERING
Overensstemmelse med andre EU-politikker
I tidligere rapporter redegøres der for relevante udviklingstendenser, når det gælder
om at sikre overensstemmelse mellem samhørighedspolitikken og de øvrige EU-
politikkers indsatsområder såsom konkurrencepolitik, det indre marked, miljø,
transport og ligestilling mellem mænd og kvinder. Der var ingen specifikke
ændringer i kravene eller forventningerne til forvaltningsmyndighederne, da
programmerne for perioden 2000-2006 befandt sig i afslutningsfasen.
3.2.
3.2.1.
Koordinering af instrumenter
Strukturfondene og Samhørighedsfonden
I 2000-2006 modtog alle 25 medlemsstater strukturfondsstøtte, mens 13
medlemsstater også modtog støtte fra Samhørighedsfonden, som gives til mindre
velstillede lande. Programmeringen og gennemførelsen af strukturfondene (især
EFRU) er blevet nøje koordineret, også i forhold til Samhørighedsfonden for at
undgå overlapning af projektstøtte.
3.2.2.
Strukturfondene og Den Europæiske Investeringsbank (EIB) og Den Europæiske
Investeringsfond (EIF)
I perioden 2000-2006 udbyggede Kommissionen, EIB og EIF deres samarbejde ved
at iværksætte tre initiativer, Jaspers, Jeremie og Jessica. De nærmere enkeltheder i
dette samarbejde blev præciseret i tidligere rapporter. Da gennemførelsen af
foranstaltningerne i perioden 2000-2006 befandt sig i afslutningsfasen i 2010, er der
intet nyt at berette.
4.
E
VALUERINGER
I 2011 fortsatte Kommissionen med at udarbejde evalueringer til støtte for
beslutningstagningen i forbindelse med strukturfondenes spørgsmål. Men de fleste
evalueringer vedrørende perioden 2000-2006 blev afsluttet i 2010.
EFRU
Evalueringer iværksat i 2011 og under gennemførelse:
-
En undersøgelse om evaluering af
innovationsaktiviteter
for at
bestemme den nyeste innovationsevaluering i medlemsstaterne,
analysere fordele og begrænsninger ved tilgængelige metoder til
vurdering af forskellige innovationsaktiviteter, gennemføre en række
casestudier om kvalitetsevalueringer og lave udkast til retningslinjer
for forvaltningsmyndigheder til støtte i deres evalueringssaktiviteter.
At yde metodevejledning til medlemsstaterne vil fortsat være en vigtig opgave for
Kommissionen. I denne henseende vil det interaktive onlineredskab til evaluering af
-7-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451553_0008.png
den samfundsøkonomiske udvikling, Evalsed, løbende blive opdateret, bl.a. med et
nyt afsnit om
teoribaseret evaluering,
der i øjeblikket forberedes.
ESF
To evalueringer, som allerede var i gang i 2011, blev færdiggjort i 2012. Den første
vurderede, om den økonomiske krise havde haft indvirkning på ESF-tilskuddet. Den
anden analyserede effektiviteten af ESF-udgifter til livslange læringsaktiviteter. Men
ingen af disse to evalueringer vedrører perioden 2000-2006.
EUGFL
Den efterfølgende evaluering af programmer til udvikling af landdistrikter i perioden
2000-2006, varede i hele 2011 og blev afsluttet i første kvartal af 2012. Evalueringen
konkluderede, at fleksibilitet i tilpasning af de forskellige situationer i hele EU
sammen med klart definerede mål og passende kriterier for støtteberettigelse og
udvælgelse for at fastholde fokus på målene, er nøglen til succes for politik inden for
landdistriktsudvikling. Et forsætligt fokus på synergi og komplementaritet mellem
foranstaltningerne forbedrede politikkens effektivitet. Alt i alt skabte og/eller
bevarede politikken beskæftigelse i landdistrikterne, understøttede landbefolkningens
indtjening, bidrog til bevaring og forbedring af miljøet i landdistrikterne og
biodiversiteten og bidrog til bedre livskvalitet og bæredygtighed for landdistrikterne.
5.
K
ONTROL
Der findes nærmere oplysninger om kontrolresultaterne i de pågældende
generaldirektoraters årlige aktivitetsrapporter
2
.
5.1.
EFRU
Sikkerhed i EFRU-programmerne i perioden 2000-2006 er blevet gradvist opbygget i
årenes løb. Med hensyn til dækning udgør programmerne revideret af revisorerne fra
GD for Regionalpolitik 43 % af de nationale og regionale programmer med hensyn
til antal og 76 % af det planlagte EFRU-bidrag. Vedrørende Interreg blev en særskilt
revisionsundersøgelse indledt i 2006 afsluttet i 2009-2010 for de 23 undersøgte
programmer, der tegnede sig for 54 % af det forpligtede beløb.
Som forberedelse til afslutningen blev en omfattende forberedende undersøgelse
udført i 2007 og fremefter for at undersøge afslutningsorganerne. Formålet var at
kontrollere den sikkerhed, der kan bringes ind i det afslutningsarbejde, som
afslutningserklæringerne bygger på;, med andre ord at kontrollere medlemsstaternes
forberedelser til projektafslutning og kortlægge og afbøde de dermed forbundne
risici. Formålet var at afgøre, om de nationale organers revisionsarbejde kan benyttes
som en vigtig kilde til sikkerhed i den resterende programmeringsperiode, og om
afslutningserklæringerne vil blive baseret på tilstrækkeligt revisionsarbejde, hvilket
giver en pålidelig kilde til sikkerhed ved programmets afslutning. De 42 revisioner,
der blev foretaget i denne undersøgelse sammen med revisionsbesøg udført i
afslutningsorganet som en del af regelmæssige systemrevisioner, der startede i 2004,
2
Offentliggjort på: http://ec.europa.eu/atwork/synthesis/aar/index_en.htm.
-8-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
har gjort det muligt at dække afslutningsorganer med ansvar for ca. 85 % af det
aftalte beløb for programmerne for 2000-2006 i slutningen af 2010.
I betragtning af det betydelige revisionsarbejde, der er gennemført af GD for
Regionalpolitik om programmerne for 2000-2006 i de foregående år, og det høje
niveau for dækning opnået fra dette revisionsarbejde, har GD'et fokuseret på to typer
revisionsarbejde ved programafslutningen:
1) kontrol på stedet af en stikprøve af programmerne gennem en fælles undersøgelse
sammen med GD for Beskæftigelse, Sociale Anliggender, Arbejdsmarkedsforhold og
Inklusion, GD for Landbrug og Udvikling af Landdistrikter og GD for Maritime
Anliggender og Fiskeri i afslutning af strukturfondsinterventionerne i perioden 2000-
2006 i EU-25. Den revisionsplan (EPM), der er udviklet i 2009 omfatter to
foranstaltninger:
i) revisionsarbejde på stedet for at revidere de kvalitative og kvantitative aspekter af
det nationale revisionsarbejde, der understøtter afslutningserklæringer udstedt af
afslutningsorganerne, herunder gentagelse af en stikprøve på 8-10 filer, og
ii) revisionsarbejde for at vurdere, om erklæringen og den ledsagende rapport er
acceptabel (som ovenfor).
I 2010 og 2011 gennemførte GD for Regionalpolitik 21 kontrolbesøg på stedet under
navnet "EPM-afslutning af strukturfondinterventionerne 2000-2006 i EU-25" i syv
medlemsstater (CZ, DE, ES, IT, IE, UK, SK), herunder visse Interreg-programmer,
som dækker 39 programmer helt eller delvis.
Disse afsluttende kontrolbesøg har gjort det muligt for GD for Regionalpolitik at
rette op på særlige risici ved afslutningen (f.eks. retrospektive projekter, offentlige
indkøb, behandling af uregelmæssigheder, beregning af fejlprocent) og at kunne
afslutte analysen af afslutningserklæringer, i nogle tilfælde ved at foreslå finansielle
korrektioner for at tage højde for systemsvagheder, der ikke er behandlet
tilstrækkeligt eller upålidelige indberettede fejlprocenter i afslutningserklæringer.
2) analyse af afslutningserklæringer: Revisionsdirektoratet under GD for
Regionalpolitik har behandlet samtlige 379 afslutningserklæringer forelagt ved
programmets afslutning, i overensstemmelse med de interne procedurer, som GD for
Regionalpolitik i 2009 vedtog for at kunne bestemme gyldigheden af den endelige
betalingsanmodning. Dette arbejde blev primært udført i andet halvår af 2010 og
2011, og fra midten af april 2012 var alle 379 afslutningserklæringer blevet vurderet.
I alt er 336 (89 %) afslutningserklæringer blevet accepteret. Hvad angår de
resterende 43 (11 %) afslutningserklæringer, har GD for Regionalpolitik afsluttet sin
indledende analyse og har anmodet om supplerende revisionsarbejde eller yderligere
oplysninger fra den pågældende medlemsstat.
De 336 accepterede afslutningserklæringer vedrører 15 medlemsstater (AT, DK, EL,
FI, FR, HU, CY, LV, LX, MT, NL, PL, SE, SK, SL). De 43 afslutningserklæringer,
der endnu ikke er afsluttede, vedrører 11 italienske programmer, 8 spanske, 5 irske, 4
tjekkiske, 3 portugisiske, tre belgiske, 5 Interreg-programmer og et program for hhv.
Estland, Tyskland, Litauen og Det Forenede Kongerige.
-9-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Afslutningserklæringerne
klassificerede
deres
revisionserklæringer
i
overensstemmelse med retningslinjerne for afslutning af programmer som: uden
forbehold (84 % tilfælde), med forbehold (16 % tilfælde, der dækker 4 % af
mellemliggende betalinger), og ingen erklæring i 3 sager. Ingen negative erklæringer
eller forbehold blev udtrykt for nogen programmer. Som følge af GD for
Regionalpolitiks undersøgelse af afslutningserklæringer har GD'et stillet forslag om
finansielle korrektioner til et beløb på over 1,3 mia. EUR i sine konklusioner af 147
afslutningserklæringer. Det er endvidere sandsynligt at yderligere finansielle
korrektioner vil blive foreslået i nogle af de tilfælde, hvor supplerende revisioner
eller undersøgelser endnu ikke er afsluttet.
5.2.
ESF
I 2011 fortsatte revisorerne gennemgangen af afslutningserklæringer forelagt ved
programmets afslutning for de programmer, for hvilke fristen for fremlæggelse af
afslutningsdokumenter var blevet forlænget til 2011. Dette inkluderede også
opfølgning af anmodninger om yderligere oplysninger.
Med udgangspunkt i resultaterne af afslutningsanalyseprocessen blev der udført 6
målrettede afsluttende revisioner i 2011, og 8 er planlagt til 2012 på
afslutningserklæringer for højrisikobetonede programmer for at kunne levere
yderligere sikkerhed for, at restrisikoen ikke overstiger væsentlighedstærsklen. I
enkelte tilfælde har denne procedure førte til fastlæggelse af reviderede finansielle
korrektioner. I alle tilfælde var afhjælpende procedurer blevet indledt.
For perioden 2000-2006 blev der besluttet finansielle korrektioner i 2011 for et beløb
på 8,6 mio. EUR, hvoraf 8,1 mio. EUR allerede er blevet gennemført. Desuden er
10,9 mio. EUR besluttet i de foregående år blevet gennemført i 2011.
5.3.
EUGFL
Ved udgangen af 2011 var i alt 110 af de 152 programmer genstand for revision
(72,4 %), hvilket dækker 21,8 mia. EUR (96,9 %) af de samlede
forpligtelsesbevillinger. I alt var 46 programmer genstand for en opfølgende revision.
Senest den 31. december 2011 blev undersøgelsen af afslutningserklæringer indgivet
af medlemsstaterne afsluttet med hensyn til 146 programmer, svarende til 96,1 % af
antallet af programmer.,
5.4.
FIUF
FIUF er ved at blive afsluttet, og der blev ikke truffet nogen nye revisioner af FIUF i
2011. Siden starten af programmeringsperioden 2000-2006 har GD for Maritime
Anliggender og Fiskeri udført i alt 58 kontrolbesøg, der omfatter alle dets
programmer, som finansieres via én fond (18 programmer, der tegner sig for et
oprindeligt budgetbidrag på 3 608,73 mio. EUR – 87,4 % af det samlede budget for
2000-2006), samt 18 programmer, der finansieres via flere fonde, og som tegner sig
for et bidrag på 374,58 mio. EUR – 9,2 % af det samlede oprindelige budget for
2000-2006. I alt har revisionerne foretaget af GD for Maritime Anliggender og
Fiskeri omfattet programmer svarende til 96,6 % af de samlede oprindelige FIUF-
bidrag for 2000-2006. For de resterende programmer opnås der sikkerhed gennem
- 10 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451553_0011.png
andre generaldirektoraters revisionsarbejde i forbindelse med strukturfondene
og/eller gennem nationale revisioner.
For 47 afslutningserklæringer er den første analyse afsluttet. For de resterende 13 er
analysen stadig i gang. Af de 47 gennemgåede sager blev16 erklæringer accepteret.
Medlemsstaterne blev anmodet om at levere yderligere præciseringer for de
resterende 31 afslutningserklæringer, som var "afbrudt": GD for Maritime
Anliggender og Fiskeri har modtaget 27 svar indtil videre og har undersøgt 14 af
dem. Der er således 27 afslutningserklæringer (14 i første analysefase, 13 i fasen
efter afbrydelse), som stadig er under behandling.
5.5.
OLAF
I 2011 gennemførte OLAF 29 kontrolbesøg i medlemsstaterne i forbindelse med
foranstaltninger, der var medfinansieret af strukturfondene. Under disse kontrolbesøg
blev der foretaget kontrol på stedet
3
over for 57 erhvervsdrivende og 18 andre former
for kontrol blev udført for at indsamle oplysninger eller bistå enten nationale
myndigheder eller retsmyndigheder. Ligesom i det foregående år var de typiske
problemer, der blev konstateret af OLAF i løbet af 2011, bl.a. falske erklæringer,
falske fakturaer og manglende overholdelse af reglerne om offentlige udbud samt
nærmere angivne tilfælde af interessekonflikter i visse udbudsprocedurer.
I overensstemmelse med forordning (EF) nr. 1681/94
4
2, med senere ændringer
5
, og
forordning (EF) nr. 1828/2006
6
, med senere ændringer
7
, indberettede
medlemsstaterne i 2011 ca. 3 816
8
sager med uregelmæssigheder til Kommissionen
vedrørende 1 177 mia. EUR i forbindelse med medfinansierede foranstaltninger i
programmeringsperioderne 1994-99, 2000-2006 og 2007-2013
9
.
6.
6.1.
U
DVALG OG KOMITÉER
,
DER BISTÅR
K
OMMISSIONEN
Koordinationsudvalget for Fondene (COCOF),
Den eneste COCOF-aktivitet i 2011 vedrørende gennemførelsen af perioden 2000-
2006 var en præsentation af en analyse af afslutningsproceduren for programmerne
for 2000-2006.
6.2.
ESF-udvalget
I 2011 var der tre plenarmøder og fem møder i den tekniske arbejdsgruppe. Den
tekniske arbejdsgruppe gennemgik fremskridtet for afslutningsprocessen af
programmerne for perioden 2000-2006 ved alle gruppens møder i 2011, og der blev
givet en detaljeret redegørelse for erfaringerne fra afslutningsproceduren.
3
4
5
6
7
8
9
Forordning (EF) nr. 2185/1996, EFT L 292 af 15.10.1996, s. 2.
EFT L 178 af 12.7.1994, s. 43.
Forordning (EF) nr. 2035/2005, EUT L 328 af 15.12.2005, s. 8. 8
EUT L 371 af 27.12.2006, s. 1.
Forordning (EF) nr. 846/2009, EUT L 250 af 23.9.2009, s. 1.
2010: I 2010 blev der indberettet 6 910 sager. Det samlede beløb for disse indberetninger var på 11 546
mia. EUR.
Se Kommissionens rapport om beskyttelse af EU's finansielle interesser (COM(2012) 408 final)
- 11 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.3.
Komitéen for Landbrugsstrukturerne og Udviklingen af Landdistrikterne
(STAR)
GD AGRI
STAR-komitéen mødtes to gange i 2011 for at informere om finansbehandlingen af
udgifter, der finansieres af EUGFL-udviklingssektionen i visse tilfælde af
uregelmæssigheder. Udvalgets udtalelse var ikke nødvendig.
6.4.
Komitéen for Fiskeri- og Akvakulturstrukturer (CSFA)
GD FOR MARITIME ANLIGGENDER OG FISKERI
Komitéen for Fiskeri- og Akvakulturstrukturer (CSFA) mødtes to gange i 2011. Det
vigtigste punkt, der blev drøftet på møderne, var afslutningen af FIUF.
- 12 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451553_0013.png
7.
Liste over store projekter, hvortil der er ydet støtte via fondene (perioden 2000-2006)
TITEL
Megabanenmarkt Amsterdam
Circumvalación de Las Palmas - Fase II et Fase III
Autovía: Albacete-Murcia-Tramo: Albacete-Venta del Olivo
Proyecto de la presa de la Brena II
Desaladora de Aqua Marina de Carbonera
Autovía A-49: Sevilla-Frontera portuguesa. Tramo: San Juan del Puerto-Enlace de Lepe
Port 2000 Le Havre
Route Nationale 106 (Languedoc-Roussillon)
Grand Projet ATMEL
Terminal de Regasificação de Gás Natural Liquefeito
Armazenagem subterrânea de gás natural no Carriço-Pombal
Linha do Douro - Remodelação do troço Cête-Caíde
IC 10 - Ponte sobre o Tejo em Santarém e acessos imediatos
Ausbau der Schienenstrecke Berlin - Frankfurt/Oder - Grenze Deutschland/Polen
Neubau der Bundesautobahn A 17 von Dresden (B 173) - Tschechische Republik
Neu- und Ausbau der A 113, B 96 und B 96a
Neubau der Bundesstrasse B 6n in den Abschnitten Wernigerode-Blankenburg und Quedlinburg-Bernburg
Neubau der Bundesautobahn A71 AD Oberrolingen (A 38) - AS Erfurt-Bindersleben
Design und Kulturstandort Zollverein
Propylen Pipeline
Gran Telescopio de Canarias
Ampliación de la Darsena de Escombreras en Cartagena
Ampliación del Puerto de Castellon
Autovía Ruta de la plata. CN-630-Construccion del tramo del Enlace de Gerena-Enlace de Camas
Autovía Ciudad Real-Atalaya de Canavate- Tramo: Enlace de Miguelturra - Enlace de Daimiel
Autovía de Castilla-La Mancha - Tramo: Abia de la Obispalia y Cuenca
Ampliación del Puerto de Ferrol (Puerto exterior)
- 13 -
CCI_MP
1999NL053PR0
2001ES161PR00
2001ES161PR00
2001ES161PR00
2001ES161PR00
2001ES161PR00
2001FR162PR00
2001FR162PR00
2001FR162PR00
2001PT161PR00
2001PT161PR00
2001PT161PR00
2001PT161PR00
2002DE161PR0
2002DE161PR0
2002DE161PR0
2002DE161PR0
2002DE161PR0
2002DE162PR0
2002DE162PR0
2002ES161PR00
2002ES161PR00
2002ES161PR00
2002ES161PR00
2002ES161PR00
2002ES161PR00
2002ES161PR00
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2002ES161PR00
2002ES161PR00
2002ES161PR01
2002ES161PR01
2002ES161PR01
2002ES161PR01
2002ES161PR01
2002ES161PR01
2002ES161PR01
2002ES161PR01
2002ES161PR01
2002ES161PR02
2002ES161PR02
2002ES161PR02
2002ES161PR02
2002ES161PR02
2002ES161PR02
2002ES161PR02
2002ES161PR02
2002ES161PR02
2002ES161PR02
2002FR161PR00
2002FR162PR00
2002FR162PR00
2002FR162PR00
2002FR162PR00
2002FR162PR00
2002IE161PR00
2002IE161PR00
2002IE161PR00
2002IE161PR00
Autovía A-381: Tramo: Jerez - Los Barrios, Provincia de Cadiz
Autovía de la Plata CN-630 de Gijón a Sevilla. Tramo: Plasencia (Sur) - Canaveral (Este)
Presa del Arenoso
Autovía A-92 Sur, Guadix-Almeria. Tramo: Hueneja-Interseccion N-340
Línea de alta velocidad entre Córdoba y Málaga
Autovía de Castilla. Tramo Martin de Yeltes-Ciudad Rodrigo
Planta de regasificación de gas natural licuado en la Isla de Gran Canaria
Impulsión de la IDAM de Carboneras
Glapilk, A.I.E.
Asturiana de Zinc, S.A.
Conexión Almanzora-Poniente Almenriense. Fase I: Tramo venta del podre Nijar en Almería
Autopista Santiago de Compostela-Ourense. Tramo: Santiago-Alto de Santo Domingo
Autovía del Cantábrico - Carretera Nacional 632, de Ribadesella a Luarca. Tramo: Grases (Villaviciosa) -
Delphi Automotive System España, S.A.
Construcción del nuevo Hospital General Universitario de Murcia
Autovía del Cantábrico. Carretra Nacional 632, de Ribadesella a Luarca. Tramo: Soto del Barco-Muros de
Conducción Jucar-Vinalopo
Autovía Alacant-Alcoit y Villena Ibi. Tramo: Rambla de Rambuchar-Catalla)
Maspalomas Resort S.L.
Dupont Ibérica, S.L.
Autovía de la Plata. Tramo: Valverde de la Virgen-Ardon
Déviation de Sainte-Marie (Ile de la Réunion)
Cap 'Découverte
Grande Halle d'Auvergne
ATMEL ROUSSET (Bouches du Rhône) Phase 3
Pikington-Glass France à Seingbouse
Tunnel du Lioran
Purchase of diesel railcars
N 8 Watergrasshill by-pass
N11 Rathnew-Ashford by-pass
N18 Hurlers cross by-pass
- 14 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2002IE161PR00
2003DE161PR0
2003ES161PR00
2003ES161PR00
2003ES161PR00
2003ES161PR00
2003ES161PR00
2003FR161PR00
2003FR162PR00
2003FR162PR00
2003FR162PR00
2003FR162PR00
2004IT161PR00
2005ES161PR00
N22 Ballincollig by-pass
AMD Piesteritz
Nueva carretera de acceso al Puerto de Castellón
Fibras del Noreste S.A.
Biotenol Galicia S.A.
Autovía del Mediterráneo CN-240. Tramo: Nerja-Almuñécar
Autovía del Cantábrico. Carretera Nacional 632, de Ribadesella a Luarca. Tramo: Vegarrozadas-Soto del
SEVELNORD
Lenglet
Éléctrification des lignes vosgiennes
Plate-forme multimodale Dourges 2ème phase
RCEA Limousin
IVECO-Ristrutturazione stabilimento di Foggia e nuovo Lab. di Ricerca
FIBRAS DEL NOROESTE
- 15 -