Europaudvalget 2012-13
KOM (2012) 0721 Bilag 2
Offentligt
1239270_0001.png
SUPPLERENDE GRUND- OG
NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til direktiv om tilgængeligheden af offentlige organers webste-
der
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 3. december 2012 offentliggjort forslag til di-
rektiv om tilgængeligheden af offentlige organers websteder. Formålet med di-
rektivforslaget er at støtte medlemsstaterne i gennemførelsen af deres nationa-
le forpligtelser om webtilgængelighed og deres forpligtelser i medfør af FN’s
konvention om rettigheder for personer med handicap, for så vidt angår of-
fentlige organers websteder. Direktivforslaget har videre til formål, gennem
harmonisering af tilgængelighedskravene på europæisk niveau, at føre til bed-
re markedsforhold, flere arbejdspladser, billigere webtilgængelighed og flere
tilgængelige websteder.
De centrale tiltag er krav om, at de enkelte medlemsstater:
træffer nødvendige foranstaltninger for at sikre, at minimum 12 kon-
krete typer af offentlige organers websteder er tilgængelige, jf. euro-
pæiske standarder på området senest pr. 31. december 2015,
træffer foranstaltninger for at fremme anvendelsen af kravene om web-
tilgængelighed på alle andre offentlige organers websteder,
løbende overvågning af de berørte websteders overensstemmelse med
tilgængelighedskravene, og årlig afrapportering om resultaterne heraf,
samt om øvrige foranstaltninger angående tilgængeligheden af offent-
lige organers websteder.
2. Baggrund
Forslaget til direktivet om tilgængeligheden af offentlige organers websteder
er baseret på TEUF artikel 114 om harmonisering af medlemsstaternes lovgiv-
ninger vedrørende det indre markeds funktion og den frie bevægelighed for
tjenesteydelser.
Forslaget skal vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet efter den almindelige
lovgivningsprocedure, jf. traktatens artikel 294. Rådet træffer afgørelse med
kvalificeret flertal.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1239270_0002.png
2/7
Baggrunden for forslaget er, at Europa-Kommisionen i en årrække har haft
som mål, at offentlige organers websteder skal overholde relevante interna-
tionale standarder for webtilgængelighed. Således har Kommissionen senest
eksplicit opfordret hertil i bl.a. handlingsplanen for e-forvaltning 2011-2015
(KOM(2010) 743), samt i Kommissionens digitale dagsorden for Europa
(KOM(2010) 245), hvor 2015 blev anført som konkret mål for, hvornår den
offentlige sektors websteder bør være tilgængelige.
Tidligere har medlemsstaterne, bl.a. i ministerdeklarationen om e-inklusion,
vedtaget i Riga den 11. juni 2006, ligeledes sat mål for tilgængeligheden af of-
fentlige hjemmesider. Målsætningerne er imidlertid ikke blevet realiseret i no-
gen medlemslande. Mens adskillige medlemslande har indført krav om web-
tilgængelighed, henviser disse, på trods af en veletableret international stan-
dard på området, ofte til forskellige versioner og overholdelsesniveauer.
Der er således opstået en situation, hvor tidligere målsætninger ikke er blevet
realiseret, samt hvor markedet for tilgængelige webløsninger i Europa er ble-
vet fragmenteret som følge af uharmoniserede regler og standarder på områ-
det.
3. Formål og indhold
Webtilgængelighed har at gøre med de principper og teknikker, man skal
tage højde for, når man udvikler websteder, for at gøre indhold tilgængeligt
for alle brugere, særligt brugere med handicap.
Ved at ratificere De Forenede Nationers konvention om rettigheder for
personer med handicap har flertallet af medlemsstaterne og Unionen ved
konventionens indgåelse forpligtet sig til at sikre, at personer med
funktionsnedsættelser på lige fod med andre har adgang til bl.a.
informations- og kommunikationsteknologi, og til at træffe passende
foranstaltninger til at fremme adgangen for personer med
funktionsnedsættelser til nye informations- og kommunikationsteknologier
og systemer, herunder internettet.
Det internationale webkonsortium W3C offentliggjorde i 2008 anden
udgave af den internationale de facto standard på området, Web Content
Accessibility Guidelines (WCAG), og denne blev i november 2012 vedtaget
af den internationale standardiseringsorganisation ISO som standard
ISO/IEC 40500:2012.
Der er i dag implementeret forskellige nationale tiltag på
webtilgængelighedsområdet i 21 ud af de 27 medlemslande i EU. På trods af
tilstedeværelsen af en etableret international standard er der imidlertid
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/7
meget forskellig praksis på tværs af medlemslandene, herunder anvendelse
af forskellige udgaver af den etablerede standard, eller i form af alternative
retningslinjer defineret på nationalt niveau.
Kommissionen lægger i begrundelsen for direktivforslaget således vægt på,
at den fragmenterede tilgang på tværs af medlemslandene bl.a. hæmmer
konkurrencen på markedet for udvikling af tilgængelige løsninger. Det gør
situationen for myndigheder og erhvervsaktører usikker, når der fx skal
udvikles grænseoverskridende ydelser.
Med direktivforslaget vil Kommissionen derfor sikre en indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser
vedrørende tilgængeligheden af offentlige organers websteder for alle
brugere, særligt brugere med funktionsnedsættelser. Konkret vil
Kommissionen stille krav om, at 12 typer af offentlige organers websteder
gøres tilgængelige, jf. europæiske standarder på området senest pr. 31.
december 2015. De 12 typer er at opfatte som en minimumsliste, som de
enkelte medlemslande opfordres til at udvide med flere websteder på
nationalt plan.
De 12 typer af websteder, som Kommissionen foreslår at gøre obligatorisk
tilgængelige, er følgende, som for størstedelens vedkommende er at betragte
som selvbetjeningsløsninger, hvor borgeren kan betjene sig selv i kontakten
med den offentlige sektor:
1)
2)
3)
Indkomstskat: Selvangivelse og årsopgørelse.
Arbejdsformidlingskontorers jobsøgningstjenester.
Socialsikringsydelser: Arbejdsløshedsunderstøttelse, børnepenge,
udgifter til lægebehandling og medicin (godtgørelse eller direkte
betaling) og uddannelsesstøtte.
Personlige dokumenter: Rejsepas og kørekort.
Indregistrering af køretøjer.
Ansøgning om byggetilladelse.
Politianmeldelse, fx af tyveri.
Offentlige biblioteker, f.eks. kataloger og søgeværktøjer.
Anmodning om og levering af fødsels- og vielsesattester.
Tilmelding til universiteter og højere læreanstalter.
Anmeldelse af flytning.
Sundhedsrelaterede ydelser: Interaktiv rådgivning om, hvilke
tjenester der tilbydes, onlinetjenester for patienter og aftaler.
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1239270_0004.png
4/7
Som opfølgning på dette vil Kommissionen forpligte medlemsstaterne til lø-
bende at overvåge tilgængeligheden af de berørte websteder og årligt afrappor-
tere til Kommissionen. Det besluttes på nationalt niveau, hvilken myndighed,
der varetager denne opgave. Kommissionen bemyndiges til ved gennemførel-
sesretsakter at fastlægge fremgangsmåden for overvågning af de berørte web-
steders overensstemmelse med kravene om webtilgængelighed, og ligeledes til
at fastlægge ordningerne om medlemsstaternes rapportering til Kommissionen.
Endelig forpligtes medlemslandene med direktivforslaget til at træffe foran-
staltninger for at fremme anvendelsen af tilgængelighedskravene på andre of-
fentlige websteder end de, som berøres direkte af forslaget.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har vurderet, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Det er Kommissionens opfattelse, at nationale tiltag ikke i tilstrækkelig grad
kan sikre en indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes foranstaltninger og
en harmoniseret tilgang. Ifølge Kommissionen skaber forskelle i
medlemsstaternes fremgangsmåder begrænsninger og lægger byrder på de
virksomheder, der forsøger at interagere på tværs af grænserne. Dette
begrænser mulighederne for udvikling af et modent, offentligt marked for
webtilgængelighedsprodukter og tjenesteydelser, og det kan hindre
bevægeligheden for borgere, der anvender kompenserende teknologier.
Regeringen er umiddelbart enig med Kommissionen i, at der er behov for en
harmoniseret tilgang.
6. Gældende dansk ret
Det er anført i bemærkningerne til Lov om ændring af lov om Det Centrale
Personregister, lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge, lov
om folkeskolen og sundhedsloven (Lov nr. 558 af 18. juni, 2012), at bl.a. fæl-
lesoffentlige standarder for it-løsninger, herunder tilgængelighedsstandarden
WCAG, skal overholdes på de tekniske løsninger, som berøres af loven. Dette
omfatter enkelte af de løsningstyper, som er nævnt i direktivforslaget.
WCAG blev vedtaget som en af de fællesoffentlige standarder for it-
løsninger i forbindelse med aftale om anvendelse af åbne standarder i det
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1239270_0005.png
5/7
offentlige, som blev indgået mellem regeringen, Danske Regioner og KL i
oktober 2007, med ikrafttræden den 1. januar 2008. Denne aftale forplig-
ter således i princippet også myndigheder, som ikke er omfattet af Lov nr.
558 af 18. juni, 2012 eller af lignende love.
7. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget forventes at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes at kunne påføre enkelte offentlige institutioner udgifter
til tilpasning af løsninger, som ikke hidtil har været omfattet af aftalen om
obligatoriske, åbne standarder i den offentlige sektor. Det endelige udgifts-
niveau afhænger af flere faktorer, herunder de eksisterende løsningers til-
gængelighedsniveau og muligheden for at foretage tilpasninger som led i
planlagt ny- eller videreudvikling. Implementeres tilgængeligheden som led
i en ordinær udskiftningsproces, vil udgifterne til at sikre tilgængeligheden
erfaringsmæssigt være meget begrænsede. De samlede udgifter til teknisk
tilpasning på tværs af myndigheder og institutioner estimeres på den bag-
grund til at ligge i størrelsesordenen 50.000 – 500.000 kr. i engangsudgifter.
Estimatet forudsætter, at direktivets anvendelsesområde fortolkes såle-
des, at det i udgangspunktet er tilstrækkeligt, at der eksisterer tilgæn-
gelige løsninger på alle de forpligtede områder, men at ikke alle løsnin-
ger på det et område forpligtes til at overholde kravene. Det forudsæt-
ter ligeledes, at den europæiske standard der skal overholdes, og som
pt. ikke er endelig vedtaget i standardiseringsorganisationerne, på det
tekniske område er identisk med den eksisterende WCAG-standard
(ISO/IEC 40500:2012). Der er en bred forventning om at sidstnævnte
vil være tilfældet, og dette vurderes derfor ikke at være et reelt
usikkerhedsmoment.
Kommissionen har i sin konsekvensvurdering af direktivforslaget estimeret,
at de økonomiske gevinster ved at gøre de offentlige løsninger fuldt tilgæn-
gelige vil overstige udgifterne hertil indenfor et år.
Udgifter til central monitorering og afrapportering til Kommissionen af-
hænger af de endelige retningslinjer herfor, men forventes på baggrund af
tidligere stikprøver og tekniske analyser, samt med henvisning til Kommis-
sionens konsekvensvurdering, at ligge i størrelsesordenen 100.000-200.000
kr. årligt, henset til det relativt overskuelige antal af websteder, der berøres
af forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1239270_0006.png
6/7
Økonomiske merudgifter afholdes jf. gældende budgetvejledning indenfor
relevante myndigheders eksisterende ramme.
8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Direktivforslaget antages af Kommissionen at kunne stimulere konkurrencen
for udbydere af webtilgængelighed, hvilket muligvis kan have en begrænset,
positiv effekt for branchen.
9. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervslivet.
10. Høring
Forslaget har været sendt i høring i Specialudvalget for Konkurrence-
evne-, Vækst- og Forbrugerforhold med frist for bemærkninger den 7.
januar 2013. Der er modtaget høringssvar fra Danske Handicaporgani-
sation og IT-branchen.
Danske Handicaporganisationer (DH) støtter generelt forslaget, men
finder anvendelsesområdet (typen af forpligtede websteder) for snæ-
vert. DH mener således, at anvendelsesområdet bør udvides til at om-
fatte nationale, regionale og lokale myndigheder, der udbyder offentlige
services som fx undervisning, sociale ydelser, sundhed, beskæftigelse,
boliger og transport. Dertil bør udbydere af andre grundlæggende ser-
viceydelser omfattes, fx post, energi, vand og finansielle tjenester. DH
mener, at der bør forhandles om, hvordan anvendelsesområdet kan re-
videres i overensstemmelse med den teknologiske og samfundsmæssige
udvikling. Endelig påpeger DH, at de myndigheder, der skal udpeges til
at stå for monitorering af overholdelse, skal have en viden om tilgænge-
lighed, handicap og standarder.
IT-Branchen bakker op om forslaget men bemærker, at forslaget ikke
forholder sig til brugeroplevelsen – og derved den reelt oplevede til-
gængelighed – som følger af EU-krav til indhentning af samtykke i for-
bindelse med bl.a. borgernes offentlige selvbetjening. IT-Branchen fin-
der i øvrigt, at støtten til borgerne kan styrkes yderligere med nationale
strategier for digital support til borgere, der anvender digital selvbetje-
ning.
11. Forhandlingssituationen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1239270_0007.png
7/7
Der er ikke på nuværende tidspunkt kendskab til andre medlemslandes
holdninger til det konkrete forslag.
12. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt Kommissionens hensigt om at fremme tilgænge-
ligheden af offentlige organers websteder, hvilket bl.a. er i overensstemmel-
se med målsætningen i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-
2015 om, at offentlige selvbetjeningsløsninger skal være ”let tilgængelige
for fx personer med handicap”.
Regeringen finder det i øvrigt hensigtsmæssigt, at der indføres fælles regler
på området på tværs af EU, med henblik på at modvirke fragmentering og
øge konkurrencen, for derigennem at skabe bedre markedsforhold, billigere
webtilgængelighed og flere tilgængelige websteder.
13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.