Europaudvalget 2012
KOM (2012) 0780
Offentligt
1451679_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 19.12.2012
COM(2012) 780 final
2012/0363 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om fastlæggelse af den holdning, Den Europæiske Union skal indtage i Det
Internationale Sukkerråd for så vidt angår forlængelsen af den internationale
sukkeroverenskomst af 1992
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451679_0002.png
BEGRUNDELSE
Den internationale sukkeroverenskomst af 1992 (herefter "overenskomsten") blev indgået af
Fællesskabet ved afgørelse 92/580/EØF
1
og trådte i kraft den 1. januar 1993 for en periode på
tre år til den 31. december 1995. Siden da er den med regelmæssige mellemrum blevet
forlænget for yderligere perioder på to år ad gangen. Overenskomsten blev senest forlænget
ved beslutning truffet af Det Internationale Sukkerråd i juni 2011 og gælder indtil den 31.
december 2013.
Det er i Unionens interesse, at overenskomsten igen forlænges med op til to år.
Forlængelsen af overenskomsten medfører, at EU's bidrag til overenskomstens administrative
budget også forlænges. Bidraget er opført under post 05 06 01 i EU's almindelige budget
(Internationale aftaler på landbrugsområdet).
Formålet med dette forslag er at indhente Rådets bemyndigelse til, at Kommissionen på
Unionens vegne i Det Internationale Sukkerråd stemmer for, at overenskomsten forlænges til
den 31. december 2015.
1
DA
EFT L 379 af 23.12.1992, s. 15.
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451679_0003.png
2012/0363 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om fastlæggelse af den holdning, Den Europæiske Union skal indtage i Det
Internationale Sukkerråd for så vidt angår forlængelsen af den internationale
sukkeroverenskomst af 1992
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 207,
sammenholdt med artikel 218, stk. 9,
under henvisning til forslag fra Kommissionen og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Den internationale sukkeroverenskomst af 1992 blev indgået af Fællesskabet ved
Rådets afgørelse 92/580/EØF
2
og trådte i kraft den 1. januar 1993 for en periode på tre
år til den 31. december 1995. Siden da er den med regelmæssige mellemrum blevet
forlænget for yderligere perioder på to år ad gangen. Overenskomsten blev senest
forlænget ved beslutning truffet af Det Internationale Sukkerråd i juni 2011 og gælder
indtil den 31. december 2013. Det er i Unionens interesse, at den forlænges igen.
Kommissionen, der repræsenterer Unionen i Det Internationale Sukkerråd, bør derfor
bemyndiges til at stemme for en sådan forlængelse —
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Den holdning, som Unionen skal indtage i Det Internationale Sukkerråd, vil være at stemme
for, at den internationale sukkeroverenskomst af 1992 forlænges for endnu en periode på op
til to år.
Kommissionen bemyndiges til at give udtryk for denne holdning i Det Internationale
Sukkerråd.
2
EFT L 379 af 23.12.1992, s. 15.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 2
Denne afgørelse træder i kraft på dagen for vedtagelsen.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
Formand
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451679_0005.png
FINANSIERINGSOVERSIGT TIL FORSLAGET
Politikområde:
Landbrug og udvikling af landdistrikter
Aktivitet:
Internationale aspekter af politikområdet landbrug og udvikling af landdistrikter
1.
BUDGETPOST (
NUMMER OG BETEGNELSE
)
Område 4 – EU som global partner
05 06 01: Internationale aftaler på landbrugsområdet
2.
2.1.
2.2.
2.3.
SAMLEDE TAL
Samlet rammebevilling (aktionsbevillinger):
0,882 mio. EUR
Gennemførelsesperiode:
1.1.2014 til 31.12.2015
Samlet flerårigt skøn over udgifterne (mio. EUR), med forbehold af
budgetmyndighedens godkendelse af budgettet for 2014 og 2015
2014
Forpligtelser
Betalinger
0,430
0,430
2015
0,452
0,452
I alt
0,882
0,882
2.4.
Forenelighed med den finansielle programmering og de finansielle overslag
X
Forslaget er foreneligt med den gældende finansielle programmering
2.5.
Virkninger for budgettets indtægtsside
X
Ingen (vedrører tekniske aspekter ved en foranstaltnings gennemførelse)
3.
BUDGETSPECIFIKATIONER
Udgifternes art
Nye
EFTA-
deltagelse
NEJ
Ansøgerlandenes
deltagelse
NEJ
Udgiftsområde i
de finansielle
overslag
4 – EU som global
partner
Oblig.
Opdelte
NEJ
4.
RETSGRUNDLAG
Artikel 207 sammenholdt med traktatens artikel 218, stk. 9 (TEUF).
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
5.1.
BESKRIVELSE OG BEGRUNDELSE
Behov for EU-foranstaltninger
EU bør på grund af sin økonomiske betydning, især i landbrugssektoren, deltage i de
internationale aftaler på landbrugsområdet, så det kan følge udviklingen på
verdensplan og forsvare Unionens interesser med hensyn til de pågældende
produkter.
EU’s medlemsbidrag gør det muligt at nå Den Internationale Sukkeroverenskomsts
mål. Den Internationale Sukkerorganisation (ISO), der administrerer
overenskomsten, fremmer overenskomstens mål såsom internationalt samarbejde,
udveksling af statistiske oplysninger, markedsprognoser osv. Det er derfor i EU’s
interesse at være part i overenskomsten.
Medlemsbidraget fastlægges på årsbasis og skal erlægges, så længe EU er medlem.
Hvis EU på egen hånd skulle udføre de samme opgaver, som ISO udfører, er det
klart, at de samlede udgifter ville være meget større end udgifterne til
medlemsbidraget.
5.2.
Indsatsområder og nærmere bestemmelser for budgetbevillingerne
EU betaler medlemsbidraget til ISO på årsbasis. De årlige bidrag betales, så længe
EU er med i overenskomsten.
Europa-Kommissionen deltager fuldt ud i ISO’s aktiviteter og drager fuld fordel af
medlemskabet.
6.
6.1.
FINANSIELLE VIRKNINGER
Samlede finansielle virkninger for aktionsbevillingerne
Forpligtelser (3 decimaler): 0,882 mio. EUR for to år: 0,430 mio. EUR for 2014 og
0,452 mio. EUR for 2015.
6.2.
Beregning
Medlemsbidraget for det enkelte medlemsland fastsættes i forhold til det antal
stemmer, som det pågældende medlem har fået tildelt, og i forhold til dets betydning
på det internationale marked.
EU skønnes at få tildelt 550 stemmer af i alt 2 000 i 2014 og 2015, dvs. i hele
forlængelsesperioden. Det anslåede bidrag pr. stemme for 2014 er 782 EUR, hvilket
svarer til et EU-bidrag på 0,430 mio. EUR.
For 2015 anslås udgifterne under hensyntagen til den prisregulering pr. stemme
(821 EUR) til 0,452 mio. EUR. I beløbene er allerede medregnet en
sikkerhedsmargen på 15 % (valutakurser, uventede organisationsændringer osv.). En
valutakurs på 1,25 EUR = 1 GBP er lagt til grund for beregningerne.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451679_0007.png
7.
7.1.
VIRKNINGER
FOR
ADMINISTRATIONSUDGIFTER
Personalemæssige virkninger
PERSONALERESSOURCER
OG
Stillingstyper
Medarbejdere, der skal forvalte
foranstaltningen med de eksisterende
ressourcer
Faste stillinger
Midlertidige
stillinger
Opgavebeskrivelse
I alt
Tjenestemænd
eller midlertidigt
ansatte
A
B
C
0,2
0,1
0,2
0,1
Forberedelse til deltagelse i og
opfølgning af møder i Den
Internationale Sukkerorganisation
Andre
personaleressourcer
I alt
0,3
0,3
7.2.
Samlede finansielle virkninger af personaleforbruget
Arten af personaleressourcer
Beløb i EUR
36 600
Beregningsmetode
0,3 x 122 000
Tjenestemænd
Midlertidigt ansatte
Andre personaleressourcer
I alt
36 600
8.
8.1.
RESULTATOPFØLGNING OG EVALUERING
Resultatopfølgningssystem
ISO’s aktiviteter følges nøje af dens medlemmer, og EU deltager fuldt ud i organisationens
ordinære møder. Der offentliggøres regelmæssigt en rapport om ISO’s aktiviteter.
9.
FORHOLDSREGLER MOD SVIG
Betalingerne vil kun blive foretaget direkte til ISO’s bankkonto efter modtagelse af en
skriftlig anmodning, efter at det er kontrolleret, at beløbet i anmodningen svarer til det tal, der
er vedtaget af Rådet for Den Internationale Sukkeroverenskomst.
DA
7
DA