Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
KOM (2012) 0788 Bilag 4
Offentligt
1220822_0001.png
Til Eva Kjer Hansen
Formand for Europaudvalget
Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget
Christiansborg
DK-1240 København K
Tlf. +45 33 37 55 00
Fax +45 33 32 85 36
www.ft.dk
[email protected]
Udtalelse vedrørende Kommissionens forslag til revision af tobaksvaredirek-
27. februar 2013
tivet
Europaudvalget har ved brev af 21. januar 2013 anmodet Sundheds- og Fo-
rebyggelsesudvalget om en udtalelse vedrørende Kommissionens forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om indbyrdes tilnærmelse af med-
lemsstaternes love og administrative bestemmelser om fremstilling, præsenta-
tion og salg af tobak og tobaksrelaterede produkter – KOM(2012)788 jf. SUU
alm. del bilag 143. Forslaget lægger op til en omfattende revision af den gæl-
dende EU-lovgivning på området og indeholder nye og skærpede regler om
tobaksvarer.
Sundheds- og Forebyggelsesudvalget har drøftet forslaget på udvalgets mø-
der den 29. januar, den 19. februar og den 26. februar 2013. Endvidere har
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse forestået en teknisk gennemgang
den 7. februar 2013. På det foreliggende grundlag og i lyset af, at drøftelserne
om direktivforslaget befinder sig i en første fase, har udvalget følgende be-
mærkninger:
Begrundet udtalelse
Et
flertal
i udvalget
(
V, DF, EL, LA og KF) er grundlæggende enige i, at de
lovgivningsmæssige rammer for regulering af det indre marked for tobaksva-
rer også fremadrettet fastlægges på EU-niveau med respekt for nærhedsprin-
cippet. Forslagets udprægede brug af delegerede retsakter (16 stk.) bevirker
imidlertid, at det reelt er vanskeligt at foretage et tilbundsgående “nærheds-
tjek” og vurdere rækkevidden af dette direktiv. Endvidere gør den omfattende
brug af delegerede retsakter det yderst kompliceret for de nationale parlamen-
ter løbende at leve op til deres forpligtelser efter traktaten, ifølge hvilken de
nationale parlamenter skal overvåge nærhedsprincippets overholdelse. Parti-
erne opfordrer derfor Kommissionen til at minimere antallet af delegerede
retsakter – både i tobaksvaredirektivet og generelt.
Et
mindretal
i udvalget (S, RV og SF) er enige i, at de lovgivningsmæssige
rammer for regulering af det indre marked for tobaksvarer bør foregå på EU-
niveau. Partierne anser derfor forslaget for at være i overensstemmelse med
Ref. SUU alm. del bilag 143
Kontakt
Laura B. Sørensen
Udvalgssekretær
Dir. tlf.
+45 3337 3636
[email protected]
1/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
nærhedsprincippet. Derfor er der efter partiernes opfattelse ikke behov for, at
Folketinget afgiver en begrundet udtalelse til Kommissionen.
Derudover har Sundheds- og Forebyggelsesudvalget følgende bemærkninger
til forslagets indhold:
Generelle bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (V, S, DF, RV, SF, LA og KF) mener, at en revision af det
gældende tobaksvaredirektiv skal søge at balancere hensyn til det indre mar-
ked på den ene side og de sundhedsfaglige aspekter knyttet til reguleringen
af tobaksprodukter på den anden side. I den forbindelse er disse partier enige
i, at reguleringen af salg, fremstilling og præsentation af tobaksvarer bør fast-
lægges under hensyntagen til behovet for at bremse tilgangen af nye brugere
af tobaksvarer, herunder især børn og unge, og for at give alle borgere mulig-
hed for at træffe informerede valg om produkterne.
Et
mindretal
i udvalget (S, RV og SF) mener desuden, at der samlet set er
tale om et godt og konstruktivt forslag fra Kommissionen, som vil kunne bi-
drage til at forbedre det indre markeds funktion og sikre et højt sundhedsbe-
skyttelsesniveau.
Et andet
mindretal
i udvalget (EL) mener, at der samlet set er tale om et godt
forslag fra Kommissionen, som vil kunne bidrage til at sikre mere sundhed og
gennemsigtighed for forbrugerne. Enhedslisten deler holdningen med flertallet
i udvalget om, at reguleringen af salg, fremstilling og præsentation af tobaks-
varer bør fastlægges under hensyntagen til behovet for at bremse tilgangen af
nye brugere af tobaksvarer, herunder især børn og unge, og for at give alle
borgere mulighed for at træffe informerede valg om produkterne.
Delegerede retsakter
Udvalget
finder, at Kommissionens forslag indeholder en meget vidtgående
adgang for Kommissionen til at vedtage delegerede retsakter. Udvalget note-
rer, at forslaget gør det muligt at vedtage delegerede retsakter på ikke færre
end 16 områder.
Ifølge et
flertal
i udvalget (V, DF, EL, LA og KF) gør den omfattende brug af
delegerede retsakter det yderst vanskeligt for de nationale parlamenter lø-
bende at leve op til deres forpligtelser efter traktaten, ifølge hvilken de natio-
nale parlamenter skal overvåge nærhedsprincippets overholdelse. Disse par-
tier kan derfor ikke støtte en sådan vidtgående adgang til at kunne vedtage
delegerede retsakter og opfordrer derfor Kommissionen til at minimere antal-
let af delegerede retsakter – både i forslaget til tobaksvaredirektivet og gene-
relt.
2/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Et
mindretal
i udvalget (S, RV og SF) finder, at den udprægede brug af dele-
gerede retsakter i Kommissionens forslag gør det vanskeligt at foretage en
tilbundsgående vurdering af direktivets konsekvenser. Disse partier opfordrer
derfor til, at der foretages en grundig vurdering af de konkrete delegationsbe-
føjelser med henblik på at sikre en fornuftig afgrænsning af Kommissionens
muligheder for at foretage efterfølgende tilpasninger af bestemmelserne i di-
rektivet.
Forbud mod snus
Et
flertal
i udvalget (V, DF, EL, LA og KF) finder, at det gældende tobaksvare-
direktiv fra 2001 ikke indeholder et forbud mod salg af al løs snus i Danmark.
Disse partier finder, at salg af løs snus er lovligt i henhold til det gældende
direktiv, og bemærker, at der er tale om et traditionelt produkt. På denne bag-
grund vil den foreslåede ændring være i modstrid med den hidtidige danske
fortolkning af tobaksvaredirektivet.
Flertallet kan ikke støtte et forbud mod markedsføring af snus, uanset indpak-
ning. Flertallet noterer endvidere, at snus er mindre sundhedsskadeligt end
konventionelle cigaretter og ikke giver anledning til passiv rygning.
Flertallet henviser i øvrigt til den svenske Riksdags udtalelse til Kommissionen
vedrørende dette spørgsmål.
Regulering af ikke-tobaksvarer
Et
flertal
i udvalget (V, DF, EL, LA og KF) finder, at direktivet alene skal finde
anvendelse på varer, der indeholder tobak, hvorfor andre nikotinprodukter
ikke skal reguleres inden for rammen af tobaksvaredirektivet.
Måling og indberetning af ingredienser og emissioner
Udvalget
støtter etableringen af et fælles europæisk rapporteringssystem,
hvor tobaksindustrien rapporterer deres brug af tilsætningsstoffer m.v. direkte
til Kommissionen.
Et
mindretal
i udvalget (V, DF, LA og KF) er dog bekymrede ved udsigten til,
at medlemsstaterne alene skal informere Kommissionen om de metoder, de
anvender til måling af andre emissioner end tjære, nikotin og kulilte og til må-
ling af emissioner fra andre tobaksvarer end cigaretter. Disse partier frygter,
at dette fører til uensartede krav i forhold til f. eks. hvilken metode, der anven-
des til målingerne i de 27 medlemsstater, hvilket ikke er fremmende for det
indre marked.
3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Mindretallet finder endelig, at de målemetoder, der skal anvendes til måling
og indberetning af ingredienser og emissioner, skal harmoniseres og foran-
kres i Kommissionen frem for i de enkelte medlemsstater.
Regler om tilsætningsstoffer
Et
flertal
i udvalget (S, RV, SF og EL) finder, at det er fornuftigt at forbyde en
række tilsætningsstoffer, som giver indtryk af at tobaksvarer er sunde og som
tilfører en bestemt aroma, der letter rygestart, eller som appellerer til børn.
Et
mindretal
i udvalget (V, DF, LA og KF) støtter, at der indføres strammere
fælles europæiske regler for brug af tilsætningsstoffer i cigaretter, herunder at
tobaksvarer, der fremstår som f. eks. slik, forbydes, fordi de kan anvendes
med henblik på at tiltrække nye og ofte unge rygere. Partierne kan således
støtte forbud mod cigaretter tilsat store mængder af sødestoffer med frugt-
smag el.lign. Partierne kan dog ikke støtte, såfremt forslaget om forbud mod
såkaldt ”kendetegnende aromaer” reelt betyder, at f. eks. almindelige mentol-
cigaretter helt forbydes.
Dette mindretal er endvidere bekymret for affattelsen af forslagets artikel 12,
stk. 1 og 2, og mener, at bestemmelserne bør præciseres, således at der ikke
opstår hindringer for det indre marked på baggrund af forskelligartede fortolk-
ninger i de enkelte medlemsstater.
Mindretallet støtter, at cigarer, cigarillos og pibetobak undtages fra forbuddet
mod tobaksvarer med en kendetegnende aroma og fra forbuddet mod brug af
aromastoffer i filtre, papir m.v. Disse partier finder dog ikke, at Kommissionen,
ej heller på dette område, bør få beføjelse til at vedtage delegerede retsakter
med henblik på at ophæve undtagelsen.
Mærkning og emballering
Udvalget
anser billedadvarsler for at være et effektivt instrument i informati-
onsindsatsen over for forbrugerne og kan støtte, at brugen af kombinerede
tekst- og billedadvarsler gøres obligatorisk i EU.
Et
mindretal
i udvalget (V, DF, LA og KF) finder, at de gældende krav om, at
advarslen skal dække 30 pct. af forsiden og 40 pct. af bagsiden allerede sikrer
en synlig og iøjefaldende informationsindsats over for forbrugerne, hvorfor det
forventede udbytte af en skærpelse forventes at være begrænset.
Mindretallet kan ikke støtte, at der åbnes for indførelse af krav om generisk
indpakning (”plain packaging”). Mindretallet fremfører som begrundelse, at der
kan være retlige bindinger, for så vidt angår varemærke- og intellektuelle ret-
tigheder.
4/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Mindretallet kan ikke støtte kravet om, cigaretpakker f. eks. skal indeholde
mindst 20 cigaretter, og at al rulletobak skal sælges i punge med mindst 40 g
tobak, hvormed dåser forbydes. Partierne fremfører som begrundelse, at det
ikke er et indre markedsanliggende, om der findes tynde cigaretter eller om
pakkerne er kantede.
Mindretallet finder endvidere, at advarselsteksterne for andre produkter end
fabriksfremstillede cigaretter fortsat skal kunne påsættes emballagen i form af
uaftagelige klistermærker.
Fjernsalg og sporbarhed
Et
flertal
i udvalget (S, RV, SF og EL) støtter en bedre kontrol med fjernsalg af
tobaksvarer samt forslaget om sporbarhed og sikkerhedsfeatures.
Med venlig hilsen
Flemming Møller Mortensen
Formand for Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
5/5