Finansudvalget 2011-12
SEK (2012) 0270 Bilag 1
Offentligt
1136213_0001.png
Samlenotat vedrørende EU's budget for 2013
12. juni 2012
F5, CAZ/NICMO,
ASBRI, CAG
J. nr. 12/00361
1. Resume
Kommissionen har fremlagt sit forslag til EU’s budget for 2013. Forslaget indebærer et niveau
for forpligtelsesbevillingerne på 150,9 mia. euro, hvilket svarer til 1,13 pct. af EU’s BNI. I
forhold til budgettet for 2012 er der tale om en stigning på 2,0 pct. i løbende priser. Betalingsbe-
villingerne er i Kommissionens forslag fastsat til 137,9 mia. euro, hvilket svarer til 1,03 pct. af
BNI. Betalingsbevillingerne stiger dermed i løbende priser med 6,8 pct. fra 2012 til 2013.
2. Baggrund
Kommissionen har den 25. april 2012 fremlagt sit forslag til EU’s budget for
2012, der skal behandles i henhold til budgetproceduren vedtaget med Lissabon-
traktaten. Med budgetproceduren i Lissabon-traktaten foretager Rådet og Europa-
Parlamentet kun én behandling hver af Kommissionens budgetforslag, før enig-
hed eventuelt skal tilvejebringes i et forligsudvalg.
Forslaget til EU’s budget for 2013 behandles for indeværende af Rådet på ar-
bejdsgruppeniveau. Det forventes, at behandlingen i budgetarbejdsgruppen afslut-
tes ultimo juni, hvorefter der vil blive søgt etableret et kvalificeret flertal for en
pakke i COREPER. Hvis der ikke kan etableres et kvalificeret flertal i COREPER,
forventes budgettet behandlet på et møde i ECOFIN (Budget), der i så fald vil
blive afholdt den 26. juli 2012.
Det bemærkes, at det kommende cypriotiske formandskab - og
ikke
det danske
formandskab - i overensstemmelse med almindelig praksis - koordinerer behand-
lingen af EU’s budget for 2013 i Rådet i første halvår af 2012, idet forhandlinger-
ne om EU’s budget for 2013 først forventes afsluttet under cypriotisk formand-
skab i efteråret 2012 jf. nedenfor.
Europa-Parlamentet forventes at behandle forslaget i oktober 2012. Hvis der er
uoverensstemmelse mellem Rådet og Europa-Parlamentet, indledes herefter en 21
dage lang forligsprocedure med Kommissionen i rollen som mægler. Der stiles
mod aftale om det endelige budget i november 2012.
Kommissionens foreløbige forslag til EU’s budget for 2013 er fastlagt inden for
rammen af aftalen om den flerårige finansielle ramme – den såkaldte Interinstitu-
tionelle aftale – og de heri indeholdte udgiftslofter for perioden 2007-2013.
3. Hjemmelsgrundlaget
Traktatens artikel 314 (beslutningsprocedure for budgettet).
4. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behand-
les på EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1136213_0002.png
2
5. Formål og indhold
Kommissionens forslag til EU’s 2013-budget er opsummeret i tabel 1.
Tabel 1
Kommissionens foreløbige forslag til 2013-budgettet
Budget 2012
1)
Forpligtigel- Betalin-
ser
ger
1: Bæredygtig
vækst
Margen
2)
1a: Konkurren-
ceevne for
vækst og be-
skæftigelse
Margen
2)
1b: Samhørig-
hed for vækst og
beskæftigelse
Margen
2: Bevarelse og
forvaltning af
naturressourcer
Margen
3: Unionsbor-
gerskab, frihed,
sikkerhed og
retfærdighed
3)
Margen
3a: Frihed,
sikkerhed og
retfærdighed
Margen
3b: Unionsbor-
gerskab
3)
Margen
4: EU som
global aktør
Margen
4)
5: Administration
Margen
5)
Total
Margen
Bevillinger som
pct. af BNI
1,14%
0,99%
147.900,2 129.106,
1
8.279,6
8.277,7
9.405,9
6.955,1
715,5
666,8
1.367,8
835,6
2.083,3
1.502,3
59.975,8 57.034,2
52.752,6 43.835,7
15.403,0 11.501,0
68.155,6 55.336,7
Budgetforslag 2013
Forpligtigel- Betalin-
ser
ger
70.531,0 62.527,8
116,0
16.032,0 13.552,8
4,1 pct.
17,8 pct.
629,0
2.051,8
Forskel i pct.
Forpligtigel-
ser
3,5 pct.
Betalin-
ger
13,0 pct.
Forskel i euro
Forpligtigel-
ser
2.375,4
Betalin-
ger
7.191,1
91,0
54.498,9 48.975,0
3,3 pct.
11,7 pct.
1.746,4
5.139,3
25,1
60.307,5 57.964,9
0,6 pct.
1,6 pct.
331,7
930,7
981,5
2.081,6
1.574,6
-0,1 pct.
4,8 pct.
-1,7
72,3
294,4
1.392,2
928,3
1,8 pct.
11,1 pct.
24,4
92,8
268,8
689,4
25,6
9.467,2
391,9
8.544,4
636,6
150.931,7 137.924,
4
2.420,4
1,13%
6.182,6
1,03%
2,0 pct.
6,8 pct.
3.031,5
8.818,3
8.545,5
3,2 pct.
3,2 pct.
264,8
267,8
7.311,6
0,7 pct.
5,1 pct.
61,2
356,5
646,3
-3,6 pct.
-3,1 pct.
-26,1
20,5
1) Budget-2012 er inklusive ændringsbudget 1 og forslag til ændringsbudget 2 og 3.
2) Margenen for kategori 1a tager ikke høje for bevillinger relateret til Globaliseringsfonden (500 mio. euro).
3) Eksklusive Solidaritetsfonden.
4) Margenen for kategori 4 tager ikke højde for bevillinger relateret til Nødhjælpsreserven (264,1 mio. euro).
5) For beregningen af margenen under loftet for kategori 5 er fodnote 1 i de finansielle perspektiver 2007-2013 taget
i betragtning, der beløber sig til 86 mio. euro fra personalets bidrag til pensionsordninger.
Kilde: Kommissionens forslag til 2013-budgettet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
EU’s samlede udgiftslofter i 2013, som blev fastsat i aftalen om den flerårige fi-
nansielle ramme for 2007-2013, udgør 152,5 mia. euro i forpligtelsesbevillinger og
143,9 mia. euro i betalingsbevillinger.
Forpligtelsesbevillinger kan sammenlignes med en tilsagnsramme, mens betalings-
bevillinger udtrykker de faktiske betalinger, der således er bestemmende for stør-
relsen af det danske bidrag til EU og de øvrige medlemsstaters bidrag.
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2013 indebærer et niveau for forplig-
telsesbevillingerne på 150,9 mia. euro, hvilket svarer til 1,13 pct. af EU’s BNI. I
forhold til budgettet for 2012 er der tale om en stigning på 2,0 pct. i løbende pri-
ser.
Forslaget indebærer endvidere et niveau for betalingsbevillingerne på 137,9 mia.
euro, hvilket svarer til 1,03 pct. af BNI. Der er tale om en stigning i løbende priser
på 6,8 pct. fra 2012 til 2013, der især kan henføres til kategori 1b.
Merudgifterne forbundet med optagelsen af Kroatien i EU pr. 1. juli 2013 er –
bortset fra udgifterne til administration - ikke inkluderet i budgetforslaget. Kom-
missionen vil i foråret 2013 fremlægge ændringsbudget vedrørende konsekvenser-
ne af Kroatiens optagelse.
Der kan i henhold til aftalen om den flerårige finansielle ramme ikke flyttes midler
fra én udgiftskategori til en anden. Forhandlingerne mellem Rådet og Parlamentet
om EU’s budget for 2013 vedrører således fordelingen af midlerne
inden for
de
enkelte udgiftskategorier samt hvilken margen under udgiftslofterne, som skal
efterlades til uforudsete udgifter.
For alle udgiftskategorier samlet set findes herudover det såkaldte fleksibilitetsin-
strument, som giver mulighed for at anvende yderligere op til 200 mio. euro på
tværs af udgiftskategorierne. Hvis midlerne ikke anvendes i budgetåret, kan de
akkumuleres og anvendes i de efterfølgende to budgetår. Kommissionen har ikke i
sit budgetforslag for 2013 foreslået at tage fleksibilitetsinstrumentet i anvendelse.
I forbindelse med vedtagelsen af den flerårige finansielle ramme er det endvidere
besluttet, at nødhjælpsreserven, der har en maksimal ramme på 221 mio. euro
årligt i 2004-priser, svarende til 264,1 mio. euro i 2013, finansieres uden for den
flerårige finansielle ramme, hvilket også fortsat er tilfældet for solidaritetsfonden,
der har en maksimal ramme på 1 mia. euro årligt.
Endelig finansieres globaliseringsfonden med op til 500 mio. euro af uforbrugte
midler under budgettet via uforbrugt margen fra det foregående budgetår og/eller
annullerede forpligtelsesbevillinger fra de foregående to budgetår. Fonden skal
kunne yde tidsbegrænset støtte til omstilling og opkvalificering af arbejdstagere
ramt af massefyringer forårsaget af ændringer i verdenshandelen eller den finan-
sielle krise.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Forhandlingerne om de årlige EU-budgetter vedrører ikke selve grundlaget for de
udgifter, hvor udbetalingerne sker i henhold til vedtagne retsakter, svarende til
lovbundne udgifter. Et vigtigt element i budgetforhandlingerne er dog at sikre, at
der sker en retvisende, realistisk budgettering af disse udgifter.
Kommissionen præsenterer også sit udkast til 2013-budgettet i overensstemmelse
med principperne for aktivitetsbaseret budgettering. Dette indebærer, at budgettet
opdeles på aktivitetsområder, som går på tværs af udgiftskategorierne,
jf. bilag 1.
5.1. Uddybning af de enkelte udgiftskategorier
Udgiftskategori 1. Bæredygtig vækst
Kategori 1 består af 2 søjler:
Kategori 1a
(Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse) omfatter nøglepo-
litikområder i Europa 2020-strategien, herunder uddannelse og forskning,
energi og transport og konkurrence og innovationsprogrammet.
Kategori 1b
(samhørighed for vækst og beskæftigelse) omfatter strukturfon-
dene og samhørighedsfonden.
Kategori 1a
Kommissionens budgetforslag for kategori 1a indebærer samlede forpligtelsesbe-
villinger på ca. 16 mia. euro inklusive globaliseringsfonden, svarende til en stigning
på 629 mio. euro eller 4,1 pct. i forhold til 2012,
jf. tabel 2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1136213_0005.png
5
Tabel 2
Forslag til budget-2013 for kategori 1a Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
(mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Konkurrenceevne og innovation
Forstærkning af forskning og
teknologisk udvikling
Bæredygtige EU netværk for
transport og energi
Livslang læring
Socialpolitisk agenda
Dekommissionering af
nukleare anlæg
Agenturer
Andet
Kategori 1a i alt
Reserve vedr.
Globaliseringsfonden 1)
Margen
Betalingsbevillinger i alt
614,4
10.212,0
1.595,5
1.247,2
196,2
259,9
249,0
528,8
15.403,0
500,0
0
11.501,0
659,1
10.837,2
1.509,0
1.239,6
197,1
267,0
262,4
560,7
16.032,0
500,0
91,0
13.552,8
2.051,8
17,8 pct.
44,8
625,2
-86,6
-7,7
0,9
7,1
13,4
31,9
629,0
7,3 pct.
6,1 pct.
-5,4 pct.
-0,6 pct.
0,5 pct.
2,7 pct.
5,4 pct.
6,0 pct.
4,1 pct.
Budget 2012
Forslag for 2013
Forskel i euro
Forskel i pct.
Anm Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
1) Globaliseringsfonden finansieres af uforbrugte midler fra foregående budgetår.
Kilde: Kommissionens forslag til 2013-budgettet.
Den samlede stigning i forpligtigelsesbevillingerne under kategori 1a skyldes i
overvejende grad en stigning i bevillingerne til forskning og teknologisk udvikling
(det 7. forskningsrammeprogram) på 625 mio. euro, svarende til 6,1 pct. Budget-
forslaget indebærer en margen på 91 mio. euro til udgiftsloftet.
Kategorien indeholder nøgleområderne i gennemførelsen af Europa 2020-
strategien. Hovedparten af bevillingerne er afsat til det 7. rammeforskningspro-
gram, som med en bevilling på 10.837 mio. euro i 2013 udgør ca. to tredjedele af
de samlede bevillinger under budgetkategori 1a. Der foreslås en stigning i de afsat-
te bevillinger til konkurrence- og innovationsprogrammet på 45 mio. euro svaren-
de til 7,3 pct. Samlet set er det i den flerårige finansielle ramme forudsat, at bevil-
lingerne til forskning stiger med i alt 75 pct. fra 2007 til 2013 med en opadgående
bevillingsprofil.
Samlet set falder forpligtigelsesbevillingerne til programmer til bæredygtig EU-
netværk for transport og energi med 5,4 pct. svarende til 86,6 mio. euro. Faldet i
kategorien skal ses i sammenhæng med, at bevillingen til de europæiske satellitna-
vigationssystemer Galileo og EGNOS reduceres med 170 mio. euro (-99,4 pct.) til
1 mio. euro. Dette fald er i overensstemmelse med den profil for finansieringen af
projekterne i perioden 2008-13, som blev aftalt i forbindelse med vedtagelsen af
EU's budget for 2008. Bevillingerne til Trans-europæiske netværk inden for trans-
port (TEN-T) stiger dog med 10,5 pct. fra 2012 til 2013.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
I midten af 2012 forventes en pilotfase for projektobligationer at blive lanceret.
Der kanaliseres op til 230 mio. euro til projektet i 2012-2013, hvoraf 130 mio. euro
forventes at ligge i 2013. Pilotfasen vil blive finansieret gennem en omprioritering
inden for det eksisterende infrastrukturbudget.
Der foreslås afsat ca. 1.240 mio. euro til livslang læring, hvilket udgør et mindre
fald på 0,6 pct., ligesom den socialpolitiske agenda i Kommissionens forslag ligger
relativt stabilt med en stigning på 0,5 pct. (0,9 mio. euro).
Forpligtelsesbevillingerne til agenturer under kategori 1a, herunder bl.a. Det Eu-
ropæiske Kemikalieagentur og Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, stiger
under ét i Kommissionens budgetforslag med 5,4 pct. (13,4 mio. euro) fra 2012 til
2013.
Med hensyn til betalingsbevillingerne budgetteres med en samlet stigning på 2,1
mia. euro svarende til 17,8 pct. fra 2012 til 2013. Betalingerne til det 7. ramme-
forskningsprogram stiger med ca. 30 pct. svarende til 2.069 mio. euro fra 2012 til
2013. Tilsvarende stiger betalingerne til konkurrenceevne og innovationspro-
grammet (CIP) med 47,8 pct. til 546 mio. euro. Betalingerne til Livslang lærings-
programmet stiger med 15,8 pct. til 1.186 mio. euro grundet øgede forpligtelser i
tidligere år og et generelt højt implementeringsniveau for programmet. Af større
udsving i betalingerne i forhold til 2012-budgettet kan endelig nævnes betalingerne
til Marco Polo-programmet, som stiger med 96,4 pct. til 52 mio. euro samt Cus-
toms and Fiscalis programmet, som stiger med 22 pct. til 61 mio. euro i 2013.
Der forventes et fald i energiprojekter i forbindelse med udløbet af den europæi-
ske genopretningsplan, mens udviklingen i betalingerne til Galileo og det trans-
europæiske transportnetværk (TEN-T) er stabil.
Størstedelen af udgifterne i kategori 1a er fastlagt som led i konkrete flerårige pro-
grammer vedtaget ved fælles beslutningstagen mellem Rådet og Parlamentet.
ITER
Der blev som led i aftalen om EU’s budget for 2012 anvist finansiering af 940
mio. euro ud af de samlede merudgifter på 1,3 mia. euro forbundet med ITER i
2012 og 2013. Kommissionen foreslår at finansiere de resterende merudgifter i
2013 på 360 mio. euro via omprioriteringer inden for kategori 1a.
Kategori 1b
Kommissionens budgetforslag indeholder samlede forpligtelsesbevillinger til
strukturforanstaltninger på 54.498,9 mio. euro, hvilket er en stigning på 1.746,4
mio. euro eller 3,3 pct. i forhold til 2012,
jf. tabel 3.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1136213_0007.png
7
Tabel 3
Forslag til budget 2013 for kategori 1b Samhørighed for vækst og beskæftigelse
(mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Strukturfonde, herunder
- Konvergensmål
- Regional konkurrenceevne og
beskæftigelse
- Europæisk territorialt samar-
bejde
- Teknisk assistance
Andet
Samhørighedsfonden
Kategori 1b i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
43.835,7
40.945,9
32.303,3
7.202,9
1.352,0
87,6
13,7
11.793,0
52.752,6
42.144,7
33.359,4
7.329,3
1.369,1
87,0
-
12.354,2
54.498,9
25,1
48.975,0
5.139,3
11,7 pct.
1.198,9
1.056,0
126,4
17,1
-0,6
-13,7
561,2
1.746,4
2,9 pct.
3,3 pct.
1,8 pct.
1,3 pct.
-0,7 pct.
-100,0 pct.
4,8 pct.
3,3 pct.
Budget 2012
Forslag for 2013
Forskel i euro
Forskel i pct.
Anm.: Differencen i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
Kilde: Kommissionens forslag til 2013-budgettet.
I henhold til den interinstitutionelle aftale udgør den flerårige finansielle ramme
for kategori 1b udgiftsmål og ikke udgiftslofter, således som det er tilfældet for de
fleste andre udgiftskategorier. På baggrund heraf er de foreslåede forpligtelsesbe-
villinger i Kommissionens budgetforslag typisk identiske med de finansielle per-
spektiver, hvorfor margenen for kategori 1b typisk er tæt på nul. Der er dog i
budgetforslaget for 2013 en margen på 25,1 mio. euro, som imidlertid alene er
fremkommet via reduktioner i forhold til loftet for teknisk assistance.
I Kommissionens forslag er betalingsbevillingerne på 48.975 mio. euro, hvilket
svarer til en stigning på 5.139,3 mio. euro eller 11,7 pct. fra 2012 til 2013. Heraf
vedrører ca. 47,0 mia. euro betalinger som følge af forpligtelsesbevillinger fra den
nuværende finansielle ramme for 2007-2013, mens de resterende ca. 1,9 mia. euro
skyldes programafslutninger for perioden 2000-2006. For så vidt angår førstnævn-
te, baserer Kommissionen sit skøn på erfaringer fra det tilsvarende programår i
den foregående periode. Hertil er lagt en række justeringer primært som følge af
de administrative forsinkelser i implementeringen fra tidligere år samt de ændrin-
ger i betalingsprofilen, der følger af det nuværende regelgrundlag.
Udgiftskategori 2. Forvaltning af naturressourcer
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2013 indebærer samlede forpligtelses-
bevillinger på 60.307,5 mio. euro, svarende til en stigning på 331,7 mio. euro. Den
samlede margen er på 981,5 mio. euro,
jf. tabel 3.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1136213_0008.png
8
Tabel 3
Forslag til budget 2013 for kategori 2 Forvaltning af naturressourcer
(mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Landbrugsstøtte (søjle I)
1)
,
herunder
Markedsudgifter
Faktiske udgifter
Formålsbestemte indtægter
2)
Afkoblet direkte støtte
Faktiske udgifter
Formålsbestemte indtægter
2)
Landdistriktsstøtte (søjle II)
Fiskeri
3)
Miljø og klima
4)
herunder
Agenturer på miljøområdet
Andet på miljøområdet
Kategori 2 i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
57.034,2
43.969,6
3.230,8
3.540,8
-310,0
37.189,0
37.889,0
-700,0
14.616,9
965,6
411,2
49,0
30,5
59.975,8
44.130,3
2.812,3
3.212,3
-400,0
38.168,0
39.100,8
-932,8
14.808,5
953,7
415,0
52,4
5,0
60.307,5
981,5
57.964,9
930,7
1,6 pct.
160,7
-418,5
-328,5
-90,0
979,0
1.211,8
-232,8
191,6
-11,9
3,9
3,4
-25,5
331,7
0,4 pct.
-13,0 pct.
-9,3 pct.
29,0 pct.
2,6 pct.
3,2 pct.
33,3 pct.
1,3 pct.
-1,2 pct.
0,9 pct.
6,9 pct.
-83,6 pct.
0,6 pct.
Budget 2012
Forslag for 2013
Forskel i euro
Forskel i pct.
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
1) Dette beløb afviger fra summen af markedsudgifter og afkoblet direkte støtte, idet landbrugsstøtten blandt andet også
indeholder anden direkte støtte, markedsordningen for fiskeriprodukter og udgifter til fødevaresikkerhed.
2) De formålsbestemte indtægter omfatter dels indtægter til EU-budgettet via finansielle genopretninger som følge af
forsømmelighed eller uregelmæssigheder og dels indtægter i form af producentafgifter eksempelvis ved overskridelse af
mælkekvoten (den såkaldte superafgift).
3) Omfatter ikke markedsordningen for fiskeriprodukter som er medtaget under Landbrugsstøtte (søjle I), jf. fodnote 1.
Omfatter desuden EU’s fiskerikontrolagentur.
4) Omfatter Life+ (EU’s miljø- og klimaprogrammer) samt Det Europæiske Miljøagentur og Det Europæiske Kemikalie-
agentur.
Kilde: Kommissionens forslag til 2013-budgettet.
Ca. 73 pct. af bevillingerne i kategori 2 vedrører landbrugsstøtten i søjle I (mar-
kedsudgifterne, afkoblet direkte støtte m.v.), mens landdistriktsstøtte med ca. 25
pct. af de samlede bevillinger udgør den anden større udgiftspost.
For så vidt angår landbrugsudgifterne i søjle I, er der en stigning i forpligtelsesbe-
villingerne på 160,7 mio. euro (0,4 pct.) fra 2012 til 2013 opgjort i løbende priser.
Stigningen udgøres af en forøgelse af de faktiske udgifter under markedsordnin-
gerne med 483,5 mio. euro kombineret med en stigning i de formålsbestemte ind-
tægter på 322,8 mio. euro.
I forhold til det loft for landbrugsudgifter, der blev vedtaget i 2002, og som også
indgår i aftalen om den flerårige finansielle ramme for 2007-2013, opretholder
Kommissionen en margen på ca. 1,0 mia. euro. Det kan dermed konstateres, at
det ikke p.t. vurderes nødvendigt at iværksætte instrumentet for finansiel disciplin
(degressivitet) i 2013.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
For så vidt angår
markedsudgifterne
til landbrug, budgetterer Kommissionen med et
udgiftsfald på 418,5 mio. euro (-13,0 pct.), hvilket skyldes et fald i de faktiske ud-
gifter på 328,5 mio. euro (-9,3 pct.) samt en stigning i de formålsbestemte indtæg-
ter på 90 mio. euro.
Den afkoblede direkte støtte
stiger i 2013 med 979 mio. euro svarende til 2,6 pct.,
hvilket skyldes en stigning i de faktiske udgifter på 1.211,8 mio. euro (3,2 pct.)
samt en stigning i de formålsbestemte indtægter på 232,8 mio. euro (33,3 pct.).
Stigningen i den afkoblede direkte støtte skyldes bl.a. indfasningen af de nye med-
lemsstater i de direkte betalinger samt den gradvise overgang fra koblet til afkoblet
støtte.
Den samlede direkte støtte (dvs. afkoblet og anden direkte støtte) udgør i 2013 ca.
93 pct. af udgifterne til søjle I i den fælles landbrugspolitik. På grund af reformer-
ne vil en øget del af den direkte støtte blive udbetalt som afkoblet støtte, det vil
sige uafhængigt af landmandens produktionsbeslutning. Den afkoblede støtte
udgør ca. 93 pct. af de samlede direkte betalinger i budgetforslaget for 2013.
Ud over forholdene vedrørende markedsudgifterne og den direkte støtte ses end-
videre ændringer på budgetterne for administration, kontrol, markedsordningen
for fiskeriprodukter, fødevaresikkerhed etc.
For så vidt angår
landdistriktsstøtten,
ses en stigning i forpligtelsesbevillingerne
på 191,6 mio. euro svarende til 1,3 pct. fra 2012 til 2013, således at der i alt afsæt-
tes 14.808,5 mio. euro i 2013. Dette beløb er et resultat af forpligtelser for pro-
gramperioden 2007-2013 samt modulation, herunder fra sundhedstjekket vedtaget
i november 2008.
På betalingssiden forventer Kommissionen udgifter til landdistriktspolitikken på i
alt 12.749 mio. euro, svarende til en stigning på 5,4 pct., hvilket forklares med, at
gennemførelsen af programmerne intensiveres.
Med hensyn til
fiskeriområdet
- bortset fra markedsordningen for fiskeriprodukter -
reduceres forpligtelsesbevillingerne med 11,9 mio. euro, svarende til 1,2 pct., mens
betalingsbevillinger i 2013 stiger med 37 mio. euro, svarende til 5,1 pct.
Forpligtelsesbevillingerne til
miljøområdet
stiger med 3,9 mio. euro fra 2012 til 2013,
hvilket primært dækker over en forøgelse af midlerne til Life+ programmet på i alt
11,9 mio. euro. Betalingsbevillingerne til Life+ programmet stiger samtidig med
19 mio. euro.
Endelig bemærkes, at forpligtelsesbevillingerne til de to miljøagenturer, som fi-
nansieres under kategori 2 dvs. Det Europæiske Miljøagentur og Det Europæiske
Kemikalieagentur, under ét øges med 3,5 mio. euro fra 2012 til 2013.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1136213_0010.png
10
Kommissionen vil i lighed med tidligere år fremlægge et ændringsforslag til bud-
getforslaget for landbrugsområdet i oktober, hvor evt. ændringer i forventninger-
ne til priserne på landbrugsprodukter og valutakurser vil blive indarbejdet.
Udgiftskategori 3. Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed
Kategori 3 er opdelt i to underkategorier: kategori 3a vedrørende frihed, sikkerhed
og retfærdighed (RIA-området) samt kategori 3b vedrørende borgerskab, som
dækker over forskellige forbrugerbeskyttelsesprogrammer, kulturprogrammer mv.
Der er under kategori 3 samlet set afsat forpligtelsesbevillinger på 2.082 mio. euro
i 2013, hvilket er et fald på 1,7 mio. euro svarende til -0,1 pct. i forhold til niveauet
i 2012,
jf. tabel 5.
Tabel 5
Kommissionens foreløbige forslag til 2013-budgettet for kategori 3 Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed
(mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
3a: Frihed, sikkerhed og retfærdighed
Fundamentale rettigheder og retfærdighed
Sikkerhed og sikring af frihedsrettigheder
Solidaritet og varetagelse af migrationsstrømninger
Agenturer
Andet
3b: Unionsborgerskab
1)
Folkesundhed og forbrugerbeskyttelse
Media 2007
Kultur
Unge
Europa for borgerne
Instrument vedr. civil beskyttelse
Information om europæisk politik mv.
Europæisk år for borgerne
Agenturer
Andet
Kategori 3 i alt
Margin
Betalingsbevillinger i alt
1.502,3
1.367,8
82,2
141,7
797,2
275,7
71,1
715,5
77,6
112,5
59,1
140,4
28,5
18,3
93,8
-
131,8
35,6
2.083,3
1.392,2
81,9
66,2
909,6
282,1
52,5
689,4
79,0
117,6
63,8
140,5
30,0
18,5
93,7
1,0
131,1
10,4
2.081,6
294,4
1.574,6
72,3
4,8 pct.
24,4
-0,3
-75,5
112,4
6,4
-18,6
-26,1
1,4
5,1
4,7
0,1
-1,5
0,2
-0,1
1,0
-0,7
-25,2
-16,4
1,8 pct.
-0,4 pct.
-53,3 pct.
14,1 pct.
2,3 pct.
-26,1 pct.
-3,6 pct.
1,8 pct.
4,5 pct.
8 pct.
0,1 pct.
5,3 pct.
1,1 pct.
-0,1 pct.
100 pct.
-0,6 pct.
-70,8 pct.
-0,1 pct.
Budget 2012
Forslag for
2013
Forskel i
euro
Forskel i
pct.
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
1) Eksklusive Solidaritetsfonden.
Kilde: Kommissionens forslag til 2013-budgettet.
De samlede forpligtelsesbevillinger for kategori 3a stiger med 24,4 mio. euro,
mens forpligtelsesbevillingerne under kategori 3b falder med 26,1 mio. euro i for-
hold til 2012-niveauet. Betalingsbevillingerne for udgiftskategorien øges samlet set
med 90,3 mio. euro fra 2012 til 2013, svarende til en stigning på 6,1 pct.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
Kategori 3a
Helt overordnet indeholdt aftalen om den flerårige finansielle ramme for 2007-13
en betydelig opprioritering af området retlige og indre anliggender, hvilket også er
afspejlet i stigningen fra 2012 til 2013.
En række af initiativerne inden for kategori 3a er omfattet af det danske forbehold
på området for retlige og indre anliggender. For initiativer omfattet af det retlige
forbehold vil Danmark modtage en refusion af det danske EU-bidrag svarende til
en forholdsmæssig andel af udgifterne på ca. 2 pct. Dette gælder eksempelvis for
tre ud af fire af fondene under området solidaritet og varetagelse af migrations-
strømninger.
Langt den største del af stigningen i kategori 3a skyldes stigninger i udgifterne til
de fire fonde under ”solidaritet og varetagelse af migrationsstrømninger. Den eks-
terne grænsefond, der bidrager til at dække medlemslandenes udgifter til ekstern
visum- og grænsekontrol, udgør med 415,5 mio. euro i 2013 den største udgifts-
post under dette område. Stigningen på 18,9 pct. fra 2012 til 2013 tilskrives blandt
andet, at fonden skal finansiere udviklingen af fem nye strategiske indsatsområder;
infrastruktur, bedre udstyr til at forstærke grænsesikkerheden, udvikling og im-
plementering af det europæiske grænseovervågningssystem (EUROSUR) der for-
ventes operationelt i 2013, opsætning af Schengen Informationssystemet (SIS II)
samt en mere effektiv implementering af Schengen-grænsekodekset.
Området ”Sikkerhed og beskyttelse af frihedsrettigheder” falder med 53 pct. fra
2012 til 2013, hvilket kan henføres til en lav implementering af midlerne samt et
generelt lavere aktivitetsniveau i 2013. Dette område omfatter blandt andet et
særprogram om beskyttelse af kritisk infrastruktur i forbindelse med terrorisme
samt et særprogram om forebyggelse og bekæmpelse af kriminalitet.
Kategori 3a inkluderer også en række agenturer, herunder agenturet for den ope-
rationelle forvaltning af store it-systemer inden for området frihed, sikkerhed og
retfærdighed, som blev etableret i 2011. Det er planlagt, at IT-agenturet i løbet af
2013 gradvist skal overtage eksisterende opgaver fra Eurodac, VIS og SIS II, hvis
budgetter overføres til IT-agenturets budget. Udgifter til infrastruktur samt drifts-
omkostninger forventes at stige betydeligt i 2013 i forbindelse med opstarten af
det nye agentur.
Kategori 3b
De primære udgiftsposter under kategori 3b vedrører forskellige oplysningsaktivi-
teter og kulturelle programmer, civilbeskyttelse samt sundhed og forbrugerbeskyt-
telse. De samlede bevillinger til kategori 3b for 2013 falder med ca. 3,6 pct. ift.
2012-niveauet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1136213_0012.png
12
Forpligtelsesbevillingerne til agenturerne under kategori 3b, Den Europæiske Fø-
devaresikkerhedsmyndighed og Det Europæiske Center for Sygdomsforebyggelse
og Kontrol, falder marginalt med 0,6 pct. fra 2012 til 2013.
Udgiftskategori 4. EU som global partner
Kommissionens budgetforslag for kategori 4 indebærer forpligtelsesbevillinger på
9.467,2 mio. euro. I forhold til 2012 er der tale om en stigning på 61 mio. euro
svarende til 0,7 pct.,
jf. tabel 6.
Betalingsbevillingerne i budgetforslaget stiger med 357 mio. euro, svarende til 5,1
pct. fra 2012 til 2013.
Tabel 6
Kommissionens foreløbige forslag til 2013-budgettet for kategori 4 EU som global partner
(mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
4. EU som global partner
Førtiltrædelsesstøtte (IPA)
Europæisk Naboskab og partnerskab (ENPI)
Udviklingssamarbejde (DCI)
Instrument vedr. industrialiserede lande
Demokrati og menneskerettigheder
Instrument for nuklear sikkerhed
Stabilitetsinstrumentet (IfS)
Humanitær hjælp
Makrofinansiel assistance
Fælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik (FUSP)
EU’s lånegarantier
Nødhjælpsreserven
Agenturer
Andet
Kategori 4 i alt
Margin
Betalingsbevillinger i alt
6955,1
1.865,9
2.323,5
2.584,2
54,6
176,1
77,3
309,3
849,0
95,6
363,0
260,2
258,9
20,0
168,3
9405,9
1.863,5
2.367,8
2.618,9
73,0
175,6
78,9
330,4
865,3
100,0
396,3
155,7
264,1
20,0
157,7
9467,2
391,9
7311,6
356,5
5,1 pct.
-2,4
44,3
34,7
18,4
-0,6
1,5
21,1
16,3
4,5
33,4
-104,5
5,2
0,0
-10,6
61,2
-0,1 pct.
1,9 pct.
1,3 pct.
33,6 pct.
-0,3 pct.
2,0 pct.
6,8 pct.
1,9 pct.
4,7 pct.
9,2 pct.
-40,2 pct.
2,0 pct.
-0,1 pct.
-6,3 pct.
0,7 pct.
Budget 2012
Forslag for
2013
Forskel i
euro
Forskel i
pct
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
Kilde: Kommissionens forslag til 2013-budgettet.
Kommissionens budgetforslag for 2012 indebærer en margen på 391,9 mio. euro
til loftet fastsat i aftalen om de flerårige finansielle rammer 2007-2013.
Den største post under kategori 4 vedrører Udviklingsinstrumentet (DCI), som
især dækker over EU’s traditionelle udviklingsbistand til tredjelande. Kommissio-
nen foreslår en stigning i bevillingen på 1,3 pct. svarende til 34,7 mio. euro. Under
DCI afsættes herudover blandt andet 50 mio. euro til klimaopstartsfinansiering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
Den næststørste post under kategori 4 er det Europæiske Naboskabs og Partner-
skabsinstrument. Her foreslår Kommissionen en stigning på 1,9 pct. svarende til
44,5 mio. euro. Stigningen grunder primært i støtte til de besatte palæstinensiske
områder.
I overensstemmelse med aftalen om de finansielle perspektiver, der indebærer en
stigning i bevillingen til den Fælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik (FUSP) på 245
pct. fra 2007 til 2013, har Kommissionen foreslået et FUSP-budget på 396,3 mio.
euro i 2013. Sammenlignet med budgettet for 2012 på 363 mio. euro er der tale
om en stigning på 9,2 pct. Hovedparten af midlerne i 2013 forventes at skulle
finansiere EU’s civile politi- og retshåndhævelsesmissioner i Kosovo, Afghanistan
og Georgien.
I Instrumentet vedr. industrialiserede lande foreslås en stigning på 33,6 pct. til 73
mio. euro. Denne stigning tilskrives et øget bidrag til den del af instrumentet, der
går til udviklingslande som led i aktiviteter, der ikke kategoriseres som udviklings-
bistand.
Der er desuden afsat øgede bevillinger til blandt andet makrofinansiel assistance,
humanitær hjælp og stabilitetsinstrumentet, som anvendes i forbindelse med kriser
og lignende med et stabilitets- eller sikkerhedsaspekt.
Flere programmer har et lavere udgiftsniveau, end hvad Kommissionen tidligere
har forudset i sin finansielle programmering. Dette skyldes en revurdering af ud-
giftsbehovet for de enkelte programmer på baggrund af implementeringen af dis-
se. For en række af programmerne under kategori 4 indtræder der endvidere et
fald i forpligtigelsesbevillingerne fra 2012 til 2013. Bl.a. falder bevillingen til EU’s
lånegarantier under garantifonden med 40,2 pct. til 155,7 mio. euro.
Stigningen i betalingsbevillingerne grunder hovedsagligt i stigninger i Førtiltrædel-
sesstøtten (IPA) på 21,1 pct. til 1.634 mio. euro. En stigning i Naboskab og part-
nerskabs instrumentet (ENPI) på 11,6 pct. til 1.472 mio. euro samt en stigning i
humanitær hjælp på 4,6 pct. til 828,2 mio. euro. En af de primære årsager til stig-
ningen i betalingsbevillinger er, at mange tidligere indgåede forpligtelser forventes
at komme til udbetaling i 2013.
Udgiftskategori 5. Administration
Kommissionens budgetforslag for 2013 indebærer et niveau for betalingsbevillin-
gerne på 8.545,5 mio. euro til administrative udgifter, hvilket er en stigning på 3,2
pct. i forhold til 2012,
jf. tabel 7.
Hvis udgifterne forbundet med optagelsen af
Kroatien ekskluderes fra opgørelsen, er der tale om en stigning på 2,8 pct.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1136213_0014.png
14
Tabel 7
Forslag til budget 2013 for kategori 5 Administration*
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Kommissionen
Andre EU-institutioner**
Pensioner (alle institutioner)
Europæiske skoler
Kategori 5 i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
8277,7
3.324,2
3.463,7
1.322,5
169,2
8279,6
3.372,4
3.578,2
1.413,1
180,7
8544,4
636,6
8545,5
267,8
3,2 pct.
48,3
114,5
90,5
11,5
264,8
1,5 pct.
3,3 pct.
6,8 pct.
6,8 pct.
3,2 pct.
Budget 2012
Forslag for 2013
Forskel i euro
Forskel i pct.
Anm*. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
Anm*. Andre EU-institutioner dækker bl.a. over Rådssekretariatet, Den fælles Udenrigstjeneste, Parlamentet, Domstolen,
Ombudsmanden, Den europæiske tilsynsførende for datasikkerhed, Revisionsretten samt Regionsudvalget. Der blev i
2011-budgettet udskilt budgetposter fra henholdsvis Kommissionen og Rådssekretariatet til Den Fælles Udenrigstjeneste.
Kilde: Kommissionens forslag til 2013-budgettet.
Kategori 5 er karakteriseret ved, at forpligtelsesbevillingerne i høj grad svarer til
betalingsbevillingerne, idet størsteparten af udgifterne er ét-årige. Kommissionen
begrunder primært udgiftsstigningen med henvisning til pensionsforpligtelser for
de eksisterende EU-ansatte samt udgifter forbundet med udvidelsen af Kroatien.
Kommissionens forslag til den flerårige finansielle ramme 2014-2020 indeholder
et forslag om en reduktion i antal årsværk i EU-institutionerne på 5 pct. 2013-
2017, der foreslås indfaset med en reduktion på 1 pct. pr. år. Kommissionen,
Rådssekretariatet og Revisionsretten har i budgetforslaget for 2013 implementeret
1 pct.-redutionen, mens dette ikke gør sig gældende for de andre institutioner.
6. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke fastlagt sin holdning, men skal endeligt have
fastlagt en holdning i løbet af oktober 2012.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Kommissionens foreløbige forslag til EU’s budget for 2013 vil indgå i fastlæggel-
sen af det danske bidrag til EU’s budget, der skal opføres på forslaget til finanslov
for 2013. Det vedtagne budget for 2013 vil blive opført på finansloven for 2013.
8. Statsfinansielle konsekvenser
En vedtagelse af Kommissionens budgetforslag skønnes at medføre et dansk EU-
bidrag på ca. 20,9 mia. kr. i 2013. Dette svarer til en merudgift i forhold til et bud-
getforslag med nulvækst på ca. 1,3 mia. kr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
9. Høringer
Forslaget er ikke sendt i høring.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
ECOFIN opnåede den 21. februar 2012 enighed om Rådets prioriteter vedrøren-
de budgettet for 2013. Der lægges heri fra Rådets side vægt på, at EU’s budget
skal afspejle de konsolideringsbestræbelser, der pågår i medlemslandene. På bag-
grund heraf skal de finansielle perspektiver overholdes med tilstrækkelig margen i
hver udgiftskategori til uforudsete udgifter, ligesom der skal ske en retvisende og
realistisk budgettering.
Der blev samtidig lagt vægt på, at der på EU-budgettet findes en passende balance
mellem konsolideringsbestræbelser og investeringer, der kan bidrage til at fremme
vækst.
Endvidere blev der udtrykt bekymring for størrelsen af uudbetalte forpligtelsesbe-
villinger på EU’s budget (RAL) samt opfordret til, at der tages hånd om problem-
stillingen.
Herudover indeholdt Rådets prioriteter for 2013-budgettet også en række speci-
fikke anbefalinger på nedenstående områder:
Administration:
Det blev understreget, at der løbende skal ske effektiviseringer i
EU’s institutioner, som det også sker i medlemslandene, ligesom der også blev
udtrykt bekymring for udviklingen i udgifterne til pension for EU’s ansatte.
Agenturer:
Behovet for retvisende budgettering af bevillingerne til agenturer for at
undgå tidligere års tendens til overbudgettering blev understreget.
ITER:
Kommissionen blev opfordret til at undersøge mulighederne for at finan-
siere merudgifterne forbundet med ITER-projektet i 2013 via omprioriteringer
inden for EU’s budget.
Kommissionen præsenterede på et møde i ECOFIN den 15. maj 2012 sit forslag
til EU’s budget for 2013. Der var næsten en fuld bordrunde, hvor en stor gruppe
lande, herunder Danmark, udtrykte ønske om et mere mådeholdent EU-budget,
der i højere grad afspejler konsolideringsbestræbelserne i medlemslandene. En
anden gruppe af lande støttede derimod et stigende budget.
11. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder, at Kommissionens forslag til EU’s budget for 2013 ikke i til-
strækkelig grad afspejler konsolideringsbestræbelserne i medlemsstaterne, og at
særligt stigningen i betalingsbevillingerne på 6,8 pct. er klart for høj i en tid, hvor
de nationale budgetter er under pres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
Regeringen vil derfor lægge meget betydelig vægt på en væsentlig reduktion i ud-
giftsvæksten i forhold til Kommissionens forslag. På samme tid vil Danmark så
vidt muligt søge at friholde danske prioriteter, som alle befinder sig inden for de
mindst udgiftskrævende kategorier, fra reduktioner.
Fra dansk side lægges der afgørende vægt på budgetdisciplin, herunder overhol-
delse af de udgiftslofter, der er fastsat i den flerårige finansielle ramme og sikring
af en tilstrækkelig margen til, at der kan tages højde for uforudsete udgifter.
Fra dansk side lægges der endvidere stor vægt på retvisende budgettering i forhold
til den store del af budgettet, der fastlægges ved retsakter mv. i andre rådsformati-
oner. Budgetteringen skal således afspejle det eksisterende retsgrundlag, markeds-
forholdene og en kritisk vurdering af muligheden for at afholde de pågældende
udgifter.
Inden for oven nævnte ramme vil regeringen arbejde for følgende mere specifikke
prioriteter.
Angående
kategori 1a konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
lægges der fra dansk
side vægt på, at der sikres en tilstrækkelig margen til at tage højde for uforudsete
udgifter. Under hensyntagen til dette prioriteres forskning, energi og uddannelse
højt fra dansk side.
Angående
kategori 1b Samhørighed for vækst og beskæftigelse
lægges der vægt på, at ka-
tegorien også bidrager til en samlet reduktion i udgiftsvæksten i forhold til Kom-
missionens forslag.
Med hensyn til
kategori 2 Forvaltning af naturressourcer
lægges der vægt på, at der af-
sættes realistiske betalingsbevillinger til landbrugspolitikken, så det undgås, at der
henstår uforbrugte midler ved årets udgang.
For så vidt angår
kategori 3
lægges der fra dansk side vægt på, at der sikres et råde-
rum, som kan tage højde for uforudsete udgifter. Inden for dette vil Danmark
prioritere RIA-området og forbrugerområdet.
For
kategori 4 EU som global partner
lægges der på baggrund af tidligere års erfarin-
ger vægt på, at der for denne kategori sikres tilstrækkelige margener til uforudsete
udgifter. Fra dansk side vil man arbejde for, at tiltagene for et styrket partnerskab
for støtte til demokrati og økonomisk udvikling i de sydlige Middelhavslande fi-
nansieres via en omprioritering inden for kategori 4, herunder ved anvendelse af
mulighederne for hurtig finansiering fra blandt andet stabilitetsinstrumentet og
menneskerettighedsinstrumentet, og ikke ved tiltag, der indebærer merudgifter for
medlemslandene.
Med hensyn til
kategori 5 Administration
anlægger Danmark traditionelt en stram og
budgetansvarlig linje. Fra dansk side lægges der således stor vægt på, at udviklin-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
gen i EU’s administrationsudgifter afspejler situationen i mange medlemslande,
hvor der er et betydeligt fokus på at reducere administrationsudgifterne. Det gæl-
der også for de administrationsudgifter, som er budgetteret under de øvrige ud-
giftskategorier, herunder især agenturer. Der lægges derfor vægt på, at der tilveje-
bringes effektiviseringsgevinster i institutionerne bl.a. som følge af nye IT-
løsninger, øget samarbejde på tværs af institutionerne og strukturelle reformer.
Fra dansk side finder man endvidere, at alle institutioner bør implementere den
foreslåede reduktion på 1 pct. i antal årsværk i 2013.
For så vidt angår finansieringen af
ITER,
vil regeringen henholde sig til den linje,
som fremgår af Grund- og Nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg af 31.
august 2010 og herudover af det forhandlingsoplæg, som den tidligere viden-
skabsminister indhentede den 9. juli 2010. Heraf fremgår, at man fra dansk side
arbejder for, at finansieringen af merudgifterne forbundet med ITER-projektet i
2012 og 2013 sker ved et miks af finansieringsmuligheder, således at der ikke ude-
lukkende sker reduktion af det 7. rammeprogram for forskning.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev den 10. februar 2012 orienteret om Rådets over-
ordnede prioriteter for 2013-budgettet forud for mødet i ECOFIN den 21. febru-
ar 2011. Forud for mødet i ECOFIN den 15. maj 2012 blev Folketingets Euro-
paudvalg den 11. maj orienteret om, at Kommissionen på mødet ville præsentere
sit forslag til EU’s budget for 2013.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18
Bilag 1
Tabel 1 nedenfor viser Kommissionens foreløbige budgetforslag for 2013 i hen-
hold til princippet om aktivitetsbaseret budgettering. Den aktivitetsbaserede bud-
gettering baseres på forpligtelsesbevillinger samt personalemæssige ressourcer.
Hensigten med tabellen er at sammenligne EU’s 2012-budget og Kommissionens
budgetforslag for 2013 fordelt på aktiviteter, dvs. politiske områder.
De politiske områder inkluderer alle forpligtelser, der vedrører mere end én ud-
giftskategori. Bl.a. indeholder alle områder ressourcer under udgiftskategori
5 Ad-
ministration,
idet alle politikområder kræver administrativ kapacitet til gennemførel-
se af konkrete aktiviteter. Derfor kan den aktivitetsbaserede budgettering fordelt
på politiske områder ikke for de enkelte politiske områder sammenlignes direkte
med den nedbrydning af budgettet på udgiftskategorier, som i øvrigt er anvendt i
notatet
jf. tabel 1 nedenfor.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1136213_0019.png
19
Tabel 8
Aktivitetsbaseret budgettering (ABB) af Kommissionens budgetforslag 2013
(Mio. euro, årets priser)
Politiske områder
Budget 2012
Forslag for 2013
Forskel 2013-2012
Forskel i
Total
bevilling
Antal
personer
Total
bevilling
Antal
bevilling i
personer
pct.
Forskel i
antal
personer
60
-20
-11
-9
-16
-10
-5
-24
-10
-54
-6
4
-19
-7
-12
10
-17
-9
5
-9
-69
-27
4
7
-16
-71
1. Økonomiske og finansielle anliggen-
der
2. Virksomheder
3. Konkurrence
4. Beskæftigelse og sociale anliggen-
der
5. Landbrug and landdistriktsudvikling
6. Mobilitet og transport
7. Miljø og Klima
8. Forskning
9. Informationssamfundet
10. Direkte forskning
11. Fiskeri og maritime anliggender
12. Indre marked
13. Regionalpolitik
14. Beskatning og toldunion
15. Uddannelse og kultur
16. Presse og kommunikation
17. Helbreds- og forbrugerbeskyttelse
18. Retlige og indre anliggender
19. Eksterne anliggender
20. Handel
21. Udvikling og relationer til AVS-
landene
22. Udvidelse
23. Humanitær bistand
24. Bekæmpelse af svig
25. Kommissionens politikkoordination
og juridiske rådgivning
26. Administration
611,0
1150,7
91,5
11580,9
58587,0
1664,2
491,9
6580,0
1677,7
410,9
1033,0
100,9
42063,3
142,8
2695,7
262,0
686,4
1263,9
4816,1
104,2
1497,7
1087,5
899,7
78,8
193,6
1023,4
698
984
883
786
1.120
509
718
1.808
1.124
2.745
368
609
763
534
643
1.079
941
365
197
749
3.202
898
280
431
1.566
3.791
559,1
1145,2
93,7
11998,5
59024,1
1740,5
496,0
6859,9
1805,5
424,1
1018,5
103,2
43380,2
145,4
2763,8
261,9
630,5
1293,4
4889,0
108,6
1567,6
1059,8
918,7
80,0
195,6
1035,9
758
964
872
777
1.104
499
713
1.784
1.114
2.691
362
613
744
527
631
1.089
924
356
202
740
3.133
871
284
438
1.550
3.720
-8,5 pct.
-0,5 pct.
2,4 pct.
3,6 pct.
0,7 pct.
4,6 pct.
0,8 pct.
4,3 pct.
7,6 pct.
3,2 pct.
-1,4 pct.
2,2 pct.
3,1 pct.
1,8 pct.
2,5 pct.
0,0 pct.
-8,1 pct.
2,3 pct.
1,5 pct.
4,2 pct.
4,7 pct.
-2,5 pct.
2,1 pct.
1,5 pct.
1,1 pct.
1,2 pct.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1136213_0020.png
20
27. Budget
28. Revision
29. Statistik
30. Pensioner
31. Sprogservices
32. Energi
33. Ret
40. Reserver
Kommissionen i alt
Andre institutioner (ekskl. pensioner)
Samlet total
68,5
11,8
134,1
1334,5
397,9
718,1
217,6
758,9
144.436,5
3.463,7
147.900,2
474
112
801
0
3.918
655
350
0
68,2
12,1
135,2
1422,9
402,8
733,6
215,8
764,1
605
111
781
0
3.879
640
346
0
33.822
-0,4 pct.
2,5 pct.
0,8 pct.
6,6 pct.
1,2 pct.
2,2 pct.
-0,8 pct.
0,7 pct.
2,0 pct.
131
-1
-20
0
-39
-15
-4
0
-279
34.101 147.353,5
3.578,2
34.101 150.931,7
33.822
2,0 pct.
-279
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
Kilde: Kommissionens politiske præsentation af forslaget til 2013-budgettet.