Udenrigsudvalget 2012
JOIN (2012) 0011
Offentligt
1440584_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
DEN EUROPÆISKE UNIONS
HØJTSTÅENDE REPRÆSENTANT
FOR UDENRIGSANLIGGENDER
OG SIKKERHEDSPOLITIK
Bruxelles, den 3.5.2012
JOIN(2012) 11 final
FÆLLES RAPPORT TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Det Særlige Administrative Område Hongkong: Årsrapport 2011
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
FÆLLES RAPPORT TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Det Særlige Administrative Område Hongkong: Årsrapport 2011
I
NDLEDNING
Siden Hongkong blev overdraget til Folkerepublikken Kina for næsten 15 år siden, har Den
Europæiske Union og dens medlemsstater fulgt den politiske og økonomiske udvikling tæt i
Det Særlige Administrative Område Hongkong. For at leve op til forpligtelsen over for
Europa-Parlamentet fra 1997 udsendes der årligt en rapport om udviklingen i Det Særlige
Administrative Område Hongkong (Hongkong). Dette er den fjortende rapport, som dækker
udviklingen i 2011.
Princippet om "et land, to systemer", der er indskrevet i den kinesisk-britiske erklæring og i
Hongkongs forfatning, fungerede fortsat udmærket i 2011. Befolkningens rettigheder og
grundlæggende friheder blev respekteret, retsstaten blev opretholdt, og det økonomiske
markedssystem og erhvervsklimaet blev bevaret.
De bilaterale forbindelser mellem EU og Hongkong blev videreudviklet og nåede et
højdepunkt med besøget af Hongkongs regeringschef i EU-institutionerne, hvor han mødtes
med formand Van Rompuy i september.
Den Europæiske Union lægger stor vægt på Hongkongs stabilitet, økonomiske velstand og
demokratiske udvikling. EU bakker fortsat stærkt op om at skabe hurtige og væsentlige
fremskridt mod målet om almindelig valgret i overensstemmelse med Hongkongs forfatning
og befolkningens ønske.
D
EN POLITISKE UDVIKLING
I 2011 blev Hongkongs forfatningsmæssige udvikling yderligere befæstet. Der blev vedtaget
afledt lovgivning om den pakke af valgreformer, der blev aftalt i juni 2010, der var en grundig
offentlig debat og omfattende undersøgelser i medierne, og der blev opbygget politisk
engagement forud for distriktsrådsvalgene og sammensætningen af den udvidede valgkomité,
der skal vælge den kommende regeringschef i marts 2012.
Den 22. juli 2011 offentliggjorde sekretæren for forfatningsmæssige spørgsmål og spørgsmål
vedrørende fastlandet et høringsdokument om besættelse af ledige sæder i det lovgivende råd.
Ved udgangen af høringsperioden den 24. september 2011 udtrykte et flertal af besvarelserne
den holdning, at suppleringsvalgsystemet skulle fastholdes, og afviste dermed regeringens
oprindelige forslag om, at ledige sæder skulle besættes med den næste kandidat på listen.
Vedtagelsesproceduren vil være fuldendt i løbet af retsåret 2011/2012.
I sin sidste politiske tale, den 12. oktober 2011, satte regeringsleder Donald Tsang fokus på
Hongkongs sociale udfordringer under titlen "Fra styrke til styrke". Han slog ned på det
uoverkommelige huslejeniveau, Hongkongs hastigt aldrende befolkning og de stigende
forskelle mellem rig og fattig og lovede at tage initiativ til at forbedre den almene livskvalitet.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Distriktsrådsvalgene blev afholdt den 6. november 2011. Valgdeltagelsen var på 41,4 %,
svarende til 1,2 millioner afgivne stemmer. Den demokratiske alliance for udvikling og
fremskridt i Hongkong (DAB) og sammenslutningen af fagforeninger vandt 165 ud af 412
sæder. De pandemokratiske partier opnåede kun 47 sæder. Distriktsrådsvalgene baner vejen
for en række valg, der skal afholdes i 2012, herunder valget til det kommende lovgivende råd
i september 2012, hvor fem nye sæder tilhørende funktionelle valgkredse skal besættes med
vindere fra de nyligt valgte distriktsråd. Der blev fremsat beskyldninger om uregelmæssig
registrering af vælgere, hvilket gav anledning til undersøgelser.
Den 10. december 2011 blev den nyligt udvidede 1 200 sæder store valgkomité nedsat.
Komitéen, som tæller udpegede medlemmer fra forretnings- og erhvervslivet og
civilsamfundet samt politikere på distriktsniveau og fra det lovgivende råd, skal vælge den
kommende regeringschef i marts 2012. I slutningen af 2011 meddelte to kandidater, at de
ønskede at stille op til posten som kommende regeringschef: Henry Tang, den forhenværende
førsteminister, meddelte sit kandidatur den 26. november, mens Chun-Ying Leung, den
forhenværende leder af eksekutivrådet, meddelte sit den 27. november.
I 2011 udgjorde formaliseringen af forbindelserne mellem Hongkong og Taiwan og
etableringen af repræsentationerne i Taipei og Hongkong vigtige skridt i udviklingen af
relationerne mellem Hongkong og Taiwan. I juli 2011 åbnede Taiwan Taipei-kontoret for
økonomi og kultur i Hongkong. Hongkongs kontor i Taipei har betegnelsen Hongkongs
kontor for økonomi, handel og kultur. Hongkong og Taiwans bilaterale samarbejde blev også
i stigende grad konkretiseret, herunder inden for områderne handel og investering, luftfart,
toldvæsen og kulturelt samarbejde.
Retsstatens opretholdelse og retsvæsenets uafhængighed spillede fortsat en central rolle i
sikringen af Hongkongs velfærd på langt sigt. Den 10. januar 2011 understregede
højesteretspræsident Geoffrey Ma Tao-li i sin første åbningstale i retsåret tre grundlæggende
karakteristika ved retsstaten i Hongkong, nemlig love, der respekterer de personlige
rettigheder og den menneskelige værdighed, et uafhængigt retsvæsen, der værner om disse
love, og et retsvæsen, der er velfungerende. Hongkongs retsvæsen beskytter fortsat
Hongkongs eksisterende rettigheder og friheder og sikrer, at enhver behandles lige og i
overensstemmelse med loven.
Det blev afsagt dom i en række vigtige sager i det forløbne år. I overensstemmelse med den
nationale folkekongres' stående udvalgs fortolkning, i medfør af artikel 158 i forfatningen,
afgjorde Højesteret den 8. september 2011, at princippet om "et land, to systemer" ikke kan
udstrækkes til at gælde for doktrinen om staters immunitet i sagen FG Hemisphere/Congo.
Således bekræftede Højesteret, at en fremmed stats handelsaktiviteter ikke kan gøres til
genstand for søgsmål i Hongkong. Hongkong sagførersammenslutning udtalte, at afgørelsen
ikke bragte domstolenes uafhængighed i fare. Sagen omhandlede årtier gammel gæld på
100 mio. USD, som Den Demokratiske Republik Congo skyldte til den amerikanske fond FG
Hemisphere. Den 30. september 2011 afgjorde retten i første instans, at en udenlandsk
hushjælp skulle tillades at ansøge om permanent ophold i byen. Regeringen appellerede
kendelsen, og sagen afstedkom en omfattende debat om lige behandling af udenlandske
husassistenter. Appeldomstolen omstødte førsteretsinstansens afgørelse om opførelsen af
broen mellem Hongkong, Zhuhai og Macao og gav således grønt lys til bygningen af
infrastrukturprojektet. Førsteinstansretten havde stillet opførelsen i bero ud fra den
begrundelse, at departementet for miljøbeskyttelse havde undladt at analysere den
fremskrevne miljøtilstand.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1440584_0004.png
I 2011 kunne Hongkongs befolkning fortsat gøre brug af sin ret til ytrings- og
forsamlingsfrihed, hvilket kom til udtryk i den højeste deltagelse i den årlige 1. juli-march
siden 2004.
U
DVIKLING PÅ OMRÅDERNE ØKONOMI OG HANDEL
I 2011 var Hongkongs økonomi sund. I det første halvår voksede den stabilt takket være den
solide eksport af tjenester og varer, såvel som en stærk indenrigsefterspørgsel. Væksten aftog
imidlertid i anden halvdel af 2011 i en svagere ekstern kontekst. I 2011 faldt BNP-væksten
samlet set til 5 % i faste priser efter en vækst på 7 % i 2010. Med en årlig
arbejdsløshedsprocent på 3,4 kunne arbejdsmarkedet melde om fuld beskæftigelse. Inflationen
steg mærkbart til 5,3 %
1
.
I starten af 2011 blev de største udfordringer for Hongkongs økonomi anset for at være
inflationsbekæmpelse og imødegåelse af risikoen for en boligboble. I finansloven for 2011-
2012 indførte Hongkongs regering således en række foranstaltninger for at afhjælpe
effekterne af inflationen og for at køle boligmarkedet ned. Blandt disse var finansministerens
forslag om at uddele et engangsbeløb på 6 000 HKD til alle fastboende borgere på mindst
18 år, mens han trak sit oprindelige forslag tilbage om at indskyde samme beløb på hver
enkelt af de obligatoriske pensionsfondskonti. De direkte udbetalinger af kontanter er uden
fortilfælde i Hongkongs finanspolitiske historie. Hongkongs regering havde en solid
budgetsituation og betydelige reserver, der beløb sig til 595 mia. HKD ved udgangen af marts
2011, svarende til 34 % af BNP
2
.
Ved indgangen til anden halvdel af 2011 gav statsgældskrisen i euroområdet anledning til
bekymring i Hongkong på trods af, at Hongkongs banker kun i begrænset omfang var berørt
af krisen. I betragtning af markedets mere forsigtige adfærd viste boligmarkedet nogen tegn
på konsolidering. Der var en brat nedgang i aktiemarkedet, og Hang Seng-indekset lå i
slutningen af året 20 % lavere end i 2010
3
. I 2011 var der også et kraftigt fald i den samlede
mængde aktiekapital, der blev rejst på Hong Kong Stock Exchange
4
. På globalt plan var
Hongkong imidlertid, for tredje år i træk, stadig det sted, hvor der blev rejst mest kapital
gennem børsintroduktioner.
De tre vigtige forslag til lovgivning på økonomiområdet, der blev fremsat i 2010 (loven om
minimumsløn, konkurrenceloven og loven og bestemmelserne om udveksling af
skatteoplysninger), udviklede sig i forskellige tempi i 2011. Loven om minimumsløn, som
fastlægger et minimumslønniveau på 28 HKD i timen, trådte i kraft den 1. maj 2011.
Arbejdsmarkedets tilstand var igen god i 2011, og man nåede fuld beskæftigelse.
I det lovgivende råd fortsatte debatten om den længe ventede konkurrencelov, der mødte
stærk modstand fra erhvervssektoren. I oktober 2011 foreslog regeringen ændringer i det
1
2
3
4
De økonomiske oplysninger om Hongkong bygger på officielle statistikker offentliggjort af Hongkongs
optællings- og statistikkontor.
Kilde: Hongkongs finanstilsyn og finansministerium.
Ifølge Hong Kong Stock Exchange and Clearing Ltd. (HKEx) stod Hang Seng-indekset i 18434 ved
udgangen af 2011.
Ifølge HKEx faldt den samlede mængde rejste aktiekapital, inklusive nye udstedelser af aktier og de
operationer, der følger børsintroduktioner, på det primære marked og på markedet for
vækstvirksomheder med 42,6 % til 488,3 mia. HKD i 2011. Af dette beløb udgjorde den samlede
mængde kapital opnået gennem børsintroduktioner 258,9 mia. HKD, hvilket svarede til et fald på
41,8 %.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1440584_0005.png
oprindelige forslag med henblik på at imødekomme nogle af forretningslivets indvendinger.
På skatteområdet har Hongkong siden vedtagelsen af lovgivning om at bringe udvekslingen af
skatteoplysninger på linje med internationale standarder i marts 2010 undertegnet 17 nye
aftaler med tredjepartslande på mindre end to år (heraf 11 med EU-medlemsstater).
Hongkongs rolle blev for første gang helliget et særskilt kapitel i Kinas 12. femårsplan (2011-
2015). I sin nationale, strategiske udviklingsplan forpligter Kina sig til at bevare Hongkongs
status som internationalt finanscentrum og som et centrum for handel og shipping, samt til at
støtte Hongkongs bestræbelser på at blive et offshore-centrum for handel i RMB og for
international kapitalforvaltning. Kinas vicepremierminister Li Keqiang løftede under sit besøg
i Hongkong i august 2011 sløret for en pakke af tiltag, der sigter efter at styrke Hongkongs
sektor for finansielle tjenesteydelser. Blandt disse tiltag er muligheden for at hjemtage RMB
gennem direkte udenlandske investeringer, lanceringen af et program til autorisering af
udenlandske institutionelle investorer til at handle med RMB og en øget udstedelse af stats-
og virksomhedsobligationer i RMB i Hongkong. De nye tiltag vil gradvist udvide kanalerne
til kapitalstrømmene i RMB mellem Hongkong og Kina og styrke Hongkongs position som
det væsentligste offshore-centrum for handel i RMB. I 2011 voksede de RMB-baserede
forretninger hurtigt i Hongkong. Hongkong havde den største koncentration af likviditet i
RMB uden for Kina og håndterede 84 %
5
af Kinas handel i RMB på tværs af grænserne. I
Hongkong beløb de samlede deponeringer i RMB sig til 588,5 mia. ¥ ved udgangen af 2011,
svarende til en stigning på 86,9 % i forhold til 2010, mens de samlede udstedelser af
obligationer i RMB oversteg 100 mia. ¥
6
. Hongkong forventes at fortsætte med at spille en
central rolle i internationaliseringen af RMB i de kommende år i kraft af sin ekspertise inden
for finanssektoren, sin veletablerede infrastruktur for finanssektoren og, endnu vigtigere, sit
enestående forhold til Kina.
Med gennemførelsen af rammeaftalen om samarbejde mellem Hongkong og Guangdong, der
blev undertegnet i 2010, blev den økonomiske integration med Guangdong-provinsen udvidet
i dybden. Den 12. femårsplan lover desuden støtte til Guangdong, der påtager sig en ledende
rolle ved forsøgsvist at åbne servicesektoren for Hongkong, og tilskynder til en tidlig
gennemførelse af vigtige samarbejdsprojekter mellem Guangdong, Hongkong og Macao.
Hongkong og Guangdong har forpligtet sig til at styrke samarbejdet, hvad angår udviklingen
af en bred vifte af områder, som for eksempel infrastrukturanlæg på tværs af grænserne,
moderne serviceerhverv, innovation og teknologi til fremstillingsindustrierne samt miljø og
uddannelse.
Hongkong og Kina undertegnede i december 2011 det ottende tillæg til den tættere
økonomiske partnerskabsaftale (CEPA). Bilag VIII indeholder i alt 32 foranstaltninger til
liberaliseringer på området tjenester og til lettelse og fremme af investeringer, af hvilke 15 er
knyttet til offshore-aktiviteter i RMB. Bilaget slækker også på oprindelseskriterierne for
handel med varer og bløder definitionen på Hongkongs tjenesteleverandører ("Hong Kong
service suppliers") op, hvilket giver dem bedre forretningsmuligheder i Kina. Medregnes
foranstaltningerne i bilag VIII til CEPA-aftalen er der i alt 301 liberaliseringsforanstaltninger
i 47 servicesektorer. Vicepremierminister Li Keqiang har udtalt, at Kina vil liberalisere
Hongkongs servicesektorer helt inden udgangen af 2015.
5
6
Kilde: Hongkongs monetære myndighed, tal for første halvdel af 2011.
Kilde: Hongkongs monetære autoritet.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1440584_0006.png
Hongkong har ud over CEPA-aftalen intensiveret sin indsats for at indgå bilaterale og
regionale aftaler. I juni 2011 undertegnede Hongkong og Den Europæiske
Frihandelsorganisation (EFTA) en frihandelsaftale. Det er Hongkongs tredje frihandelsaftale,
der kommer efter aftalerne med Kina og New Zealand. Der er også indledt forhandlinger om
en frihandelsaftale med Chile. Hongkong har med Kinas støtte over for ASEAN tilkendegivet
sit ønske om at tilslutte sig frihandelsområdet mellem Kina og ASEAN. På et mere overordnet
plan har Hongkong fastslået at ville fortsætte sit aktive medlemskab af WTO og APEC med
henblik på at liberalisere handels- og investeringsområdet.
F
ORBINDELSERNE OG SAMARBEJDET MELLEM
D
EN
E
UROPÆISKE
U
NION OG
H
ONGKONG
I 2011 udvidede Den Europæiske Union og Hongkong deres bilaterale forbindelser og
samarbejde. Hongkong er fortsat en vigtig regional aktør og et mellemled for handel og
investeringsstrømme mellem Den Europæiske Union og Kina.
I 2011 fastholdt EU sin status som Hongkongs andenstørste handelspartner efter
Fastlandskina. Hongkong var EU's 16. største handelspartner. I de første ni måneder af 2011
voksede den bilaterale handel mellem EU og Hongkong støt med 8,8 % til 30 mia. EUR.
Næstefter Fastlandskina og De Britiske Jomfruøer var EU den største udenlandske investor i
Hongkong og bidrog i 2010 med 9,9 % af de samlede direkte udenlandske investeringer.
Hongkongs investeringer i Europa har fulgt en stabil udvikling, og Hongkong er en af de
væsentligste kilder til direkte investeringer fra Asien. På trods af den globale økonomiske
krise er Hongkong stadig et af Asiens største centre for europæisk erhvervsliv og tiltrækker
fortsat et stort antal europæere, der kommer for at bosætte sig og arbejde i området. I alt var
der ca. 31 930 ved udgangen af 2011
7
. EU har med 454 regionale hovedkvarterer,
695 regionale kontorer og 670 lokale kontorer (tal fra juni 2011)
8
flest udenlandske
virksomheder i Hongkong, også flere end USA og Japan. EU's tilstedeværelse på
virksomhedsområdet spænder over meget forskellige sektorer, hovedsageligt finansielle
tjenesteydelser og tjenesteydelser til virksomheder, handel, logistik, byggesektoren og
detailhandel. EU-virksomhederne er også centrale aktører i Hongkongs bank- og
forsikringsbranche samt i handelen med værdipapirer.
Hongkong udgør også et nøgleomdrejningspunkt for strømmene af direkte udenlandske
investeringer fra EU ind i Fastlandskina og omvendt. Dette skyldes blandt andet, at Hongkong
ligger tæt på og har veletablerede forretningsforbindelser til Fastlandskina, Hongkongs enkle
skatteregler, tilstedeværelsen af udbydere af tjenesteydelser af høj kvalitet inden for områder
såsom finansiering, revision og juridisk rådgivning, samt den fysiske tilstedeværelse af et
stigende antal virksomheder fra EU og Fastlandskina. Desuden udgør Hongkong et ideelt
forum til at rejse investeringskapital eller til at udvide forretningsaktiviteterne, enten gennem
børsintroduktioner, sekundære emissioner eller obligationsudstedelser (herunder obligationer
udstedt i RMB).
Det 5. strukturerede dialogmøde mellem Den Europæiske Union og Hongkongs regering
fandt sted den 8. december 2011 i Hongkong. Mødet spændte over en række emner fra
økonomiske forbindelser, herunder handel og investeringer, til luftfart, miljø, forskning,
teknologi,
innovation
og
uddannelsessamarbejde,
finansielle
tjenester,
konkurrencelovgivning, traditionelle kinesiske lægemidler, handel med udledningskvoter og
7
8
Kilde: Hongkongs kontor for indvandring.
Kilde: Hongkongs kontor for statistik og optælling.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
klimaændringer samt toldanliggender. Parterne bemærkede, at samhandelen og de
økonomiske forbindelser mellem dem havde udviklet sig og var taget til i omfang, og at den
bilaterale handel langsomt var nået tilbage til det niveau, som den var på før finanskrisen i
2008-2009. Der har fundet konstruktive udvekslinger sted vedrørende reformen af
lovgivningen på området finansielle tjenesteydelser, og der er fortsat blevet foretaget prøver
og certificering på det tekniske plan. Strukturerede dialoger er et velafprøvet udgangspunkt
for udbygningen af forbindelserne mellem EU og Hongkong. EU er desuden stadig indstillet
på at fortsætte drøftelserne om muligheder for samarbejde på området beskatning af
opsparing.
På trods af aftalen mellem Europa-Kommissionen og Hongkong vedrørende genoprettelse af
retssikkerheden for de bilaterale aftaler mellem EU og Hongkong om luftfart fra 2010 er der
kun sket begrænsede fremskridt i de bilaterale forhandlinger mellem Hongkong og de
relevante EU-medlemsstater. Det ville være særdeles ønskeligt, om Hongkong med henblik på
at genoprette retssikkerheden kunne fuldende tilpasningen af sin lufttrafik i samarbejde med
de relevante EU-medlemsstater, enten gennem bilaterale forhandlinger eller gennem
vedtagelse af en "horisontal aftale" med EU. I 2011 skete der en stigning i antallet af besøg på
højt plan i Den Europæiske Unions institutioner og i Hongkong. Højdepunktet var mødet i
september mellem Det Europæiske Råds formand, Herman van Rompuy, og Hongkongs
regeringsleder, Donald Tsang, samt regeringslederens møde med Kommissæren for handel,
Karel de Gucht. Der har også været flere dialoger på ministerielt niveau. Klimakommissær
Connie Hedegaard holdt hovedtalen ved verdensforbrugerkonferencen under sit besøg i
Hongkong i maj, og i oktober besøgte Hongkongs justitsminister, Wong Yan Lung, Bruxelles,
hvor han mødtes med Vicepræsident for Europa-Kommissionen og Kommissær for Retlige
anliggender, grundlæggende rettigheder og EU-borgerskab, Viviane Reding. Møder på højt
embedsmandniveau har bidraget til at opretholde en substantiel dialog på områder af fælles
interesse, herunder lovgivning om finansielle tjenester og aktiviteter til bekæmpelse af
korruption. Der har også været delegationer af medlemmer af Europa-Parlamentet på besøg i
Hongkong, hvilket har medvirket til at styrke samarbejdet.
Der er igen sket en stigning i antallet af aktiviteter inden for rammerne af EUBIP for
Hongkong og Macao, der samfinansieres af Europa-Kommissionen og forvaltes af det
europæiske handelskammer (ECC) i Hongkong, og aktiviteterne er blevet mere
forskelligartede. I 2011 blev der fokuseret på statsgældskrisen i Europa, lovgivning om
finansielle tjenesteydelser, CEPA-aftalen, miljøet og klimaændringerne, såvel som på
handelsforbindelserne mellem EU og det storkinesiske område. EUBIP's erhvervsråd inden
for de sektorer, hvor europæiske virksomheder og industrier har en førende position, som for
eksempel informations- og kommunikationsteknologi og finansielle tjenester, har igen givet
væsentlige input til dialogen regeringer imellem. EUBIP er fortsat en vellykket kanal til at
skabe en bedre forståelse mellem erhvervslivet i EU og Hongkong.
EU og de officielt repræsenterede EU-medlemsstater i området har intensiveret indsatsen,
hvad angår offentlighedsdiplomati, med henblik på at øge EU's synlighed i Hongkong og
udbrede viden og information om EU-politik, herunder om handel og regulering, energi og
klimaændringer, lovgivning om finansielle tjenesteydelser, toldanliggender, ligestilling
mellem kønnene, interkulturel dialog og EU's rolle i verden. Der er også blevet samarbejdet
tæt for at styrke de mellemfolkelige forbindelser og fremme den akademiske udveksling med
fælles aktiviteter såsom EU's uddannelsesmesse og EU-filmfestivalen. I slutningen af 2011
offentliggjorde EU en indkaldelse af forslag til et EU-universitetsprogram i Hongkong, som
skal afvikles i perioden 2012-2015. Hovedmålet er at udvikle outreachaktiviteter for at øge
EU's synlighed og styrke det akademiske samarbejde med højere læreanstalter i EU, herunder
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
at opfordre flere forskere og studerende til at indlede forskning og studier om EU-relaterede
anliggender.
EU vil fortsætte med at pleje sine forbindelser til Hongkong, styrke de økonomiske
forbindelser og handelsrelationerne, forbedre samarbejdet med erhvervslivet og
civilsamfundet og fremme mobiliteten og dialogen med Hongkongs befolkning.
DA
8
DA