Retsudvalget 2012
KOM (2012) 0009
Offentligt
1450988_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 25.1.2012
COM(2012) 9 final
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
Beskyttelse af privatlivets fred i en forbundet verden
En europæisk databeskyttelsesramme til det 21. århundrede
(EØS-relevant tekst)
[…]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450988_0002.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
Beskyttelse af privatlivets fred i en forbundet verden
En europæisk databeskyttelsesramme til det 21. århundrede
(EØS-relevant tekst)
1.
AKTUELLE UDFORDRINGER MED HENSYN TIL DATABESKYTTELSE
Den teknologiske udvikling og globaliseringen foregår i så højt et tempo, at det har
revolutioneret måden, hvorpå vi indsamler, får adgang til, udnytter og videregiver en
stedse stigende mængde personoplysninger. Nye måder at udveksle oplysninger
gennem sociale netværk og fjernopbevare store mængde data på er blevet en del af
hverdagen for mange af Europas 250 mio. internetbrugere. Samtidig er
personoplysningerne blevet et aktiv for mange virksomheder. Indsamling,
organisering og analysering af oplysninger om potentielle kunder er ofte en stor del
af deres økonomiske aktiviteter
1
.
I dette nye digitale miljø
har fysiske personer ret til effektiv kontrol over deres
egne personoplysninger.
Databeskyttelse er en grundlæggende rettighed i Europa,
der er forankret i artikel 8 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende
rettigheder og artikel 16, stk. 1, i traktaten om Den Europæiske Unions funktions-
måde (TEUF), og denne rettighed skal således beskyttes.
Manglende tillid får forbrugerne til at være tilbageholdende med at købe varer på
internettet og benytte nye tjenester. Derfor er et højt databeskyttelsesniveau
afgørende for, om befolkningen får mere tillid til onlinetjenesterne, og om den
digitale økonomi kan udnytte sit potentiale og dermed skabe incitament til
økonomisk vækst og bedre konkurrenceevne i EU's erhvervsliv.
Der er brug for moderne, sammenhængende regler for hele EU, så dataene kan flyde
frit mellem medlemsstaterne. Virksomhederne har brug for klare og ensartede regler,
der giver retssikkerhed og minimerer den administrative byrde. Det er meget vigtigt,
hvis det indre marked skal fungere godt og kunne
skabe økonomisk vækst, nye job
og innovation
2
. En modernisering af EU's databeskyttelsesregler, så de får større
vægt i det indre marked, sikrer et højt databeskyttelsesniveau for fysiske personer og
fremmer retssikkerheden og den retlige klarhed og sammenhæng, spiller derfor en
1
2
Markedet for analyse af meget store datasæt vokser med 40 % om året på verdensplan.
http://www.mckinsey.com/mgi/publications/big_data/.
Se også Det Europæiske Råds konklusioner af 23. oktober 2011, hvori Rådet understreger "den centrale
rolle", som det indre marked spiller, "når det gælder om at skabe vækst og beskæftigelse", foruden
behovet for at fuldføre det digitale indre marked inden 2015.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450988_0003.png
central rolle i Europa-Kommissionens Stockholmprogram
3
, i den digitale dagorden
for Europa
4
og mere generelt i EU's vækststrategi (Europa 2020)
5
.
EU's direktiv fra 1995
6
, som er den centrale retsakt vedrørende beskyttelse af
personoplysninger i Europa, var en milepæl i databeskyttelsens historie. Målene med
direktivet, som var at sikre et velfungerende indre marked og en effektiv beskyttelse
af fysiske personers grundlæggende rettigheder og frihedsrettigheder, gælder stadig.
Det blev imidlertid vedtaget for 17 år siden, da internettet trådte sine barnesko. I det
nye, udfordrende digitale miljø, vi oplever i dag, giver de bestående regler hverken
den nødvendige grad af harmonisering eller den fornødne gennemslagskraft til at
sikre fysiske personers ret til databeskyttelse. Derfor foreslår Europa-Kommissionen
en grundlæggende reform af EU's databeskyttelsesramme.
Desuden har Lissabontraktaten i medfør af artikel 16 i TEUF skabt et nyt
retsgrundlag for en moderniseret og global metode til databeskyttelse og fri
udveksling af personoplysninger, som også omfatter politimæssigt og retligt
samarbejde i straffesager
7
. Denne metode er afspejlet i Europa-Kommissionens
meddelelser om Stockholmprogrammet og handlingsplanen dertil
8
, hvori den
understreger behovet for, at Unionen "bør have en komplet ordning for beskyttelse af
personoplysninger på samtlige EU's kompetenceområder" og "skal sikre, at den
grundlæggende ret til databeskyttelse overholdes konsekvent".
For at forberede reformen af EU's databeskyttelsesramme på en gennemsigtig måde
har Kommissionen siden 2009 afholdt offentlige høringer om databeskyttelse
9
og ført
en tæt dialog med interessenterne
10
. Den 4. november 2010 offentliggjorde
Kommissionen en meddelelse om en global metode til beskyttelse af
personoplysninger i Den Europæiske Union
11
, som indeholdt hovedtemaerne for
reformen. Mellem september og december 2011 deltog Kommissionen i en udvidet
dialog med Europas nationale databeskyttelsesmyndigheder og Den Europæiske
Tilsynsførende for Databeskyttelse for at undersøge mulighederne for en mere
ensartet anvendelse af EU's databeskyttelsesregler i alle EU-medlemsstater
12
.
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
COM(2010) 171 final.
COM(2010) 245 final.
COM(2010) 2020 final.
Direktiv 95/46/EF om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger, EFT L 281 af 23.11.1995, s. 31.
Der skal fastlægges specifikke regler for medlemsstaternes databehandling inden for EU's fælles
udenrigs- og sikkerhedspolitiske område i en afgørelse fra Rådet baseret på artikel 39 i TEU.
COM(2009) 262 og COM(2010) 171.
Der er iværksat to offentlige høringer om databeskyttelsesreformen: en fra juli til december 2009
(http://ec.europa.eu/justice/news/consulting_public/news_consulting_0003_en.htm) og en fra november
2010 til januar 2011
(http://ec.europa.eu/justice/news/consulting_public/news_consulting_0006_en.htm).
Der blev afholdt målrettede høringer i 2010 blandt medlemsstaternes myndigheder og private
interessenter. I november 2010 tilrettelagde EU's kommissær for retlige anliggender Viviane Reding en
rundbordsdrøftelse om reformen af databeskyttelsesrammen. Der blev også arrangeret målrettede
workshopper og seminarer om specifikke spørgsmål (f.eks. anmeldelse af brud på datasikkerheden) i
løbet af 2011.
COM(2010) 609.
Se brevet fra EU's kommissær for retlige anliggender Viviane Reding af 19. september 2011 til
medlemmerne af "Artikel 29-gruppen" på: http://ec.europa.eu/justice/data-protection/article-
29/documentation/other-document/index_en.htm.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450988_0004.png
Disse drøftelser gjorde det klart, at både borgere og virksomheder ønskede, at
Europa-Kommissionen skulle gennemføre en altomfattende reform af EU's
databeskyttelsesregler. Efter at have foretaget en konsekvensanalyse
13
af de
forskellige løsningsmodeller foreslår Europa-Kommissionen nu
en stærk og
konsekvent retlig ramme på tværs af EU's politikker, der styrker fysiske
personers rettigheder, databeskyttelsens vægt i det indre marked og
bekæmpelsen af bureaukrati for erhvervslivet
14
.
Kommissionen foreslår, at den
nye ramme skal bestå af:
en
forordning
(der erstatter direktiv 95/46/EF) om en generel EU-ramme
for databeskyttelse
15
og et
direktiv
(der erstatter rammeafgørelse 2008/977/RIA
16
) om
beskyttelse af personoplysninger, der behandles med henblik på
forebyggelse, opdagelse, efterforskning eller retsforfølgning af
straffelovsovertrædelser og tilknyttede retslige aktiviteter.
Denne meddelelse indeholder de primære elementer i reformen af EU's
databeskyttelsesramme.
2.
FYSISKE PERSONER
PERSONOPLYSNINGER
SKAL
KUNNE
KONTROLLERE
DERES
Siden vedtagelsen af direktiv 95/46/EF – EU's primære retsakt på
databeskyttelsesområdet i dag – er der ikke sket en tilstrækkelig harmonisering
mellem medlemsstaterne af de muligheder, som fysiske personer har for at udøve
deres ret til databeskyttelse. De nationale myndigheders beføjelser på
databeskyttelsesområdet er heller ikke blevet harmoniseret i en grad, der har kunnet
sikre, at reglerne anvendes ensartet og effektivt. Det betyder, at det reelt er sværere at
udøve sine rettigheder i nogle medlemsstater end i andre, særligt online.
Alene mængden af data, der indsamles hver dag, vanskeliggør databeskyttelsen,
foruden at brugerne ofte ikke er helt klar over, at der indsamles personoplysninger
om dem. Selv om mange europæere mener, at videregivelse af personoplysninger i
stigende grad er en del af det moderne liv
17
, er der stadig 72 % af de europæiske
internetbrugere, der er bekymrede over, at de bliver bedt om at udlevere for mange
13
14
15
16
17
Se konsekvensanalysen (SEK(2012) 72).
Dette vil siden hen indebære indførelse af ændringer med henblik på at afstemme de specifikke og
sektorale instrumenter efter hinanden, bl.a. forordning (EF) nr. 45/2001 (EFT L 8 af 12.1.2001, s. 1).
Forordningen indeholder også et begrænset antal tekniske tilpasninger til e-databeskyttelsesdirektivet
(direktiv 2002/58/EF, senest ændret ved direktiv 2009/136/EF – EUT L 337 af 18.12.2009, s. 11),
således at der nu er taget hensyn til, at direktiv 95/46/EF er ændret til en forordning. De omfattende
retlige følger af den nye forordning og det nye direktiv for e-databeskyttelsesdirektivet vil senere blive
gennemgået af Kommissionen, og her vil den tage hensyn til resultatet af forhandlingerne om de
forslag, der nu er til drøftelse i Europa-Parlamentet og Rådet.
Rammeafgørelse 2008/977/RIA af 27. november 2008 om beskyttelse af personoplysninger i
forbindelse med politisamarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager (EUT L 350 af 30.12.2008,
s. 60). En rapport om medlemsstaternes gennemførelse af rammeafgørelsen (COM(2012) 12) vedtages
som led i databeskyttelsesreformpakken.
Se Special Eurobarometer 359 – Attitudes on Data Protection and Electronic Identity in the European
Union, juni 2011, s. 23.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450988_0005.png
personoplysninger over nettet
18
. De synes ikke, de selv bestemmer over deres
personoplysninger. De får ikke ordentlig besked om, hvad der sker med deres
personoplysninger, hvem de videregives til, og med hvilket formål. Ofte ved de ikke,
hvordan de skal udøve deres rettigheder online.
"Retten til at blive glemt"
En europæisk studerende, som er medlem af et socialt netværk på internettet, beslutter at anmode om
adgang til alle de personoplysninger, som netværket har om ham. Derved finder han ud af, at
netværket indsamler mange flere oplysninger, end han var klar over, og at nogle af
personoplysningerne, som han troede, han havde slettet, stadig opbevares.
Reformen af EU's databeskyttelsesregler vil sikre, at det ikke længere forekommer, ved at der
indføres:
– et udtrykkeligt krav om, at onlinetjenester i form af sociale netværk (og alle andre, der indsamler
data) skal minimere den mængde personoplysninger om brugerne, de indsamler og behandler
– et krav om, at standardindstillingerne skal sikre, at personoplysninger ikke offentliggøres
– en udtrykkelig pligt, der pålægges de registeransvarlige, til at slette en fysisk persons
personoplysninger, hvis vedkommende udtrykkeligt anmoder om sletning, og når der ikke er andre
legitime grunde til at opbevare oplysningerne.
I eksemplet ville udbyderen af det sociale netværk således være forpligtet til straks at slette den
studerendes personoplysninger fuldstændig.
Som det fremhæves i den digitale dagsorden for Europa, er bekymringen for
privatlivets fred blandt de hyppigste grunde til, at folk undlader at købe varer og
tjenester online. Med informations- og kommunikationsteknologisektorens bidrag til
den samlede produktivitetsstigning i Europa – 20 % fra ikt-sektoren og 30 % fra ikt-
investeringerne
19
– er tilliden til disse tjenester helt afgørende for stimuleringen af
den europæiske økonomiske vækst og europæisk erhvervslivs konkurrenceevne.
Anmeldelse af brud på datasikkerheden
Der har været et hackerangreb på en spilletjeneste, som henvender sig til brugere i EU. Bruddet på
datasikkerheden gik ud over databaser med personoplysninger (bl.a. navne, adresser og muligvis
kreditkortoplysninger) på mange millioner brugere over hele verden. Virksomheden ventede en uge
med at underrette de berørte brugere.
Reformen af EU's databeskyttelsesregler vil sikre, at det ikke længere forekommer. Ifølge de nye
regler pålægges virksomhederne:
– at skærpe deres sikkerhedsforanstaltninger med henblik på at forebygge og undgå brud
– uden unødig forsinkelse at underrette både den nationale databeskyttelsesmyndighed – inden for 24
timer efter at bruddet er opdaget, hvis det er muligt – og de berørte fysiske personer .
Målet med Kommissionens foreslåede nye retsakt er at styrke rettighederne, give
befolkningen effektive og operationelle midler til at sikre sig, at de er fuldt
informerede om, hvad der sker med deres personoplysninger, og sætte dem i stand til
at udøve deres rettigheder mere effektivt.
18
19
Ibidem, s. 54.
Se den digitale dagsorden for Europa, s. 4.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450988_0006.png
For at styrke fysiske personers ret til databeskyttelse foreslår Kommissionen nye
regler, som skal:
øge fysiske personers kontrol over deres personoplysninger
ved at
-
sikre, at et
samtykke,
når der er krav om et sådant,
gives udtrykkeligt, hvilket
vil sige, at det afgives i form af en erklæring eller ved en klar, bekræftende
handling fra den berørte persons side,
og at det gives frivilligt
-
udstyre internetbrugerne med en reel
ret til at blive glemt
i onlinemiljøet,
hvilket vil sige retten til at få deres personoplysninger slettet, hvis de trækker deres
samtykke tilbage, og hvis der ikke er andre legitime grunde til at opbevare
personoplysningerne
-
garantere
let adgang til ens egne personoplysninger
og en
ret til
dataportabilitet,
hvilket vil sige ret til at få en kopi af de opbevarede
personoplysninger fra den registeransvarlige og frihed til uhindret at flytte dem fra én
tjenesteudbyder til en anden
-
skærpe
retten til information,
så fysiske personer fuldt ud forstår, hvordan
deres personoplysninger behandles, især når databehandlingen angår
børn.
forbedre fysiske personers midler til at udøve deres rettigheder
ved at
-
styrke de nationale
databeskyttelsesmyndigheders uafhængighed og
beføjelser,
så de har de fornødne instrumenter til effektiv håndtering af klager og de
rette beføjelser til at udføre effektive undersøgelser, træffe bindende afgørelser og
pålægge effektive og afskrækkende sanktioner
-
styrke de
administrative instrumenter og retsmidler
til brug i tilfælde af
overtrædelse
af databeskyttelsesrettighederne. Især skal kvalificerede foreninger
kunne indbringe en sag for domstolen på vegne af fysiske personer.
skærpe datasikkerheden
ved at
-
tilskynde til brug af
teknologier, der kan forbedre beskyttelsen af
privatlivets fred
(teknologier, der beskytter private oplysninger ved at minimere
opbevaringen af personoplysninger),
standardindstillinger, der begunstiger
privatlivets fred,
og
certificeringsordninger vedrørende privatlivets fred
-
pålægge registeransvarlige
en generel pligt
20
til
uden unødig forsinkelse
(hvilket normalt er inden for 24 timer) at
underrette
både databeskyttelses-
myndighederne og de berørte fysiske personer
om brud på datasikkerheden.
20
Denne forpligtelse findes i øjeblikket kun i telekommunikationssektoren i medfør af e-
databeskyttelsesdirektivet.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450988_0007.png
øge registerføreres ansvarlighed,
især ved at
-
kræve, at de registeransvarlige udpeger en
databeskyttelsesansvarlig
i
virksomheder med over 250 ansatte og i virksomheder, som er involveret i
behandlingen, som på grund af dens art, omfang eller formål indebærer særlige risici,
hvad angår enkeltpersoners rettigheder og friheder ("risikobehæftet behandling")
-
indføre
princippet om "Privacy by Design"
(privatlivsbeskyttelse indbygget
i it-arkitekturen) for at sikre, at der tages hensyn til databeskyttelsen allerede i
planlægningsfasen til nye procedurer og systemer
-
pålægge organisationer, der udfører risikobehæftet databehandling, en pligt til
at foretage
konsekvensanalyser vedrørende databeskyttelse.
3.
DATABESKYTTELSESREGLER, DER EGNER SIG TIL DET DIGITALE
INDRE MARKED
Trods målet med det gældende direktiv om at sikre et ensartet databeskyttelsesniveau
i hele EU er der stadig store forskelle på reglerne medlemsstaterne imellem. Derfor
kan de registeransvarlige være nødt til at henholde sig til 27 forskellige nationale sæt
af love og krav. Resultatet er et
fragmenteret lovgivningsmiljø,
som har skabt
manglende retssikkerhed
og en uensartet beskyttelse af fysiske personer. Resultatet
er
unødige omkostninger og administrative byrder
for erhvervslivet, og det
fratager virksomheder i det indre marked incitamentet til at ekspandere på tværs af
grænserne.
De enkelte medlemsstaters nationale databeskyttelsesmyndigheder har meget
forskellige ressourcer og beføjelser
21
. I visse tilfælde er de ikke i stand til at udøve
deres håndhævelsesopgaver tilfredsstillende. Samarbejdet mellem disse myndigheder
på EU-plan – via den eksisterende rådgivende gruppe (den såkaldte Artikel 29-
gruppe)
22
– er ikke altid nok til at sikre en ensartet håndhævelse og skal også
forbedres.
Ensartet håndhævelse af databeskyttelsesreglerne i hele Europa
Et multinationalt selskab med flere afdelinger i EU indførte et onlinekortlægningssystem i hele
Europa, hvori der indsamles billeder af alle private og offentlige bygninger, og hvor også folk på
gaden kan være blevet fotograferet. I én medlemsstat ansås det for ulovligt at indsamle ikke-slørede
billeder af personer, der ikke var klar over, at de blev fotograferet, mens det i en anden medlemsstat
ikke udgjorde et brud på databeskyttelsesreglerne. Derfor kunne de nationale
databeskyttelsesmyndigheder ikke håndtere denne situation på en ensartet måde.
Reformen af EU's databeskyttelsesregler vil sikre, at denne situation ikke forekommer i fremtiden,
idet:
21
22
Der kan læses mere om dette aspekt i den konsekvensanalyse, der ledsager lovforslagene,
SEC(2012) 72.
Artikel 29-gruppen blev nedsat i 1996 (ved artikel 29 i direktiv 95/46/EF) med status af rådgivende
organ og består af repræsentanter for de nationale databeskyttelsesmyndigheder, Den Europæiske
Tilsynsførende for Databeskyttelse (EDPS) og Kommissionen. Se yderligere oplysninger om gruppens
aktiviteter på http://ec.europa.eu/justice/policies/privacy/workinggroup/index_en.htm.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450988_0008.png
– der vil blive fastlagt databeskyttelseskrav og -foranstaltninger i en EU-forordning, der finder direkte
anvendelse i hele Unionen
– det kun er databeskyttelsesmyndigheden i det land, hvor selskabet har sit hovedkontor, der skal
afgøre, om selskabet handler lovligt
– en øjeblikkelig og effektiv koordinering mellem de nationale databeskyttelsesmyndigheder – idet
tjenesten er rettet mod fysiske personer i flere medlemsstater – skal sikre, at de nye EU-regler om
databeskyttelse anvendes og håndhæves ensartet i alle medlemsstater.
De nationale myndigheder skal styrkes og deres samarbejde udbygges med henblik
på at garantere en ensartet håndhævelse og i sidste ende fuldstændig ens anvendelse
af reglerne i hele EU.
En stærk, klar og ensartet retlig ramme på EU-plan vil bidrage til, at det digitale
indre markeds potentiale kan udnyttes, og der kan skabes økonomisk vækst,
innovation og beskæftigelse. En forordning vil fjerne fragmenteringen af
retssystemerne i de 27 medlemsstater og fjerne hindringerne for markedsadgang,
hvilket er særlig vigtigt for mikrovirksomheder og små og mellemstore
virksomheder.
De nye regler vil også give EU's erhvervsliv en fordel i den globale konkurrence.
Med den reformerede lovgivning vil de kunne forsikre deres kunder om, at
værdifulde personoplysninger vil blive behandlet med den fornødne omhu og
grundighed. At der er tillid til en ensartet EU-lovgivning på området vil være et
vigtigt aktiv for tjenesteudbyderne og et incitament for investorer, der ønsker
optimale vilkår, når tjenesterne skal placeres geografisk.
For at lægge større vægt på
databeskyttelse som led i det indre marked
foreslår
Kommissionen at:
-
fastlægge databeskyttelsesregler på EU-plan gennem en
forordning, der
finder direkte anvendelse i alle medlemsstater
23
, og som dermed kan sætte en
stopper for kumulativ og samtidig anvendelse af forskellige nationale
databeskyttelseslove. Det vil udløse en
nettobesparelse for virksomhederne på ca.
2,3 mia. EUR om året alene i kraft af en mindre administrativ byrde
-
forenkle lovgivningsmiljøet ved at skære drastisk ned på bureaukratiet
og
fjerne
formaliteter
som den generelle anmeldelsespligt (med deraf følgende
nettobesparelser på 130 mio. EUR om året alene i kraft af en mindre administrativ
byrde). I lyset af betydningen heraf for europæisk økonomis konkurrenceevne lægges
der særlig vægt på de specifikke behov, mikrovirksomheder og små og mellemstore
virksomheder har
-
styrke de nationale databeskyttelsesmyndigheders uafhængighed og
beføjelser yderligere
for at sætte dem i stand til at udføre effektive undersøgelser,
træffe bindende afgørelser og iværksætte effektive og afskrækkende sanktioner og
pålægge medlemsstaterne at forsyne dem med de
nødvendige ressourcer
til
opgaven
23
Der foreslås et direktiv om fastlæggelse af reglerne for politimæssigt og retligt samarbejde i straffesager
(se afsnit 4 nedenfor), som kan give medlemsstaterne mere fleksibilitet på netop dette område.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450988_0009.png
-
oprette et databeskyttelsessystem af typen one-stop-shop i EU:
De
registeransvarlige i EU skal kun henvende sig til
en enkelt databeskyttelses-
myndighed,
nemlig databeskyttelsesmyndigheden i den medlemsstat, hvor
selskabets hovedkontor har adresse
-
skabe betingelser for et
hurtigt og effektivt samarbejde mellem
databeskyttelsesmyndighederne,
bl.a. ved at pålægge dem pligt til at foretage
undersøgelser og tilsyn på anmodning fra andre databeskyttelsesmyndigheder og
gensidigt anerkende hinandens afgørelser
-
indføre en sammenhængsmekanisme på EU-plan for at sikre, at
databeskyttelsesmyndigheder
i beslutninger med en bredere europæisk indvirkning
tager hensyn til andre berørte databeskyttelsesmyndigheder, og at beslutningerne
fuldt ud er i overensstemmelse med EU-retten
-
opgradere Artikel 29-gruppen til et
uafhængigt europæisk databeskyttelses-
råd
for at forbedre gruppens bidrag til den ensartede anvendelse af
databeskyttelsesloven og danne et stærkt fundament for samarbejdet mellem
databeskyttelsesmyndighederne, herunder Den Europæiske Tilsynsførende for
Databeskyttelse, og øge synergieffekten og effektiviteten ved at sørge for, at Den
Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse varetager sekretariatsfunktionen for
Det Europæiske Databeskyttelsesråd.
Den nye EU-forordning sikrer en robust beskyttelse af den grundlæggende ret til
databeskyttelse i hele Den Europæiske Union og styrker det indre markeds funktion.
Da retten til beskyttelse af personoplysninger som det blev understreget af EU-
Domstolen
24
samtidig ikke udgør en absolut ret, men skal ses i sammenhæng med sin
funktion i samfundet
25
og afvejes mod andre grundlæggende rettigheder,
jf. proportionalitetsprincippet
26
, kommer forordningen til at indeholde udtrykkelige
bestemmelser, som sikrer overholdelsen af andre grundlæggende rettigheder såsom
ytringsfrihed og informationsfrihed og retten til forsvar samt tavshedspligt (f.eks. for
advokater) uden at anfægte kirkernes status i henhold til medlemsstaternes love.
4.
ANVENDELSE AF DATA I DET POLITIMÆSSIGE OG RETLIGE
SAMARBEJDE I STRAFFESAGER
Lissabontraktatens ikrafttræden og især indførelsen af et nyt retsgrundlag (artikel 16 i
TEUF) giver mulighed for at fastlægge en omfattende databeskyttelsesramme til
sikring af et højt databeskyttelsesniveau for fysiske personer, samtidig med at den
specifikke karakter af politimæssigt og retligt samarbejde i straffesager respekteres.
24
25
26
EU-Domstolens dom af 9.11.2011, forenede sager C-92/09 og C-93/09, Volker und Markus Schecke og
Eifert [2010], endnu ikke trykt i Samlingen.
I henhold til artikel 52, stk. 1, i chartret, kan der indføres begrænsninger i udøvelsen af retten til
databeskyttelse, forudsat at de er fastlagt i lovgivningen, respekterer disse rettigheders og friheders
væsentligste indhold og under iagttagelse af proportionalitetsprincippet er nødvendige og faktisk svarer
til mål af almen interesse, der er anerkendt af Unionen, eller et behov for beskyttelse af andres
rettigheder og friheder.
EU-Domstolens dom af 6.11.2003, C-101/01, Lindqvist, Sml. 2003 I, s. 12971, præmis 82-90; dom af
16.12.2008, C-73/07, Satamedia, Sml. 2008 I, s. 9831, præmis 50-62.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450988_0010.png
Det gør det bl.a. muligt at lade den ændrede EU-ramme for databeskyttelse omfatte
behandling af personoplysninger både på tværs af grænserne og nationalt. Det vil
mindske forskellene i lovgivningen i medlemsstaterne, hvilket skulle blive til gavn
for beskyttelsen af personoplysninger generelt. Det kan også føre til en smidigere
informationsudveksling
mellem
medlemsstaternes
politimyndigheder
og
retsmyndigheder og dermed forbedre samarbejdet i bekæmpelsen af alvorlig
kriminalitet i Europa. Politimyndigheders og retsmyndigheders behandling af data i
straffesager er i øjeblikket primært omfattet af rammeafgørelse 2008/977/RIA, som
ligger før Lissabontraktatens ikrafttræden. Kommissionen har ingen beføjelser til at
håndhæve reglerne heri, da det er en rammeafgørelse, og denne situation har bidraget
til en uensartet gennemførelse. Desuden er rammeafgørelsens anvendelsesområde
begrænset til grænseoverskridende databehandling
27
. Det betyder, at behandlingen af
personoplysninger, der ikke er blevet udvekslet, i øjeblikket ikke er omfattet af EU-
reglerne om sådan databehandling og om beskyttelse af den grundlæggende ret til
databeskyttelse. Det skaber i visse tilfælde også vanskeligheder i praksis for politiet
og andre myndigheder, for hvem det måske ikke er indlysende, om databehandlingen
er rent national eller går på tværs af grænserne, eller som måske ikke kan forudse, at
"nationale" data kan blive genstand for en senere udveksling på tværs af grænserne
28
.
EU's nye, reformerede databeskyttelsesramme har derfor til formål at sikre et
ensartet, højt databeskyttelsesniveau for at
styrke den gensidige tillid mellem
politi- og retsmyndigheder i de forskellige medlemsstater og dermed bidrage
yderligere til den frie udveksling af data og et effektivt samarbejde mellem
politi og retsvæsen.
For at sikre et højere beskyttelsesniveau for personoplysninger på området
politimæssigt og retligt samarbejde i straffesager og lette udvekslingen af
personoplysninger mellem medlemsstaternes politimyndigheder og retsmyndigheder
foreslår Kommissionen som led i databeskyttelsesreformpakken at udstede et
direktiv, hvori:
-
det fastlægges,
at de generelle databeskyttelsesprincipper finder
anvendelse
på politimæssigt og retligt samarbejde i straffesager, idet disse områders
specifikke karakter respekteres
29
-
der fastlægges
harmoniserede minimumskriterier og -betingelser for
eventuelle begrænsninger
af de almindelige regler. Dette vedrører især fysiske
personers ret til at blive informeret, når politimyndigheder og retsmyndigheder
behandler eller har adgang til deres personoplysninger. Disse begrænsninger er
nødvendige af hensyn til en effektiv forebyggelse, efterforskning, opdagelse eller
retsforfølgning af straffelovsovertrædelser
27
28
29
Nærmere betegnet finder rammeafgørelsen anvendelse på personoplysninger, der "videregives eller er
videregivet eller stilles til rådighed eller er stillet til rådighed mellem medlemsstater" eller udveksles
mellem medlemsstaterne og EU's institutioner eller organer (se artikel 1, stk. 2).
Dette blev bekræftet af visse medlemsstater i besvarelsen af det spørgeskema, som Kommissionen har
udsendt med henblik på rapporten om gennemførelsen af rammeafgørelsen (COM(2012) 12).
Se erklæring 21 om beskyttelse af personoplysninger inden for politimæssigt og retligt samarbejde i
straffesager knyttet som bilag til slutakten fra den regeringskonference, der vedtog Lissabontraktaten.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450988_0011.png
-
indføre
specifikke regler, som dækker retshåndhævelsesaktiviteternes
særlige karakter, herunder en sondring mellem forskellige kategorier af
registrerede,
hvis rettigheder kan variere (f.eks. vidner og mistænkte).
5.
DATABESKYTTELSE I EN GLOBALISERET VERDEN
Fysiske personers rettigheder skal fortsat garanteres, når personoplysninger overføres
fra EU til tredjelande, og når det er fysiske personer i medlemsstaterne, der er
målgruppen, og deres personoplysninger anvendes eller analyseres af tjeneste-
udbydere i tredjelande. Det betyder, at EU's databeskyttelsesstandarder skal finde
anvendelse uanset selskabets eller dets databehandlingsenheds geografiske
beliggenhed.
I nutidens globaliserede verden overføres personoplysninger på tværs af et stigende
antal virtuelle og geografiske grænser og opbevares på servere i mange lande. Flere
og flere virksomheder tilbyder cloud computing-tjenester, hvorved kunderne får
fjernadgang til servere med henblik på at opbevare data "i skyen". Disse faktorer
kræver en forbedring af de aktuelle mekanismer til overførsel af data til tredjelande,
bl.a. afgørelser om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet – dvs. afgørelser om,
at databeskyttelsesstandarden er "tilstrækkelig" i tredjelande – og fornødne garantier
såsom standardkontraktbestemmelser eller bindende virksomhedsregler
30
, således at
der kan sikres et højt databeskyttelsesniveau i international databehandling, og
datastrømmen på tværs af grænserne lettes.
Bindende virksomhedsregler
En selskabskoncern har jævnligt brug for at overføre personoplysninger fra sine selskaber i EU til
andre af koncernens selskaber i tredjelande. Koncernen vil gerne indføre et sæt bindende
virksomhedsregler for at overholde EU-lovgivningen og begrænse de administrative krav til hver
enkelt overførsel. I praksis sikrer bindende virksomhedsregler, at ét sæt regler gælder i hele
koncernen og ikke for hver enkelt intern kontrakt.
På baggrund af den aktuelle praksis, der er aftalt i Artikel 29-gruppen, kræves det for at få en
anerkendelse af, at et selskabs bindende virksomhedsregler giver en tilstrækkelig beskyttelse, at tre
databeskyttelsesmyndigheder (en ledende og to assisterende) foretager en grundig gennemgang af
reglerne, men disse kan også kommenteres af flere andre databeskyttelsesmyndigheder. Desuden
kræver mange medlemsstaters love yderligere nationale tilladelser til de overførsler, der er omfattet
af bindende virksomhedsregler, og det gør vedtagelsesprocessen meget omstændelig, dyr, langstrakt
og kompleks..
Efter databeskyttelsesreformen:
– vil denne proces blive enklere og mere strømlinet
– vil de bindende virksomhedsregler kun blive valideret af én databeskyttelsesmyndighed, og der vil
være mekanismer til sikring af hurtig inddragelse af andre relevante databeskyttelsesmyndigheder
30
Bindende virksomhedsregler er praksiskodekser, der er baseret på europæiske databeskyttelses-
standarder, godkendt af mindst én databeskyttelsesmyndighed og udarbejdet på frivillig basis af
organisationer, som følger kodekserne for at sikre en tilstrækkelig beskyttelse af de typer overførsel af
personoplysninger, som foregår mellem selskaber, der indgår i samme selskabskoncern og er bundet af
disse regler. De er ikke udtrykkeligt omfattet af direktiv 95/46/EF, men har udviklet sig i praksis
mellem databeskyttelsesmyndighederne med støtte fra Artikel 29-gruppen.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450988_0012.png
– vil en bindende virksomhedsregel efter en enkelt databeskyttelsesmyndigheds godkendelse være
gyldig i hele EU uden yderligere tilladelser på nationalt plan.
For at kunne
tage globaliseringens udfordringer op
skal vi indføre fleksible
redskaber og mekanismer – især til virksomheder, der opererer i hele verden – og
samtidig garantere en beskyttelse af personoplysninger, der er uden smuthuller.
Kommissionen foreslår følgende foranstaltninger:
-
klare regler,
der definerer,
hvornår EU-retten gælder for register-
ansvarlige, der er etableret i tredjelande,
især ved at det præciseres, at der, hver
gang fysiske personer tilbydes varer og tjenesteydelser i EU, elle hver gang deres
adfærd overvåges, skal
EU-reglerne anvendes
-
enhver
afgørelse om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet
vil blive
truffet af Europa-Kommissionen på grundlag af udtrykkelige og klare kriterier, bl.a.
inden for politimæssigt og retligt samarbejde i straffesager
-
en styrkelse og forenkling af
reglerne om international overførsel
til lande,
der ikke er omfattet af en afgørelse om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet, vil
lette de lovlige datastrømme til tredjelande, især i kraft af en mere strømlinet og
omfattende udnyttelse af redskaber som
bindende virksomhedsregler,
så de kan
bruges til at dække
registerførere
og
koncerninterne
overførsler, hvilket vil give en
bedre afspejling af det stigende antal selskaber, der benytter databehandling, især
cloud computing
-
indledning af
dialog
og i fornødent omfang af
forhandlinger
med tredjelande
– især EU's strategiske partnere og lande, de er omfattet af den europæiske
naboskabspolitik – og relevante internationale organisationer (såsom Europarådet,
OECD og FN) for at
fremme høje og interoperable databeskyttelsesstandarder
på verdensplan.
6.
KONKLUSION
Formålet med EU's databeskyttelsesreform er at opbygge
en moderne, stærk,
sammenhængende og omfattende databeskyttelsesramme for Den Europæiske
Union.
Fysiske personer skal kunne udøve deres grundlæggende ret til
databeskyttelse. Andre rettigheder som ytringsfrihed, informationsfrihed, børns
rettigheder, retten til at drive virksomhed, retten til en retfærdig rettergang og
tavshedspligt (f.eks. for advokater) samt kirkernes status i henhold til
medlemsstaternes love vil blive respekteret.
Reformen vil først og fremmest gavne fysiske personer ved at styrke deres
databeskyttelsesrettigheder og øge deres tillid til det digitale miljø. Reformen vil
desuden forenkle lovgivningsmiljøet betydeligt for erhvervslivet og den offentlige
sektor. Dette forventes at stimulere udviklingen af den digitale økonomi i og uden for
EU's indre marked i overensstemmelse med målsætningerne i Europa 2020-strategien
og den digitale dagsorden for Europa. Endelig vil reformen forstærke den indbyrdes
tillid mellem de retshåndhævende myndigheder for derved at lette dataudvekslingen
mellem dem og forbedre samarbejdet om bekæmpelse af alvorlig kriminalitet og
samtidig sikre et højt databeskyttelsesniveau for fysiske personer.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Europa-Kommissionen vil arbejde tæt sammen med Europa-Parlamentet og Rådet
om at sikre en aftale om EU's nye databeskyttelsesramme inden udgangen af 2012. I
løbet af denne vedtagelsesproces og i tiden efter, især i forbindelse med
gennemførelsen af de nye retlige instrumenter, vil Kommissionen til stadighed
opretholde en
tæt og åben dialog med alle interessenter,
bl.a. repræsentanter fra
den private og den offentlige sektor. Der er her tale om repræsentanter fra politi og
retsvæsen, tilsynsmyndigheder for elektronisk kommunikation, civilsamfunds-
organisationer, databeskyttelsesmyndigheder og den akademiske verden samt EU's
specialiserede agenturer som f.eks. Eurojust, Europol, Agenturet for Grundlæggende
Rettigheder og Det Europæiske Agentur for Net- og Informationssikkerhed.
I en tid med konstant informationsteknologisk udvikling og foranderlige sociale
adfærdsmønstre er en sådan dialog yderst vigtig og nødvendig, idet inputtene fra
dialogen skal udnyttes til at opnå et højt databeskyttelsesniveau for fysiske personer,
skabe vækst og konkurrenceevne i EU's erhvervsliv, fremme operationel effektivitet i
den offentlige sektor (herunder politi og retsvæsen) og sikre en minimal
administrativ byrde.
DA
13
DA