Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
KOM (2012) 0011
Offentligt
1483797_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. januar 2015
Forvaltningsretskontoret
Katrin Thorsvig Hansen
2014-0032-1807
1413735
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 KOM (2012) 0011, som Fol-
ketingets Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 3. december
2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nikolaj Villumsen (EL).
Mette Frederiksen
/
Carsten Madsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 4 KOM (2012) 0011 fra Folketingets Europaudvalg:
”Generel forordningen om databeskyttelse (KOM (2012)
0011), som indgår i den såkaldte databeskyttelsespakke, tilla-
der i vidt omfang Kommissionen at udstede delegerede retsak-
ter. Ministeren bedes redegøre for, i hvilken retning forhand-
lingerne om forslaget går i ift. de delegerede retsakter, hvad
status er, og om ministeren vurderer, at det vil lykkes at be-
grænse Kommissionens adgang til at udstede delegerede rets-
akter ift. det konkrete forslag. Spørgsmålet stilles på baggrund
af ministerens forelæggelse på Europaudvalgets møde den 28.
november 2014 (rådsmøde vedr. retlige og indre anliggender
den 4.-5. december 2014).”
Svar:
1.
I november 2013 indhentede den daværende justitsminister mandat til
forhandlingerne af forslaget til en generel forordning om persondatabe-
skyttelse i Folketingets Europaudvalg. Der var i den forbindelse bred op-
bakning til regeringens linje.
Justitsministeren oplyste, at regeringen vil arbejde for, at der kun bliver en
begrænset adgang for Kommissionen til at udstede delegerede retsakter.
2.
Det følger af artikel 290, stk. 1, i Traktaten om den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF), at Kommissionen i en lovgivningsmæssig retsakt
kan få delegeret beføjelse til at vedtage almengyldige ikke-
lovgivningsmæssige retsakter, der udbygger eller ændrer visse ikke-
væsentlige bestemmelser i den lovgivningsmæssige retsakt. Det fremgår
endvidere, at de lovgivningsmæssige retsakter udtrykkeligt skal afgrænse
delegationens formål, indhold, omfang og varighed. De væsentlige be-
stemmelser på et område er forbeholdt den lovgivningsmæssige retsakt og
kan derfor ikke være omfattet af delegationen.
Derudover fremgår det af artikel 291, stk. 1, i TEUF, at medlemsstaterne
træffer alle de nationale foranstaltninger, der er nødvendige for at gennem-
føre Unionens juridisk bindende retsakter. Det fremgår af artikel 291, stk.
2, at når ensartede betingelser for gennemførelse af Unionens juridisk bin-
dende retsakter er nødvendige, tildeler disse retsakter Kommissionen eller
– i specifikke behørigt begrundede tilfælde samt i de tilfælde, der er fastsat
i artikel 24 og 26 i traktaten om Den Europæiske Union – Rådet gennem-
førelsesbeføjelser.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
Kommissionens oprindelige forslag til en generel forordning om per-
sondatabeskyttelse, som blev fremsat den 25. januar 2012, indeholdt 26
bestemmelser, der gav Kommissionen adgang til at udstede delegerede
retsakter. Justitsministeriet kan i den forbindelse henvise til ministeriets
besvarelse af 8. november 2012 af spørgsmål nr. 1 KOM (2012) 0011 fra
Folketingets Europaudvalg.
Kommissionens oprindelige forslag indeholdt 17 bestemmelser, der gav
Kommissionen adgang til at udstede gennemførelsesretsakter.
Kompromisforslaget, som i øjeblikket forhandles i Rådet, indeholder fire
bestemmelser, der giver Kommissionen adgang til at udstede delegerede
retsakter, og otte bestemmelser, der giver Kommissionen adgang til at ud-
stede gennemførelsesretsakter.
Det bemærkes, at anvendelse af delegerede retsakter i forslaget er et endnu
udestående horisontalt spørgsmål i forhandlingerne i Rådet. Det er således
hensigten, at man på et senere tidspunkt i forhandlingerne vender tilbage
til dette spørgsmål. Der henvises i den forbindelse til den samtidige besva-
relse af spørgsmål nr. 8 KOM 2012 (0011), hvoraf fremgår, at enigheden,
som er opnået i rådsregi på nuværende tidspunkt, er med forbehold for, at
den ikke foregriber endnu udestående horisontale spørgsmål (herunder
bl.a. spørgsmålet om anvendelse af delegerede retsakter).
Justitsministeriet vil vende tilbage til udvalget angående de udestående ho-
risontale spørgsmål (herunder bl.a. spørgsmålet om anvendelse af delege-
rede retsakter), når forhandlingerne herom genoptages i Rådet.
3