Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
KOM (2012) 0011
Offentligt
1483807_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. januar 2015
Forvaltningsretskontoret
Katrin Thorsvig Hansen
2014-0032-1808
1413748
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 KOM (2012) 0011, som Fol-
ketingets Europaudvalg har stillet justitsministeren den 3. december 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Mette Frederiksen
/
Carsten Madsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 5 KOM (2012) 0011 fra Folketingets Europaudvalg:
”Forslaget om en generel forordning om databeskyttelse
(KOM (2012) 0011), som indgår i den såkaldte databeskyttel-
sespakke, lægger op til at borgerne sikres retten til at blive
glemt i onlinemiljøet, idet borgere udtrykkeligt skal give sam-
tykke til virksomheders brug af personoplysninger i form af en
erklæring eller lign. Hvad er regeringens forhandlingsposition
ift. retten til at blive glemt? Spørgsmålet stilles på baggrund af
ministerens forelæggelse på Europaudvalgets møde den 28.
november 2014 (rådsmøde vedr. retlige og indre anliggender
den 4.-5. december 2014).”
Svar:
1.
Artikel 17 i forslaget til en generel forordning om persondatabeskyttelse
indeholder en såkaldt ret til at blive glemt. Retten til at blive glemt indebæ-
rer efter forslaget i dens nuværende udformning, at den registrerede i visse
tilfælde har en ret til at opnå sletning af personoplysninger vedrørende den
pågældende, ligesom der i disse tilfælde foreligger en forpligtelse for den
dataansvarlige til at slette oplysningerne.
Sletning skal efter artikel 17, stk. 1, finde sted, hvis personoplysningerne
ikke længere er nødvendige til opfyldelse af de formål, hvortil de blev ind-
samlet (litra a), hvis den registrerede tilbagekalder et samtykke, der er
grundlaget for behandlingen, og der ikke foreligger et andet grundlag, som
behandlingen kan baseres på (litra b), eller hvis den registrerede fremsæt-
ter indsigelse imod behandlingen i henhold til artikel 19, stk. 1, og der ikke
foreligger andre tvingende legitime interesser for at foretage behandlingen
eller såfremt den registrerede fremsætter indsigelse imod behandlingen i
henhold til artikel 19, stk. 2 (litra c). Personoplysningerne skal endvidere
slettes, hvis de har været behandlet ulovligt (litra d), eller hvis den dataan-
svarlige er underlagt en retlig forpligtelse om sletning (litra e).
Det følger af artikel 17, stk. 2a, at i de tilfælde, hvor den dataansvarlige har
offentliggjort personoplysninger og i henhold til retten til at blive glemt
skal slette oplysninger om den registrerede, skal den dataansvarlige tage
rimelige skridt, herunder tekniske foranstaltninger, til at informere andre
dataansvarlige, som behandler oplysningerne, om, at den registrerede an-
moder den dataansvarlige om, at alle link til, kopier eller gengivelser af
oplysningerne bliver slettet.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Retten til at blive glemt er underlagt en række undtagelser, jf. artikel 17,
stk. 3. Retten til at blive glemt gælder således eksempelvis ikke, hvis be-
handling af oplysninger er nødvendig med henblik på at udøve retten til yt-
ringsfrihed, jf. artikel 80 (litra a), eller hvor behandling af oplysninger er
nødvendig for at opfylde en retlig forpligtelse i henhold til EU-lovgivning
eller medlemsstatslovgivning eller for udøvelse af en opgave i samfundets
interesse eller som led i myndighedsudøvelse (litra b). Retten til at blive
glemt gælder heller ikke i de tilfælde, hvor behandling af oplysninger er
nødvendig af hensyn til samfundsinteresser på folkesundhedsområdet (litra
c), eller hvis behandlingen er nødvendig for, at et retskrav kan fastslås, gø-
res gældende eller forsvares (litra g).
2.
Retten til at blive glemt er en blandt andre bestemmelser i forordnings-
forslaget, som tillægger den registrerede en rettighed, som samtidig mod-
svares af en forpligtelse for den dataansvarlige.
I forbindelse med forelæggelse af sagen for Folketingets Europaudvalg
med henblik på forhandlingsoplæg i november 2013 oplyste den daværen-
de justitsminister, at det overordnet er regeringens holdning, at beskyttel-
sen af de registrerede ikke sænkes i forhold til den beskyttelse, som sikres
ved det gældende direktiv fra 1995. Justitsministeren oplyste endvidere, at
regeringen samtidig ville arbejde for, at der ikke pålægges virksomheder
og offentlige myndigheder for store byrder i forhold til den nytteværdi,
som den registrerede opnår. Det er således vigtigt for regeringen, at om-
kostningerne ved indførelse af rettigheder for de registrerede står mål med
nytteværdien.
Bestemmelsen om retten til at blive glemt er endnu ikke færdigforhandlet i
rådsregi. Det er forventningen, at man i forhandlingerne vil vende tilbage
hertil i foråret 2015. Det er endvidere forventningen, at man i forhandlin-
gerne af bestemmelsen bl.a. vil inddrage dommen fra EU-domstolen i den
såkaldte Google-sag. Der henvises i den forbindelse til Justitsministeriets
besvarelse af 4. september 2014 af spørgsmål nr. 1056 (Alm.del) fra Fol-
ketingets Retsudvalg.
Justitsministeriet vil vende tilbage til udvalget angående regeringens for-
handlingsposition i forhold til retten til at blive glemt, når forhandlingerne
herom genoptages i Rådet.
3