Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
KOM (2012) 0011
Offentligt
1483805_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. januar 2015
Forvaltningsretskontoret
Katrin Thorsvig Hansen
2014-0032-1822
1413897
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 KOM (2012) 0011, som Fol-
ketingets Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 3. december
2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Mette Frederiksen
/
Carsten Madsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 6 KOM (2012) 0011 fra Folketingets Europaudvalg:
”Europaparlamentets LIBE-udvalg har i forbindelse med be-
handlingen af forslaget om en generel forordning om databe-
skyttelse (KOM (2012) 0011) bl.a. fokuseret på behovet for
sikre, at politikker for beskyttelsen af privatlivets fred forklares
i forståeligt sprog, og at f.eks. internettjenester skal have ek-
splicit samtykke fra en bruger af tjenesten, hvis tjenesten vil
gøre brug af personlige oplysninger (f.eks. hvis en borger
downloader en app til en tablet eller en telefon). Ministeren
bedes redegøre for, hvad regeringens forhandlingsposition er
ift. dette spørgsmål. Spørgsmålet stilles på baggrund af mini-
sterens forelæggelse på Europaudvalgets møde den 28. no-
vember 2014 (rådsmøde vedr. retlige og indre anliggender den
4.-5. december 2014).”
Svar:
1.
Justitsministeriet kan om forslaget til generel forordning om personda-
tabeskyttelse, som det ser ud på nuværende tidspunkt i Rådet, oplyse, at
det følger af artikel 5, stk. 1, at personoplysninger skal behandles lovligt,
rimeligt og på en gennemsigtig måde i forhold til den registrerede.
Det følger endvidere af bl.a. præambelbetragtningerne 30 og 46, at prin-
cippet om gennemsigtighed indebærer, at alle oplysninger, som er rettet
mod offentligheden eller registrerede, bør være nemt tilgængelige og let-
forståelige, og at der bør benyttes et klart og forståeligt sprog. Det fremgår
endvidere, at dette især er relevant inden for f.eks. annoncering på internet-
tet, hvor såvel den store vækst i udbydere af annoncering på internettet
som den anvendte teknologis kompleksitet gør det vanskeligt for den regi-
strerede at vide og forstå, om der indsamles personoplysninger om ved-
kommende, af hvem og til hvilket formål.
2.
For så vidt angår samtykke fremgår det af forslagets artikel 4, som inde-
holder definitioner af en række af forordningens centrale begreber, at der
med ”den registreredes samtykke” skal forstås enhver frivillig, specifik og
informeret viljestilkendegivelse baseret på en erklæring eller klar bekræf-
telse fra den registrerede, hvorved den registrerede indvilliger i, at person-
oplysninger om vedkommende gøres til genstand for behandling, jf. nr. 8.
Det fremgår endvidere af artikel 6, stk. 1, litra a, at behandling af person-
oplysninger kan finde sted, såfremt den registrerede har givet utvetydigt
samtykke hertil.
Af forslagets præambelbetragtning nr. 25 fremgår det om samtykke, at det-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
te bør gives utvetydigt ved hjælp af en passende metode, der muliggør en
frivillig, specifik og informeret viljestilkendegivelse fra den registrerede
enten ved en erklæring eller en klar bekræftelse fra den registrerede for at
sikre, at den pågældende er bekendt med, at han eller hun giver sit sam-
tykke til behandlingen af personoplysninger. Dette kan bl.a. være ved at
markere et afkrydsningsfelt, når den registrerede besøger et websted, eller
en anden erklæring eller handling, der tydeligt tilkendegiver den registre-
redes accept af den foreslåede behandling af vedkommendes personoplys-
ninger. Tavshed eller inaktivitet kan derfor ikke indebære samtykke. Når
det er teknisk muligt og effektivt, kan den registreredes samtykke gives
ved anvendelse af en passende indstilling i en browser eller en anden ap-
plikation. Samtykke bør dække alle behandlingsaktiviteter, der foretages til
det eller de samme formål. Såfremt en behandling har flere formål skal der
meddeles utvetydigt samtykke til alle formålene. Hvis den registreredes
samtykke skal gives efter en elektronisk anmodning, skal anmodningen
være klar, præcis og ikke unødigt forstyrre brugen af den tjeneste, det gi-
ves til.
3.
I forbindelse med forelæggelse af sagen for Folketingets Europaudvalg
med henblik på forhandlingsoplæg i november 2013 oplyste den daværen-
de justitsminister, at regeringen ville lægge vægt på, at behandlingsregler-
ne bedre afspejler den afvejning, som skal ske mellem hensynet til beskyt-
telse af den registrerede og hensynet til, at behandlingen af personoplys-
ninger finder sted i stort set alle livets forhold.
For så vidt angår samtykke anførte justitsministeren, at dette i dag anven-
des som behandlingsgrundlag i meget vidt omfang både på arbejdsmarke-
det, i kundeforhold og i forhold til offentlige myndigheder. Det er vigtigt,
at der ikke lægges unødvendige barrierer ud for såkaldte ”dagligdagsbe-
handlinger”, som der ikke er nogen grund til at begrænse.
Justitsministeren oplyste i forlængelse heraf, at regeringen vil lægge vægt
på, at kravene til samtykke som behandlingsgrundlag ikke bliver for re-
striktive.
Det bemærkes, at de nævnte spørgsmål, herunder anvendelse af samtykke
som behandlingsgrundlag, ikke har været genstand for forhandlinger i
rådsregi i noget tid, og at forhandlingerne herom forventes genoptaget i
foråret 2015.
3