Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
KOM (2012) 0011
Offentligt
1483801_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. januar 2015
Forvaltningsretskontoret
Katrin Thorsvig Hansen
2014-0032-1823
1413944
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 KOM (2012) 0011, som Fol-
ketingets Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 3. december
2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Mette Frederiksen
/
Carsten Madsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 7 KOM (2012) 0011 fra Folketingets Europaudvalg:
”Europaparlamentets LIBE-udvalg har i forbindelse med be-
handlingen af forslaget om en generel forordning om databe-
skyttelse (KOM (2012) 0011) bl.a. fokuseret på behovet for at
sikre, at forordningen finder anvendelse på data om personer i
EU, uanset, om databehandlingen foregår i EU eller ej. Hvad
er regeringens position i forhold til dette spørgsmål om territo-
rialanvendelsen af forslaget? Spørgsmålet stilles på baggrund
af ministerens forelæggelse på Europaudvalgets møde den 28.
november 2014 (rådsmøde vedr. retlige og indre anliggender
den 4.-5. december 2014).”
Svar:
Som det fremgår af den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 8 KOM
(2012) 0011, blev der på rådsmødet for retlige og indre anliggender den 5.
og 6. juni 2014 opnået foreløbig enighed om bl.a. artikel 3 om forordnin-
gens territoriale anvendelsesområde.
Enigheden blev opnået med forbehold for, at den ikke er til hinder for, at
man på et senere tidspunkt vender tilbage til teksten, at den ikke foregriber
endnu udestående horisontale spørgsmål, og at den ikke giver formandska-
bet beføjelse til at indlede trilogforhandlinger med Europa-Parlamentet.
Det følger af forordningsforslagets artikel 3, stk. 1, at forordningen finder
anvendelse på behandling af personoplysninger i forbindelse med aktivite-
ter, der gennemføres af en dataansvarligs eller databehandlers virksomhed
i EU.
Herudover følger det af artikel 3, stk. 2, at forordningen vil finde anven-
delse på behandling af personoplysninger om registrerede, der er bosid-
dende i EU, som foretages af en dataansvarlig, der ikke er etableret i EU,
hvis behandlingsaktiviteterne vedrører dels udbud af varer eller tjenester til
sådanne registrerede i EU, uanset om den registrerede skal betale herfor el-
ler ikke, dels overvågning af sådanne registreredes adfærd for så vidt den-
ne adfærd finder sted i EU.
Det følger således heraf, at forordningen i visse tilfælde vil finde anven-
delse, uanset om den dataansvarlige er etableret i EU, når den registrerede,
hvis personoplysninger behandles, er bosiddende i EU.
Forordningsforslagets artikel 3 var også genstand for en orienterende drøf-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
telse på rådsmødet for retlige og indre anliggender den 3. og 4. marts 2014.
I forbindelse med forelæggelse af rådsmødedagsordenen for Europaudval-
get den 28. februar 2014 redegjorde den daværende justitsminister for, at
man fra dansk side tidligere i forhandlingerne – bl.a. på det uformelle
rådsmøde i Athen i januar 2014 – havde gjort opmærksom på, at forord-
ningens eventuelle anvendelse i forhold til dataansvarlige, som ikke er
etableret i EU, ville kunne medføre problemer i forhold til den praktiske
anvendelse, herunder især i forhold til spørgsmålet om håndhævelse.
Justitsministeren gav dog også udtryk for, at såfremt der på rådsmødet den
3. og 4. marts 2014 skulle vise sig at være bred opbakning til en sådan be-
stemmelse, ville man fra dansk side ikke have indvendinger herimod.
På rådsmødet var der opbakning til forordningsforslagets anvendelse i for-
hold til dataansvarlige, som ikke er etableret i EU. De danske bekymringer
i forhold til anvendelsesområdet vandt således ikke tilslutning blandt et
flertal af medlemsstaterne.
3