Europaudvalget 2012
KOM (2012) 0045
Offentligt
1451020_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 15.2.2012
COM(2012) 45 final
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
Højtydende databehandling: Europas position i det globale kapløb
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451020_0002.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
Højtydende databehandling: Europas position i det globale kapløb
1.
F
ORMÅL
Denne meddelelse fremhæver den strategiske rolle, som højtydende databehandling (High-
Performance Computing - HPC) spiller som et vigtigt aktiv for EU's innovationskapacitet, og
opfordrer medlemsstaterne, erhvervslivet og de videnskabelige kredse til i samarbejde med
Kommissionen at styrke den fælles indsats for at sikre Europa en førende position inden for
udbud og brug af højtydende databehandlingssystemer og -tjenester senest i 2020
1
.
Meddelelsen er en opfølgning af meddelelsen om ikt-infrastruktur til e-videnskab og af
Rådets konklusioner, der opfordrer til "videreudvikling af edb-infrastrukturer som f.eks.
Prace"
2
og til at "samle […] investeringer i højtydende computeranlæg under Praceprojektet
for at styrke den europæiske industris og akademiske verdens stilling i forbindelse med brug,
udvikling og fremstilling af avancerede computerprodukter, -tjenester og –teknologier"
3
.
2.
H
ØJTYDENDE DATABEHANDLING
: H
VORFOR
?
Kapløbet om førerskab inden for højtydende databehandlingssystemer er drevet dels af
behovet for at takle store samfundsmæssige og videnskabelige udfordringer mere effektivt,
f.eks. tidlig diagnose og behandling af sygdomme som Alzheimers, indsigt i den
menneskelige hjerne
4
, forudsigelse af klimaets udvikling samt forebyggelse og håndtering af
storstilede katastrofer, og dels af industriens behov for at frembringe innovative produkter og
tjenesteydelser.
1
2
3
4
Højtydende databehandling (HPC) anvendes i denne meddelelse som synonym for avanceret
databehandling, superdatabehandling, databehandling i verdensklasse mv., til forskel fra distribueret
databehandling, cloud computing og databehandlingsservere.
Der er ingen fast definition af, hvor stor regnekraft en computer skal have for at anses for højtydende.
Dette skyldes, at mikroprocessorernes ydeevne er steget eksponentielt i mange år, så en sådan definition
ville hurtigt blive forældet. Sædvanligvis anses en computer for højtydende, hvis den anvender flere
processorer (dusinvis, hundredvis eller endog tusindvis), der er forbundet i et net, så der opnås en
ydeevne, der ligger langt over en enkelt processors. En sådan brug af flere processorer kaldes
undertiden paralleldatabehandling. De kraftigste computere fra 2010 bruger hundredtusindvis af
proceskerner og er i stand til at udføre 10
15
operationer med flydende tal pr. sekund (en såkaldt "peta-
flop"). Dette er 1000 gange mere end den kraftigste computer i 2000, som atter havde 1000 gange større
regnekraft end 10 år tidligere. Eksperterne forventer, at der i 2020 vil findes computere i exaskala (som
kan udføre 10
18
operationer pr. sekund).
Prace: Partnership for Advanced Computing in Europe, se www.prace-ri.eu
KOM(2009) 108. Rådets konklusioner, 9451/10 og 17190/09.
F.eks. initiativet "The Virtual Physiological Human", www.vph-noe.eu
og "The Human Brain Project", www.humanbrainproject.eu
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451020_0003.png
97 % af de industrivirksomheder, der anvender HPC-systemer, mener, at de er uundværlige
for virksomhedernes evne til at innovere, konkurrere og overleve
5
. HPC har gjort det muligt
for bilfabrikanterne at nedbringe den tid, det tager at udvikle en helt ny model fra
gennemsnitligt 60 måneder til 24, samtidig med at det har forbedret bilernes
kollisionssikkerhed og miljøvenlighed samt passagerkomforten betydeligt. Nogle af disse
virksomheder erklærer, at de har opnået besparelser på 40 mia. EUR ved at indføre HPC.
Højtydende databehandling ligger til grund for de vejrudsigter, som vi bruger som
udgangspunkt for at planlægge vores daglige aktiviteter og forberede os på ekstreme
vejrforhold, der kan have katastrofale følger for menneskeliv og ejendom. Sygehusene i
Tyskland anvender HPC til at forudsige, om gravide kvinder vil få brug for kejsersnit, for at
undgå at træffe mere risikofyldte beslutninger i sidste øjeblik under fødslen. Højtydende
databehandling spiller således en afgørende rolle både for EU's industrielle kapacitet og for
borgerne.
På makroøkonomisk plan er det påvist, at afkastet af investeringer i højtydende
databehandling er meget højt, og at de virksomheder og lande, der investerer mest i HPC er
førende, både videnskabeligt og økonomisk set. Desuden trænger fremskridt på dette område,
f.eks. nye databehandlingsteknologier, software, energieffektivitet og oplagringssystemer,
igennem i ikt-sektoren som helhed og på forbrugermarkedet og når ud i de private hjem inden
for fem år efter, at de er blevet indført i avanceret HPC. Omvendt anvendes avancerede
databehandlingsteknologier, der er udviklet til forbrugermarkedet (f.eks. energieffektive
mikrochip, grafikkort), i stigende grad inden for HPC.
3.
D
ET EUROPÆSIKE MARKED FOR HØJTYDENDE DATABEHANDLING
Europa står stærkt, når det gælder anvendelse af HPC og udvikling af avancerede
softwaresystemer og -tjenester. På trods af dette havde HPC-leverandørerne kun en
markedsandel på 4,3 %
2
i 2009. De fleste HPC-producenter i EU var forsvundet fra markedet
ved starten af det nye årtusinde. Siden da har amerikansk producerede supercomputere erobret
95 % af EU-markedet.
Efterspørgslen efter HPC kommer fra tre hovedgrupper: den del af den offentlige sektor, der
beskæftiger sig med strategiske nationale sikkerhedsspørgsmål, den offentlige forsknings- og
innovationssektor med datacentre, der hovedsagelig er tilknyttet universiteter eller fungerer
som centraliserede nationale organisationer, og endelig erhvervslivet. EU-markedet for
avancerede HPC-systemer er forholdsvis lille: ca. 630 mio. EUR i 2009, mens markedet på
verdensplan er vokset med en samlet årlig vækstrate på 3 % siden 2005. Omkring to
tredjedele af dette marked er afhængigt af offentlige midler. Det bredere globale HPC-marked
(systemer, oplagring, middleware, applikationer og tjenester) var 14 mia. EUR værd i 2010 —
heraf ca. 32 % i Europa — og fremviste en samlet årlig vækstrate på 7,5 %
2
.
Hvad angår aktiv HPC-kapacitet, mistede EU 10 % af sin kapacitet fra 2008 til 2010, mens
andre lande har øget deres indsats på dette område i samme periode. I 2011 havde USA og
Japan havde hver især større kapacitet end alle EU-lande tilsammen
6
, og Kina havde større
kapacitet end nogen enkelt medlemsstat. Kina og Rusland har erklæret HPC som et område af
5
6
Undersøgelser udført af IDC (International Data Corporation): "A Strategic Agenda for European
Leadership in Supercomputing: HPC 2020" og "Financing a Software Infrastructure for Highly
Parallelised Codes."
www.top500.org/charts/list/37/countries
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451020_0004.png
strategisk prioritet og har markant øget deres indsats. Når der er færre avancerede
databehandlingsressourcer til rådighed i EU, betyder det, at videnskabelig ekspertise, som i
kritisk grad er afhængig af HPC og har betydning for udviklingen af nye systemer, svækkes i
Europa. Forskerne vælger måske at flytte til andre dele af verden med bedre vilkår for
højtydende databehandling.
EU har mange succesrige videnskabelige og teknologiske softwarevirksomheder og står
stærkt på mange vigtige områder inden for udvikling af parallelsoftware. Faktisk er langt
hovedparten af de vigtigste parallelsoftwareapplikationer, der anvendes i højtydende
databehandlingsanlæg i EU, udviklet og videreudviklet i Europa. Imidlertid hænger
beherskelse af avanceret HPC-hardware nøje sammen med den tilknyttede software, og hvis
man halter bagefter på den ene side, fører det uundgåeligt til et efterslæb på den anden.
4.
E
N FORNYET SATSNING PÅ
HPC
I
E
UROPA
Stigende anerkendelse af behovet for en politik på EU-plan
Udvikling af højtydende databehandling har længe været et nationalt anliggende for de
enkelte medlemsstater og har ofte været drevet af anvendelser inden for militæret og
kerneenergisektoren. I de seneste år har den stigende betydning, som HPC har fået for
forskerne og erhvervslivet, og den eksponentielle vækst i de investeringer, der skal til for at
forblive konkurrencedygtig på verdensplan, ført til en fælles forståelse af, at en
"europæisering" af dette område vil være til gavn for alle. Dette gælder også for
medlemsstater, som har vanskeligt ved at oprette uafhængige nationale HPC-infrastrukturer,
men som kan yde et værdifuldt bidrag til og drage fordel af kapaciteten på EU-plan.
I 2006 offentliggjorde Taskforcen for Højtydende Databehandling i Europa en hvidbog med
titlen "Scientific Case for Advanced Computing in Europe"
7
, der beskrev højtydende
databehandling som et middel til at styrke EU's konkurrenceevne. Dette arbejde blev udført
som led i ESFRI's
8
køreplan for forskningsinfrastrukturer. Det førte til konsolidering af de
nationale HPC-strategier, f.eks. i Tyskland og Frankrig med oprettelsen af henholdsvis Gauss
Centre for Supercomputing e.V. og GENCI (Grand Equipement National de Calcul Intensif).
Denne udvikling førte til iværksættelse af Praceprojektet, idet medlemsstaterne og de
nationale aktører forstod, at de kun gennem en fælles og koordineret indsats vil kunne forblive
konkurrencedygtige. Rådet udtrykte støtte til projektet i 2009 og efterlyste yderligere tiltag på
dette område.
En chance, der må gribes
Der er en større forandring i gang inden for HPC, hvor den næste generation af
databehandlingssystemer ("exaskalasystemer"
1
) er ved at blive udviklet med 2020 som
måldato. Udviklingen af disse nye systemer byder på mange vanskelige udfordringer, fra
målet om at reducere energiforbruget med en faktor 100
9
til udviklingen af
7
8
9
www.hpcineuropetaskforce.eu/files/Scientific case for European HPC infrastructure HET.pdf
Det Europæiske Strategiforum for Forskningsinfrastrukturer:
ec.europa.eu/research/infrastructures/index_en.cfm?pg=esfri
I overensstemmelse med Europas mål for en grøn økonomi, ec.europa.eu/europe2020/targets/eu-
targets/index_en.htm; KOM (2009) 111: Meddelelse om udnyttelse af informations- og
kommunikationsteknologien til at lette overgangen til en energieffektiv, kulstoffattig økonomi.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451020_0005.png
programmeringsmodeller for computere, der rummer millioner of databehandlingselementer.
Disse udfordringer er ens for alle aktører på området og ikke kan løftes alene ved
ekstrapolation, men kræver dybtgående innovation inden for mange forskellige
computerteknologier. Dette giver aktører i erhvervslivet og den akademiske verden en chance
for at skabe sig en ny position på området.
Europa råder over ekspertise i hele forsyningskæden
Europa har alle de tekniske og menneskelige færdigheder, der er nødvendige for at løfte
exaskalaudfordringen, nemlig at udvikle egne kompetencer, som dækker hele
teknologispektret fra processorarkitektur til anvendelser
10
. Selv om EU for tiden står svagt i
forhold til USA, når det gælder leverandører af HPC-systemer, har vi særlige styrkeområder
inden for applikationer, energibesparende computere, systemer og integration, som vi kan
udnytte til at gøre os gældende i det globale kapløb og få EU tilbage på den internationale
scene som en førende leverandør af den nyeste teknologi.
Partnerskab om avanceret databehandling i Europa — Prace går i spidsen
Efter oprettelsen af den retlige enhed Prace i 2010 samler den akademiske sektor sine førende
computersystemer i en pulje som en enkelt infrastruktur og stiller dem til rådighed for alle
forskere i EU. Derved opnås der en kritisk masse, og kriteriet for at få adgang til disse
førsteklassessystemer er videnskabelig topkvalitet frem for forskernes geografiske tilknytning.
Prace udvider yderligere sine tjenester til at omfatte HPC-systemer i mellemklassen med det
mål at tilbyde en platform for distribueret databehandling, der tjener brugerne, uanset hvor de
befinder sig, og om de har nationale ressourcer til rådighed. Pracemodellens princip om at
samle og deles om systemer og ekspertise sikrer, at de begrænsede ressourcer, der er til
rådighed, udnyttes optimalt.
Fordelene for Europa ved en fornyet satsning på højtydende databehandling
Hvis der sikres uafhængig adgang til HPC-systemer og -tjenester i EU, vil det støtte væksten
og konkurrenceevnen i ikt-sektoren og i økonomien som helhed. Investeringer i
ekspertisecentre inden for højtydende databehandling vil bidrage til, at der kan udformes og
bygges særlige HPC-systemer med egenskaber, der er specielt indrettet til at takle en bestemt
samfundsmæssig eller industriel udfordring (f.eks. kræver simulering af den menneskelige
hjerne en anden computerarkitektur end udformning og simulering af et mere effektivt batteri
til elbiler).
5.
D
E KOMMENDE UDFORDRINGER
Sammenfaldet af de tre ovennævnte faktorer, dvs. i) kapløbet mod databehandling på
exaskala, ii) det eksisterende teknologiudbud i Europa og iii) Praceprojektets succes, gør det
nu muligt for EU på ny at sætte ind på HPC-området og sigte mod en førende position, både
hvad angår udbuddet af teknologier, systemer, applikationssoftware og tjenester og deres
anvendelse til at løse vigtige videnskabelige, industrielle og samfundsmæssige problemer.
10
Samråd med eksperter inden for højtydende databehandling i september 2010 og marts 2011, se
cordis.europa.eu/fp7/ict/e-infrastructure/events-p-2011_en.html
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451020_0006.png
Hvis den nuværende nedgang inden for HPC i EU skal vendes, kræver det en fælles indsats
for at takle en række mangler og udfordringer mere effektivt:
a)
Offentlige HPC-tjenester er stadig opsplittet mellem de forskellige EU-lande og
endda inden for de enkelte lande. Dette fører til ineffektiv udnyttelse af ressourcerne
og kun delvis udveksling af ekspertise.
EU bruger væsentligt mindre end andre regioner på indkøb af avancerede
computersystemer (kun halvt så meget som USA i forhold til BNP
2
). Følgelig ligger
antallet af sådanne systemer i EU og systemernes ydeevne simpelthen for lavt i
forhold til andre regioner i verden, og de F&U-midler, der er afsat til HPC, er få.
Sammenlignet med USA
11
afsættes der i EU kun meget få offentlige midler til
prækommercielle indkøb af F&U. Prækommercielle indkøb kan udnyttes til at købe
innovative F&U-tjenester for at nå bestemte teknologiske og systemmæssige mål.
Navnlig i USA anvendes denne type offentlige indkøb til at fremme højtydende
databehandling i topklasse
12
. I EU er de fleste avancerede HPC-systemer indkøbt af
den offentlige sektor. Det er afgørende, at EU og medlemsstaterne slår sig sammen
om at fremme EU's HPC-kapacitet og udvikle de exaskalasystemer, som ingen
medlemsstat alene har råd til.
Det er meget vanskeligt for europæiske HPC-leverandører at sælge deres produkter
til den offentlige sektor i lande uden for EU, der har nationale HPC-leverandører, på
grund af nationale regler f.eks. vedrørende den nationale sikkerhed. Samtidig
kommer intellektuelle ejendomsrettigheder, der hidrører fra europæiske HPC-
relevante forskningsprojekter, ofte hovedsagelig de deltagende virksomheders
moderselskaber uden for EU til gode, da rammeprogrammet kun sætter få
begrænsninger for overførsel af intellektuelle ejendomsrettigheder til datterselskaber
i tredjelande. Derfor skal der findes en mere ligevægtig ordning.
Samspillet mellem industrien og den akademiske verden om udnyttelse af
avancerede computersystemer, applikationssoftware og tjenester er begrænset, især
når det gælder brug af HPC til industriel innovation og innovative tjenester. Europa
savner også avancerede forsøgsdataanlæg i topklasse, hvor erhvervslivet og den
akademiske verden kan udforske mulighederne for exaskalateknologi eller
samudvikle hardware og software til specifikke anvendelser.
Der kun begrænset arbejdskraft til rådighed med den nødvendige
uddannelsesmæssige baggrund og specialisering i HPC, især inden for
parallelprogrammering. Desuden er karrieremulighederne for videnskabelige
medarbejdere, der vedligeholder databehandlingsudstyr og software, ofte ikke særlig
attraktive. Dette hæmmer udnyttelsen af HPC i forskningen og erhvervslivet. I 2020
vil den datakraft, som nutidens mest avancerede HPC-systemer tilbyder, være til
stede i desktopsystemer. Det er altafgørende, at vi har en veluddannet arbejdsstyrke,
som er i stand til effektivt at udnytte denne datakraft.
b)
c)
d)
e)
f)
11
12
KOM (2007) 799: Prækommercielle indkøb: vedvarende høj kvalitet i offentlige tjenester i Europa
gennem øget innovation: "I USA anvender den offentlige sektor 50 mia. USD om året på F&U-indkøb,
hvilket er 20 gange mere end i Europa."
Rapport fra EURAB, PREST, 2004: "US defence R&D spending: an analysis of the impacts."
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451020_0007.png
6.
E
N HANDLINGSPLAN FOR EUROPÆISK FØRERSKAB INDEN FOR
HPC
Rådet opfordrede til, at den europæiske infrastruktur til højtydende databehandling
videreudvikles, og at de nationale investeringer i HPC samles i en pulje for at styrke den
europæiske industris og akademiske verdens stilling i forbindelse med brug, udvikling og
fremstilling af avancerede computerprodukter, -tjenester og -teknologier
1
. Dette er det
overordnede mål, der ligger bag en fornyet europæisk strategi for højtydende databehandling.
Specifikke mål
For at nå dette overordnede mål er der fastlagt følgende specifikke målsætninger:
at stille en europæisk HPC-infrastruktur i verdensklasse til rådighed for en bred vifte
af brugere i den akademiske verden og erhvervslivet, navnlig SMV'er, herunder
medarbejdere med gode kvalifikationer inden for HPC
at sikre EU uafhængig adgang til HPC-teknologier, -systemer og -tjenester
at skabe en fælleseuropæisk ramme for styring af HPC-udviklingen med det formål
at samle en større mængde ressourcer og øge effektiviteten, herunder gennem
strategisk brug af fælles og prækommercielle indkøb
at sikre EU's position som global aktør.
HPC er af stor strategisk betydning for samfundet, konkurrenceevnen og innovationen i
Europa. For at nå målet om topkvalitet inden for højtydende databehandling og for at sikre
uafhængig adgang til systemer og tjenester i EU må medlemsstaterne, Kommissionen og
erhvervslivet samtidig iværksætte en række foranstaltninger. Disse foranstaltninger (se
nedenfor) vil påvirke både udbud og efterspørgsel efter HPC på en synergiskabende måde.
Komplementære forskningsaktiviteter, der specifikt vedrører HPC, behandles ikke direkte her,
da de vil indgå i emnet "avancerede computersystemer" under EU's fælles strategiske ramme
for forskning og innovation, "Horisont 2020"
13
.
6.1.
Styring på EU-niveau
En handlingsplan for en nysatsning på højtydende databehandling i EU kræver en passende
styring, med fastsættelse af konkrete mål og politikker, overvågning af fremskridt og effektiv
samling og udnyttelse af de ressourcer, der er til rådighed i medlemsstaterne. Styringen bør
være retfærdig, åben, enkel og effektiv og bidrage til at skabe ligevægt og mægle mellem
interesser, kapaciteter og ressourcer.
En sådan styring omfatter to hovedaspekter, der er indbyrdes forbundet via HPC-
/Pracecentrene, som fremmer udvikling og innovation.
13
KOM (2011) 811 endelig: Særprogrammet til gennemførelse af Horisont 2020 - rammeprogram for
forskning og innovation (2014-2020), afsnit 1.1. Informations- og kommunikationsteknologi: Næste
generation af computersystemer.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451020_0008.png
a)
For så vidt angår industrien, gennem den industristyrede teknologiplatform for EU's
HPC-leverandører og et netværk af kompetencecentre, der tilbyder ekspertise og
tjenester vedrørende HPC-anvendelser og -softwareudvikling.
For så vidt angår videnskaben, gennem Prace og ekspertisecentre, der løfter centrale
samfundsmæssige og videnskabelige udfordringer ved ibrugtagning og anvendelse af
HPC-software og –tjenester.
De EU-virksomheder, der leverer HPC-systemer og –tjenester, bør koordinere
deres forskningsdagsordener gennem teknologiplatformen og dermed skabe en
kritisk masse af industriel F&U inden for højtydende databehandling.
b)
6.2.
Finansieringsrammen
2009-investeringsniveauet på 630 mio. EUR om året
2
til indkøb af HPC-ressourcer i topklasse
i hele Europa er ikke tilstrækkeligt til at opretholde HPC-systemer og –tjenester på et niveau,
der er konkurrencedygtigt på verdensplan. Beløbet skal fordobles til omkring 1,2 mia. EUR
om året, for at Europa atter kan blive en førende kraft på HPC-området
2
. Samråd med
interesseparterne har bekræftet, at der er behov for en sådan forøgelse af investeringerne.
Ud over den nuværende indsats bliver der derfor brug for yderligere 600 mio. EUR om året,
fordelt mellem medlemsstaternes budgetter, Kommissionen (f.eks. fælles programmering) og
brugerne i erhvervslivet. Rundt regnet halvdelen af disse ekstra ressourcer skal gå til indkøb
af HPC-systemer og -afprøvningsfaciliteter, yderligere en fjerdedel til uddannelse og den
sidste fjerdedel til udvikling og opskalering af HPC-software.
Unionen, medlemsstaterne og erhvervslivet bør øge deres investeringer i HPC til ca.
1,2 mia. EUR om året – et beløb, der set i forhold til BNP svarer til investeringerne i
andre regioner i verden.
Prækommercielle indkøbsordninger og samling af ressourcer
6.3.
Den offentlige sektor er den største aftager af avancerede HPC-systemer. En del (ca. 10 % pr.
år) af de offentlige budgetter til indkøb af HPC-systemer i EU bør anvendes til
prækommercielle indkøb, så der udvikles og opretholdes en intern forsyningskapacitet i EU,
som dækker hele spektret fra processorarkitektur til applikationer. Gennem disse offentlige
investeringer kan der ydes støtte
14
til HPC-leverandører i EU til at udvikle et HPC-system i
topklasse ca. hvert andet år.
Prækommercielle indkøb af F&U inden for højtydende databehandling i EU kunne eventuelt
støttes gennem medfinansiering fra EU (f.eks. via Horisont 2020 – e-infrastruktur;
samhørighedspolitiske instrumenter)
15
efter en af følgende ordninger:
a)
Fælles prækommercielle indkøb, der involverer flere eller alle medlemsstater (f.eks.
organiseret gennem Prace) med henblik på udvikling af førsteklasses HPC-kapacitet
med et klart europæisk formål.
14
15
I overensstemmelse med WTO-aftalen om offentlige indkøb, artikel III.
Inden for rammerne af det budget, der er afsat i Horisont 2020-programmet til dette formål, og under
forudsætning af, at programmet vedtages af den lovgivende myndighed.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451020_0009.png
b)
Prækommercielle indkøb, der foretages af store brugere eller medlemsstater enkeltvis
(dvs. uden samling af nationale midler) kunne eventuelt også støttes
14
(i mindre
udstrækning end i a)), hvis i) en passende del af resultaterne af HPC-udviklingen
stilles til rådighed for alle europæiske brugere, ii) det prækommercielle udbud er
åbent for alle retlige enheder, der kan modtage finansiel støtte fra Horisont 2020, og
iii) specifikationerne afspejler behov på EU-plan.
Medlemsstaterne opfordres til at foretage fælles offentlige indkøb og anvende
prækommercielle indkøb til at stimulere udviklingen af avancerede HPC-systemer og
-tjenester. Hver medlemsstat bør aktivt fremme brugen af prækommercielle indkøb og
afsætte omkring 10 % af sit årlige HPC-budget til dette formål.
Kommissionen bør bidrage til de midler, der ydes af medlemsstaterne i fællesskab til
prækommercielle indkøb af F&U inden for HPC-systemer og –tjenester, som har et
europæisk formål og stilles til rådighed i hele EU.
HPC-e-infrastrukturprojekter, der modtager støtte fra Kommissionen, bør tilskyndes
til at anvende prækommercielle indkøb, hvor det er relevant.
EU's industri tilskyndes til at deltage aktivt i udvikling af avancerede HPC-systemer
og –applikationer i forbindelse med prækommercielle indkøb.
Videreudvikling af det europæiske HPC-økosystem
6.4.
Praceprojektet sikrer, at der er bred adgang til HPC-ressourcer på lige vilkår. Projektet skal
styrkes yderligere og opnå kompetence til i) at samle nationale midler og EU-midler i en
fælles pulje, ii) at fastsætte specifikationer og gennemføre fælles (prækommercielle)
offentlige indkøb af systemer i topklasse, iii) at støtte medlemsstaterne i deres forberedelse af
offentlige indkøb, iv) at tilbyde forsknings- og innovationstjenester til erhvervslivet og v) at
danne et forum for udveksling af ressourcer og bidrag, der er nødvendige til drift af HPC-
infrastruktur.
Desuden skal der etableres en e-infrastruktur for HPC-applikationssoftware og -redskaber.
Dette burde yderligere konsolidere EU's stærke position inden for HPC-anvendelser ved at
fremme udvikling og skalering af parallelsoftware og ved at sikre brugerne adgang til HPC-
software af høj kvalitet.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451020_0010.png
Pracemedlemslandene bør støtte udviklingen af Prace i retning af en førende e-
infrastruktur på verdensplan.
Der bør oprettes ekspertisecentre inden for anvendelse af HPC på de videnskabelige
eller industrielle områder, som er af størst betydning for EU (f.eks. inden for energi,
biovidenskab og klima).
Praceprojektet bør forbedre sin forvaltning med henblik på den udvidede rolle, der er
beskrevet ovenfor, forberede en første større runde prækommercielle indkøb i 2014,
fortsat stille sine tjenester til rådighed for hele det europæiske forsknings- og
uddannelsesmiljø og tilbyde uddannelse og ekspertise til erhvervslivet. De
supercomputercentre, der repræsenterer deres lande som de vigtigste Pracepartnere,
bør styrke og indrette Prace som retlig enhed på en sådan måde, at den er i stand til at
påtage sig denne udvidede rolle.
Det europæiske erhvervsliv tilskyndes kraftigt til at gøre brug af de tjenester og den
ekspertise, der tilbydes af Prace og dets partnere.
Kommissionen vil fortsat støtte Prace og sikre, at Prace forbliver en integrerende del
af europæisk e-infrastruktur, og den vil yde støtte til oprettelse og drift af en
europæisk e-infrastruktur for højtydende databehandling.
Der bør oprettes centre for samudvikling af hardware og software, som går målrettet
efter fremskridt inden for teknologier, HPC-ressourcer, værktøjer og metoder.
6.5.
Fuld udnyttelse af HPC i erhvervslivet
Industrien spiller en dobbelt rolle i avanceret databehandling: For det første leverer den
systemer, teknologier og softwaretjenester til højtydende databehandling, og for det andet
bruger den HPC til at frembringe innovative produkter, processer og tjenester. Begge aspekter
er vigtige, når det gælder om at styrke Europas konkurrenceevne. Navnlig for SMV'er er det
vigtigt, at de har adgang til HPC, modellering, simulation, tjenester til udformning af
produktprototyper og konsulenttjenester, for at de kan forblive konkurrencedygtige. Denne
handlingsplan anbefaler en tostrenget fremgangsmåde, der går ud på at styrke både industriens
efterspørgsel efter HPC og dens udbud af HPC.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451020_0011.png
Medlemsstaterne tilskyndes til at oprette HPC-kompetencecentre, der skal gøre det
lettere for virksomheder og navnlig SMV'er at få adgang til HPC-tjenester, og de bør
bistå supercomputercentre med at overføre ekspertise til kompetencecentrene.
Kommissionen bør yde støtte til etablering af et netværk af HPC-kompetencecentre,
der skal fremme paneuropæiske tjenester og udbredelse af bedste praksis (f.eks. ved at
støtte HPC-eksperthold, der bistår virksomhederne).
Medlemsstaterne og Kommissionen bør tage de nødvendige skridt til at udvikle en
meget større arbejdsstyrke med en uddannelse og gode kvalifikationer inden for i
HPC (f.eks. gennem a standardlæseplan) og gennem videreuddannelse i HPC-
kompetencecentre)
16
.
6.6.
EU's HPC-industri bør styrke sin indsats for at sikre et uafhængigt udbud i EU af
centrale HPC-komponenter, -software og -systemer i topklasse.
EU's industri bør indtage en proaktiv holdning til anvendelse af HPC som et
afgørende redskab i udviklingen af innovative tjenester og produkter.
Lige konkurrencevilkår
For at opnå selvstændig og levedygtig industriel HPC-kapacitet i verdensklasse må EU sikre,
at HPC-industrien har adgang til verdensmarkederne på samme vilkår, som dem, der gælder
for virksomheder fra andre dele af verden, der får adgang til EU's indre marked, og at
europæiske F&U-investeringer i HPC-området klart gavner EU's økonomi.
Kommissionen vil tage uligheder i HPC-markedsadgangen op i sine ikt-drøftelser og
handelsforhandlinger med de berørte lande for at sikre, at EU-baserede virksomheder
kan deltage i disse landes offentlige indkøbsprocedurer og F&U-aktiviteter på HPC-
området
14
.
Med hensyn til intellektuel ejendomsret, der frembringes på HPC-området med støtte
fra Horisont 2020, kan Kommissionen indføre supplerende udnyttelsesforpligtelser
17
.
7.
K
ONKLUSION
Med oprettelsen af Den Europæiske Rumorganisation (ESA) i 1975 besluttede Europa, at
uafhængig adgang til rummet var et strategisk mål, som var af afgørende betydning for
Europas konkurrenceevne. Denne meddelelse anbefaler, at der træffes en lignende strategisk
beslutning om højtydende databehandlingssystemer og -tjenester, som er af afgørende
betydning for EU's sociale, økonomiske og videnskabelige udvikling samt konkurrenceevnen.
16
17
I overensstemmelse med KOM (2007) 496: "E-færdigheder i det 21. århundrede: fremme af
konkurrenceevne, vækst og beskæftigelse."
I overensstemmelse med artikel 40 og 41 i Kommissionens forslag om reglerne for deltagelse og
formidling i "Horisont 2020 – rammeprogram for forskning og innovation (2014-2020)", KOM (2011)
810 endelig.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Denne fornyede strategi for højtydende databehandling vil gøre EU til et center for
innovation, et kraftcenter for topforskning og en global partner. EU bør være blandt de
førende i det globale kapløb mod databehandling på exaskala.
Kommissionen vil i tæt samarbejde med medlemsstaterne overvåge gennemførelsen af denne
handlingsplan og aflægge rapport til Europa-Parlamentet og Rådet senest i 2015.
DA
12
DA