Miljøudvalget 2011
KOM (2012) 0120
Offentligt
1451086_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 23.3.2012
COM(2012) 120 final
2012/0056 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om et krav til medlemsstaterne om i Den Europæiske Unions interesse at ratificere eller
tiltræde Hongkongkonventionen om sikker og miljømæssigt forsvarlig ophugning af
skibe af 2009
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451086_0002.png
BEGRUNDELSE
Udviklingen inden for og den fortsatte brug af uforsvarlige og usikre metoder til ophugning af
skibe er stærkt bekymrende. Hovedparten af de store søgående handelsskibe ophugges efter
den driftsmæssige levetid stadig på substandardanlæg i Asien (Indien, Pakistan og
Bangladesh), normalt ved den såkaldte "strandværftsmetode" og med betydelige miljø- og
sundhedsmæssige følger.
Situationen vil formentlig blive forværret, idet det forventes, at et stort antal skibe sendes til
ophugning i de kommende år som følge af den globale flådes overkapacitet, der skønnes at
vare ved i mindst 5-10 år. Dertil kommer, at ophugning af skibe vil kulminere omkring
udfasningstidspunktet for enkeltskrogede tankskibe (2015), og at dette ventes primært at finde
sted på de anlæg, der har de laveste standarder.
Den nuværende lovgivning
1
på internationalt og europæisk plan har vist sig ikke at kunne
sætte en stopper for disse metoder til ophugning af skibe.
Den nuværende udbredte manglende overholdelse af reglerne hænger sammen med:
den manglende ophugningskapacitet i OECD, især for de største handelsskibes
vedkommende
hård og unfair konkurrence mellem substandardanlæggene og andre anlæg med
højere tekniske standarder, som kun kan dække markedsnicher for særlige skibstyper
såsom små skibe og statsejede skibe, herunder krigsskibe eller dedikerede skibsejeres
flåde
det forhold, at den nuværende lovgivning ikke er tilpasset de særlige forhold for
skibe og international søfart.
For at forbedre situationen anmodede Baselkonventionens parter i 2004 Den Internationale
Søfartsorganisation (IMO) om at opstille obligatoriske krav for ophugning af skibe
2
.
Hongkongkonventionen om sikker og miljømæssigt forsvarlig ophugning af skibe (herefter
Hongkongkonventionen) blev vedtaget af IMO i maj 2009. Den skal ratificeres af et
tilstrækkeligt antal store flag- og ophugningsstater, før den kan træde i kraft og føre til
resultater.
Den Europæiske Union og dens medlemsstater har sammenlignet niveauerne for kontrol og
håndhævelse i Hongkong- og Basel-konventionerne i deres helhed. Den konklusion, man
nåede frem til i april 2010, var, at det som en foreløbig vurdering og under et livscyklus-
perspektiv kan konkluderes, at Hongkongkonventionen ser ud til at give et niveau af kontrol
og håndhævelse, som mindst svarer til det, der gives i Baselkonventionen, for skibe, som er
affald i henhold til Baselkonventionen, og for skibe, for hvilke Hongkongkonventionen
1
2
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1013/2006 af 14. juni 2006 om overførsel af affald
på europæisk plan og Baselkonventionen om kontrol med grænseoverskridende overførsel af farligt
affald og bortskaffelse heraf på internationalt plan.
Beslutning nr. VII/26 om miljømæssigt forsvarlig forvaltning af skibsophugning, vedtaget på den 7.
konference mellem Baselkonventionens parter.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451086_0003.png
gælder, samt skibe, der håndteres tilsvarende i henhold til sidstnævnte konventions artikel 3,
stk. 4.
3
I oktober 2011 opfordrede Baselkonventionens parter
Hongkongkonventionen for at muliggøre dens ikrafttræden
4
.
til
en
ratifikation
af
På EU-plan vedtog Kommissionen i 2007 en grønbog om forbedret skibsophugning og i 2008
en meddelelse med forslag til en EU-strategi for skibsophugning
5
. Denne strategi indeholdt
forslag til foranstaltninger til at forbedre skibsophugningsforholdene snarest muligt, herunder
i den mellemliggende periode, indtil Hongkongkonventionen træder i kraft
6
: dvs. at udarbejde
foranstaltninger vedrørende centrale elementer i konventionen, at opmuntre til frivillig
handling fra branchens side, at give teknisk assistance og støtte til udviklingslande og at sørge
for en forbedret håndhævelse af den nuværende lovgivning.
I sine konklusioner vedrørende EU-strategien om ophugning af skibe støttede Rådet
Hongkongkonventionen og understregede, at den er et vigtigt skridt for det internationale
samfund, og at den tilvejebringer et omfattende system til kontrol og håndhævelse "fra vugge
til grav". Rådet opfordrede kraftigt medlemsstaterne til at ratificere konventionen som en
prioritet, så den hurtigt kan træde i kraft, og der opnås en virkelig og effektiv ændring af
praksis
7.
3
4
5
6
7
Fremlagt af Den Europæiske Union og dens medlemsstater og tilgængelig på:
http://archive.basel.int/ships/oewg-vii12-comments/comments/eu.doc
Beslutning nr. X/AA om miljømæssigt forsvarlig skibsophugning, vedtaget på den 10. konference
mellem Baselkonventionens parter.
Meddelelse KOM(2008) 767 endelig af 19. november 2008 med titlen "En EU-strategi for forbedret
ophugning af skibe" og konsekvensanalyse heraf i Kommissionens arbejdsdokument SEK(2008) 2846.
Hongkongkonventionen om sikker og miljømæssigt forsvarlig ophugning af skibe
Konklusioner
vedtaget
af
Rådet
den
21.
oktober
2009,
kan
findes
http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/envir/110626.pdf.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451086_0004.png
2012/0056 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om et krav til medlemsstaterne om i Den Europæiske Unions interesse at ratificere eller
tiltræde Hongkongkonventionen om sikker og miljømæssigt forsvarlig ophugning af
skibe af 2009
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 192,
stk. 1, sammenholdt med artikel 218, stk. 6, litra a), nr. v), og artikel 218, stk. 8, første afsnit,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
under henvisning til Europa-Parlamentets godkendelse, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Skibe, som er affald, er på internationalt plan underlagt Baselkonventionen om kontrol
med grænseoverskridende transport af farligt affald og bortskaffelsen heraf. På
europæisk plan er disse skibe underlagt Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1013/2006 af 14. juni 2006 om overførsel af affald
8
. Nævnte forordning
gennemfører Baselkonventionen samt en ændring
9
til konventionen vedtaget i 1995,
som endnu ikke er trådt i kraft, og som indfører et forbud mod eksport af farligt affald
fra EU-medlemsstater til lande, der ikke er medlem af Organisationen for Økonomisk
Samarbejde og Udvikling (OECD). Eftersom skibe indeholder farlige materialer,
klassificeres de generelt som farligt affald og må derfor ikke eksporteres til ophugning
på anlæg i lande, der ikke er medlem af OECD.
Der har på internationalt og europæisk plan været betydelige vanskeligheder forbundet
at anvende den eksisterende lovgivning på skibe.
Hongkongkonventionen om sikker og miljømæssigt forsvarlig ophugning af skibe fra
2009 (i det følgende benævnt "konventionen") blev vedtaget inden for rammerne af
Den Internationale Søfartsorganisation (IMO) den 15. maj 2009 som følge af
drøftelserne på den internationale konference om sikker og miljømæssigt forsvarlig
ophugning af skibe
10
.
(2)
(3)
8
9
10
EUT L 190 af 12.7.2006, s. 1.
Ændring til Baselkonventionen ("Basel-forbuddet") vedtaget af Baselkonventionens parter ved
beslutning nr. III/1.
Konferencens slutdokument (SR/CONF/45).
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451086_0005.png
(4)
Konventionen har til formål at sikre, at skibe, når de ophugges efter driftslevetiden,
ikke udgør unødvendig fare for menneskers sundhed og sikkerhed og for miljøet.
Konventionen omhandler problemstillingerne i forbindelse med skibsophugning i
deres helhed samt fremlagte problemstillinger vedrørende arbejds- og miljøforhold på
mange af verdens skibsophugningspladser.
Miljømæssigt forsvarlig håndtering af skibsophugning prioriteres højt af Den
Europæiske Union
11
, og hurtig gennemførelse af konventionen er en af de centrale
foranstaltninger, der foreslås i Kommissionens meddelelse "En EU-strategi for
forbedret ophugning af skibe"
12
.
Indtil nu har ingen medlemsstater imidlertid ratificeret eller tiltrådt konventionen, og
kun tre medlemsstater har undertegnet den. Medlemsstaternes ratifikation eller
tiltrædelse af konventionen ville have vægt på den internationale scene og fremskynde
konventionens ikrafttræden.
Nogle bestemmelser i konventionen hører under Unionens enekompetence med
hensyn til skibsophugning.
Unionen kan ikke ratificere konventionen, da kun stater kan være parter i den.
Rådet bør derfor påbyde medlemsstaterne at ratificere eller tiltræde konventionen i
Unionens interesse —
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Efter ikrafttrædelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. XX (om
skibsophugning)
med henblik på gennemførelsen af Hongkongkonventionen om sikker og
miljømæssigt forsvarlig ophugning af skibe ("konventionen"), der blev vedtaget den 15. maj
2009 i Den Internationale Søfartsorganisations regi, skal medlemsstaterne for de dele, der
hører under Unionens enekompetence ratificere eller tiltræde konventionen.
Artikel 2
Medlemsstater træffer de nødvendige foranstaltninger til hurtigst muligt og under alle
omstændigheder senest tre år efter datoen for denne afgørelses ikrafttræden at deponere deres
instrumenter til ratifikation eller tiltrædelse af konventionen hos generalsekretæren for Den
Internationale Søfartsorganisation.
Det skal senest fem år efter denne afgørelses ikrafttræden vurderes, hvordan ratifikationen
eller tiltrædelsen skrider frem.
11
12
Rådets konklusioner af 20. november 2006.
KOM(2008) 767 endelig.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 3
Denne afgørelse er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formanden
DA
6
DA