Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012
KOM (2012) 0127
Offentligt
1451092_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 23.3.2012
COM(2012) 127 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Kvaliteten af benzin og dieselolie til brug for vejtransport i Den Europæiske Union:
Ottende årsrapport
(Rapporteringsår 2009)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451092_0002.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Kvaliteten af benzin og dieselolie til brug for vejtransport i Den Europæiske Union:
Ottende årsrapport
(Rapporteringsår 2009)
R
ESUMÉ
Direktiv 98/70/EF
1
opstiller af sundheds- og miljømæssige grunde tekniske
mindstespecifikationer for brændstof til motorkøretøjer med styret tænding og
kompressionstænding. Brændstofkvaliteten er vigtig for miljøet, fordi den påvirker motorers
forurenende emissioner og derved luftkvaliteten. Den har også indflydelse på, hvor let det er
for fabrikanterne at overholde de ønskede grænser for forurening og drivhusgasemissioner, og
hvor meget det koster dem at gøre det.
Manglende overholdelse af brændstofspecifikationer kan føre til forøgede emissioner (f.eks.
kan for mange oxygenatorer øge NOx-emissionerne) og skade motorer og udstødnings-
efterbehandlingssystemer (f.eks. beskadiger for meget svovl katalysatorerne), hvilket øger
luftforureningen. For at sikre overholdelsen af de obligatoriske standarder for
brændstofkvalitet, der er fastsat i dette direktiv, skal medlemsstaterne indføre systemer til
overvågning af brændstofkvaliteten.
I henhold til artikel 8 i direktiv 98/70/EF skal Kommissionen hvert år offentliggøre en rapport
om brændstofkvaliteten i medlemsstaterne. Denne ottende rapport fra Kommissionen
opsummerer det indsendte materiale fra medlemsstaterne om benzin- og dieselkvaliteten og
de mængder, der blev solgt i 2009. Samtlige medlemsstater med undtagelse af Luxembourg,
der heller ikke indsendte rapporter i de forudgående to år, har indsendt nationale rapporter
vedrørende 2009. Luxembourg har indsendt oplysninger om salgsmængder, men udførte
ingen prøveudtagninger i 2009, hvilket betyder, at rapporten er ufuldstændig i henhold til
direktivet. I 2010 blev det oplyst, at Luxembourg var begyndt at udtage prøver.
I 2009 blev langt flere rapporter afleveret til tiden. Fjorten medlemsstater afleverede deres
2009-rapporter før fristens udløb, og med undtagelse af to rapporter blev alle de resterende
tretten rapporter modtaget mindre end måned efter fristens udløb.
Overvågningen af brændstofkvaliteten i 2009 viste, at de specifikationer, der er fastsat for
benzin og diesel i direktiv 98/70/EF, generelt blev overholdt, og der blev igen kun påvist få
overskridelser. For benzin var de væsentligste parametre, der blev overskredet,
research/motoroktantal (RON/MON)
2
, sommerdamptryk
3
, destillation/fordampning ved
1
2
Direktiv 98/70/EF om kvaliteten af benzin og dieselolie og om ændring af Rådets direktiv 93/12/EØF,
EFT L 350 af 28.12.1998, s. 58.
Research-oktantal (RON) er et kvantitativt mål for det højeste kompressionsforhold, hvor benzin kan
anvendes i en motor, uden at noget af blandingen selvtænder i motoren. Selvtænding medfører
overdrevent brændstofforbrug og øgede emissioner af flygtige organiske forbindelser og kulmonoxid.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451092_0003.png
100/150°C
4
og maksimalt svovlindhold. For diesel var de hovedparametre, der blev
overskredet, svovlindhold, 95 %-destillationspunkt og cetantal.
Eftersom det er forholdsvis sjældent, at parametrene overskrides, og da de fleste
medlemsstater skrider ind for at fjerne brændstof, der ikke overholder kravene, fra markedet,
har Kommissionen ikke kendskab til, at sådanne overskridelser har haft negative
konsekvenser for emissionerne fra køretøjer eller for motorernes funktionsmåde.
Kommissionen opfordrer dog medlemsstaterne til fortsat at sørge for, at alle krav overholdes,
så der ikke opstår problemer i fremtiden. Kommissionen vil fortsat kontrollere, at direktivets
krav til brændstofkvalitet overholdes.
Et lavt svovlindhold bidrager til at mindske luftforureningen og til at fremme udviklingen af
ny motorteknologi. I overensstemmelse med direktiv 2003/17/EF trådte en ny specifikation
for motorbrændstof i kraft den 1. januar 2009, som begrænser svovlindholdet i al
motorbrændstof i EU til 10 ppm (svovlfrit brændstof). Dette er det første rapporteringsår
siden overgangen og følgelig faldt det gennemsnitlige svovlindhold i 2009, og det ligger
væsentligt under det niveau, der blev indberettet i 2004, jf. tabel 1:
Tabel 1: Årlig udvikling i benzins og dieselolies gennemsnitlige svovlindhold
EU
Brændstof/år
Benzin
Diesel
2001
68
223
2002
51
169
Gennemsnitligt svovlindhold, ppm*
2003* 2004* 2005* 2006** 2007*** 2008***
37
125
38
113
19
25
18
22
18
23
14
18
2009**
*
6
8
* Ekskl. Frankrig, som ikke aflagde rapport i 2003-2005.
** Ekskl. Malta, som ikke aflagde rapport i 2006.
*** Ekskl. Luxembourg, som ikke aflagde rapport i 2007 og 2008 og ikke aflagde fuldstændig rapport i 2009.
Der er stadig store forskelle mellem de nationale systemer til overvågning af
brændstofkvaliteten. Direktivets krav forventes dog at skabe større ensartethed og forbedre
rapporteringskvaliteten.
3
4
Damptryk er et mål for brændstoffets tilbøjelighed til at fordampe. Det reguleres om sommeren, fordi
temperaturerne på denne årstid kan føre til højere emissioner af flygtige organiske forbindelser (VOC),
der er en forløber for ozon ved jorden. Overskridelser vil resultere i forøgede VOC-emissioner.
Distillationsparametret fastlægger den andel af brændstoffet, der fordamper ved 100˚C og 150˚C. Det
begrænser antallet af lettere forbindelser, der kan blandes i benzinen. Overskridelser kan medføre
damplåse og forringe køreegenskaberne.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451092_0004.png
2.
I
NDLEDNING
Specifikationerne for benzin og dieselolie, der sælges i EU, er fastsat i bilagene til direktiv
98/70/EF. Siden den 1. januar 2005 har der kun eksisteret et sæt brændstofspecifikationer.
Direktivet pålægger medlemsstaterne at indsende kortfattede rapporter om kvaliteten af det
brændstof, som sælges på deres områder. Siden 2004 har medlemsstaterne aflagt rapporter om
deres overvågning i overensstemmelse med enten den europæiske standard, EN 14274
5
eller
systemer af tilsvarende pålidelighed. Ifølge artikel 8 i direktiv 98/70/EF (som ændret ved
artikel 1, nr. 5, i direktiv 2003/17/EF) skal Kommissionen offentliggøre resultaterne af
medlemsstaternes rapporter om brændstofkvaliteten. I medfør af denne bestemmelse giver
Kommissionen med denne ottende rapport en kort oversigt over dels benzin- og
dieselkvaliteten i EU, dels de solgte mængder i 2009. De tidligere års rapporter er
tilgængelige på Kommissionens websted
6
.
3.
D
E NATIONALE OVERVÅGNINGSSYSTEMER
Kommissionens beslutning 2002/159/EF og den europæiske standard EN 14274 har gjort
oplysningerne mere anvendelige og gjort det nemmere at analysere EU-trends. Der sker en
konstant forbedring af overvågningssystemernes design, af overholdelsen af grænseværdierne
og af oplysningerne i rapporterne. Der er dog stadig plads til forbedringer på en række
centrale områder:
Medlemsstaterne opmuntres til fortsat at gøre en indsats for at indsende deres rapporter til
tiden.
Adskillige medlemsstater udtager ikke et tilstrækkeligt antal prøver for alle brændstoftyper
eller udtager ikke et tilstrækkeligt antal prøver på tankstationer (i modsætning til
depoter/raffinaderier) med henblik på at opfylde kravene i den europæiske standard
EN 14274
7
(se figur 2). Sådanne prøver skal ligge ud over det minimum af prøver, der
kræves udtaget på tankstationer.Når medlemsstaterne benytter deres egne nationale systemer,
skal de være udtømmende beskrevet, så det kan verificeres, om de er i overensstemmelse
med den europæiske standard. Beskrivelsen skal vise, at overvågningssystemet er på højde
med EN 14274 for så vidt angår statistisk sikkerhed.
Medlemsstaternes rapporter evalueres på sæsonbasis for at gøre det muligt at sammenligne
5
6
7
EN 14274:2003 - Motorbrændstof - Vurdering af benzin- og dieselkvalitet - Overvågningssystem for
brændstofkvalitet (FQMS).
https://circabc.europa.eu/w/browse/5e89b837-2bec-4284-b9fe-c156271268f7
EN 14274 fastsætter, hvor mange prøveudtagninger der skal tages for hver type brændstof (afhænger af
den statistiske model, der benyttes, og salgsandel). Tallene er som følger:
Prøver pr. kvalitet og pr. vinter- og
sommerperiode*
Model
Lille land
EN 14274 Statistisk Model A
50
EN 14274 Statistisk Model A
100
EN 14274 Statistisk Model A
50
Nationalt system
-
* Årlige prøveudtagningskrav er derfor det dobbelte af tabellens værdier pr. kvalitet
Stort land
100
200
-
-
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451092_0005.png
de forskellige medlemsstaters rapporteringer. Når en medlemsstat vælger at benytte en anden
sæson end den, der er angivet, bør der gives oplysninger herom i det nationale bilag til
rapporten om brændstofkvalitet.
Nogle medlemsstaters grundlæggende numeriske data forekommer inkonsekvente. Fejlene er
ikke uoverkommelige, men de forsinker rapporteringen.
4.
2009-R
APPORTERNE
4.1 Brændstofkvalitet og brændstofmængde
I modsætning til tidligere år har den nye øvre grænse for svovlindhold på 10 ppm for alle
motorbrændstoffer fremskyndet overgangen fra RON 95 (<50 mg/kg) til RON 95 (<10
mg/kg). Med hensyn til oktantal bestod hovedparten af benzinsalget i 2009, nemlig 64,4 % af
det samlede salg, af RON 95. Af det resterende salg, var 28,3 % 95=<RON<98, 5,8 % var
RON 98, og en lille andel af benzinsalget, nemlig 1,5 %, var RON 91. Figur 1 og tabellen i
bilaget indeholder mere detaljerede oplysninger pr. medlemsstat.
Figur 1: Brændstofsalget i 2009 i EU fordelt på brændstoftype (%)*
Benzinsalg
2009 Dieselsalg
2009
Fuel Type
1
2
3
4
5
6
7
Blyfri benzin min. RON=91
Blyfri benzin min. RON=91 (<50 ppm S)
Blyfri benzin min. RON=91 (<10 ppm S)
Blyfri benzin min. RON=95
Blyfri benzin min. RON=95 (<50 ppm S)
Blyfri benzin min. RON=95 (<10 ppm S)
Blyfri benzin 95=<RON<98
0,0 %
0,0 %
1,5 %
0,0 %
0,0 %
64,4 %
0,0 %
Fuel Type
13
14
15
Diesel
Diesel (<50 ppm svovl)
Diesel (<10 ppm svovl)
0,0 %
0,0 %
100,0 %
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451092_0006.png
8
9
10
11
12
Blyfri benzin 95=<RON<98 (<50 ppm S)
Blyfri benzin 95=<RON<98 (<10 ppm S)
Blyfri benzin RON>=98
Blyfri benzin RON>=98 (<50 ppm S)
Blyfri benzin RON>=98 (<10 ppm S)
0,0 %
28,3 %
0,0 %
0,0 %
5,8 %
Som i 2001-2008 var brændstofsalget i 2009 størst i Frankrig, Tyskland, Italien, Spanien og
Det Forenede Kongerige (se figur 4). Dieselsalget dominerer i næsten alle medlemsstater. Det
relative salg af henholdsvis benzin og diesel varierer dog betydeligt.
Siden 2001 har der været stadig større sammenfald i antallet af brændstofkvaliteter på
markedet i EU (fig. 5). Distinktionen mellem kvaliteter har først og fremmest været et udslag
af forskellige oktantal (RON-kategorier). I 2009 indberettede kun seks medlemsstater, at der
på markedet var adgang til tre benzinkvaliteter, mens de resterende gav indberetning om to
benzinkvaliteter (ingen medlemsstat har oplyst, at der kun findes en enkelt benzinkvalitet på
markedet).
Før 2009 fandtes der kun to dieselkvaliteter til anvendelse i motorkøretøjer i EU, nemlig
svovlfattig og svovlfri diesel. Som forventet er medlemsstaterne gået over til 100 % svovlfrit
diesel i tilstrækkelig god tid til, at de kan overholde den nye øvre grænse for svovlindhold.
Figur 6 viser benzinens og dieseloliens gennemsnitlige svovlindhold i de enkelte
medlemsstater i EU. Det gennemsnitlige svovlindhold i diesel i Cypern, Tjekkiet, Bulgarien,
Slovakiet og Rumænien ligger over den nye obligatoriske grænse på 10 ppm for enten benzin
eller diesel.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451092_0007.png
Figur 2: Prøvetagningsfrekvens ved overvågning af brændstofkvaliteten i EU i 2009 (gennemsnitligt antal prøver pr. brændstofkvalitet)
4649
5000
4500
4236
4000
3500
3000
2494
2202
2500
2000
1500
1026
828
969
768
753
427
1000
866
336
346
516
401 366 271
340
320 200
144
279 543
385173
120 96 200
104
500
203
205 167
46 24 200206
27 23 100
100
177
186 120 120 82 200
108
100 0 0
136 182
100
100
0
Gnsn. antal prøver
/ Brændstofkvalitet
AT
BE BG CY CZ DK EE
FI
FR DE EL
HU
IR
IT
LV LT
LU MT NL PL
PT RO SK SV
ES SE UK
Benzin
Diesel
Figur 3: Antal brændstofprøver pr. million liter i 2009 (pr. medlemsstat) (%)
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451092_0008.png
300
Antal prøver pr. million liter
257
250
200
150
100
51
82
41
33
26 28
19
18
32
21
97
71
11
54
63
43
21
244
124
50
0
81
21
9
27
24
00
21
72
102
16
4
22
14 18
14
61
16
11 10
10
AT
BE BG CY CZ DK EE
FI
FR DE EL
HU
IR
IT
LV
LT
LU MT NL
PL
PT RO SK SV
ES
SE UK
Benzin
Diesel
Figur 4: De enkelte EU-landes brændstofsalg i 2009 fordelt på brændstoftype (mio. liter)
40000
35000
30000
25000
20000
15000
10000
5000
0
AT BE BG CY CZ DK EE
FI
FR DE EL
HU
IR
IT
LV LT
LU MT NL PL
PT RO SK SV ES
SE UK
DA
Brændstofsalg, mio. liter
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451092_0009.png
Benzin i alt
Diesel i alt
Figur 5: Antal brændstofkvaliteter, som udbydes i de enkelte EU-lande, fordelt på brændstoftype (2009)
4
3
Antal brændstofkvaliteter
2
1
0
AT
BE BG CY CZ
DK EE
FI
FR
DE EL
HU
IR
IT
LV
LT
LU MT
NL
PL
PT RO SK SV
ES
SE UK
Antal benzinkvaliteter
Antal dieselkvaliteter
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451092_0010.png
Figur 6: Gennemsnitligt svovlindhold i benzin- og dieselkvaliteter i EU (%) i 2009
20
18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
Gennemsnitligt svovlindhold i brændstof (ppm)
2009-grænser
AT BE BG CY CZ DK EE FI FR DE EL HU IR IT LV LT LU MT NL PL PT RO SK SV ES
Benzin
Diesel
Note: Figuren viser, at flere medlemsstater ligger over den øvre grænse for svovlindhold i diesel. I alle tilfælde er dette resultatet af et meget lille
antal prøver med et meget stort svovlindhold. Der er blevet fundet frem til og rettet op på årsagerne til overskridelserne. Denne udvikling bør følges
nøje i fremtiden, da dette er det første år, hvor det maksimalt tilladte svovlindhold er reduceret til 10 ppm.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451092_0011.png
4.2 Overholdelse af direktiv 98/70/EF i 2009
Tabel 2 indeholder en oversigt over, hvordan medlemsstaterne overholdt direktiv 98/70/EF i
2009. Den indeholder oplysninger om både resultaterne af prøveanalyserne i forhold til
grænseværdierne og om overholdelsen af kravene med hensyn til format og indhold. Som det
var tilfældet i 2001-2008, var oplysningerne fra nogle medlemsstater ufuldstændige og/eller
forsinkede, og det har påvirket kvaliteten af overensstemmelsesvurderingen.
I henhold til artikel 9a er det medlemsstaternes ansvar at fastsætte de sanktioner, der skal
anvendes i tilfælde af overtrædelser af direktivet. Når der foreligger nærmere oplysninger om
foranstaltninger truffet i tilfælde af manglende overholdelse af grænseværdier, er de anført i
kapitlerne om de enkelte lande i den udførlige rapport for 2009
8
.
Tyve medlemsstater afgav desuden fuldstændig beretning om samtlige parametre, som
direktivet fastsætter med henblik på overvågningen. Figur 3 viser, hvor mange
brændstofprøver, der blev taget pr. million liter solgt brændstof i 2009. Dette giver mulighed
for at foretage en sammenligning på tværs af medlemsstaterne, som viser, at der i forhold til
brændstofsalget tages flest prøver i Belgien, Letland og Estland.
For benzins vedkommende indberettede otte medlemsstater, at samtlige prøver overholdt
direktiv 98/70/EF fuldt ud (sammenlignet med fem i 2008). Testresultaterne for
sommerdamptryk (DVPE) viser, at flere af prøverne herfor (174 af dem) lå uden for
direktivets specifikationer sammenlignet med prøverne for andre parametre. For de resterende
parametre blev der indberettet følgende antal overskridelser af specifikationerne i direktivet:
37 RON eller MON, 13 destillationsgrænser og 59 svovlindholdsprøver. Derudover var der 58
prøver, der overskred grænseværdier for parametre i kategorien "Andre" (parametre for
mindre miljøpåvirkning, eller som påvirker brændstofkvaliteten i mindre grad, f.eks.
indholdet af bly, oxygenater og ilt).
For diesels vedkommende har ti medlemsstater indberettet, at samtlige prøver overholdt
direktiv 98/70/EF (sammenlignet med elleve i 2008). De problematiske parametre var
svovlindhold (170 prøver, som ikke overholdt direktivet), 95 %-destillationspunkt (34 prøver)
og cetantal (10 prøver). En stigning i antallet af prøver, der ikke overholder direktivet, kan for
en stor dels vedkommende tilskrives stigningen i antallet af prøver, der ikke overholdt den
øvre grænse for svovlindhold i det første år af den obligatoriske overgang til svovlfrie
brændstoffer (og nedsættelsen af den øvre grænse for svovlindhold fra 50 ppm til 10 ppm).
Tabel 2: Oversigt over medlemsstaternes overholdelse af direktiv 98/70/EF i
rapporteringsåret 2009.
Manglende overholdelse af
grænseværdi
(1)
(95 %-
konfidensgrænser)
(Ikke-overensstemmende prøver /
prøver i alt)
Benzin
Diesel
Ufuldstændig
indberetning
(Antal parametre, der
ikke er målt/i alt)
Benzin
Diesel
Medlemsstat
Forsinket
rapport (frist
30.6.2010)
(2)
Noter
8
https://circabc.europa.eu/w/browse/5e89b837-2bec-4284-b9fe-c156271268f7
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451092_0012.png
Østrig
Belgien
Bulgarien
Cypern
Tjekkiet
Danmark
Estland
Finland
Frankrig
Tyskland
Grækenland
Ungarn
Irland
Italien
Letland
Litauen
Luxembourg:
4 / 203
73 / 4649
55 / 336
25 / 173
35 / 768
44 / 4236
87 / 385
5 / 108
23 / 866
3 / 18
<1 måned
(3)
<1 måned
<1 måned
(28)
(20) (21)
(22)
<1 måned
12 / 340
6 / 206
50 / 828
>10 / 366
>2 / 200
<1 måned
(4) (5)
13 / 401
>2 / 186
4 / 120
6 / 18
1/5
< 5 måneder
(6) (7)
(8)
1 / 120
6 / 96
4 / 82
(23)
(9) (10)
(11) (12)
2 / 1026
1 / 969
(24)
-
-
-
-
<1 måned
>5 måneder
(rapport
afleveret i
december
2010)
<1 måned
(13)
Malta
>2/27
-
-
Nederlandene
Polen
Portugal
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Sverige
>3 / 100
13 / 427
8 / 200
31 / 346
1 / 100
4 / 320
3 / 100
17 / 205
7 / 136
>1 / 182
(14) (15)
(25) (26)
<1 måned
(16)
(29)
(27)
<1 måned
<1 måned
6 / 11
(17) (18)
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451092_0013.png
Det
Forenede
Kongerige
Antal lande
7 / 2202
17
17
6 / 12
5
2
<1 måned
13
(19)
Detaljerede noter til denne tabel findes på s. 203-206 i den detaljerede rapport vedrørende 2009.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
K
ONKLUSION
Brændstofkvaliteten har stor betydning for både CO
2
-emissioner og luftkvalitet, og den er
ligeledes afgørende for, hvor let eller bekostelig det er for fabrikanterne at overholde
emissionsgrænseværdierne for forurenende stoffer og drivhusgasemissioner.
Resultaterne af overvågningen af brændstofkvaliteten i 2009 viser, at de specifikationer, der
er fastsat for benzin og diesel i direktiv 98/70/EF, generelt overholdes, og der blev kun påvist
få overskridelser. Medlemsstaterne er gradvist ved at indføre standarden EN 14272, hvilket
fører til større konsistens i de data, der benyttes til vurdering af de forskellige
brændstofkvalitetsparametre, og medlemsstaterne har taget skridt til at forbedre deres
forståelse af indberetningskravene.
Eftersom det er forholdsvis sjældent, at parametrene overskrides, og da de fleste
medlemsstater skrider ind for at fjerne brændstof, der ikke overholder kravene, fra markedet,
har Kommissionen ikke kendskab til, at sådanne overskridelser har haft negative
konsekvenser for emissionerne fra køretøjer eller for motorernes funktionsmåde.
Kommissionen opfordrer dog medlemsstaterne til fortsat at sørge for, at alle krav overholdes,
så der ikke opstår problemer i fremtiden. Kommissionen vil vedblive med at kontrollere, at
direktivets krav til brændstofkvalitet overholdes, og den vil om nødvendigt foreslå, at der
træffes passende og proportionale foranstaltninger.
Det gennemsnitlige svovlindhold faldt igen i 2009 og ligger væsentligt under det niveau, der
blev indberettet tidligere, eftersom 2009 er det første rapporteringsår siden den obligatoriske
overgang til svovlfrie brændstoffer (<10 ppm) i overensstemmelse med direktiv 2003/17/EF.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451092_0015.png
BILAG: Brændstofsalget i EU i 2009 efter brændstoftype (mio. liter)
Millioner liter
ID Nr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Brændstofkvalitet
Blyfri benzin min. RON=91
Blyfri benzin min. RON=91 (<50 ppm S)
Blyfri benzin min. RON=91 (<10 ppm S)
Blyfri benzin min. RON=95
Blyfri benzin min. RON=95 (<50 ppm S)
Blyfri benzin min. RON=95 (<10 ppm S)
Blyfri benzin 95=<RON<98
Blyfri benzin 95=<RON<98 (<50 ppm S)
Blyfri benzin 95=<RON<98 (<10 ppm S)
Blyfri benzin RON>=98
Blyfri benzin RON>=98 (<50 ppm S)
Blyfri benzin RON>=98 (<10 ppm S)
Benzin (normal)
Benzin (<50 ppm svovl)
Benzin (<10 ppm svovl)
Benzin i alt
13
Diesel
0
0
202
0
0
2226
0
0
0
0
0
66
0
0
2494
2494
0
Østrig
AT
0
0
0
0
0
0
0
0
1367
0
0
445
0
0
1812
1812
0
Belgien
BE
0
0
453
0
0
0
0
0
1748
0
0
3
0
0
2204
2204
0
Danmark
DK
0
0
0
0
0
2118
0
0
0
0
0
167
0
0
2285
2285
0
Finland
FI
0
0
0
0
0
9533
0
0
0
0
0
2323
0
0
11856
11856
0
Frankri
g
FR
0
0
1282
0
0
0
0
0
25356
0
0
758
0
0
27396
27396
0
Tyskland
DE
0
0
0
0
0
4860
0
0
253
0
0
378
0
0
5491
5491
0
Græken
land
EL
0
0
0
0
0
2152
0
0
0
0
0
0
0
0
2152
2152
0
Irland
IE
0
0
0
0
0
12424
0
0
0
0
0
0
0
0
12424
12424
0
Italien
IT
0
0
1
0
0
449
0
0
0
0
0
116
0
0
566
566
0
Luxembourg
LU
0
0
0
0
0
5479
0
0
103
0
0
0
0
0
5582
5582
0
Nederlande
ne
NL
0
0
0
0
0
0
0
0
1745
0
0
206
0
0
1951
1951
0
Portugal
PT
0
0
0
0
0
7262
0
0
0
0
0
869
0
0
8131
8131
0
Spanie
n
ES
0
0
0
0
0
4647
0
0
0
0
0
177
0
0
4824
4824
0
Sverige
SE
0
0
0
0
0
20417
0
0
1179
0
0
0
0
0
21596
21596
0
UK
UK
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451092_0016.png
14
15
Diesel (<50 ppm svovl)
Diesel (<10 ppm svovl)
Diesel i alt
0
7120
7120
0
8293
8293
0
3044
3044
0
2576
2576
0
39488
39488
0
36965
36965
0
3407
3407
0
2840
2840
0
30419
30419
0
2019
2019
0
7633
7633
0
5741
5741
0
28157
28157
0
4765
4765
0
23908
23908
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451092_0017.png
Millioner liter
ID Nr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Brændstofkvalitet
Blyfri benzin min. RON=91
Blyfri benzin min. RON=91 (<50 ppm S)
Blyfri benzin min. RON=91 (<10 ppm S)
Blyfri benzin min. RON=95
Blyfri benzin min. RON=95 (<50 ppm S)
Blyfri benzin min. RON=95 (<10 ppm S)
Blyfri benzin 95=<RON<98
Blyfri benzin 95=<RON<98 (<50 ppm S)
Blyfri benzin 95=<RON<98 (<10 ppm S)
Blyfri benzin RON>=98
Blyfri benzin RON>=98 (<50 ppm S)
Blyfri benzin RON>=98 (<10 ppm S)
Benzin (normal)
Benzin (<50 ppm svovl)
Benzin (<10 ppm svovl)
Benzin i alt
13
Diesel
Cypern
CY
0
0
0
0
0
468
0
0
0
0
0
50
0
0
518
518
0
Tjekkiet
CZ
0
0
35
0
0
0
0
0
2671
0
0
56
0
0
2762
2762
0
0
0
0
0
0
Estland
EE
0
0
0
0
0
Ungarn
HU
Letland
LV
0
0
0
0
0
0
0
0
389
0
0
31
0
0
420
420
0
0
0
0
0
0
Litauen
LT
0
0
0
0
Malta
MT
0
0
0
0
0
Polen
PL
Slovakie
t
SK
0
0
0
0
0
752
0
0
0
0
0
17
0
0
769
769
0
0
0
0
0
0
Slovenien
SI
0
0
0
0
0
Bulgarien
BG
Rumænie
n
RO
0
0
0
0
0
0
0
0
1337
0
0
874
0
0
2211
2211
0
Den
Europ
æiske
Union
EU
1
2
1976
4
25
82434
7
12
36165
10
11
7379
22
50
127954
128026
13
Den
Europæis
ke Union
% i alt
0,00 %
0,00 %
1,54 %
0,00 %
0,02 %
64,39 %
0,01 %
0,01 %
28,25 %
0,01 %
0,01 %
5,76 %
0,02 %
0,04 %
99,94 %
100,00 %
0,01 %
20
67
0
4
8
0
0
0
0
24
75
99
0
375
0
0
0
0
0
41
0
0
416
416
0
1951
0
0
0
0
0
75
0
0
2026
2026
0
497
0
0
0
0
0
3
0
0
500
500
0
5212
0
0
0
0
0
627
0
0
5839
5839
0
714
0
0
0
0
0
85
0
0
799
799
0
825
0
0
0
0
0
0
0
0
825
825
0
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451092_0018.png
14
15
Diesel (<50 ppm svovl)
Diesel (<10 ppm svovl)
Diesel i alt
0
419
419
0
4899
4899
0
632
632
0
3458
3458
0
783
783
0
1063
1063
30
67
97
0
12935
12935
0
983
983
0
1338
1338
0
2077
2077
0
4838
4838
44
239882
239926
0,02 %
99,98 %
100,00 %
DA
18
DA