Beskæftigelsesudvalget 2012-13
KOM (2012) 0134
Offentligt
1181213_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
Besvarelse af spørgsmål 1 stillet af Folketingets Europaudvalg den 6.
november 2012 efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor den generelle undtagelsesbe-
stemmelse, der kan undtage mindre skibe i national fart fra bestemmelser
i FN’s konvention om søfarendes arbejdsforhold (MLC) konvention, ikke
er medtaget i direktivforslaget om flagstatens ansvar for håndhævelsen af
Rådets direktiv 2009/13/EF om iværksættelse af den aftale, der er indgået
mellem de europæiske arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer
(ECSA og ETF) om konventionen om søfarendes arbejdsforhold af 2006,
og om ændring af direktiv 1999/63/EF (KOM (2012) 134)? Ministeren
bedes tillige redegøre for, hvad der ligger i at ”tilpasse tilsynet mindre
handelsskibe i national fart” og hvorfor regeringen ønsker dette?”.
Svar:
FN’s konvention om søfarendes arbejdsforhold (MLC konventionen)
gennemføres i EU-retten gennem flere EU instrumenter.
Konventionens krav til de søfarendes arbejdsforhold, såsom hviletid, fri
hjemrejse, ansættelseskontrakt mv., følger af det allerede vedtagne
direktiv 2009/13/EF. Dette direktiv gælder for søfarende på alle skibe
uanset størrelse eller anvendelse.
MLC konventionen indeholder en undtagelsesbestemmelse vedrørende
skibe med en bruttotonnage under 200 i national fart, hvormed medlems-
landene kan foretage visse undtagelser efter høring af erhvervets parter.
En sådan undtagelsesbestemmelse var ikke medtaget i Kommissionens
oprindelige direktivforslag (KOM (2012) 134). Baggrunden var
formentligt, at direktivforslaget skulle svare til direktiv 2009/13, som
ikke medtager en undtagelsesbestemmelse.
I løbet af forhandlingerne er en undtagelsesbestemmelse indarbejdet i
forslaget. Dermed giver direktivet, på samme måde som MLC
konventionen, medlemslandene mulighed for at tilrettelægge et
tilsynssystem, der tager hensyn til de særlige forhold, der knytter sig til
mindre skibe i national fart.
Regeringen har støttet, at undtagelsesbestemmelsen indgik i
direktivforslaget, da der ikke vurderes at være behov for at anvende
samme regelmæssige synsterminer for mindre lastskibe i national fart,
som der benyttes for større lastskibe i international fart, idet de ikke har
samme sejladsmønstre eller arbejdsforhold.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/2
Der vil typisk være tale om skibe, der kun anvendes lejlighedsvis, oftest
til dagsejlads af få timers varighed, og som for det meste sejles af ejeren
selv uden eller med få ansatte om bord.
I forbindelse med forhandlingerne har et stort flertal af medlemslande
fremsat ønske om, at MLC’s undtagelsesbestemmelse indgår i
direktivforslaget.