Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015
KOM (2012) 0167
Offentligt
1526566_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 10.3.2015
COM(2015) 125 final
2012/0084 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til artikel 294, stk. 6, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
vedrørende
Rådets holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om ændring af forordning (EF) nr. 223/2009 om europæiske statistikker
(Tekst af relevans for EØS og for Schweiz)
DA
DA
kom (2012) 0167 - Ingen titel
2012/0084 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til artikel 294, stk. 6, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
vedrørende
Rådets holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om ændring af forordning (EF) nr. 223/2009 om europæiske statistikker
(Tekst af relevans for EØS og for Schweiz)
1.
S
AGSFORLØB
17. april 2012
Forslag fremsendt til Europa-Parlamentet og Rådet
(dokument COM(2012) 167 final – 2012/0084 COD):
Udtalelse afgivet af Det Europæiske Økonomiske og Sociale Ikke relevant
Udvalg:
Europa-Parlamentets førstebehandlingsholdning vedtaget:
Ændret forslag fremsendt:
Rådets holdning vedtaget:
2.
F
ORMÅLET MED
K
OMMISSIONENS FORSLAG
21. november 2013
Ikke relevant
5. marts 2015
I henhold til forslaget skal der foretages en revision af det gældende grundlæggende
regelkompleks for europæiske statistikker, der skal tilpasses de politikbehov og udfordringer,
som den seneste udvikling i den globale økonomi har medført for europæiske statistikker. Det
vigtigste mål er en yderligere forbedring af styringen i det europæiske statistiske system for at
sikre dets høje troværdighed og kunne reagere fyldestgørende på de databehov, som er opstået
som følge af den forbedrede økonomisk-politiske koordinering i Den Europæiske Union. De
fire mere specifikke mål, der bidrager til dette, er: styrkelse af de nationale statistiske
kontorers faglige uafhængighed, præcisering af de nationale statistiske kontorers
koordinerende rolle i de nationale statistiske systemer, indførelse af "forpligtende indsatser for
tillid til statistik" og fremme af adgang til og anvendelse af administrative data til statistiske
formål.
Navnlig er de nationale statistiske kontorers ubetingede faglige uafhængighed en central
forudsætning for at bevare troværdigheden af de europæiske statistikker i deres afgørende
støttefunktion for økonomisk styring og generelt for evidensbaseret politikudformning.
Forslaget fokuserer specifikt på lederne af de nationale statistiske kontorer, hvis
uafhængighed ved varetagelsen af deres hverv er en forudsætning for at sikre de respektive
institutioners uafhængighed. I denne forbindelse bør lederne af de nationale statistiske
kontorer frit kunne fastlægge processer, statistiske metoder, standarder og procedurer samt
indholdet af og tidspunkterne for statistiske offentliggørelser for så vidt angår alle europæiske
statistikker. De må ikke søge og skal beskyttes mod instrukser fra nationale regeringer og
DA
2
DA
kom (2012) 0167 - Ingen titel
andre institutioner. Endvidere skal lederne af de nationale statistiske kontorer gives en
betydelig grad af autonomi, når de træffer beslutninger om det statistiske kontors interne
forvaltning, og de skal offentligt kunne fremsætte bemærkninger om det budget, der tildeles
det nationale statistiske kontor set i relation til de statistiske opgaver, der skal gennemføres.
Der skal desuden være gennemsigtige regler udelukkende baseret på faglige kriterier for
udnævnelse, forflyttelse og afskedigelse af lederne af de nationale statistiske kontorer.
Som Kommissionen har fastslået i sin meddelelse "Effektiv kvalitetsstyring inden for
europæiske statistikker" (KOM(2011) 211 endelig) omfatter forslaget også indførelse af
"forpligtende indsatser for tillid til statistik", dvs. erklæringer om at overholde
adfærdskodeksen for europæiske statistikker og navnlig princippet om de nationale statistiske
kontorers uafhængighed. Ifølge forslaget bør de underskrives af regeringerne i alle
medlemsstaterne og medunderskrives af Kommissionen. Det er hensigten, at de enkelte
forpligtende indsatser for tillid til statistik skal være landespecifikke og indeholde
forbedringstiltag. Den faktiske gennemførelse af disse tiltag vil blive overvåget af Eurostat
som led i den allerede fastlagte regelmæssige vurdering af medlemsstaternes overholdelse af
adfærdskodeksen for europæiske statistikker.
Forslaget sigter endvidere mod at præcisere de nationale statistiske kontorers koordinerende
rolle i de nationale statistiske systemer ved eksplicit at referere til de institutioner og
funktioner, der skal koordineres.
Et andet vigtigt formål med forslaget er at forbedre anvendelsen af administrative datakilder
til udarbejdelse af europæiske statistikker uden at øge byrden for respondenter, nationale
statistiske kontorer og andre nationale myndigheder. I denne forbindelse bør de nationale
statistiske kontorer i det omfang, det er nødvendigt, inddrages i beslutninger om udformning,
udvikling og nedlæggelse af administrative registre, som kan anvendes i produktionen af
statistiske data. De nationale statistiske kontorer, andre nationale myndigheder og Eurostat
bør have rettidig og gratis adgang til administrative registre, men kun inden for deres
respektive offentlige administrative systemer og i det omfang, det er nødvendigt for at
udvikle, udarbejde og formidle europæiske statistikker.
For at forenkle budgetplanlægningen for statistiske opgaver og gøre den mere stabil tilpasser
forslaget desuden programperioden for de europæiske statistiske programmer til Unionens
flerårige finansielle ramme.
Endelig tager forslaget til ændring af forordning (EF) nr. 223/2009 hensyn til de nødvendige
justeringer af Lissabontraktaten for så vidt angår tildeling af delegerede beføjelser og
gennemførelsesbeføjelser til Kommissionen.
3.
B
EMÆRKNINGER TIL
R
ÅDETS HOLDNING
Rådets holdning afspejler den politiske enighed, der blev opnået mellem Europa-Parlamentet
og Rådet den 3. december 2014, og indeholder elementer foreslået af begge institutioner.
Kommissionen kan tilslutte sig denne aftale.
De vigtigste ændringer, der indgår i denne holdning, sammenlignet med Kommissionens
forslag er følgende:
For så vidt angår de nationale statistiske kontorer foretages der ændringer, der indebærer, at
de beføjelser, som lederne af de nationale statistiske kontorer har til at træffe afgørelser,
således som Kommissionen har foreslået, især begrænses til spørgsmål vedrørende deres egne
statistiske kontorer. Endvidere udvides bestemmelsen om faglig uafhængighed, således at den
ud over lederne af de nationale statistiske kontorer også omfatter "ledere med ansvar for
statistik i andre nationale myndigheder".
DA
3
DA
kom (2012) 0167 - Ingen titel
For så vidt angår Eurostat indsættes der en artikel, som hovedsageligt er baseret på elementer,
som allerede er foreskrevet i Kommissionens afgørelse om Eurostat (2012/504/EU), og som
vedrører generaldirektøren for Eurostats faglige uafhængighed, for at sikre overensstemmelse
med de tilsvarende bestemmelser, der gælder for lederne af de nationale statistiske kontorer.
Kompromiset formaliserer især, at en statistisk dialog hvert år vil muliggøre en direkte
udveksling af synspunkter om statistiske forhold mellem generaldirektøren for Eurostat og
Europa-Parlamentets relevante udvalg.
Bestemmelsen om medlemsstaternes fastsættelse af "forpligtende indsatser for tillid til
statistik" svækkes, men kombineres med en mere detaljeret beskrivelse af Kommissionens
nugældende overvågnings- og rapporteringsproces.
Som svar på Europa-Parlamentets anmodning om styrket kvalitetsovervågning
og -håndhævelse er der indført bestemmelser, der sikrer offentliggørelse af Kommissionens
bekymringer vedrørende kvaliteten af de nationale bidrag til europæiske statistikker og
minder om Kommissionens mulighed for at foretage undersøgelser ved mistanke om
forelæggelse af vildledende statistiske data, hvis den sektorspecifikke lovgivning i sådanne
tilfælde giver mulighed for at pålægge bøder.
Endelig er der tilføjet yderligere referencer til samarbejdet mellem det europæiske statistiske
system og Det Europæiske System af Centralbanker om udarbejdelse af europæiske
statistikker.
4.
K
ONKLUSION
Kommissionen accepterer resultaterne af de interinstitutionelle forhandlinger og kan derfor
støtte Rådets førstebehandlingsholdning.
DA
4
DA