Beskæftigelsesudvalget 2011
KOM (2012) 0173
Offentligt
1451132_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 18.4.2012
COM(2012) 173 final
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
Et opsving med høj beskæftigelse
{SWD(2012) 90 final}
{SWD(2012) 92 final}
{SWD(2012) 93 final}
{SWD(2012) 95 final}
{SWD(2012) 96 final}
{SWD(2012) 97 final}
{SWD(2012) 98 final}
{SWD(2012) 99 final}
{SWD(2012) 100 final}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451132_0002.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
Et opsving med høj beskæftigelse
I
NDLEDNING
I Europa 2020-strategien for intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst er et af målene, at 75 %
af de 20-64-årige skal være i beskæftigelse senest i 2020
1
. Hvis målet skal nås, skal
beskæftigelsen i EU vokse med 17,6 mio. nye job i forhold til sit nuværende niveau. Under
krisen er beskæftigelsesfrekvensen imidlertid faldet til 68,9 % (3. kvartal 2011)
2
. EU's
arbejdsløshed har ligget på over 9,5 % siden starten af 2010 og nåede op på 10,2 % i februar
2012. Skønt det medio 2011 blev konstateret, at beskæftigelsen var blevet forøget med 1,5
mio., kompenserer disse nye job ikke meget for de 6 mio. job, der er gået tabt i EU siden
2008. Den faldende vækst siden medio 2011, de mindre positive udsigter for 2012
3
og øget
divergens mellem medlemsstater og regioner har kun gjort udfordringen større, når det gælder
beskæftigelse, social inddragelse og bekæmpelse af fattigdom
4
.
Ud over en forventet recession i visse lande og en langvarig statsgældskrise er økonomiske
aktiviteter i Europa ved at blive omlagt, idet langsigtede strukturelle forandringer påvirker
Europas relative konkurrenceevne i den globale økonomi som f.eks. behovet for en ændring i
retning af en grøn, ressourceeffektiv lavemissionsøkonomi, befolkningens aldring kombineret
med komplekse befolkningsstrømme og hurtige teknologiske ændringer kombineret med store
vækstøkonomiers hurtige fremgang. Disse strukturændringer påvirker og vil fortsat påvirke
arbejdsmarkederne på mange måder, især når det gælder om at skabe og bevare
arbejdspladser. Dynamiske og rummelige arbejdsmarkeder, hvor folk har de rette
kvalifikationer, er af afgørende betydning, hvis den europæiske økonomis konkurrenceevne
skal forbedres snarere end forringes på baggrund af denne udvikling.
I henhold til artikel 3 i traktaten er fuld beskæftigelse og social samhørighed Unionens mål.
Disse mål er fortsat af største betydning for EU-borgerne og centrale for Europa 2020.
Perspektiverne for vækst i beskæftigelsen afhænger i vid udstrækning af EU's evne til at skabe
økonomisk vækst gennem passende makroøkonomisk politik, erhvervspolitik og
innovationspolitik. Samtidig kræver en styrkelse af vækst med høj beskæftigelse unægteligt
beskæftigelsespolitikker, der skaber gunstige vilkår for jobskabelse, fremmer positive
overgange, øger udbuddet af arbejdskraft og dens tilpasning såvel geografisk som for så vidt
angår kvalifikationer, der matcher arbejdsmarkedets behov. Ud over at bidrage til et opsving
på kort sigt indgår beskæftigelsespolitikker også som led i væsentlige sociale investeringer,
1
2
3
4
Meddelelse fra Kommissionen - Europa 2020 - En strategi for intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst
((KOM)2010 2020 af 3. marts 2010); Konklusionerne fra Det Europæiske Råd (den 17. juni 2010).
EU Employment and Social Situation Quartely Review, marts 2012.
Ifølge Kommissionens foreløbige prognose fra februar 2012: EU forventes at opleve et stagnerende
BNP i 2012, og euroområdet udsættes for en mild recession.
Ledsagende arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene -
Arbejdsmarkedstendenser og
-udfordringer.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451132_0003.png
der medvirker til at forhindre store sociale og finanspolitiske omkostninger på længere sigt
5
.
EU's årlige vækstundersøgelse for 2012 kræver en målrettet indsats for at øge jobskabelsen og
sikre et jobintensivt opsving, og dette budskab fik fuld opbakning hos stats- og
regeringscheferne på Det Europæiske Råds forårsmøde 2012
6
.
Denne politikmeddelelse har til formål at supplere de beskæftigelsespolitiske prioriteter i den
årlige vækstundersøgelse med politikvejledning på mellemlang sigt ud fra Europa 2020-
beskæftigelsesmålene. Den bygger på beskæftigelsesretningslinjerne
7
, indeholder
foranstaltninger, som der bør lægges særlig vægt på i den nuværende situation, og har til
formål at opbygge tilliden blandt alle aktører og skabe tillid til at iværksætte de nødvendige
beskæftigelsesreformer. Den er således også et svar på opfordringen fra Det Europæiske Råd
8
til at støtte den nye økonomiske styring med en tættere overvågning af
beskæftigelsespolitikken og socialpolitikken, navnlig når disse kan have en indvirkning på
makroøkonomisk stabilitet og vækst
9
.
Meddelelsen er ledsaget af en række arbejdsdokumenter fra Kommissionens tjenestegrene,
som uddyber, hvordan beskæftigelsespolitikker overlapper andre politikområder til støtte for
intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst. Alt i alt fremmer denne "beskæftigelsespakke" ikke
blot EU’s 2020-flagskibsinitiativ "Nye kvalifikationer til nye job", men bidrager i form af
synergieffekter også til at gennemføre flagskibsinitiativer som f.eks. "En digital dagsorden for
Europa", "Innovation i EU", "Unge på vej", "Et ressourceeffektivt Europa", "En
industripolitik for en globaliseret verden" og "Den europæiske platform mod fattigdom og
social udstødelse." Beskæftigelsespakken viser også, hvordan EU's budget, især Den
Europæiske Socialfond, kan mobiliseres til støtte for arbejdsmarkedsreformen og bidrage med
de nødvendige investeringer i forbindelse med en økonomisk afmatning.
Arbejdsmarkedsdynamikken skal først og fremmest skabes på nationalt plan, men denne
meddelelse omhandler anvendelse af EU-instrumenter til støtte for et opsving med høj
beskæftigelse, som inddrager både udbuds- og efterspørgselssiden på arbejdsmarkedet og
omfatter yderligere skridt i retning af at skabe et virkeligt EU-arbejdsmarked.
1.
STØTTE TIL JOBSKABELSE
Støtte til jobskabelse og (re)allokering af arbejdskraft bør sigte mod mere bæredygtige
aktiviteter, sektorer og virksomheder, især blandt SMV'er
10
. Politikken skal endvidere være
målrettet mod forbedringer i både produktiviteten og beskæftigelsen og bidrage til en
allokering af menneskelige ressourcer, som svarer til de økonomiske og sociale behov, jf.
Europa 2020-strategien, og tilgodeser både konkurrenceudsatte og ikke-konkurrenceudsatte
sektorer. Den bør også forbedre arbejdsmarkedssituationen for mere udsatte grupper som
f.eks. unge, kvinder, lavt kvalificerede og ældre arbejdstagere samt grupper med
5
6
7
8
9
10
"Der kommer kun gang i væksten og beskæftigelsen igen, hvis vi følger en konsekvent og bredt baseret
tilgang, der kombinerer en intelligent finanspolitisk konsolidering, som fastholder investeringer i
fremtidig vækst, med sunde makroøkonomiske politikker og en aktiv beskæftigelsesstrategi", jf.
erklæringen fra medlemmerne af Det Europæiske Råd af 30. januar 2012.
Konklusionerne fra Det Europæiske Råd (den 1.-2. marts 2012).
Rådets afgørelse 2010/707/EU af 21. oktober 2010 om retningslinjer for medlemsstaternes
beskæftigelsespolitikker.
Konklusionerne fra Det Europæiske Råd (den 9. december 2011).
Konklusionerne fra Det Europæiske Råd (den 9. december 2012).
SMV'er skabte 85 % af nettovæksten i beskæftigelsen i perioden 2002-2010.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451132_0004.png
minoritetsbaggrund. Tværgående foranstaltninger skal suppleres med en specifik indsats i
sektorer med særlig stort potentiale for at skabe vækst med høj beskæftigelse for at afspejle
vigtige strukturelle økonomiske udfordringer.
1.1.
Større jobskabelse i hele økonomien gennem fremme af efterspørgslen efter
arbejdskraft
Beskæftigelsespolitikker bidrager til at skabe gunstige vilkår for jobskabelse. Derved kan de
opnå støtte fra EU’s budget (og navnlig Den Europæiske Socialfond)
11
. Ud over
foranstaltninger på udbudssiden som f.eks. investering i færdigheder og aktivering og
arbejdsformidlingstjenester findes der også en række værktøjer, der kan have en positiv
indvirkning på efterspørgslen efter arbejdskraft:
Målretning af støtten til ansættelse mod
nyansættelser.
Støtte til ansættelse er
blevet anvendt i vid udstrækning af medlemsstaterne som en måde til at afbøde den
økonomiske krises konsekvenser for beskæftigelsen og er normalt rettet mod dårligt
stillede grupper. Skabelse af de rette incitamenter og støtte til ansættelse bør
motivere arbejdsgivere til at foretage
nyansættelser
og derved skabe job, som ellers
ikke ville være blevet skabt. At målrette støtten mod sårbare grupper som f.eks. unge
og langtidsledige kan have positive virkninger, især når støtte til ansættelse
kombineres med yderligere bestræbelser på at hjælpe målgruppen.
Formindskelse af skattekilen for arbejde på en budgetneutral måde
ved at gå
over til miljøskat
12
, forbrugsskat og ejendomsskat og nøje overvåge
omfordelingsvirkningerne. I mange medlemsstater er der mulighed for at nedbringe
arbejdsgiverbidragene til de sociale sikringssystemer, der udgør broderparten af
skattekilen. En mindskelse af skattekilen, der er målrettet mod de mest udsatte
grupper - navnlig dem med lavindkomster - forventes at få positive konsekvenser for
deres beskæftigelse også på længere sigt og bliver derved et oplagt redskab til at
fremme efterspørgslen efter arbejdskraft. Det er dog nødvendigt omhyggeligt at
udforme og gennemføre foranstaltningen, så den ikke får en negativ indvirkning på
beskæftigelsesmulighederne for grupper, der lige nøjagtigt ikke er støtteberettigede.
Desuden kan der opstå dødvægtsomkostninger, hvis mindskelserne ikke er ordentligt
målrettede.
Fremme af og støtte til selvstændig erhvervsvirksomhed, sociale virksomheder
og virksomhedsetablering.
Jobsøgende, der er motiveret til at oprette og drive en
virksomhed, kan være nødt til at overvinde betydelige hindringer, herunder
manglende faglige kvalifikationer, erhvervskvalifikationer eller muligheder for
mentorordninger og vanskeligheder ved at få adgang til finansiering. Fremme af
iværksætterånden, et øget udbud af etableringsstøttetjenester og mikrofinansiering
samt ordninger, der konverterer arbejdsløshedsydelser til etableringsstøtte, er
11
12
Der skal sikres overensstemmelse med EU's statsstøtteregler, samtidig med at mulighederne for
beskæftigelsesstøtte i disse regler tages i betragtning, jf. navnlig artikel 15, 16 og 40-42 i den generelle
gruppefritagelsesforordning (EUT L 214 af 6. august 2008).
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget - Køreplan for omstilling til en konkurrencedygtig lavemissionsøkonomi i
2050 (KOM(2011) 112) viser, at anvendelse af indtægterne fra bortauktionering af emissionskvoter og
fra CO2-beskatning til at mindske arbejdskraftomkostningerne ville have positive indvirkninger på
beskæftigelsen.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
afgørende for at fremme selvstændig erhvervsvirksomhed og skabe nye job. Støtten
bør være rettet mod grupper med det største potentiale (som f.eks. arbejdsløse med
faglige kvalifikationer, kvinder eller unge) og bør bygge på et nært samarbejde
mellem arbejdsformidlinger, erhvervsstøttetjenester og formidlere af finansiering.
Socialøkonomiens aktører og
sociale virksomheder
er vigtige drivkræfter for
rummelig jobskabelse og social innovation og kræver særskilt støtte, herunder
gennem offentlige indkøbsaftaler og adgang til finansiering.
Omdannelse af uformelt eller sort arbejde til rigtige job.
Sort arbejde er ulovligt.
Det har også alvorlige budgetmæssige konsekvenser på grund af lavere skatte- og
socialsikringsindtægter. Det har en negativ indvirkning på produktivitet og
arbejdsstandarder, kompetenceudvikling og livslang læring. Det udgør kun et meget
spinkelt grundlag for pensionsrettigheder og adgang til sundhedsydelser. At hindre
og modvirke sort arbejde og dermed fuldt ud gennemføre direktiv 2009/52/EF om
minimumsstandarder for sanktioner og foranstaltninger over for arbejdsgivere, der
beskæftiger tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold, samt bistå personer, der
arbejder sort, med at blive integreret på det lovlige arbejdsmarked bidrager til
finanspolitisk konsolidering, til at skabe mere lige vilkår for virksomheder og til at
øge jobkvaliteten. Der er behov for øget samarbejde medlemsstaterne imellem.
Forøgelse af "netto"lønnen.
Arbejdsbetingede ydelser anvendes af en række
medlemsstater enten til at mindske fattigdom blandt erhvervsaktive eller til at
tilskynde arbejdsløse til at finde et job. Fællestræk ved ordninger, som supplerer
arbejdstagernes løn, omfatter målretning mod enkeltpersoner eller husholdninger
med lav indkomst og en gradvis udfasning, når lønindkomsten vokser. Højere
"netto"løn udgør et beskæftigelsesincitament for dårligt uddannede arbejdstagere,
fordi det på et givet lønniveau er lettere for arbejdsgivere at besætte ledige stillinger,
når lønpresset mindskes. I udformningen af arbejdsbetingede ydelser bør man dog
undgå lavtlønsfælder. Der opnås positive virkninger for arbejdstagere, der befinder
sig i den lave ende af indkomstskalaen, hvor der er store indkomstuligheder.
Modernisering af lønfastsættelsessystemerne for at afstemme lønningerne efter
produktivitetsudviklingen og fremme jobskabelsen.
Lønfastsættelsesmekanismer,
der sikrer, at reallønsstigningen afspejler produktivitetsudviklingen og lokale
arbejdsmarkedsvilkår, er en forudsætning for at sikre, at outputvækst på
tilfredsstillende vis udmønter sig i stigende efterspørgsel efter arbejdskraft og i sidste
ende jobskabelse. I overensstemmelse med national praksis med kollektive
overenskomstforhandlinger bør lønudviklingen tage hensyn til medlemsstaternes
konkurrenceevne. Skønt løntilbageholdenhed eller -tilpasning kunne blive nødvendig
i visse sektorer eller medlemsstater, kunne målrettede stigninger, der bidrager til at
skabe en samlet efterspørgsel, være hensigtsmæssige, hvis lønningerne er sakket
betydeligt bagud i forhold til produktivitetsudviklingen.
Udnyttelse af jobskabelsespotentialet i nøglesektorer
1.2.
Dagens Europa står over for gennemgribende strukturelle forandringer, jf. Europa 2020-
strategien, navnlig overgangen til en grøn ressourceeffektiv lavemissionsøkonomi, vores
samfunds befolkningsaldring og hurtige teknologiske fremskridt. At tage disse udfordringer
op og gøre dem til muligheder vil kræve en grundlæggende omstilling af vores økonomi i
løbet af det næste årti. En omstilling af økonomien i den retning vil øge konkurrenceevnen og
udgøre en betydelig kilde til vækst og job samt opfylde de økonomiske og sociale behov. Den
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451132_0006.png
årlige vækstundersøgelse 2012 identificerer tre hovedområder, som hver har et stort
jobskabelsespotentiale.
Jobskabelsen i den grønne økonomi har været positiv
i hele recessionsperioden
og forventes at fortsætte med at være det. Alene sektoren for energieffektivitet og
sektoren for vedvarende energi kunne skabe 5 mio. job frem til udgangen af 2020
13
.
Udviklingen af markederne for varer og tjenester, F&U og innovationspolitik, nye
lovrammer og markedsbaserede instrumenter vil ændre vores industrielle og
økonomiske strukturer i retning af større ressourceeffektivitet og føre til en ny
definering af mange job i næsten alle sektorer. Kulstofintensive sektorer står over for
udfordringen om overgang til en ressourceeffektiv lavemissionsøkonomi, mange job
i disse sektorer nydefineres og nye job i grønne sektorer og lavemissionssektorer
skabes og påvirker områder forskelligt. Hvis overgangen til en grøn ressourceeffektiv
økonomi i første omgang især gavner højtkvalificerede arbejdstagere, forventes
fremstillingsindustri og tjenester, der er ajourførte og bæredygtige, med tiden at
skabe en række job på mellemniveau, så lavtuddannede og ældre arbejdstagere må
tilpasse sig. Understøttende arbejdsmarkeder og en forestilling om
kvalifikationsbehovene er afgørende for at støtte og udvikle en grøn
ressourceeffektiv økonomi, hvilket dokumenteres i vedlagte arbejdsdokument fra
Kommissionens tjenestegrene
14
. En vellykket forvaltning af en overgang af det
omfang kræver en fælles indsats fra EU's og medlemsstaternes side.
Beskæftigelsen i EU's sundhedssektor og socialsektor vokser hurtigt
som følge af
befolkningens aldring og en udvidelse af tjenesterne med henblik på bedre at opfylde
kvalitetskravene og den voksende efterspørgsel efter individualiserede og
professionelle sociale tjenester. Disse sektorers størrelse og hurtige vækst (dobbelt så
stor som den samlede vækst i beskæftigelsen) tyder på, at de vil fortsætte med at
være en vigtig drivkraft i skabelsen af nye job i de kommende år. For at udnytte dette
jobskabelsespotentiale må sektorerne tage en række udfordringer op. Her kan bl.a.
nævnes den stigende mangel på sundhedspersonale, et aldrende sundhedspersonale
og et utilstrækkeligt antal nye medarbejdere til erstatning for dem, der går på
pension, nye mønstre for sundhedsydelser ved forekomst af flere kroniske sygdomme
samtidigt, den voksende brug af teknologier, der kræver nye sammensætninger af
kvalifikationer, og ubalance i kvalifikationsniveauer og arbejdsmønstre. Dertil
kommer, at krævende arbejdsvilkår og lave og kun langsomt voksende lønninger gør
det vanskeligt at ansætte og fastholde personalet. At opretholde et tilstrækkeligt
udbud af og en tilstrækkelig kvalitet i sundhedsydelserne i forbindelse med øgede
budgetstramninger er både en social og beskæftigelsesmæssig udfordring, hvilket
dokumenteres i det ledsagende arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene
15
.
Som følge af demografiske og familiemæssige ændringer og behovet for en bedre
balance mellem arbejds- og familieliv skabes der endvidere nye tjenester, som
13
14
15
Det fremgår af forskellige modeller, at senest i 2020 kunne gennemførelsen af individuelle
energieffektivitetsforanstaltninger føre til, at der skabes eller fastholdes 2 mio. grønne job, mens
jobskabelsespotentialet i forbindelse med udviklingen i sektoren for vedvarende energi anslås til at være
3 mio. job - Ledsagende arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene -
Udnyttelse af
beskæftigelsespotentialet i grøn vækst.
Ledsagende
arbejdsdokument
fra
Kommissionens
tjenestegrene
-
Udnyttelse
af
beskæftigelsespotentialet i grøn vækst.
Ledsagende arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene –
En handlingsplan for
sundhedspersonalesituationen i EU.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451132_0007.png
dækker en bred vifte af aktiviteter og er en kilde til jobskabelse, jf. ligeledes det
ledsagende arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene, som der iværksættes
en offentlig høring om
16
.
Efterspørgslen efter ikt-uddannede fortsætter med at vokse.
Beskæftigelsen
blandt ikt-ansatte voksede med ca. 3 % om året, og efterspørgslen efter arbejdskraft
var større end udbuddet. Udvikling og anvendelse af ikt-applikationer bliver
afgørende for at forbedre det europæiske erhvervslivs internationale
konkurrenceevne og dermed øge beskæftigelsen. At øge europæiske virksomheders
og arbejdstageres ikt-færdigheder og -kompetencer vil kræve en betydelig indsats for
så vidt angår uddannelse samt politikker for kompetenceudvikling for arbejdstagere
og infrastruktur, jf. det ledsagende arbejdsdokument fra Kommissionens
tjenestegrene
17
.
Mobilisering af EU-midler til jobskabelse
1.3.
De fonde, der er omfattet af samhørighedspolitikken (ESF, EFRU og Samhørighedsfonden),
samt ELFUL og EMFF er vigtige kilder til investering, som stimulerer bæredygtig vækst og
jobskabelse. De bidrager til en styrkelse af den økonomiske, sociale og territoriale
samhørighed i EU. For 2014-2020 har Kommissionen foreslået at bringe disse finansielle
instrumenter nøje på linje med Europa 2020-målene
18
. Det er afgørende, at de nationale,
regionale og lokale myndigheder bruger og udnytter de disponible midler fuldt ud, så Europa
kan udvikle og realisere sit økonomiske potentiale samt øge beskæftigelsen og
produktiviteten.
Den Europæiske Socialfond
(ESF) samfinansierer aktiveringsforanstaltninger på
arbejdsmarkedet, herunder støtte til ansættelse, faglige videreuddannelseskurser,
iværksætterkurser og mikrofinansieringsordninger samt udformning og gennemførelse af
beskæftigelsespolitikker i hele EU. For perioden 2014-20 har Kommissionen foreslået et ESF-
mindstebeløb på 84 mia. EUR til prioriterede investeringer som f.eks. adgang til beskæftigelse
for jobsøgende og arbejdsløse, bæredygtig integration af unge, som ikke er under uddannelse
eller i beskæftigelse ("NEETs"), på arbejdsmarkedet, herunder gennem "ungdomsgarantier",
selvstændig erhvervsvirksomhed, iværksætteri og virksomhedsetablering samt investeringer i
uddannelse og social inklusion og kapacitetsopbygning i den offentlige forvaltning.
Bidraget fra
Den Europæiske Fond for Regionaludvikling
(EFRU) til jobskabelse 2014-
2020 øges ved den foreslåede koncentration af ressourcer på forskning, teknologisk udvikling
og innovation, forøgelse af SMV’ers konkurrenceevne og bistand til skiftet i retning af en
lavemissionsøkonomi, herunder fremme af vedvarende energi og energieffektivitet. EFRU vil
også investere i ikt-sektoren og supplerer ESF-finansiering til fremme af beskæftigelsen og
støtte til arbejdskraftens mobilitet f.eks. ved at finansiere uddannelse og
arbejdsformidlingsinfrastruktur
og
støtte
selvstændig
erhvervsvirksomhed
og
virksomhedsetablering. Den støtter også investeringer i sundhedsinfrastrukturer og sociale
infrastrukturer.
16
17
18
Ledsagende
arbejdsdokument
fra
Kommissionens
tjenestegrene
-
Udnyttelse
af
beskæftigelsespotentialet inden for personlige tjenesteydelser og tjenesteydelser i hjemmet.
Ledsagende
arbejdsdokument
fra
Kommissionens
tjenestegrene
-
Udnyttelse
af
beskæftigelsespotentialet i ikt.
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget - Et budget for Europa 2020, del I (KOM(2011) 500 af 29. juni 2011).
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451132_0008.png
Den europæiske mikrofinansieringsfacilitet Progress
yder støtte til selvstændige
erhvervsdrivende og mikrovirksomheder ved at yde garantier og finansierede investeringer til
formidlere af mikrofinansiering i hele EU. Den forventes at rejse op mod 500 mio. EUR
mikrokredit med midler for perioden 2007-2013, og Kommissionen har foreslået at forlænge
den for perioden 2014-2020 for at opfylde behovet i underforsynede markedssegmenter og
øge adgangen til finansiering for sociale virksomheder. Muligheden for mikrofinansiering
støttes også af en række revolverende midler, som medfinansieres af EFRU eller ESF.
Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen
(EGF), som Kommissionen også
foreslog at videreføre i perioden 2014-2020, medvirker til at forvalte omstrukturering ved at
samfinansiere omskoling og jobsøgningsaktiviteter for arbejdstagere, der rammes af
masseafskedigelser som følge af ændrede globale handelsmønstre.
Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne
(ELFUL) støtter
jobdiversificering til ikke-landbrugsaktiviteter og udvikling af små virksomheder i
landdistrikterne, herunder investering i færdigheder, videnoverførsel og støtte til unge
landbrugeres første etablering.
Den Europæiske Fiskerifond, der i løbet af 2014-20 integreres i
Den Europæiske Hav- og
Fiskerifond
(EMFF), støtter overgangen til bæredygtigt fiskeri og diversificeringen af lokale
økonomier, herunder gennem uddannelsesaktiviteter og støtte til små virksomheder.
JOBSKABELSE
Kommissionen foreslår:
et
sæt centrale beskæftigelsestiltag for den grønne økonomi
en
handlingsplan for sundhedspersonalesituationen i EU
et
sæt centrale tiltag for ikt-beskæftigelse
som hver især findes i et bilag til denne meddelelse og uddybes nærmere i de tilsvarende
arbejdsdokumenter fra Kommissionens tjenestegrene.
Kommissionen iværksætter:
en høring om potentialet for kvalitetsjob inden for personlige tjenesteydelser og
tjenesteydelser i hjemmet
en høring om oprettelse af en platform på EU-niveau mellem arbejdstilsyn og andre
håndhævelsesorganer til bekæmpelse af sort arbejde med det formål at udbygge
samarbejdet, udveksle bedste praksis og fastlægge fælles principper for tilsyn senest i
slutningen af 2012.
Kommissionen opfordrer medlemsstaterne og Rådet til:
umiddelbart at fremme Europa 2020-strategien og på grundlag af
politikretningslinjerne i denne meddelelse at vedtage en ambitiøs tilgang og
politikker for jobskabelse som led i deres nationale beskæftigelsesplaner (i deres
nationale reformprogrammer).
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451132_0009.png
2.
GENOPRETTELSE AF ARBEJDSMARKEDERNES DYNAMIK
Arbejdsmarkederne er kun dynamiske, hvis beskæftigelsespolitikken letter overgange, der
øger produktiviteten og jobkvaliteten, hvis arbejdsstyrken har de fornødne kvalifikationer, og
hvis folk er mobile nok til at reagere på de geografiske tendenser på jobmarkedet. Europa
2020-strategien lægger særlig vægt på arbejdsmarkedsreform, udvikling af menneskelig
kapital og geografisk mobilitet for at gøre EU’s arbejdsstyrke bedre rustet til forandring og
skabe jobmuligheder.
2.1.
Reform af arbejdsmarkederne
EU's fælles principper for flexicurity er fortsat en betydelig politisk milepæl i opbygningen af
dynamiske arbejdsmarkeder, der søger at få medlemsstaterne til at følge en støt kurs i retning
af integrerede strukturelle arbejdsmarkedsreformer. Flexicurity samler en række
arbejdsmarkedspolitikker (aftaler, aktive arbejdsmarkedsforanstaltninger, livslang læring og
sociale beskyttelsessystemer) på en integreret og sammenhængende måde for at øge såvel
fleksibilitet som sikkerhed og gøre arbejdsmarkederne mere modstandsdygtige over for
økonomiske tilpasningsprocesser.
Under hele krisen har en række medlemsstater gennemført vigtige strukturelle
arbejdsmarkedsreformer og midlertidige foranstaltninger for at bevare beskæftigelsen. Men
det er klart, at fremskridtet i retning af større fleksibilitet og sikkerhed har været beskedent og
uensartet. På baggrund af budgetmæssige begrænsninger har EU's igangværende debat om
flexicurity i forbindelse med flagskibsinitiativet
En dagsorden for nye kvalifikationer og nye
job
gjort det muligt at indkredse en række nødvendige foranstaltninger for at bistå
arbejdsmarkederne med at tilpasse sig som svar på krisen og strukturelle udfordringer i
forbindelse med Europa 2020
19
.
Yderligere skridt i retning af arbejdsmarkedsreformer bør især inddrage følgende aspekter:
2.1.1.
Sikring af muligheden for overgange og rummelige arbejdsmarkeder
Anvendelse af intern fleksibilitet til at mindske usikkerhed og finanspolitiske
omkostninger.
Krisen har vist, at intern fleksibilitet kan være meget effektiv som et
middel til at opretholde beskæftigelsen og mindske tilpasningsomkostningerne i tider
med økonomisk afmatning. Anvendelse af afspadseringsordninger eller timebanker,
arbejdsfordelingsordninger (STWA) og særlige klausuler i forbindelse med
overenskomstforhandlinger om visse arbejdsvilkår har været med til at bevare
arbejdspladser og virksomhedernes konkurrenceevne ved at undgå eller udskyde
afskedigelser. Skønt STWA’er ofte nedsatte produktiviteten, var de alligevel med til
at bevare kompetencer, beskæftigelse og tillid, og omkostningerne til dem har
generelt været lavere end udgifterne til arbejdsløshedsunderstøttelse. Da det
finanspolitiske råderum til at finansiere sådanne ordninger imidlertid i øjeblikket er
mere begrænset end for to år siden, har dialogen mellem arbejdsmarkedets parter på
virksomhedsniveau og på højere niveauer fået en mere betydningsfuld rolle, når der
skal findes optimale løsninger på intern fleksibilitet.
19
Ledsagende arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene -
Åbne, dynamiske og rummelige
arbejdsmarkeder.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451132_0010.png
Anstændige og bæredygtige lønninger for at undgå lavtlønsfælder.
Selv før
krisen satte ind var det at have et job ikke altid en garanti mod fattigdom, og EU’s
andel af fattige i arbejde er stadig på over 8 %. Risikoen for fattigdom blandt
erhvervsaktive er høj, særligt i lande med ulige lønfordeling og lave
mindstelønninger, blandt personer med tidsbegrænsede kontrakter og lav
arbejdsintensitet og i eneforsørgerfamilier
20
. Fastsættelse af mindstelønninger på
passende niveauer kan medvirke til at forebygge voksende fattigdom blandt
erhvervsaktive
21
og udgør en vigtig faktor for at sikre en anstændig jobkvalitet. De
fleste medlemsstater har i øjeblikket lovbestemte eller på anden måde retligt
bindende eller generelt anvendelige mindstelønninger
22
. Virkningen af
mindstelønnen på både efterspørgsel og udbud kan variere betydeligt
medlemsstaterne
imellem
afhængigt
af
niveauet
samt
af
andre
arbejdsmarkedspolitikker og -institutioner. Løngulve skal med deltagelse af
arbejdsmarkedets parter kunne tilpasses i tilstrækkelig grad til at afspejle den
generelle økonomiske udvikling. Differentieret mindsteløn, som allerede anvendes i
en række medlemsstater, kan i den forbindelse være et effektivt middel til at
opretholde efterspørgslen efter arbejdskraft.
Overgange, der kan betale sig.
Arbejdsmarkedsfleksibilitet forudsætter sikkerhed i
forbindelse med overgange. En livslang karriere kendetegnet ved en række
overgange, undertiden i opadgående retning, men også horisontalt eller selv i
nedadgående retning, er nu en realitet for mange arbejdstagere, navnlig unge
arbejdstagere. Kvaliteten af disse overgange afgør kvaliteten af en arbejdstagers
karriere. Sikkerhed i hele karriereforløbet, herunder i forbindelse med overgange
mellem forskellige former for arbejdsmarkedsstatus (f.eks. fra uddannelse til
beskæftigelse, fra barselsorlov til beskæftigelse, overgang til selvstændig
erhvervsvirksomhed og iværksætteri osv.) er afgørende for at give enkeltpersoner de
nødvendige midler til at bevare beskæftigelsesevnen og få overgange til at fungere.
Nogle områder fortjener særlig opmærksomhed:
unges
overgang fra skole til arbejde,
(det kan dokumenteres, at lærlingeuddannelser og praktikophold af høj kvalitet kan
være et godt middel til at få adgang til arbejdslivet), men der er også tilbagevendende
eksempler på, at praktikophold misbruges,
kvinders
integration på arbejdsmarkedet
gennem lige løn, gode børnepasningsmuligheder, afskaffelse af enhver form for
forskelsbehandling
23
og skattebegunstigelser for at holde sig borte fra
arbejdsmarkedet, som hæmmer kvindernes deltagelse, afpasning af varigheden af
barselsorlov og forældreorlov og jobskift for
ældre arbejdstagere
i forbindelse med
modernisering af pensionsordningerne og forlængelse af arbejdslivet, hvilket kræver
omfattende foranstaltninger som f.eks. motiverende skatteordninger, adgang til
livslang læring gennem erhvervsvejledning og uddannelse, fleksible
arbejdsordninger for dem, der har behov for det, og sikre og sunde arbejdspladser.
Fælles ansvar for at støtte overgang fra arbejdsløshed til beskæftigelse.
Den
nuværende høje arbejdsløshed kræver, at det er muligt i tilstrækkelig grad at tilpasse
20
21
22
23
Employment and Social Developments in Europe 2011: Is working enough to avoid poverty? In-work
poverty mechanism and policies in the EU.
OECD, divided we stand: why inequality keeps rising, 2011.
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/statistics_explained/index.php/Minimum_wage_statistics.
Mindstelønnen ligger på mellem 30 % og 50 % af den gennemsnitlige månedlige bruttoløn.
Ved fuld gennemførelse af direktiv 2006/54/EF om gennemførelse af princippet om lige muligheder for
og ligebehandling af mænd og kvinder i forbindelse med beskæftigelse og erhverv.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451132_0011.png
de arbejdsløshedsunderstøttelsesordninger, der støtter overgangen fra arbejdsløshed
til beskæftigelse, for at stimulere en hurtig tilbagevenden til bæredygtig
beskæftigelse. Under krisen er dækningen af arbejdsløshedsydelser i visse tilfælde
blevet udvidet til også at omfatte tidligere ubeskyttede grupper, navnlig midlertidigt
ansatte, og rettighederne er blevet udvidet i andre situationer. Selv på baggrund af
den vanskelige budgetsituation i de fleste medlemsstater er det vigtigt, at disse
rettigheder bibeholdes, så længe krisen varer. Når efterspørgslen efter arbejdskraft er
lav, kunne nedskæring af ydelser øge risikoen for fattigdom uden at øge antallet af
personer, der kommer ud af arbejdsløsheden. Krav om aktivering bør indgå i en
tilgang baseret på fælles ansvar, der fastholder incitamenter til at arbejde, samtidig
med at den sikrer indkomst, yder individualiseret bistand til jobsøgning og beskytter
mod risikoen for fattigdom.
Sikring af passende kontraktforhold for at bekæmpe segmentering af
arbejdsmarkedet.
Rettigheder i forbindelse med kontraktforhold er en anden faktor,
der gør kvaliteten af overgange skrøbelig. Det fremgår af den foreliggende
dokumentation, at de fleste nye job, der er skabt i de seneste år (selv før krisen), var
baseret på tidsbegrænsede kontrakter og andre ikke-standardiserede
beskæftigelsesformer
24
. Dette har øget smidigheden på arbejdsmarkedet og gjort det
lettere for virksomheder at tilpasse arbejdskraften til nye former for produktion og
arbejdstilrettelæggelse. To direktiver
25
omhandler deltidsarbejde og tidsbegrænset
ansættelse ud fra princippet om ligebehandling, mens et nyere direktiv
26
på lignende
måde opstiller regler for vikararbejde. En klar præference fra arbejdsgivernes side for
disse kontraktforhold kan skyldes meget højere fratrædelsesomkostninger for
tidsubegrænsede kontrakter/standardkontrakter. Desuden tjener disse job i mange
tilfælde ikke som et springbræt til mere permanente former for arbejde. Der er derfor
behov for velovervejede og afbalancerede reformer af bestemmelserne om tryghed i
ansættelsen for at afhjælpe segmenteringen eller standse den overdrevne brug af
ikke-standardiserede kontrakter og misbruget af proforma selvstændig
erhvervsvirksomhed. Alle typer kontrakter bør mere generelt give ansatte adgang til
et sæt grundlæggende rettigheder (herunder pensionsrettigheder) fra undertegnelsen
af kontrakten, herunder adgang til livslang læring, social beskyttelse samt økonomisk
beskyttelse i tilfælde af afskedigelse uden skyld.
Foregribelse af økonomisk omstrukturering.
På trods af ugunstige
markedsbetingelser har mange virksomheder i EU og deres arbejdsstyrke i vid
udstrækning involveret sig kreativt i omstruktureringsprocesser, som har været
konstruktive, effektive og medvirkende til at begrænse tab af arbejdspladser gennem
innovative ordninger ofte med støtte fra offentlige myndigheder og EU. Faktisk har
der de sidste to år været stor efterspørgsel efter foranstaltninger til støtte for
omfordeling af ressourcer mellem virksomheder og erhverv. Disse foranstaltninger
omfatter ændringer i bestemmelserne om tryghed i ansættelsen og virksomhedernes
praksis i forbindelse med omstrukturering af virksomheder samt relevant uddannelse
og effektive aktiveringspolitikker, der sammen med hensigtsmæssigt udformede
arbejdsløshedsunderstøttelsesordninger kan lede afskedigede arbejdstagere i retning
24
25
26
http://ec.europa.eu/eures/home.jspLabour market and social trends.
Rådets direktiv 97/81/EF af 15. december 1997 om deltidsarbejde og Rådets direktiv 1999/70/EF af 28.
juni 1999 om tidsbegrænset ansættelse.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/104/EF af 19. november 2008 om vikararbejde
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451132_0012.png
af nye job og erhverv. Kommissionen vil bygge på reaktionen på grønbogen om
omstrukturering
27
for at udbrede bedste praksis og sikre en passende opfølgning.
Udvikling af livslang læring som en nøgle til sikkerhed i ansættelsen.
Adgang til
livslang læring i forbindelse med beskæftigelse eller arbejdsløshed er afgørende, hvis
beskæftigelsesevnen skal bevares. I den henseende er arbejdsgivernes indsats for at
uddanne deres ansatte, især for så vidt angår lavtuddannede og ældre arbejdstagere,
afgørende. For arbejdsløse, navnlig lavtuddannede og udsatte grupper, er
individualiseret erhvervsvejledning og uddannelse i markedsrelevante færdigheder
vigtig. Men nye teknologier i samspil med globaliseringen har også i stigende grad
reduceret opgaverne til mellemuddannede, så der er et betydeligt behov for
omskolingspolitikker for mellemuddannede arbejdstagere. Recessionen har
fremskyndet en polarisering i beskæftigelsen (og udhulet job på mellemniveau) med
risiko for i stigende grad at dele beskæftigelsen op i lavkvalitets- og
højkvalitetsblokke og dermed begrænse karrieremobilitetsmulighederne, hvilket der
skal gøres noget ved.
Skabe muligheder for unge.
Europas unge lider mest under den økonomiske krise
og de strukturelle arbejdsmarkedsproblemer, jf. initiativet "Bedre muligheder for
unge"
28
. Kommissionen bekræfter på ny sine forpligtelser til at løse den dramatiske
ungdomsarbejdsløshed, herunder ved at tilvejebringe tilgængelig EU-støtte
29
. På
opfordring fra Det Europæiske Råd
30
bør støtte til overgangen til arbejde f.eks.
gennem ungdomsgarantier, aktiveringsforanstaltninger rettet mod unge, kvaliteten af
praktikophold
31
og unges mobilitet prioriteres.
Mobilisering af alle aktører for en bedre gennemførelse
Styrkelse af den sociale dialog.
Om beskæftigelsespolitikkerne bliver vellykkede
afhænger i høj grad af, om der er enighed om reformer. I mange tilfælde ligger
ansvaret for udformning og gennemførelse ikke hos regeringerne alene, men også
hos arbejdsmarkedets parter. En stærk arbejdsmarkedsdialog er et fællestræk i de
lande, hvor arbejdsmarkederne har vist sig at være mere modstandsdygtige over for
krisen. I krisens første fase var arbejdsmarkedsparternes bidrag til gennemførelsen af
interne flexicurityløsninger afgørende for at afbøde chokvirkningerne af recessionen.
Det er vigtigt med fælles reformbestræbelser, der sikrer forudsætningerne for
bæredygtig skabelse af kvalitetsjob i fremtiden, og hvor arbejdsmarkedsparterne
spiller en aktiv rolle på alle niveauer i forberedelsen og gennemførelsen af disse
reformer. I et stigende antal virksomheder har dette bidrag taget form af
tværnationale overenskomster på virksomhedsniveau, hvorigennem der gives aftalte
svar på europæisk plan på de udfordringer, der er affødt af krisen, og der indføres
2.1.2.
27
28
29
30
31
Grønbog - Omstruktureringer og foregribelse af forandringer: Hvilken lære kan vi drage af den
økonomiske krise? (KOM(2012) 7 endelig af 17. januar 2012).
Meddelelse fra Kommissionen - Initiativet "Muligheder for Unge" (KOM(2011) 933 af 20. december
2011).
Ledsagende arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene -
Gennemførelse af initiativet "Bedre
muligheder for unge": indledende skridt
- indeholder en interimsrapport om, hvilke foranstaltninger
medlemsstaterne har iværksat for at bekæmpe ungdomsarbejdsløshed. I februar 2012 besøgte
Kommissionens aktionsgrupper de otte medlemsstater med den største ungdomsarbejdsløshed.
Resultaterne af disse besøg kommer til at indgå i de nationale reformprogrammer.
Erklæring fra medlemmerne af Det Europæiske Råd af 30. januar 2012.
Ledsagende arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene -
Kvalitetsramme for praktikophold.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451132_0013.png
mekanismer til at håndtere forandringer. Tværnationale overenskomster på
virksomhedsniveau omfatter allerede over 10 mio. arbejdstagere; deres rolle fortjener
mere anerkendelse og støtte.
Omdefinering af offentlige arbejdsformidlingers primære og centrale tjenester.
Offentlige arbejdsformidlinger er katalysatorer for aktiveringspolitikker, der bidrager
til smidige arbejdsmarkedsovergange. For at udføre deres opgaver på en alsidig måde
offentlige
arbejdsformidlinger
omstille
sig
til
at
være
"overgangsforvaltningsorganer" og levere en ny kombination af "aktive" og
"passive" funktioner, som understøtter bæredygtige overgange hele vejen gennem
arbejdstagernes karriere. De vigtigste elementer bør være den nyeste information om
situationen
arbejdsmarkedet,
aktive
og
forebyggende
arbejdsmarkedsforanstaltninger samt støtte til at bevare beskæftigelsesevnen på et
tidligt tidspunkt, levering af individualiserede tjenester, udnyttelse af brugen af e-
tjenester og udvikling af stærke partnerskaber, især sammen med andre
arbejdsformidlinger, herunder i andre medlemsstater.
Samling af ressourcerne og fokusering på effektive partnerskaber.
I tider med
knappe midler til investering er det lige så afgørende at samle finansielle og
materielle ressourcer som at samle aktører omkring et fælles mål. Et eksempel kunne
være at samle ressourcer efter grupper af arbejdsgivere. Ved at samarbejde omkring
lignende rekrutterings- og uddannelsesbehov er grupper af SMV’er i stand til at
overvinde deres egen manglende evne til at tiltrække kvalificeret personale og
fastlægge fælles politikker for menneskelige ressourcer. Partnerskaber på passende
territorialt niveau kan bidrage til at få overgange til at fungere ved at inddrage
arbejdsformidlinger i den offentlige, den private og den tredje sektor,
socialsikringsorganisationer, kommuner og regionale regeringer, udbydere af
uddannelse, udbydere af erhvervsvejledning, ngo'er, velfærdsinstitutioner osv.
Sammensætningen af partnerskaber bør ske på en sådan måde, at tjenesteydelserne
supplerer hinanden, og fordelingen af ressourcer er omkostningseffektiv.
ARBEJDSMARKEDSREFORMER
Kommissionen opfordrer medlemsstaterne og Rådet til:
umiddelbart at fremme Europa 2020-strategien og på grundlag af
politikretningslinjerne i denne meddelelse at vedtage en ambitiøs tilgang til og
politikker for arbejdsmarkedsreformer som led i deres nationale beskæftigelsesplaner
(nationale reformprogrammer).
Kommissionen vil:
fremsætte et forslag til Rådets henstilling om en kvalitetsramme for praktikophold
senest i slutningen af 2012 ud fra en høring gennemført af Kommissionens
tjenestegrene
32
32
Ledsagende arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene -
Kvalitetsramme for praktikophold.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451132_0014.png
fremsætte et forslag til Rådets henstilling om ungdomsgarantier senest i slutningen af
2012 og støtte aktiveringsforanstaltninger rettet mod unge i forbindelse med
ungdomsgarantiordninger
gøre en ekstra indsats for at udbrede god praksis og fremme debatten om
tværnationale aftaler på virksomhedsniveau
senest i 2012 sammen med det europæiske net af offentlige arbejdsformidlinger
udarbejde en europæisk handlingsplan for levering af relevant og effektiv
arbejdsformidling i marken og praktisk gennemførelse heraf med hensyn til
arbejdsformidlingsmodeller, -mål og -opgaver i lyset af Europa 2020-målene
kortlægge nye former for beskæftigelse, f.eks. arbejdsgivernes samling af ressourcer,
og rapportere om fælles prioriteringer for tilsvarende politiksvar for at støtte
foranstaltninger, som gør organisationer mere fleksible og omstillingsparate, og
samtidig fremme bæredygtig fastholdelse af personale og jobskabelse.
Investering i kvalifikationer
2.2.
Det fremgår af redskabet til overvågning af ledige stillinger i Europa (European Vacancy
Monitor), at der er et betydeligt behov for arbejdstagere med et højt kvalifikationsniveau, og
at der er et stigende antal ledige stillinger, som der ikke findes de fornødne kvalifikationer
til
33
. Kvalifikationsbehov på EU's arbejdsmarkeder skal foregribes, og der bør reageres hurtigt
på misforhold mellem kvalifikationer og efterspørgsel. At udstyre arbejdstagere med de
kvalifikationer, der er nødvendige for at finde job, er af afgørende betydning for at
virkeliggøre jobskabelsen. Europa og medlemsstaterne skal have en god forståelse af disse
behov for bedre at kunne foregribe økonomiske forandringer og gøre noget ved misforhold
mellem efterspurgte og udbudte kvalifikationer. På trods af den høje arbejdsløshed er der
blevet konstateret mangel på kvalificeret arbejdskraft i bestemte sektorer og/eller regioner.
Misforholdet mellem arbejdstagernes kvalifikationer og arbejdsmarkedets behov vedrører alle
medlemsstater, men berører dem i forskellig grad. For at tage denne udfordring op er en
række lande begyndt at indføre nationale strategier og værktøjer til at afhjælpe dette
misforhold. På europæisk plan er man begyndt at iværksætte foranstaltninger og instrumenter
fra Europa 2020-flagskibsinitiativet "En dagsorden for nye kvalifikationer og nye job". I hele
EU er Den Europæiske Socialfond en vigtig kilde til investeringer i kvalifikationer med over
30 mia. EUR fra ESF til erhvervelse af kvalifikationer og livslang læring i perioden 2007-
2013.
2.2.1.
Bedre overvågning af kvalifikationsbehov
Der er blevet udviklet en række EU-instrumenter til at forudsige og foregribe
kvalifikationsbehov: Redskabet til overvågning af ledige stillinger i Europa leverer
oplysninger om ledige stillinger og spændinger på kort sigt, mens Cedefop jævnligt har
udarbejdet langsigtede prognoser og Eurofound – for sin del – leverer relevante oplysninger
fra arbejdsgiver- og arbejdstagerundersøgelser vedrørende arbejdsforhold, et af de elementer,
der kan forklare misforhold. Kommissionen har for nylig også støttet oprettelsen af
europæiske Sector Skills Councils for at få en dybere forståelse af behovene på sektorplan.
33
Meddelelse fra Kommissionen – Årlig vækstundersøgelse 2012 (KOM(2011) 815), Beveridgekurve s.
7.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Europa har imidlertid stadig ikke et fyldestgørende billede af sine kvalifikationsbehov. EU-
oversigten over kvalifikationer, der planlægges offentliggjort senest i slutningen af 2012, er
første skridt i retning af at skabe konvergens mellem alle eksisterende foregribelsesværktøjer.
Oversigten giver et samlet overblik over europæiske, nationale og sektorspecifikke
konklusioner, for så vidt angår udsigterne på kort til mellemlang sigt for udviklingen i job- og
kvalifikationsbehov frem til 2020. Oversigten vil være en hjælp til at indkredse kommende
mangel på kvalifikationer i bestemte erhverv på tværs af eller inden for sektorer. Den udgør
en ressource for observatorier for kvalifikationer på nationalt plan, regionalt plan og
sektorplan og for uddannelses- og erhvervsvejledere samt for konsulenter. Samarbejdet
mellem de EU-organer, der udarbejder prognoser og undersøgelser som f.eks. Eurofound og
Cedefop vil også blive forbedret. Hvis de mere systematisk i deres analyse sætter fokus på det
enkelte land, uddyber de forståelsen af den nationale udvikling og bidrager med information
til Europa 2020-strukturreformdagsordenen. At skabe konvergens mellem værktøjer og
instrumenter har fortsat højeste prioritet for at fastlægge kvalifikationsbehovene mere
effektivt.
2.2.2.
En bedre anerkendelse af kompetencer og kvalifikationer
EU-værktøjer som f.eks. den europæiske referenceramme for kvalifikationer (European
Qualifications Framework - EQF) eller Europass-cv'et er blevet indført for at hjælpe folk, der
flytter mellem uddannelsesinstitutioner, virksomheder, sektorer og lande i hele Europa og for
at fremme gennemsigtigheden i forbindelse med færdigheder og kvalifikationer. På grundlag
af EQF bør en henvisning til den europæiske referenceramme for kvalifikationer indgå i alle
individuelle kvalifikationer i Europa. Den nationale referenceramme for kvalifikationer bør
også være åben over for kvalifikationer erhvervet i den økonomiske sektor. Europass-cv'et vil
blive suppleret med et europæisk kvalifikationspas med en oversigt over en persons
færdigheder, uanset hvordan disse færdigheder er blevet erhvervet.
2.2.3.
En bedre synergi mellem uddannelses- og arbejdsverdenen
Et nært samarbejde mellem uddannelses- og arbejdsverdenen både på det politiske og det
operationelle plan er afgørende for at rette op på ubalancen mellem udbud af og efterspørgsel
efter kvalifikationer. På politisk plan er der behov for samarbejde mellem de relevante
organer i Rådet (EPSCO og EYC) gennem de relevante udvalg (Beskæftigelsesudvalget,
Uddannelsesudvalget) for at sikre hensigtsmæssig politikudformning.
På operationelt plan er der behov for synergieffekter for at fremme overgangen fra uddannelse
til arbejde. En vej frem er at indføre undersøgelser af korte ungdomsuddannelser, navnlig af
de færdigheder, der kræves i sektorer, hvor der er blevet konstateret mangel på kvalificeret
arbejdskraft.
Endvidere har videnalliancer allerede opbygget et mere struktureret samarbejde mellem
universiteter og virksomheder og udarbejder nye læseplaner, der fremmer iværksætteri,
problemløsning og kreativ tænkning. Alliancer mellem uddannelsesverdenen og virksomheder
på EU-plan bør udvides til også at omfatte erhvervsuddannelsesinstitutioner for at omsætte
analyser fra Sectors Skills Councils til praktiske læseplaner og undervisningsmetoder.
Den europæiske flersprogede klassificering af kvalifikationer, kompetencer og erhverv
(ESCO), som i øjeblikket er under udarbejdelse, bør også bidrage til at fremme samarbejdet
mellem arbejdsmarkederne og uddannelsessektoren, da den forbinder færdigheder og
kompetencer med beskæftigelse. Endvidere vil forbindelsen mellem færdighedsværktøjer som
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451132_0016.png
f.eks. det europæiske cv og kvalifikationspas, herunder det europæiske kvalifikationspas,
fremme overgange til og på arbejdsmarkedet.
Disse værktøjer og foranstaltninger bør ledsages af bestræbelser på at modernisere
uddannelsessystemer for at øge kvantiteten, kvaliteten og relevansen af udbuddet af
kvalifikationer. Kommissionen vil forelægge et initiativ i andet halvår af 2012 for at udnytte
uddannelse til at skabe vækst, beskæftigelse og konkurrenceevne.
INVESTERING I KVALIFIKATIONER
For at rette op på ubalancen mellem udbud af og efterspørgsel efter kvalifikationer i EU
og øge muligheden for at foregribe behovet for kvalifikationer vil Kommissionen:
i samarbejde med medlemsstaterne og arbejdsmarkedets parter søge at opnå, at
Cedefop- og Eurofound supplerer deres ekspertise på EU- og sektorplan med
yderligere landespecifik viden, og at samarbejdet mellem de to institutioner styrkes
offentliggøre en EU-oversigt over kvalifikationer, navnlig på grundlag af redskabet
til overvågning af ledige stillinger i Europa, senest i slutningen af 2012
iværksætte en ny fase i anerkendelsen af kvalifikationer og færdigheder med
retningslinjer for en systematisk angivelse af niveauerne i den europæiske
referenceramme for kvalifikationer i alle nye kvalifikationsbeviser, der udstedes i
EU, og større komplementaritet med referencerammen for kvalifikationer inden for
videregående uddannelse
fra 2013 og fremefter sikre, at mindst en fjerdedel af de kvalifikationsbeviser, der
udstedes hvert år, indeholder en henvisning til deres europæiske kvalifikationsniveau
lancere det europæiske kvalifikationspas senest i slutningen af 2012
støtte etableringen af et netværk af repræsentanter for både beskæftigelse og
uddannelse for at støtte kvalifikationsstyring.
På vej mod et europæisk arbejdsmarked
2.3.
De fleste europæiske arbejdsmarkeder er kendetegnet ved sameksistensen af vedvarende høj
arbejdsløshed i mange regioner og flaskehalse på arbejdsmarkedet i regioner eller sektorer
med høj vækst
34
. Strukturelle ubalancer mellem udbud af og efterspørgsel efter arbejdskraft er
også almindelige. Som understreget i den årlige vækstundersøgelse 2012
35
er arbejdskraftens
mobilitet i hele Europa for lille
36
i forhold til den samlede størrelse af EU's arbejdsmarkeder
og tilsvarende erhvervsaktive befolkninger, hvilket hindrer justeringer i tildelingen af
ressourcer, der kunne støtte den økonomiske vækst og væksten i beskæftigelsen. Det er
afgørende at øge integrationen på arbejdsmarkedet og sikre, at der er balance mellem
efterspørgslen efter og udbuddet af arbejdskraft, for at udnytte alle beskæftigelsesmuligheder.
I den forbindelse betyder mobilitet ikke kun at tage derhen, hvor der er job, eller at få adgang
til bedre job; det betyder også at forbedre sine generelle færdigheder, sine
erhvervskompetencer, sin omstillingsevne og sin beskæftigelsesegnethed.
34
35
36
Meddelelse fra Kommissionen – Årlig vækstundersøgelse 2012 (KOM(2011) 815) af 23. november
2011).
Meddelelse fra Kommissionen – Årlig vækstundersøgelse 2012 (KOM(2011) 815 af 23. november
2011).
I 2010 boede kun 2,8 % af befolkningen i den erhvervsaktive alder (15-64) i Europa i en anden
medlemsstat end deres egen (EU's arbejdsstyrkeundersøgelse).
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451132_0017.png
2.3.1.
Fjernelse af juridiske og praktiske hindringer for arbejdstagernes frie bevægelighed
Der er stadig store hindringer for arbejdstagernes mobilitet i EU. Nogle af dem er af kulturel
art og kan f.eks. vedrøre forhold som sprog, bolig og forskelsbehandling, der er dybt forankret
i samfundet og vanskelige at løse på kort sigt. Sproglige hindringer kunne for deres del
overvindes ved finansiering af målrettede kurser i fremmedsprog for arbejdstagere, der ønsker
at være mobile. Dette kræver en indsats for at skabe en åben holdning over for alle de
muligheder, som mobiliteten giver i hele Europa. Arbejdstagere, som vælger at flytte, står dog
over for andre vanskeligheder
37
, der vedrører udøvelsen af rettigheder i medfør af EU-
lovgivningen og den mangelfulde støtte til geografisk mobilitet inden for EU. Trods den
omfattende gældende EU-lovgivning
38
står de europæiske borgere stadig over for juridiske,
administrative og praktiske hindringer, når de flytter på tværs af grænserne:
Begrænsninger i den frie adgang til arbejdsmarkedet for arbejdstagere fra
Bulgarien og Rumænien
opretholdes stadig af ni medlemsstater på trods af den
samlede positive virkning, arbejdskraftmobiliteten fra disse lande har haft for
økonomien i modtagerlandene
39
. Samtidig med at medlemsstaternes ret til at anvende
disse restriktioner på adgangen til arbejdsmarkedet indtil den 31. december 2013 i
overensstemmelse med tiltrædelsestraktaten anerkendes, gentager Kommissionen
betydningen af gradvis at forberede den fulde anvendelse af EU-lovgivningen om fri
bevægelighed for bulgarske og rumænske arbejdstagere.
Begrænsningen i adgangen til visse stillinger i den offentlige sektor
til landets
egne statsborgere, jf. artikel 45, stk. 4, i TEUF, kan opretholdes i særlige tilfælde.
EF-Domstolen har konsekvent fastholdt, at denne undtagelse skal fortolkes restriktivt
og kun omfatter stillinger, der indebærer direkte eller indirekte deltagelse i udøvelsen
af offentlig myndighed og funktioner, som skal sikre statens eller andre offentlige
myndigheders almene interesser
40
. Disse kriterier skal vurderes fra sag til sag.
Manglende anerkendelse af faglige kvalifikationer
er fortsat et reelt problem for et
velfungerende indre marked og særlig for den frie bevægelighed for arbejdstagere og
arbejdskraftens mobilitet. Den 19. december 2011 vedtog Kommissionen et forslag
om modernisering af direktivet om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer
41
for at tilpasse det til arbejdsmarkeder i forandring. Forslaget
indfører et europæisk erhvervspas for meget mobile erhvervsudøvere og giver bedre
adgang til information og e-forvaltningstjenester.
Frygten for at miste socialsikringsrettigheder og pensionsrettigheder
er stadig et
stort problem for arbejdstagere og jobsøgende, som tænker på at flytte inden for
Europa. Et vigtigt aspekt er retten for jobsøgende, der søger job i en anden
medlemsstat, til at beholde deres ret til arbejdsløshedsunderstøttelse i mere end tre
måneder. Skønt EU's lovgivning giver medlemsstaterne mulighed for at udvide retten
37
38
39
40
41
Special Eurobarometer on "Geographical and labour market mobility", juni 2010.
Friheden til at søge beskæftigelse i alle EU-medlemsstater anerkendes også i artikel 15 i Den
Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder.
Beretning om funktionsmåden for overgangsordningerne for fri bevægelighed for arbejdstagere fra
Bulgarien og Rumænien (KOM(2011) 729 endelig af 11. november 2011).
Navnlig i sag C-290/94.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (KOM(2011) 883 af 19. december 2011).
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451132_0018.png
til denne ydelse til højst 6 måneder, er denne ret endnu ikke sikret i landenes
nationale praksis.
Mange mobile arbejdstagere
er desuden stadig
ikke klar over deres rettigheder
og pligter.
Kommissionen gentager behovet for at sikre en korrekt anvendelse af
forordningerne
42
om koordinering af de sociale sikringsordninger, eftersom de
lægger særlig vægt på medlemsstaternes forpligtelser til at yde aktiv bistand til
borgerne, når de håndhæver deres rettigheder
43
. Generelt betyder manglende
anvendelse af EU's gældende regler, at Kommissionen må undersøge yderligere
håndhævelsesmekanismer for at opnå reel fri bevægelighed for arbejdstagere.
Utilstrækkelig viden om EU-rettigheder og vanskelig adgang til bistand, når
rettighederne ikke overholdes, er også fortsat et stort problem. Inden for rammerne af
det indre marked samarbejder Kommissionen og medlemsstaterne for at lette
adgangen til oplysninger og gratis hjælpetjenester som f.eks. Dit Europa - Råd &
Vink og SOLVIT via portalen Dit Europa.
Skattemæssige hindringer for EU-borgere,
der flytter til en anden medlemsstat for
at arbejde midlertidigt eller permanent eller krydser grænsen hver dag for at arbejde,
udgør betydelige hindringer for arbejdskraftens mobilitet i EU. Det er lige fra
vanskeligheder med at opnå fradrag og skattelettelser i arbejdslandet eller højere
progressive skattesatser gældende for ikke-residenter til problemer med
dobbeltbeskatning.
Forbedring af matchningen af job og jobsøgende på tværs af grænserne
2.3.2.
Med kun 25 000 registrerede arbejdsgivere og ca. 150 000 jobformidlinger/rekrutteringer om
året har Euresnetværket endnu ikke fuldt ud udnyttet sit direkte jobformidlingspotentiale.
Kommissionen agter derfor at lade Eures fokusere på udvælgelse og ansættelse med den størst
mulige aktionsradius og dækningskapacitet ved at udvikle innovativ selvbetjening på alle
europæiske sprog og fuld semantisk interoperabilitet i udvekslingen af oplysninger om ledige
stillinger i landene og cv-oplysninger
44
. Eures bliver således i stand til at levere bedre og
tidstro adgang til ledige stillinger i EU og forsyne arbejdsgivere med en dynamisk pulje af
ansøgere, hvor de kan finde de færdigheder, de har brug for for at få deres virksomheder til at
vokse.
Eures udvides også gennem målrettede arbejdskraftmobilitetsordninger, der støtter
underservicerede erhverv og særlige grupper af arbejdstagere med en høj
mobilitetstilbøjelighed samt nationale arbejdsmarkeder, som er eller vil blive modtagere af
europæiske arbejdstagere. I den forbindelse vil Eures gøre fuld brug af den analyse af ledige
stillinger og ansættelse, som Kommissionen har udviklet gennem forskellige værktøjer som
f.eks. det europæiske redskab til overvågning af ledige stillinger (European Vacancy
Monitor)
45
og European Job Mobility Bulletin
46
. Regelmæssige høringer af relevante berørte
42
43
44
45
46
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 883/2004 af 29. april 2004 og Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 987/2009 af 16. september 2009.
Enhver, der har bopæl og bevæger sig lovligt inden for Unionens område, har ret til sociale
sikringsydelser og sociale fordele i overensstemmelse med EU-retten og national lovgivning og praksis,
jf. artikel 34 i chartret om grundlæggende rettigheder.
http://ec.europa.eu/eures/home.jsp.
http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=955&langId=en.
http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=955&langId=en.
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451132_0019.png
parter som f.eks. arbejdsmarkedsparterne og arbejdsformidlingerne er en yderligere hjælp for
Eures til at løse flaskehalsproblemer, hvor der er rekrutteringsvanskeligheder.
Målet er at gøre Eures til et indgangssted og et naturligt første valg for enhver borger eller
lovligt bosiddende arbejdstager, jobsøgende og arbejdsgiver, der overvejer at arbejde eller
rekruttere arbejdskraft i et andet europæisk land, og således øge effektiviteten på det
europæiske arbejdsmarked
47
.
2.3.3.
Undersøgelse af virkningerne af EU's ind- og udvandring
Behovet for arbejdskraft i de mest dynamiske økonomiske sektorer forventes at vokse
betydeligt frem til 2020, mens behovet i forbindelse med aktiviteter for lavtuddannede
forventes at falde yderligere. Derfor er der stor sandsynlighed for, at der opstår mangel på
jobspecifikke kvalifikationer. På kort sigt kunne mobilitet inden for EU bidrage til at afhjælpe
en specifik mangel på arbejdskraft og/eller ubalancer mellem udbud af og efterspørgsel efter
arbejdskraft i EU-27. På længere sigt, navnlig i lyset af EU's demografiske udvikling, er
økonomisk indvandring af tredjelandsstatsborgere værd at overveje for EU’s arbejdsmarked.
Fortsat høje arbejdsløshedstal i mange medlemsstater har imidlertid påvirket befolkningens
accept af indvandring af arbejdskraft, mens en række medlemsstater står over for udvandring
fra EU af højtkvalificerede på grund af den økonomiske krise.
PÅ VEJ MOD ET EUROPÆISK ARBEJDSMARKED
Fri bevægelighed for arbejdstagere
Kommissionen vil:
fremlægge et lovgivningsforslag senest i slutningen af 2012 til støtte for mobile
arbejdstagere (information og rådgivning) i udøvelsen af rettigheder, jf. traktaten og
forordning 492/2011 om arbejdskraftens frie bevægelighed inden for Unionen
48
i 2012 puste nyt liv i arbejdet vedrørende direktivet om overførsel af pensioner med
fastsættelse af minimumsstandarder for optjening og bevarelse af supplerende
pensionsrettigheder
fortsætte med at forbedre portalen Dit Europa for at tilbyde et enkelt kontaktpunkt
for information om EU-rettigheder og nem adgang til individualiserede
hjælpetjenester som f.eks. Dit Europa - Råd & Vink og SOLVIT
undersøge skatteforanstaltninger for grænsearbejdere med henblik på at foreslå
foranstaltninger, der tager sigte på at fjerne skattemæssige hindringer for
beskæftigede og afhængige arbejdstagere, men også for selvstændige
erhvervsdrivende og pensionister.
Kommissionen opfordrer medlemsstaterne til:
at vedtage Kommissionens forslag om modernisering af direktivet om
erhvervsmæssige kvalifikationer for yderligere at fremme den meget tiltrængte
anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer
47
48
Ledsagende arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene –
Reform af Eures for at opfylde
Europa 2020-målene.
EUT L 141 af 27.5.2011, s. 1.
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451132_0020.png
at øge bevidstheden om rettigheder i medfør af EU-lovgivningen om forbud mod
forskelsbehandling, ligestilling mellem mænd og kvinder og arbejdstagernes frie
bevægelighed og åbne og fremme adgangen for EU-borgerne til stillinger i den
offentlige sektor i overensstemmelse med EU-retten, som den er fortolket af
Domstolen.
at genoverveje behovet for at bevare eksisterende begrænsninger i den frie adgang til
arbejdsmarkedet for bulgarske og rumænske arbejdstagere indtil udgangen af
overgangsperioden
at eksportere arbejdsløshedsunderstøttelse i en periode på højst seks måneder til
arbejdssøgende, der har ret til disse ydelser og flytter til en anden medlemsstat for at
finde et job i henhold til artikel 64 i forordning (EF) nr. 883/2004 om koordinering af
de sociale sikringsordninger
at skabe mere effektive kommunikationskanaler med mobile arbejdstagere, så de kan
nyde fuld adgang til information om deres rettigheder og pligter, når de flytter i hele
Europa
at gøre det lettere at overholde skattereglerne på tværs af grænserne ved at tilstræbe
større ensretning af blanketter til opkrævning og angivelse af skatter, oversætte
informationer til andre officielle EU-sprog og gøre større brug af
informationsteknologier.
Den Europæiske Beskæftigelsestjeneste (Eures)
Kommissionen foreslår:
at ændre Den Europæiske Beskæftigelsestjeneste (Eures) til et omfattende europæisk
beskæftigelsesinstrument, som er tilpasset Europa 2020-målene, ved:
at gøre det til et efterspørgselsstyret europæisk rekrutterings- og jobtilbudsværktøj,
der opfylder økonomiske behov, samtidig med at den retlige forpligtelse til at sikre
gennemsigtighed for ledige stillinger opfyldes ved hjælp af innovative online
jobmatchningsværktøjer, herunder mobile internetapplikationer, for at nå ud til flest
mulige
fra 2013 at oprette den innovative online selvbetjeningsfunktion "Match and Map",
der umiddelbart giver brugerne en klar geografisk kortlægning af jobtilbud i Europa,
som matcher brugernes profiler og samtidig giver individuel feedback på, hvorfor der
ikke er overensstemmelse imellem job og kvalifikationer sammen med oplysninger
om, hvor mulighederne for at erhverve de manglende færdigheder findes.
Kommissionen opfordrer medlemsstaterne til at gøre bedre brug af Eures:
ved at sikre, at alle relevante ledige job fra alle arbejdsformidlinger gøres systematisk
tilgængelige på nationalt plan og gennem Eures på europæisk plan
ved at overvåge og forbedre kvaliteten af data om ledige stillinger, der udveksles i
Eures-systemet
ved at forbedre interoperabiliteten med hensyn til ledige stillinger og cv'er på
europæisk plan og bidrage til udviklingen af ESCO
ved at integrere Eures i alle relevante arbejdsmarkedsaktørers udbud af tjenester.
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451132_0021.png
Migration
Kommissionen foreslår:
inden udgangen af 2012 at iværksætte en høring, der tilskynder til bred debat med
medlemsstaterne, arbejdsmarkedets parter og berørte parter om EU-politikkernes
rolle i forbindelse med mulighederne for økonomisk migration.
BEDRE STYRING PÅ EU-PLAN
3.
Det europæiske semester har været det første skridt i en ny tilgang på EU-plan, hvor
medlemsstaterne og EU-institutionerne søger at styrke den finanspolitiske og økonomiske
samordning og opbygge en sammenhængende økonomisk politik. Det europæiske semester er
også en effektiv forvaltningsmetode til overvågning og styring af gennemførelsen af
foranstaltninger til støtte for Europa 2020-målene. Desuden er den økonomiske og
finanspolitiske samordning for nylig blevet styrket gennem den første og den foreslåede
anden pakke om økonomisk styring og traktaten om stabilitet, koordinering og styring i Den
Økonomiske og Monetære Union. Bedre styring og samordning af beskæftigelsesindsatsen i
EU har fået afgørende betydning af mindst to årsager. For det første spiller
erhvervsfrekvensen, arbejdsløsheden og lønomkostningerne en rolle for den
makroøkonomiske stabilitet og er taget i betragtning i den nye forordning om forebyggelse og
korrektion af makroøkonomiske ubalancer. For det andet har krisen yderligere tydeliggjort
den indbyrdes afhængighed mellem EU's økonomier og arbejdsmarkeder og understreget
behovet for at lade den nye økonomiske styring ledsage af styrket samordning af
beskæftigelses- og socialpolitikken i overensstemmelse med den europæiske
beskæftigelsesstrategi som omhandlet i traktaten.
3.1.
Styrket national rapportering og samordning kombineret med øget multilateral
overvågning
På Det Europæiske Råds møde i december 2011 erkendte man klart betydningen af at
supplere en stærkere økonomisk samordning med forbedret overvågning af beskæftigelses- og
socialpolitikken
49
. Dette politiske løfte blev yderligere bekræftet af Det Europæiske Råd på
forårsmødet i 2012, som opfordrede til, at medlemsstaterne udarbejder nationale
beskæftigelsesplaner med omfattende beskæftigelsesinitiativer.
Som en integrerende del af en medlemsstats nationale reformprogram skal den nationale
beskæftigelsesplan indeholde konkrete initiativer vedrørende de beskæftigelsesretningslinjer,
som Det Europæiske Råd har udstukket, hvor der tages fat på strukturelle svagheder på
arbejdsmarkedet, og som har som mål at påvirke beskæftigelsen på kort og mellemlang sigt.
Planerne bør indeholde en klar tidsplan for, hvordan den flerårige reformdagsorden skal
afvikles inden for de næste 12 måneder.
Ud over at styrke de nationale reformplaners fokus på at skabe større beskæftigelse bør de
nationale beskæftigelsesplaner også bidrage til at forbedre samordningen af
beskæftigelsespolitikkerne på EU-niveau. Øget gruppepres på EU-plan kan støtte
gennemførelsen og hjælpe til at bevare fokus. Den vigtigste løftestang for gruppepres
49
Konklusioner fra Det Europæiske Råds møde af 9. december 2011 og Rådets konklusioner (EPSCO) af
1. december 2011.
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451132_0022.png
forbliver Rådets mulighed for at vedtage landespecifikke henstillinger som fastsat i traktaten.
For at forstærke politiksamordningen har Beskæftigelsesudvalget i år indført nye
arbejdsmetoder med en række peer reviews, der vil gøre det muligt for udvalget at nå frem til
en multilateral holdning vedrørende gennemførelsen af reformer som input til Kommissionens
og Rådets vurdering. Den multilaterale overvågning kan fremmes yderligere gennem et
arbejdsmarkedsovervågningssystem baseret på objektive data og med en individuel
sporingsordning for lande, der ikke overholder de landespecifikke henstillinger. Dette vil give
mulighed for en løbende, gennemsigtig og velafbalanceret overvågning af medlemsstaternes
beskæftigelsespolitiske resultater og opfyldelsen af de overordnede Europa 2020-mål.
3.2.
Øget inddragelse af arbejdsmarkedets parter
Arbejdsmarkedets parter spiller en vigtig rolle på nationalt plan ved fastlæggelsen af
arbejdsmarkedsreglerne og ved lønfastsættelsen og påvirker kraftigt andre strukturpolitikker
gennem trepartshøringer, f.eks. på området social sikring. De er også vigtige, når det gælder
gennemførelsesforanstaltninger som f.eks. lærlingeuddannelser og effektiv livslang læring. På
EU-plan deltager arbejdsmarkedets parter i øjeblikket, ud over i høringer om relevante
lovgivningsforslag, i en halvårlig makroøkonomisk dialog og i en halvårlig udveksling af
synspunkter på højeste politiske plan på det sociale trepartstopmøde
50
. Både den
makroøkonomiske dialog og det sociale trepartstopmøde er en vigtig mulighed for at inddrage
arbejdsmarkedsparterne, også som led i det europæiske semester. Der er imidlertid potentiale
for yderligere at forbedre mekanismen for arbejdsmarkedsparternes inddragelse i
samordningen af den økonomiske politik og beskæftigelsespolitikken på EU-plan, særlig
forud for det europæiske semester
51
.
Der skal ikke sættes spørgsmålstegn ved dialogen mellem arbejdsmarkedsparterne, og
national praksis skal respekteres (jf. artikel 152 og artikel 153, stk. 5, i TEUF), men hvis den
økonomiske styring på europæisk plan skal være effektiv og omfattende, skal
arbejdsmarkedsparternes inddragelse i udarbejdelsen og gennemførelsen af den økonomiske
politik og beskæftigelsespolitikken følge udviklingen i overvågnings- og
samordningsmekanismerne. Som eksempel kan nævnes lønfastsættelsesmekanismer, idet en
række lønrelaterede spørgsmål er blevet rejst i de landespecifikke henstillinger
52
fra 2011, og
idet udviklingen i de nationale enhedslønomkostninger overvåges som led i indsatsen for at
forhindre og afhjælpe makroøkonomiske ubalancer
53
.
3.3.
Bedre sammenhæng mellem politik og finansiering
Det vil ikke være muligt at skabe dynamiske og rummelige arbejdsmarkeder, skabe bedre
balance mellem udbud og efterspørgsel på arbejdsmarkedet, opgradere kvalifikationer og øge
den geografiske mobilitet uden betydelige investeringer i menneskelig kapital. Derfor har
Kommissionen i den flerårige finansielle ramme for 2014-20 foreslået, at der for hver type
region afsættes minimumsbevillinger til Den Europæiske Socialfond svarende til i alt mindst
84 mia. EUR. Ud over den nødvendige (re)vurdering af de nationale budgetmæssige
prioriteringer i forbindelse med intelligent finanspolitisk konsolidering, koordineret gennem
det europæiske semester, er det nødvendigt at udnytte den nære sammenhæng mellem EU's
50
51
52
53
Kommissionen vil i 2012 foreslå at ajourføre afgørelse 2003/174/EF om et socialt trepartstopmøde om
vækst og beskæftigelse, i overensstemmelse med EUF-traktaten.
Rådets konklusioner (EPSCO) af 1. december 2011, punkt 9.5.
Rådets henstillinger af 12. juli 2011 om de nationale reformprogrammer.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1176/2011 af 16. november 2011.
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451132_0023.png
budget og Europa 2020-strategien i den næste programmeringsperiode som en chance for at
øge og forbedre anvendelsen af EU-midler til støtte for medlemsstaternes
reformbestræbelser
54
.
Dette kræver en tæt forbindelse mellem på den ene side prioriteterne i
partnerskabskontrakterne efter 2013 og de operationelle programmer, som får støtte fra ESF,
og på den anden side de retningslinjer, der er fastlagt i forbindelse med EU's økonomiske
styring og navnlig den intensiverede styring af beskæftigelsespolitikkerne. Kommissionen
fremmer samtidig øget samordning og integration af de fonde, der skal omfattes af
partnerskabskontrakterne, herunder ESF og EFRU, samt ELFUL og EMFF. Denne tilgang har
til formål at maksimere synergieffekten, herunder i et beskæftigelsesmæssigt perspektiv.
Den styrkede peer review af gennemførelsen af reformer og udveksling af bedste praksis, som
vil udgøre en del af den nye rolle, som Beskæftigelsesudvalget skal spille, bør også omfatte en
vurdering af effektiviteten af de tilknyttede investeringer med henblik på yderligere
forbedringer, hvor dette er nødvendigt.
Kommissionen foreslår:
At styrke samordningen og den multilaterale overvågning
i forbindelse med
beskæftigelsespolitikker ved:
sammen med udkastet til den fælles rapport om beskæftigelsessituationen årligt at
offentliggøre et benchmarkingsystem med udvalgte beskæftigelsesindikatorer.
Systemet vil blive opbygget i samarbejde med medlemsstaterne og være baseret på
den
eksisterende
fælles
evalueringsramme
og
overvågningen
af
beskæftigelsesresultater, som identificerer de vigtigste udfordringer på
beskæftigelsesområdet og er udviklet sammen med medlemsstaterne
inden udgangen af 2012 i samarbejde med medlemsstaterne og alle relevante aktører
at udvikle en resultattavle for at følge medlemsstaternes gennemførelse af de
nationale beskæftigelsesplaner som led i de nationale reformprogrammer – første
gang som en del af den årlige vækstundersøgelse for 2013 (den fælles rapport om
beskæftigelsessituationen).
At styrke inddragelsen af EU's arbejdsmarkedsparter
i det europæiske semester ved:
at etablere effektiv inddragelse af EU's arbejdsmarkedsparter om de vigtigste
strategiske prioriteter inden for beskæftigelsespolitikken i) som led i det europæiske
semester med henblik på at udveksle synspunkter om vækst- og
beskæftigelsesmæssige prioriteter, og ii) forud for forårsmøderne i Økofin- og
EPSCO-Rådet. Sidstnævnte vil involvere formandskabet for Rådet
med fuld respekt for arbejdsmarkedsparternes uafhængighed, jf. traktatens artikel
152, at oprette en trepartsmekanisme i EU-regi for overvågning af samt udveksling af
synspunkter om lønudviklingen i relation til produktivitet, inflation og intern
efterspørgsel, arbejdsløshed og indkomstforskelle.
54
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fælles bestemmelser for Den Europæiske
Fond for Regionaludvikling, Den Europæiske Socialfond, Samhørighedsfonden, Den Europæiske
Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne og Den Europæiske Hav- og Fiskerifond, som er
omfattet af den fælles strategiske ramme, om generelle bestemmelser for Den Europæiske Fond for
Regionaludvikling, Den Europæiske Socialfond og Samhørighedsfonden og om ophævelse af Rådets
forordning (EF) nr. 1083/2006 (KOM(2011) 615).
DA
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451132_0024.png
At styrke forbindelsen mellem beskæftigelsespolitikkerne og de relevante finansielle
instrumenter ved:
nøje at afspejle de nationale reformprogrammers prioriteringer, særlig de nationale
beskæftigelsesplaner, ved udarbejdelsen af partnerskabskontrakter og operationelle
programmer for 2014-2020, herunder deres præstationsramme, idet der tages hensyn
til
relevante
landespecifikke
henstillinger
og
bemærkninger
fra
Beskæftigelsesudvalget
om nødvendigt at revidere partnerskabskontrakter og operationelle programmer i
lyset af relevante landespecifikke henstillinger som omhandlet i artikel 21 i den
foreslåede forordning om fælles bestemmelser for FSR-fondene
at tage hensyn til den vurdering, der er baseret på fondenes præstationsramme, ved
udarbejdelsen af de nationale reformprogrammer i perioden 2014-2020.
Kommissionen opfordrer medlemsstaterne og Rådet:
til via Beskæftigelsesudvalget at tilrettelægge mekanismerne for styrket multilateral
overvågning på beskæftigelsesområdet
til at drøfte og vedtage disse nye mekanismer i Beskæftigelsesudvalgets regi med
henblik på Rådets tidlige godkendelse og fuld gennemførelse under det europæiske
semester 2013
fuldt ud at udnytte den finansiering, der vil blive stillet til rådighed gennem delt
forvaltning fra 2014 og frem under Den Europæiske Socialfond, til støtte for
investering på bestemte vigtige områder med beskæftigelsesmæssige udfordringer.
Konklusion
Formålet med denne meddelelse er i denne vigtige fase at vise de mest effektive veje mod
opfyldelsen af Europa 2020-beskæftigelsesmålet og styrkelsen af beskæftigelsesdimensionen
af Europa 2020-strategien. Med henblik herpå er det hensigten på det indholdsmæssige plan at
give detaljerede retningslinjer for medlemsstaternes nationale beskæftigelsesplaner og at give
forslag til, hvordan man kan styrke beskæftigelsesdimensionen inden for styring på EU-plan:
- Kommissionen foreslår politikretningslinjer til støtte for jobskabelse og
arbejdsmarkedsreformer, med vægt på betydningen af investeringer, og opfordrer Rådet til at
vedtage en ambitiøs strategi med dette formål.
- Kommissionen skitserer skridt til at rette op på ubalancen mellem udbud af og efterspørgsel
efter kvalifikationer og at fremme arbejdskraftens mobilitet og fjerne hindringerne for at
skabe et virkeligt europæisk arbejdsmarked.
- Kommissionen foreslår muligheder for at styrke den multilaterale overvågning, i højere grad
at inddrage arbejdsmarkedsparterne i styringen af beskæftigelsesindsatsen og skabe nøjere
overensstemmelse mellem politik og finansiering for at maksimere de resultater for
beskæftigelsen, der opnås ved hjælp af EU's budgetinstrumenter.
DA
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451132_0025.png
BILAG
De tre handlingsplaner i dette bilag (et sæt centrale beskæftigelsestiltag for den grønne
økonomi, en handlingsplan for sundhedspersonalesituationen i EU og et sæt centrale tiltag
for ikt-beskæftigelse) er forslag, der ligger i forlængelse af afsnit 1.2 "Udnyttelse af
jobskabelsespotentialet i nøglesektorer" i denne meddelelse. De underbygges hver især
desuden af særskilte arbejdsdokumenter fra Kommissionens tjenestegrene.
Et sæt centrale beskæftigelsestiltag for den grønne økonomi
Som reaktion på konklusionerne fra EPSCO-Rådets møde i december 2010 vedrørende
beskæftigelsespolitikker for en konkurrencedygtig, ressourceeffektiv og grøn
lavemissionsøkonomi præsenteres der et
sæt centrale beskæftigelsestiltag
med henblik på en
vellykket overgang til grøn økonomi.
Kommissionen vil:
1. Fremme integrering af grønne job i de nationale beskæftigelsesplaner
- ved at samarbejde med Beskæftigelsesudvalget (EMCO) om at bygge videre på udvalgets
grønne beskæftigelsesindikatorer og sikre konsekvent
overvågning af reformtiltag
- ved at tilskynde medlemsstaterne til at opfylde
behov for arbejdskraftmobilitet og
efteruddannelse
gennem
aktive arbejdsmarkedspolitikker og livslang læring,
herunder
ved om nødvendigt at indarbejde sådanne politiktiltag i strategier for udvikling på regionalt,
bymæssigt og lokalt niveau
- ved i det europæiske semester 2013 at understrege
beskæftigelsesdimensionen af
ressourceeffektivitet
og gennemførelsen af de nødvendige reformer. Medlemsstaterne vil
særlig blive tilskyndet til
i højere grad at gøre brug af miljøafgifter og indtægter fra
emissionskvoteordningen i forbindelse med den omstilling, der skal mindske skat på
arbejde.
2. Højne oplysningsniveauet om grønne kompetencer
- ved at sikre, at systemerne til at forudse kvalifikationsbehovene på EU-plan (EU -oversigten
over kvalifikationer og ESCO samt undersøgelser i Cedefop- og Eurofound-regi mv.) dækker
kommende behov for grønne kompetencer
- ved i 2013 at tilrettelægge en række
gensidige læringsaktioner med relevante
arbejdsmarkedsaktører,
særlig om integrering af kvalifikations- og læringsdimensionen i
bredere nationale grønne vækststrategier (det gensidige læringsprogram under GD EMPL) og
om, hvordan der kan samarbejdes med erhvervslivet om at rette fokus hos jobsøgende og
arbejdstagere, der er i fare for at blive arbejdsløse, mod kommende grønne
beskæftigelsesmuligheder (dialog mellem de offentlige arbejdsformidlinger)
- ved at fremme yderligere anvendelse af
kvalifikationscertificeringsordninger
gennem
programmet "Intelligent Energi - Europa" i
2013/2014.
3. Fremme bredere anvendelse af EU's finansielle instrumenter for intelligente grønne
investeringer
DA
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451132_0026.png
- ved at samarbejde med
Den Europæiske Investeringsbank
om
yderligere at styrke udlån
til offentlige og private projekter
inden for ressourceeffektivitet og vedvarende energi
- ved at tilskynde medlemsstaterne til i
ESF-støttede
operationelle programmer for
2014-
2020
at tage hensyn til behovet for grøn uddannelse og de offentlige arbejdsformidlingers
evne til at bidrage til omstilling til grønne job og til at koncentrere
EFRU's
ressourcer om
investeringer i energieffektivitet og vedvarende energi i overensstemmelse med
Kommissionens forslag
- ved som led i mikrofinansieringsfaciliteten i forbindelse med Progress-programmet at
afholde et
forum for mikrofinansiering og sociale iværksætteraktiviteter
i 2013 med
henblik på at inddrage lokale finansielle formidlere i fremme af iværksætteraktiviteter i den
grønne økonomi
- ved at fremme innovative initiativer, der forener behovet for ressourceeffektivitet med
behovet for et rummeligt arbejdsmarked, gennem
eksperimenter på det sociale og
arbejdsmarkedspolitiske område
under Progress-programmet.
4. Opbygge partnerskaber mellem aktørerne på arbejdsmarkedet
- ved at støtte samarbejdsprojekter vedrørende grønne job og omstilling til en grøn økonomi
som led i indkaldelsen af forslag for 2013 under
Pares-initiativet
for partnerskaber mellem
de offentlige arbejdsformidlinger
- ved at samarbejde med de
europæiske arbejdsmarkedsparter
om, hvordan man kan lette
overgangen til en lavemissionsøkonomi gennem særlige initiativer inden for deres
arbejdsprogram
for 2012-2014
ved at informere om de bedste toparts- og trepartsinitiativer og –aktiviteter for grøn
beskæftigelse ved offentliggørelse af en
håndbog om god praksis
i 2013.
En handlingsplan for sundhedspersonalesituationen i EU
For at bistå medlemsstaterne med at tackle udfordringerne i sundhedssektoren og i
overensstemmelse med medlemsstaternes forpligtelse til at samarbejde på dette område, jf.
Rådets konklusioner fra december 2010, foreslår Kommissionen en
handlingsplan
med
nedenstående aktioner.
Kommissionen vil:
1. Forbedre planlægningen af og prognoserne for sundhedspersonalesituationen i EU
- ved inden udgangen af 2012 at oprette en europæisk platform for medlemsstater og faglige
organisationer ved at iværksætte en treårig
fælles EU-aktion om prognoser og planlægning
under sundhedsprogrammet
med henblik på at dele viden om god praksis, udvikle
prognosemetoder for
sundhedspersonalebehov
og
effektiv personaleplanlægning
og
forbedre dataene på EU-plan om sundhedspersonalesituationen
- ved inden 2014 at udarbejde retningslinjer for udveksling af
uddannelseskapacitet inden
for sundhedsfagene
for at gøre bedst mulig brug af eksisterende kapacitet baseret på
resultaterne af den undersøgelse, der skal foretages i 2013, og som skal kortlægge
DA
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451132_0027.png
medlemsstaternes uddannelseskapacitet i sundhedssektoren, særlig på medicinske fakulteter
og sygeplejeskoler.
2. Blive bedre til at forudsige kvalifikationsbehovene i sundhedssektoren
- ved at støtte oprettelsen af et
europæisk kvalifikationsråd vedrørende pleje- og
omsorgspersonale
i 2013 med henblik på bedre at analysere og forudsige
kvalifikationsbehovene i disse fag under behørig hensyntagen til den foreslåede ajourføring af
direktivet om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer
- ved at fremme partnerskaber mellem på den ene side udbydere af uddannelse, herunder
erhvervsuddannelse, og på den anden side arbejdsgivere i sundhedssektoren gennem arbejdet i
en
sektorkvalifikationsalliance,
der skal oprettes i 2013
- ved at fremme udveksling af god praksis om
løbende faglig udvikling
med henblik på at
ajourføre kvalifikationer og kompetencer og at bidrage til at holde på sundhedspersonalet
gennem livslang læring og gennem en gennemgang og kortlægning af de nationale systemer
og praksisser, der skal foretages i 2013
- ved inden udgangen af 2014 at udvikle henstillinger for
uddannelseskrav for social- og
sundhedsassistenter,
herunder
uddannelsesmæssig støtte til frivillige hjælpere,
baseret på
en analyse af omfanget af de kvalifikationer og kompetencer, der kræves af
social- og
sundhedsassistenter,
gennem etablering på pilotbasis af et
ekspertnetværk og en database
om social- og sundhedsassistenter.
3. Fremme udveksling om rekruttering og fastholdelse af sundhedspersonale
- ved inden udgangen af 2013 at foretage en
kortlægning af innovative og effektive
rekrutterings- og fastholdelsesstrategier
i sundhedssektoren
med henblik på udveksling af
god praksis
mellem medlemsstaterne gennem offentliggørelse af et udbud om kortlægningen
og gennem planlægning af en fælles aktion med medlemsstaterne.
4. Støtte etisk rekruttering af sundhedspersonale
- Ved at
støtte
medlemsstaternes gennemførelse af
WHO's Global Code of Practice for the
International recruitment of Health Personnel
gennem udvikling af en fælles tilgang.
Et sæt centrale tiltag for ikt-beskæftigelse
Der er blevet gjort gode fremskridt med hensyn til gennemførelsen af Kommissionens
meddelelse "E-færdigheder i det 21. århundrede
55
. Der er nu klar konsensus om behovet for
en langsigtet EU-strategi for e-færdigheder på basis af et aktivt samarbejde mellem
Kommissionen, medlemsstaterne, regionerne og arbejdsmarkedsparterne med det mål at
udnytte ikt's bekskæftigelsespotentiale.
Kommissionen vil:
1.
Oprette
multiinteressentpartnerskaber
for at
55
Evaluering af gennemførelsen af Kommissionens meddelelse om e-færdigheder i det 21. århundrede,
oktober 2010,
http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/ict/files/reports/eskills21_final_report_en.pdf.
DA
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451132_0028.png
- forbedre mulighederne for at finde ud af, hvor der er
misforhold
mellem efterspørgslen efter
og udbuddet af ikt-relaterede jobprofiler
- mobilisere organisationer og netværk, der tilbyder
udformning, levering og certificering af
uddannelsesinitiativer inden for ikt,
med særlig fokus på beskæftigelsesegnethed og
certificering af uformelle kompetencer
- støtte
oplysningskampagner
(den europæiske e-færdighedsuge
56
, Get Online Week) og
fremme ikt-karrierer
for at tiltrække og inddrage unge og underrepræsenterede profiler som
kvinder, arbejdstagere midt i karrieren og sårbare grupper.
2. Styrke de europæiske e-færdighedsrammer
- ved inden udgangen af 2013 at oprette en særlig afdeling om ikt-karrierer på webstedet for
EU-oversigten over kvalifikationer
- ved
i 2012 at videreudvikle de europæiske e-færdighedsrammer,
der er udarbejdet af
CEN
57
med henblik på inden udgangen af 2013 at fastlægge deskriptorer for digitale
kompetencer og udvikle et selvevalueringsværktøj for alle lærende, som vil blive integreret i
det kommende europæiske kvalifikationspas
ved i 2013 at udvikle europæiske retningslinjer for e-læring baseret på erhvervslivets behov
og bedste praksis, herunder branchestyrede initiativer
- ved at fremme korte uddannelsesforløb, både inden for videregående uddannelse og
erhvervsuddannelse, med henblik på at nå frem til fokuserede og anvendte e-færdigheder.
3. Støtte en udvidelse af den højt kvalificerede ikt-arbejdsstyrke
- ved i løbet af 2012 at udarbejde
kvalitetsmærkning for ikt-branchebaseret uddannelse
og
certificeringer, der er kompatible med den europæiske referenceramme for kvalitetssikring af
erhvervsuddannelse (EQAVET), og i 2013 at igangsætte et pilotprojekt vedrørende et
interaktivt landskab for certificeringer inden for ikt-branchen
og en online
selvevalueringstest for ikt-folk
- ved at fremme synergieffekter mellem aktioner inden for ikt-færdigheder, iværksætteri og
cloud computing som led i den kommende EU-handlingsplan om
cloud computing
- videreudvikle
EU-initiativet om e-lederskab,
der blev igangsat i 2012 for at tage hånd om
behovene hos iværksættere, virksomhedsledere, ikt-fagfolk og avancerede brugere, med fokus
på virksomhedsetableringer og små og mellemstore virksomheder.
4. Fremme bredere anvendelse af EU's finansielle instrumenter for investeringer i ikt-
færdigheder
- ved at tilskynde medlemsstaterne til at styrke digital uddannelse i deres uddannelsessystemer
og sætte gang i e-inddragelse gennem ESF-støttede operationelle programmer i 2014-2020.
56
57
Se
http://eskills-week.ec.europa.eu.
Den Europæiske Standardiseringsorganisation.
DA
28
DA