Udenrigsudvalget 2012
KOM (2012) 0222
Offentligt
1451177_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 22.5.2012
COM(2012) 222 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
OM MONTENEGROS FREMSKRIDT MED GENNEMFØRELSEN AF REFORMER
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451177_0002.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
OM MONTENEGROS FREMSKRIDT MED GENNEMFØRELSEN AF REFORMER
1.
I
NDLEDNING
I sin udtalelse
1
om Montenegros ansøgning om medlemskab af Den Europæiske Union
identificerede Europa-Kommissionen syv nøglekriterier
2
, som skal opfyldes, for at
Kommissionen kan anbefale, at der indledes tiltrædelsesforhandlinger med Montenegro.
Kommissionen konkluderede i sit udvidelsesstrategidokument 2011
3
, der er baseret på
analysen i statusrapporten 2011
4
, at det var lykkedes Montenegro at opfylde de nøglekriterier,
EU opstillede i 2010 som en betingelse for at indlede tiltrædelsesforhandlinger. Det
Europæiske Råd i december 2011 udtrykte tilfredshed med Kommissionens vurdering af, at
Montenegro generelt har opnået tilfredsstillende resultater. Med henblik på at indlede
tiltrædelsesforhandlinger med Montenegro i juni 2012 blev Rådet af Det Europæiske Råd
pålagt at undersøge Montenegros fremskridt med gennemførelsen af reformer, med særligt
fokus på retsstatsområdet og grundlæggende rettigheder, navnlig bekæmpelse af korruption
og organiseret kriminalitet, på grundlag af en rapport, som Kommissionen skal forelægge i
første halvdel af 2012.
På foranledning af Det Europæiske Råds konklusioner i december 2011 har Kommissionen
indledt screeningprocessen for kapitlerne om retsvæsen og grundlæggende rettigheder og
retfærdighed, frihed og sikkerhed. I lyset af den nye tilgang for begge kapitler vil dette give
mulighed for, at de spørgsmål, der identificeres i disse kapitler, kan takles på et tidligt
tidspunkt i tiltrædelsesforhandlingerne.
I denne rapport vurderes de yderligere fremskridt, som Montenegro har opnået i perioden fra
den 1. september 2011 med hensyn til gennemførelsen af de reformer, der er knyttet til
nøglekriterierne. I denne periode har Montenegro gjort yderligere fremskridt med at styrke
parlamentets arbejde, fremme den offentlige forvaltnings professionalisme og afpolitisering,
pressefriheden og samarbejdet med civilsamfundet. Forfatningsrevisionen, der skal skabe
solide garantier for retsvæsenets uafhængighed, er i gang. Montenegro har opnået yderligere
resultater med at bekæmpe korruption og organiseret kriminalitet. Gennemførelsen af de
nyligt vedtagne foranstaltninger til bekæmpelse af diskrimination og korruption er igangsat,
og der er gjort yderligere fremskridt med hensyn til fordrevne personer og romaer, ashkalier
og egyptere. Montenegro har fortsat spillet en konstruktiv rolle i regionen og har gennemført
forpligtelserne i henhold til stabiliserings- og associeringsaftalen gnidningsløst. Montenegro
skal imidlertid fortsætte sine bestræbelser for at kunne opnå yderligere resultater på
1
2
3
4
KOM(2010) 670 endelig.
Disse kriterier dækker følgende områder: de lovgivningsmæssige rammer for afholdelse af valg og
parlamentets lovgivningsmæssige og tilsynsførende rolle, reform af den offentlige forvaltning, reform
af retsvæsenet, bekæmpelse af korruption, bekæmpelse af organiseret kriminalitet, pressefrihed og
samarbejde med civilsamfundet og gennemførelse af de lovgivningsmæssige rammer for ikke-
forskelsbehandling. Se KOM(2010) 670 for den fulde tekst vedrørende kriterierne.
KOM(2011) 666 endelig.
SEK(2011) 1204 endelig.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
retsstatsområdet, navnlig hvad angår korruption på højt plan og organiseret kriminalitet, og
sikre et sikkert miljø for undersøgende journalistik.
Vurderingen i denne rapport er baseret på oplysninger indsamlet og analyseret af
Kommissionen, herunder oplysninger fra Montenegro, resultater fra peerevalueringer samt
oplysninger fra medlemsstater, internationale organisationer og civilsamfundsorganisationer i
deres regelmæssige kontakter med Kommissionen.
2.
G
ENNEMFØRELSE AF REFORMER
Parlamentet
Ændringer til loven om valg af byrådsmedlemmer og parlamentsmedlemmer blev vedtaget i
september 2011, således at de lovgivningsmæssige rammer for afholdelse af valg blev bragt i
overensstemmelse med forfatningen og de væsentligste anbefalinger vedrørende afholdelse af
valg fra OSCE-ODIHR og Venedigkommissionen. Gennemførelsen af lovgivningen om
afholdelse af valg er startet. De ledige stillinger blandt parlamentsmedlemmer er ved at blive
besat i henhold til pladserne på valglisterne. Formanden og ni medlemmer af den statslige
valgkommission blev udnævnt af parlamentet i december 2011. Den seneste lovgivning skal
færdiggøres, hvad angår en række anbefalinger fra OSCE-ODIHR og Venedigkommissionen,
navnlig anbefalingerne vedrørende ligestilling, opløsning af koalitioner og deres
finansieringsforpligtelser og udvidelse af den centrale valgkommissions mandat til også at
omfatte lokalvalg.
Parlamentet har fortsat sin intensive lovgivningsaktivitet, bl.a. på en række områder
vedrørende europæisk integration, som f.eks. forebyggelse af hvidvaskning af penge og
finansiering af terrorisme, og revision af EU-midler. Parlamentets rolle og kapacitet med
hensyn til konsekvensanalyse af lovgivning og overvågning af tilpasningen til EU-
lovgivningen skal styrkes yderligere.
Parlamentets tilsynsførende rolle skal styrkes yderligere, bl.a. gennem en gradvis stigning i
antallet af parlamentariske spørgsmål, kontrol og rådgivende høringer med deltagelse af
højtplacerede statslige embedsmænd og diskussioner af rapporter fremlagt af diverse
institutioner. Hvad angår parlamentarisk tilsyn inden for korruptionsbekæmpelse, besluttede
parlamentet i februar 2012 for første gang at indlede en parlamentarisk undersøgelse og
nedsætte et undersøgelsesudvalg, der skal indsamle oplysninger og udarbejde en rapport om
påstået korruption i forbindelse med privatiseringen af selskabet "Telekom Crne Gore".
Parlamentets administrative kapacitet er blevet yderligere styrket, bl.a. ved at øge antallet af
ansatte fra 100 i oktober 2011 til 129 i marts 2012. Det er imidlertid nødvendigt med en
yderligere indsats for at styrke parlamentets administrative og faglige kapacitet.
Der er gjort yderligere fremskridt, hvad angår åbenhed i parlamentets arbejde. I december
2011 begyndte parlamentet at offentliggøre de enkelte parlamentsmedlemmers
stemmeafgivelse på sit website. Der er truffet flere foranstaltninger for at forbedre
interaktionen med civilsamfundet og offentligheden. Den nye lov om lobbyvirksomhed fra
november 2011 regulerer bl.a. forholdet mellem parlamentet og lobbyister.
Generelt
er der gjort fremskridt på dette område. Gennemførelsen af nylig vedtaget
lovgivning om afholdelse af valg er startet. Parlamentets lovgivnings- og tilsynsrolle er blevet
yderligere styrket, bl.a. på retsstatsområdet. Der er større åbenhed om parlamentets arbejde,
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og samarbejdet med civilsamfundet er forbedret. Parlamentets administrative og faglige
kapacitet er blevet styrket med mere personale og mere uddannelse. Denne indsats skal
fortsættes med henblik på at konsolidere parlamentets lovgivningsmæssige rolle, bl.a. hvad
angår kontrol af ny lovgivnings overensstemmelse med EU-lovgivningen. Parlamentets
kapacitet, hvad angår tilsyn og kontrol med den udøvende magt, skal stadig styrkes
yderligere.
Offentlig forvaltning
På regeringens initiativ er der iværksat en omfattende reform af den offentlige sektor for at
omstrukturere og rationalisere den offentlige forvaltning med støtte fra EU og andre
internationale organisationer. I april 2012 vedtog regeringen en plan for omstrukturering af
den offentlige forvaltning.
Som led i gennemførelsen af denne reform blev der vedtaget yderligere sekundær lovgivning
for at strømline den offentlige forvaltnings strukturer, gøre den mere effektiv, styrke
samarbejdet med ikke-statslige organisationer og indføre offentlige høringer i forbindelse med
udarbejdelse af lovgivning. Siden januar 2012 skal der gennemføres konsekvensanalyser for
ny lovgivning, og disse skal forelægges regeringen sammen med finansministerens udtalelse
om de budgetmæssige konsekvenser af gennemførelsen af den nye lov. Der er siden da afgivet
i alt 90 udtalelser om ny lovgivning.
Statsrevisionens kompetencer er blevet udvidet til at omfatte revision af finansiering af
politiske partier gennem vedtagelse af ændringer til loven om finansiering af politiske partier;
statsrevisionens kapacitet og uafhængighed skal navnlig styrkes i den henseende. Regeringen
vedtog i april 2012 en strategi for udvikling af denne institution.
Generelt
har Montenegro gjort visse yderligere fremskridt med henblik på at takle
udfordringerne i forbindelse med reformen af den offentlige forvaltning. Den overordnede
plan for omstruktureringen af den offentlige forvaltning skal imidlertid afsluttes. De retlige
rammer skal forbedres yderligere, navnlig hvad angår ansættelsesprocedurer for offentligt
ansatte og administrative procedurer; gennemførelsen af den seneste lovgivning skal
fremskyndes. Reformen af den offentlige forvaltning skal fortsættes under behørig
hensyntagen til nødvendigheden af at styrke områder, der vedrører europæisk integration og
selve reformens økonomiske bæredygtighed. Der er indført mekanismer for gennemførelse og
tilsyn med strategien for reform af den offentlige sektor.
Retsvæsen
Hvad angår retsvæsenets uafhængighed og upartiskhed, er der sat procedurer i gang med
henblik på vedtagelse af forfatningsmæssige ændringer, der yderligere skal sikre retsvæsenets
uafhængighed, navnlig gennem afpolitiserede og meritbaserede udnævnelser af medlemmer af
domstols- og anklagerådet og statsanklagere. Parlamentet vedtog den 28. september 2011
udkast til forfatningsændringer med det krævede flertal på 2/3. Efter høringer mellem
regeringen og oppositionspartierne vedtog parlamentets udvalg for lovgivningsmæssige og
forfatningsmæssige anliggender i marts 2012 en række ændringer til forfatningen, der skal
lægges frem til afstemning på et plenarmøde. Den igangsatte forfatningsreform skulle bringe
retssystemet i overensstemmelse med europæiske standarder, navnlig ved at sikre mod
politisk indflydelse ved udnævnelser og styrke retsvæsenets uafhængighed, bl.a. ved at
erstatte parlamentsmedlemmer i det statslige domstolsråd med anerkendte advokater og
indføre en ny ansættelsesprocedure, der indebærer, at det statslige domstolsråd udnævner
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
præsidenten for højesteret. Der skal også vedtages forfatningsændringer, der fremmer
forfatningsdomstolens kapacitet og uafhængighed og fastsætter klare grunde til afskedigelse
af dommere og anklagere.
Gennemførelsen af lovgivningen om domstole, det statslige domstolsråd og statsadvokaten,
der blev ændret i juli 2011 for at styrke retsvæsenets ansvarlighed og uafhængighed, er
fortsat. I januar nedsatte højesteret kommissionen for udnævnelse af medlemmer af det
statslige domstolsråd bestående af dommere. Med udgangspunkt i listen over kandidater, som
domstolsrådet havde opstillet, valgte dommerkonferencen i marts nye medlemmer til
domstolsrådet blandt dommerstanden. Domstolsrådet og anklagerådet vedtog deres
forretningsorden, der fastlægger den organisatoriske struktur, drift og beslutningsprocedurer. I
september 2011 nedsatte domstolsrådet det udvalg, der skal gennemføre de skriftlige prøver
for førstegangsudnævnelse af dommere og udvalget for domstolskontrol. De første skriftlige
prøver for dommere blev afholdt i februar 2012, og der er indtil videre udnævnt fire dommere
i overensstemmelse med de nye kriterier. Der er imidlertid fortsat ledige stillinger ved
særdomstole, og der mangler fortsat et landsomfattende og ensartet ansættelsessystem på
basis af åbne og objektive kriterier for dommere og anklagere. Domstolsrådets og
anklagerådets arbejde besværliggøres af utilstrækkelig administrativ kapacitet og
utilstrækkelige budgetbevillinger.
Der er fortsat tale om en vilkårlig sagsfordeling via et it-system, bortset fra mindre domstole
med begrænset personale.
Hvad angår retsvæsenets
ansvarlighed,
er alle afgørelser fra forvaltningsdomstolen og
appeldomstolen nu offentlig tilgængelige. Der blev i oktober 2011 nedsat udvalg, der skal
overvåge overholdelsen af adfærdskodeksen for henholdsvis dommere og anklagere. Det
udvalg, der overvåger overholdelsen af adfærdskodeksen for dommere, har behandlet to
klagesager i referenceperioden, hvoraf begge blev afvist. Medlemmerne af disciplinær-
udvalget blev udnævnt sammen med to ansatte, der skal bistå med at kontrollere klager
vedrørende påstået korruption i retsvæsenet. Der blev indledt en disciplinærsag mod en
dommer i januar 2012. Indtil videre er der ikke indledt disciplinærprocedurer mod nogen
anklager. Disciplinærudvalgets dobbelte kompetence med hensyn til undersøgelse og
beslutning om at indlede disciplinærsager skal revideres. Procedurerne for ophævelse af
funktionel immunitet skal styrkes for at sikre, at dommere og anklagere holdes fuldt
strafferetligt ansvarlige. Der er endnu ikke indført et pålideligt system til professionel
vurdering af dommere og anklagere.
Hvad angår retsvæsenets
effektivitet,
har Montenegro truffet yderligere foranstaltninger for at
nedbringe efterslæbet af sager. Ved udgangen af 2011 var der
omkring
11 500 uafsluttede
sager fra de tidligere år ved alle Montenegros domstole, hvilket var ca. 4 % færre end i 2010.
Der blev udnævnt yderligere fire notarer i januar 2012 ud over de 34 notarer, der blev
udnævnt i juli sidste år. Efter ikrafttrædelsen af loven om fordringers fuldbyrdelse og
sikkerhed, der overførte de civile fuldbyrdelsesbeføjelser til fogeder vedtog parlamentet i
december 2011 loven om offentlige fogeder. Fuldbyrdelsen af civile afgørelser er dog fortsat
ringe, der skal stadig ansættes fogeder, og det er endnu ikke vurderet, hvordan det nyligt
oprettede fogedsystem fungerer.
For generelt at gøre retssystemet mere effektivt begyndte domstolsrådet at oprette særlige
enheder af dommere med henblik på ungdomsretspleje ved højesteret i Podgorica og Bijelo
Polje. Parlamentet vedtog i december 2011 en lov om ungdomsretspleje. Handlingsplanen for
gennemførelse af strategien for reform af retsvæsenet for perioden 2007-2012 blev revideret i
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
december 2011. Rationaliseringen af domstolsnettet er påbegyndt. Hvad angår adgang til
retsvæsenet, er der, efter at loven om gratis retshjælp trådte i kraft i januar 2012, vedtaget tre
gennemførelseslove, og der er åbnet kontorer, som tilbyder gratis retshjælp ved alle første-
instansretter. Gennemførelsen af loven hæmmes dog af utilstrækkelige budgetbevillinger til
disse kontorer. Det juridiske uddannelsescenters uafhængighed og administrative og
finansielle bæredygtighed skal fortsat styrkes, og den indledende uddannelse med fast
kursusplan for alle medlemmer af retsvæsenet skal udarbejdes. Kvaliteten af retsvæsenets
statistikker skal forbedres i overensstemmelse med de europæiske standarder og baseres på
pålidelige indikatorer, som f.eks. produktivitet og antal afsluttede sager. Der skal indføres et
system til overvågning af retssagers varighed. De retsmidler, der er til rådighed i tilfælde af
krænkelse af retten til en retfærdig rettergang, har begrænsede virkninger og skal revideres i
overensstemmelse med retten til effektive retsmidler ifølge artikel 13 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention.
Generelt
er der gjort fremskridt med hensyn til reformen af retsvæsenet. Gennemførelsen af
nylig vedtaget lovgivning er iværksat, og der er gjort fremskridt med den forfatningsmæssige
reform. Der er sket fremskridt med hensyn til offentliggørelse af domstolsafgørelser.
Sagsefterslæbet er blevet yderligere nedbragt, og der er indført et nyt fuldbyrdelsessystem for
at øge effektiviteten. Fuldbyrdelsen af civile retsafgørelser er dog fortsat ringe, og
domstolsnettet skal rationaliseres. Der er endnu ikke indført et landsdækkende rekrutterings-
system for førstegangsudnævnelser i retsvæsenet. Statistikkerne for retsvæsenet skal gøres
mere pålidelige, og der skal indføres et system til overvågning af varigheden af retssager.
Uddannelsen i retsvæsenet skal strømlines og styrkes.
Korruptionsbekæmpelse
Der er gjort yderligere fremskridt med gennemførelsen af regeringens strategi for bekæmpelse
af korruption og organiseret kriminalitet og dens reviderede handlingsplan for 2011-2012. Det
nationale udvalg, der overvåger gennemførelsen af handlingsplanen, vedtog sin tredje rapport
i april 2012, hvori det konkluderes, at gennemførelsen af de fleste planlagte foranstaltninger i
anden halvdel af 2011 er påbegyndt. De overordnede institutionelle rammer for overvågning
af handlingsplanens gennemførelse fungerer godt.
Montenegro har gjort en yderligere indsats for at styrke de retlige rammer til bekæmpelse af
korruption for at sikre tilpasning til de relevante EU-regler og internationale standarder.
Ændringerne til den arbejdsmarkedslov, som parlamentet vedtog i november 2011, supplerer
de retlige rammer for informanter med bestemmelser, der sikrer deres beskyttelse i den
private sektor. Ændringer til loven om fri adgang til informationer blev vedtaget af regeringen
i april 2012. Ændringer til loven om finansiering af politiske partier, der blev vedtaget i
december 2011, regulerer de institutionelle rammer for tilsyn, naturaliebidrag og loftet for
medlemsgebyrer, idet der fastsættes en øvre grænse på 10 % af et medlems årsindkomst. Den
statslige revisorinstitution er nu ansvarlig for revision af de politiske partiers årsregnskaber og
rapporterer om omkostninger i forbindelse med valgkampagner, og det statslige valgudvalg
har ansvaret for at overvåge gennemførelsen af andre aspekter af loven. Det statslige
valgudvalgs administrative og faglige kapacitet skal styrkes for at sikre et helt uafhængigt
tilsyn. Mekanismerne for kontrol af finansiering af politiske partier og valgkampagner og
håndhævelse af sanktioner skal styrkes og præciseres yderligere i de retlige rammer.
Sanktionssystemet er ikke tilstrækkelig afskrækkende og udifferentieret, og de politiske
partiers rapporterings- og regnskabsforpligtelser skal styrkes yderligere.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Gennemførelsen af den nyligt vedtagne lovgivning vedrørende interessekonflikter og
offentlige indkøb er startet. Efter ikrafttrædelsen af den ændrede lov om forebyggelse af
interessekonflikter trådte alle de 36 parlamentsmedlemmer, som også var bestyrelses-
medlemmer i statsejede virksomheder, tilbage fra deres stillinger, og alle de 16 parlaments-
medlemmer, som også havde lederstillinger (herunder to borgmestre), er trådt tilbage fra en af
deres funktioner. Medlemmerne af udvalget om offentlige indkøb blev udpeget i februar
2012, og udvalget fik tildelt et budget. Regeringen vedtog i december 2011 en strategi og en
handlingsplan for udviklingen af det offentlige indkøbssystem og besluttede at oprette et
koordineringsorgan til overvågning af gennemførelsen. Der er imidlertid endnu ikke sendt
nogen meddelelser fra udvalget om offentlige indkøb til anklagemyndigheden, og
kontrolsystemet skal styrkes.
Der er taget yderligere skridt for at forebygge korruption. I december 2011 blev direktoratet
for initiativer til korruptionsbekæmpelse overført til justitsministeriet for at sikre en bedre
koordinering af korruptionsbekæmpende tiltag. I referenceperioden har direktoratet for
initiativer til korruptionsbekæmpelse modtaget 70 klager over påstande om korruption i lokale
selvstyrende enheder, den offentlige forvaltning, retsvæsenet, sundheds- og uddannelses-
sektoren, hvoraf direktoratet videresendte 27 rapporter om påstået korruption til politiet.
Indgivelsen af klager skyldes også, at direktoratet for korruptionsbekæmpelse har gennemført
en række oplysningskampagner om indberetning af korruption og beskyttelse af informanter.
Baseret på den risikovurdering af områder, der er sårbare over for korruption, som regeringen
vedtog sidste juli, har de relevante myndigheder fremsendt rapporter om gennemførelsen af de
anbefalinger, der blev fremsat i vurderingen. Der er truffet foranstaltninger til at forebygge
korruption i retsvæsenet. Domstolsrådet besluttede at tildele en særlig ydelse til dommere, der
arbejder med organiseret kriminalitet, korruption, terrorisme og krigsforbrydelser. Dommere
og anklagere er blevet tilbudt løbende uddannelse inden for korruptionsbekæmpelse, bl.a. for
at lette gennemførelsen af den nye strafferetsplejelov. Civilsamfundets organisationer
bidrager fortsat aktivt til at fremme de strategiske rammer og indsamle bevismateriale til at
indlede korruptionssager. Dommeres og anklageres formueangivelser er imidlertid endnu ikke
blevet tjekket med andre data, og foranstaltninger til forebyggelse af korruption i retsvæsenet
skal styrkes yderligere. De kompetencer, der er tillagt direktoratet for initiativer til
korruptionsbekæmpelse, skal opgraderes, og direktoratets kapacitet skal styrkes for at
koordinere korruptionsforebyggelse og overvåge gennemførelsen af regeringens handlings-
plan for bekæmpelse af korruption og organiseret kriminalitet.
Der er gjort yderligere fremskridt med reformen af retsvæsenet. Ikrafttrædelsen af den nye
strafferetsplejelov i september 2011 har ført til markant hurtigere strafferetslige procedurer og
nedsat risikoen for informationslækage. Anklagernes, dommernes og politiets institutionelle
og operationelle kapacitet med hensyn korruptionsbekæmpelse er blevet styrket gennem en
betydelig
uddannelsesindsats
og
yderligere
udstyr.
Brugen
af
særlige
undersøgelsesforanstaltninger er blevet mere systematisk som følge af den særlige
kontrolenheds styrkede administrative og tekniske kapacitet. Ni repræsentanter for politiets
administration, kontoret for forebyggelse af hvidvaskning af penge og terrorfinansiering og
skatte- og toldforvaltningerne er blevet udpeget til det særlige korruptionsbekæmpende
undersøgelseshold, der blev idriftsat i oktober 2011. Dette hold har fået tilført yderligere
økonomiske ressourcer, men dets kapacitet skal styrkes yderligere, bl.a. gennem adgang til
relevante informationsdatabaser.
Montenegro har gjort yderligere fremskridt med at bekæmpe korruption og organiseret
kriminalitet. Korruption på højt niveau er imidlertid fortsat et problem. I referenceperioden
blev fire ansatte i den offentlige ejendomsadministration i Ulcinj idømt fængselsstraf i anden
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
instans for misbrug af offentlig stilling, og en ansat i toldvæsenet blev dømt for bestikkelse.
Der blev i december 2011 og januar og marts 2012 afsagt førsteinstansdomme for seksten
personer, herunder to kommunalt ansatte, der blev idømt fængselsstraf, lederne i et offentligt
selskab og en dommer. Der er indledt retsmøder i den store korruptionssag "Zaval", der
involverer den tidligere borgmester i Budva, hans stedfortræder og et parlamentsmedlem, og i
to andre sager mod 23 personer, der er anklaget for misbrug af offentlig stilling og
bestikkelse. I rapporteringsperioden er to politibetjente blevet tiltalt for bestikkelse. Der er
indledt undersøgelser mod den tidligere borgmester i Ulcinj, præsidenten og en dommer ved
en førsteinstansret, tidligere og nuværende direktører i et offentligt selskab i Budva og tre
ansatte i indenrigsministeriet.
Ikke desto mindre skal bekæmpelsen af korruption systematisk forbedres, navnlig hvad angår
undersøgelser og endelige domme i korruptionssager på højt niveau. Det faktum, at alle
korruptionssager på højt niveau er blevet indledt på basis af bevismateriale fremlagt af
tredjemand, giver anledning til bekymring. Antallet af korruptionssager, hvor der sker
beslaglæggelse af aktiver, er stadig meget lavt. Bestemmelserne i strafferetsplejeloven og
straffeloven om konfiskation og udvidet konfiskation af kriminelle aktiver er endnu ikke
blevet brugt. Procedurerne for beslaglæggelse, konfiskation og forvaltning af udbytte fra
kriminelle forhold er endnu ikke reguleret. Det tværfaglige samarbejde er i nogen grad
forbedret, men det skal udvikles yderligere, navnlig for at sikre anklagemyndighedens ledende
rolle i undersøgelser. Anklagernes manglende adgang til relevante databaser og manglende
kapacitet hæmmer en effektiv gennemførelse af strafferetsplejeloven. Den administrative
kapacitet for den særlige anklagemyndighed for bekæmpelse af organiseret kriminalitet,
korruption, finansiering af terrorisme og krigsforbrydelser skal i særdeleshed styrkes. Selv om
udvalget for forebyggelse af interessekonflikter har fået styrket sin administrative kapacitet,
mangler det stadig kapacitet til at kontrollere offentlige ansattes formueangivelser og
interesseerklæringer for at identificere ulovlig berigelse, da udvalget ikke har undersøgelses-
beføjelser og adgang til de relevante databaser. Retsvæsenets uafhængighed giver fortsat
anledning til bekymring, og det påvirker indsatsen for at bekæmpe korruption. Korruption
giver stadig anledning til alvorlig bekymring.
Generelt
er der gjort fremskridt med hensyn til korruptionsbekæmpelse. Gennemførelsen af
den nyligt vedtagne lovgivning på nøgleområder som finansiering af politiske partier,
forebyggelse af interessekonflikter og offentlige indkøb er startet. Disse loves bestemmelser
om kontrolmekanismer skal styrkes yderligere. Der er taget yderligere skridt for at forbedre
bekæmpelse af korruption, hvilket fremgår af en række nye undersøgelser i korruptionssager
på højt niveau. Antallet af endelige domfældelser og korruptionssager, hvor der sker
beslaglæggelse eller konfiskation af aktiver, er imidlertid stadig lavt. Det tværfaglige
samarbejde, navnlig mellem politi og anklagere, skal fremmes yderligere, og anklage-
myndighedens ledende rolle styrkes i overensstemmelse med den ny strafferetsplejelov.
Politisamarbejde og bekæmpelse af organiseret kriminalitet
Det regionale og internationale politisamarbejde om organiseret kriminalitet er forbedret. Der
er gennemført en række polititransaktioner i samarbejde med myndigheder i en række EU-
medlemsstater, lande i regionen, Interpol og Europol, hvilket har øget antallet af sigtelser og
arrestationer. Aftalen om udlevering mellem Montenegro og Den Tidligere Jugoslaviske
Republik Makedonien blev undertegnet i oktober 2011. Politimyndighederne i Montenegro og
Bosnien-Hercegovina har undertegnet en samarbejdsaftale om bekæmpelse af korruption,
organiseret kriminalitet, narkotikahandel og terrorisme. Der blev ligeledes indgået to aftaler
om politisamarbejde med Kroatien og Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ratificeringen af aftalen om gensidig fuldbyrdelse af retsafgørelser i straffesager med
Kroatien fandt sted i december 2011.
Siden september 2011 har den nye strafferetsplejelov været anvendt i alle relevante statslige
organer. Der blev vedtaget ændringer til regelsættet om intern organisation og jobbeskrivelse
for politimyndighederne i november 2011, hvorved der blev indført flere organisatoriske
specialenheder i politiet. Der blev i januar 2012 vedtaget en handlingsplan for bekæmpelse af
organiseret kriminalitet, der indfører operationelle foranstaltninger og indikatorer i
overensstemmelse med prioriteterne i trusselsvurderingen for organiseret kriminalitet fra
2011. Siden det fælles undersøgelseshold blev operationelt i oktober 2011, har det indledt
finansielle undersøgelser i tre store sager om organiseret kriminalitet og har fået tilført
yderligere økonomiske ressourcer. I december 2011 blev der oprettet et koordineringsorgan,
der overvåger gennemførelsen af politiets udviklings- og funktionsstrategi. Forholdet mellem
anklagemyndigheden og politiet inden for rammerne af den nye strafferetsplejelov bør
imidlertid afklares bedre og forbedres, navnlig hvad angår gennemførelse af undersøgelser af
finansielle forhold. Det er nødvendigt med yderligere udstyr og særligt personale for at
forvalte komplekse sager. Bestemmelserne om brug af særlige undersøgelsesforanstaltninger
bør revideres for at forlænge tidsfristerne. Det efterretningsbaserede politiprojekt skal
gennemføres i hele landet, og politiets personale skal uddannes sideløbende. Der kræves
yderligere økonomiske bevillinger for at øge undersøgelseskapaciteten og konkrete ressourcer
- herunder it - i politiets afdelinger.
Montenegros resultater, hvad angår bekæmpelse af organiseret kriminalitet, er blevet bedre.
Der er afsagt to domme i anden instans i sager om narkotikahandel og menneskehandel. Der
er afsagt tre domme i første instans i to sager om narkotikafremstilling og smugling i
henholdsvis september 2011 og januar 2012, og i en sag om hvidvaskning af penge i januar
2012. Hvad angår Saric-sagen, er to medlemmer af en kriminel organisation blevet idømt
henholdsvis 6 og 8 års fængsel for narkotikahandel og hvidvaskning af penge til en værdi af
mere end 12 mio. EUR. Der blev i december 2011 rejst sigtelse i Kalic-sagen, der involverer
tre personer, som er anklaget for hvidvaskning af penge; de beslaglagte aktiver andrager over
28 mio. EUR. Der er indledt retsmøder i seks nye sager. Der er gennemført undersøgelser fra
udgangen af 2011 og i de første måneder af 2012 i tre sager om narkotikasmugling og i en sag
om pasforfalskning, der involverer i alt 65 personer. Værdien af kriminelle aktiver, der er
midlertidig beslaglagt i landet, er øget og andrager over 40 mio. EUR ifølge skøn fra den
offentlige ejendomsadministration, der har til opgave at forvalte dem. Ændringer til loven om
forvaltning af midlertidigt og permanent beslaglagt ejendom blev vedtaget i april 2012. Den
kompetente instans skal imidlertid styrkes yderligere, navnlig hvad angår dens mulighed for at
evaluere og effektivt forvalte midlertidigt beslaglagte og konfiskerede aktiver. Der skal
udarbejdes sekundær lovgivning, der kan sikre fuldbyrdelse af retsafgørelser og procedurer
for forvaltning af beslaglagte og konfiskerede aktiver. Det samlede antal finansielle
undersøgelser og beslaglagte aktiver er fortsat lavt på grund af meget lav administrativ
kapacitet på dette område.
Loven om forebyggelse af hvidvaskning af penge og terrorfinansiering blev ændret i februar
2012 for at bringe den i overensstemmelse med EU's regler. Samarbejdet og
informationsudvekslingen mellem finansministeriet, forvaltningen for forebyggelse af
hvidvaskning af penge og terrorfinansiering, centralbanken, værdipapirudvalget og
forsikringstilsynet blev styrket i december 2011. Forvaltningen for forebyggelse af
hvidvaskning af penge og terrorfinansiering har indledt i alt 107 sager og deltog i en
undersøgelse af økonomiske forhold, der blev ledet af den særlige anklagemyndighed for
bekæmpelse af organiseret kriminalitet, korruption, finansiering af terrorisme og
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
krigsforbrydelser. Politiets ekspertise på dette område skal imidlertid konsolideres, og det
samme gælder resultaterne af proaktive finansielle undersøgelser. Forvaltningen for
forebyggelse af hvidvaskning af penge og terrorfinansiering skal have øget kapacitet til at føre
tilsyn med banksystemet.
Generelt
er der registreret yderligere fremskridt med hensyn til bekæmpelse af organiseret
kriminalitet. Resultaterne er blevet stadig bedre. Det internationale samarbejde er forbedret,
og forskellige polititransaktioner førte til beslaglæggelse af narkotika og kriminelle aktiver;
narkotikahandel er imidlertid fortsat et stort problem, da landet er et transitområde på
smuglervejen til og fra EU. De retlige rammer er fortsat blevet styrket, men gennemførelsen
skal fortsat følges opmærksomt. Det er dog nødvendigt yderligere at styrke undersøgelses-
kapaciteten for de retshåndhævende organer og anklagemyndigheden, navnlig med hensyn til
finansielle undersøgelser. Det tværfaglige samarbejde skal styrkes.
Ytringsfrihed, forsamlings- og foreningsfrihed
Afkriminaliseringen af injurier har ført til et fald i antallet af retssager mod medierne.
Forsinkelserne i retssager om injurier nedbringes gradvist i overensstemmelse med højesterets
retningslinjer om regulering af økonomisk kompensation i injuriesager mod medier. Disse
retningslinjer er baseret på retspraksis ved Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol. Det
juridiske uddannelsescenter har arrangeret uddannelse for dommere og anklagere med særlig
vægt på ytringsfrihed på baggrund af artikel 10 i Den Europæiske Menneskerettigheds-
konvention. Højtplacerede embedsmænd har fortsat fremmet en gunstigere og sikrere
mediesituation og har bl.a. fordømt angreb og opfordret til at undersøge sager om vold mod
medier.
I nogle ældre sager er bøder, der ikke er blevet betalt, imidlertid blevet omdannet til
fængselsstraf. Disse sager skal bringes i overensstemmelse med Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols retspraksis, bl.a. for at sikre, at der ikke pålægges fængselsstraf i
tilfælde af ubetalte bøder. Der skal gøres yderligere fremskridt med visse aktuelle og tidligere
sager om vold mod medier, som stadig mangler at blive grundig undersøgt og retsforfulgt,
bl.a. et fysisk angreb på en opsøgende journalist i marts 2012.
Der blev oprettet et selvregulerende medieorgan i marts 2012, der samler en del mainstream
og lokale medier; der blev for nylig oprettet et lignende organ, der repræsenterer nogle af de
store nationale medier. Der er ansat yderligere personale for at øge overvågningskapaciteten
for agenturet for elektroniske medier. Det offentlige radio- og tv-selskab gennemgår en
strukturel reform for at gøre selskabet mere moderne og bæredygtigt. Manglen på finansiel
holdbarhed og operationelle ressourcer vil imidlertid kunne underminere mediernes og de
audiovisuelle tilsynsmyndigheders funktion. De seneste lovgivningsmæssige ændringer af
loven om elektroniske medier udgør en risiko for den audiovisuelle tilsynsmyndigheds
uafhængighed. Dens mangel på ressourcer til at overvåge medier i hele landet giver anledning
til bekymring. Det offentlige radio- og tv-selskabs professionalisme og uafhængighed er
endnu ikke helt på plads.
Samarbejdet med civilsamfundet er gradvist blevet styrket. Der blev i februar 2012 vedtaget
to dekreter, der fremmer civilsamfundets rolle, og som omhandler samarbejde mellem
statslige myndigheder og ikke-statslige organisationer (ngo'er) og gennemførelse af offentlige
høringer om forslag til lovgivning.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rådet for samarbejde med ngo'er er nu fuldt ud operationelt og holder regelmæssigt møde.
Det har været involveret i udarbejdelsen af relevant lovgivning, herunder udarbejdelse af
ændringer til loven om lotterispil, der sikrer finansiel støtte til ngo'er. Repræsentanter for
civilsamfundets organisationer er i øjeblikket involveret i forskellige statslige organers
aktiviteter gennem deres deltagelse i arbejdsgrupper og råd, der beskæftiger sig med
forskellige politiske områder. Et offentligt register over ngo'er er blevet ajourført.
Generelt
er der sket visse fremskridt med at styrke mediernes frihed og gjort gode fremskridt
med at styrke samarbejdet med civilsamfundet. Det er imidlertid nødvendigt at fortsætte
arbejdet med at gennemføre højesterets retningslinjer om regulering af økonomisk
kompensation i injuriesager mod medier, og der skal findes andre foranstaltninger end
fængselsstraf for ubetalte bøder i tidligere injuriesager. Uløste sager om vold mod medier
giver anledning til bekymring. Det er nødvendigt med en yderligere indsats for at sikre et
holdbart og langsigtet samarbejde mellem myndigheder og civilsamfund.
Foranstaltninger til bekæmpelse af diskrimination, situationen for fordrevne personer og
romaer, askkalier og egyptere
Ombudsmandens administrative og budgetmæssige kapacitet er blevet styrket. Institutionen
har udarbejdet rapporter, der analyserer henholdsvis forholdene i de lokaler, politiet bruger til
frihedsberøvelse, beskyttelse mod diskrimination og situationen for børnetiggere. Disse
rapporter blev godkendt mellem oktober og november 2011 af det parlamentariske udvalg for
menneskerettigheder og frihed, der er blevet mere aktivt med at fremme menneskerettigheder
og bekæmpelse af diskrimination. Vicepremierministerens og justitsministerens portefølje
blev i marts 2012 udvidet til også at omfatte menneskerettigheder.
Rådet for beskyttelse mod diskrimination er nu operationelt. De femten medlemmer af dette
organ blev udnævnt i februar 2012, herunder repræsentanter for Romasamfundet og et
medlem, der repræsenterer civilsamfundsorganisationer, som beskæftiger sig med rettigheder
for lesbiske, bøsser, biseksuelle og transseksuelle. Kampagner om bekæmpelse af
diskrimination og uddannelse af offentligt ansatte er fortsat. Myndighederne har fortsat aktivt
bestræbt sig på at fremme rettigheder for lesbiske, bøsser, biseksuelle og transseksuelle i
landet. Et værested og en støtte- og rådgivningslinje for lesbiske, bøsser, biseksuelle og
transseksuelle er fuldt ud operationel.
Ombudsmandens kapacitet skal styrkes, hvad angår finansielle og menneskelige ressourcer.
Gennemførelse af lovgivning for bekæmpelse af diskrimination halter bagud; den
institutionelle kapacitet med hensyn til fremme, overvågning og håndhævelse af
menneskerettigheder er begrænset, navnlig hvad angår handicappede og socialt sårbare
personer. Lesbiske, bøsser, biseksuelle og transseksuelle diskrimineres fortsat, og disse sager
kræver yderligere grundig opfølgning fra myndighedernes side.
Der er gjort fremskridt for at sikre fordrevne personers retsstilling, herunder især romaer,
ashkalier og egyptere, og sikre, at deres rettigheder fremmes. Udlændingeloven blev ændret i
november 2011 for at udskyde fristen for ansøgning om udlændingestatus til december 2012.
Antallet af ansøgninger er langsomt men støt stigende: omkring 48 % af de fordrevne har
indgivet ansøgning, og 29 % har fået tilkendt udlændingestatus i landet. Der er indført flere
foranstaltninger for at fremme lovliggørelsen af sårbare, fordrevne personers status.
Beslutninger om at ændre byplanen for Konik-området blev vedtaget i februar 2012; de udgør
rammerne for opførelse af boliger til den eksisterende befolkning. Montenegro har spillet en
aktiv rolle i Sarajevo-processen. Det midlertidige dekret, der sikrer lige økonomiske og
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sociale rettigheder til fordrevne, er blevet forlænget til juni 2013. Der er gjort yderligere
fremskridt med at lette den civile registrering af romaer, ashkalier og egyptere, især de internt
fordrevne. Regeringen har vedtaget en strategi for at forbedre deres situation i perioden 2012-
2016 og en handlingsplan for gennemførelsen. Romaer, ashkalier og egyptere har modtaget
faglig uddannelse. Registreringen af fordrevne skal fremskyndes, navnlig i sårbare sager. Det
er nødvendigt med yderligere foranstaltninger for at forbedre adgangen til økonomiske og
sociale rettigheder for fordrevne personer og romaer, ashkalier og egyptere. Romakvinder
diskrimineres dobbelt - som medlemmer af en minoritetsgruppe og som kvinder.
Loven om socialt boligbyggeri bør vedtages uden ophør, da den er nøglen til yderligere
fremskridt i Konik-området.
Generelt
er der gjort visse yderligere fremskridt med bekæmpelse af diskrimination,
lovliggørelse af fordrevne personers status og sikring af rettigheder til romaer, ashkalier og
egyptere. Den institutionelle kapacitet til at overvåge, fremme og styrke menneske-
rettighederne i praksis skal styrkes, og det samme gælder bekæmpelse af diskrimination.
Lovliggørelsen af fordrevne personers status skal afsluttes. Inklusionspolitikken for romaer,
ashkalier og egyptere skal styrkes.
3.
K
ONKLUSION
Montenegro har gjort yderligere fremskridt med at gennemføre reformer med hensyn til
retsstatsprincippet og grundlæggende rettigheder, herunder bekæmpelse af korruption og
organiseret kriminalitet.
I betragtning af de yderligere fremskridt, der er gjort, er det Kommissionens opfattelse, at
Montenegro har opnået den nødvendige grad af overensstemmelse med medlemskabs-
kriterierne, herunder især de politiske Københavnskriterier, til at indlede tiltrædelses-
forhandlinger. I lyset af disse betragtninger og under hensyntagen til Rådets konklusioner i
december 2011 gentager Kommissionen sin anbefaling om, at der bør indledes
tiltrædelsesforhandlinger med Montenegro.
Under tiltrædelsesforhandlingerne vil Kommissionen fortsat lægge særlig vægt på områder
som retsstatsprincippet og grundlæggende rettigheder, navnlig bekæmpelse af korruption og
organiseret kriminalitet, for at sikre solide resultater. Den vil gøre fuldt brug af de redskaber,
der er tilgængelige i alle faser af tiltrædelsesprocessen. I den henseende vil den nye tilgang,
som Kommissionen foreslog, og Det Europæiske Råd godkendte i december 2011 med
hensyn til retsvæsen og grundlæggende rettigheder og retfærdighed, frihed og sikkerhed, give
mulighed for en solid forankring af reformer på dette område og sikre en tæt overvågning af
gennemførelsen.
DA
12
DA