Miljøudvalget 2011
KOM (2012) 0270
Offentligt
1451223_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 8.6.2012
COM(2012) 270 final
2012/0145 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 om beskyttelse mod
dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451223_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Den 2. februar 2012 annullerede Den Europæiske Unions Domstol i sag
C-249/10 P -
Brosmann m.fl. mod Rådet
("Brosmann")
1
Rådets forordning (EF) nr. 1472/2006 af 5. oktober
2006 om indførelse af en endelig antidumpingtold og endelig opkrævning af den midlertidige
told på importen af visse typer af fodtøj med overdel af læder med oprindelse i
Folkerepublikken Kina og Vietnam, for så vidt angår ansøgerne. Domstolen erklærede i sin
dom, at den i artikel 17 i Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 omhandlede stikprøveteknik
ikke kan anvendes til at træffe afgørelse om de anmodninger om individuel
markedsøkonomisk behandling, der er indgivet i henhold til artikel 2, stk. 7, litra c).
Domstolen fandt i sin dom, at i henhold til artikel 2, stk. 7, litra c), er de samarbejdsvillige
producenter, som ikke indgår i stikprøven, berettigede til at få deres anmodning om
markedsøkonomisk behandling gennemgået, uanset om der bliver beregnet en individuel
dumpingmargen for disse virksomheder uden for stikprøven. Den Europæiske Unions
Domstol påpegede også, at afgørelsen i henhold til artikel 2, stk. 7, litra c), skal træffes inden
tre måneder efter iværksættelsen af undersøgelsen.
Den Europæiske Unions Domstols dom vedrørende anvendelsen af Rådets forordning (EF) nr.
1225/2009 ville kræve, at Kommissionen gennemgår alle anmodninger om
markedsøkonomisk behandling indgivet af samarbejdsvillige producenter, der ikke indgår i
stikprøven, uanset antallet af producenter. En sådan praksis ville imidlertid pålægge Unionens
undersøgelsesmyndigheder en uforholdsmæssigt stor administrativ byrde. Derfor er det
hensigtsmæssigt at ændre forordning (EF) nr. 1225/2009, især for så vidt angår tidsfristen på
tre måneder for Kommissionen til at træffe afgørelse om anmodninger om markedsøkonomisk
behandling.
Det bør også bemærkes, at anvendelsen af den i artikel 17 i Rådets forordning (EF) nr.
1225/2009 omhandlede stikprøveteknik med henblik på at træffe afgørelse om anmodninger
om markedsøkonomisk behandling i henhold til artikel 2, stk. 7, litra c), i samme forordning
ikke er i strid med Unionens forpligtelser ifølge Verdenshandelsorganisationens regler. For
eksempel fandt Verdenshandelsorganisationens tvistbilæggelsesorgans panel i tvist DS405
(Den
Europæiske Union - Antidumpingforanstaltninger vedrørende visse typer af fodtøj fra
Kina,
rapport vedtaget den 22. februar 2012), at Kina ikke påviste, at Den Europæiske Union
handlede i strid med artikel 2.4 og 6.10.2 i antidumpingaftalen, afsnit 15(a)(ii) i Kinas
tiltrædelsesprotokol og afsnit 151(e) og (f) i rapporten fra arbejdsgruppen vedrørende Kinas
tiltrædelse ved ikke at gennemgå anmodninger om markedsøkonomisk behandling fra de
samarbejdsvillige kinesiske producenter, som ikke indgår i stikprøven til den begrænsede
oprindelige undersøgelse.
På denne baggrund og af hensyn til retssikkerheden anses det for hensigtsmæssigt at indføre
en bestemmelse, som præciserer, at afgørelsen om at begrænse undersøgelsen til et rimeligt
antal producenter ved at anvende stikprøver, jf. artikel 17 i Rådets forordning (EF) nr.
1225/2009, også gælder de parter, hvis anmodninger om markedsøkonomisk behandling
gennemgås, jf. artikel 2, stk. 7, litra b) og c). Derfor er det også hensigtsmæssigt at præcisere,
1
Sag C-249/10 P – Brosmann Footwear (HK) m.fl. mod Rådet, dom af 2. februar 2012 (endnu ikke
offentliggjort i Sml.).
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451223_0003.png
at en afgørelse i henhold til artikel 2, stk. 7, litra c), ikke bør træffes for producenter, som ikke
indgår i stikprøven, medmindre sådanne producenter anmoder om og indrømmes en
individuel undersøgelse i henhold til artikel 17, stk. 3.
Det anses endvidere for hensigtsmæssigt at præcisere, at den antidumpingtold, der pålægges
indførslen fra producenter, som har givet sig til kende i henhold til artikel 17, men som ikke er
omfattet af undersøgelsen, ikke må overstige den vejede gennemsnitlige dumpingmargen, der
er fastsat for parterne i stikprøven, uanset om den normale værdi for sådanne parter fastsættes
på grundlag af artikel 2, stk. 1-6, eller artikel 2, stk. 7, litra a).
Endelig har fristen på tre måneder til at træffe en afgørelse i henhold til artikel 2, stk. 7, litra
c), vist sig at være umulig at overholde i mange antidumpingprocedurer, især når der
anvendes stikprøver i henhold til artikel 17. Kommissionens forslag om ændring af visse
forordninger med henblik på at sikre overensstemmelse med bestemmelserne i
Lissabontraktaten ("omnibus I-forordningen")
2
indeholdt en ændring for at forlænge fristen i
artikel 2, stk. 7, litra c), i Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 til seks måneder (punkt 24,
stk. 1, i bilaget til "omnibus I-forordningen"). I betragtning af
Brosmann-dommen,
for så vidt
angår tidsfristen (som blev afsagt et år efter omnibus I-forslaget), betragtes en forlængelse af
tidsfristen til seks måneder ikke længere som hensigtsmæssig af hensyn til retssikkerheden.
Det anses i stedet for mere hensigtsmæssigt at lade denne tidsfrist udgå af Rådets forordning
(EF) nr. 1225/2009. Derfor bør Kommissionen indstille sine bestræbelser på at ændre
tidsfristen i artikel 2, stk. 7, litra c), som led i omnibus I-forslaget og underrette Rådet og
Parlamentet herom.
Af hensyn til retssikkerheden og princippet om god forvaltningsskik er det nødvendigt at
fastsætte, at disse ændringer snarest muligt bør finde anvendelse på alle nye og igangværende
undersøgelser.
2.
RESULTAT AF HØRINGER
KONSEKVENSANALYSER
AF
INTERESSEDE
PARTER
OG
Ikke relevant.
3.
JURIDISKE ASPEKTER AF FORSLAGET
Retsgrundlag
Retsgrundlaget for dette forslag er artikel 207, stk. 2, i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde, i henhold til hvilken Europa-Parlamentet og Rådet gennem forordninger og
efter den almindelige lovgivningsprocedure skal vedtage foranstaltninger, der fastlægger
rammerne for gennemførelsen af den fælles handelspolitik.
Dette forslag ændrer Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009, som var baseret på den
tilsvarende bestemmelse i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, dvs. artikel
133.
2
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af visse forordninger vedrørende den
fælles handelspolitik for så vidt angår procedurerne for vedtagelse af visse foranstaltninger
(KOM(2011) 82 endelig).
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Nærhedsprincippet
Forslaget hører ind under Unionens enekompetence, jf. artikel 3, stk. 1, litra e), i traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde. Nærhedsprincippet finder derfor ikke anvendelse.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet.
Reguleringsmiddel/reguleringsform
Foreslået reguleringsmiddel: Europa-Parlamentets og Rådets forordning.
Andre midler ville ikke være hensigtsmæssige af følgende grund: En forordning skal ændres
ved en forordning.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Ikke relevant.
5.
FAKULTATIVE ELEMENTER
Ikke relevant.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451223_0005.png
2012/0145 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 om beskyttelse mod
dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 207,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt til de nationale parlamenter,
efter den almindelige lovgivningsprocedure, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I sag C-249/10 P
3
erklærede Den Europæiske Unions Domstol, at den i artikel 17 i
Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 af 30. november 2009 om beskyttelse mod
dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab
4
,
omhandlede stikprøveteknik ikke må anvendes med henblik på at træffe afgørelse om
anmodninger om markedsøkonomisk behandling, der indgives i henhold til artikel 2,
stk. 7, litra c), i samme forordning
Den Europæiske Unions Domstols dom ville kræve, at Kommissionen gennemgår alle
anmodninger om markedsøkonomisk behandling indgivet af samarbejdsvillige
eksporterende producenter, der ikke indgår i stikprøven, uanset om antallet af
samarbejdsvillige producenter er stort. En sådan praksis ville imidlertid pålægge
Unionens undersøgelsesmyndigheder en uforholdsmæssigt stor administrativ byrde.
Derfor er det hensigtsmæssigt at ændre Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009.
Desuden er anvendelsen af den i artikel 17 i Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009
omhandlede stikprøveteknik med henblik på at træffe afgørelse om anmodninger om
markedsøkonomisk behandling, der indgives i henhold til artikel 2, stk. 7, litra c), i
samme forordning, tilladt ifølge Verdenshandelsorganisationens regler. For eksempel
fandt Verdenshandelsorganisationens tvistbilæggelsesorgans panel i tvist DS405 (Den
Europæiske Union - Antidumpingforanstaltninger vedrørende visse typer af fodtøj fra
Kina,
rapport vedtaget den 22. februar 2012), at Kina ikke påviste, at Den Europæiske
Union handlede i strid med artikel 2.4 og 6.10.2 i antidumpingaftalen, afsnit 15(a)(ii) i
Kinas tiltrædelsesprotokol og afsnit 151(e) og (f) i rapporten fra arbejdsgruppen
Sag C-249/10 P – Brosmann Footwear (HK) m.fl. mod Rådet, dom af 2. februar 2012.
EUT L 343 af 22.12.2009, s. 51.
(2)
(3)
3
4
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
vedrørende Kinas tiltrædelse ved ikke at gennemgå anmodninger om
markedsøkonomisk behandling fra de samarbejdsvillige eksporterende kinesiske
producenter, som ikke indgår i stikprøven til den oprindelige undersøgelse.
(4)
På denne baggrund og af hensyn til retssikkerheden anses det for hensigtsmæssigt at
indføre en bestemmelse, som præciserer, at afgørelsen om at begrænse undersøgelsen
til et rimeligt antal parter ved at anvende stikprøver, jf. artikel 17 i Rådets forordning
(EF) nr. 1225/2009, også gælder de parter, der er omfattet af en undersøgelse i
henhold til artikel 2, stk. 7, litra b) og c). Derfor er det også hensigtsmæssigt at
præcisere, at en afgørelse i henhold til artikel 2, stk. 7, litra c), ikke bør træffes for
eksporterende producenter, som ikke indgår i stikprøven, medmindre sådanne
producenter anmoder om og indrømmes en individuel undersøgelse i henhold til
artikel 17, stk. 3.
Det anses endvidere for hensigtsmæssigt at præcisere, at den antidumpingtold, der
pålægges indførslen fra eksportører eller producenter, som har givet sig til kende i
henhold til artikel 17, men som ikke er omfattet af undersøgelsen, ikke må overstige
den vejede gennemsnitlige dumpingmargen, der er fastsat for parterne i stikprøven,
uanset om den normale værdi for sådanne parter fastsættes på grundlag af artikel 2,
stk. 1-6, eller artikel 2, stk. 7, litra a).
Endelig har fristen på tre måneder til at træffe en afgørelse i henhold til artikel 2, stk.
7, litra c), vist sig at være umulig at overholde, især i forbindelse med procedurer, hvor
der anvendes stikprøver i henhold til artikel 17. Det anses derfor for hensigtsmæssigt
at lade denne tidsfrist udgå.
Af hensyn til retssikkerheden og princippet om god forvaltningsskik er det nødvendigt
at fastsætte, at disse ændringer snarest muligt bør finde anvendelse på alle nye og
igangværende undersøgelser.
Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 bør derfor ændres i overensstemmelse hermed –
(5)
(6)
(7)
(8)
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Artikel 1
I Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 foretages følgende ændringer:
1) I artikel 2, stk. 7, foretages følgende ændringer:
a) I næstsidste punktum i litra c) foretages følgende ændring:
Udtrykket "inden
tre måneder efter iværksættelsen af undersøgelsen"
udgår.
b) Følgende litra d) indsættes:
"d) Når Kommissionen har begrænset sin undersøgelse i overensstemmelse med
artikel 17, begrænses en afgørelse i henhold til litra b) og c) til parter, der er omfattet
af undersøgelsen, og producenter, som indrømmes individuel behandling i henhold
til artikel 17, stk. 3."
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2) Artikel 9, stk. 6, første punktum, affattes således:
"Når Kommissionen har begrænset sin undersøgelse i overensstemmelse med artikel
17, må antidumpingtold, der pålægges indførslen fra eksportører eller producenter,
som har givet sig til kende i henhold til artikel 17, men som ikke er omfattet af
undersøgelsen, ikke overstige den vejede gennemsnitlige dumpingmargen, der er
fastsat for parterne i stikprøven, uanset om den normale værdi for sådanne parter
fastsættes på grundlag af artikel 2, stk. 1-6, eller artikel 2, stk. 7, litra a)."
Artikel 2
Denne forordning finder anvendelse på alle nye og igangværende undersøgelser på
tidspunktet for denne forordnings ikrafttrædelse.
Artikel 3
Denne forordning træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
7
DA