Finansudvalget 2012
KOM (2012) 0328
Offentligt
1451279_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 30.5.2012
COM(2012) 328 final
Henstilling med henblik på
RÅDETS HENSTILLING
om Sveriges nationale reformprogram for 2012
med Rådets udtalelse om Sveriges opdaterede konvergensprogram for 2012-2015
{SWD(2012) 328 final}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451279_0002.png
Henstilling med henblik på
RÅDETS HENSTILLING
om Sveriges nationale reformprogram for 2012
med Rådets udtalelse om Sveriges opdaterede konvergensprogram for 2012-2015
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
som henviser til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 121, stk.
2, og artikel 148, stk. 4,
som henviser til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af
overvågningen af budgetstillinger samt overvågning og samordning af økonomiske
politikker
1
, særlig artikel 5, stk. 2,
som henviser til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1176/2011 af 16.
november 2011 om forebyggelse og korrektion af makroøkonomiske ubalancer
2
, særlig artikel
6, stk. 1,
som henviser til henstilling fra Europa-Kommissionen
3
,
som henviser til Europa-Parlamentets beslutninger
4
,
som henviser til konklusionerne fra Det Europæiske Råd,
som henviser til udtalelse fra Beskæftigelsesudvalget,
som har hørt Det Økonomiske og Finansielle Udvalg, og
som tager følgende i betragtning:
(1)
Den 26. marts 2010 godkendte Det Europæiske Råd Europa-Kommissionens forslag
til en ny strategi for vækst og beskæftigelse, Europa 2020, baseret på en øget
koordinering af de økonomiske politikker, som vil fokusere på nøgleområder, hvor der
skal gøres en særlig indsats for at øge EU's potentiale for bæredygtig vækst og
konkurrenceevne.
Rådet vedtog den 13. juli 2010 en henstilling om de overordnede retningslinjer for
medlemsstaternes og Unionens økonomiske politikker (2010-2014) og den 21. oktober
2010 en afgørelse om retningslinjer for medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker
5
,
EUT L 209 af 2.8.1997, s. 1.
EUT L 306 af 23.11.11, s. 25.
COM(2012) 328 final.
P7_TA(2012)0048 og P7_TA(2012)0047
Rådets afgørelse 2012/238/EU af 26. april 2012.
(2)
1
2
3
4
5
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451279_0003.png
som tilsammen udgør de "integrerede retningslinjer". Medlemsstaterne blev opfordret
til at tage de integrerede retningslinjer i betragtning i deres nationale økonomiske
politik og beskæftigelsespolitik.
(3)
Den 12. juli 2011 vedtog Rådet en henstilling om Sveriges nationale reformprogram
for 2011 og afgav en udtalelse om Sveriges opdaterede konvergensprogram for 2011-
2014
Den 23. november 2011 vedtog Kommissionen den anden årlige vækstundersøgelse,
som markerede starten på det andet europæiske semester med forudgående og
integreret politisk samordning, som er forankret i Europa 2020-strategien. Den
14. februar 2012 vedtog Kommissionen på basis af forordning (EU) nr. 1176/2011
rapporten om varslingsmekanismen
6
, hvori Sverige blev udpeget som en af de
medlemsstater, for hvilke der ville blive gennemført en dybdegående undersøgelse.
Den 2. marts 2012 tilsluttede Det Europæiske Råd sig prioriteterne med henblik på
sikring af finansiel stabilitet, finanspolitisk konsolidering og tiltag til fremme af vækst.
Det understregede behovet for at fortsætte en differentieret og vækstfremmende
finanspolitisk konsolidering, genetablere normale lånemuligheder for erhvervslivet,
fremme vækst og konkurrenceevne, håndtere arbejdsløsheden og de sociale
konsekvenser af krisen og modernisere den offentlige forvaltning.
Den 20. april 2012 afleverede Sverige sit konvergensprogram for perioden 2012-2015
og sit nationale reformprogram for 2012. For at tage hensyn til de indbyrdes
sammenhænge mellem de to programmer er de blevet vurderet sammen. I en
dybdegående undersøgelse i henhold til artikel 5 i forordning (EU) nr. 1176/2011
Kommissionen har også undersøgt, om Sverige er påvirket af makroøkonomiske
ubalancer. Kommissionen konkluderede i sin dybdegående undersøgelse
7
, at Sverige
oplever ubalancer, der dog ikke er uforholdsmæssigt store.
Baseret på vurderingen af konvergensprogrammet i henhold til artikel 5, stk. 1, i
Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 er Rådet af den opfattelse, at det
makroøkonomiske scenarie, der danner grundlag for de budgetmæssige
fremskrivninger, er plausibelt for 2012 og optimistisk for 2013-2015, hvor væksten i
BNP forventes at ligge på ca. 3,5 % i gennemsnit. Kommissionens forårsprognose for
2012 forudser en vækst i BNP på 2,1 % i 2013. Målet for programmets budgetstrategi
er at sikre den langsigtede bæredygtighed ved at respektere reglerne i Sveriges
finanspolitiske ramme, herunder målsætningen om et overskud for den offentlige
sektors nettolångivning på 1 % af BNP i løbet af konjunkturcyklussen. Strategien
sigter også mod at opfylde kravene i stabilitets- og vækstpagten, herunder især at
overholde referenceværdien på 3 % af BNP. Programmet har ændret den
mellemfristede budgetmålsætning fra et samlet offentligt overskud på 1,0 % af BNP til
et underskud på 1,0 % af BNP. Den nye mellemfristede målsætning afspejler i
tilstrækkelig grad kravene i stabilitets- og vækstpagten. På grund af denne ændring og
set i lyset af den (genberegnede) strukturelle budgetsaldo
8
vil den mellemfristede
(4)
(5)
(6)
(7)
6
7
8
COM(2012) 68 final.
SWD(2012) 160 final.
Den konjunkturkorrigerede saldo eksklusive engangsforanstaltninger og midlertidige foranstaltninger
som genberegnet af Kommissionens tjenestegrene på basis af oplysningerne i programmet og ved hjælp
af den i fællesskab aftalte metode.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
budgetmålsætning sandsynligvis blive nået i programperioden, selv i betragtning af
sandsynligheden for yderligere ekspansive diskretionære foranstaltninger i 2013 og
2014, som kan blive nødvendige pga. et behov for at genskabe realværdien af de
offentlige udgifter, der ikke er pristalsregulerede. Visse nedgangsrisici i forbindelse
med budgetfremskrivningen fra 2013 og frem hænger sammen med optimistiske
makroøkonomiske antagelser. Efter en midlertidig overtrædelse af udgiftsmålet i 2012
og under hensyntagen til diskretionære foranstaltninger på indtægtssiden overholder
den forventede vækst i de offentlige udgifter udgiftsmålet i stabilitets- og vækstpagten
fra og med 2013. Gældskvoten ligger under 60 % af BNP og forventes ifølge
programmet at fortsætte med at falde gennem programperioden.
(8)
Kommissionens dybdegående undersøgelse i henhold til artikel 5 i forordning (EU) nr.
1176/2011 bekræftede, at husholdningerne i Sverige har et forholdsvis højt
gældsniveau. Selvom situationen på bolig- og lånemarkedet stabiliseredes i 2011, er
der flere forstyrrende elementer i strukturen, som truer stabiliteten på disse markeder
på lang sigt. Der er blevet truffet de nødvendige foranstaltninger for at styrke den
finansielle sektors modstandskraft. Der er dog for øjeblikket en række politikker, som
kan bidrage til volatiliteten på det svenske boligmarked og akkumuleringen af
boliggæld, som man har været mindre opmærksom på: generøse rentefradrag og lave
ejendomsskatter, begrænsede afdrag og streng huslejeregulering. På udbudssiden
udgør lokalplanlægningsmonopolet, langtrukne planlægningsprocesser og manglen på
konkurrence hindringer for boligudbuddets fleksibilitet.
På trods af en generel forbedring af arbejdsmarkedssituationen i 2011 forblev
ungdomsarbejdsløsheden og arbejdsløsheden i sårbare grupper høj, især for personer
med indvandrerbaggrund. Sverige er i øjeblikket i gang med at gennemføre flere
aktive arbejdsmarkedspolitiske foranstaltninger og uddannelsesreformer for at tage
hånd om denne situation. Hovedparten af disse foranstaltninger fremstår som relevante
og troværdige, men det er for tidligt at vurdere deres effekt. Den centrale
foranstaltning med henblik på at bekæmpe ungdomsarbejdsløsheden er
momsnedsættelsen for restauranter og cateringvirksomheder, men dennes relevans og
effektivitet er imidlertid tvivlsom og bør evalueres. Derudover kunne
ambitionsniveauet hæves ved en mere gennemgribende håndtering af udfordringerne,
hvor opmærksomheden også rettes mod de relativt høje lønninger i den lavere ende af
lønskalaen og forskellene i beskæftigelsessikkerheden mellem fastansatte og
midlertidigt ansatte.
Sverige har de næststørste udgifter til forskning og udvikling målt som andel af BNP i
EU og anses for at være innovationsleder ifølge Unionens resultattavle for innovation.
Når det gælder markedsføringen af innovative produkter, ligger Sverige imidlertid
under EU-gennemsnittet, og udviklingen går i negativ retning. Samtidig ser Sverige ud
til halte bagefter inden for oprettelsen af hurtigtvoksende innovative virksomheder.
Derudover er Sveriges stærke position inden for forskning og udvikling sårbar pga.
landets afhængighed af få store multinationale selskaber, som i stigende grad flytter
deres forsknings- og udviklingsaktiviteter til udlandet. Disse problemstillinger bør
inddrages i det nye lovforslag om forskning og innovation, som forventes i efteråret
2012.
Inden for rammerne af det europæiske semester har Kommissionen gennemført en
omfattende analyse af Sveriges økonomiske politik. Den har vurderet
konvergensprogrammet og det nationale reformprogram og fremlagt en dybdegående
(9)
(10)
(11)
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451279_0005.png
undersøgelse. Den har ikke blot taget hensyn til deres relevans for en holdbar
finanspolitik og socioøkonomisk politik i Sverige, men også til, i hvor høj grad de er i
overensstemmelse med EU's regler og retningslinjer, da der er behov for at styrke den
samlede økonomiske styring i Den Europæiske Union, ved at der fra EU-niveau ydes
bidrag til kommende nationale beslutninger. Dens henstillinger under det europæiske
semester er afspejlet i henstilling 1-4 nedenfor.
(12)
(13)
På baggrund af denne vurdering har Rådet undersøgt Sveriges konvergensprogram, og
Rådets udtalelse
9
afspejles især i henstilling 1 nedenfor.
På baggrund af Kommissionens dybdegående undersøgelse og denne vurdering har
Rådet gennemgået Sveriges nationale reformprogram for 2012 og dets
konvergensprogram. Dets henstillinger under artikel 6 i forordning (EU) nr. 1176/2011
afspejles især i henstilling 2 nedenfor,
HENSTILLER, at Sverige i perioden 2012-2013 tager skridt til:
1.
at fastholde en sund budgetstilling i 2012 og videre frem ved at implementere
budgetstrategien som planlagt og fortsætte med at leve op til den mellemfristede
budgetmålsætning, herunder overholde udgiftsmålet
at træffe yderligere foranstaltninger med henblik på at styrke stabiliteten på
boligmarkedet på mellemlang sigt, bl.a. ved at fremme forsigtig långivning, reducere
gældsfordelen i forbindelse med finansiering af boliginvesteringer og løse
problemerne med begrænsninger i boligudbuddet og huslejereguleringen
at forbedre unges og sårbare gruppers erhvervsfrekvens ved at fokusere på effektive
aktive arbejdsmarkedspolitiske foranstaltninger, tilskynde til øget lønfleksibilitet,
især i den lavere ende af lønskalaen, og revidere bestemte dele af lovgivningen om
beskæftigelsessikkerhed som f.eks. prøveperioder for at lette overgangen til
fastansættelse. Der bør ses nærmere på effektiviteten af den reducerede momssats for
restauranter og cateringvirksomheder, hvis formål det er at bidrage til jobskabelsen
at fokusere det nye lovforslag om forskning og innovation på foranstaltninger, der
kan fremme markedsføringen af innovative produkter og udviklingen af nye
teknologier for at støtte innovative virksomheder med et højt vækstpotentiale.
2.
3.
4.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
9
I henhold til artikel 9, stk. 2, i Rådets forordning (EF) nr. 1466/97.
DA
5
DA