Europaudvalget 2011
KOM (2012) 0342
Offentligt
1451291_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 20.6.2012
COM(2012) 342 final
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
Fælles principper for nationale finanspolitiske korrektionsmekanismer
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
Fælles principper for nationale finanspolitiske korrektionsmekanismer
Baggrund
I henhold til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde skal medlemsstaterne
betragte deres økonomiske politikker som et spørgsmål af fælles interesse, og deres
budgetpolitik skal styres af behovet for sunde offentlige finanser.
De globale økonomiske og finansielle kriser har blotlagt svagheder i den økonomiske og
budgetmæssige styring i Den Økonomiske og Monetære Union. En ny reformpakke er
allerede blevet vedtaget - den såkaldte six-pack - og trådte i kraft i december sidste år.
Efterhånden som de svære tider fortsætter, er omfanget og de eventuelle afsmittende
virkninger af eurolandenes økonomiske og budgetmæssige forhold nu meget tydelige.
Ud fra dette rationale fremlagde Kommissionen den 23. november 2011 yderligere to
lovgivningsforslag, der skulle styrke overvågningsmekanismerne i euroområdet, samt en
grønbog om eurostabilitetsobligationer. Denne såkaldte "two-pack" omfatter to forslag:
en forordning fra Europa-Parlamentet og Rådet om fælles bestemmelser for
overvågning og evaluering af udkast til budgetplaner og sikring af en korrektion af
uforholdsmæssigt store underskud i medlemsstaterne i euroområdet
en forordning fra Europa-Parlamentet og Rådet om styrkelse af den økonomiske og
budgetmæssige overvågning af medlemsstater, der har eller er truet af alvorlige
vanskeligheder med hensyn til deres finansielle stabilitet i euroområdet.
På grundlag af disse elementer og med henblik på at sikre stabiliteten i hele euroområdet
indeholder traktaten om stabilitet, samordning og styring i Den Økonomiske og Monetære
Union (TSSS), som blev undertegnet den 2. maj 2012 af 25 medlemsstater, desuden en
finanspolitisk aftale (afsnit III). Formålet er at indarbejde disse forpligtelser i EU-retten inden
for fem år efter dens ikrafttræden.
Som led i den finanspolitiske aftale skal de kontraherende parter gennemføre regler i deres
nationale lovgivning, der bl.a. omfatter en korrektionsmekanisme, der automatisk sættes i
gang, hvis der konstateres væsentlige afvigelser fra den mellemfristede målsætning eller
tilpasningsstien i retning af denne målsætning (artikel 3, stk. 1, litra e) og artikel 3, stk. 2).
Desuden skal korrektionsmekanismerne i henhold til TSSS (artikel 3, stk. 2) indføres "på
grundlag af fælles principper, der skal foreslås af Europa-Kommissionen, særligt om arten og
omfanget af og tidsplanen for de korrigerende foranstaltninger, der skal træffes, også i tilfælde
af exceptionelle omstændigheder, samt om, hvilken rolle de institutioner, der på nationalt plan
er ansvarlige for at overvåge overholdelsen af reglerne, skal indtage, og om disses
uafhængighed".
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Som led i gennemførelsen af TSSS vedtages denne meddelelse med henblik på Unionens
almene interesse og for at bidrage til Den Økonomiske og Monetære Unions rette virkemåde.
Nærværende meddelelse fremsætter de fælles principper, der skal ligge til grund for de
nationale korrektionsmekanismer. De syv principper findes i bilaget. De omhandler de
centrale emner, der skal tages højde for ved udformningen af korrektionsmekanismerne,
herunder deres juridiske status, deres overensstemmelse med EU-rammerne, aktiveringen af
mekanismerne, korrektionens art hvad angår omfang og tidshorisont, dens operationelle
instrumenter,
eventuelle
undtagelsesklausuler
og
deres
funktion
samt
overvågningsinstitutionernes rolle og uafhængighed.
Artikel 3 i TSSS indbyder også Kommissionen til at fremlægge en tidsplan for de
kontraherende parters hurtige konvergens hen imod hver deres mellemfristede målsætninger
under hensyntagen til de landespecifikke risici for holdbarheden. Denne tidsplan vil blive
fremlagt af Kommissionen senere på året. De konsolideringsplaner, som medlemsstaterne
præsenterede i de seneste opdateringer af deres stabilitets- eller konvergensprogrammer, giver
et naturligt udgangspunkt for fastsættelsen af tempoet for konvergens hen imod de
mellemfristede målsætninger. Disse konsolideringsplaner bør revurderes i forhold til kravene i
stabilitets- og vækstpagten, idet der bl.a. kigges på de mellemsigtede målsætningers
hensigtsmæssighed og principperne for en exitstrategi i lyset af de makroøkonomiske
udsigter, navnlig hvad angår deres differentiering alt efter finanspolitisk sårbarhed.
1. Den juridiske status for reglerne for korrektionsmekanismerne og deres
overensstemmelse med EU-rammerne
I henhold til TSSS bør reglerne for korrektionsmekanismerne indføres i den nationale
lovgivning "i form af bindende og varige bestemmelser, helst i forfatningen, eller på anden
måde, der sikrer, at de fuldt ud overholdes og efterleves gennem hele den nationale
budgetproces". Korrektionsmekanismernes juridiske status bør altså være af en sådan art, at
deres bestemmelser ikke blot kan ændres ved almindelig budgetlovgivning. Samtidig, som det
også gøres klart i TSSS og gentages i princip 1), skal korrektionsmekanismerne også "fuldt ud
respektere de nationale parlamenters beføjelser". Disse kendetegn skal sikre, at de
finanspolitiske regler effektivt præger den nationale budgetpolitik, mens der tages højde for
fundamentale parlamentariske rettigheder.
Princip 2) sikrer de nationale korrektionsmekanismers nødvendige
overensstemmelse med
EU's budgetregler.
Kravene i den finanspolitiske aftale er en del af et større udspil, der
allerede blev startet med den nylige reform af stabilitets- og vækstpagten (den såkaldte "six-
pack"), der øgede den nationale deltagelse i EU's overvågningsrammer. Derfor henviser TSSS
selv til allerede eksisterende begreber for budgetovervågning, bl.a. "den mellemsigtede
målsætning" og "tilpasningsstien i retning af denne målsætning", "væsentlige afvigelser" og
de "exceptionelle omstændigheder". Princip 2) bestemmer, at der skal lægges stor vægt på
EU's koncepter og regler ved udarbejdelsen af de nationale mekanismer, selvom der kan gives
plads til en vis grad af fleksibilitet, hvad angår de præcise nationale metoder afhængigt af
landespecifikke omstændigheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. Korrektionsmekanismernes indhold: aktivering, korrektionens art, operationelle
instrumenter, undtagelsesklausuler
Som fastsat i princip 3) bør
aktiveringen af korrektionsmekanismerne
ske under veldefinerede
omstændigheder, der er kendetegnet ved en væsentlig afvigelse fra den mellemsigtede
målsætning eller tilpasningsstien i retning af denne målsætning. Det kræver bestemmelser, der
på forhånd fastlægger kriterierne til vurdering af, hvorvidt der foreligger en væsentlig
afvigelse. Princip 3) anerkender også, at medlemsstaterne under disse omstændigheder kan
anvende flere forskellige mekanismer og kriterier. Særlig kan udløsningsfaktorerne være
baseret på enten EU-kriterier, landespecifikke kriterier eller begge dele. Beslutninger på EU-
niveau om forekomsten af en væsentlig afvigelse, vil være en naturlig udløser af
korrektionsmekanismer. Samtidig vil landespecifikke kriterier, forudsat at de omfatter
konceptet om en væsentlige afvigelse, kunne være relevante udløsere med den mulige ekstra
fordel, at de ville blive udløst tidligere i forløbet.
Korrektionens art,
hvad angår omfang og tidshorisont, er emnet for princip 4). Det foreslåede
princip giver konkret operationel vejledning, samtidig med at man undgår en overdreven
stram tilgang.
Derfor omfatter princip 4) fem under-principper:
- For det første skal forud fastlagte regler danne rammerne for omfanget af og tidshorisonten
for korrektionen, så skønsmargenen i udarbejdelsen af reaktioner på væsentlige
budgetmæssige afvigelser begrænses, uden dog at udelukkes helt
- For det andet bør større afvigelser føre til større korrektioner, i overensstemmelse med den
logiske regel om proportionalitet
- For det tredje bør referencepunktet for at bestemme korrektionen være fastholdelse af den
mellemsigtede målsætning og tilpasningsstien i retning af denne målsætning, hvilket
stemmer overens med den finanspolitiske aftale, som i bund og grund handler om
overholdelse af den mellemsigtede målsætning og tilpasningsstien i retning af denne
målsætning. Særligt vil en medlemsstat, der afviger fra sin tilpasningssti, således normalt
forventes at bibeholde en uændret tidsplan for at nå den mellemsigtede målsætning. Hvis
en medlemsstat har nået sin mellemsigtede målsætning og derefter afviger fra den,
forventes den at genoprette den mellemsigtede målsætning så hurtigt som det er rimeligt,
hvilket i princippet betyder året umiddelbart efter afvigelsen eller året derefter. Afhængigt
af situationen udelukker referencepunktet dog ikke enhver form for fleksibilitet.
- For det fjerde bør korrektionsmekanismerne bidrage med kritiske stabiliserende elementer i
budgetrammen, så man undgår syndromet med mål, der flyttes, som ofte ses som reaktion
på budgetoverskridelser. Derfor bør korrektionsmekanismerne sikre, at de finanspolitiske
nøglemål fastholdes på samme niveau som før den væsentlige afvigelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- For det femte bør der ved starten af korrektionen vedtages en korrektionsplan, som er
bindende for de efterfølgende budgetter i løbet af korrektionsperioden, så mekanismernes
troværdighed styrkes.
Et andet vigtigt aspekt i udformningen af korrektionsmekanismerne er deres
operationelle
virkemåde.
Princip 5) anerkender den vigtige rolle, som regler for offentlige udgifter og
diskretionære indtægtsforanstaltninger kan have i denne forbindelse, i betragtning af at disse
aggregater mere direkte afspejler budgetmyndighedernes diskretionære beslutninger end
eventuelle finanspolitiske resultater eller konjunkturjusterede balancer. Et andet afgørende
element, som medlemsstaterne skal tage højde for, når de udformer deres systemer, er
samordningen mellem visse eller alle offentlige delsektorer i forbindelse med reaktionen på
en væsentlig ubalance, som vil gøre deres mekanismer mere troværdige. Disse
samordningsmekanismer kræver ikke nødvendigvis en forudbestemt fordeling af korrektionen
mellem de centrale og de subnationale offentlige myndigheder. Men der bør være stramme
sikkerhedsforanstaltninger til at sikre, at de subnationale myndigheder ikke truer opnåelsen af
målene for det offentlige budget, som de centrale offentlige myndigheder har ansvar for over
for EU.
Ideen om at budgetregler bør indeholde en vis fleksibilitet under særlig vanskelige
omstændigheder, har længe været anerkendt i EU's overvågningsrammer, og der tages også
højde for den ide i TSSS. Princip 6) bestemmer, at eventuelle
undtagelsesklausuler
skal
baseres nøje på EU-aftalte begreber, så der skabes en større sammenhæng og undgås alt for
løse definitioner af exceptionelle omstændigheder. Det kræves også, at der for en eventuel
suspension af en korrektionsmekanisme i kraft af en undtagelsesklausul skal sættes en
tidsfrist, og at der ved undtagelsesklausulens ophør fastsættes en minimumshastighed for
videre tilpasning i overensstemmelse med den nedre grænse i stabilitets- og vækstpagten.
Desuden bør der foreligge en korrektionsplan, der er bindende for de fremtidige budgetter
efter undtagelsesklausulens ophør.
3. Overvågningsinstitutionernes rolle og uafhængighed
Skønt ansvaret for at sikre overholdelsen af korrektionsmekanismerne hovedsageligt ligger
hos budgetmyndighederne, bør nationale
overvågningsinstitutioner
spille en vigtig rolle for at
fremme troværdigheden og gennemsigtigheden, som beskrevet under det sidste foreslåede
princip (princip 7)) Disse organer forventes at vurdere korrektionsmekanismernes virkemåde i
henhold til nationale regler på de forskellige stadier af aktivering og gennemførelse af
korrektionen, herunder også en eventuel anvendelse af undtagelsesklausuler.
Et "comply or explain"-princip - hvor den berørte medlemsstat enten skal følge rådene fra
disse overvågningsinstitutioner eller afgive forklaring på, hvorfor den ikke har fulgt dem - vil
sikre, at vurderingerne ikke blot ignoreres, uden at det indskrænker budgetmyndighedernes
ansvar for politiske tiltag.
Disse organers uafhængighed og funktionelle selvstændighed er afgørende, idet det giver dem
råderum til effektivt at spille deres rolle i det nationale finanspolitiske landskab. Princip 7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
opstiller flere foranstaltninger for at sikre dette. For det første skal
overvågningsinstitutionerne for at sikre ejerskabet udformes sådan, at de stemmer overens
med det allerede eksisterende institutionelle miljø og den landespecifikke administrative
struktur. For det andet fremsættes der flere kriterier, der skal sikre en høj grad funktionel
selvstændighed. Der bør fastsættes forskrifter som grundlag for disse organers juridiske status,
mandat og ansvar. Der bør også etableres stramme regler for udnævnelser og tildeling af
passende ressourcer og adgang til oplysninger i forbindelse med mandatet. Disse betingelser
er nødvendige for, at overvågningsinstitutionerne effektivt kan vogte over mekanismernes
gennemsigtighed og troværdighed. Der bør lægges særlig vægt på at sikre en uhindret
kommunikation med offentligheden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
BILAG
Fælles principper for nationale finanspolitiske korrektionsmekanismer
1) [Juridisk status] Korrektionsmekanismerne bør indarbejdes i den nationale lovgivning i
form af bindende og varige bestemmelser, helst i forfatningen, eller på anden måde, der
sikrer, at de fuldt ud overholdes og efterleves gennem hele den nationale budgetproces.
Korrektionsmekanismerne skal fuldt ud respektere de nationale parlamenters beføjelser.
2) [Overensstemmelse med EU-rammerne] De nationale korrektionsmekanismer skal tage
nøje udgangspunkt i koncepterne og reglerne i EU's finanspolitiske rammer. Det gælder især i
forbindelse med begrebet "væsentlig afvigelse" og definitionen af eventuelle
undtagelsesklausuler. Korrektionen skal, hvad angår omfang og tidshorisont, være i
overensstemmelse med de eventuelle henstillinger, der er rettet til den berørte medlemsstat
under stabilitets- og vækstpagten
3) [Aktivering] Aktiveringen af korrektionsmekanismen skal ske under veldefinerede
omstændigheder, der er kendetegnet ved en væsentlig afvigelse fra den mellemsigtede
målsætning eller tilpasningsstien i retning af denne målsætning. De udløsende faktorer kan
omfatte EU-baserede eller landespecifikke kriterier, forudsat at de opfylder ovennævnte
betingelse. Under samme betingelse kan kravene opfyldes af både forudgående mekanismer,
der fastsætter budgetmål for at undgå, at der opstår afvigelser, eller efterfølgende mekanismer,
der udløser korrektioner som reaktion på tidligere afvigelser.
4) [Korrektionens art] Omfanget af og tidshorisonten for korrektionen skal være fastsat i forud
fastlagte regler. Større afvigelser fra den mellemsigtede målsætning eller tilpasningsstien i
retning af denne målsætning bør føre til større korrektioner. Udgangspunktet for
korrektionsmekanismen bør være, at den strukturelle saldo skal genoprettes på eller over
niveauet i den mellemsigtede målsætning inden for den fastsatte tidsplan og derefter skal
opretholdes på dette niveau. Korrektionsmekanismen skal sikre, at de kritiske finanspolitiske
mål, som er fastsat før den væsentlige afvigelse, overholdes, således at der undgås en varig
afvigelse fra de overordnede finanspolitiske mål, der blev sat før den væsentlige afvigelse.
Ved starten af korrektionen skal medlemsstaterne vedtage en plan for korrektionen, som er
bindende for budgetterne under hele korrektionsperioden.
5) [Operationelle instrumenter] I korrektionsmekanismen kan reglerne for offentlige udgifter
og diskretionære skatteforanstaltninger gives en stor operationel rolle, bl.a. ved aktivering af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
mekanismen og gennemførelse af korrektionen, forudsat at disse regler er i overensstemmelse
med realiseringen af den mellemsigtede målsætning og tilpasningsstien i retning af denne
målsætning. Ved udformningen af korrektionsmekanismen bør der overvejes bestemmelser
vedrørende samordningen af de budgetmæssige tilpasninger mellem visse eller alle offentlige
delsektorer i tilfælde af aktivering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6) [Undtagelsesklausuler] Fastlæggelsen af eventuelle undtagelsesklausuler skal være bundet
til begrebet "exceptionelle omstændigheder" som defineret i stabilitets- og vækstpagten. Dette
omfatter en usædvanlig begivenhed, som ligger uden for den pågældende medlemsstats
kontrol, og som har en afgørende virkning på de samlede offentlige finanser, eller perioder
med et alvorligt økonomisk tilbageslag som fastsat i stabilitets- og vækstpagten, også i
euroområdet. Suspensionen af en korrektionsmekanisme i tilfælde af en undtagelsesklausul
skal være midlertidig. Korrektionsmekanismen skal fastsætte en minimumshastighed for den
strukturelle tilpasning efter undtagelsesklausulens ophør med kravet i stabilitets- og
vækstpagten som nedre grænse. Når en medlemsstat ikke længere er omfattet at
undtagelsesklausulen, skal den vedtage en korrektionsplan, som er bindende for budgetterne
under hele korrektionsperioden.
7) [Overvågningsinstitutionernes rolle og uafhængighed] Korrektionsmekanismerne
troværdighed og gennemsigtighed skal styrkes ved, at uafhængige eller funktionelt
selvstændige organer fungerer som overvågningsinstitutioner. Disse institutioner vil skulle
foretage offentlige vurderinger af hvorvidt der forekommer omstændigheder, der gør det
berettiget at aktivere korrektionsmekanismen, hvorvidt korrektionen skrider frem i
overensstemmelse med de nationale regler og planer, samt hvorvidt der forekommer
omstændigheder, der udløser undtagelsesklausuler, eller som kræver, at disse forlænges eller
ophæves. Den berørte medlemsstat skal tage disse organers vurderinger til følge eller i modsat
fald forklare offentligt, hvorfor de ikke gør det. Ved oprettelsen af disse organer skal der tages
højde for det eksisterende institutionelle miljø og den landespecifikke administrative struktur.
Disse organer skal understøttes af nationale forskrifter, som sikrer en høj grad
selvstændighed, herunder: i) en lovbestemt status, ii) fritagelse for indblanding, dvs.
organerne modtager ikke ordrer og er i stand til hurtigt at kommunikere med offentligheden,
iii) udnævnelser på basis af erfaring og kompetencer, iv) passende ressourcer og adgang til
oplysninger til at udføre deres mandat.