Europaudvalget 2016-17
KOM (2012) 0363
Offentligt
1682123_0001.png
Klik og vælg dato
J.nr. 16-1499226
Til Folketinget – Europaudvalget
Vedrørende KOM (2012) 0363.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 6. oktober 2016. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kenneth Kristensen Berth (DF).
Karsten Lauritzen
/ Mads Peter Rostock Jacobsen
kom (2012) 0363 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvad der på nationalt plan gøres for at bekæmpe momssvig, herunder om der findes en særskilt national strategi for dette, til skatteministeren, kopi til udenrigsministeren
1682123_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvad der på nationalt plan gøres for at bekæmpe moms-
svig, herunder om der findes en særskilt national strategi for dette. Spørgsmålet stilles på
baggrund af finansministerens forelæggelse for Europaudvalget den 5. oktober af punkt 1
(om KOM (2012) 0363) på rådsmødedagsordnen for rådsmøde (økonomi og finans) den
11. oktober 2016.
Svar
Momsområdet er en af de største indtægtskilder for den danske stat. Det er derfor vigtigt,
at SKAT hele tiden bliver bedre til at sikre disse indtægter ved blandt andet at målrette sin
kontrol mod de organiserede kriminelle, som på tværs af landegrænser altid vil prøve at
snyde med både moms, afgifter og skat.
SKAT har ikke en egentlig særskilt national strategi for bekæmpelse af momssvindel,
fordi området skal adresseres fra forskellige vinkler. Det er centralt at se på, hvilke værk-
tøjer SKAT har, om ressourcerne bruges målrettet, om samarbejdet med andre myndig-
heder kan forbedres og endelig om rammerne fra EU er optimale.
Derfor har jeg i forbindelse med samrådene i Skatteudvalget om moms- og afgiftssvindel
d. 29. januar og 3. marts 2016 fremlagt fire initiativer, som skal styrke indsatsen mod
momssvig: Et serviceeftersyn af momsområdet, en målrettet indsats mod svindel med
moms, en tværgående myndighedsindsats og et aktivt samarbejde i EU.
Serviceeftersyn af momsområdet
Skatteministeriets Interne Revision (SIR) gennemfører et grundigt serviceeftersyn af
SKATs værktøjer ift. at begrænse momssvindel. SIR skal på den baggrund komme med
anbefalinger til, hvordan indsatsen kan styrkes yderligere. Resultatet af serviceeftersynet
forventes at foreligge inden for de nærmeste uger, men de foreløbige resultater er allerede
præsenteret i investeringsplanen ”Et nyt skattevæsen”, som blev offentliggjort den 26.
august 2016.
SIRs foreløbige konklusioner har ikke givet anledning til at antage, at området er omfattet
af systematisk momssvindel af samme karakter og omfang, som på fx området for refusi-
on af udbytteskat. Eftersynet peger dog på, at SKAT inden for en række områder kan
forbedre kontrolindsatsen.
Der er således behov for at gentænke momsområdet som helhed ved at udvikle nye it—
systemer og nye måder at arbejde med kontrol på. De relevante anbefalinger fra SIR vil
blive omsat til konkrete initiativer, når resultaterne af analysen endeligt foreligger.
Målrettet indsats mod svindel med moms
SKAT prioriterer sin kontrolkapacitet efter risiko og adfærd. Prioriteringen foretages på
tværs af skatte- og afgiftsarter med henblik på samlet set at opnå størst mulig effekt på
skattegabet som helhed. Resultaterne af SKATs prioriteringer præsenteres årligt i Kon-
trolaktivitetsplanen, som lister den portefølge af projekter, analyser og driftsopgaver,
SKAT gennemfører i det enkelte år.
Side 2 af 4
kom (2012) 0363 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvad der på nationalt plan gøres for at bekæmpe momssvig, herunder om der findes en særskilt national strategi for dette, til skatteministeren, kopi til udenrigsministeren
1682123_0003.png
I Kontrolaktivitetsplanen for 2015 har SKAT en række kontrolaktiviteter, der bredt retter
sig mod mulig svig og svindel, og SKATs øvrige aktiviteter afdækker også løbende sager
med svindel. I tabel 1 er udvalgte af SKATs projekter og driftsopgaver, der har særligt
fokus på bekæmpelse af svindel med moms, præsenteret.
Tabel 1. Oversigt over udvalgte projekter og driftsopgaver til bekæmpelse af svindel med moms
Titel
Bekæmpelse af
fiktive virksomhe-
der mm.
Formål
At sikre en hurtig
indsats mod virk-
somheder, som ale-
ne eller primært lader
sig registrere med
det formål at udøve
svig.
At begrænse den
danske statskasses
risiko for tab på
momskarruseller
mest muligt.
Beskrivelse
Etablere systematisk visitering af nyregistrerede
virksomheder i samarbejde med Erhvervsregi-
steringens Scoringsprojekt og Erhvervsstyrelsens
virksomhedsregistrering for at fiktive registrerin-
ger afværges eller alternativt sikre, at der gen-
nemføres en hurtig fysisk kontrol.
Momskarruselsvig/
organiseret EU-
købssvig mv.
Momskarruselsvig er handler mellem EU-lande
og/eller 3. lande, hvor der benyttes ”skralde-
spandsselskaber”, der ikke afregner skatter og
afgifter, og som efterfølgende kan likvideres uden
at efterlade aktiver. Der benyttes komplekse
handelsmønstre, falske/fiktive fakturaer mv.
Kædesvig er defineret ved handler med ydelser
mellem virksomheder, hvor der benyttes under-
entreprenører. Disse underentreprenører afreg-
ner ikke de nødvendige skatter og afgifter. Kæ-
desvig karakteriseres blandt andet ved anvendel-
se af falske/fiktive fakturaer og komplicerede sel-
skabskonstruktioner.
Negative momsangivelser udsøges efter fastlagte
kriterier og analyseres for mulige svigsmønstre.
Der udføres kontrol af de udsøgte negative angi-
velser med det formål at imødegå svig, herunder
systematisk angivelse af ukorrekte momstal.
Enheden skal udvikle en løbende overvåg-
ning/analyse mht. afdækning af svig inden for
hele SKATs forretningsområde. Endvidere fore-
bygge og stoppe svindel og kriminalitet samt ana-
lysere og dokumentere internationale og nationa-
le trends og risici mht. bevidst skatteunddragelse.
Organiseret kæ-
desvig (fiktiv faktu-
rering)
At minimere effekt og
udbredelse af orga-
niseret kædesvig.
Organiseret svig
med negativ
moms
At imødegå organi-
seret svig med udbe-
taling af negativ
moms
Antisvindel-enhed
At forebygge svindel
samt analysere og
dokumentere trends
og risici vedrørende
bevidst skatteund-
dragelse.
Kilde: ”SKATs kontrol i 2016 - Styrket regelefterlevelse på skatteområdet”, Skatteudvalget, Alm. del 2015-16: Bilag 134
Tværgående myndighedsindsats
Den tværministerielle arbejdsgruppe blev nedsat for at styrke samarbejdet om bekæmpel-
se af moms- og afgiftssvindel mellem de relevante myndigheder markant. Arbejdsgruppen
forventes at komme med en række anbefalinger til, hvordan det kan sikres, at de relevante
myndigheder har de bedste muligheder for at komme den organiserede svindel til livs,
herunder hvordan myndighedssamarbejdet kan intensiveres og sikre, at fx alle muligheder
for at dele relevant viden og data er udnyttet optimalt.
Side 3 af 4
kom (2012) 0363 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvad der på nationalt plan gøres for at bekæmpe momssvig, herunder om der findes en særskilt national strategi for dette, til skatteministeren, kopi til udenrigsministeren
1682123_0004.png
Aktivt samarbejde i EU
Ud over tiltag på nationalt plan arbejder Skatteministeriet aktivt i EU-regi og på tværs af
landegrænser, fx på baggrund af EU-Kommissionens handlingsplan om moms- og af-
giftssvindel. Dette arbejde er afgørende, da tiltag på EU-plan i høj grad sætter rammerne
for mulighederne for at standse svindlerne på nationalt plan.
Side 4 af 4