Europaudvalget 2012
KOM (2012) 0376
Offentligt
1451322_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 11.7.2012
COM(2012) 376 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
OM UDVIKLINGEN AF VISUMINFORMATIONSSYSTEMET (VIS) I 2011
(forelagt i henhold til artikel 6 i Rådets beslutning 2004/512/EF)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
OM UDVIKLINGEN AF VISUMINFORMATIONSSYSTEMET (VIS) I 2011
(forelagt i henhold til artikel 6 i Rådets beslutning 2004/512/EF)
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLDSFORTEGNELSE
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET OM
UDVIKLINGEN AF VISUMINFORMATIONSSYSTEMET (VIS) I 2011 (forelagt i henhold
til artikel 6 i Rådets beslutning 2004/512/EF) ........................................................................... 2
1.
2.
3.
3.1.
3.2.
3.3.
3.4.
3.5.
3.6.
3.7.
3.8.
3.9.
4.
5.
6.
6.1.
6.2.
7.
8.
9.
9.1.
9.2.
9.3.
9.4.
Indledning .................................................................................................................... 4
Retlig ramme for VIS................................................................................................... 4
Fremskridt i rapporteringsperioden.............................................................................. 4
Udvikling og test af det centrale system ...................................................................... 4
Udvikling af det biometriske matchsystem (BMS)...................................................... 5
VIS Mail-kommunikationsmekanismen ...................................................................... 5
Siteforberedelser og netværk........................................................................................ 5
Overdragelse af det centrale system til de franske myndigheder (C.SIS).................... 6
Medlemsstaternes nationale planlægning .................................................................... 6
Idriftsættelse af VIS i Nordafrika................................................................................. 7
Idriftsættelse af VIS i andre regioner end Nordafrika.................................................. 7
Statistikker.................................................................................................................... 8
Kontrakt om vedligeholdelse og videreudvikling af VIS ............................................ 9
Oplysningskampagne ................................................................................................... 9
Projektstyring ............................................................................................................. 10
Planlægning og budget............................................................................................... 10
Risikostyring .............................................................................................................. 10
Venner af VIS ............................................................................................................ 11
Konklusion ................................................................................................................. 11
Bilag: VIS-ARBEJDSGRUPPER.............................................................................. 12
SISVIS-udvalget ........................................................................................................ 12
Møder for de nationale VIS-projektledere ................................................................. 12
Den rådgivende testgruppe......................................................................................... 12
VIS Mail-ekspertgruppen........................................................................................... 12
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451322_0004.png
1.
I
NDLEDNING
Kommissionen forelægger hermed i overensstemmelse med artikel 6 i Rådets beslutning
2004/512/EF af 8. juni 2004 om indførelse af visuminformationssystemet (VIS)
1
Rådet og
Europa-Parlamentet den ottende statusrapport om udviklingen af visuminformationssystemet
(VIS)
2
. I rapporten beskrives det arbejde, Kommissionen har gennemført i tidsrummet januar-
december 2011.
2.
R
ETLIG RAMME FOR
VIS
I medfør af artikel 48 i VIS-forordningen
3
vedtog Europa-Kommissionen den 21. september
2011
en
gennemførelsesafgørelse
om
fastsættelse
af
den
dato,
hvor
4
visuminformationssystemet (VIS) skal idriftsættes i den første region (2001/636/EU) . Datoen
blev fastsat til den 11. oktober 2011 (se
afsnit 3.7).
Kommissionens forordning nr. 977/2011 af 3. oktober 2011 om ændring af visumkodeksen
blev også vedtaget i rapporteringsperioden
5
.
Der blev ikke vedtaget andre retlige instrumenter vedrørende VIS i 2011.
3.
3.1.
F
REMSKRIDT I RAPPORTERINGSPERIODEN
Udvikling og test af det centrale system
I rapporteringsperioden blev to testfaser afsluttet med succes, den første involverede syv
deltagerlande, og den anden involverede 16 (de samme syv og ni andre)
6
. De to testfaser blev
afsluttet senere end oprindelig planlagt, men stadig inden for rapporteringsperioden på grund
af omkørsel af visse test, der viste systemets stabilitet og robusthed. Til slut kunne det
konstateres, at begge testrækker havde opfyldt de kontraktmæssige krav.
Systemet blev idriftsat den 11. oktober 2011 i Schengenlandenes visumudstedende konsulater
i Nordafrika (Algeriet, Egypten, Libyen, Mauretanien, Marokko og Tunesien). I
overensstemmelse med den ændrede Schengengrænsekodeks
7
begyndte medlemsstaterne
1
2
3
4
5
6
7
EUT L 213 af 15.6.2004, s. 5.
Syvende rapport, se rapport fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om udviklingen af
visuminformationssystemet (VIS) i 2010, KOM(2011) 346 endelig af 14.6.2011.
Europa-Parlamentets
og
Rådets
forordning
(EF)
nr. 767/2008
af
9.7.2008
om
visuminformationssystemet (VIS) og udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne om visa til
kortvarigt ophold (VIS-forordningen) - EUT L 218 af 13.8.2008, s. 60.
Kommissionens gennemførelsesafgørelse af 21.9.2011 om fastsættelse af den dato, hvor
visuminformationssystemet (VIS) skal idriftsættes i den første region (2011/636/EU), EUT L 249 af
27.9.2011, s. 18.
EFT L 258 af 4.10.2011, s. 9.
Den første test (driftstest – (Operational System Tests - OST)) involverede Tyskland, Estland, Italien,
Ungarn, Slovenien, Sverige og Norge. Den anden test (Foreløbig systemafleveringstest – (Provisional
System Acceptance Tests – PSAT)) involverede ovennævnte lande samt Spanien, Frankrig, Letland,
Litauen, Polen, Portugal, Slovakiet, Finland og Schweiz.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 81/2009 af 14.1.2009 om ændring af forordning
(EF) nr. 562/2006 med hensyn til anvendelse af visuminformationssystemet (VIS) inden for rammerne
af Schengengrænsekodeksen, EUT L 35 af 4.2.2009, s. 56.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20 dage efter idriftsættelsen, dvs. den 31. oktober 2011, at tjekke alle visa i VIS, i hvert fald
visummærkatens nummer ved alle grænseovergangssteder i Schengenområdet.
Den 19. december 2011 tilsluttede Liechtenstein sig Schengen og blev koblet på VIS.
3.2.
Udvikling af det biometriske matchsystem (BMS)
Udviklingen af det biometriske matchsystem (BMS), der skal sikre genkendelse af
fingeraftryk i VIS, har uden problemer støttet VIS-driftstest og foreløbige
systemafleveringstest (PSAT).
BMS blev idriftsat sammen med VIS den 11. oktober
systemafleveringsperiode på 5 måneder startede den følgende dag.
2011.
Den
endelige
I perioden mellem den 11. oktober 2011 og den 31. december 2011 lagrede BMS i alt
170 138 fingeraftryk. Langt de fleste af disse fingeraftryk blev sendt til Frankrig, Tyskland,
Italien og Spanien. Medlemsstaterne fortsatte med at anvende de softwarekit, som BMS-
kontrahenten havde leveret til optagelse af fingeraftryk. Nogle medlemsstater forbedrede i
væsentlig grad kvaliteten af fingeraftrykkene i de første måneder. Kvaliteten af nogle
medlemsstaters fingeraftryk skal imidlertid stadig forbedres. Medlemsstaterne er også
begyndt at kontrollere fingeraftryk ved grænseovergangssteder, hvilket er frivilligt i en
overgangsperiode på tre år ifølge Schengengrænsekodeksen.
3.3.
VIS Mail-kommunikationsmekanismen
Der blev nået to væsentlige resultater i rapporteringsperioden vedrørende VIS Mail. Det første
er idriftsættelsen i konsulater i denne region med udveksling af et begrænset antal konsulære
samarbejdsmeddelelser vedrørende VIS Mails produktionsinfrastruktur. Det andet vigtige
resultat er afslutningen af specifikationerne for VIS Mails fase 2. I denne fase, som starter, når
VIS er sat i drift verden over, vil VIS Mail have indarbejdet Schengenkonsultationsnetværkets
funktionaliteter. Proceduren for Kommissionens vedtagelse af en gennemførelsesafgørelse for
specifikationerne blev igangsat ved afslutningen af rapporteringsperioden. Den 9. december
2011 afgav SISVIS-udvalget i dets VIS-sammensætning en positiv udtalelse om udkastet til
specifikationer. Afgørelsen forventes vedtaget i løbet af 2012 (se
afsnit 9.1).
3.4.
Siteforberedelser og netværk
Rumænien blev koblet til sTESTA-netværket i rapporteringsperioden, og Liechtenstein fik
adgang til produktionsmiljøet ved udgangen af december 2011. Hovedaktiviteterne i
forbindelse med netværket i rapporteringsperioden var a) at sikre driften af "failover-
mekanismen" fra den primære lokalitet til backuplokaliteten, b) at råde over en Network Time
Protocol-server til tidssynkronisering mellem det centrale site og medlemsstaternes site, c) at
opdatere netværksteknologien, som har gjort krypteringsværktøjerne mere robuste, d) at teste
VIS Mail Relay, e) at tilvejebringe en kommunikationsinfrastruktur for C.SIS-personale til
interaktion med medlemsstaterne, f) at tilvejebringe en webportal med en detaljeret oversigt
over netværkets situation til C.SIS-personalets overvågningsaktiviteter, og endelig g) at
overvåge VIS-netværket i kritiske testfaser før og umiddelbart efter idriftsættelsen af VIS.
"Failover-mekanismen" gør det muligt for medlemsstaterne ved hjælp af et nationalt
backupsystem at sikre fortsat drift, hvis det nationale system bryder sammen. "Failover-
øvelsen" blev afsluttet med succes i tolv medlemsstater ved udgangen af 2011. Øvelsen vil
fortsætte i 2012 i de medlemsstater, der er interesseret i at gennemføre denne løsning.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.5.
Overdragelse af det centrale system til de franske myndigheder (C.SIS)
Efter en succesfuld afslutning af alle testfaser blev det centrale system gradvist overdraget til
de franske myndigheder i Strasbourg (C.SIS) over en periode på tre uger i september 2011.
Denne proces omfattede forskellige tekniske aktiviteter vedrørende VIS og BMS, som f.eks.
rengøring af databasen og afprøvning af forskellige driftsprocedurer (f.eks.
switchover/switchback, stop/start).
I overgangsperioden, før forvaltningsagenturet (EU-agenturet for store it-systemer inden for
området frihed, sikkerhed og retfærdighed) træder i kraft pr. 1. december 2012, vil
Kommissionen være ansvarlig for forvaltningen af systemets daglige drift. I
overensstemmelse med VIS-forordningen kan Kommissionen overdrage driftsforvaltningen af
VIS til nationale offentligretlige organer i to forskellige medlemsstater. Der er indgået en
aftale med de nationale myndigheder i Frankrig om levering af tjenester i relation til
driftsforvaltning. Der er også indgået aftaler med Frankrig og Østrig vedrørende henholdsvis
infrastrukturen for det centrale site i Strasbourg og back-upsitet i St Johann im Pongau.
3.6.
Medlemsstaternes nationale planlægning
Idriftsættelsen af VIS afhænger ikke kun af det centrale systems tilgængelighed, men også af
fremskridt med de nationale projekter.
Ved hjælp af den månedlige rapporteringsmekanisme inden for rammerne af "Venner af VIS"
(se
afsnit 7)
rapporterede alle medlemsstater vedvarende, at de gjorde tilstrækkelige
fremskridt til at nå den fastsatte måldato for driftstart i den første region (Nordafrika).
Hvad angår overensstemmelsestest af de nationale systemer, afsluttede Den Tjekkiske
Republik og Grækenland succesfuldt deres test i den første del af rapporteringsperioden,
således at rækken af overensstemmelsestest nu er afsluttet i alle Schengenlande.
Som det var tilfældet i 2010 blev der arrangeret besøg i Nordafrika i 2011 for at indhente
oplysninger "på lokaliteten" om, hvor forberedte medlemsstaternes konsulater var, navnlig
hvad angår deres kapacitet til at indsamle og videresende biometriske data om
visumansøgninger til VIS. I begyndelsen af oktober 2011 rejste repræsentanter for
Kommissionen og den medlemsstat, der havde formandskabet for Rådet (Retlige og Indre
Anliggender) til Tunesien (Tunis), Marokko (Casablanca og Rabat) og Libyen (Tripoli) for at
deltage i lokale møder om Schengensamarbejde og besøge lokale konsulære installationer. I
alt blev 10 konsulater besøgt. Det førte til konkrete juridiske og tekniske anbefalinger for
ansatte i konsulaterne.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451322_0007.png
3.7.
Idriftsættelse af VIS i Nordafrika
Politiske og juridiske aspekter
På "Venner af VIS"-mødet den 16. marts 2011 fremførte flere medlemsstater, at de teknisk set
ville være parate til at blive koblet på VIS ved udgangen af juni 2011, men at de ville
foretrække at starte driften i Nordafrika
8
efter den meget travle sommerperiode med
udstedelse af mange visa og udskiftningen af det konsulære personale. Der blev opnået
enighed om at starte driften den 11. oktober 2011.
Artikel 48 i VIS forordningen foreskriver, at Kommissionen fastsætter den dato, hvor VIS
idriftsættes, når a) Kommissionen har givet meddelelse om en vellykket omfattende test af
VIS udført sammen med medlemsstaterne, og b) når alle medlemsstater har meddelt
Kommissionen, at de er parate til at sende data til det centrale system via deres nationale
interface og koble sig til VIS på deres konsulater i den første region.
Hvad angår det første krav, fastslog Kommissionen og medlemsstaternes eksperter den 7. juli
2011, at en omfattende test af systemet sammen med medlemsstaterne var afsluttet med
succes. Et brev fra kommissær Cecilia Malmström og resultaterne af disse test blev sendt til
Europa-Parlamentet den 7. oktober 2011.
Hvad angår det andet krav, blev medlemsstaterne opfordret til at give meddelelse om,
hvorvidt de var parate inden udgangen af juli 2011. Den første meddelelse indkom den 5. juli
2011 og den sidste den 2. september 2011.
Disse to meddelelser satte Kommissionen i stand til at vedtage en gennemførelsesafgørelse
den 21. september 2011 om fastsættelse af den dato, hvor visuminformationssystemet (VIS)
skal idriftsættes i den første region
9
.
Driftsforhold
Den 11. oktober 2011 lykkedes det alle medlemsstater at tilslutte sig VIS i Nordafrika.
Sverige var den første medlemsstat med en registreret transaktion klokken 06.00 UTC. Den
første dag blev mindre tekniske problemer på nationalt niveau løst næsten med det samme.
Tyskland var det første land, der udstedte et visum med fingeraftryk.
Den 31. oktober 2011 begyndte medlemsstaterne at tjekke visummærkatens nummer i VIS
ved deres ydre grænseovergangssteder således som foreskrevet i Schengengrænsekodeksen.
3.8.
Idriftsættelse af VIS i andre regioner end Nordafrika
En række medlemsstater gjorde brug af bestemmelsen i VIS-forordningens artikel 48, stk. 3,
der giver dem mulighed for at idriftsætte VIS i andre regioner end den første, på den
betingelse at de på forhånd har givet Kommissionen meddelelse herom.
8
9
I medfør af Kommissionens beslutning 2010/49/EF af 30.11.2009 om fastsættelse af de første regioner,
hvor visuminformationssystemet (VIS) sættes i drift (VIS), EUT L 23 af 27.1.2010, s. 62. De tre første
regioner for idriftsættelse af VIS er Nordafrika, Mellemøsten og Golfregionen. Nordafrika omfatter
Algeriet, Egypten, Libyen, Mauretanien, Marokko og Tunesien.
Se fodnote 4.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ungarn meddelte den 30. juni 2011, at landet inden for rammerne af et pilotprojekt
medfinansieret under Fonden for De Ydre Grænser ville begynde at indsamle visumansøgeres
fingeraftryk og bruge VIS i Istanbul, Ankara og Chisinau fra den 11. oktober 2011.
Schweiz meddelte den 12. juli 2011, at landet fra den 11. oktober 2011 ville begynde at
anvende VIS uden at indsamle fingeraftryk inden for Schweiz' område og til udstedelse af
visa ved de ydre grænseovergangssteder.
Estland meddelte den 15. september 2011, at landet fra den 11. oktober 2011 ville begynde at
anvende VIS med indsamling af ansøgernes fingeraftryk i forbindelse med udstedelse af visa
ved de ydre grænseovergangssteder. Estland meddelte også den 6. oktober 2011, at landet fra
den 11. oktober 2011 havde til hensigt at begynde at bruge VIS uden at indsamle fingeraftryk
i alle konsulater.
Belgien meddelte den 7. oktober 2011, at landet fra den 11. oktober 2011 (bortset fra
Conakry, hvor Belgien startede den 1. november 2011) ville begynde at bruge VIS uden at
indsamle fingeraftryk i alle konsulater.
To medlemsstater sendte en meddelelse til Kommissionen efter at have idriftsat VIS uden for
Nordafrika. F.eks. meddelte Tyskland den 12. oktober 2011, at landet fra den 11. oktober
2011 var begyndt at anvende VIS med indsamling af fingeraftryk i forbindelse med udstedelse
af visa ved grænserne. Island begyndte den 11. oktober 2011 at anvende VIS til udstedelse af
visa ved landets grænser – meddelelsen blev modtaget den 17. oktober 2011. Selv om der ikke
opstod specifikke problemer, anmodede Kommissionen efterfølgende alle medlemsstaterne
om på forhånd at meddele, hvis VIS idriftsættes før den officielt fastsatte dato. Kommissionen
anmodede også medlemsstaterne om altid i god tid at tage kontakt til EU-delegationerne i de
berørte lande og træffe alle nødvendige foranstaltninger for at informere visumansøgerne og
lokale myndigheder, navnlig hvis de planlægger at indsamle visumansøgeres fingeraftryk.
Endelig meddelte Polen den 19. oktober 2011, at landet ville bruge VIS i Baku, Yerevan og
Kuala Lumpur med indsamling af biometriske data inden for rammerne af et pilotprojekt
medfinansieret under Fonden for De Ydre Grænser. Pilotprojektet blev indledt den
26. oktober 2011 og forventes afsluttet den 31. maj 2012.
3.9.
Statistikker
Ved udgangen af rapporteringsperioden havde VIS med succes behandlet
299 648 visumansøgninger, hvoraf 229 124 førte til udstedelse af Schengenvisa og 33 451
blev afvist. Disse tal vedrører anvendelsen af VIS i Nordafrika og i andre dele af verden for
de medlemsstater, der er nævnt ovenfor.
Hvad angår betydningen for de situationer, hvor den samme person indgiver flere
visumansøgninger, var der ved udgangen af rapporteringsperioden afsløret 468 tilfælde af
potentiel visumshopping i VIS. En af disse sager vedrører fem visumansøgninger indgivet af
den samme person ved forskellige konsulater. To sager vedrører fire ansøgninger, og syv
sager vedrører tre ansøgninger. De resterende 458 sager vedrørte indgivelse af to ansøgninger.
I et tilfælde var tre forskellige konsulater involveret over en periode på fire uger, og de var i
stand til at knytte disse ansøgninger sammen.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451322_0009.png
4.
K
ONTRAKT OM VEDLIGEHOLDELSE OG VIDEREUDVIKLING AF
VIS
For at varetage den tekniske vedligeholdelse af VIS og forbedre systemets ydeevne over tid
under hensyntagen til den stigende mængde data, der vil blive indført i VIS i de kommende
år, offentliggjorde Kommissionen en indkaldelse af bud for "vedligeholdelse og
videreudvikling af VIS" den 14. juli 2011. Ved udgangen af rapporteringsperioden var
følgende faser i processen afsluttet: modtagelse af de første bud fra seks tilbudsgivere
(2. september 2011), udvælgelse af fem tilbudsgivere til den tekniske evaluering og
fremsendelse af de tekniske udbudsbetingelser til tilbudsgiverne (midten af oktober 2011) og
tilbudsgivernes fremsendelse af tekniske bud (23. december 2011).
5.
O
PLYSNINGSKAMPAGNE
I samarbejde med en ekstern kontrahent og efter høring af medlemsstaterne har
Kommissionen udarbejdet informationsmateriale på engelsk, fransk, tysk, spansk, arabisk,
kinesisk og russisk, som medlemsstaterne og Kommissionen skal anvende i
oplysningskampagner før og efter idriftsættelsen af VIS. Materialet blev fremsendt til
medlemsstaterne i sommeren 2011.
Endvidere blev der produceret en video, der forklarer de nye visumprocedurer ifølge VIS.
Denne video findes på flere sprog og er stillet til rådighed for europæiske nyhedsportaler og
medlemsstaterne.
Endelig blev websitet for Generaldirektoratet for Indre Anliggender opdateret den 11. oktober
med alle VIS-relevante oplysninger.
Umiddelbart efter vedtagelsen af gennemførelsesafgørelse 2011/636/EU
10
inviterede
Generaldirektoratet for Indre Anliggender Algeriets, Egyptens, Marokkos, Mauretaniens og
Tunesiens ambassadører i Bruxelles. Formålet var at give dem detaljerede oplysninger om
VIS's idriftsættelse med henblik på videregivelse af disse oplysninger til deres myndigheder.
Spørgsmål fra ambassadørerne omfattede bl.a. omfanget af undtagelser fra kravet om
fingeraftryk samt outsourcing. Der blev sendt en informationsnote til ambassadørerne efter
mødet.
Efter disse møder tog EU's delegationer i regionen skridt til at informere de nordafrikanske
myndigheder lokalt efter høring af medlemsstaterne via det lokale Schengensamarbejde.
Lederen af EU-delegationen i Egypten mødtes med lokale myndigheder den 26. september
2011 ledsaget af Tysklands, Frankrigs, Italiens og Polens ambassadører. Der blev afholdt et
møde med egyptiske forretningsfolk på den tyske ambassade den 29. september 2011 samt en
pressekonference på den franske ambassade den 4. oktober 2011. For Libyens vedkommende
rejste repræsentanter for Kommissionen til Tripoli fra den 27. til den 29. september 2011 bl.a.
for at mødes med repræsentanter for Libyens udenrigsministerium og oplyse om idriftsættelse
af VIS. Endelig sendte EU-delegationerne i Marokko og Algeriet en note til de lokale
myndigheder.
Der blev arrangeret to pressebegivenheder på dagen for idriftsættelsen. I Bruxelles blev der
afholdt en teknisk briefing efterfulgt af et pressemøde med kommissær Cecilia Malmströms
10
Se fodnote 4.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
talsmand. I Warszawa afholdt kommissær Cecilia Malmström sammen med den polske
indenrigsminister en pressekonference for at annoncere den vellykkede idriftsættelse af VIS.
6.
6.1.
P
ROJEKTSTYRING
Planlægning og budget
De samlede disponible forpligtelsesbevillinger til VIS i 2011 beløb sig til 31,2 mio. EUR,
hvoraf 95,06 % blev brugt. På grund af færre testsupporttjenester og overførsel af betalinger i
forbindelse med den endelige systemaflevering til 2012 blev kun 79,49 % af
betalingsbevillingerne brugt. Budgetposten for VIS er 18.0205.
VIS
Forpligtelses- Gennemførelse I alt %
bevillinger (FB)
af FB
Betalings-
bevillinger
(BB)
Gennemførelse
af BB
I alt %
C1 (bevillinger fra VIS
finansieringsafgørelse
2011)
C4 (bevillinger fra
bidrag IS, NO, CH
2011)
C5 (bevillinger fra
bidrag IS, NO, CH
2010)
Samlede forpligtelser
I alt
21 200 000,00 EUR
3 456 723,74 EUR
27 486 195,00 EUR 22 037 191,85 EUR
1 298 209,85 EUR
1 298 209,85 EUR
0,00
8 703 298,00 EUR
8 703 298,00 EUR
4 115 456,44 EUR
4 115 456,44 EUR
17 500 000 EUR
31 201 507,85 EUR
29 660 022 EUR
95,06%
32 899 861,29 EUR 26 152 648,29 EUR
79,49%
6.2.
Risikostyring
Metoden til risikostyring forblev uændret i rapporteringsperioden. Hver måned indkredsede
Kommissionen de vigtigste risici ved projektet (på centralt og nationalt plan) og forelagde
dem for medlemsstaterne på de månedlige møder for de nationale VIS-projektledere.
Kommissionen fik bistand hertil af sin kvalitetssikringskontrahent.
Som i det foregående år blev risiciene også drøftet i forbindelse med Venner af VIS.
Kommissionen samarbejdede med de to medlemsstater, der havde formandskabet for Rådet
(Retlige og Indre Anliggender) om at vurdere hovedrisiciene og kategorisere dem efter deres
indvirkning på projektet. Der blev indkredset en række foranstaltninger i forbindelse med hver
risiko for at afbøde dem. Kommissionen førte desuden et register på højt plan og fulgte op på
gennemførelsen af foranstaltningerne.
Ved udgangen af 2011 var følgende de mest kritiske konstaterede risici: a) systemkapacitet
opbrugt hurtigere end forventet, da medlemsstaterne idriftsætter systemet i andre regioner
forud for den planlagte gradvise idriftsættelse, b) overdragelse af det centrale VIS fra C.SIS til
EU-agenturet for store it-systemer, og c) fingeraftrykskvalitet under systemdrift. For alle
risicis vedkommende er der fastsat foranstaltninger til at afbøde disse, og Kommissionen,
medlemsstaterne og hovedkontrahenten for udvikling af systemet arbejder tæt sammen om at
begrænse disse risicis følger for projektet.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.
V
ENNER AF
VIS
Venner af VIS mødtes otte gange i løbet af rapporteringsperioden – fire gange i første halvår
og fire gange i andet halvår. Som i tidligere år skabte de uformelle møder på højt plan et
forum for åbne drøftelser af VIS-relaterede forhold. Dagsordenen blev sat af de
medlemsstater, der havde formandskabet for Rådet (Retlige og Indre Anliggender) sammen
med Kommissionen og Rådets Generalsekretariat. Blandt emnerne var normalt en teknisk
opdatering fra Kommissionen med status for VIS, en rapport om risici og resultaterne af
rapporteringsmekanismen vedrørende fremskridt på nationalt plan.
Der var særlig opmærksomhed om overvågning af de nationale fremskridt i den første
idriftsættelsesregion samt forberedelse af oplysningskampagnen. I den anden del af
rapporteringsperioden blev spørgeskemaerne om nationale fremskridt opdateret af den
medlemsstat, der havde formandskabet for Rådet (Retlige og Indre Anliggender) for også at
dække forberedelser i Mellemøsten og Golfregionen. Formålet var at vurdere
medlemsstaternes tekniske parathed samt deres hensigter med hensyn til idriftsættelse af VIS i
disse to regioner efter idriftsættelsen i Nordafrika.
Indsamlingen af disse oplysninger gav Polen anledning til at lancere en drøftelse om den
samlede varighed af idriftsættelsen i hele verden. Drøftelserne vil fortsætte i 2012. Det skal
bemærkes, at den generelle kvalitet af medlemsstaternes svar er blevet forbedret i
rapporteringsperioden. I nogle tilfælde var der imidlertid forskelle mellem oplysninger om
forberedelser i Nordafrika og de officielle meddelelser om teknisk parathed i denne region,
der blev fremsendt til Kommissionen. Det skyldtes forskellige fortolkninger af meddelelserne
og gav i sidste instans ikke anledning til problemer.
Sideløbende med spørgeskemaerne om konsulaterne blev medlemsstaterne anmodet om at
fremlægge regelmæssige opdateringer af deres forberedelser ved de ydre
grænseovergangssteder og om deres tekniske parathed til at bruge VIS ved grænserne med
henblik på udstedelse af visa. Også på det punkt blev kvaliteten af svarene forbedret i
rapporteringsperioden og gav mulighed for en nyttig vurdering af situationen.
Danmark, som har formandskabet i første halvår af 2012, har besluttet at fortsætte med denne
rapporteringsmekanisme.
8.
K
ONKLUSION
2011 var præget af den vellykkede idriftsættelse af systemet i Nordafrika den 11. oktober
2011 med alle deltagende lande.
VIS har fungeret uden problemer siden idriftsættelsen og alle tilgængelige statistikker viser, at
medlemsstaterne bruger systemet fuldt ud. VIS har også vist sig nyttigt til at afsløre, når en
person indgiver flere visumansøgninger på to eller flere konsulater.
Kommissionen har regelmæssigt informeret Europa-Parlamentets LIBE-udvalg om
udviklingen af og situationen med hensyn til VIS-projektet, og den vil fortsætte med at gøre
det fremover.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451322_0012.png
9.
9.1.
B
ILAG
: VIS-ARBEJDSGRUPPER
SISVIS-udvalget
SISVIS-udvalget (i VIS-sammensætning)
11
mødtes to gange i 2011, den 23. juni og den
2. september. På det første møde fremlagde Kommissionen et non-paper om fastlæggelse af
nye regioner for idriftsættelse af VIS, som allerede var blevet fremlagt den 20. juni 2011 i
forbindelse med mødet i gruppen Venner af VIS. Efter udvalgets positive reaktion vil
Kommissionen gå videre med vedtagelsen af afgørelsen.
På det andet møde i udvalget drøftede Kommissionen og de delegerede udkastet til tekniske
specifikationer
for
VIS
Mail-kommunikationsmekanismen.
Udkastet
til
gennemførelsesafgørelse blev efterfølgende positivt modtaget af udvalget ved skriftlig
procedure. Kommissionen har påbegyndt de interne procedurer for vedtagelse af afgørelsen.
Begge afgørelser forventes vedtaget i 2012.
9.2.
Møder for de nationale VIS-projektledere
I rapporteringsperioden indkaldte Kommissionen til ti ekspertgruppemøder for
medlemsstaternes nationale projektledere for at drøfte status over VIS-projektet, detaljerede
tekniske spørgsmål, planlægningsspørgsmål, risici og aktiviteter vedrørende det centrale
projekt og de nationale projekter.
9.3.
Den rådgivende testgruppe
Som følge af de intensive testaktiviteter mødtes den rådgivende testgruppe, der er en
rådgivende arbejdsgruppe under SISVIS-udvalget (i VIS-sammensætning), hyppigt eller
afholdt telefonkonferencer i rapporteringsperioden. Gruppen sikrede en struktureret procedure
for takling og løsning af testrelaterede problemer og rådgav Kommissionen vedrørende
gennemførelsen af VIS-testkampagner. Gruppens medlemmer kom med anbefalinger om
testning af VIS i alle testfaser, særligt dem, hvor medlemsstaterne deltog direkte.
9.4.
VIS Mail-ekspertgruppen
Gruppen mødtes hver måned i rapporteringsperioden med henblik på at støtte gennemførelsen
af VIS Mail-kommunikationsmekanismen. Det blev aftalt, at gruppen skulle mødes hver
anden måned i 2012. Kommissionens og medlemsstaternes arbejde i samarbejde med
netværkskontrahenten vedrørende VIS Mail støttes af kontrahenten for support og
kvalitetssikring.
11
Se artikel 51, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1987/2006 af 20.12.2006 om
oprettelse, drift og brug af anden generation af Schengen-informationssystemet (SIS II), EUT L 381 af
28.12.2006, s. 4.
DA
12
DA